Att bo på landet har många fördelar. Dit hör dock inte taxi, vilket man ibland kan behöva. Om inte åt sig själv, så kanske åt andra. Efter att första gången försökt beställa taxi upptäckte jag att Taxi Kurir och Taxi Borås aldrig ska användas. Taxi Göteborg klarade dock av att t ex använda allmänt spridda karttjänsten som Hitta.se eller Google Maps för att hitta en hos både Posten och i folkbokföringen angiven officiell adress.
Generellt måste man förstås vara förberedd som boende på landet att använda egen bil. Men ibland kan en bil t ex vara sönder, eller så kan det finnas akut behov av annan transport. Då kan man ju tänkta sig att taxi skulle fungera.
Men kommunens lokala taxibolag har inte helgöppet. Inte ens på en lördag.
Då återstår att söka sig till något annat taxibolag. Det är dryg 15 minuter till Landvetter flygplats, 30 minuter till Borås, 30 minuter till Göteborg och 30 minuter till Kungsbacka.
Man kan tycka att det vore en smal sak att ordna fram en taxi från flygplatsen, men vis av erfarenhet vill inte de stackars taxichaufförerna som hängt på flygplatsen i timmar få en sketen lokalkörning, utan vill in till Göteborg när de väl är längst fram i kön. Som lokalt boende kan det vara svårt att få taxi från flygplatsen om man vill hem.
Oavsett. Min adress existerar inte hos Taxi Kurir, som informerade att “adressen finns inte i våra system, du får ringa något annat bolag. Dessutom kör vi inte dit, det är inte Göteborg”. Smidigt, Taxi Kurir. Inte alls stelt.
Det lokala Taxi Mark hade stängt på en lördag. Är väl inte tillräckligt med färdtjänst på helgerna kan tänkas?
Kommunen anses höra till Sjuhäradsområdet, och borde därmed höra till Borås. Men Sätila kan anses höra till Göteborg, då det varken finns väg eller kollektivtrafik till Borås, utan bara till Göteborg. Och de flesta jobbar i Göteborg. Så beskedet från Taxi Borås var “inte vårt område, du får ringa något annat bolag”.
Till slut svarade dock Taxi Göteborg upp. Deras operatör lyckades använda Google Maps för att hitta adressen, men fick sedan ringa till en chaufför och kolla om vederbörande ville ta körningen. Så efter ca 45 minuters stående i telefonköer och argumenterande med taxibolags operatörer kunde en taxi inställa sig på 20 minuter. Så körningen gick att genomföra. Gäller bara att det inte är akut…
31 kommentarer
Jag har använt applikationerna till olika taxibolag. Fördelen är att man kan se var taxin är när den är på väg.
Nån gång har de tagit fel väg och då har vi fått masa oss över åkrarna för att vi ska hitta taxin i stället för tvärt om.
Men generellt så är det mycket bättre än att försöka beställa via telefon.
Borde kunna hanteras med differentierad prissättning. Antar att framkörningsavgiften också är rätt hög om man beställer taxi från obygden.
Färdtjänsten är väl sannolikt i Cornucopias region upphandlad från någon eller några större aktörer. Därmed kör antagligen Taxi Mark inte färdtjänst alls om de nu inte är underentreprenör till någon annan aktör.
Ibland vet jag inte om bloggen är för eller emot. Detta är ju den fria marknaden med privata företag. Man tar de "jobb" man vill och avstår från de som är olönsamma eller obekväma. Gäller alla verksamheter. Skall service finnas överallt och alltid tillgänglig så måste den nog antingen tvångsregleras och/eller skattefinansieras.
Det är väl relativt. Med rätt ersättning så är alla uppdrag lönsamma.
Vad tjänare en åkare på att sitta i taxikön 2 h på Landvetter? Får väl in 500 kr på körning till GBG. Intäkt per timme är då 250 kr.
Säg att åkaren tagit denna körning som kanke tagit 1 h totalt och begärt 1000 kr. Då är intäkt per timme 333 kr.
Hur mycket vill bloggaren betala?
