“Rest in peace alla mina drömmar små
Alla himlar blå
Alla rosa moln
Barndomen & Ungdomen är inte längre vår
Vila i frid åh höga ambitioner
Högmod övertro
Glädjen är död länge leve glädjen”, Kent, “Gigi”
Så har bandet Kents sista skiva släppts. Och det var verkligen dags, för det här är en skiva så kass att den är i nivå med bandets bottennapp Röd (2010). Inte konstigt att man lägger ner. Med en sådan här avslutning kommer de sörjas av få och saknas av ingen.
Teknisk analys på Kents skivproduktion 1995 – 2016. Den nedåtgående trenden överraskar ju ingen och sedan 2012 har Parabolic SAR varit tydlig i att man är i en nedåtgående trend. |
Man ska sluta på topp sägs det. I så fall skulle Kent slutat redan på någon av skivorna Hagnesta Hill (1999), Du och jag Döden (2005) eller Tigerdrottningen (2014). Fjäskande kulturskribenter sväljer dock marknadsföringen av denna Kents sista skiva Då som nu för alltid och hyllar den och säger att bandet slutar på topp.
Nej, det är tydligt att vad som hänt är att bandets singer-songwriter Jocke Berg satte sig ner och försökte få ner en skiva till på pappret. Men det blev så uselt att han och övriga bandmedlemmar insåg att det här är kört, så man försökte rädda sig genom att gå ut med att detta är den sista skivan. Jocke Berg klarar inte ens av att nödrimma längre, eller matcha sången till musiken.
Medan den frukstansvärt usla Röd (2010) åtminstone tog sig mot slutet, men i övrigt var så kass att man blev upprörd (känslor är iaf bra), så lämnar Då som nu för alltid mig som lyssnare enbart oberörd.
Visst börjar man halvstarkt med en stark fyra i form av låten Andromeda och når väl starka fyror även på Förlåtelsen och Gigi. Men det finns inte ens en femma på hela skivan. Inte som Tigerdrottningen (2014) som hade åtminstone fyra femmor (Allt har sin tid, Din enda vän, Simmaren och den magnifika avslutningen Den andra sidan). Förlåtelsen hade potential att nå en femma, men Jocke Bergs falsksång gör det omöjligt.
“Så finns det någon mening i att säga förlåt
Finns det någon väg som leder oss hem
Finns det ens ett hem där vägen tar slut
Kan du förlåta?
Jag kan förlåta
Jag har bara alla mina jävla ord
Alla de där stora tomma orden
Finns det någon mening i att vänta på
Förlåtelsen förlåtelsen?
Jag tappade takten
Släppte greppet om verkligheten
Jag var så stolt en gång
Jag var elitistisk
Idealistisk” – Kent, “Förlåtelsen”
Jocke Bergs sångröst ha gått samma väg som låtskrivandet. Sångrösten är inte riktigt nere på Håkan Hellströmnivå, även om det bränner till på äkta Hellströmnivå ibland. Har rösten gett sig så är det inte konstigt att man lägger ner bandet. Extra tydligt blir det i duetten med Laleh (?) Anna Ternheim i Nattpojken och Dagflickan (som för övrigt snott sitt intro från en av Dives låtar).
Tycker dock lite synd om övriga bandmedlemmar, men de har förhoppningsvis karriärer att se fram emot som (studio?)musiker eller i nya mer innovativa band. Jocke Berg lär vi väl hitta bakom något producentbord eller i desperata försök att fortsätta skriva musik.
Nej, det bästa med skivan Då som nu för alltid, förutom att det är Kents sista skiva, var ljudslingan till lanseringsvideon för skivan. Den kvaliteten och ljudbilden når man inte i närheten av på skivan, och när man kommer i närheten förstörs det av Jocke Bergs falsksång.
“Det här är sista gången,
sista gången vi ses
Sista sången
sista sången jag ger dig
Sista gången
sista gången
Vi ses
Sista sången, sista sången
Jag ger dig” – Kent, “Sista sången”
Nej, farväl Kent. Det var kul och så, men det är rätt att sluta när man är så här usla. Det är inte jag, det är ni.
