Lagom till konjunkturtoppen inför regeringen nu en rätt saftig kemikalieskatt på vitvaror, hemelektronik och IT-prylar. Den kommer inte bara leda till utslagning och arbetslöshet bland svenska återförsäljare, som redan agerar i stenhård konkurrens, utan kommer också leda till högre bolåneräntor.
![]() |
Blir cirka 5% dyrare. |
Regeringen lever kvar i 80-talet och tror att Sverige vare sig är med i EU, utan att gamla forna DDR-Sveriges stängda gränser fortfarande gäller. Därför får vi t ex kassettskatten, som ger Sveriges 100 största artister royalties på alla lagringsmedia, medan småartister får betala dessa royalties för att kunna lagra sin egen inspelade musik på. Lösningen har förstås varit att köpa sina lagringsmedia utomlands och snabbt och billigt få dem hitskickade från exempelvis Tyskland, England eller Danmark.
Nu inför alltså regeringen kemikalieskatten, eftersom elektroniktillverkarna har haft mage att använda flamskyddsmedel så att all vår elektronik inte börjar brinna så lätt. Skatten baseras per kilogram, där vitvaror beskattas med 8:- SEK per kg och övrig elektronik med 120:- SEK per kg. Det finns ett tak på 320:- SEK per pryl.
Skatten beräknas ge 2.4 miljarder kronor till statskassan och kan i snitt höja priserna runt 4.5% med tillhörande nedgång i försäljning. I Sverige.
Ett tapp om 4.5% i försäljning kommer slå ut minst 4.5% av alla jobb inom hemelektronikbranschen, som redan är en marknad med stenhård konkurrens och knappt (om alls) lönsamma återförsäljare.
Hela butiker kommer slås ut, rent av kommer någon av de övertaliga svenska butikskedjorna att slutligen få dödsstöten och gå under. Släng på att konjunkturen nu viker ovanpå detta, så pratar vi om en enorm branschsårbarhet som kemikalieskatten sätter spiken i kistan på.
Därtill pratar vi om kraftiga prishöjningar redan 1:a juli, för det produktsegment som alltid (kvalitetsjusterat) faller i pris i KPI och alltså håller nere den officiella inflationen. I juli kan t ex en normal Mieletvättmaskin för 6000:- SEK bli cirka 5% dyrare. Billigare märken blir ännu dyrare, t ex kommer en Bosch tvättmaskin för 3000:- (ja, det finns) bli ca 11% dyrare.
En bärbar PC för 3000:- SEK, med en vikt på 1.5 kg blir 180:- SEK dyrare, eller 6% dyrare. Den kära inflationsbekämparen, platt-TV:n som alla pensionärer suger näring från hörnet på för att trösta sig över att matpriserna stiger men inte deras pensioner pga att KPI hålls nere av billig platt-TV, stiger 320:- SEK i pris. För TV:n på 4000:- SEK är det en prisökning på 8%.
Och så håller det på.
Konsekvensen är att KPI-inflationen, som räknar på pris efter skatt, kommer ta ett skutt på någon eller några extra tiondelars procentenheter i juli. Vilket kommer bidra till att pressa upp räntor och bidra till Riksbankens kommande höjningar av reporäntan. Kemikalieskatten kommer alltså höja räntan på dina bolån.
Sedan kommer högre ränta också sänka värderingen av din bostad, när köparna inte längre får låna lika mycket.
Nu finns ju inte DDR-Sverige längre. Istället kommer folk köpa sin elektronik utomlands. Danska ProShop har redan en svenskspråkig butik och bortsett från att man juridiskt köper från Danmark märks ingen som helst skillnad för den svenska kunden. Utom möjligen lite snabbare leveranser. Det är inte språket som avgör juridisk hemvist och ProShop slipper både svensk kassettskatt och svensk kemikalieskatt. Annars finns alltid tyska eller brittiska Amazon, eller en uppsjö av andra leverantörer. Vi får se när de börjar anpassa tangentbord till Sverige och översätter sina hemsidor.
I slutändan kommer regeringen slå ut svenska jobb och höja KPI-inflationen och räntorna. Vilket förstås är meningen – arbetslösa röstar i större andel på socialister sägs det och det är snart valår, så det är bråttom nu.
Vilka utländska butiker handlar du dina vitvaror och din hemelektronik ifrån?
99 kommentarer
Möjligt att KPI redan har toppat för denna gång.
