Min vän Fredrik Antonsson är en av de varmaste, mest empatiska och fantastiska människor jag vet. Jag är stolt över att kunna kalla honom min vän. Han är som undersköterska på Astrid Lindgrens Barnsjukhus en tillgång för sjukhuset och framför allt för de patienter som får hans hjälp i det som alltid är en svår stund – behov av vård. Public Service/SVT har nu hängt ut Fredrik för att ha en Facebook-sida där han länkar till artiklar om krisen i svensk vård, inklusive artiklar från SVT själva. Det är en oskälig uthängning av en fantastisk människa och privatperson.
Jag och Fredrik i samband med min senaste roman Stjärndamms bokrelease. |
Jag har träffat Fredrik Antonsson i verkliga livet några gånger, när han tagit sig tiden att oavsett tunga nattpass på sjukhuset träffas de få gånger jag har haft tid över när jag är på besök i Hufvudstaden. Vi kommunicerar som man gör idag också en del över nätet och det var den vägen jag lärde känna honom som bloggarkollega.
Fredrik har tidigare varit yrkesofficer, larmoperatör på SOS Alarm 112 och jobbar numera som undersköterska på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Detta är helt rätt arbete för en man som Fredrik, som jag lärt mig är varm, empatisk och har ett stort hjärta, samt ett skarpsinne utöver de flestas. Därtill en stark vilja för att hjälpa sina medmänniskor. Precis en sådan man man vill ha i vården.
Fredrik Antonsson är en tillgång för svensk sjukvård, patienter och landet. Skulle alla vara som Fredrik skulle Sverige vara en bättre plats. Tack för att du finns.
Jag håller inte alltid med det Fredrik skriver på sin blogg I otakt, men det är alltid genomtänkt, intelligent och välformulerat på ett sätt som får mig att tycka att min egen blogg är skit.
Jag har upprepade gånger skrivit om sk anekdotjournalistik där media ger en skev bild av faktiska förhållanden genom sin alarmistiska rapportering, t ex angående vården. Ingen skriver ju en artikel om de 10 000-tals som varje år friskförklaras från cancer, utan det är anekdoterna om det som inte fungerar som blir rubriker. När svensk vård fungerar skrivs det inga artiklar.
Däremot har Fredrik utmärkta argument i det blogginlägg där han bemöter SVT:s uthängning av honom för att driva gruppen Rädda vården på Facebook. Han jämför på sitt sedvanligt intelligenta och välformulerade sätt rapporteringen om det som går fel i vården med rapporteringen runt flygkrascher. Det är ett argument jag köper helt och fullt – rapportera om de fåtalet krascher som finns, tillsätt haverikommission för att reda ut hur man kan undvika att dessa sker igen. Att tiga ihjäl anekdoterna och misstagen – för misstag kommer alltid ske med 100 000-tals patienter – gör inte saken bättre.
“Om media skulle fokusera på att skriva om allt som fungerade fint ombord på planet innan kraschen, om den fina miljön man kraschade i eller hur gott kaffe som serverades bara tjugo minuter innan det där osannolika hände skulle blåslampan på de som vill förhindra framtida krascher inte kännas lika varm. Bara genom att lyfta fram det som inte fungerar kan vi fixa till problemen. Bara därför driver jag Rädda Vården. Det är det som inte fungerar som måste fram i ljuset. Det som fungerar behöver ju inte åtgärdas.”
Rädda vården publicerar länkar till etablerade media om incidenter eller systematiska fel och neddragningar (som socialdemokraternas stängning av BB i Sollefteå). Detta är inget som gör att Fredrik Antonsson förtjänar att hängas ut av SVT.
Han besvarar för övrigt SVT:s frågor sakligt och lugnt, något annat kan man inte förvänta sig från en man som Fredrik. Trots att han väcktes av dem efter någon timmes sömn sedan han jobbat nattpass.
Nu hoppas jag att Astrid Lindgrens barnsjukhus låter Fredrik jobba kvar utan repressalier. Han har inte lagt ut något som bryter mot patientsekretessen, utan postar enbart länkar till etablerade medier och gör detta på sin fritid1..
Tack för att du finns, Fredrik. Jag hoppas att vi ses igen på nästa bokrelease, eller när nu vi lyckas samordna kalendrar, arbetstider och geografisk närvaro. Stå på dig, du behövs i alla dina roller!
Vill ni stödja Fredriks arbete och opinionsbildning finns hans Swish-nummer sist i hans blogginlägg om uthängningen.
1. Kom ihåg att publiceringar kan ställas in så de sker vid en annan tidpunkt än arbetet med dessa. Jag gör det hela tiden, dvs skriver inlägg vid en tidpunkt och publicerar vid en annan. Publiceringar som sker samtidigt som Fredrik är i tjänst innebär att han skrivit det hela tidigare, inte att han sitter och bloggar på jobbet.
Fredrik överlevde. |
140 kommentarer
Faktiskt stiger du i min aktning (vad nu det kan vara värt )genom
att lyfta fram herr Antonsson!
Förvisso behövs ni båda ( och många andra inte att förglömma) bloggare/skor.
Således: kämpa på!
Tur för övrigt man inte har TV.
Det är nåt fel på SVT. Det är alldeles för många av journalisterna som använder den som plattform för att föra fram sina egna åsikter genom att snedvinkla eller helt enkelt inte ta med relevanta fakta. Det finns förstås många som är neutrala, men som sagt alldeles för många vänsteraktivister som förstör trovärdigheten. Min egen reflektion är att rubriksättaren ofta är värst, och lyckas ofta förstöra en i övrigt bra artikel genom att vinkla ingången till den så att man läser den med en viss förutfattad mening. Exempelvis i detta fall "Skrämselsidan" rädda vården…. Ger ju en helt negativ startbild redan innan man läst artikeln.
Nu trillade polletten ned! SVT:s granskningsjournalister ser naturligtvis sig själva som ett slags daglig haverikommission. De medborgare med egen röst som inte fullt ut håller med om de senaste statliga påbuden är därmed de individuella krascher som de känner att de måste akutgranska.
Många på SVT verkar se sig som nationens rättesnöre, vars uppgift är att uppfostra folket i vad de skall tycka och tänka. Helt horribelt!
Horribelt? Det är väl att ta i. Det är rätt många här på bloggen som också anser sig vara nationens rättssnöre.
Journalisters yrke är väl att rapportera och att granska det som sker? Även varandra.
