Hela den nya migrationsöverenskommelsen har nu presenterats skriftligen. Den finns bland annat att läsa hos Moderaterna som PDF.
Ett urval följer nedan.
Bland huvudpunkterna är att tillfälliga uppehållstillstånd TUT ska gälla i tre år, så lyckas man ducka handläggning i tre år får man PUT. Barmfamiljer och ensamkommande flyktingbarn ska få PUT dock. Dock sägs 60-70% av de asylsökande vara ensamma män, som alltså därmed bara kan bli aktuella för TUT. Om man kan försörja sig efter tre år ska man få PUT, vilket öppnar för en helt ny marknad med fejkjobb de asylsökande betalar för.
Tilltänkt asylboende. |
Sverige ska öka antalet kvotflyktingar och även delta i omfördelningen av 120 000 asylsökande ino EU. Via den mekanismen är man beredd att ta emot 54 000 asylsökande, utöver de som tar sig till Sverige självmant. Kort sagt öppnar man för att ta emot ännu fler asylsökande.
Punkter som handläggningstider, ensamkommande flyktingbarn etc ska hanteras via att man ska titta på saken.
Kommuner ska från den 1:a mars 2016 tvingas ta emot emot nyanlända (dvs asylsökande).
“Flyktingmottagandet är ett gemensamt ansvar för samhället. När alla kommuner är med och tar emot nyanlända kommer fördelningen av mottagandet bli mer proportionerligt i förhållande till kommunernas arbetsmarknadsförutsättningar, befolkningsstorlek, sammantaget mottagande och omfattningen av asylsökande.
Partierna är överens om att riksdagen ska stödja en proposition baserad på förslagen i Ds 2015:33 Ett gemensamt ansvar för mottagande av nyanlända. Den nya lagstiftningen ska träda i kraft den 1 mars.”
Man kan notera att boendemöjligheter i kommunerna inte finns med bland nyckeln i fördelningen, utan att ordna fram icke-existerande boenden är kommunens problem. De kommuner som tar emot många asylsökande idag ser dock ut att ta emot relativt färre nyanlända.
Möjligheten till retroaktiv föräldrapenning för barn över 2 års ålder begränsas till 96 dagar, och endast om det inte fanns någon föräldrapenning i ursprungslandet.
När man fått avslag på uppehållstillstånd ska man inte längre få statlig dagpenning eller bostad betald, utan får istället vända sig till kommunernas socialtjänst om man vägrar lämna landet.
Nyanlända ska likt i USA sättas i jobb med att städa pooler, klippa gräset och skotta snö, då RUT-avdragsmöjligheterna utvidgas.
Det mesta handlar dock om ambitioner och förhoppningar, men undantaget en del konkreta åtgärder enligt ovan handlar det mest om att hålla tummarna.
125 kommentarer
Totalt verklighetsfrånvända med andra ord och en uppmaning till även 50-åringar och chansa att påstå de är 17 år…
Det bidde en tummetott! Så fortsätter färden mot en statsbankrutt….
Trolig konkurs efter att regeringen tagit spararnas pensionspengar och supit sig fulla på rödvin (givetvis ekologiskt)
För en månad sedan kom 2000 om dagen, senaste veckan är takten 30% högre än då. 2600 om dagen blir en miljon om året. Staten betalar 180 000 kr cash till kommunerna som tar emot dem, det blir 180 miljarder, 20% av statsbudgeten. Internationella finansmarknader gillar inte valutor som ges ut av stater som har extremt stora och ökande budgetunderskott utan slut i sikte. Det var lite oväntat att ohämmad massinvandring skulle spräcka bostadsbubblan, men så ser det nu ut att bli när svenska banker får svårt att låna utomlands. Dramatiskt försvårad bostadsbrist samtidigt som bostadspriserna störtdyker. (Och detta bygger på det helt orealistiska antagandet att invandringstakten plötsligt stannar upp på dagens nivå, finns inga tecken på det, den lär fortsätta växa med 30% i månaden ett bra tag till.)