Energipriserna vänder nedåt och USD har tappat sin dragningskraft.
Finns nu till och med svart på vitt vad gäller USD/SEK.
http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/prisindex-i-producent-och-importled/prisindex-i-producent-och-importled-ppi/pong/statistiknyhet/prisindex-i-producent–och-importled-februari-2017/
Till detta ska också svensk moms påtalas. Undrar när Kineserna kommer på att de kan lägga ut mkt billiga priser och överdebitera frakten.
Fast du slipper ju inte momsen när du handlar från Kina. Om din beställning hamnar i tullen får du betala tull, moms och postverkets kostnad för att förtulla och hantera din försändelse.
Min erfarenhet är också att fraktkostnaderna från t.ex Hongkong är lägre än från många europeiska butiker, varför det kan bli billigare att beställa från just Hongkong än exempelvis Tyskland eller Holland, trots svensk moms, tull och postverkets pålagor.
Nu köper jag ju mest plastmodeller, varför andras erfarenheter säkert kan skilja sig.
Självföredrar jag ju en latexmodell för en mer naturlig känsla 😛
Har du förresten sett den här Erik? http://defence-blog.com/news/germany-looks-to-develop-its-own-sixth-generation-stealth-fighter-jet.html
http://www.telegiz.com/articles/19052/20170325/germany-begins-process-build-sixth-generation-stealth-jet-fighter.htm#ixzz4cRNzaaRx
Och när vi ändå inte fick MÖP-måndag kombinerat med billiga grejhor från Kina:
http://defence-blog.com/news/new-russian-anti-sabotage-boat-with-chinese-diesel-engines-broke-down-during-first-test.html
Fransmännen vill få revanch för 1812?
http://defence-blog.com/army/heavy-equipment-for-french-troops-arrive-in-estonia-for-major-nato-deployment.html
F-n. Hade ett MÖP-måndagsinlägg jag missade att posta igår. Får bli MÖP-måndag (på en tisdag) och inlägg ikväll.
Är Sverige alldeles säkert inte invaderar då?
Vi får skynda oss så att inte grodätarns hinner först
MÖP-tisdag.. Passar ju bra.
gbd crvx, det är inte känslan jag är ute efter, bara utseendet. En modell kan ju aldrig ersätta äkta vara ändå.
Min grodätare, herr gbd, har monterats ner från Slussen i Stockholm, men finnes för alltid i mitt hjärta…
Kanske det, men detta är en rätt marginell prishöjning. Räntorna håller sig ändå envist låga än så länge i år.
"STOCKHOLM (Direkt) Trots en stram arbetsmarknad tar inte löneökningarna, och därmed inte heller inflationen, fart. Därmed kvarstår Riksbankens utmaningar att nå inflationsmålet.
Det skriver Nordea i en konjunkturrapport på tisdagen.
Enligt bankens prognos dröjer en första räntehöjning från Riksbanken till andra halvåret 2018, och reporäntan väntas ligga på -0,25 procent i slutet av 2018. Det lär dock inte heller bli aktuellt med några nya stimulansåtgärder."
Vi kommer inte se någon märkbar uppgång i KPI.
Skulle det finnas tecken på det kommer politikerna vidta åtgärder.
Jag håller helt med.
Det finns ingen ordentlig "pull" som höjer priserna. Nu är snart industriavtalet spikat, och lönerna kommer nominellt stiga ungefär 2,5% ungefär per år för tre år framöver, och om resten av lönerörelsen funkar som vanligt så är det där (kanske lite högre) som de totala löneökningarna landar. Det kommer inte finnas utrymme att höja priserna i handelsleden, särskilt inte för varor.
Just Nordea verkar ha "tagit bort" rabatter på bunda lån enligt kollega som i somras blev erbjuden samma rabatt på alla bindningstider men i förra veckan enbart kunde få rabatt på tremånaders.
En ankedot såklart men det ska bli intressant att se snitträntesiffrorna framöver (för februari så är snitträntan för korta bindningstider fortfarande betydligt lägre än listräntan). Stämmer detta så är detta en smyghöjning av bundna räntor som inte syns i listräntorna.
Pro Shop har jag handlat av några gånger. Användarvänligt beställningsförfarande, snabba leveranser. Fungerar utmärkt.
Inget fel på ProShop, men vad gäller leveranser är Inet, Alina, Komplett, Webhallen generellt sett snabbare.