Det är ändå så att SVT-journalisterna jagar SD-anhängare för deras bruna historia, men tycks ignorera att (s) låg bakom tvångssteriliseringar av 60000 egna medborgare och dessutom fullt ut totalblundar för alla kommunisters flörtande med totalitära socialistregimer.
Så länge som det anses OK att kommunisterna kan Lenintavlor uppsatta är journalistiken vänstervriden
http://www.na.se/opinion/ledare/vad-tycker-egentligen-vansterpartiet-om-venezuela?ref=yfp
Kina är också en totalitär socialistregim som det flörtas med från rätt många håll mig veterligen.
Det där med tvångssteriliseringarna är en lång och komplicerad historia som man kan gräva djupt i. Det var inte bara s som låg bakom dessa.
Det var i alla fall en film som visades i SVT om detta för några år sedan.
"Andja Arnebäck berättar att den svenska steriliseringspolitiken stod på två ben.
– Högerpartierna hade rasbiologiska argument och talade om "den svenska folkstammen", medan vänsterpartierna och socialdemokraterna såg samhällsekonomiska skäl, de ville hålla nere samhällets kostnader för de här personerna, som inte skulle ligga samhället till last. De som inte arbetade skulle inte skaffa barn hur som helst, säger Andja Arnebäck."
"Arbetslinjen" (vänstern) eller "bevarandet av den svenska folkstammen" (högern) var det att välja på under den gamla goda tiden som inte alltid var så god.
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/levande_historia,tvangssteriliseringarna_skildras_i_ny_film
Men när det infördes 1934 hade nazister redan röstats fram i Tyskland och världen hade inte hunnit slickade såren om den ekonomiska depressionen. Det fanns få möjligheter att behandla psykiskt sjuka och många de utvecklingsstörda lämnades bort av sina föräldrar som inte kunde eller ville ta hand om dem. Många levde i misär.
Det är väldigt lätt att sitta i dagens svenska välfärd och döma det förgågna.
Du har humor!
"dagens"…
skepparn; Allt är relativt.
Sp mycket för politiskt oberoende SvT som motivering för arbetsmarknadspolitikprojektet Radiotjänst. Naturligtvis ligger det påtryckningar från politiskt håll på SVT att göra vad de kan för att visa att Sverige är fantastiskt och inga problem finns, och alla alarmerande problem som tidigare rapporterats upphörde tredje söndagen i september 2014. Kolla bara på "rörelsens" megafon Aftonbladet. Antalet alarmistiska anekdotreportage har minskat radikalt.
Sparka hela ledningen på SVT alt lägg mer skiten, oavsett skall det inte styras av politiker.
Nota bene, kommersiellt TV är inte bättre, bara dummare….
Om kommersiell TV nu inte är bättre… utan t.om. dummare… varför då lägga ner SVT?
Vill reda ut begreppen. Aftonbladet är en kommersiell "obunden socialdemokratisk" tidning som ägd (till 91%) av det norska privata aktiebolaget Schibsted. 9% ägs av LO. Schibsted är samma mediekoncern som äger SvD (obunden moderat). DN ägs av det svenska privata aktiebolaget Bonnier och betecknas som "obunden liberal". De äger även bl.a. Di, TV4, Expressen…
Konkurrensen inom de större mediebolagen är inte så stor som du kanske tror.
Konkurrensen inom gammelmedia är inte jättestor. Därför ger man presstöd till vänstertidningar för att de inte ska gå under. Tack och lov finns numera internet som en friare variant där vem som helst kan starta en blogg eller nättidning för att kunna framföra sin åsikt.
Teknik i kubik;
Jaha. Nationaldemokraternas nazist-tidning får inget presstöd nuförtiden? Har för mig att de tagit emot några miljoner i presstöd. Det var ju bra att det bara är några få vänstertidningar som får presstöd.
https://www.armstrongeconomics.com/world-news/corruption/dan-rather-exposes-corrupt-media-but-back-in-2008/
Ja inte blir det bättre av mer privata investeringar inom tidningsvärlden om vinstmaximering står först på agendan. Det är väl uppenbart att vi då får "anpassade och säljbara nyheter".
Hahahahaha Du verkar snarstucken. Gör det ont att skattebetalarnas pengar går till att hålla Dala-Demokraten vid liv så att tomten Göran "det finns för många företag i Sverige" Greider kan lyfta jättelöner?
Säga vad man vill, en sann socialist som lever på vad andra producerar. Dessutom proffstyckare i statlig media – cirkeln är sluten !
rttck. Jag håller med. Det är vämjeligt. Privat media är ingen garanti för opartisk nyhetsförmedling heller.
Ja, Frihet, exempelvis vänsterblaskorna Skånska och Svenska Dagbladet går bara runt med ca 50 Mkr i presstöd vardera.
Apropå tidningar.
"Aftonbladet eller Expressen" var en klassisk scen i något av AB Svenska ords verk. ( hoppas jag minnes rätt, vägrar Googla!)
Herr Ekman dog idag(?).
Blott 77 år gammal.
Nyligen Stig Grybe.
Snart är gamla stammen utdöd.
RIP.
Brukade följa Antonssons bloggar förr i tiden. Dels för att han är en språklig ekvilibrist, men även för hans på den tiden tillspetsade och underfundigt satiriska formuleringar. Ser nu att han blivit betydligt snällare. Kanske därför jag slutade läsa.
Tack Lars för att du tar upp detta! (Och nej din blogg är inte skit)
Nu får vi se om de som värnar värdegrund och liberal demokrati är tysta eller uttalar sitt stöd. Det finns en anledning till att vi har grundlagsskyddad yttrandefrihet, och det gäller inte minst åsikter som går emot gällande tidsanda eller statsapparaten av vilken Public service än en gång visar att den ingår.
Apropå media och Public service så kan jag rekommendera en intervju med Jens Ganman:
https://detgodasamhallet.com/2017/03/31/dgs-tv-avsnitt-19-med-jens-ganman/
Det finns ingen objektiv media även om det finns gradskillnader.
Lyssnade på den nyss, som ljuv musik i öronen!
32 minuter hinner man ju inte med.
Efter 7 (trodde jag) tänkte jag pausa.
Då hade 30:38 minuter passerat.
Måste ha varit en mysstund, liksom, ja!
Skönt att det finns ett antal modiga människor av hans kaliber.