Helt riktigt. Dock har nog taxiåkarna prövat detta och vet att folk inte vill betala det om de inte uttryckligen säger det vid "beställning". Hur det är nu vet jag inte men för några år sedan kunde de ju även begära vilket pris som helst för körning mellan Landvetter och Gbg.
Av de 250 kronorna skall föraren (om nu inte förare och droskägare är en och samma person) ha 30 – 35%, samhället sitt, bilen sitt, droskägaren sitt (om, återigen, inte förare och droskägare är samma person). Det blir alltså inte många kronor kvar.
Taxi är en sällsynt olönsam bransch och konkurrensen om körningar, i all synnerhet de samhällsbetalda, är stenhård. Detta visar sig i urusla villkor för chaufförer och dålig kvalitet på tjänsterna.
Det är inte alla tjänster som lämpar sig att släppa vind för våg.
Sverige är för övrigt ett av väldigt få länder i världen som har en helt avreglerad taxibransch. Avregleringen förvandlade taxi från ett hyfsat välbetalt yrke till arbetsmarknadens slasktratt.
"fria marknaden" som kräver taxilicens. En fri marknad hade inte dömt Uber-förare till dagsböter och liknande
Vet inte vad du avser med taxilicens.
För att få köra taxi lagligt i Sverige krävs taxiförarlegitimation och om du vill äga din egen taxi krävs det yrkestrafiktillstånd. Dessa regler gäller alla. Uberpops förare följde bevisligen inte dessa regler. Såvitt jag förstått var de heller inte så noga med skatter.
Vet heller inte riktigt vad du avser med fri marknad.
Även på en fri marknad finns det oftast vissa regler. Fri i detta fallet betyder enligt mig att vem som helst kan börja köra taxi, efter att ha de erforderliga tillstånden. Vem som helst kan öppna en livsmedelsaffär men är tvungen att följa de regler som gäller för livsmedelshantering.
Regeringens tågsatsningen som blev mer än en halvmesyr!
http://foliehatteniteckomatorp.blogspot.se/2016/10/regeringens-klimatpolitik-del-3.html
Tur att det finns konkurrens, hade det handlat Systembolaget så hade de inte funnits i närheten, varit kö ut på gatan på fredag och stängt på söndag.
Svensken har dock blivit indoktrinerad sen barnsben att så ska det vara och utbudet är ju sååå bra. Att det fungerar utmärkt i resten av världen att handla öl/vin i närmsta matbutik är sådant som man förtränger för att försvara socialismen.
Till komiken hör att vi dessutom har tre partier i riksdagen som kallar sig liberala, ett heter till och med Liberalerna, men inget av dem vill avskaffa detta monopol.
Ur ett folkhälsoperspektiv är systembolaget utmärkt. Det handlar om att reglera tillgången på den beroendeframkallande, personlighetsförändrande och cancerogena narkotikan som tyvärr är helt laglig.
Effekterna är glasklara: försämra tillgången – minska konsumtionen. Minskad konsumtion – minskade alkoholskador. Samt minskade antal våldtäkter, misshandelsfall, oönskade graviditeter, förlorade jobb o körkort … Etc etc
Lustigt då att i över hälften av världens länder är alkoholkonsumtionen lägre än i Sverige.
Sen undrar man om du vill utöka principen, dvs bara för något kan användas fel eller kan vara farligt, så ska det säljas på konstiga öppettider. Vad sägs om köpförbud för köksknivar och bensin på söndagar, då det används i ett antal våldsbrott och mordbränder årligen? För att inte tala om allt lösgodis som svensken vräker i sig. Kanske ska vi ha ett statlig monopol där för att undvika fetma?
Säg som det är, du försvarar socialismen för du är uppväxt med den.
Är du läskunnig? Läs min första mening igen: "ur ett folkhälsoperspektiv…". Det är inget politiskt ställningstagande, bara nyktra(!) fakta. Om jag sedan tycker man borde få köpa granatgevär och heroin på pressbyrån, är en helt annan fråga. (Fast det tycker jag inte heller). Kram på dig!