Dock som sagt, stenhård konkurrens. Alina har nu ansökt om konkurs.
Lägg sedan till kostnaden för att administrera skatten, hur skall den räknas ut, vem skall kolla så det blir rätt? Detta är ytterligare ett hål-i-huvudet beslut av regeringen som stillatigande accepteras av den totalt impotenta oppositionen.
Det allra fånigaste är att man skall betala skatten efter produktkategori, inte efter om varan innehåller några kemikalier! Så det finns alltså exakt noll incitament att minska ev kemikalieinnehåll.
Lite nyfiket… Hur stor är den kostnaden?
Jag undrar vad nyliberalismens byråkrati har kostat vårt samhälle.
"Ulf Dahlsten, gästprofessor vid London School of Economics, skriver i Aftonbladet om att bara 20 procent av den totala arbetstiden på en vårdcentral sker i patientkontakt.
Resten av tiden användes för journalskrivning, rapporter och interna möten. Han hävdar att poliser, vårdpersonal och lärare har blivit byråkratins slavar.
Det är inte längre behoven som styr, enligt marknadens regler är det i stället efterfrågan. Det leder inte till effektivitet, utan snarast till ökade kostnader och sämre resultat. New Public Management var ett misstag och misstag bör rättas till."
http://www.folkbladet.nu/1813064/varfor-litar-vi-inte-pa-valfardsproffsen?mobil
Så det är alltså "nyliberalismens" fel att det blivit mer byråkrati?
Stefan Östergren;
Helt korrekt.
Då kanske det är dags att emigrera till Venezuela för att slippa denna byråkrati? Bra rom har du ju dessutom. Olja i överflöd. Win win.
Här kan du läsa vidare kring exempelvis lärarnas kritik mot NPM och byråkrati som följde med.
http://skolvarlden.se/artiklar/larare-kritiska-till-new-public-management
Reinfeldt&Co kopierade NL´s NPM från sent 80-tal som visade sig bli en kopiös felallokering av resurser. Klassisk suboptimering. Så går det när politiker använder ekonomiska begrepp utan att förstå eller göra riktiga efteranalyser.
Sedan en tid har regeringen samordnings-nojja där ingen producerar någonting.
Vad har detta med nyliberalism att göra?
Stefan;
Varför skulle jag vilja ha rom och olja i överflöd? Nu går du i från ämnet. Jag höjer ett varningens finger och ber dig tänka på att Lars kan banna folk som inte håller sig till ämnet.
Är nog mer jag som vill har rom och olja i överflöd.
Fast nej. Jag cyklar och venezuelansk rom har jag i köksskåpet så livet rullar på även i Sverige.
Dock håller jag så klar med om att byråkratin inom sjukvården är ett problem. Har dock svårt att se att det är nyliberalismens fel. Det är väl mest ett gäng byråkrater som skapat sig arbetstillfällen till gagn för de själva.
Frihet har du nu glömt att ta din medicin igen?
Kostnaden för administration lär ju uppstå i de företag som importerar dessa produkter, finns en hel massa märkliga regler som skall följas, du kan ju roa dig med att läsa på hos skatteverket innan du börjar svamla om något helt annat:
http://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punktskatter/kemikalieskatt.4.3152d9ac158968eb8fd1f3c.html?q=kemikalieskatt
Stefan;
Det är väl bara att öppna upp ögonen det och läsa sig till lite kunskap.
Managemantbyråkrstin (Patrik Hall, 2012)
Patientens pris: ett reportage om den svenska sjukvården och marknaden (Maciej Zaremba, 2013)
Rapporten "Vi räknar pinnar. Vi räknar minuter… Till nytta för vem?" (Gunilla Rydh)
http://gemensamvalfard.se/wp-content/uploads/2015/12/NPM-rapport.pdf
Du får väl flytta till det där rivna tältlägret i Malmö. Romer fanns det ju i överflöd och hela tomten är ju förorenad så gott om olja i backen är det säkert också.
Frihet
Har du öht läst vad jag skriver?
Ja vi har större byråkrati.
Dock har jag svårt att skylla nyliberalismen på det.
MNils;
Avregleringar leder oftast till det direkt motsatta – snart ännu fler regleringar. Och snart ännu fler tjänstemän som ska hantera byråkratin och alla konflikter mellan nya och gamla, mindre och större företag. Här följer ett bra exempel från Helsingfors på några problem som kan uppkomma där vissa aktörer branschen börjar ropa på fler regleringar (som gynnar dem själva). Jag säger inte att nån har rätt och fel, men det visar ändå på hur komplicerat det kan bli. Och det kan även översättas till många andra branscher.
