”We have an amazing product to show you tonight. I think it will blow you away.” – Elon Musk
Klockan 0530 nu på morgonen presenterade Tesla sin massmarknadsbil Tesla Model 3. Redan innan den presenterades hade 115 000 människor förbokat bilen obesedd avslöjade Elon Musk.
Tesla Model 3. |
Presentationen gick inte in på detalj på bilen, även om den visades upp.
Bland det som Elon Musk sade var att den kommer kosta 35 000 USD i grundutförande, vilket innebär att det högst tar 6 sekunder 0 – 100 km/h. En räckvidd på minst 310 kilometer och tillgång till Teslas laddstationsnätverk, som ska dubblas i antal laddstationer till Tesla Model 3 finns på marknaden i slutet av 2017.
Autopilothårdvara ingår som standard i alla Model 3 och säkerhetsfunktionerna i autopiloten är aktiva även om man inte köpt till något.
Bilen har plats för fem vuxna och en sju fot lång surfbräda får plats inuti. Man har likt Model S även ett bagageutrymme fram, där fossilbilar oftast har sin motor.
Prestanda och räckvidd ovan gäller för instegsmodellen av Model 3. Det kommer finnas versioner med bättre prestanda och räckvid, samt högre utrustningsnivå.
Tesla Model 3 |
Förarmiljön blir något annorlunda än för Model S. Antagligen på grund av den mindre storleken är inte skärmen integrerad vertikalt i mittkonsolen, utan sitter horisontellt utanpå konsolen. Ser dock fortfarande ut att vara en sjuttontums skärm.
Interiör. |
Antagligen dyker det upp mer bilder i takt med att publiken på lanseringen får provköra Model 3.
Både NASDAQ-börsen och Tesla Motors-aktien stängde oförändrat idag och förväntningarna på lanseringen kan alltså inte sägas påverkat aktiekursen. Marknadens dom för Tesla Model 3 får vi se i fredags eftermiddag.
Dagschart Tesla Motors. |
I skrivande stund framgår det inte vad Model 3 i grundutförande kommer kosta i Sverige.
Man kan förvänta sig att antalet bokningar kommer öka drastiskt nu när bilen offentliggjorts. 115 000 bilar förbokade tar upp nästan ett helt kvartals produktion av de planerade 500 000 bilarna om året. En lätt gissning är minst lika många ytterligare förbokade inom något dygn Model 3, vilket i så fall kan boka upp det första halvårets produktion.
Nu går det förvisso att avboka och få tillbaka sina 10 000 kronor, men preliminärt kan man nog säga att Tesla har lyckats.
24 kommentarer
Skärmen ska vara 15 tum tydligen. Jobbigt med stenskott i vindrutan när vindrutan,taket och bakrutan är ett stycke glas. I övrigt verkar den inte så pjåkig!
Raderat och skrivit om kommentaren 3 gånger nu.. orkar inte mer..
Får räcka med.. Wow.. och hoppas de gör en liten skåpbil för yrkestrafik, så kommer de kunna ta stora marknadsdelar där med.
Tänkte nåt liknande. Med samma bottenplatta borde det vara lätt att göra en kompakt familjebuss t.ex. Särskilt som det inte finns någon motor fram. Men det kommer väl kanske, om Tesla får ordentlig frat på försäljningen. Det måste ju finnas tillverkningsresurser också.
Säkert jättelätt. Tror det är bättre du återgår till att nynna om heffaklumpar eller vad du nu sysslar med på dagarna.
Tja, allt är ju relativt, men jämfört med att bygga en återanvändningsbar raket så..
Men nej, jag menade inte att ett par praktikanter med bågfil och svets fixar det på ett par dagar. Jag syftade på att drivlinan som bilen använder tillåter mer flexibilitet än den konventionella drivlinan med förbränningsmotor framtill. Eftersom fronten på bilen är "tom" borde det vara enklare att flytta fram förarplatsen för att skapa ett större kupéutrymme som rymmer tre sätesrader och bagageutrymme. Likt en Ford Galaxy – som ju är byggd på en Ford Mondeo, som väl är i samma storleksklass. Men Mondeon har ju som sagt en förbränningsmotor i nosen som Tesla inte behöver ta hänsyn till.
Så jag tror ett gäng riktiga ingenjörer, alltså inte sådana som du och jag, kan lösa det, givet en budget och realistisk tidsplan, utan några gigantiska och oöverstigliga problem. Förstår du nu vad jag menar?
