Dags för lite fredagsmüs så här i semesteritder. Att köra ett helt varv runt Island via landets enda riksväg, 1, bjuder kanske på den bästa bilkörning man kan tänka sig. Öde vägar och ett landskap som upprepade gånger helt byter skepnad innan man har en chans att tröttna.
Big Sky Country på nordvästra Island. |
Notera att denna bilresa ett varv runt Island företogs i mitten av juni 2016, och trafiksituationen kan förstås vara helt annorlunda andra tider på året. Därtill var detta under fotbolls-EM, vilket tydligen fått 10% av landets befolkning att resa utomlands och övriga att hålla sig inomhus. Notera att ingen körning i Högländerna är inkluderad här, då man ej får köra med vanliga hyrbilar där, om alls.
Island erbjuder helt fantastisk bilkörning. Antagligen den bästa jag upplevt någonsin. En runda runt ön på Islands enda riksväg, riksväg 1, kan starkt rekommenderas. Kan köras på tre övernattningar nätter utan större problem och en bil med god väghållning rekommenderas (alltså ej en SUV), för att maximalt kunna njuta av vägen.
Island har 90-gräns, men när man väl kommit loss från Reykjavikområdet försvinner ganska snart bilarna och man får vägen för sig själv. Den totala frånvaron av träd gör också att man oftast ser flera kilometer bort, rent av till horisonten och i god tid kan se mötande bilar eller väldigt enkelt köra om.
Visserligen finns det tamdjur – främst får och häst – precis överallt, och särskilt fåren rymmer hela tiden. Dock har man placerat stängslen 30 – 100 m från vägen, så förrymda djur uppehåller sig i det frodiga obetade gräset mellan vägen och stängslet och utgör aldrig något problem. På nästan 2 000 körda kilometer behövde jag bromsa en gång för ett får som faktiskt gick över vägen, och det inkluderade det tiotal mil som var efter Mývatn till Egilsstaðir (körda tre gånger), där fåren gick fritt utan stängsel.
Frånvaron av träd gör oavsett man upptäcker hinder i god tid.
Det mycket låga trafiktrycket gör att samtliga broar, utom ett fåtal nära Reykjavik, är enfiliga och det kan bli dålig stämning om man får möte på dessa. Särskilt som man oftast inte ser över till andra sidan på grund av broarnas välvnad. Där får man alltså ta det rätt lugnt.
På väg upp i molnen i passet mot Breiðdalsvík |
Island har upprustat riksväg 1 rejält de senaste åren. Endast runt Breiðdalsvík på östra Island hittar man fortfarande grusvägar på riksvägen. I övrigt är det asflaterade, mestadels nya och guppfria vägar och en vända runt ön i en Toyota Auris var helt fantastisk bilkörning. Någon väggren finns dock ej och vägarna är därmed ej förlåtande
På Island finns Gyllene Cirkeln, vilket är fyra sevärdheter i närheten av Reykjavik, tänkta att hinnas med på en dag. Landskapet runt Reykjavik är dock rätt tråkigt för att vara Island. Istället kan landskapet på norra Island starkt rekommenderas. Den kända Blå Lagunen har en fullvärdig nybyggd konkurrent i Mývatn på andra sidan Island, som starkt kan rekommenderas på grund av att den inte är full av charterturister. Det tar ändå bättre delen av en hel dag att köra dit, men Mývatn bjuder på många upplevelser, bland annat den vulkaniska formationen Dimmuborgir och aktiva kokande lervulkaner.
Dimmurborgir. |
En liten bit av Myvatns motsvarighet till Blå Lagunen. Inte så fullt. |
Lunch på en bondgård vid Myvatn. |
Man fick välja mellan lake view eller crater view på hotellet i Myvatn. |
Det extremt varierade landskapet där kontinentalplattorna möts kommer inte till sin rätt i Gyllene Cirkeln. Ett varv runt Island gör dock att ön kommer till sin fulla rätt. Landskapet ändras radikalt med ungefär 30 – 60 minuters intervall och man får aldrig ens en chans att bli uttråkad.