"Restaurangbranschen kräver fler regler.
Helsingfors stad har försökt underlätta matvagnarnas verksamhet genom att rensa i byråkratin, men restaurangbranschen anser att avregleringen leder till ojämlikhet. […]
– För två år sedan hade staden regler som härstammade från 70-talet. Vi fick till exempel höra att hjulen på bilen inte får synas, så att man inte ser att matbilen är mobil. Det var ganska skrattretande, men det hade inte funnits behov att förnya reglerna, berättar Hassinen och säger sig vara glad över att de fått föra en dialog med staden i frågan.
Alla är ändå inte tillfreds med popup-restaurangernas frammarsch. Heikki Salmela, grundaren till snabbmatskedjan Hesburger, sade i en intervju i tidningen Företagarna i maj att det förargar honom att storföretagen måste stå ut med strikta regler för hygien och arbetarskydd, medan mindre aktörer kommer lättare undan. Hans tankar får medhåll inom turism- och restaurangförbundet Mara."
http://gamla.hbl.fi/nyheter/2015-06-09/758706/restaurangbranschenkraver-fler-regler
Är det den olja som Carina Nilsson försökte hälla ut?
http://www.skd.se/2016/02/04/romer-rasar-mot-tjansteman/
Stefan;
Försöker du lägga över ansvaret på mig för att du ska kunna se och förstå? Lite egenansvar, tack.
Ta på dig glasögonenoch lägg dig inte i sånt du ändå inte begriper.
Ärade Frihet.
Som vanligt står du över oss andra i din briljans.
Jag bockar och bugar och ber om ursäkt.
gbd
"Fotnot: Förutom romer så räknas samer, judar, sverigefinnar och tornedalingar till de nationella minoriteterna."
Fake news-artikel. De glömde sverigevännerna.
För att travestera Herman Göring: vad/vem som är Sverigevän det avgör jag.
Rapport från verkligheten, om än anekdotisk: På vår vårdcentral bokas en vuxen 15 minuter och barn 30 minuter. 4 läkare träffar 28-30 patienter var per dag. Inom den kvarten som besöket pågår tar undersökningen 7-8 minuter, lite frågor ett par minuter, och recept och införande i journal totalt kanske 3-4 minuter.
Så mycket mer effektivt tror jag inte att det kan göras faktiskt. Vårdcentralen är visserligen privat, så nyliberalismen är antagligen att anklaga för detta också.
KingEdward;
Får läkaren betalt efter kvalitet eller kvantitet på den privata vårdcentralen? Tar läkaren bara emot "lättare" patienter med lindriga besvär (och vilken vårdcentral får de svårare mer tidskrävande patienterna?) för att hinna med så många som möjligt? Det finns många fler frågor du bör ställa dig. Det finns en orsak till att sjukvårdssystemet i USA kostar väldigt mycket pengar.
Allt kan alltid göras mer effektivt. Men allt har samtidigt en kostnad som får betalas av någon annan.
Artikeln är från 2008:
"Siffrorna visar att framförallt USA är ett mycket dyrt land att bli sjuk i om man saknar försäkringsskydd. Att helt oförsäkrad ta ett enkelt blodprov i USA kostar 6 300 kronor medan en penicillinkur kostar dryga tusenlappen på andra sidan Atlanten.
Men riktigt dyrt blir det om man skulle råka hamna på ett amerikanskt sjukhus. Bara ett träffa en amerikansk läkare kostar 3 800 kronor. Efter ett dygn på sjukhus, utan något operativt ingrepp, hamnar notan på 12 500 kronor. Skulle man behöva ligga på amerikanskt sjukhus och samtidigt genomföra ett operativt ingrepp kostar sjukhusdygnet istället 37 500 kronor."
https://www.svd.se/dyraste-landerna-att-insjukna-i-pa-resan
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Var det specifikt för amerikansk vård ditt inlägg var relevant eller?
Det kan du fundera på.
Ta er även en liten funderare kring varför det blev så att moderaten Filippa Reinfeldt var landstingsrådet bakom världens dyraste sjukhus.
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/jonnasima/article23471586.ab
http://www.dn.se/sthlm/ar-detta-varldens-dyraste-sjukhus/
@Frihet
Du har en tendens att låta otrevlig. Försök hålla igen med förolämpningar och låt dina argument tala för sig själva.