Kom igen, ska vi ha lösgodismonopol eller ej? Tänk på folkhälsan.
Ingen har väl hittills tryckt i sig ett halvt kilo smågodis och gått hem och misshandlat frun?
"Ingen har väl hittills tryckt i sig ett halvt kilo smågodis och gått hem och misshandlat frun?"
Nä, och det har väl ingen heller hävdat? Däremot var det tydligen bara folkhälsoaspekten som Sandow ville diskutera, trots tal om misshandel tidigare, så jag begränsade analogin till att bara gälla lösgodis.
Borde gå att lösa med en samåkningsapp.
Jag vill åka från X till Y om Z h. Jag betalar 500 kr och så får folk med bil lägga bud på körningen ala Uber. Företaget som tar fram appen förmedlar betalning och tar en procent emellan.
Hört talas om Bla bla car?
Finns inte i Sverige, men gör i princip det du säger.
Det beror väl på en icke fungerande marknad. Kunderna finns, bilarna finns men det är inte lönsamt att jobba. Man har det tillräckligt bra ändå.
Våldtäktstaxibolaget Kurir skall man naturligtvis aldrig sätta sin fot i om man är rädd om sin rumpa. Utöver att anställa våldtäktsmän som våldtar sina, gärna handikappade, passagerare, är Taxi Kurir numera mest kända för att vara det enda bolaget vars bilar tar trappan ner på Kvibergs regementsområde. De stackars förståndshandikappade som skall skjutsas till och från aktiviteter på Kviberg är nu så rädda att det krävs övertalning för att få in dom i Taxi Kurirs bilar.
Msm är tyssta,sopar det under mattan som vanligt.
Detta borde väl flashas upp primetime i media,tillsammans med mycket annat som tex våldtäkter.
Eller är det så numera att våldtäkter är en del i en normal svensk vardag,javisstja vi ligger nästan högst på våldtäktslistan meb plats nummer två så då är det väl ok då.
Tyssstnad!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Körplikten togs bort när marknaden avreglerades. Detta med tanken att det alltid finns någon annan aktör som vill ta körningen. Vill du återinföra körplikt så får du också återinföra monopolet. Vill du försäkra dig om att få en bil så får du teckna konto hos ett någorlunda seriöst dygnet runt aktivt bolag. Som förare känner man sig tryggare att tomma en halvtimme ut i spenaten om man vet att man får betalt.
Självkörande bilar, vi väntar på er.
Hur står det till med den digitala delningsekonomin i Sätila, fanns det ingen Über-förare i närheten?
Va-fn bor det endast lathundar med sin lika avkomma på landsort, räknat från tider under helger
Hur svår kan det vara att bilda slags kompisgäng med avsikten att hämta och lämna gods med sin ägare.
Det är väl endast att sätta lapp på byns allmänna anslag eller påbud vid Högmässan söndagar.
Glöm, i inledningsskede, satans appar eller annan display-skit för aktuell kort-tjänst sådan skit signalerar, lathund.
Därefter rullar detpå varefter ortens Herrar och Fruar byter sinsemellan. Gäller idagsläget givetvis icke vår, här, allsmäktige Cornucopia?, host frun fattas.
Taxibranschen är rutten, genomsyrad av taxiförare till hälften avlönade av statliga medel, resten kan ni räkna ut själva. Vilken AF-utbildning sätter flest i jobb?
Den antisvenska svenska staten stängde ner Uber Pop som antagligen löste alla landsbygdens taxiproblem. GBG-LANDVETTER för 130 kr.
I Estland sammarbetade Uber och det Estniska skatteverket för att ta fram en elektronisk lösning så att UberPop-förarna beskattades direkt i appen vid genomförda körningar. I Sverige tvingade taxibranschen, polisen och regeringen UberPop att lägga ner, bl.a. genom att hävda att UberPop var svarttaxi.
Har du provat Uber? Jag testade att slå in din adress och fick två alternativ: Uber Black för runt 600 spänn och UberX för 400.