Från fjordlandskap runt Reykjavik blir det bergspass och floddalar, Big Sky Country likt USA:s Montana, nordamerikansk prärie med rullande kullar av böljande gräs så långt ögat kan se, öde vulkaniskt landskap helt utan liv, oaser av grönska och växtlighet likt runt Mývatn, Jökuldalur med ett tiotal hundrametershöga vattenfall på ganska jämna 500 meters intervall bredvid riksvägen, bergspass med snö och glaciärer, grusvägar upp i molnen med valmöjlighet att välja serpentinväg med 50 meters sikt på antingen 12 grader eller 17 graders lutning innan Breiðdalsvík, fjordlandskap, vulkaniskt landskap, tomma platta översvämningsslätter med drivande vulkanisk aska över vägen innesluten i dimma så man kör rakt fram i till synes en evig loop till landskapet plötsligt förändras igen.
På toppen av passet mot Seyðisfjörður |
Passet ner mot Seyðisfjörður. |
Gästhamnen i Seyðisfjörður. Besök på nederländska Mae West, som ska segla vidare till Grönland. |
Ett av alla dessa vattenfall. |
På tre nätter och fyra dagar fanns goda möjligheter att stoppa vid vartenda vattenfall (utom i Jökuldalur, där det blev rent av tjatigt), titta på isberg eller bege sig upp till en glaciär till fots.
Island har en tydlig liftarkultur bland turisterna, tydligen mest europeiska ungdomar i 20 – 30 årsåldern. Cirka åtta timmar i bil spenderades med liftare ombord, där de antingen kunde plockas upp vid vägen eller i någon hotellobby. Kollektivtrafikens intervaller lämnar en del att önska för den som vill ta sig runt ön utan bil. De allerstädes närvarande liftarna kan förklaras av att jag nog aldrig känt mig så trygg som på Island. Detta trots att enda gången polis alls syntes till var när en långtradare hade valt att avvika från ett bergspass serpentinväg och volta ner för bergets sida istället för att ta vägen. Det finns en del plåtpoliser, men dessa är tydligt och i god tid uppmärkta för den som känner att vederbörande vill vara liberal med 90-gränsen.
Lunch på Pakkhus i Höfn. |
Isberg. |
Glaciär med regnbåge när vattnet dunstar i solen. |
Eyjafjallajökull, som gav dålig stämning för många flygresenärer för några år sedan. |
Gyllene Cirkelns Þingvellir |
En sak kan man dock inte säga om Island – att det är billigt. Ett hotellrum på ett rätt sunkigt tvåstjärnigt byhotell kostar som en svit på ett lyxhotell i centrala Stockholm – kanske 2 500:- SEK.
Kan konstatera att allt är relativt. När jag hade Islands Sverigeambassadör till bordet på en av middagarna på Folk & Försvars Sälenkonferens i vintras pratade hon om hur turismen fått en enorm uppsving på Island på grund av den försvagade valutan. Då vill jag inte veta vad det kostade tidigare…
Absolut bästa bilkörningen erbjöds på sträckan Mývatn – Egilsstaðir, som jag körde tre gånger pga upplockning av resesällskap. Tillsammans med övriga sträckor på norra Island var detta den absolut bästa bilkörning jag upplevt. På hela sträckan runt Island blev det aldrig aktuellt att sätta på musik, för det blev varken rutin eller tråkigt.
På tre nätter och fyra dagar ungefärligt körda sträckor enligt nedan.
Dag 1: Keflavik – Mývatn – Egilsstaðir – Mývatn: 871 km
Dag 2: Mývatn – Egilsstaðir – Seyðisfjörður – Egilsstaðir – Breiðdalsvík: 372 km
Dag 3: Breiðdalsvík – Vík: 427 km
Dag 4: Vík – Geysir – Þingvellir – Keflavik: 321 km
Totalt nästan 2 000 kilometer. Man kan antagligen dubbla tiden och se betydligt mer i detalj, men med tanke på hotellpriserna på Island får man göra en avvägning. Landskapet och bilkörningen i sig är en upplevelse och det att titta på ännu ett vattenfall tillför bara så mycket. Eller lite.
