PostNord (“Posten”) rapporterar om massiva förluster under fjärde kvartalet. Enligt SvD handlar det om över 1 012 miljoner kronor på ett kvartal, dvs över en miljard kronor. Anledningen stavas Danmark vilket väcker frågan hur ägarna (staterna) kunde tro att det finns skalfördelar att finnas i två länder med en verksamhet som per definition är mikrolokal.
Posten är en spektakulär saga sedan Internets intrång hos allmänheten. Man kunde varit en massiv vinnare, genom att bygga vidare på sin dominans inom betalsystem via dåvarande Postgirot, samt disitribution av meddelanden och leveranser av paket.
Istället brände man sina miljoner på något som kallades för Torget, som var en intetsägande portal av den typ som existerade på 90-talet innan affärsutvecklare lärt sig hur Internet bör användas.
Idag är det andra aktörer som tagit över betalningslösningarna och ökningen av distanshandel och direktleveranser av varor till hushållen har uppenbarligen inte kommit Posten till del lönsamhetsmässigt. Ej heller har man lyckats fånga upp digitaliseringen med elektronisk myndighetskommunikation och kunnat erbjuda tjänster där, vilket är vad som på snabbt slagit mot lönsamheten i Danmark. Ironiskt nog är det danska statens myndigheter som sparar pengar på elektronisk kommunikation med medborgarna, men istället tas den ekonomiska smällen av PostNord. Som till 60% ägs av svenska staten.
Svenska staten och med det svenska skattebetalare betalar alltså de facto för Danmarks besparingar via elektronisk myndighetskommunikation, vilket väcker frågan vad finns det för stordriftsfördelar över landsgränser med en verksamhet som är mikrolokal, nämligen fysiska leveranser till företag och hushåll?
Det är inte så att det går enorma mängder direktadresserade brev och paket mellan Sverige och Danmark, även om det finns till synes svenska webbutiker som i själva verket är danska, t ex Robotexperten eller ProShop.
Post och paket måste levereras lokalt. Att slå samman två länders postleverantörer har knappast några skalfördelar. Enda anledningen hade varit om man tänkte sig leverera digitala tjänster, där man bara behöver byta ut språket i IT-lösningens skal. Vilket man baserat på förlusterna i Danmark bevisligen inte lyckats med.
För en teleoperatör kan det finnas skalfördelar. 3 hade åtminstone för några år sedan alla sina växlar i Danmark, dit all trafik även inom Sverige for för att sedan skickas till mottagaren i Sverige. Tänkte PostNord att man skulle skicka all post via Danmark för att spara in på antalet (men inte volymen) automatiserade sorteringsanläggningar?
Hur exakt tänkte man?
Och ska staten garantera postgång, då leveranser av t ex myndighetsinformation fortfarande måste gå via post i en del fall (jag har elektroniska myndighetsbrevlådor, men t ex Skatteverket skickar ändå en del saker via post)? Är det kanske okej att man går med förlust, men i så fall enbart fokuserar på leveransen av post till brevlådor som samhällsnödvändig tjänst?
Oavsett kommer vi som kunder och skattebetalare nu få betala för att Danmark effektiviserat sin myndighetskommunikation. Vi gratulerar Danmark och sänder dåvarande Maud Olofsson (c) en tanke. Ännu en lysande affär för Sverige och svenskarna! Ett sådant affärsgeni!
Nej, nu väntar jag på ett paket från Schenker. Som till och med angivit när de ska leverera och när jag ska hålla mig på arbetsplatsen…
59 kommentarer
Vad schenker de dig?
Möjlighet till ett ilsket inlägg?
Inte dem, deras grejer verkar ju komma "som ett brev på posten"
Funderar…
Ibland vore det kanske nästan bättre om DB Schenker, dvs Tyska Posten tog över brev och pakethanteringen för Europa. DHL, som ägs av tyska Posten , har ju dagliga containertåg på Transsibiriska från Kina till Europa…
Och DB – Tyska järnvägen – har ju redan tagit över järnvägsdriften i Bulgarien om jag nu inte missminner mig.