Det är nog ett minfält att uttrycka sig rätt och inte lämna något som extremisterna på MSM kan få tag i och använda som vapen.
Och din blogg är inte alls skit, även om jag inte håller med om allt du skriver så ingår du bland de modigaste jag vet.
Njaa, jag håller med om att Cornu ofta är intressant men vad gäller modet håller jag absolut inte med. 'Sveriges största ekonomiblogg' som konsekvent undviker att på allvar beröra den fråga som, kanske med reservation för energi, har störst inverkan på vår nuvarande och framtida ekonomi, invandring. (Med undantag för ett par logiskt inkonsekventa trollinlägg om året för att driva trafik.)
Cornu som författare måste såklart skydda sitt levebröd och behålla sin plats vid köttgrytorna, då kan man inte påpeka att kejsaren är naken. Detta kan jag förstå, men då ska man heller inte kallas modig.
Carburetor;
Alla kommentarer handlar ju om invandring förr eller senare så varför skulle han det? Bloggen (som många andra bloggar och facebook-sidor) kan ses som en nutida offentlig toalett. Cornu är toalettstädare som hela städar upp med nya blogginlägg. Kommentarerna här (inklusive mina kommentarer) är som det ständigt återkommande fulklottret som skrivs medan man sitter i ensamheten och trycker ur sig skiten bakom en stängd dörr.
Sen tvättar man händerna och går ut och låtsas som ingenting i den verkliga världen.
Få saker som skrivs här (om ex invandringen, om politiker, om pensionärer, om bidragstagare, om medierna, mm) skulle folk få för sig att skriva om på väggen/dörren utanför när man lämnat toaletten.
Men det går rätt bra att klämma ur sig det i ensamheten när ingen ser.
Är det inte så, Carburetor, Kallle7år, Doctor Syn, Trötter, m.fl?
Djupt kränkt!
Varför spolar(!) du mig?
Ett ruttet lingon kan jag väl förtjäna?
Hej, det håller jag inte med om. De inlägg du syftar på förekommer absolut, särskilt på vissa sidor, ex flashback eller liknande får man sålla i det man tar in. På de bloggar jag läser, exempelvis denna, brukar dock de flesta kommentarerna vara ganska väl avvägda och underbyggda och definitivt inom ramarna för vad debatten bör tåla i ett demokratiskt land.
Att man sedan är mer försiktig med vad man säger runt fikabordet på jobbet tycker jag säger mer om den stundtals 'östtysk/nordkoreanska' upplevelsen av svensk samtidsdebatt.
Att Cornus läsare pekar ut elefanten i rummet gör ju inte honom modigare. Som sagt, om han skulle skriva vad han och övriga rationella personer insett för länge sedan skulle det sannolikt inverka negativt på han och hans familjs försörjning i kultursektorn. Jag kan alltså förstå hans val men då ska man heller inte kallas modig.
Cornu identifierar dock, korrekt, Fredrik Antonsson(som jag också följer) som en modig person.
Med Bland de modigaste så menar jag:
Att han inte drar sig för att sätta fingret på alla de allvarliga problem som finns i samhället även om samma problemformulering tillhör favoriterna hos de som oftast betraktas som rasister. Han är alltså inte rädd för att stå upp för att de problemen faktiskt finns och vad som egentligen är deras orsaker.
Att han låter oss länka och skriva i stort sett precis vad som helst, fast han fått kritik från vänster för det.
Att han vågar kraftigt kritisera och t.o.m håna Putin och Kreml
Han är ju trots allt en offentlig helt icke anonym person som lätt går att söka upp för den som skulle vilja det.
Men visst går ju hans kritik av SD över vad som är motiverat, särskilt när han tillskriver dem saker de inte ens gjort och sen kritiserar dem för det.
Då hamnar han på Aftonbladets nivå.
@Frihet
Visst är det så, för en gångs skull håller jag med dig, kommentarsfält av den här sorten är en slags ventil och det är bla av hänsyn till Cornu som jag inte tänker försöka "diskutera" med dig, den andra anledningen är att det är inte värt besväret då det ändå inte kommer att förbättra ditt tillstånd.
Inget av det jag kan skriva kommer att förändra dig, du vet redan allting och har alla fakta klart för dig, grattis!
Så jag ska hålla tyst och låta dig använda kommentarsfältet till att bajsa ut det som bildas mellan dina öron, men jag kommer undvika att läsa det själv, det får stackars Cornu göra.
Jag lägger mig inte i eran diskussion om vem som är modig, modigare eller modigast, men Lars står i alla fall upp för sin vän när det blåser snåla vindar, vilket gör honom till en riktig vän.
Vem är förresten den där Fredrik Antonsson som alla följer helt plötsligt? Har aldrig hört talas om människan förut. F.d. Moderat är väl i alla fall bra mycket bättre än en Moderat. Det låter ju vettigt det i alla fall. Alla måste ju få en ny chans. Börjar bli rätt många föredetta moderater nu. Kanske man måste starta "Rädda Moderaterna" efter valet så de inte blir en utrotningshotad art i vårt alltmer förändrade debattklimat.
Och… Rädda vården? Trodde att det var tvärtom. Det är väl vården som ska rädda oss?
Låter inte klokt. Men vänner ska man vara rädd om. "Rädda Vännerna" får man väl försöka dra igång här framöver.
Hm… "Rädda Vännerna" låter inte som en särskilt modig grupp… det får nog bli "Rädda Moderaterna" ändå. De behöver all hjälp som de kan få nu när det blåser snålvindar. Nu måste vi socialister nog rycka in och rädda dom. Vi vill inte ha en massa föredettingar som ska gå på bidrag. Det är väl bättre de får in pengar från sina rika vänner bland topparna i näringslivet som ändå försöker smita undan skatt än att en massa stackars föredetta moderatpolitiker ska behöva springa omkring på våra gator och tigga av vanligt folk.
Måste säga att det såg för bedrövligt ut på Moderaternas "sverigedagar" för några veckor sen. Pärlhalsbanden och kostymerna hade de tvingats sälja. Nu gick de omkring med.. kan ni fatta.. det gamla uttjänta arbetarplagget "jeansjacka"! På sin egen Moderat-stämma! "Nya Moderaterna" stod det på jeansjackan. Stackare. Är det det här som är det nya? Jag själv bar en jeans-jacka för snart 30 år sedan. Tänk vad förnedrande det måste varit för dom. Gamla jeans-jackor, antagligen köpt på myrorna för nån billig summa. Det de har råd med nu när det går så dåligt för dem.
