Nedan finner ni ett ljudtest inför kommande podcastinspelningar, så att alla audiofiler har en möjlighet att kritisera ljudkvaliteten. Vi vet ju alla att innehållet inte spelar någon som helst roll om ljudkvaliteten är kass. Och om ljudkvaliteten är bra spelar inte innehållet någon som helst roll heller.
Detta är inspelat i en äkta äggkartongstudio, dvs mitt bibliotek i mitt lilla torp, med ljuddämpande material upphängt och huvudströmbrytare brutna, inklusive till kyl och frys. Endast dator och viss nätverksutrustning är igång.
Mikrofonen är en Blue-någonting. Jag har öronomslutande Philips-någonting hörlurar utan de ständigt närvarande hörlurmikrofonerna. Programvaran är Apples Garageband. Gain är satt ungefär i mitten på mikrofonen, som är i cardoidläge och ljudet är satt på -30 dB i Garageband. Audio Hijack kommer införskaffas framöver för att kunna spela in intervjuer eller gäster via Skype.
Med lägre gain uppstod ett mystiskt regelbundet pipande ljud, som fanns kvar även när huvudströmbrytaren var bruten. Enda förklaringen kunde möjligen vara inspelingsdatorn själv, som är svår att eliminera. Telefoner var naturligtvis avstängda för att inte störa.
Min röst och dryghet kan jag inte göra något åt, utan fokusera på själva ljudkvaliteten istället.
46 kommentarer
Det låter bra, jag kan vara lite känslig mot för mycket bas men detta låter tydligt och bra.
Alldeles utmärkt. Äggkartongerna gör ett bra jobb och du med!
Tycker för övrigt inte att det är något fel på din röst, tvärtom så ljuder den mycket klart och tydligt. Någon dryghet kan jag inte heller märka, möjligen en något artikulerad självdistans.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Gnäll. Det viktiga är väl ljudet, inte innehållet!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Raderat pga osakligt trams.
Har du kollat att du verkligen har problem med ljud från kyl/frys mm? Om det inte är ett problem så kanske det är lite onödigt att bryta strömmen…
Annars låter det OK och tydligt trots nämnd bas.
Låter bra 🙂
Alla tre klippen lätt väldigt bra. Man kunde ana lite brus med hörlurar på, vilket är ett bra betyg. Kör på!
Lät bra ljudmässigt, dvs klart tydligt och utan störningar, men som Inge skrev, jobba lite mer på innehållet. När du talar om något som intresserar dig blir det förmodligen mer lyssnat på också.
Vänliga hälsningar
Himla gnäll om innehållet. Det viktiga är väl ändå ljudet!
Du har rätt. Jag har jobbat mycket med ljud och var i en grå forntid medlem av Audio Engineering Society och sysslade en del med ljud. Ljudet var det centrala men nu har jag spårat ur och breddat mitt intresse.
Klart ljudet är viktigast. Främst i form av en n ström av 1-or och 0-or genom fibern och undantagsvis analogt en kort obetydlig sträcka i början och slutet av fibern.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ljudkvaliteten är helt ok. Ska jag klaga på något, så är det möjligen röstbehandlingen, där jag skulle önska mer huvudklang. Mest märkbart i början av ljudtestet.
Vad spännande att du ska börja med podcasts! Utmärkt ljud enligt mig, men jag är ingen audiofil. Däremot ganska intresserad av vissa former av kommunikation. Gällande rösten, så sa du att du nåt i stil med att du inte kan påverka den. Det stämmer ju inte, det går att öva upp sin röst och sitt sätt att tala på väldigt många sätt. I nuläget tycker jag personligen att du når ut bättre i skriven form. Dock tror jag enbart att det beror på att du är mer van vid den formen och att det kommer bli lika bra med ljudmedia efterhand, du har ju uppebarligen en talang för att nå fram med dina budskap. Som du själv nämner, så talar du mumligt och skulle jag bara höra din röst utan att förstå dina ord, skulle jag kunna tro att du hade bristande intresse för det du talar om. Konkret tror jag att du skulle vinna mycket på mer emotionell inlevelse i det du talar om och då ockå få med rösten. I skriven text har du ju alltid åtminstone en underton av starkt engagemang. Mer kraft och mer engagemang i rösten när du talar så fängslar du publiken mer. Som sagt tror jag det här kommer av sig själv med lite mer övning, men ibland går det snabbare med feedback.
Tillägg: Nu läste jag faktiskt inlägget också och ser att du skrev att du inte kan hjälpa om du låter dryg. Om du syftar på dryg röst: Jag skulle kunna tro att man kan få en dryg röst av att ha vissa täppningar pga spänningar i halsen som hindrar rösten från att komma fram på ett avspänt sätt. Jag är iaf övertygad om att det går att påverka en röst som låter dryg. (Syftar du på dryg attityd så är det också påverkbart..)