Det bidde ingen-ting.
När jag hörde att C och MP skulle ingå i en uppgörelse så insåg jag snabbt att den skulle bli väldigt urvattnad.
Det kommer nu 10 000 i veckan, MVs prognos för 2016 är 10 000 i månaden. Hur tänker de?
Är uppriktigt chockad över hur totalt meningslös denna uppgörelse är. Påverkar varken kostnader eller inflöde. Helt meningslöst. Fokus kommer fortsatt bli att få in så många ensamkommande män i åldrarna 18-45 (s.k. barn) som möjligt. Numera är hela statsapparaten inställd på att serva flyktingar på ett eller annat sätt. Hela svenska folket är därmed via skattesystemet tvångsånslutna som slavarbetare för denna grupp av helt okända människor (eftersom ingen har någon som helst koll på vilka de är). Känns riktigt nice det här …
Öhh, nej. Det är och kommer fortfarande vara bråkdel av arbetstiden i Sverige som går åt till detta. Är det någon som lurat i dig motsatsen?
Enkel mellanstadiematematik visar att du har fel. Det är ju uppenbart vilka som har tutat i dig dina villfarelser.
Varsågod och redovisa denna "matematik". Ingen mellanstadielärare hade godtagit din text som svar.
Jag väntar också på uträkningen, carmania hur går det.
Om du hade trott något annat så är du otroligt naiv och kommer inte att överlevas kommande tre år i Sverige. Hög tid för dig att planera din emigration inom 12 månader, eller dö här när kriget kommer och strömmen går. Staten gör allt den kan för att totalförstöra samhället och införa beduinernas stenålders"kultur" under denna mandatperiod, för det blir aldrig mer något val i Sverige. Arabtalande länder tillämpar aldrig demokrati, de är upptagna med tusenåriga släktfejder istället.
Kan helt sanningsenligt säga att mitt arbete inte har ett dugg med flyktingservice att göra, är jag och mina kollegor ensamma om detta alltså? En avvikelse? Det enda som på ens håll skulle serva flyktingar som kommit hit är om det börjar byggas bostäder och säljas bilar. Fast det är ju bra för då går företaget med vinst.
@Ante Hur många bostäder och bilar byggs det i den arabtalande delen av världen, där alla krigen bor? Har du ens köpt någon produkt som har tillverkats i ett arabtalande land? De vill ju ha det som beduinerna hade det på stenåldern.
@Kapitalist
Du är ute och cyklar och verkar inte kunna läsa och förstå enkla texter. Blir bara yxskaft från ditt håll verkar det som. (om du verkligen är svensk förstår du vad jag menar med "yxskaft")
@iblandekonomi Jag har inte lekt cykel sedan jag fick moppe när jag var tolv. Du verkar vara en grund.lurad svenne. Du är inte överlevnadsbar mer än ett par år. Fattar inte. Låter sig själv dödas som en kattunge i en påse. Förnekar verkligheten in i det sista.
Nej, ingenting förändrades i grunden. Samma politik i nya trasor. Samma förhoppning om mer byggande trots att kapaciteten knappast finns. Och en utökning av mottagandet.
Nå, detta är väl ändå ett steg i rätt riktning för de som tycker att det är dags att "göra någonting" och som samtidigt inte vill ha helt orealistiska drömmar (vilket är anledningen till att (V) och (SD) inte är med). För en gångs skull en mittenuppgörelse. Det är väl alltid något.
Nej, denna uppgörelse är inget. vad i uppgörelsen skulle kunna ha någon som helst reell påverkan?
Du menar konkret?
Ja, det är ju lägre ersättningar och mer fokus på att PUT ges om man kan försörja sig själv, och en (liten) avreglering av arbetsmarknaden. Inte i närheten tillräckligt, men på marginalen kommer det att ha effekt.
