Det påstås att ungefär hälften av de drivmedel vi konsumerar i Sverige kommer från rysk olja och att vi därför inte kan säga nej till Ryssland. Men verkligheten är att Sverige exporterar mer än hälften av de fossila bränslen vi importerar och alltså för inhemskt bruk klarar oss helt utan rysk olja. Däremot skulle några hundra jobb på Preemraff Lysekil gå förlorade.
I denna artikel behandlar jag uppgifter från 2014, då det är de mest aktuella siffrorna på flödet från olja och oljeprodukter (diesel, bensin, flygfotogen, eldningsoljor mm) hos IEA eftersom svenska SPBI inte uppdaterat exportsiffror sedan 2013. Flödet av olja och oljeprodukter för svensk del 2014 hittas hos IEA.
Enligt svenska branschföeningen SBPI stod rysk olja för 45.5% av importen av råolja år 2014. Över de senaste åren varierar denna siffra något och pendlar förenklat mellan 40% och 50%.
2014 importerade Sverige 19.28 miljoner ton oljeekvivalenter (Mtoe) råolja. Det mesta av detta raffinerades till petroleumprodukter, dvs drivmedel och bränslen. Vi importerade samtidigt 7.77 Mtoe färdiga petroleumprodukter (som diesel och bensin).
Svenskt energiflöde 2014, som visar
egen konsumtion och export av oljeprodukter och olja. |
Egen svensk förbrukning var dock endast 9.70 Mtoe plus 2.42 Mtoe till sjöfartens bunkerolja, eller totalt 44.8% av importen. Med 0.34 Mtoe i ökad lagring stannade 46.1% inom landet. Resterande olja och oljeprodukter exporterades, alltså 53.9%. Detta innebär att Sverige för egen försörjning helt klarar sig utan de ryska 45.5 procentenheterna olja, som dessutom endast var 45.5% av 19.28 Mtoe och alltså endast 32.1% av den totala mängden olja och oljeprodukter.
Sverige kan alltså fullständigt skita i vad Ryssland tycker om oss och Ryssland är mer än välkomna att utsätta Sverige för en oljeblockad. Problemet är snarare företagsmässigt och regionalpolitiskt, då PreemRaff Lysekil, med ca 600 anställda tar emot merparten av den ryska oljan, som sedan exporteras som raffinerade produkter till övriga Europa. Även miljön och drivmedelspriserna skulle ta en liten smäll, om än väldigt marginell, då PreemRaff Lysekil är Europas modernaste och mest effektiva raffinaderi och dessutom optimerat för ryska oljekvaliteter. Det är alltså vettigt att detta raffenaderi används ur ett europeiskt perspektiv.
Men undantaget 600 jobb i Lysekil, plus underleverantörer, är inte Sverige beroende av rysk olja för eget bruk. 2014 klarade vi oss på enbart import från våra topprankade demokratiska grannländer Norge och Danmark och behöver inte den ryska diktaturens olja.
Sverige skulle alltså ensidigt eller tillsammans med andra införa en bojkott av rysk olja, på grund av den olagliga ockupationen av Krim och kriget i sydöstra Ukraina. Dock skulle Ryssland hitta andra köpare ändå, men vi skulle inte direkt med våra pengar behöva finansiera Kremls krig och folkrättsbrott. Bara indirekt.
Man ska komma ihåg att den som påstår att Sverige är beroende av rysk olja alltså inte vet vad de pratar om och presenterar sk “alternativa fakta”. Däremot kan man säga att Lysekil är beroende av rysk olja för stora delar av befolkningens arbetstillfällen.
44 kommentarer
Svensk träförädlingsindustri var långt mer beroende av ryskt virke, och nu går den på knäna sedan Ryssland la exporttullar på detta.
Men så länge det inte är arbetstillfällen runt Rosenbad så..
Nu kommer iofs ryska oljan räcka längre än norska/danska oljan så till syvende o sist blir det rysk olja om tio femton år. Fast då har antingen Ryssland ändrat politisk inriktning eller så behövs det ingen olja…
När la Ryssland exporttullar på virke? 2008?
2007 var det. Men vi får väl resonera som ryssar – det stärker de svenska, inhemska skogsägarna.
Hmm, annnars ger ju lite googling, även om resultaten var lite skrala, att det mesta kommer från Norge och baltikum främst och en del från Ryssland, men baltikum är väl enligt vissa Ryssland?
http://www.aktiespararna.se/analysguiden/Hitta-Bolag/Skogsindustri/Holmen/Nyheter/2014/Holmen-Svensk-skogsind-forts-beroende-av-virkesimport-AOC-Skog/
https://core.ac.uk/display/36266159
Dessutom så om man ska tro ekonomifakta så finns det ju ett ganska rejält handelsöverskott av trävaror I Sverige:
Import Export
Trävaror och kork 6,17 26,47
Pappersmassa och pappersavfall 2,75 20,58
Varor av trä eller kork utom möbler 8,13 5,83
Papper, papp och varor därav 13,30 74,20
Möbler, madrasser, sängkläder, kuddar 17,81 16,58
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Utrikeshandel/Sveriges-export–och-importprodukter/
Förresten, pga att Ryssland är med I WTO så går det väl att ansöka om lägre tullar hos kommerskollegium?
