Detta inlägg publiceras i samarbete med CloudRepublic.
CloudRepublic hjälper företag att realisera sin digitala potential. CloudRepublic har utvecklat en plattform och en algoritm som samlar in en stor mängd parametrar från olika externa källor och som ger ett mått på ett företags digitala mognad. Detta sammanfattas i ett företags DigitaliseringsIndex. Den patentsökta DigitaliseringsIndexalgoritmen korrelerar företagens digitala beteende mot deras ekonomiska nyckeltal så att de egenskaper som statistiskt gynnar ekonomiska nyckeltal viktas högre i indexet. Bolaget bjuder just nu in till teckning av aktier inför deras notering på NGM NORDIC MTF med sista teckningsdag 17 mars 2017.
Framgångsrik lansering
Kunden får genom Digitaliseringsindexet en värdefull nulägesanalys som anger deras digitala mognad. I rapporten ingår också en benchmark mot av kunden angivna konkurrenter samt en beskrivning av åtgärdsområden. DigiatliseringsIndexet kan beställas som en prenumeration för att kontinuerligt kunna följa upp gjorda satsningar. CloudRepublic tillhandahåller också ett antal Transformationstjänster för att förbättra kundens digitala närvaro och därigenom öka sin lönsamhet. Tjänsterna lanserades under 2016 och har tagits mycket väl emot av kunderna.
”Vi har lagt grunden till ett bolag som har alla möjligheter att bli en global ledare inom digitalisering. Ambitionen är att omsätta 300 MSEK år 2020, inklusive förvärv,” säger bolagets VD Alexander Kehrer.
Tar hjälp av Artificiell Intelligens
Plattformen som CloudRepublic utvecklat samlar kontinuerligt in information om företag och deras beteende på nätet i en s.k. Big Databas och sammanställer (bland annat med hjälp av Artificiell Intelligens) och jämför denna information med konkurrenter och branschindex.
Plattformen tillhandahåller ett antal tjänster, bland annat ett DigitaliseringsIndex som anger ett företags digitala mognad, eller utryckt på ett annat sätt värdet av ett företags digitala varumärke. Plattformen erbjuder också ett antal transformationstjänster som kontinuerligt kan förbättra företagets digitala status och därigenom lönsamhet.
Vad är digitalisering?
Med digitalisering menas ibland att man ersätter fysiska produkter med digitala, exempelvis som när telefonkatalogen ersattes av molntjänster. I bolagssammanhang kan det exemplifieras med när filmuthyrningskedjan Blockbuster gick i konkurs på grund av att nya aktörer kom till marknaden med ny digitaliserad teknik såsom exempelvis Netflix, eller när skivbutikskedjan Virgin Megastores utkonkurrerades av Spotifys digitala tjänst.
CloudRepublic menar att digitalisering är något betydligt mer omfattande. Med digitalisering menar de den process av extrem förvandling som vårt samhälle står inför. Redan idag finns det datorer som ställer bättre diagnoser än allmänläkare, verkar som jurister, flyger jumbojets, kör taxi och investerar pensionsmedel för att bara nämna några yrken som står inför förändringar. Kombinationen av innovationer, som i sig har en storslagen förändringspotential, är oöverblickbar.
Internet för allt (Internet of Things) och alla (4g/5g) i kombination med den snabba utvecklingen av ökad datorkraft (Moores lag/Quantum datorer), industriellt producerade IT-tjänster (molntjänster), effektiv masskommunikation (sociala medier) och artificiell intelligens (AI) möjliggör helt nya säkra (PKI, Blockkedjor) digitala värdekedjor (Disruptive Innovation). Digitaliseringen påverkar allt och alla – nationer, organisationer, företag och individer, betydligt mer än någon tidigare industriell revolution.
Unik teknologi
CloudRepublic:s unika patentsökta algoritm är det enda i sitt slag som korrelerar företagens digitala avtryck med ekonomiska faktorer. Detta möjliggör en snabb analys av de aspekter som påverkar ett bolags ekonomiska framgång, samtidigt som en enkel benchmark kan erhållas mot viktiga konkurrenter. Samkörningen av företagens digitaliseringsparametrar med dess ekonomiska nyckeltal kräver en Big Data-implementation med avancerad statistisk analys. CloudRepublic har unik kompetens inom dessa områden som gjort det möjligt att ta fram den patentsökta algoritmen.
De stora aktörerna inom molnbaserade tjänster ex. Microsoft, Amazon och Google, har alla ett intresse av att sälja sina egna molnlösningar samtidigt som ett enormt utbud av mindre nischade leverantörer erbjuder värdeadderande lösningar. Detta skapar en snabbt växande marknad samtidigt som det ökar behovet av enkla jämförelser av pris, prestanda, funktionalitet, servicenivå etc. CloudRepublic kapitaliserar på denna trend. Produkterbjudandet utökas från enbart annonsförsäljning till att även innefatta förmedling av molnbaserade prenumerationstjänster. Målsättningen är att skapa den största förmedlingsplattformen för molnbaserade tjänster.
Anledningar att investera:
• Mångmiljardmarknad (>$100 Miljarder) som växer över 20%
• Verkar inom Digitalisering som påverkar alla företag
• Patentsökt DigitaliseringsIndex
• En framgångsrik lansering av DigitaliseringsIndexet gjordes föregående år
• Globalt skalbar affärsidé
• Bygger strukturkapital med Big Data-bas
• Hög grad av automation med Artificiell Intelligens
• Erfaret team med olika spetskompetenser
• Katalog och handelsplats för molntjänster
Klipp från Aktiedagen i Stockholm där bolagets VD presenterar CloudRepublic:
Detta inlägg publiceras i samarbete med CloudRepublic. Mer information om erbjudandet hittar ni här.