"När det tillfälliga uppehållstillståndet löpt ut och personen kan uppvisa taxerad inkomst på en nivå som det går att försörja sig på ska personen beviljas permanent uppehållstillstånd, även om skyddsskälen har upphört. Det tillfälliga uppehållstillståndet bör också bli permanent efter tre år om skyddsskäl kvarstår"
"I dag gäller att den som kommer till Sverige med barn under tolv år har rätt till maximalt 450 dagar med föräldrapenning i Sverige. Högst 96 dagar får tas ut efter barnets fyraårsdag, och inga dagar efter barnets tolvårsdag. Detta ska begränsas så att endast ett fåtal av de 450 dagarna får tas ut efter barnets tvåårsdag. "
"YA-jobb bör även utvidgas till att gälla arbetsgivare som inte omfattas av kollektivavtal. En förutsättning för detta är att villkoren för den anställde motsvarar kollektivavtalsnivå, samt att den utbildning och handledning som arbetstagaren har rätt till säkras. Det bör utredas hur och vem som ska säkerställa detta."
Poängen är att detta är ett av de första exemplet på konstruktivt samarbete (s) + (mp) + alliansen, precis som efterfrågats på denna blogg och det enda rimliga i dagens parlamentariska läge. SD kommer gnälla så länge vi tar emot 1 000 eller 100 000 flyktingar, så skit i dem.
Varför ska asylsökande ha rätt till föräldrapenning retroaktivt till att börja med?
Detta är inte "att göra något" som påverkar flyktingströmmen. Detta är att fortsätta ha ett behagligt liv för politikerna, tillsammanns blunda för verkligheten, skjuta allt framför sig. och leva enligt : "Après-nous, le deluge". Ungefär som VW-ledningen.
Sven-Hassan, ja det är en bra fråga. Förmodligen har man tänkt sig att detta är någon sorts rättviseaspekt för de som flyr till Sverige och tar med sig mycket små barn. Nu görs ju detta system betydligt mindre generöst.
Det intressanta är att det tidigare inte spelat någon roll om man fått del av ersättning i hemlandet.
@ Joakim Persson
"SD kommer gnälla så länge vi tar emot 1 000 eller 100 000 flyktingar, så skit i dem."
Lögn. Ett totalt huvudlöst påstående. SD är extremt tydliga med att KVOT flyktingar skall tas in. Innan nya EU uppgörelsen var den summan runt 8000 människor / år.
@JP
"När det tillfälliga uppehållstillståndet löpt ut och personen kan uppvisa taxerad inkomst på en nivå som det går att försörja sig på ska personen beviljas permanent uppehållstillstånd, även om skyddsskälen har upphört. Det tillfälliga uppehållstillståndet bör också bli permanent efter tre år om skyddsskäl kvarstår"
Fast i praktiken blir allt detta helt tandlöst. Man skapar en marknad med fejkade jobb. Likt vi har idag där man anställer folk till avtalsenliga löner men sedan tar tillbaka en stor del av lönen. Så kommer ske öven i dessa fall, allt för att kunna visa en inkomst för att få PUT.
Andra biten om att det ska konverteras till PUT om skyddsskäl kvarstår kommer också bli pannkaka. De får ju redan idag PUT utan skyddsskäl genom att försvåra utredningen och endast påstå att de har skyddsskäl och då vi inte kan ha kvar dem hur länge som helst i asylsystemet så bevilja uppehållstillstånd till slut trots att inget är bevisat. Vad tror du själv kommer hjända efter 3 år? Tror du migranterna självmant kommer åka hem? Det tror inte jag de kommer klamra sig kvar och använda alla dessa migrationsdomstolar och juridiska ombud för att lyckas stanna och till slut kommer de få PUT.
Den här uppgörelsen leder till absolut ingenting som vi inte redan har idag.
Ingen ting kommer att bli bättre eller annorlunda.
Viljan att ändra på något finns helt enkelt inte, det enda som finns är en vilja att skydda sin karriär, prestige och sin makt.