Vänligen Bosse
Bosse;
Det kanske du har rätt i.
Men det är nästan alltid andra här som sätter tonen. Jag bemöter inte otrevliga människor med vänlighet. Om någon från start pratar om impotent opposition, hål-i-huvudet-regering och annat så sätter denna person tonen på samtalet. När någon pratar kring dumheter att jag borde emigrera och liknande så följs detta av en tendens att bli något otrevligare. Och sen flikas det in dumheter som "har du glömt att ta din medicin?"
Jag bemöter folk i allmänhet så som jag själv blir bemött.
Vänliga hälsningar
Frihet
Det är ingen som bett dig att emigrera.
Ett "du" skulle vara ett "de" som du kanske märker om du läser texten igen. Var ju snarare jag som längtade till den socialistiska friheten utan byråkrati.
Jag hänger inte riktigt med, är exemplet med USA´s vårdkostnad ett skräckexempel på NPM, eller ett föregångsland?
I och med att vården är privat, och finansieras till stor del av försäkringsbolagen torde de ju inte falla under "public management" överhuvudtaget. Man skulle ju kunna tro att privat vård som betalas direkt av slutkonsumenten ska vara extremt kostnadseffektiv. Men nu är det ju inte så att slutkunden står för notan, utan försäkringsbolagen, som sprider kostnaderna på sina försäkringstagare. Försäkringskostnaden blir som en slags "landstingsskatt", där försäkringstagarna solidariskt betalar för andra försäkringstagares vårdkostnader. Resultatet har blivit att USA brukar ses som ett skräckexempel på dåligt vård/kostnadsförhållande.
ErikG;
Ronald Reagan genomförde NPM i USA och Margaret Tatcher gjorde det i England. Inspirerade av samma idéer som de s.k. chilenska ekonomerna (Chicago-Boys), vilka genomförde radikala ekonomiska reformer i Pinochets militärdiktatur. Dessa var i sin tur upplärda av nobelpristagaren Milton Friedman som "har beskrivit Augusto Pinochets stöd för marknadsliberalismen och viljan att sjösätta de reformer som förordats av Chicago boys för Miracle of Chile (sv. det chilenska undret)" (citat från wikipedia).
George Busch genomförde ytterligare reformer i samma anda under 00-talet. Beskrivs till viss del här:
http://harris.uchicago.edu/sites/default/files/working-papers/wp_08_04.pdf
2009 kostade USA:s sjukvårdssystem dubbelt så mycket som den svenska. Att försäkra en familj på fyra peroner kostade runt 10 000 dollar årligen.
46 miljoner saknade därför en sjukvårdsförsäkring. 25 miljoner var underförsäkrade.
"Arbetsgivarnas kostnader för sjukförsäkringar har stigit fyra gånger snabbare än lönerna. Andelen anställda som måste egenfinansiera sin vård med mer än 1.000 dollar per år har ökat från 1 till 18 procent under 2000-talet. De stigande kostnaderna ökar trycket på Medicare och Medicaid. Kostnaderna för de två regeringsprogrammen kommer att stiga från 4 till 19 procent av USA:s BNP de närmaste decennierna om inget görs. Totalt spenderar USA över 16 procent av sin BNP på sjukvård, viket är dubbelt så mycket som i Sverige och övriga OECD."
http://www.dn.se/nyheter/varlden/snabbguide-usas-sjukvard-problem-och-reform/
http://www.utredarna.nu/rogermortvik/2009/09/12/sjuk-vard-i-usa/
ErikG;
Här finns ytterligare lite bakgrundsinfo om hur NPM slog igenom och hur det kom sig att vi alla blev "kunder" istället för medborgare, patienter, elever, mm.
https://www.google.se/amp/s/attdansa.wordpress.com/2013/04/26/new-public-management-npm/amp/
Jag hoppas att detta och det jag tidigare länkat till kan hjälpa dig att få en hum om hur vårt nuvarande ineffektiva byråkratiska system hänger ihop.
Fick förresten en lapp från förskolan här i dagarna där vi skulle svara på vad vi föräldrar tycker om förskolan.