Är det nåt vi måste börja värna om så är det dessa arma stackare.
Bara det att det är jag som vänster som ska känna mig tvungen att behöva komma med förslaget till er högermänniskor om att rädda er egen blåa blodgrupp, det säger ju en hel del om hur hotad denna blågrupp är. Men jag står gärna på de svaga stackarnas sida. Och nu är det moderater kd som är svaga. Då är det dem vi ska värna. Det kallar jag att vara vän över partigränsen.
Riktiga och modiga vänner bryr sig ju inte om gränser.
Högern och konservatismen lämnade i princip "walk over" till vänstern efter WWII. Sedan 60-talet har vänstern haft helt fritt spelrum med sitt samhällsexperiment. I Sverige ser vi resultatet av vänsterns härjningar i flumskolan, flum-rättsväsendet, flum-kriminalvården, Stasi-SVT, Stasi-SVT:s flum-barnprogram med clownen Manne, vilse i pannkakan samt en massa annat flum. Högern är nu tillbaka i ny skepnad i Europa, och det gillar inte Stalin/Mao/PolPot-vänstern med Stasi-SVT och Stasi-EXPO som verkställande utskott.
Ger man upp sina traditioner och sin identitet så är man rotlös. Utrotad. Ingenting. Vänstern begriper detta, och det är därför de förespråkar identitetspolitik för minoriteter medan de motarbetar och hatar européer som vill föra identitetspolitik.
Doktor Syn;
Det är ju en liberal som är vd på Stasi-SVT.
Flum-skolan ja. Det är ju faktiskt Carl Bildts (den borgerliga läroplanen från 1994) och den s.k. Björklundseffekten" som du skriver om. Nuvarande läroplanen är från 2011, under alliansregering.
Att du inte gillar SVT:s barnprogram (som till viss del produceras av privata aktörer) kanske beror på att du är äldre, annars kan du ju titta på de privata kanalernas barnprogram… det finns ju massor av kanaler att välja på idag. Fråga din TV-leverantör.
@Frihet
Här har du skolans förfall i sammanfattning. Det började år 1962.
http://www.di.se/artiklar/2016/6/10/debatt-skolhaveriet-borjade-1962/
De som fört kulturkampen för skolans förfall, det är vänstern. Många av deras argument har etsat sig fast hos svensson till den grad att många börjat tro på dem. Du vet… "det är jobbigt för barnen att sitta still och vara tysta", "betyg är dåligt", "läxor är dåligt", "rätta elevernas texter är dåligt, för det hämmar dem att skriva" "vem kan säga vad kunskap är?" bl.a. bl.a. i all oändlighet.
Jag tror dock inte att det är politiker eller skolan som är den grundläggande orsaken bakom ett "förfall" av eleverna i skolan. Det handlar om mycket annat som förändrats i vårt samhälle redan innan 1962.
Ta TV:n. Med VM 1958 började TV:n bli en allt vanligare apparat i de svenska hemmen. Popmusiken slog igenom stort på 1960-talet. Generationerna äldre och yngre började glida isär. Ungdomar uppfostrade andra ungdomar och de tidigare uppfostrarna (alltså de äldre människorna) blev allt mer sysselsatta med tv-underhållning och spritfester än att lära känna (och kunna hantera) sina egna barn. Barnen slapp hjälpa till i hemmet (och därmed umgås med föräldrarna) och kunde istället ge sig ut på nöjen och sattyg.
Där har du roten till problemet i skolan om du ska komma åt roten till det. En omvälvande samhällsförändring i uppfostrandet som politiken inte kunde rå på riktigt. Man försökte råda bot på det med hjälp av förskolor. Sen att man kan använda skolorna som uttagsautomater sedan 1990-talet har bara förvärrat det ännu mer.
Doktor Syn, ingen som synar det ologiska i det du säger. Antingen är du djupt okunnig eller så försöker du medvetet ljuga ihop en så ful bild du bara kan.
Flumskola. Flumkriminalvård. PolPot, Mao, Stasi.
Ser du något som inte riktigt stämmer med jämförelsen?
De sistnämnda ägnade sig åt mer tuktelse, mord och tortyr än de flesta gjort i vår tid. Inte så mycket flum och pjosk där..
Anledningen till moderaterna numera klär sig lika taffligt som vänstermänniskor är att de numera även för vänsterpolitik. Det sitter liksom i kläderna.
Mnils;
Moderaterna har nog fått det hela om bakfoten i så fall. Alla vänstermänniskor ser ju inte ut som Göran Greider, bara för att man kanske gör det när man står och rotar i trädgården och en finare herre eller dam tar sig en promenad bortom ingrindade samhällena. Vi har allt också vår fina söndagskostym (kvar från studenten) att ta på oss och frugan har sitt dyra ärvda pärlhalsband att plocka när det väl gäller.
Men det är väl så det blir när man ser ner på vanligt folk men samtidigt desperat försöker fånga deras röster.
B.fisher
Det är inget ologiskt alls. Vänstern, då som nu, var och är kommunister i tanke och handling, hela bunten, och målet är ett socialistiskt samhälle. För att uppnå detta så måste det gamla samhället bort. I stället för väpnad revolution, så åstadkommer man nu i stället förändring inifrån genom att bryta ned samhällsinstitutionerna.
I vänsterns kamp för att bryta ned det gamla Sverige, så gjorde de sig anti-auktoritära och poserade även på ett sätt som att folk kunde uppfatta dem som frihetstörstande liberaler. Polisen är fascister, lag och ordning är fascism, den auktoritära skolan med sina tråkiga stofiler till lärare, vilken enligt vänstern, förmedlade borgerliga kunskaper, skulle bort. Mer frihet! Därav vänsterns flum i Sverige och väst gällande skolan, kriminalvården, klädsel mm. Man fick det att låta som något positivt, när man hävdade att den gamla skolan var tråkig och gjorde så att eleverna inte ville lära sig något. Att det är vänstern som förespråkar mer elevinflytande är knappast förvånande.