Det går ärligt talat åt skogen med Sverige. Polariseringen kommer bli massiv, mycket värre än den är idag. Vi kommer se fler vansinnesdåd likt Trollhättan och Lasermannen samtidigt som den organiserade invandrade kriminaliteten kommer fortsätta öka.
Samtidigt är ingen intresserad av att säga sanningen. Jag skiter i M, S och SD, jag vill bara ha lite ärlighet och lite sanningar presenterade så att folk förstår vad som sker och vart den här vägen leder oss. Istället leds vi på irrvägar av våra poltiker och journalister som rakt upp och ner ställer sig och ljuger och säger att nu blir det annorlunda när det i själva verket aldrig blivit annorlunda hur många gånger de än sagt det. Detta gäller för övrigt i samtliga politiska frågor i samhället och inte uteslutande invandringen.
Makten framförallt!
@Trötter
SD har alltid varit extremt noga med att verka OK, fast de aldrig har eller kommer att har vara det. SD: Sverige Destruerarna. Det vi ser nu är den våldsamma svansen som aktiveras allt mer runt om i Sverige.
Svennhassan, Persson,
Osäker, men är det inte så att den retroaktiva föräldrapenningen har tagits bort för något år sedan? Men det är riktigt att denna groteska funktion fanns. Man kunde ta ut upp i mycket hög ålder (barnets) vilket fick en del lustiga konsekvenser, tex att barnen var i skola samtidigt som mamma var hemma och var ledig..
Ord ord ord. Det är bara ord. Med tanke på att polisen inte numer kan uppföra sitt uppdrag och att myndigheterna går på knän redan nu så kommer verkställigheten inte kunna genomföras. Situationen kommer bevaras. Det vet de så klart redan. Därför är dagens utfästelser inget värda.
Man öser med durkslag samtidigt som man inte bryr sig om att täta den läckande båten. Ingenstans om begränsning av pull-faktorer eller att se till att det finns något gränsskydd att tala om. Inte heller några ansträngningar att att försvåra för människor att uppehålla sig illegalt inom landet. MP har tydligen återigen haft mycket stort inflytande över detta dokument.
Jag tror TUT anses som en begränsning av pull-faktorer.
Zlatan : Det tror jag också att rikspolitikerna kanske anser. Vilket visar i vilken värld de lever, sitt eget helsvenska rosa kuddrum. Medan de funderade så försämrade Tyskland villkoren kraftigt, om vilket det knappast skrivits alls i svensk press.
@zlatan Men TUT betyder att de får stanna i tre år, eller? Tre år räcker för att totalförstöra samhället. I dagens takt kommer en miljon om året varav 75% är vapenföra anonyma män som deserterat från krigszoner. 2 miljoner av dem står mot 0.02 miljoner poliser och 0.022 hemvärnsmän. Där det inte finns polis råder inte svensk lag. Tre år "tillfälligt" räcker för att sånt som Migrationsverket, Polisen och Försvaret ska upphöra att existera. Regeringen skär ned polisens budget med 5%, och borgarna hejar på.
TUT betyder att de får stanna i tre år… per gång… Tror inte att myndigheterna skulle kicka ut folk rätt vad det är. Ömmande skäl, allas lika värde, bla bla. Tre år framåt är eoner i detta sammanhang.
Det blev ungefär som väntat…
Det finns ett resonemang som jag aldrig förstått och det är tankesättet att kommunerna förväntas ha bättre möjligheter att skapa boende än vad Migrationsverketet har möjlighet till. Migrationsverket dammsuger Sverige på boende.
Låter helt orimligt.
Håller med. Egendomligt nog är det kommunernas s.k. "ansvar" att reda ut soppan åt migrationsverket. Kan man ha ansvar om man inte har styrmedlen?
Alla var således överens om att flyktingströmmen ska fortsätta och om det ökar ska man inte göra något åt det. Ingen planering för att styra framtiden, inga gränskontroller, inga ändrade avvisningsrutiner (2000/år). Alla problem skjutes framåt . Och tänk vilken otur de hade när de tänkte ut det där om RUT för IT-tjänster: det är ju inte IT-tekniker som kommer, det är ju syriska läkare.