Det de inte lyckades med för 80 år sedan med PANZER gör de idag med Polo, Passat, Posten och järnvägen…
Menar du det? Det sitter alltså en massa tyskar och skjutsar judar till utrotningsläger i VW Polo-bilar?
Låg lägren där?
Varför duger inte Audi eller Horch?
Visst samma på tyska för övrigt!
Avgasutsläppen från vissa VW-bilar för några år sedan var visst på utrotningsnivå om jag förstod vissa MP-bloggare rätt när det begav sig. Så Bengt har rätt, även det förstås drabbade icke-judar lika mycket som alla andra.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Liten korrigering till Bengt:
DB Schenker är en del av DB, dvs Deutsche Bahn, vilket är en egen entitet. DHL ägs av Deutsche post, som inte är knutna till DB.
Om du skakar hand med en dansk. Räkna fingrarna efteråt. Sverige blir alltid lurat av Danmark. Varför lär vi oss ingenting ?
För att svensken är lite trög?
Är du Job Andersson från mammasa nya kille?
Stefan känns väl i så fall mer som en Katla, eller?
Tänkte mer på TangoS. Men jo Katla kanske, men I Stefans fall sprutar det väl mer från andra änden. 😉
Oj, ibland är jag trögare än vanligt Ben. Du menade förstås nycirkusartisten I MMK, inte draken I A Lindgrens bok?
Katla 1783
En av anledningarna till Franska revolutionen.
Tack för passningen.
Nu får du sluta dricka, kapten Haddock klagar på att du får honom att se respektabel ut.
Anamma och anfäkta!
Mille milliard de mille sabord(?)
Var det mig du avsåg?
Fel whiskey grabben dricker.
Annars verkar Haddock inte göra bort sig till sjöss.
Han kanske aldrig tog lots ombord…
Snarare med en enda levande kom hon hem. Fast hon stack ut med sjuttiofem.
En sak jag funderar på när det gäller PostNord är alla försändelser från Kina. Man kan idag beställa varor för någon dollar och få det med fri frakt till Sverige. Från början var det krångligt och med osäkra betallösningar, men idag är det enkelt och väldigt vanligt att handla direkt från Kina via olika appar.
Detta måste vara en ren förlustaffär för PostNord att hantera. Kräver massor med resurser. Kan postutbytesavtalet förhandlas om? Subventionerar Sverige Kinas ehandel?
Att hantera paket är mycket billigt. Om du som stor aktör köper tex 10 miljoner paket på ett bräde så får du lätt 15 miljoner paket för i princip samma pris. Det är detta som gör att fler och fler aktörer "bjuder"' på frakten då det är nästan gratis (per paket) att skicka paket i stora volymer.
Är det inte Kina som subventionerar paketskickandet för att hålla farten upp på sin industri? Jag skickade tillbaka en SSD-disk till Kina, kostade 125:-, som förvisso mottagen betalde då det var garantifall.
De sålde med fri frakt, spårbart, men som förvisso tog ett par veckor.
Tveksamt om paket subventioneras. Med digitalisering och automatisering är det billigt med paket. Pengarna gör ju paket företagen på returen precis som du skriver. "Paketfirman" fick kanske 5kr för paket till Sverige och 125kr för returen. Var gör de vinsten? Även en del E-handlare skickar med retursdress lapp så man säkert använder deras upphandlade leverantör för 5kr men fakturerar kunden tex 29kr för returen så de går plus på alla returnerade paket.
Jag har också funderat på hur det funkar.
Tjejen skickade ett tag efter mycket på Wish och varenda liten pinal kom i rekommenderade brev. (Papperslapp hem i brevlådan -> Gå till utlämningsställe och visa lapp + legitimation).
Frakten kostade 1-2 dollar max.
Blir ju massa hantering i Sverige – får ombuden betalt för allt de gör? Vem tar "smällen"?