Kan säga att jag vill att de ger blanka fan i vad jag tycker och tänker om deras kommunala förskola. Jag litar på att mina barn är trygga och att personalen gör sitt jobb. Men detta är ännu ett resultat av NPM, där man åsidosätter rektorns och personalens kompetens. Våra barn blir kunder och vi föräldrar är också kunder och våra åsikter blir sen material för att kunna mäta skolans resultat. Skitsamma hur ovetande vi föräldrar är om hur förskolan sköter sitt uppdrag. Vi bara hämtar och lämnar ungarna. Men våra meningslösa åsikter ska räknas in ändå. Allt ska mätas och kontrolleras in i minsta detalj. Det skapar en ofantlig, dyr och ineffektiv… byråkrati. Och i slutändan ett skitresultat.
Nästan ALL byråkrati och annan skit som vi ser i samhället idag har med nobelpristagaren Friedmans nyliberalism och New Public Management (NPM) att göra. Friedman besökte Pinochet och han var rådgivare åt Ronald Reagan. Det är väldigt relevant i diskussionen.
Vänliga hälsningar
Frihet
Så med dessa incitament kan vi kanske förvänta oss specialversioner på vitvaror för svenska marknaden och div bananrepubliker där man sparat in på flamskyddsmedlet.
Vi har väl de politiker vi förtjänar antar jag…
Det kunde man ju tro men så funkar det inte. Du får betala lika mycket kemikalieskatt på dessa då skattesatsen sätts utifrån vikt och EORI kod på varan dvs vad det är för något.
I exemplet med tvättmaskinen så är väl 99% av vikten stål utan något flamskyddsmedel och 1% kanske är kretskort med någon liten kemikalie på.
Så importerar man maskinen för sig som plåtskrot och elektroniken för sig så kommer man undan med knappt någon skatt alls!
Nu har skatteverket tydligen lyckats bena ut reglerna för avdrag så de finns på deras hemsida. Gör man avdrag så skall dokumentationen om underlagen sparas i 7år, tänk på att detta troligen gäller för varje produkt som importeras lär bli en rejäl hög!
amazon.se bytte nyss ägare, Amazon tog över. Med kemikalieskatten får de ett incitament att satsa på Sverige. De svenska ehandlarna kommer slås ut, stenhård konkurrens både från andra länder i EU och från Kina som gynnas av fraktavtalen.
Brinn nu pengar, brinn
Det spelar ingen roll
Det det betyder ingenting
Som flugorna på socker
Som kärleken på film
Som flugorna på socker
Det betyder ingenting
Jag slänger in en varning för Netonnet som jag trodde skulle vara OK men som visat sig vara en tornado av Kafkaesk inkompetens. Ofattbart dåliga.
SIBA/Netonnet har låg rating bland kunder, så inget nytt.
Men gratis reklamen angående den s.k. kidnappningen var en kul grej…
Var det du som "kidnappade" Fabian?
Fabian Bengtsson eller den lilla apan Fabian I Janne Lööfs bok?
Garanterat Tjabo som släppte ut Fabian.
Rätta mig om jag har fel, men, om man säljer prylar som tillverkats i Kina, så består ens edge av 1. Snabb kundservice 2. Vara pålitlig ?
Om Netonnet gör motsatsen till detta så kan jag lika gärna handla från källan?
Ingen konsekvensanalys är gjord på denna skatt, i slutändan kan det bli minus för staten.
Då får du ta och sätta dig ner och börja analysera det på din fritid. Mina skattepengar bör gå till vettigare saker än till trams.
Kriget mot medelklassen fortsätter. Vänsterregeringen kan inte vara tydligare. Det är medelklassen som skall betala för politikernas tävlan i att vara moraliskt förträffliga med andras pengar. UKIP/SD/Trump/Le Pen forstätter vinna mark, och mainstreammedia blir indignerade över det.
Va? Vardå? Vilken medelklass? Aah. Jaha du menar nog den del som tidigare kallades medelklass. Vi lever på 2010-talet nu. Den tidigare medelklassen är numera den utfattig, utarmade klassen som har skuldsatt sig från topp till tå?
Bankernas små slavar kallas visst för medelklassen.
Är ni dumma eller? Det är ingen kemikalieskatt, för hur mycket av en ugn innehåller flamskyddsmedel eller liknanden? Det är plåt o isolering samt kemikalier.
Det är en konsumptionsskatt. Det kommer flera sådana allr vad det lider.
Bilskatten, snart fastighetsavgiften etc etc. Allt går att motivera med miljöhänsyn, då det minskar vår konsumption.