Fel, Sverige importerade extremt lite virke från Ryssland. Däremot byggde Finland upp en mycket stor import vilket drabbade Stora Enso extremt hårt och som det goda finländska företag de är la de ner i Sverige först för att göra det billigare att ta svenskt virke till Finland samt minska konkurrensen för Finska bruk.
Innan 2007 var det väl i storleksordningen miljontals kbm om året? Det kanske är "extremt lite" iofs i det stora hela.
Annars har vi stor tillgång på både papp och kork inhemskt i form av politikerskallar. Kniper det kan vi nog återvinna dem, de används ändå inte.
Det var inte det du sa till en början. Dessutom, Stora Enso är inte synonymt med Svensk skogsindustri, även om de är en stor spelare. Dessutom,,även om det är Wikipedia, så har de fortfarande 5000 anställda I Sverige och ett antal Svenska bruk igång.
Hänger inte riktigt med i resonemanget från Rickard Ohlin.
Vad gäller Ryssland är deras export av trävaror svag pga undermålig logistik.
Vad gäller Holmen har de viss import, ca 5%-10% främst från Estland.
Dock är bolaget främst en exportspelare och äger själva drygt en miljon hektar produktiv skogsmark.
Richard vill nog få det till att eftersom Sverige är dumma mot Ryssland så straffar Ryssland Sverige genom höga exporttullar på virke vilket skadar den svenska skogsindustrin. Så Sverige skjuter sig själv I foten. Tror jag att han menar.
Förresten Stefan, du som tradar hela dagarna,pappersindustrin har väl haft problem, men det har väl berott på överkapacitet?
Tror nog Rickard överskatter ryssarnas förmåga angående skogsexport.
Jo överkapaciteten har kommit med minskad pappersefterfrågan. Verkar dock som att det är hyfsad jämvikt på marknaden just nu.
StoraEnso lyckades som vanligt göra marknaden besviken idag, ner 7.8%.
Så man kan säga att det mesta är sig likt i skogsbranschen där Stora utmärker sig för sin uselhet.
Bra gräv dess två artiklar och framförallt presenterade på ett trovärdigt sätt med referenser och data så det går att bilda sig en egen uppfattning.
Börjar gå upp för mig hur mycket desinformation som pumpas ut.
Som hushåll går det lätt att kapa 2000-3000 liter bensin per år med en vettig laddhybrid/elbil.
Sverige är bland de bästa i världen på att producera ren el och trots tung beskattning av elen så blir det ändå kring 1-2 kr/mil på el.
Men vår visa regering har höjt förmånsvärdet för supermiljöbilar men låtit fossilbilar slippa höjning.
Jag har svårt att beskriva med ord hur korkad vår regering är utan att börja använda fula ord.
Tänk på att varje kilowatt vi använder här i Sverige resulterar i att Tyskland får starta några kolkraftverk för att täcka upp den minskade exporten av el från Sverige.
Räknar man med det så är inte den svenska elen så ren.
😉
Nja Wofser vi exporterar mest till Finland. När det blåser mycket i Tyskland importerar vi en del. Vår stora import är från Norge. Ett problem i Tyskland är för lite ledningskapacitet mellan norr och söder.
Ställer vi om all biltrafik till el i Sverige behövs 10-13 TWh vilket är minddre än exporten. Vindkraft blir genast mer lönsamt eftersom mesta laddningen kommer att ske när elen är billigast. Vindkraft blir allt effektivare år för år och bara solel faller snabbare i kostnad.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag tror inte vi kan förvänta oss några smarta drag från regeringen. Man kan ju ge bidrag till flygplatser samtidigt som det är en uttalad önskan att minska flygtrafiken såatteee….
Höger- och vänsterhanden är tydligt osynkade.
Att man dessutom lägger ner reaktorer å ena sidan medan man vill gå över till elbilar å den andra tyder också på, ska vi säga, härdsmälta?
De reaktorer som läggs ner anses av ägarna olönsamma, men samtidigt med att de läggs ner stiger elpriset och exportöverskottet minskar. All kvarvarande elproduktion blir mer lönsam. Erfarenhet hittills tyder på att elbilar laddas mest nattetid vilket extra mycket gynnar reaktor och vindkraftägarna.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Preemraff Lysekil blir nog kvar även utan rysk olja. Om det blir svårt att få svavelrik olja går det att ställa om för annan oljekvalitet. För Sverige behövs det inte men när peek oil kommer blir det nog så att de minst effektiva raffinaderierna läggs ner med kanske 5% per år.