Googlade lite på detta. Finns tydligen ett avtal reglerat av FN, UPU, där Kina klassificeras som utvecklingsland och bara betalar en åttondel av vad Sverige gör i avgift till mottagarlandet (PDI). Var någon konferens i höstas där avtalet skulle uppdateras, jag har inte hittat hur det gått.
http://fortune.com/2015/03/11/united-nations-subsidy-chinese-shipping/
http://www.nationalreview.com/article/439532/us-postal-service-subsidizes-china-other-countries-it-shouldnt
PostNord betalar nog mer till ombudet för hantering av rekbrevet än vad de får i ersättning från Kina. Sen tillkommer kostnader för PostNords egen hantering…
Sjukt att Kina fortfarande klassas som utvecklingsland och är föremål för diverse rabatter.
Posten har väl frivilligt avvecklat sig själv så långt det går, beordrat av politiker. De har tex aldrig försökt ta den ökande pakethanteringen, utan istället överlåtit den till matvarubutiker. Jag uppfattar det som nyliberal politik. Allt statligt skall minimeras. Så att försöka finna någon ekonomisk rationalitet i vad Posten/Postnord företar sig är nog omöjligt.
Utlämningen av paketen är väl det dyraste i hela kedjan. Är säkert bra att be Ica ta hand om det mot att Ica får fler som handlar mat i deras butik samtidigt som de hämtar paket. Upphämtning av paket är stordrift. En lastbil till en E-handlare hämtar ju lika enkelt en pall med paket som 10 pallar. Det som kostar är ju framkörningen av lastbil med chaufförslön till E-handlaren. Sortering av paket är robotiserad så kostar inprincip inget och samma med resten av distribution fram till Ica butik.
Vad tror folk egentligen det kostar med paket distribution. Tänk dig in i att vara tex Amazon och förhandla med paketfirmorna. Blir ju hej jag vill köpa 50 miljarder paket av er. Vad kostar det? By The way jag frågar alla andra också och den som vinner med lägst pris för hiskeligt mycket paket och dollars medans förloraren i upphandlingen tappar enorm volym i en marknad som handlar om volym. Kanske värt att ta Amazon ordern med noll resultat för att hindra konkurrenter och hoppas på att vilynwffekten gör att man kan vinna lite andra småkunder som vinst kan göras på.
Det händer i alla fall konstiga saker i ett halvstatligt företag under en nyliberal regim. Som när CityMail fick ekonomiska problem och Posten gick in och stöttade upp konkurrenten. Det går inte att förstå sådant ur en företagsekonomisk synvinkel.
Ungefär som Microsoft stöttade Apple då…
Nu kanske jag har livligare fantasi än herr författaren men det skulle ju kunna handla om myndigheternas behov att komma runt brevhemligheten. Inhemska brev till misshagliga svenska individer skickas till Danmark och öppnas av danska FRA, skannas, packas om och skickas vidare? Inhemska brev till misshagliga danska individer skickas till Sverige och öppnas av svenska FRA, skannas, packas om och skickas vidare?
Hur många sådana meddelanden tror du skickas runt med snigelpost?
Precis. Dessutom kan man ju skriva med osynligt bläck. Det kan ju inte ens den dugligaste FRA-medarbetaren med stärkt krage och pince-nez läsa.
Eller placera en loppa i brevet som flyr när danska FRA står över kaffepannan och ångar upp det. Så när brevet kommer fram, utan loppa, vet man ju att det varit öppnat. Eller så skriver man att man lade en loppa i brevet när man inte gjorde det, så måste FRA gå till närmsta fattigvårdsanstalt och fånga in lite loppor att stoppa i breven.
Det är inte vad du och jag tror som har betydelse för systemets konstruktion – det är vad de regeringarna i Sverige och Danmark tror i sin rädsla för det egna folket – eller hur?