Man kommer höja ALLA skatter utom inkomstskatten som ingen vågar röra av strategiska skäl. Det lilla som har gnällts om på denna bloggen påverkar inte majoriteten av röstboskapen.
Det kostar att ha fri invandring och eftersatt försvar, rättsväsende mm övriga offentliga funktioner.
Ah, stavvfellen är abunda i min text. skall inte skriva inlägg efter besök i labbet, jämrans eter…
Well u get the pointy edge.
Det kommer mera skattehöjningar som avser sänka vår konsumption.
Ladorna är tomma och står snart i öppen låga för någon slyngel kommer tända på…
Var det inte "vänsterns" strävan att ersätta skatt på arbete/inkomst med skatt på konsumtion i någon slags miljövänlig skatteväxling? Vänsterregeringar höjer skatten på all konsumtion och högerregeringar sänker skatten på inkomster?
Fler kommer få betala statlig skatt och kommunerna aviserar kraftiga skattehöjningar; så jo, inkomstskatten kommer också höjas.
En liten varning för er som är företagare och köper från ProShop. Det blir ett utlandsköp och extra bök med bokföringen. Är det bara några kronors skillnad kanske det inte är värt det.
Kemikalieskatten verkar mest slå mot fattiga som köper en billig, tung laptop eller som köper en billig platt-TV som väger lika mycket eller mer än en high-end platt-TV.
Socialism at work.
Oh, inte bara ProShop som du bör varna för. Hälften av mina inköpskanaler ligger utanför sverige (men inom EU).
Har inte orkat sätta mig in i regelverket än, men det verkar som om jag får avsätta ännu mer tid till oavlönad administration.
Men det är ju lätt att starta företag säger Damberg, efter att han tittat på verksamt.se
Alla 1000-tals fåniga regler man är tvungen att följa sa han inget om, känner väl inte till dem som den okunniga kretin han är.
Får tillverkarna ta bort flamskyddsmedlen på den svenska marknaden? I så fall intressant att se hur många bränder det kommer orsaka.
Då kommer det frigöras ytor att bygga flyktingförläggningar på så dom stackars barnen inte behöver trängas. Win-win för staten.
Och ja, jag var tvungen att blanda in flyktingpolitiken även i den här artikeln.
Du glömde Soros.
efter Richard, konsumtionsskatter snyggt förpackade.
Tror INTE man tar bort reavinstskatten som vissa hoppas, tror däremot man sänker ränteavdragen och ökar taket för fastigjetsskatten succesivt.
Man ändrade väl just brytpunkten för inkomstskatt.
Dyrt att vara en humanitär stormakt 🙂
Då borde man kunna förvänta sig att vi använder pengarna till att ta hand om uttjänt elektronik på ett reko sätt …. fast det kanske är drömtänkande.
Det görs redan genom producentansvaret och WEEE direktivet. Alla som Importerar elektronik måste rapportera till Naturvårdsverket hur mycket som förs in och vara med och dela på kostnaderna för återvinning.
Låt säga att jag ville köpa delarna till en PC och bygga ihop själv, vilket händer med 5-7 års mellanrum. Nu kommer jag alltså att betala upp till 320kr extra PER DEL i datorn? Att vara PC-spelsentusiast i Sverige kommer att bli en riktig lyxsport.
Det är det väl redan, om man nu ska ha senaste grafikkorten, VR-glasögon, Thrustmaster Warthog, Trippla panoramiska 4k-skärmar..
Vi i pöbeln kör xbox.. dessvärre med svindyra spel istället.
Lyxport är väl att ta i.
Senaste datorn exklusive skärm, exklusive programvara osv gick på 25 k.
Jämför det med tex hockey så är det ingenting.
Och tycker ni det är dyrt kan ni ju alltid köpa in er i Paradox så blir datorn gratis.
Och lägger ni till det faktum att den är säljbar för ca 12 k om 3 år så blir kalkylen ännu bättre.
"exklusive skärm, exklusive programvara osv" … lite som att köpa hockeyutrustning exklusive skydd, klubba osv.. 😉
Men börja gå på flygdagar och jämför kamerautrustning med de riktiga nördarna.. där talar vi materialsport. I höstas var vi ett gäng i Ostrava och plåtade, och vi kom på att stängslet runt basen funkade bra som kamerahållare. Jag har bild på hur hela gängets (7 pers) kameror, typ Canons och Nikons top of the line hus med fasta 400 och 500mm-objektiv (samt min gamla häck med ett "billigt" 200-500) hänger på detta stängsel. Det var nog motsvarande en Tesla som hängde där på staketet.