15 kommentarer
Artificiell Intelligens finns inte; i alla fall inte i ordets rätta bemärkelse.
På vilket sätt?
Vi har ingen digital intelligens som fungerar som mänsklig intelligens, vi är inte speciellt nära, och mig veterligen är det typ inte ens någon som bryr sig om att jobba på det (behovet är inte uppenbart). Men är inte Artificiell Intelligens ett rimligt namn på maskinernas motsvarande förmåga att lösa problem utan precisa instruktioner?
Artificial intelligence is better than none.
Som vi sa på ett AI-företag där jag jobbade för 30 år sedan. Företaget gick f.ö. sedemera i KK.
Det är på tok för begränsande att kalla mänsklig intelligens för den enda intelligens som finns. En GPS är bättre än vad du är på spatial intelligens, en sökmotor är bättre än du på en subdomän av lingvistisk intelligens, osv. Så fort vi uppfinner en intelligens så flyttar vi målet ett steg längre bort och kallar det för "maskininlärning" eller något istället.
Senaste nyintroduktionerna som jag läst om påminner om 2000. Ofta bara ideer och nystartade företag. Varför har alla så bråttom till börsen?
IPO-rally är det sannerligen. Men de smarta idioterna startar bara en liten scam-asset istället. Här snackas det blygsamma omsättningar om 300MSEK efter flera år.
Jag trodde att AI betydde Artificial Insanity ? The ConfusionalBuzzwordIndex slår snart i taket ! Själv så sysslar jag hellre med skalbara digitalstrukturer som på ett globalt index med avseende på strukturkompetensautomation är överlägset spetskompetenser och erfarna team med Big-data förmedlingsplattformar och värdeadderande benchmarks utan extrem förvandling !!
Jag är gärna kontraindikator och någon får gärna citera mig om jag har fel om det här bolaget i framtiden, men hela den här grejen låter otroligt dålig. IPO-fokus ligger på en.. trumvirvel.. patentsökt algoritm. Japp. Ord som "varningsklocka" räcker inte.
Förövrigt: det är fullständigt oseriöst att prata om digitalisering på det här sättet. Här presenteras digitalisering som all form av digital tillämpning. Ok. Men då är det världens sämsta ord för att beskriva vad någon eller något företag faktiskt gör. Det låter alltså som rent flum och genererar bara fler varningsklockor.
Cornu har en vana att ibland ge läsarna lite egna tankeuppgifter istället för att presentera färdiga lösningar på allt.
Att publicera denna "posten" på källkritikens dag måste tyda på nån form av subtil humor 🙂
Övriga delar av den här bloggen ägnas bland annat åt allmänt säkerhetstänk, risken med (och undvikande av) ekonomiska bubblor, prepping samt resiliens på både samhällsnivå och individnivå.
Att med den bakgrunden ändå tycka att det är en slug idé att förse en extern part med typ den viktiga informationen ur företaget, samt även leja ut affärskritiska beslut, är minst sagt fascinerande.
Hemliga algoritmer kan vara jättebra eller kan vara snake oil. Ska man basera företagets framtida inriktning på en algoritm vill man nog helst veta att det inte är snake oil.
Företaget i fråga lovar såklart även att just dom sköter all säkerhet på bästa tänkbara sätt så att data om ditt företag absolut inte kan kan komma på villovägar. Det säger alla företag, man alla lyckas inte.
Detta är alltså ett perfekt vattenhål att slå till mot för den som vill samla på sig affärskritisk data om massa företag, istället för att behöva göra intrång hos alla företag räcker det att komma in här! Även stats-stödda hackers är antagligen lata!
Mängden buzz words i presentationen för dessutom tankarna till Birgersson iförd Helly Hansen.
Lars: Du brukar hålla en rätt konsekvent nivå på det du publicerar, jag hoppas att detta var ett enstaka olycksfall i arbetet. Bättre lycka även med de betalande posterna framöver!
Ingen fara, han kommer släta över detta när han märker att J.P. Morgan leker privat blockchain… och missar att till och med dem verkar (till sist, inte lätt att lära gamla hundar sitta) förstått att de måste utnyttja ETHs publika kedja för att det inte ska vara totalt meningslös teknik.
Det är min hypotes. Sen skriver han en till bra bok så blir alla glada igen.
Hoho, om man samlar så många buzzwords så har man nog inte så mycket verkstad att leverera. Men, det kan alltid lura en privatperson som sparar och det kan lura en offentlig upphandlingsprocess. Men tyvärr, de "algoritmer" de presenterar bygger på subjektiv bedömning av de ingående parametrarna, variablerna och konstanterna så att slutresultat blir alltför osäkert. Snake oil.
HA,
Har du börjat att konkurera med en gammal man?
Varningsklocka när alla termer som "Cloud", "Big data", "AI", "Digitalisering" förekommer i ett prospekt… Stay out
Partner, let me share with you some virtual crypto-currency so you can get leverage in the cloud strategy and win the multilevel leaderboard for complex system handling and optimization 🙂 The value-protecting asset management strategy is awesome and the multi-skilled executive client base is sky-rocketing ! Ehhhh ???
Studenter som leker med ord – lite som barn gör när de lär sig skriva.