Har du aldrig funderat över varför vänstern arbetat så hårt att argumentera för att bryta ned gamla traditioner, föreställningar och kristendomen, och vill skippa skolavslutningar i kyrkan, medan de bejakar att importera Islam och bland annat tar slöj-bärare i försvar i religionsfrihetens namn? Vänsterns vurmande för massinvandring handlar om att splittra samhället, för att bryta ned det gamla samhället. De vurmar för Islam och andra importerade konservativa kulturer, men hatar svenska nationalister. Vänstern vet naturligtvis att invandringen från tredje världen inte är lönsam ur ett socialt perspektiv, och aldrig heller kommer att bli det.
Ett annat sätt att splittra samhället är könskriget. Vänstern har kapat hela feministrörelsen och deras argumentation och politik går ut på att det finns offergrupper vars rättigheter måste tillvaratas mot…ja mot vadå? Just det, vita europeiska män. Bort med det gamla! Gör allt för att splittra. Vi har tre sådana extrempartier i Sverige i dag: V, mp och F!, med tentakler långt in i socialdemokratin.
Vänstern poserar kort och gott som humanister som kämpar för de svaga, och på så sätt vill de vinna folks förtroende. Vänstern är inga humanister. Trash-vänstern som kastar sten har stöd bl.a. inne på tidningsredaktioner och i SVT:s korridorer, annars hade de varit uthängda för länge sedan. På Stasi-EXPO/Researchgruppen sitter 68-vänstern och deras arvtagare, av vilka en hel del är våldsamma kommunister, och de upprättar olagliga register över alla som stödjer Sverigedemokraterna. Registren används förmodligen än så länge bara till uthängningar och politiska intriger för att motarbeta sd, men du kan ju själv föreställa dig vilken skatt de sitter på i händelse av skarpt läge. Twitter-vänstern anförda av kulturpersonligheter och politiker spyr ur sig de mest hatiska kommentarer om vad de vill göra med folk de inte gillar av politiska skäl. Vänstern vill rida på det kaos som uppstår när man splittrat sönder samhället.
Doktor Syn;
Ojoj. Verkligheten avslöjad. Bäst att rida iväg på det enorma kaoset som sossarna lämnat efter sig av decennier av vanstyre innan doktor Mengel får tag på oss. Hoppl…
Förresten hörru, låtsas-doktorn. Det är en viss skillnad på en auktoritär ledare och en ledare med auktoritet. Hoppla!
Sen en sak till. Alla bär på ett visst mått av eget ansvar för både sig själv och i samarbetet med varandra. Tänk på det.
Frihet
Om ditt inlägg 22:30 avser att du identifierat anledningen till samhällsförfallet, så borde du väl vara konservativ?
Flumskolan beror i första hand på politiska beslut, och som med allt annat så sker förfallet över tid, med fördröjning. I Sverige började det visa sig på 90-talet. Flummet i dag fortsätter med vilje av det som sitter på makten. Det är bara att titta på intagningen till Lärarhögskolan.
SVT försökte också få fram identiteterna på de personer som ligger bakom Facebook-gruppen "Stöd svenska polisen", men lyckades tydligen inte.
Det är väl ganska tydligt att den här granskningen drivs av en agenda, där SVT:s vänsterjournalister vill hänga ut grupper där debatten i kommentarsfälten är samhällskritisk i frågor där folk kopplar försämringarna till invandringen, där det florerar åsikter av typen: "-man har inte råd att ha kvar BB i Sollefteå, men det går bra för politikerna att lägga miljoner på nya flyktingboenden".
SVT har naturligtvis tittat på kommentarsfälten och ser vad det är för strömningar i åsikterna bland de som är med i dessa Facebook-grupper.
SVT – Det nya svenska "stasi"… (?)
Glöm inte PolPot och Mao, känner du inte stanken av massgravarna?
Jag har en massgrav i min byggd. Sossarna har slängt ner alla moderaterna där.
Vi känner väl alla någon som kidnappats, torterats och mördats av SVT och SVAMP regeringen?
Någon fiser i ansiktet på Doktor Syn och han skriker "moord!!" i högan sky.
You know nothing.
B.fischer
Kommunisterna har upptäckt att de inte behöver mörda rent fysiskt i dag, i lika stor utsträckning. Det räcker med att karaktärsmörda människor, som har få eller inga möjligheter att försvara sig. Vem och vad var den påstådda demokratin till för?
SVT, och övrig media också för den delen, försvarar meddelarskyddet, så att människor anonymt ska kunna berätta till media om missförhållanden i samhället. Samtidigt arbetar de aktivt med att hänga ut människor som vill vara anonyma, men som enligt dem, har fel åsikter. SVT är ju part i ett rättsfall nu, där man inte ens vill lämna ut filmmaterial från invandrarkravallerna i Hallsberg. Dubbla måttstockar hos SVT beroende på vilket politiskt syfte som tjänas. Nu omfattas ju inte det här fallet med Fredrik Antonsson av meddelarskyddet, men poängen är densamma. SVT utför "undersökande" "avslöjande" journalistik för att motarbeta åsikter.
Doktor Syn;
"Kommunisterna har upptäckt att de inte behöver mörda rent fysiskt i dag, i lika stor utsträckning"
Vilken historiebeskrivning. Kom du på det själv? Låter ju lite som nazisterna med det där. Samma sorts mördare fast i en annan förpackning kanske?
Frihet
Var hittar du nazister på SVT, och på dagstidningarnas ledare och kultursidor? Kommunister finns det däremot gott om.
Lustigt förresten, att socialister, när de själva får bestämma, väljer att associera socialism med frihet. Vet de inte vad ordet frihet betyder, eller försöker de att lägga beslag på ordet frihet?
Doktor Syn:
Du blottar verkligen din okunskap. Sossarna (SSU) har en tidning grundad 1917 med namnet "Frihet". Men själv har jag varken med tidningen eller SSU att göra. "Arbetslinjen" är ett annat ord som stulits från socialdemokraterna.
Det är tack vare sossar som du bl.a. har rätt till några veckors semester varje år och är fri att göra vad som faller in.
Vänstertidningen ETC skriver följande om ordet "frihet" i sin ledare:
"Individens frihet skapas genom gemensam trygghet och lika rättigheter.
[…]
Men ilskan mot socialism handlar inte om sådana här friheter, det handlar om företagande och ägande. Och för mig som socialist är företagande en fantastiskt bra sak och något som måste befrias från de bojor som kapitalismen skapar.
Kapital-ism handlar ju om att stödja kapitalet i sig. Inte stödja frihet.