Nu växer ekonomin för alternativen till olja så snabbt att övergångstiden möjligen bara blir 10-15 år. Givetvis bara min osäkra tidsbedömning just nu.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Saudiarabien (som är världens största exportör; Ryssland är världens största producent men använder mycket själv) exporterar trög högsvavlig olja precis som Ryssland. Och dom vill mer än gärna bryta in på nya marknader och plocka marknadsandelar.
Nu vet jag inte om rysk olja för mellanlagring ingår i statistiken. På Preemraff sker förutom raffinering också enbart lagring för omlastning av rysk olja. Det har att göra med att de stora supertankers som går på världshaven inte får trafikera Östersjön, där mindre och säkrare tankers krävs. Preemraff har en överkapacitet av lagringsutrymme för olja i sina bergrum. Detta gör att de kan tjäna en hacka på att enbart vara en omlastningshamn för rysk olja. Denna ryska olja behövs alltså inte för svensk del heller.
Får och får=), det är knöligt för en VLCC med djupgående på 20-22 meter att ta sig igenom Öresund som har max djupgående 7,2m på svenska sidan och runt 8m på danska sidan.
Stora fartyg går genom Stora bält som har djupgående på runt 15m vilket nog tar det mesta på världshaven idag.
Haha, hur fan jag kunde missa det övergår mitt förstånd. Tack för rättelsen! Hursomhelst, Baltimax byggs med 15,4 max djupgående för att klara Stora bält. Men VLCC som nämndes ovan ligger normalt 20-22m gjupgående.
Då efterlyser jag en diskussion om det är bättre att importera olja från Saudi, Nigeria eller kanske om vi skall börja importera kol från Kina och omvandla detta detta till diesel mm med diverse processer tex Fischer-Tropf?
Går man efter ett demokratiindex (vem viktar?) så går väl Kina och Saudi bort i all handel? Och framförallt USA, om vi viktar efter en värdegrund, då de har röstat fram Trump och vad han står för.
Jag vet egentligen ingenting, men någon gång då å då får en väl våga kommentera..
Cornu skriver "Det mesta av detta raffinerades till petroleumprodukter, dvs drivmedel och bränslen"
Från wikipedia
Petroleumprodukter är användbara material utvunna från råolja (petroleum) genom bearbetning i oljeraffinaderier.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Petroleumprodukter
En random läsare (utifrån min världsbild)kanske inet i första hand tänker på andra produkter än Diesel och Bensin..men det är väl kanske 50% (högt räknat?) som blir drivmedel för våra bilar, bussar, lastbilar osv.. Vilket kanske är intressant att nämna i sammanhanget.
Sen är det ju skillnad på Europadiesel och vår miljöklassade diesel vilket gör att vi måste importera en del och exportera en annan.
Sen är det ju så att även om du optimerar för att producera maximalt med Diesel så får du ut diesel, men (långt?) mer än 50% av det du får ut blir andra produkter.
Samma om du skulle vilja maximera för att producera t ex flygbränsle, som väl många (vissa?) ser som ett stort framtida problem vad gäller fossila bränslen vs fossilfria. Dvs, även om alla börjar köra elbilar, så kommer du få massa restprodukter från flygbränsletillverklningen som troligtvis fortfarande kommer användas till annat. Men kanske har Nanotec något att tillägga där (Extremt ospydigt sagt. Uppskattar alltid dina kommentarer)
Ja Unknown tack, men hinner inte förrän någon gång i em. Hoppas någon annan ger lite synpunkter till dess.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Unknown
Ett litet tillägg är att råolja kokas till över 400 grader och sedan får man då med kylning normalt ut vad som kallas ca 12% restprodukter, 15% tjockolja, 32% diesel, 6% flygbränsle, 24% bensin och resten etan och gasol. Det försvinner en del för att kunna koka och en del facklas bort.
Plast görs av gas och av restprodukterna görs exempelvis asfalt.
Det går att tillverka mer flygfotogen och det går att tillverka flygmotorer som går på annat än fotogen tex el. Försöksverksamhet finns för flyg från stora tillverkare och "enda" problemen är vikten på batteri eller de enorma vingar som behövs för solceller. Mest lovande som jag ser det nu är superkondensatorer som potentiellt kan ändra allt när det gäller transporter med motor. Annars finns inget större problem med litium om priset fördubblas finns betydligt mer litium att få fram och i dagens kostnad för litiumbatterier är just litium obetydligt.