Som om de skulle bry sig om sådana petitesser som postsekretessen om de verkligen ville kola innehållet. Det är ju inte så at en skandal skulle bli mindre för att man öppnade breven I utlandet. Dessutom, tror du det inte skulleverka ytterst misstänkt att skicka alla Svenska brev till Danmark och vice versa?
BD: Osynligt bläck? Det har obehöriga kunnat läsa i snart ett sekel. Fibrerna i pappret reser sig av lösningsmedlet i bläcket, vilket kan detekteras på olika sätt.
Nähä? Så det du menar är alltså att det verkar idiotiskt att skicka terroristhemligheter via posten överhuvudtaget, och att terrorister antagligen inte gör det, och att säkerhetspolisen därför förmodligen inte är särskilt intresserade av att öppna gamla trötta brev?
Ja, det tror jag också.
@ gbd crvx
Jag skrev inte alla, jag skrev misshagliga individer. Sorteringen är 99% elektronisk i dag som du kanske vet, inga problem att låta utvalda mottagares post gå ned i särskilda säckar om viljan finns.
Det är sorgligt att se Posten och hur man med mängder med idiotiska beslut avvecklat sig själv. Det var väl Ulf Dahlsten som började med eländet. Kommer ihåg i början på 90-talet i samband med en mässa på hemorten. 2 st äldre normalt kassabiträden skulle visa internet och Torget på en dator. Dom förstod ingenting, hade ingen aning. Tvungna av ledningen att stå där och må dåligt.
Sen har det väl bara fortsatt på det sluttande planet. Bättre lägga ner och låta privata aktörer helt ta över. Kanske på samma väg inom polis och sjukvård? Privatisera helt och hållet!
Postnord skulle kunna bli en svensk Uber för brev och paket – men steg ett blir då att någon först måste förklara för Stefan Löfvén & Co vad Uber är antar jag…
Och inte bara med den här affären som staten slösar borta våra pnegar. Vet vi säkert att staten inte indirekt finansierar jihadism, extremister, brottslingar och falska nyhetsförmedlare? Dagens scoop måste väl ändå vara från The Times som hittat annonser från brittiska myndigheter på de värsta av sajter:
http://www.thetimes.co.uk/edition/news/public-cash-paying-for-growth-of-fake-news-vb2hbvs3x
Nulli secundus
De behöver i alla fall inte brottas med övervinster., Post Nord!
Skämmas för att de sköter sig
Få kommunisterna efter sig .
Glädes nu dessa vänster "människor"?
Varför är man ej förvånad över utfallet?
Luttrad är nog ordet.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
"…fysiska leveranser till företag och hushåll"
Inte till mig i alla fall. Jag får inte ens längre information från Postnord att mina paket finns att hämta. Varken elektronisk eller fysiska avier. Vore det inte för att jag själv kunde söka på kolli-ID som avsändarna tillhandahållit, så gick nog paketen i retur. Jag ser dock på paketsökningarna att Postnord är duktiga på att köra mina paket fram och tillbaka mellan olika sorteringsterminaler i Stockholm. Kan bli upp till fyra gånger innan paketen hamnar hos mitt lokala ombud.
Var glad Doctor Syn att det funkar så bra för dig. Jag får ofta åka till annat än närmaste utlämningsställe.
"sänder dåvarande Maud Olofsson (c) en tanke. Ännu en lysande affär för Sverige och svenskarna! Ett sådant affärsgeni!" citat från Cornucopia? Hade hon inte ansvar för lite dyrare härjningar också?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag får mail en gång i veckan från Postnord att de har försökt leverera paket som jag inte beställt. En mindre avgift först att betala med kort, så gör de ett nytt försök. Det kallar jag service. Hur kan ett sånt företag gå back?
Min bild av stora företagssammanslagningar är att drivkraften ofta är av annan art än sund företagsekonomi. De konsulter som jobbar med processen och ledarna i de bägge bolagen brukar kunna se fram mot feta avtalsbonusar plus att det sen blir högre lönegrad i det nya större bolaget. Så enkelt är det. Stora bolag stora pengar.