Det är därför kapitalism alltid gynnar det stora kapitalet på de små företagens bekostnad. Se sjuklöneansvaret till exempel, eller skattereglerna som gör storföretag till nolltaxerare, eller …
Kapitalism handlar inte om att driva företag, det handlar om att äga och styra marknader, gärna monopol eller karteller och gärna på ett sätt så det slår ut konkurrerande idéer. Det är inte en slump att vi bara har fyra storbanker, det är inte en slump att några få styr telebranschen, det är inte en slump att en ägarfamilj kontrollerar över 2 000 miljarder kronor i svenskt börsvärde (gissa vilken) och inte en slump att några få globala aktörer äger medierna eller att livsmedelsbranschens jättar räknas på ena handens fingrar. Och gissa varför energiföretagen är så få och gigantiska? (Ett oljebolag är som en liten nation i ekonomisk storlek.)
[…]
Socialism har en stor nackdel som bränner i debatten. Den är inte lönsam för de som idag äger makt och kapital. Men för alla andra handlar det om att befria individen."
http://www.etc.se/ledare/socialism-ar-individens-frihet
SVT:s senaste journalistrekrytering säger väl allt….
En journalist som anser att mörkning är okej om sanningen kan gynna SD.. eller uttalar att hon aldrig kommer vara objektiv när det gäller SD. Helt okej om man jobbar åt metro, men knappast public service.
Sjuka arma land, vart ska det sluta??
Skulle säga att det inte heller är ok att ta ställning mot ett politiskt riksdagsparti på det grova sättet om man jobbar åt Metro, då de har avtal/tillstånd att distribuera sina tidningar i kollektivtrafiken, och den är inte privat.
Var, det trots allt, inte Metro och Yougov som för ett par år sedan fann, och publicerade, att SD var störst!?
Jag förstår inte varför staten har kvar konstruktionen med den frivilliga avgiften för TV/Radio, det måste väl ändå vara en försvinnande liten del av den totala kostnaden för myndigheten, som finansieras via den? Obegripligt för mig. Kan någon förklara varför konstruktionen ser ut som den gör?
Skattefinansieringen av SR, SVT och UR försvann 1985.
Den absolut största delen av verksamheten finansieras av avgiften. Privata TV4-gruppen har någon miljard större budget än vad SVT har.
Privata (=Bonnier)
Sedär, blottade jag min okunnighet, måste baserat mitt resonemang på att SVT ju verkar agera ren och skär megafon åt vänsterregeringen och att jag därför antog att de är finansierade via skatten. Trodde nog att den frivilliga avgiften utgjorde "sockret" ovanpå, lagom att nyttja för representationsresor, hbtq-certifieringskurser och dialogseminarier. Jag lär mig något nytt var dag.
En Reinfeldt som intervjuar maktens föredettingar från bl.a. Busch-regeringen nog är snarare högerns megafon.
Men programledarjobbet på SVT var kanske ett slags fas3-jobb för Reinfeldt för att kunna få ut någon aktivitetsersättning efter att han blivit arbetslös.
Vad vet jag om vad som försegår där i maktens korridorer? Inte mycket.
Nu var boken hans på rea också. Rea på rea t.om. tror jag. Stod längst fram i hyllorna… ändå gick folk bara förbi. Stackarn. Desperat verkar han försöka få in några korvören här och där.
Saxat ur Expressens intervju med Hanna Skjöler, vd för SVT sedan 2014:
"SVT anklagas inte sällan för att vara vänstervridet. Är ni det?
– Det är intressant. Jag kom till SVT efter att ha varit chefredaktör på en oberoende liberal tidning, UNT. Ett helt annat håll. Nej, jag tycker inte att det ligger någonting i det. Vi granskas hela tiden. Och hårt. Vi blir anmälda ofta. Ska du anmäla en tidning måste du själv ha varit föremål för publiceringen, inom public service kan du anmäla allt du tycker någonting om. Vi går igenom dem hela tiden. Tittar man på om vi väger över i någon politisk färg så ligger vi ofta rätt bra till, balanserar det bra. Det finns mycket forskning. Inte minst efter valen brukar man titta om det finns någon bias i rapporteringen. Det är en fråga vi hela tiden jobbar med."
http://www.expressen.se/nyheter/stjarne-gor-upp-med-ryktet-om-det-roda-svt/
OK, så chefen för SVT "tycker/känner" att hon inte är partisk och nån föredetting får sitta å tramsa i ett eget program, och plötsligt är inte SVT vänster längre? Du var mig i sanning lättövertygad. Även jag kan övertygas, men behöver kanske lite mer stoff först.
Vänster om vad. Det beror på vad du jämför med. Vänster om Fox News, det kan jag hålla med om.
Det mest irriterande med public service är att de själva tror att dom är objektiva när dom i själva verket är det motsatta.
Det beror på vilket program du menar och vilken tittare man frågar. Du är inte så objektiv du heller.
Jag är inte heller 100% objektiv, men poängen är att Public service tror att de är det och att de försöker upprätthålla en fasad trots att många vet att de inte är det. De har helt enkelt en skev verklighetsbild. Det är naivt att tro att det finns objektiv journalistik i frågor om t ex politik, skatter, invandring, fördelningspolitik etc. SVT/SR sprider inte den absoluta sanningen även om de själva tror det, och däri ligger problemet.
Jag håller med till viss del.
När Reinfeldt får börja intervjua gamla fd malthavare genom att öppna sin lilla kontaktbok så börjar man ju undra hur det står till med det opartiska.
Problemet är att de har krav på sig att de måste förhålla sig till hur befolkningen ser ut som stort, inte enbart till hur det ser ut i ditt eller mitt villakvarter.
Synnerligen hedervärt av dig att stödja Antonsson. Hans arbete är oerhört viktigt i samhällsdebatten och angreppet från SVT visar verkligen hur illa ställt det är med svensk public service. Bra gjort!
Gillar Fredrik Antonsson skarpt; tack för detta inlägg till hans stöd!
SVT kan ju fundera på vad de helst vill se, ett Sverige med anonyma engagerade bloggare ofta med unik insyn i det de skriver om som med lätthet kan granskas och sägas emot av media och av rättsväsendet, eller tysta människor rädda för att bli uthängda.
Helst vill jag ju se facebookgruppen "Rädda bloggare"… Alltså att man ska rädda våra svenska bloggare undan tystnaden. Inte det att de ska vara rädda bloggare som i ex. Ryssland eller Turkiet.