..Och sist men inte minst är det här mina personliga synpunkter och jag tycker även att det är så pass bra i nuläget för att t.ex. jag ska lyssna, men vill du nå ut till så många som möjligt så kan det ju vara bra att fundera på ganska enkla klassiska knep för att nå fram till en bredare publik.
Ljudkvaliteten är bra – lyssnar genom min mycket dyra och fina hifi-stereo, men tyvärr känns det ganska platt. Det kan ju ha att göra med din röst som är relativt ljus och därför eventuellt inte är så välanpassad till "radio" men kanske kan man slänga på en liten, liten reverb för mer fyllighet även om det inte är en musikinspelning vi pratar om… Ser ändå fram emot en intressant podcast och hoppas på att den kommer gå att få tag på via appen "podcaster" som finns på min i-pryl. God fortsättning Lars!
Tillägg: Tror lite av den känslan jag får härstammar från att du antagligen inte har en dämpande "puff" på eller framför mikrofonen, samt pratar väldigt tyst och nära mikrofonen. Prova att ha mikrofonen en bit bort och tala mer normalt som du gör med grannen över gärdsgården med grållen puttrandes på tomgång alldeles intill, det ger ett mer kraftfullt och mindre "spänt" intryck. Ingen låter speciellt smickrande när man kör "prat i telefon med den stora kärleken sent på kvällen utan att mamma och pappa skall höra det från pojkrummet". Då låter man just som en fjortonåring som gör precis det sistnämnda.
håller med! det känns som att ingen puffskydd används och det låter lite instängd just för att det är för nära till micken
Väldigt intressant ämne. 🙂
Jag och fredrik vill bärsa med dig. Vi har kroppsskyddd (keramplattor). Vi bjuder på sprit (förfriskningar), du bjuder på kunskap och kuriosa om pansarskyttefordon (Obs: vi bor i Gbg, sätilla är ingen omväng. Vill du ha ett ang. Ryssland så har vi lite olika åsikter.
Jag tycker det är för mycket diskant vilket lyfter upp en del smaskande ljud. Just smaskande tillsammans med överdrivna andningsljud (typ Helle Klein eller Po Tidholm) har jag svårt för att lyssna på. Det krävs nog lite efterarbete med ljudfilen. Annars var det bra.
Helt OK ljud, man måste ställa resultatet i förhållande till förutsättningarna. Som sagt mycket beror på hur man talar, blev mkt bättre i slutet. Tror detta ger mer påverkan än en dyrare mick.
"Ser" fram emot första ämne. En tanke bör nog lämnas våra egna dator högtalare också 🙂
//P
Hörbarhet femma!
Ser fram mot intressanta pod-sändningar.
Din röst påminner om Carl Bildts. Vad jobbigt 🙁
Din röst påminner om Carl Bildts. Vad jobbigt 🙁
Undra om han har lika "bra" sångröst också? Jag vill nog inte höra isf…
Misstaget många nybörjare gör är att man dämpar rummet för mycket samt att man talar för nära micken. Dels blir det ansträngande att prata om rummet inte "svarar", dels så är det konsonanterna man dämpar med textilier och då försämras taluppfattbarheten. Tricket är att få med en del av rumsakustiken men samtidigt undvika destruktiva reflexer från hårda plana ytor som kan färga ljudet.
Här följer några tips:
– Om man talar nära micken <10cm, så förstärks basen (proximity effect). Risken är då att konsonanter som B och P får konen att hoppa ur högtalarlådan. Dessutom hörs smaskande och andningsljud. Bättre är att tala ca halvmeter ifrån för att få med lite mer rumskänsla.
– Problemet med micken på lite avstånd är ofta att den står på eller hänger över ett arbetsbord. Bordet ger en reflex som färgar ljudet. Tricket är att lägga en absorbent på bordet framför micken. Kan vara en tjock matta eller sittdyna med textil på ovansidan.
– Eftersom du har en cardioidmick så kan du placera allt som låter framför dig. Se till att det är tyst bakom. Micken har riktverkan och tar inte upp så mycket framför dig.
– Testa att ta bort en del ljuddämpning så du får mer "live"-rum. Eller testa att spela in någon annan stans i huset, tex köket, för att få nåt att jämföra med. Micken på bordet med bordsabsorbent framför.
– Förutom bordsreflexer kommer det ofta in reflexer från väggen bakom talaren. De kan man diffusera så att de inte färgar ljudet, men istället ger lite rymd. Ställ en bokhylla minst 1.5m bakom dig. Fyll den med böcker av olika storlek om vartannat och några positioner utan böcker.
– Man kan fixa en del med effekter i mjukvaran; en kompressor /limiter kan hjälpa till att hålla nivån samt skydda mot överstyrning om nån får spel och gapar i micken.
– Man kan lägga lite filter på för att skära bort frekvenser som inte innehåller tal. Tex ett flackt filter som tar ner basen under 200Hz med 6dB. Risken med för mycket filtrering är att rummet låter telefon.