Jo, danskar är smartare än svenskar… (apropå AKB uttalande om stockholmare och lantisar…) Man lurade på svenska staten den danska Posten.
Skämt åsido. Alla danskar som bor i Danmark och jobbar i Sverige betalar skatt i Danmark. Alla svenskar som bor i Sverige och jobbar i Danmark betalar också skatt i Danmark. Kommunerna i Skåne blir alltså blåsta på danska pendlares skattebetalningar. Danmark betalar visserligen kompensation till svenska staten för detta. Men mycket mindre än den skatt pendlarna skulle ha betalat. Någon (vem?) har varit extremt dålig förhandlare gentemot danskarna. Som sagt, danskar är smartare än svenskar…
Jag tycker det är märkligt. Jag bor nära Danmark och har danska bekanta och har till och med jobbat i Danmark en kortare tid. Om jag enbart skulle gå på mina erfarenheter så skulle jag säga att danskarna är ett trevligt folk.
Det som komplicerar det hela är att alla, och då menar jag samtliga utan undantag, av mina bekanta som har gjort affärer med danskar påstår en och samma sak. De påstår att det är omöjligt att göra affärer med en dansk utan att bli lurad. Om man gör affärer med en dansk så inte frågan om man blir lurad utan hur man blir lurad.
Kanske är det så att danskarna är bättre affärsmän än svenskarna, men jag vet inte hur eller varför.
Det är nationalsport i Danmark att blåsa svenskar i affärer. I övrigt är de trevliga, men så fort det är business blir det svindleri, och de är jäkligt duktiga på det. Man märker inte heller schizofrenin.
Att Barsebäck var läskig var mest ett svepskäl, egentligen såg de mest en möjlighet att lura svenskarna av Barsebäck så de kunde sälja sin skitiga ström från kolkraftverket på Amager.
Tiden innan Öresundsbron gick båtar istället, och då åkte många svenskar i skytteltrafik för att njuta av tax free. De danska kyparna var inte sena med att salta notan för de berusade svenskarna. Märkte man svindleriet så fick man ett nytt kvitto utan invändningar, annars blev det en massa dricks. "Går det så går det" sa en av dem en gång.
Inför färdigställandet av Öresundbron så var det danska och svenska signalsäkerhetssystet tvunget att fungera ihop, eller snarare var fordonen tvungna att ha utrustning som kunde läsa bägge och en lösning för övergång från det ena till det andra systemet. Danskarna erbjöd sig att göra det utan motkrav. Dåvarande Banverket tackade glatt ja till att slippa den provinsiella uppgiften. Systemet blev klart och fungerade i stort sett, men man märkte att danskarna hade byggt det svenska systemet som en "wrapper" ovanpå det danska, så att det danska systemet var alltid aktivt, och efterhand märkte man att det kunde ge problem i Sverige ibland.
Danskjävlar…
Danskarna kallas ju nordens araber just för att det är duktiga i affärer. Här i Skåne brukar man säga att Dansken tar vinsten och Svensken erfarenheten när ett samarbete avslutas.
Tja, man ville väl "solidariskt fördela" – dvs socialisera KOSTNADERNA… 😉
Nu var du elak Posten försökte visst hänga på e-kommunikationståget bara det att man satsade på alldeles fel häst när man lät Postnet gå all-in på X.400 standarden. SMTP var ju alldeles för simpelt ansåg man så det kommer aldrig någonsin få något större genomslag…
Nu passar det att gnälla på flata svenskar när det är ett rikstäckande problem. De 25000 svenskar som arbetar i DK och skattar där (normalt skattar man där man bor) innebär ca 2,5 miljarder i förlorade skatteintäkter för kommunerna runt Öresund. Danska staten skickar några hundra miljoner till Svenska staten som kompensation.