Jag tror att nu håller säkert regeringen tummarna för att många åker vidare till ett annat land nu när Eldorado inte uppenbarade sig för många nyanlända. TUT och säng i gammal skola, inga fickpengar och delad toalett med 50 andra. Tror de åker till Tyskland igen där det finns 10 gånger mer möjlighet till svart arbete och även riktigt arbete.
Jag tvivlar.
Misstänker att det snarare är så att även (potentiellt) drastiskt försämrade villkor i Sverige räcker för att attrahera fler än vad vi mäktar ta emot.
Sverige har för en migrant fortfarande stora komparativa fördelar eftersom nedskärningen i förmåner och avvisningar är mycket drakoniska i t ex Tyskland jämfört med denna överenskommelse som mest likna en liten liten mus.
Tysklands inrikesministerium har sagt att de respekterar internationella konventioner och därför inom tre månader (somliga direkt vid gränsen) kommer att avvisa samtliga som kommer från ett annat EU-land, d.v.s. samtliga. Vart söker de sig istället tror du? Vad var det Annie Lööf lovade angående 30 miljoner invandrare till Sverige?
Lööf och Maudan om jag minns rätt.
Jag tolkar dock som att förslaget avser att fördela andelar av de 120 000 till andra länder, då det står skriver som Grekland och Italien.
Detta lär ju verkligen sätta fart på barnäktenskapsmarknaden i flyktinglägren!
Inte bara ungkvinna/äldreman utan även alla övriga uppgivningsbara varianter; ungman/äldrekvinna, ungman/äldreman och ungkvinna/äldrekvinna. Integration HBTQ Deluxe!
Tar mig friheten att citera Andreas Henriksson
"Apropå den migrationspolitiska uppgörelsen som presenterats i dag så blir min första fråga när nästa uppgörelse kommer? Hållbarheten i detta paket har kort bäst före-datum. Enkel sammanfattning ger vid handen att det här är för litet för att göra någon större skillnad i dagsläget."
Godbye svensk välfärd, hygglig pension, trygg vardag. Ett hårdare samhälle med ingenting fungerande är redan på gång. Adjö med försvaret, sjukvården,polisen. När den personliga ekonomin för vanligt folk havererar kan det bli oroligt. Godbye Sweden.
"omfördelningen av 120 000 asylsökande ino EU. Via den mekanismen är man beredd att ta emot 54 000 asylsökande, utöver de som tar sig till Sverige självmant. Kort sagt öpp"
De fyra ledande medierna rapporterar tvärt om, dvs att vi ska ta emot färre flyktingar och ingå i systemet att skicka dem vidare, som Grekland och Italien.
Fullständigt menlös, så vitt jag kan bedöma. Centerpartisten hälsade alla asylanter välkomna på arabiska, men tycks ovetande om att flertalet är från Afganistan – noll koll alltså – dvs precis som förväntat. Det är synd om våra barn som ska dra ett tungt ekonomiskt lass framgent.
Det är tur att våra barn får hjälp att dra det ekonomiska lasset som vi svenskar bygger upp åt kommande generationer.
@iblandekonomi
Vad snackar du om? Av vilka får de hjälp menar du?
@samurajraj
Oj, jag trodde det var uppenbart. Det är alltså inte bara "våra" barn som kommer att vara unga i Sverige när vi blir gamla.
Men visst, jag kan ha misstolkat vad Johan menar när han skriver "våra". Inte för att det blir tydligare vad han menar av det dock.
Processen blir kort för barnen, 80% av dem kommer att dö inom några år. Hälften när strömmen går och när tätorterna är överfulla av ihjälsvultna lik (inom två månader från strömavbrottet) så tar pesten resten, medan de många religiösa inbördeskrigen fortsätter att eskalera. Den svenska idiotin och naiviteten kommer äntligen att utrotas sig själv. I diasporan kommer den tänkande delen av svenska folket att återfinnas.
