Detta inlägg är publicerat i samarbete md Net Trading Group NTG AB.
Net Trading Group NTG AB har etablerat en e-commerce-plattform för försäljning av FMCG (Fast Moving Consumer Goods) så som: konfektyr, godis, läsk, snacks, vitaminer, hälsokost och andra relaterade produkter. Bolaget är ett svenskt Aktiebolag och fokuserar på den nordiska marknaden i allmänhet och den norska marknaden i synnerhet. Bolagets målsättning är att snabbt bli den primära leverantören av FMCG till den norska marknaden. De varor som huvudsakligen säljs ligger under den nya norska moms- och tullgränsen på 350 NOK (tidigare 200 NOK) per köp som infördes 1 januari 2015. Det innebär att det inte är någon moms eller tull på orders under 350 NOK. Företagets målsättning är att marknaden ser NTG / max-konceptet som den e-Commerceaktör som ”säljer varor till ½ priset”! I maj 2015 lanserade NTG en portfölj av godis- och konfektyrprodukter under den registrerade domänen www.maxgodis.se. NTG bjuder in att teckna aktier i en pågående noteringsemission som är garanterad till 80 %.
Anledningar att investera:
• 700 % i omsättningsökning från 1,6 MSEK till 11,2 MSEK på 1 år.
• Bolagets finansiella mål är att NTG 2019 ska omsätta 100 MSEK med en bruttomarginal på 45 %.
• First-mover advantage – NTG är det naturliga och primära valet för norrmän som vill handla Fast Moving Consumer Goods online från Sverige tack vare sin tidiga och lyckade marknadsetablering.
• Hög skalbarhet i NTG:s affärsmodell som kallas Dropshipping – NTG äger hemsidan och kunden.
• Lager och logistik outsourcas vilket ger låga overheadkostnader samt stora och förenklade tillväxtmöjligheter.
• Positiva kassaflödeseffekter – Varje köp betalas direkt på hemsidan av kunden samtidigt som NTG:s fördelaktiga kredittider gentemot leverantörer gör att NTG aldrig ligger ute med pengar för inköp och orders.
• Stor uppmärksamhet i media – Under 2016 och inledningen av 2017 har NTG gjort Tv-reklam samt fått flera artiklar och reportage publicerade om sig i några av Norges största nyhetssajter och mediekanaler (Aftenposten, VG.no, m.fl.).
Klipp från Aktiedagen i Stockholm där bolagets VD presenterar Net Trading Group:
NTG har outsourcat lager, packning och leveranser till ERT Godis AB i Växjö vilket gör att modellen är väldigt skalbar. NTG har också registrerat http://www.maxshopping.se som kan vara en portal för många varukategorier och fungera som en livsmedelsbutik online för FMCG. Genom samarbetet med ERT Godis kan NTG erbjuda ett av marknadens bredaste sortiment av FMCG.
Gränshandlarna i Sverige, dit norrmännen vallfärdar har vuxit betydligt de senaste åren, och de tre stora shoppingcentrumen i Strömstad, Charlottenberg och Töcksfors hade under 2015 en omsättning på 6,9 miljarder SEK från 12,4 miljoner besökare. Samtidigt är det över 3,5 miljoner norrmän som inte har en naturlig tillgänglighet till dessa köpcentrum då avstånden är för stora.
Outsourcat lager, packning och leverans
NTG tillämpar en affärsmodell som kallas Dropshipping. Dropshipping är en helhetslösning där affären inte håller sina produkter i eget lager utan i stället outsourcar lager, packning och leverans. När en produkt säljs genom maxgodis.se så köper därefter NTG produkten från ERT Godis som i sin tur skickar produkten direkt till kund. Detta innebär att NTG aldrig ser den fysiska produkten som skickas till kunden. Fördelarna med den här affärsmodellen är många. Bolaget behöver inte binda upp kapital i lager och bygger således ingen särskild balansräkning. Det blir också ett positivt kassaflöde då kunden köper varorna och betalar direkt till NTG medan NTG har längre kredittid till sin fulfillment-aktör (ERT Godis). NTG äger hemsidan och kunderna, resten outsourcas vilket innebär att NTG nästan uteslutande kan fokusera på att driva trafik till hemsidan och omvandla trafiken till konvertering. Detta gör affärsmodellen oerhört skalbar
Intervju med bolagets VD Morten Hansson:
Organisk tillväxt
NTG har en utpräglad tillväxtstrategi och fokuserar på att växa organiskt och ta marknadsandelar inom segmentet FMCG på nätet. Bolaget är idag endast verksamt inom Sverige och Norge. Bolaget planerar inte för, men utesluter inte heller, strategiska förvärv. NTG har ända sedan starten levt på knappa resurser som har format en mycket kostnadsmedveten och väl anpassad organisation. Bolaget strävar ständigt efter lönsamhetsförbättringar och att finna sätt att uppnå en mer kostnadseffektiv tillväxt. NTG kompletterar sin breda varumärkesportfölj med egna varumärken, s.k. private labels, och erbjuder den kostnadsmedvetne konsumenten produkter av hög kvalitet till en attraktiv prisnivå. Genom etablerade samarbeten med godisproducenter och logistikleverantörer kan NTG leverera högkvalitativa produkter till förmånliga priser och hålla goda bruttomarginaler trots låga prispunkter mot konsument.
Detta inlägg publiceras i samarbete med Net Trading Group NTG AB. Mer information om erbjudandet hittar ni här.
2 kommentarer
Ät fett och socker till du spyr
Notreade du inte"läsk, godis—-vitaminer ,hälskost.
Mädchen fur alles, skulle man kunna säga.
De täcker verkligen brett!