Nu ska snart barnbarnen och deras föräldrar anlända så inga mer inlägg kommer i närtid.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Så länge Putin vill sitta vid sin tron som Rysslands Tsar så kommer oljan att ha ett resonabelt pris.. 😉
Rysslands ENDA exportprodukter av värde är just råvaror och Putin baserar sin makt på att exv. eldriftingenjör Vladimir Jevgeniv Kasatonov vid transibiriska jänvägens 47:e eldriftssektion mellan Omsk – Novosibirsk kan fortsätta köpa ny tvättmaskin till sin Olga, ny beg tysk bil till sig själv, dator till sonen Boris och iphone till sin 14-åriga dotter…
Genomsnittsryssen lägger idag över 50% av sin inkomst på att köpa mat. Blir inte mycket över till iPhones då…
Stor rödbetts odling?
Vladimir har även en datja med eget hönshus där han odlar potatis och kål samt även har en liten "apparat" stående i jordkällarens bortre hörn för "husbehov"..
😉
Är det inte så att vi importerar olja från Norge, Danmark och Storbritannien t.ex. och att de räknar med att få tillbaka bensin, diesel osv? Skulle de inte få tillbaka raffinerade produkter från oss skulle de nog bygga upp egna raffinaderier eller hitta andra som kan raffinera olja till dem.
Antingen blir vi alltså av med råolja som vi är beroende av eller så lär vi behöva betala högre pris.
Axel du har rätt. Det är klart att priset bör stiga lite för råolja och som en följd också lite dyrare bensin och diesel för alla användare. Samtidigt väljer fler el och förbrukningen av bensin och diesel minskar något.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Man skulle också kunna säga att Ryssland, i alla fall kortsiktigt, är beroende av Sverige i och med våra raffinaderier. Vart skulle Ryssland skeppa sin olja om vi plötsligt satte stopp för det? Visst lär Ryssland och länder som är beroende av olja börja öka kapaciteten på sina raffinaderier och länder som är beroende av slutprodukterna från rysk olja lär försöka sätta press på oss.
Om man vänder på resonemanget: varför skulle Ryssland bry sig om ett så litet och oviktigt land som Sverige vill köpa deras olja/gas eller inte? Jag menar, Ryssland har redan ändrat riktning och försöker att handla med Europa så lite som möjligt…
Det var länge sedan Europa (samt Sverige) producerade något av värde på världsmarknaden. Allt sker i öst idag med Kina i toppen. Det är där Ryssland är idag.
För att Sverige har en stor andel av raffinaderier som oljeproducerande länder är beroende av och Ryssland har logistik för att exportera oljan västerut, inte österut. På sikt kan säkert detta ändras men det tar många år. Ryssland har inte råd att inte exportera sin olja västerut. Tror inte att Kina är intresserad av att bli beroende av Kina eller importera all olja Ryssland exporterar. Kina gör som Kina alltid gjort, försöker att bli oberoende av andra länder.
Om vi sätter Sveriges totala konsumtion av olja till x fat, så blir vår import från Ryssland x/2 fat olja. Om vi, som här påstås, sedan exporterar (mer än) hälften av denna import från Ryssland, alltså x/2/2, dvs x/4 så blir resultatet något annorlunda än vad som här påstås, dvs vi behöver fortfarande den sista fjärdedelen av vår import från Ryssland. Alltså ett enkelt räknefel, orsakat av bristfällig logik.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Men nu är det inte x/2/2 som Sverige exporterar utan närmare x…
Här påstår du något helt annat än som sades i artikeln och jag ifrågasatte det som sades där. Och du menar alltså att Sverige nästan inte behöver någon olja alls för eget bruk eftersom vi exporterar nästan allt vi importerar, eller….
Om vi exporterar drygt hälften av vår import blir där kvar knappt hälften av denna import för egen konsumtion, men i cornucopias text blir det synonymt med att vi inte alls behöver denna ryska olja. Det gäller att hålla isär vilka hälfter man pratar om.
Men genom detta lilla självbedrägeri fick han tydligen många med på sin lögn; nämligen att vi inte alls behöver rysk olja.
Nja jag skrev också fel precis som du. Vi exporterar ungefär lika mycket oljeprodukter totalt som vi importerar från Ryssland. Det är det är detta som står i artikeln också. Om man ska översätta detta till din förenkling så importerar vi x/2 från Ryssland och exporterar x/2 totalt. Rent energimässigt är vi inte beroende av rysk olja.
Vi kan inte exportera "oljeprodukter" till Ryssland om vi inte har olja att utgå ifrån, olja vi importerar från Ryssland.
Så det rekord stora miljötillståndet som just beviljats till en utbyggnad av Preemraft med utsläpp på 3.5 miljoner ton koldioxid är alltså en rekord stor "svensk"satsning på rysk olja?
Nej, oljan kan komma från USA om du insisterar i brev och påpekar att du betalar premium till Preem när du tankar och är glad att de inte säljer po*v.