Trevlig fredagsmys på er iaf. Island är väl värt ett besök, men titta långt bortom Gyllene Cirkeln.
33 kommentarer
Det finns få platser på jorden där jag hellre skulle vara född än Sverige. Island är en av de platserna.
Maken till vackert land, kultur, miljö, ja Island har allt i mina ögon.
Jag är böjd att hålla med. Men när man betänker att nätterna är ännu längre än här i Sverige på vintern så och ännu kallare så får man völ acceptera sin lott
Kolsvarta brutala vintrar. Om du nu bott där på vintern så är det väl så, annars tror jag risken finns att du ändrar dig.
jag gillar mörkret och kylan. Det är inte alla som drömmer om Gran Canaria, värme och solsken.
Personligen skiter jag i vinterkylan – det är mörkret som är jobbigt. Eftersom jag bor rätt långt norrut redan så vet jag. Tack och lov så är sommaren lika ljus som vintern är mörk. Går inte att byta bort mot någonting annat i världen. Sommarljuset alltså.
Ska åka en 480-milare tur – retur Nordkapp i nästa vecka.
Upp genom Sverige och ner genom Norge. Ska bli mycket intressant att köra på de nord-norska vägarna.
Du kommer att trivas. Körde via Kiruna/Narvik för ett par år sedan. Fortsatte ända bort till Kirkenes och ryska gränsen. Tog inlandet – Finnmarka – på vägen tillbaka. Fantastiskt! Ger en annan bild av Skandinavien. Kalasfina vägar i nord-norge. Raka och breda. Inte alls som i södra delen av landet. Inte en enda betalstation stötte jag på.
Norr om Alta är det bara fjäll. Du kan stanna bilen vart som helst och tälta. Annars finns fina campingplatser och hytter att hyra.
Har du möjlighet att inkludera Lofoten så gör det!
På väg söderut: E6 mellan Mo i Rana och Trondheim är bara tråkig. Åk längs kusten.
Jag tog tre veckor på mig, men så körde jag inte heller 871 km på en dag. När jag varit på väg tillbaka i en vecka kunde jag läsa "Trondheim 1 000" på en skylt. Då visste jag att jag varit långt borta. + 700 mil blev det totalt!
Gjorde en sväng upp till Nordkap i somras. Jag tror att det var en dröm.
När man på hemväg ser skylten Narvik 876 km inser man att man varit i världens ände och vänt!
Håller med, det är bara det att Island på häst är så brutalt mycket bättre än Island i bil att rekommendationen ändå bör korrigeras från bil till häst.
Vad använde du för bokningssajt? Ser på booking och trivago (stickprov) att det finns dubbelrum rum på Måndag på två av resmålen (stickprov) för en dryg tusenlapp och uppåt. Använder man samma sajt ett antal gånger får man dessutom ofta mer rabatt.
Dessutom, om det finns lediga rum när datumet närmar sig sjunker priset, ibland drastiskt. Så det kan löna sig att först boka något för säkerhets skull och sedan boka om i sista stund.
Jag har åkt runt Island tre gånger. Som barn 1989, på bröllopsresa 2000 och som förälder 2015. De två första turerna tältade vi men ifjol bodde vi på vandrarhem med priser motsvarande svenska hotell. Något av det jag kommer ihåg från 1989 var att landet såg fattigt ut med mängder av byggnader gjorda av rostig plåt. Det fanns även många ställningar för torkning av fisk. Till nästa tur hade landet moderniserats och det var betydligt mer asfalt på andra vägar än omkring Reykjavik. Senaste resan var, som du skriver, i stort sett hela Ringvägen asfalterad. Det hade även hänt mycket i naturen. De "skogar" (träddungar) som var nyplanterade 2000 hade vuxit upp så att det nu faktiskt finns en hel del träd. (1989 fanns enstaka björkar på sin höjd, undantaget en planterad skog.) Den andra stora förändringen i vegetationen var lupinerna som verkligen tar över.
Ja, islänningarna har lärt sig att det inte funkar att bruka den sköra jorden på Island som i Norge. Vikingarna orsakade en omfattande miljöförstöring och jorderosion i den sköra miljön, och det är först på senare år som den börjar återhämta sig. Än värre var det på Grönland där naturens återhämtningstid är ännu längre, och vikingarna efter en tid drabbades av svält och i vissa fall kannibalism.