Sedan får vi se hur Jocke Berg fortsätter sin karriär. Låtskrivare och producent nu när han tappat sångrösten gissar jag. Hans bolag Cannoli AB verkar bara ha runt nio miljoner i ackumulerat kapital att plocka ut efter 21 år som artist, vilket knappast räcker fram till den statliga fattigpensionen när han, likt undertecknad, fyller 85 år till år 2055 och blir berättigad till statlig fattigpension i framtida pensionssystem. Löpande intäkter från Spotifylyssnare kan säkert ge några år till, men till slut kommer bandet falla in i glömskan, utan möjlighet att ens leva på Spotify. Då som nu för alltid.
Facit har vi när Jocke Berg börjar skriva låtar till Melodifestivalen. Vilket år tror du det sker? Svara ute till höger.
Bring on the reaktioner… |
Men vet du vad Jocke Berg? Du är förlåten. Tack! Vi ses kanske på den andra sidan.
42 kommentarer
:((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((
Ja, bara hålla tummarna för att vi slipper en comeback …
Nej, jag håller med. Denna skiva är inte riktigt lika bra. Kanske att man inte lyssnat på den tillräckligt än.
Cornucopia?
Lite trist att bara få medhåll när inlägget var skrivet för att provocera?
Typisk P3-platta tycker jag det verkar som. Tror inte att den kommer att spelas på P4 såsom band i den här åldern annars brukar.
Tja, Kent har väl kommit till vägs ände, och vem vet vilka nya projekt bandmedlemmarna ger sig på, som kan vara den nytändning de behöver för att göra bra grejjer igen.
Förrutom mello finns ju så mycket bättre som reträttfödkrok, och "the kändis circuit" med matlagningstv, kokböcker, lekprogram etc.
Bara om man är en sådan kändis. Alla är inte det.
Jocke har garanterat mer än tio miljoner i tillgångar så han klarar sig säkert med råge tills han går ur tiden.
Intressant. Du menar att han tagit ut dem med beskattning? Iofs säkert så, 3:12-löneutrymmet ger ett visst utrymme för det.
Någonstans har alla hans pengar tagit vägen. Tio miljoner SEK kan knappast vara allt han dragit in.
Skulle det vara så att han inte fått mer är han kass på affärer.
Ett fullt Stockholm stadium genererar i runda slängar 15 miljoner och artisten borde ta minst hälften.
2002 sålde de 500 000 skivor vilket då generade minst 50 – 75 miljoner SEK för alla led.
Han har ju tagit ut lön och utdelning under tiden. Lite udda bara att ta ut det. Jmf med Jonas Gardell som sitter med 60+ miljoner oskattat i sitt bolag sist jag kollade.
Royalties på skivor är väl i storleksordningen 16%, varav 8% till upphovsmannen (Jocke) och 8% till artisterna (bandet inklusive Jocke). Detta är royalty på det skivbolaget får, som är kanske 60% av försäljningen ex moms (40% ex moms till butiken).
2014 plockade han ut 1,5 miljoner i lön från sitt bolag, lika mycket 2013 och 2012.
Utöver det "försvann" 2 miljoner i kostnader. Undrar var de pengarna hamnade i ett bolag som detta…?
Så av 75 miljoner inklusive moms blir det 70 ex moms. Av dessa tar butiken 28 miljoner. Skivbolaget får 42 miljoner, av vilka 6.72 går till royalties, och övriga dryga 35 går till skivbolaget.
Jocke får 3.36 + 6.72/5=4.7 miljoner av dessa 75 miljoner. Tar han ut det som lön går hälften i skatt, kvar 2.35 miljoner i lön för det året.
Ser i övrigt ut likadant för Spotify-försäljning.
Räknade fel. Ska var 3.36+6.72/2/5=4.032.
Cannabis moderbolag har 10 miljoner i tillgångar osv osv bla bla bla.
Så Jocke klarar sig nog utan större ansträngning.
För övrigt rätt ointressant diskussion. 😉
Moderbolaget inkluderar väl dotterbolagets tillgångar?
Jag räknade med 75 miljoner efter skatt. En skiva 2002 kostade nog 200 kr med moms.
Sedan alla andra åt innan och efter.
Någonstans har pengarna hamnat och 10 miljoner räcker inte till.
Jag räknade med 75 miljoner efter skatt. En skiva 2002 kostade nog 200 kr med moms.
Sedan alla andra åt innan och efter.
Någonstans har pengarna hamnat och 10 miljoner räcker inte till.
Du har säkert rätt Ang moderbolaget.
Sedan kommer deras sista turné säkert omsätta 150 miljoner SEK ex moms.