Kapitalist! Nu är det lönehelg, kliv ut i verkligheten, ta dig en grogg och jaga bort dina demoner.
Kan vara så att problemet löses av sig själv. Om man inte lyckas hitta en lösning så kommer flyktingarna i brist på uthärdliga förhållanden (tak över huvudet, etc) att söka sig annorstädes. Dessutom kommer de förmodligen att sms:a till sina kompisar som funderar på att komma till Sverige och säga att Sverige är en stor bluff, och att de ågrar att de åkte till världens ände för att få hjälp, det finns inget här bara ödemark.
Sverige kommer att få lite bannor i EU-parlamentet och internationellt, och framstå som så handlingsförlamat och dissonant som det är mellan mental karta och verklighet. Om några år är allt glömt, politikerna har skrivit om historien och Sverige är återigen världens främsta humanitära stormakt.
Ja, bara att hoppas på en riktigt hård vinter. För min del kan vi gärna skippa sommaren i några år framöver. Det skulle möjligen lindra plågan något.
Ja, jag har funderat i samma banor, att man uppnår nåt slags balans den vägen.
I övrigt tycker jag att vi ska överväga att skicka notan till typ Ungern och Rumänien eftersom det är deras migranter vi tar emot.
Nu menar jag inte att det är den vägen vi skall satsa på, bara att det kan bli så av helt vanlig politisk villfarelse, megalomani och önsketänkande.
Ben Dover:"I övrigt tycker jag att vi ska överväga att skicka notan till typ Ungern och Rumänien eftersom det är deras migranter vi tar emot."
—
Statistiken ser ut så här:
Asylsökande, de största länderna
1. Syrien
2. Afghanistan
3. Eritrea
5. Irak
http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Asylsokande—de-storsta-landerna.html
Så vem notan ska skickas till är väl rätt klart.
Media mörkar orsakerna till flyktingvågorna
@Ben Dover
Nu verkar det som att det inte längre är övervägande migranter från Ungern och Rumänien som vi tar emot.
När det gäller att skicka räkningar så kan man visserligen göra så, men man skall nog inte förvänta sig att de betalar. Det finns helt enkelt inte någon ordning som ställer ett verkningsfullt krav på länder att ta (väl) hand om sina medborgare. Eller att de skall bekosta samhällservice när deras medborgare befinner sig utomlands (och en sådan ordning skulle ju innebära att man måste definiera på vilken nivå det skulle ske).
Det är väldigt mycket fokus på finansiella kostnader, men lite på den ekologiska kostnaden eller möjligheten (e.g. biokapacitet) att ta emot fler flyktingar. Samtidigt vill Svensson öka sin konsumtion av meningsslösa prylar och ha en växande ekonomi, dvs. utöka sin energikonsumtion per capita, för annars är det ju bara eliten som tjänar något när börsen och bostadspriserna är det enda som stiger. Men detta är mest önsketänkande, fram för allt eftersom vi ska aveckla både kärnkraft och en del av vattenkraften. Det är meningslöst att heja på vänster eller höger om varken av grupperingarna inser planetens resursbegränsningar och ställer om hela systemet. Blir mest spel för galleriet.
I en annan del av vår ekonomi växer tjänstesektorn så det står härliga till.
ROT RUT ger oss samma möjlighet som företag att köpa tjänster från varandra, dvs den rabatt vi som enskilda får på skatten har redan företag .
Målaren kan måla, snickaren kan snickra och läkaren kan läka utan att allt går till skatt.
Kilarna minskar och timme byts mot timme. Med 80% marginalskatter var det många läkare som lekte målare med god egen förtjänst.
Hycklare i Miljöpartiet fixerar sig vid svenskens utsläpp av koldioxid genom bilkörning men struntar i de miljökonsekvenser som den så eftersträvade tillväxten innebär för vår redan mycket tärda planet.