Fast problemet är övergående eftersom Ygeman är fast besluten att stänga gränserna och därmed försvåra överfart istället för att fatta tuffa beslut om ändrade asylregler, vilket är omöjligt politiskt sett
Här är några förslag till posten:
– Skicka spårade paket ända till postlådan. Det är ju apdrygt att behöva åka till ICA och köa för att hämta alla fina internet-paket. Säkerheten löser man genom sätta en rörelsestyrd kamera i brevlådan.
– Service! Om jag lägger ett paket i min brevlåda så ska brevbäraren ta med sig paketet.
– Digital postlåda. Jag borde kunna skicka digital post till pappersmottagare och få papperspost öppnad och scannad.
– Integrationsprojekt. När det gäller att scanna andras post är det i det närmaste en fördel att de som gör det inte kan svenska. Att jobba som postscannare eller brevbärare är dessutom jobb som inte kräver språkkunskaper.
Follow the money. Inte första affären där Maud Olofsson brände våra gemensamma pengar. Svårt att tro att hon bara var inkompetent.
"Varför skulle Posten gå samman med Danmark och bilda PostNord?"
Svar:
Det är pga EU-anpassningen skulle jag vilja säga. EU är en överstatlig organisation och gillar således inte starka nationalstater. Därför motarbetar EU nationalstater och nationella monopol och samhällsfunktioner. Därför genomsyras EU av den för ändamålet lämpliga ideologin – nyliberalism (=bolagisering, utförsäljning, privatisering av viktiga samhällsfunktioner, som resulterar i kartellsökande, suboptimerande, utlandsägda, privata oligopol, samt fritt flöde över nationsgränsen av människor, kapital, varor, kriminalitet och dvärgbandmaskar).
Däremot uppmuntrar EU företagsfusioner över nationsgränserna. Sverige som vill vara bäst i EU-klassen har agerat i linje med EU:s intentioner, såsom skapandet av PostNord mellan Sverige och Danmark.
Det är i detta ljus som den viktiga samhällsfunktionen – Posten – på 90-talet fick konkurrens av uppstickare CityMail, som nog inte så mycket av affärs- som av välvilliga EU-politiska skäl fortfarande konkurrrerar med Posten. CityMail, som till skillnad från PostNord inte behöver ta samhällsansvar för hela Sverige, ägs numera av Posten Norge, vilket nog får förklaras med Norges EES-tal visavi EU.
Du är verkligen religiös i ditt nationalstatsvurmande. Nyliberalismen beror inte på EU, den klarar sig ändå. Men nyliberalerna är rätt sluga, de jobbar gärna med maskirovka och agerar i sfärer där allmänhetens insyn och/eller kunskap är liten. Hade fler brytt sig om EU hade inte nyliberalerna där kunnat köra lite som de vill. Fortfarande stöter jag på flertalet människor i Tyskland och Storbritannien som inte har fattat att det inte finns någon tullavgift inom EU, det är ju liksom hela poängen med EU.
Jag arbetade på Posten vid tidpunkten för ihopslagningen. Det levererades inte många svar vid informeringen av detta, trots att jag noggrant studerade det infomaterial som fanns. Det var skriftligt infoblad, lite på webben och en videofilm. Det enda enklare svar de levererade var att det gav fördelar att få ned priset på klädinköp till koncernen, då man nu förhandlade om större inköpsantal till både Danmark och Sverige (detta inköp behövdes iom man samtidigt bytte namn/färger). Det var även någon kommentar om att post mellan Danmark och Sverige skulle få mindre ledtider och att vissa mindre synergieffekter fanns där – men hur mycket volymer kunde det röra sig om? Vi fattade inte poängen. Men då fanns inga svar, bara visioner.
Det högre chefsskapet på Posten har levt i en drömvärld länge. De är knäckta över att deras kärnprodukt minskar hela tiden och de har inga svar att leverera. De har misslyckats att monetärisera nya fronter, trots otaliga försök genom 2000-talet. Tack vare det statliga stödet får dysfunktionen fortsätta.