Ingen som åkt motorcykel där?
För det låter som en idealisk mc-resa…..
Kommentaren under här var menat som ett svar till dig. Tryckte väl fel…
En kompis gjorde den resan med sällskap på MC. Dessutom med båt via Färöarna dit. Verkar ha varit bra, men vädret var bitvis rejält blåsigt och regnigt.
Var i bla San Fransisco på semestern. Ett gäng hårda bikers med riktigt HD-bajkiga hojar dök upp. De var från norra Sverige. Nåt med pigs hette de att döma av inskriptionen på ryggen. Kul att se Sverige representeras överallt där man reser. Man känner sig stolt över representationen!
Det kan jag rekommendera! 3 veckor med tält och de inre delarna hade häftigast natur. Åk sent på sommaren så är det mindre smältvatten och man kan ta sig över fler vattenhinder.
Men passa på att kliv av båten vid Färöarna också. Vid min resa träffade jag min fru där och bor sedan tre år i Tórshavn. Här är naturen nästan ännu häftigare!
Ingen vanlig gaturacer är alltså lämpligt….
Såg några, men då är det ringvägen som gäller. Ska men åka i lavaöken och se den riktigt makalösa naturen ska hojen klara att bada upp till midjekjol. Du med… Man är konstant blöt, men tro mig, det är det värt! Bad i het källa varje kväll.
Det var vackra Islandsbilder, som väcker fina minnen till liv. Jag har varit på Island 4 gånger. Första gången, 1988, körde vi runt Hringvegur på en vecka.
Fiske i strömmande vatten på ön, hur är det? Någon som har erfarenheter och tips att dela med sig av?
Åt breiflabb på en restaurang i Bodö en gång. Utsökt!
Inget om musikkulturen eller det kommer senare?
Dimmurborgir har gjort en del bra låtar de funkar hyfsat att testa ljudanläggnigar med.
Du menar björk?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ja Island är ett favorit-resemål. Varit där 3 ggr, kommer återvända. Verkar ju som att man borde köra lite bil nästa gång!
Ett extra tips (som inte nämns i blogginläggen) är att dyka i glaciärsjöar, finns tex goda möjligheter i tingvalla-trakten. Kristallklart vatten med extremt bra sikt. Riktigt bra!
Och i CD-spelaren går förstås Solstafir hela tiden. Svartir Sandar, Djákninn mmmm..
Island är fint mycket fint. Körde till höfn när jag och sambon var där. Annars var vestmannaeyjarna en klar favorit. Hyra cykel och bara njuta av stillheten och de oslagbara vyerna var underbart. Det är dyrt absolut men vi valde vandrarhem och de höll hög klass och var inte alltför dyrt.
Smyril Line som kör bilfärjor året runt till Island från bl.a Danmark o Norge har s.k "bilfemmor" dvs alla – 5 pers + bilen för en rimlig summa! Dessut RIKTIG tax-free ombord.. 😉
http://www.smyrilline.se/rejser-til-island-og-faeroeerne-med-skib-1?gclid=CjwKEAjwiMe8BRD0ts3Vtv-ohWgSJAAZurk10dwTIv21Cbm-_05ggX7FdyaXrTicaIVFf5lTHr3hgBoCwLfw_wcB
Antar att det hjälpte med trevligt sällskap också. Kul matbild – den ena äter friterade kräftstjärtar och den andra (förmodligen bloggaren) äter fryspizza.
Så mycket mys och avsaknad av ironi. Fnys. Jag roar mig med gamla inlägg tills vad du drabbats av gått över och du blir ditt gamla sura och sarkastiska du.
Bila på Island är fint och nog bland det bästa man kan höra. Men den bästa bilsemestern jag haft är nog ändå Namibia. Enorma vidder, skiftande landskap, vägar motsvarande de på Island, vackra sanddynsområden och self-drive safaris. ~160 mil körda på 2,5 vecka. I en Toyota Corolla 😉