Det är rätt mycket personal inblandad i en bandturné. Blir inte så mkt kvar till artisterna som man kan tro.
Iaf, du kan själv kolla Bergs bolag och se hur lite de omsatt trots turnéer. Han kan förstås ha ngt hemligt utländskt bolag, men annars, nix. Blir inte så mkt pengar.
Vi får aldrig vet, men jag tror han har större tillgångar än 10 millar.
För övrigt låter väll skivan som se gjorde de senaste 10 åren.
Deras höjdpunkt tycker jag ligger på de första skivorna. Sedan tycker jag de blivit något sönderproducerade.
Vi får aldrig vet, men jag tror han har större tillgångar än 10 millar.
För övrigt låter väll skivan som se gjorde de senaste 10 åren.
Deras höjdpunkt tycker jag ligger på de första skivorna. Sedan tycker jag de blivit något sönderproducerade.
J.Berg har garanterat mer tillgångar än 10 miljoner. Dessutom räknar du brutalt fel på bolagsberäkningen. Att han är upphovsman har ingenting och göra med vad skivbolaget betalar ut. Kent som bolag får X antal procent i royalties, ja. Sen får J.berg (och M.Sköld på vissa låtar) även STIM – och endast kents STIM-intäkter på ca 140 låtar lär räcka läääääänge (du kan ju gå in och kolla tarifferna för live, radio och TV och räkna själv). Lägg då sedan till jockes karriär som låtskrivare åt andra. Miskovsky, Marklund, Devecerski, Hassle, Ellie Goulding, Lisa Nilsson. 10 miljoner… tjeeena du.. Han behöver inte lyfta ett finger om han inte vill, men det vill han – och han gör det bra.
Å vem f*n är den här Kent?
Exakt! Hörde dock en intervju där en av dem sa att de spelade skramligt från början. Förmodligen därför jag filtrerat bort dem.
Kent – det är ju ett grevskap i England…
Kent har ju alltid stått i den konstnärliga skuggan av Sveriges bästa band, bob hund. Det skall bli intressant att se vad som händer med dem nu när Kent inte längre finns där för att mota bort påträngande journalistik, det blir säkert som vanligt mer intressant än vad Kent håller på med.
Har biljett till avskedsturnén vilket känns fint. Efter Hagnesta hill har det gått utför. Nya skivan är en och samma låt i olika tappningar. Medproducent Christer Sandelin?
"Nej, det bästa med skivan Då som nu för alltid, förutom att det är Kents sista skiva, var ljudslingan till lanseringsvideon för skivan."
Jepp. När jag såg den videon så blev jag lite hypad och trodde att det var taget från titellåten eller nått men icke. Nu har jag bara snabbt zappat igenom de olika låtarna men så långt är jag inte imponerad.
Synd att inte den ljudslingan var med på skivan så att den funnits med på Spotify…
Aldrig hört talats om dessa Kent, kommer ej att sakna dem.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Oroa dig inte. De kommer att finnas i molnet i evighet, eller tills att strömmen går, vilket som nu infaller först.
Jag kommer ihåg när Kent spelade på Slagthuset i Malmö 1995. Redan på den tiden var Malmö kasst. (Fast de hade en galen moderat som kulturborgarråd, som till viss del kunde kompensera stans alla andra brister. Sen tog sossarna över och alla drog till Berlin. Själv tyckte jag att Berlin var rätt beigt jämfört med innan murens fall. And we could be heroes…)
Ja mycket av berlins, alltså östberlins svartclubsscen försvann i och med murens fall. Synd, fick aldrig tillfälle att klättra på en stege genom ett hål i taket, för att insupa drinkar i ett fågelbo. Övrigens nådde väl kent sin storhetstid med släppet av samlade B-sidor. Har inte lyssnat de senaste 10 åren, och en konsert av idag är tyvärr inte värt tid eller pengar då man oftast bara ser in i någon annans djävla mobiltelefon.
Röd kom 2009.
Ja och det var ju ett grymt album, speciellt Vals för satan.
Jag har en känsla av att hela det här blogginlägget är ironi/sarkasm. Egentligen tycker Lars att skivan är riktigt bra, men han är så ledsen över att Kent ska lägga ner, så han skriver något elakt i affekt. 🙂
Hä ä int lönt å förklara för dom som int begrip nå…Kent är för alltid!
Blir kul nästa lördag!
Hä int lönt å förklara för dom som int begrip nå…Kent är för alltid!