Jag slängde ut en fråga om vart de poliser som nu säger upp sig i massavhopp tar vägen? Anekdotiska svar visar på att de går till andra myndigheter, där de får högre betalt för ett bekvämt, ofarligt jobb med fasta arbetstider.
Sverige upplever på goda grunder massavhopp från Polismyndigheten. Samtidigt kan man knappast vänta sig att poliser hoppar av utan att ha ett alternativt jobb, och gissningsvis är det just detta som hindrar många från att sluta omgående – man vill först ha ett annat jobb.
Poliskompetensen är säkerligen meriterande, men inte till precis allt. Antagligen går ett antal till det privata näringslivet, men samtliga svar jag fick handlar om andra myndigheter och offentlig verksamhet. Poliserna verkar alltså dels ha en myndighetspliktkänsla och tjänstemannastolthet, och dels är de som statliga tjänstemän eftertraktade av andra myndigheter.
Med vissa undantag är den nya arbetsgivaren ett i princip helt ofarligt jobb, med förutsägbara arbetsplatser och fasta arbetstider utan skiftarbete. Några undantag finns, t ex tullen – det finns beväpnade tullare. Andra undantag är kriminalvården, som ändå innebär en fast arbetsplats om man inte börjar jobba på Nationella transportenheten.
Listan på anekdotiska exempel bland svaren, som rekryterat många poliser är Migrationsverket, länsstyrelserna, Kriminalvården, tullen, Trafikverket, Transportstyrelsen och Kustbevakningen. Inte ett enda svar handlade om privata arbetsgivare.
Dessa myndigheter betalar alltså mer än polisen och erbjuder samtidigt tryggare arbetsplatser. Detta trots att poliserna får olika tillägg för obekväma arbetstider.
Myndigheter och offentlig verksamhet som inte verkar rekrytera poliser är Försvarsmakten och sjukvården. Man vill ju inte gå ner i lön, även om man kan börja jobba som soldat (efter GMU eller tidigare värnpliktsutbildning) eller vårdbiträde.
Att tryggare statliga arbetsplatser kan ge högre lön än hos den otrygga arbetsplatsen polisyrket visar tydligt på att Sveriges poliser är underbetalda. Då ska man komma ihåg att poliserna dessutom har en specifik högskoleutbildning för polisyrket, men inte en specifik utbildning för att vara handläggare hos en länsstyrelse.
Statens kaka må vara liten och trygg (i bemärkelsen att man inte får sparken), men en del kakor är mindre än andra. Minst är kakorna hos försvarsmakten och polisen verkar det som.
Enligt SCB:s statistik för 2015 är faktiskt både grundlönen och faktisk månadslön efter tillägg inom kriminalvården lägre än för polisen. Detta gäller siffror för åldern 30-34 år. Ändå byter poliser till kriminalvården.
Några statliga grundlöner i åldern 30-34 år enligt SCB nedan. Som vi ser har städare högre grundlön än soldater och soldater tjänar alltså på att säga upp sig och börja städa på regementet istället.
10 kommentarer
Inte ett dugg förvånad. Tyvärr.
Sveriges nog mest akuta problem är nog Polisväsendets numerär och framtid.
Vad jag hört är bussförare förresten också ett rätt mycket tryggare yrke.
Det blir ett oerhört resursslöseri om unga poliser slutar, men man kan nog förstå dem.
Inom kort kommer övriga myndigheter förbjudas rekrytera poliser, och poliserna kommer få skriva på femårskontrakt.
Några andra metoder kan inte ledningen genomföra.
Det enda sättet att snabbt utöka poliskåren är att locka tillbaka avhoppade poliser. Jag tror att det genomförbara sättet att åstadkomma detta i stor skala är att tillåta kommunal ordningspolis. Då är vi tillbaka i att ha flera myndigheter men å andra sidan kommer det att ge konstruktiv konkurrens i hur myndigheterna leds och utvecklas.
Jag ser inte nyttan med att ha flera myndigheter alls för samma sak.
Att bedriva verksamhet i kommunal regi är inte samma sak som att det enda sättet att få decentraliserad organisation. Däremot finns det risk att kommunal regi leder till skillnad i verksamheten beroende på vilken kommun det gäller och dessutom så läggs kostnader för en verksamhet som antagligen riksdagen beslutat om på kommunala budgeten.
Jag säger behåll polisen i statlig regi och se till att få ordning på torpet (istället för att skapa ett mish-mash där ledare kan skylla ifrån sig kors och tvärs).
Anonym:
Då är du nog inte skattebetalare på en mindre ort. Där har man vanligtvis inga poliser alls. Där kan man säkert höra röster som tycker att centralplanering av våra gemensamma resurser inte är det bästa
Antag att vi får tag i världens bästa polischef som gör allt rätt och som stöds av världens bästa regering, hur många år tar det då att återfå förlorat förtroende och locka tillbaka poliser till yrket? Även om den nuvarande polisorganisationen får ordning på torpet på det mest optimistiska sätt kommer det att ta år innan det gör nytta.
Jag är övertygad om att det går snabbare för några dussin kommuner att starta nya ordningspoliser varav några blir kassa och några skitbra än för den nationella polisen att börja fungera i alla skalor, gränsöverskridande, nationellt, regionalt och lokalt. I stället för att vänta och hoppas på den perfekta ledaren för att ersätta Danne provas några dussins förmåga och några hundra poliser som har tappat förtroende kommer åter i yrket, kanske blir det sedan många fler.
Jag finner även en organisatorisk logik i att ha många organisationer som är inriktade på lokala behov och en nationell organisation som är inriktad på de övergripande behoven. Båda kategorierna kan då agera med färre kompromisser.
Utöver detta önskar jag en fristående myndighet som utreder brott och felaktigheter inom säkerhetspolisen, nationella polisen, kommunala poliser och privata säkerhetsbolag.
En viktig sak är också att poliser har återanställningsrätt några år om de slutar. Inte där du vill och inte den tjänst du vill ha, men du kommer in i systemet igen.
En viktig sak är också att poliser har återanställningsrätt några år om de slutar. Inte där du vill och inte den tjänst du vill ha, men du kommer in i systemet igen.
Kan tänka mig att det finns en marknad för uthyrningsfirmor för poliser, p.s.s. som för vårdpersonal, där hyrpersonalen tjänar bättre och med tiden tvingar upp lönerna även för fast anställda. Där de tillsvidareanställda står för ansvar och kontinuitet i verksamheten, vilket gör dem mer värdefulla och också motiverar högre lön.
IT-branschen har redan gått igenom det stålbadet, och idag tjänar ofta de fast anställda bättre än inhyringarna.
Det kan ju knappast vara pliktkänsla som får fd poliser att gå till migrationsverket tycker man…