Bottenplattan, "skateboarden", till Model 3 ska användas till fler bilar. Minibuss är fullt rimligt. Skateboarden innehåller allt, inklusive motorerna, så det är bara att slänga på en ny kaross och inredning.
Skulle aldrig handla av någon som heter Elon Musk. För övrigt så väntar jag fortfarande på att produktionen av Tucker Torpedo ska komma igång.
Medan du väntar, kan jag möjligen intressera dig av ett aktieägarskap i en biltillverkare med framtiden framför sig som heter DeLorean Motor Company?
Med den räckvidden duger den inte för en längre resa ladda 2 gånger för en resa på 50 mil får betraktas som realistiskt beroende på var de har stagioner. Men duger som pendlarbil. Men det gör ju många andra elbilar också.
Räcker med en halvtimmes fikapaus en gång mellan Stockholm och Göteborg, eller mellan Göteborg och Oslo, eller mellan Stockholm och Oslo osv. Laddstationerna är placerade för att det ska fungera.
Ja bor man i storstad så så funkar det nog så, men pressar de upp räckvidden till 40mil så är jag beredd att börja skrapa ihop sekiner och skulle de klara 50 hade jag ställt mig i kö idag. Vi får hoppas på färre snåljåpar, jag är rädd att det svenska priset landar på mellan 400k och 500k.
Naa…
Nu börjar nog en långsam kräftgång nedåt för TSLA. Elon Musk gör en fin insats för världen men är ingen frälsare. Hoppet står till de som ändå vill betala för ett medlemskap likt det i Church of S:t Jobs.
Peppen är enorm. Kul att elbilar äntligen börjar bli en verklighet. Nästa steg är att våra politiker får tummen ur munnen och fattar att det här är framtiden och börjar subventionera elbilar lite mer seriöst.
Återstår att se vad eventuellt svensk bonus/malus-system kommer ge. En ren 100% elbil kommer alltid få maximalt bonus. Sedan får vi se hur stort malus kan bli, men potentiellt kan det ju bli betydligt mer än dagens supermiljöbilpremie om 40000 kronor (eller ngt). Beror på hur man lägger det hela.
Tycker inte det viktiga är subventioner, utan att man ser till att infrastrukturen finns där.
Att det går att ladda på gatan där man parkerar t.ex.
Dragkrok, dragkrok? Måste kunna dra!
En bil utan dragkrok anses av min hustru vara en halv bil !
Lägg på frakt och moms och modell 3 landar på ca 400 000 kr i grundutförande med dagens dollarkurs.
Räkna som med appledollar, 1$ = 10 kr.
Jag har bokat och betalt men inte fått något bekräftelsemejl. Någon mer som inte fått det??
Ska komma inom 24 h. https://twitter.com/TeslaMotors/status/715985559135588353
Angående det här med Tesla och gratisladdning. Om jag fattat det riktigt får alla Tesla-ägare ladda sina bilar gratis på Tesla Superchargers. Det är förstås ett bra säljargument och fungerar kanske så länge varje Tesla kostar över en miljon kronor och de är förhållandevis få till antalet.
Men om nu Tesla tänker sig att sälja 500'000 Model 3 om året, fördubbla antalet Superchargers och fortfarande tillåta obegränsad gratis laddning för alla, hur går det ihop ekonomiskt? Det låter ju ganska fantastiskt att kunna köpa en Model 3 för samma pris som en vanlig familjebil kostar och sedan ladda den kostnadsfritt på en Supercharger. Det är så nära gratis bilåkande man kan komma.
Det vore i sammanhanget ingen större uppoffring att några gånger i veckan åka till närmaste Supercharger och sätta sig en timme och vänta medan batteriet laddas. Man kan passa på att äta eller handla under tiden, kanske springa en joggingrunda, eller t.o.m. sitta med datorn och arbeta.
Men hur går det ihop sig för den som tillhandahåller gratiselektriciteten till Superchargern? Någon måste väl i slutändan betala för elen som Tesla-ägaren laddar?
Över 200 000 beställda model 3 nu.
Vilket handlar om beställningar för över 60 miljarder SEK.
http://money.cnn.com/2016/04/01/news/companies/tesla-model-3-stock-price/
Man får tydligen ett mail från Tesla som påpekar att superchargers är till för långresor om man laddar på sin lokala supercharger alltför ofta. Vad som händer sen vet jag inte, men det är säkert reglerat i avtalet.