– Äggkartonger i en talstudio gör ingen större nytta. Dimensionerna är för små jämfört med våglängden. Men äggkartonger visar i alla fall att det är en amatörstudio…
– Du kanske kan lägga upp lite bilder ifrån studion.
+1 på det mesta
Det låter godkänt, men sätt på ett puffskydd och prata längre från micken. Lite kompressor är alltid bra på röst och kommer att få det att låta mer naturligt. Minns inte om det finns i GarageBand. Annars är en hårdvarukompressor inga dyra grejor.
Äggkartongerna är ett skämt. Enda dämpningen jag gjort är att hänga filtar över glasdörrarna till bokhyllorna.
Jag tar till mig att prata längre från micken. Sedan kan man även klippa bort djupandningar och smackanden när man redigerar, vilket jag inte gjort här.
Ta bort glasdörrarna och filtarna så svarar rummet bättre. Bokhyllor med böcker fungerar som sagt som en god akustisk diffusor.
Hälsar
Dan
Tror Dr Hedge har en poäng. Sitter med monitorlurar och hör fel, men jag är inte kompetent nog att höra vad som är fel och skall åtgärdas. Jag tror dock att det är lite så att vissa föredrar ljud som är "luftigt" medan andra föredrar ljud som är lite mer "nära och distinkt".
Ville bara tillägga att jag skrev lite fel där.
Skulle stå "Sitter med monitorlurar som är gjorda för att höra och upptäcka fel, men jag är inte". Jag tyckte att det lät bra. Det går säkert att höja upplevelsen av ljudet på något sätt, men frågan är hur mycket jobb det är.
Självklart skall Lars inte köpa en hårdvarukompressor. Inte motiverat för detta.
Äggkartongerna kan du kasta i soporna. De gör ingen nytta jag lovar. Jag gissar att det är en USB mic, då kan du använda en iOS enhet för inspelningen inställer för laptopen för mindre störljud från denna.
Finns kompressor i GarageBand.
Och äggkartongerna var ett skämt.
Ljudet går säkert att trimma lite till men det är tillräckligt bra för att köra igång.
Jag tror rösten skulle må bra av lite uppvärmning innan. Tänk Pat Novak i inledningen av senaste RoboCop.
Den här killen verkar ha lite filmer om ämnet:
https://www.youtube.com/watch?v=Q5hS7eukUbQ
Låter lite som Utbildningsradion och jag tycker ljudet låter OK. Tycker dock att innehållet kommer vara lite intressant också så jag är nog ingen audiofil.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jag har en del röst O retorikträning från tiden då jag jobbade heltid med detta så du får väl ta råden om du vill eller låta bli.
1. Stå upp, eller använd "Ståstol" dvs ev lite högre stol typ lägre barstol, finns på Ikea.
2. Ta om hela stycken om det blir fel, går snabbare än att klippa för mycket. Blås i micken när det blir fel för att göra en höjdkurva som är lätt att se vid redigering.
3. Optinal, spela in hela inspelningen 2-3 ggr, välj den som låter bäst, drar ner redigering till ett minimum (tar i alla fall för mig väldig tid). Alltså, för mig går det snabbare att läsa in texten 3 x10, vara nöjd med den bästa inspelningen än 1×10 min + timmars redigering.
Gör om. Måste lägga på diffusor och lika viktig är att du väljer rätt komprimering från början, går inte att ta några genvägar här. Bi ampade steg är enklaste setupen. Man hör tydligt resonansen och drar du ner på timbre så du kan få ett mer harmoniserat spectral envelope. Se (McAdams and Bregman 1979, 34; cf. Dixon Ward 1965, 55 and Tobias 1970, 409). Puffskydd funkar inte med en modernare pitchad amp som de flesta digitalakort har nu, ingen använder det längre. Du får inte en naturlig ren sinus, prova att göra en wavlet-splitt så ser du tydligt effekten, det blir som spikar. Vilket ljudkort har du förresten? Skeptisk till att lägga på filter, ifall du inte får upp diskanten över 900 Hz på 15 db. Då kommer den att flöda ut. Äggkartonger har kan ha en viss effekt på överresonansen. Bättre är DUBS och Silikon, ger en mjukare amp. Titta också på JTM 45 kloner. Semi parametriska. Du behöver åtminstone 50 wcp amp. Annars var det rätt bra.
Låter aningen nasal. Känn på nässryggen vid tal, finns det tillstymmelse till vibration bör den tränas bort.
Låter aningen nasal. Känn på nässryggen vid tal, finns det tillstymmelse till vibration bör den tränas bort.
Inget kommer att vara perfekt från första sändning, akustiken och snacket går att optimera över tid.
Det blir roligare radio med två pratare istället för monolog. Ta in gäster och/eller en sidekick i podcasten.
Fråga radio bubb.la för möjligheter till samarbete?
Naturligtvis kommer jag ta in gäster. Det är det primära syftet.
Försök få in Helle Klein eller någon annan kvinna med fin radioröst så det blir lite angenämt att lyssna på.