Själv är jag mer modest i min rigg.
2700 kr för datorn till trading. Chrome OS vilket innebär att jag inte kan köra terminal. Men hellre det än en seg och opålitlig Windows/Mac-dator.
Don efter person och intresse.
På tal om hockey blir det ett sant nöje att se Brynäs slå ut Linköping ikväll.
Gävle
Brandkåren
Var det inte dessa herrar som innehade VR i 4 x 1500 meter en gång i tiden?
En grabb vann visst OS 1948 i England.
Tider det.
Tider även nu skepparn.
Grym match av Brynäs ikväll, 6-0!
Köpte en högtryckstvätt igår från amazon.de med gratis frakt. Annars är det mest eBay och AliExpress som gäller för min del.
Med tanke på att det i vanliga tvättmaskiner finns en del balanserande "motvikter" av betongsten …
IDIOTIN i denna MuPpeti-MUPP-regering verkar inte veta några gränser !!
Comtech.de kan vara juste på vissa köp.Närapå allt köps billigare i utlandet,redan idag innan alla höjningar.
Kemskatten kommer såklart att vara förödande för svenska jobb.
Att vara protektionistisk anses ju vara fult i sverige,så att försöka undvika sverigeköp och svenskproducerat hyllas väl…
Nä,jag vill ha ROT för att serva min Porsche lite billigare!
Amazon.de erbjuder svenskar fri frakt vid köp över 39€ numera.
Och det är i regel billigare att skicka paket till sverige från tyskland, än det är att skicka paket inom sverige.
Så elektronikhandeln i sverige kommer tappa enormt, och när väl folk vant sig vid att handla från tyskarna så står resten av e-handeln på tur.
Jo men man har ju kunnat handla från tex Tyskland i 15-20 år på nätet.
Detta är ju liksom inget nytt fenomen.
Förvisso helt riktigt, men nu kommer prisskillnaden bli så pass stor att även den stora fega massan kommer våga ta klivet. Jag tror det kommer bli botten ur för hela den svenska e-handeln när osäkerheten försvinner.
Är inte så säker på det.
De kanske fortfarande vill möta Fabian, samt köpa en extra försäkring för att vara på den riktigt säkra svenska sidan med hängslen och livrem.
Sen åka hem och sätta på sitt kaffe och oroa sig för "bostadsbubblan".
En bra början om man vill handla från Tyskland är att använda sökmotorer (preisvergleich)
köpte senast en stekpanna AMT Gastroguss från Amazon i Tyskland för under halva priset jämfört med Sverige.
Kläder brukar jag handla från England emellanåt, ofta från mandm direct
http://www.mandmdirect.com/
Bra tips där!
Länge sen jag handlade från Asos men även det fungerade bra, åtminstone back in the days.
Om syftet med skatten verkligen hade varit att få bort miljöskadliga ämnen, så hade man ju givetvis sett till att lägga skatten i producentledet. Samma sak med många andra skatter. Energiskatter t.ex. Att lägga dem i producentledet skapar större incitament att skapa miljövänligare produkter än att försöka tvinga fram dem genom kundstyrning.
Nu kommer ju vikten bli viktig. Dvs, mindre gedigna/välbyggda produkter kommer få en i sammanhanget rätt bra prisfördel gentemot bättre produkter.
Slit-o-släng uppmuntras kan man säga.
Men det tråkigaste är väl att om nånting händer med de produkterna som kommer säljas i sverige efter lagen träder i kraft, så är det väl att det antagligen blir sämre kvalite när komponenter väljs efter vikt framför funktion/pålitlighet, dvs, vi kommer få se fler bränder/olyckor där billigt kinaskräp är inblandat. Men vi får väl hoppas att sverige utgör en sån liten marknad att det inte är värt att tillverka specifikt för oss.
För att lägga till tidigare kommentar om moms: taket på skatten per produkt blir alltså 400:- inkl. moms, dvs. så som alla konsumenter kommer att se det.
Själv kan jag rekommendera tyska Amazon (amazon.de) som ju är en sorts meta-butik, vilket är en bra inkörsport för den som inte redan har sina bekanta EU-leverantörer. Att Tyskland har 19% moms (vilket är vad du som svensk betalar, så funkar unionen) gör det hela än mer günstig!