"Rädda bloggarna" alltså. "Rädda Modiga Bloggare" alltså. Det är nåt för liberalerna på SVT. Hm. Men namnet på gruppen måste vi och SVT nog fundera lite mer på.
Jag håller med om att Antonsson är värd att stödja. Han gör en av våra vettigaste bloggar. Jag håller inte med om allt han skriver, men jag läser den dagligen och den är alltid intressant.
Undra om SVT känner till bakgrunden till Lex Sarah?
För er kids så kan jag upplysa om att det var en usk som rapporterade om vanvård inom vården. Ansågs positivt på den tiden men tydligen inte idag när Sverigebilden måste försvaras av SVT.
Antagligen så beror det på att kritiken då inte kunde härledas till resursbrist på grund av överdriven invandring. Invandring får man ju inte kritisera alls för då är man rasist och alla rasister är lovligt byte för de Goda jägarna.
Lite… lite… längre till höger och du blir ett riktigt lovligt byte för mina elaka kommentarer. Komsikomsi. Sådärja… liiite till…
Med tanke på att SvenskVänsterTelevision värvat både Helin och Magnusson från A-bladet är åtminstone inte jag förvånad. Detta är bara början.
Bsal
Läser just att 9 av 10 läkare anser att patientsäkerheten är hotad på akuten i Lund.
Dj-a verklighet. Hur skall man nu kunna brunsmeta alla dessa asklepianer!?
asklepianer?
Då lärde jag mig ett nytt ord, felstavat men tack ändå!
Sätter en ära i att ej Googla!
Brukar rådfråga hustrun, som suckar över svensk skola.
Ja, min var den s.k pluggskolan.
Inte f-n hjälpte det mig.
Sätta MUNKAVLE på läkarna och skicka fram en regimtrogen "Bob" som berättar att det absolut INTE finns några problem och att sjukvården i Sverige är den bästa i världen ! 😉
Utanpå munskyddet?
Snyggt.
Det känns som om det mesta "grävandet" som sker på SVT är i deras egen grav.
Lägg ner skiten. Varför ska detta skräp tvångsfinansieras? De får klippa sig och skaffa pengar som alla andra.
+1
6-10 är detMoses du avser?
Hu!
SVT (och politikerna) fortsätter alltså jakten på "Sverigefiender". Och så finns det de som tror Sverige är en demokrati trots att statsfascismen stirrar dem rätt i ansiktet…
Bra inlägg, Fredrik Antonsson förtjänar allt stöd. Har aldrig träffat honom men har ett gott intryck utifrån hans skribentgärning.
Hm. Vad heter du i efternamn..?
Antonsson. 😀
Tokmoderaten;
+1
Och vem bryr sig vad SVT säger, det är bara åldringar i rullstol som tvingas se på eländet i dagrummet hela dagarna för de når inte fjärrkontrollen och den stackars personalen har inte tid.
Stå på er sanninssägare!
Jadå jag står på mig. Tack för uppmuntran.
Frihet. Det är stor skillnad på att vara sanningsägare och sannings-ägare. Problemet med vänstern är att de inte begriper den skillnaden.
Ja, det är ju sant det du säger. jag har aldrig begripit mig på skillnaden mellan sanningsägare och sannings-ägare. Är det större skillnad på sanningssägare och sanningsägare då, du som äger kunskapen om vad som gäller där.
Själv är jag nog mer av en sanningsjägare än en sanningsägare. Jag tror inte på att man ska/kan äga sanningen eftersom sanningen hela tiden rör på sig, varierar beroende på plats så kan du kan bara jaga ifatt den… Högern gillar ju annars det här med privat ägande.. Men just som du hittat och uttalat dig om sanningen så har den förflyttats ännu ett snäpp och man får jaga vidare. En intressant jakt. Rekommenderas.
PRECIS som i forna DDR !!
DDR och Mfs – Stasi – försvann INTE den 9:e November 1989… De tog bara färjan från Sassnitz till Trelleborg…
Behövdes ingen färja!
Verkar ha funnits, och finnas, fast mental förbindelse sedan länge…
SVT visar tydligt att de bara är intresserade av av att driva en tvångsfinansierad progressivt dikterad filterbubbla.
Det finns väl ingen som tvingat dig att ha en tv-mottagare där hemma?
Hahaha!
Kom igen nu… Jag har fyra spelkonsoller.
Inte en chans att jag tänker leva som en hipster för att komma undan regimmedias klor.
Reflektera lite över konsekvenserna rent livskvalitetsmässigt.. Det luktar sunkig ulandsregim kring den juridiken.
De vill ha betalt för något de producerar. Om du inte konsumerar det (för det gör du väl inte, eller har du svårt med självbehärskningen/koherensen?) är det väl bara att skita i att betala och säga att du inte har någon tv.
Om du tycker att de producerar skit men konsumerar det ändå, är du bara dum.
Livskonsekvenserna av att betala 1500kr om året för något man konsumerar är.. vadå?
Och livskonsekvenserna av att dra en vit lögn, och inte betala för det du faktiskt inte konsumerar..?
Gnäller du jämt såhär över livets svårigheter, eller har du råkat sätta dig på något avlångt med bristfällig infettning?
Men tänk så bra att vi numera visst har både Metro, SR och SVT som ger oss de "rätta" nyheterna om omvärlden och Sverige så att de stackars medborgarna inte drabbas av hemska "fake-news" från utlandet i allmänhet och från s.k alternativa media i synnerhet !! Eller från alternativa bloggar eller FB-sidor…
Och man får INTE sprida någon "felaktig" bild av Sverige utomlands !!
http://omni.se/lofven-alla-har-ansvar-att-inte-sprida-falska-nyheter/a/RMnEa
"…– I svaren beskrevs muren som en garanti för frihet och för DDR:s överlevnad i en girig omvärld. Invånarna hade det så bra i DDR att de inte hade någonting att lära från andra länder. Utländsk litteratur och tidningar fick inte föras in i DDR för att de spred en falsk verklighetsbild…."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/osttyska-stasi-forsokte-paverka-svenska-skolan/
Finnes en canon ristad i sten som oföränderligt utvisar(!) vad som gäller?
Kan vi inte gemensamt skapa en om inte herr stasis(grekiska) vill giva oss en dylik?
"Rädda vården" och själv vara en del av vården… är inte det att utse sig själv till ett slags offer?
Kan givetvis vara på det viset.
Troligen, dock, att man känner att man inte kan göra ett fullgott arbete.
Just i en sådan tjänst måste ju detta vara ytterst förödande för självkänslan ( den professionella!)
Kan inte göra ett fullgott arbete? Vad har du för belägg för att han inte gör sitt arbete? Det är en ganska allvarlig anklagelse mot någon som jobbar inom vården. Känner man detta bör man kanske ta tag i det på arbetsplatsen istället för att vända sig ut på internet där alla vi fulklottrare hänger och hakar på minsta lilla bitterhet.
Nej. Det där med känslor och professionalitet är ett dilemma. Det finns en bok om känslor i ledarskapet som beskriver det där till viss del:
"Att bejaka sina känslor är dock inte detsamma som att agera ut dem. Här kommer FÖRNUFTET [hör och häpna nu allihop! Har ni hört talas om detta tidigare?] in i bilden. Som chef [och vem fan som helst] kan man inte oreflekterat leva ut sina känslor inför medarbetarna [och vem fan som helst och vart fan som helst, även på nätet]. Man behöver fråga sig vad det är för känsla man har, och om den känslan handlar om organisationen [eller vad fan som helst] eller i själva verket BARA OM SIG SJÄLV. En chef [eller vem fan som helst] ska undvika att handla i affekt."
http://www.dik.se/nyheter/hantera-dina-kaenslor-bli-framgaangsrik/
Ledarskap är viktigt för vem fan som helst, då det även kan handla om att behöva leda i sitt eget liv, vilket är ett tungt ansvar för många (Kanske särskilt flr människor födda med en silversked i munnen).
Bra skrivet Lars!
Brukar han inte skriva bra eller vadå. Han skriverväl oftast bra saker. Ibland dåliga, men rätt så vettigt brukar det vara bara man tar på sig sina kritiska glasögon och granskar det ur en annan synvinkel först.
Tack Lars och Fredrik för ert engagemang
Ja där hamnade du långt upp på min blogglista igen. Du var på väg att halka ur.
Kom cornucopia förbi Hiilens sminkblogg på den där listan?
Kan du inte byta ut "n" mot ett "s" där bland de andra bokstäverna?
Bra att du stödjer! Så sorgligt att Fredrik hängs ut. Vi måste alla tillsammans göra vad vi kan för att visa att SVTs beteende inte är okej.
Jag ska demonstrera mot SVT på första maj. Borde nog försöka övertala de styrande att byta ut vd:n mot Göran Greider eller Janne Josefsson tror jag. Kan ju inte ha nån som kommer från en liberal tidning som styr över bl.a. "kunskapskanalen". Det måste ju ligga okunskap bakom ett sådant beslut. Liberaler och kunskap är ju som att låta kommunister styra och ställa i världens största fabriker… eller ja…det går ju rätt bra för Kina… men ni förstår vad jag menar. Det går ju bara inte.
"Till landsflykt födas våra främsta män, var glad att inte ödet den dig förmenat.
Den är ej värd ett handslag av en vän som inte tio önskar att se stenad".
Tror jag att det någorlunda rätt ur minnet var Heidenstam diktade.
De flesta av dessa blir också så småningom stenade på ett eller annat sätt.
inte bara dikt. Långtifrån.
Säker på att Fredrik Antonsson inte är en rysk påverkansoperatör som försöker destabilisera Sverige genom att trashtalka vården?
Vad fan betalar man teve-avgiften för egentligen?!?
Det gör man inte!
Hur skulle man kunna stiga upp på morgonen och se sig själv i spegeln om man gjorde det?
https://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Avanmalan/
Mnils;
Ajaj.., det där skille du inte ha sagt. Nu kommer snart Stasi-SVT och äter upp dig.
Än en gång har demokraturen visat upp sitt fula tryne, eftersom Antonsson skriver om invandringens negativa konsekvenser inom sjukvården.
Demokraturens i särklass viktigaste uppgift och sysselsättning är att omhulda och försvara massinvandringen.
SVT nyheter har också förbrukat sitt förtroendekapital. De har nämligen under en lång tid haft en policy att inte rapportera om kriminalitet som kan knytas till invandrarna och invandringen.
Motiveringen till denna mörkläggning har varit att inte ge högerextrema krafter vatten på sin kvarn.
Eftersom invandrare är kraftigt överrepresenterade vid grov brottslighet, och SVT i likhet övriga inom svensk MSM har undvikit att beröra ämnet, samt att hela Sjuklövern applåderar den destruktiva massinvandringen, så har det svenska samhället genomgått en brutalisering.
I och med denna policy så får SVT nyheter inte bli förvånade av att svenska folket söker sina nyheter i alternativ media.
Först hängdes hatbloggarna ut, och jag protesterade inte, för jag läste inte hatbloggar;
Sedan hängdes enskilda facebookgrupper ut, och jag protesterade inte, för jag gillade inte de grupperna;
Sedan hängdes enskilda kommentatorer ut, och jag protesterade inte, för jag kommenterade aldrig;
Sedan hängdes jag ut, och då fanns ingen kvar som protesterade
Ungefär så som Corny har betett sig: hejat på gammelmedias drev mot personerna bakom Granskning Sverige och avfärdat dem som ryska agenter.
Ah, du menar att allt Granskning Sverige gjort är att lägga ut länkar till etablerade media, utan ytterligare kommentarer?
För övrigt har jag inte publicerat några namn på någon från Granskning Sverige. Skulle inte falla mig in att lägga ut namn på privatpersoner även om de är rövhattar.
Dessutom finns det svart på vitt att Granskning Sverige går främmande makten och diktaturen Rysslands ärenden. Inte att de bara länkar till artiklar i etablerade medier.
Mathias Ståhle försvarar på twitter SVT:s agerande mot Antonsson.
MS lär nog få Stora journalistpriset.
Olkos poäng har tydligen gått dig förbi. Gammelmedia utser folk till "hatare" för att tysta obekväma röster. Ta dig en funderare nu, nästa gång kan det vara du som åker dit.
Det sägs att varje organisation får den chef de förtjänar.
SVT har Jan Helin.
'nuf said!
Har Cornu börjat med förhandsmoderering eller är jag placerad i "frysboxen"?
Inlägg äldre än 48 timmar förhandsmodereras, då 95% av alla kommentarer efter den tiden är spam. Övriga publiceras när jag kommer ihåg att titta i modereringsboxen.
Vila i frid, Fredrik