Bra med kommunal förvisning. Hoppas det blir tvingande för dem som kommer.
Vi får förlita oss på EUs migrationspolitik för detta hjälper föga. Vi tvingar allt fler över dödliga haven-där dock SVD ställer upp med sjöräddningen-för vidare transport till EU.
Men hur skall det gå nu då för Sverige när alla partierna utom V förvandlats till rena rasist eller kanske till och med nazistpartier som fiskar i grumla vatten? (Ironi)
Sverige måste anpassa sig till övriga EU. Det omvända är uppenbart en omöjlighet.
Men verkligheten har tydligen ännu inte hunnit i kapp. För detta är för lite och för sent.
Tror de på fullaste allvar att denna lilla skärpning kommer att minska trycket?
Sverige kommer fortfarande att vara det mest lockande landet.
Signalerna behöver vara betydligt tydligare.
Man får väl se till att man anpassar sig!
Ja, till det där " säga en sak, mena ett annat och göra det tredje!
Suck, även jag…
Kapten klänning tycks vara förebilden.
För de som undrar hur detta nu kommer att gå.så gissar jag att Malmö, Botkyrka et c är troliga förebilder. plus en ökad andel white flight. Dessa utanförskapskommuner finansieras idag till 35 % av andra skattebetalare genom utjämning, och har ett ständigt minskande skatteunderlag per capita.. Om jag tar 200 000 nya invandrare per år, 8 år i median till egen försörjning, och några andra troliga antaganden så uppskattar jag snabbt
att 2.5 miljoner av Sveriges befolkning kommer att bo i "Malmö-typ"-kommuner om fem år. . Då slutar den kommunala utjämningen att gå ihop och det krävs alltså minst 35% höjning av kommunalskatten i alla kommuner, vilket naturligtvis är orimligt. Om man sedan tar hänsyn till det med tiden stadigt minskande skatteunderlaget per capita som i Malmö de sista 15 åren så blir uppskattningen att kommunerna kraschar inom tre till sex år.
Att på allvar tro att RUT, TUT eller PRUT skulle lösa detta verkar bara osedvanligt naivt .
SKL verkar tro liknande för de har varnat för kommunalskattehöjningar på 2-3 procentenheter med gamla migrationssiffror redan nästa år.
200 000/år tror jag är en siffra i underkant eftersom Migrationsverket säger < 190 000 och ingen räknar den s.k. papperslösa invadringen , dessa är ju också berättigade till kommunal service.
Om dessa utanförskapskommuner finansieras idag till 35 % av andra skattebetalare genom utjämning så krävs det inte 35% skattehöjning utan 54% (1/0.65).
Den kommunala utjämningen går inte ihop. 11 kommuner betalar in till systemet och i stil med ~280 kommuner får ut pengar ur systemet.. Underskottet skjuter staten till.
Eftersom "egen försörjning" omfattar även diverse arbetsmarknadsåtgärder, är denna uppgift missvisande.
Nej, det är en miljon om året nu! 2000 förra månaden och plus 30% förra veckan. Räkna efter själv. Och det är drygt 1000 dagar till nästa val (som aldrig kommer att äga rum) och ökningstakten visar inget tecken på att stabiliseras. Därtill kan ju varje ensamkommande ta hit alla sina släktingar så du får multiplicera miljonen per år med kanske 5 eller så.
Blir enns hälften av det här verklighet, så tror jag vi får se SD växa till 40-50% till nästa val..
Valet 2018 är knappt relevant längre. Våldet och statshaveriet har redan gått för långt tills dess.
Rut-avdraget som del av migrationspolitiken är lysande. "Husblatte" har en ny innebörd.
Nu vet jag inte om man ens får skriva det här längre, men när jag var yngre florerade det ett skämt som löd som följande.
"Det är inget fel på n****r, alla borda ha en."
Nu kan det alltså bli verklighet?
Radera detta Cornu om det inte är rumsrent nog, jag är inte man nog att bedöma det faktiskt.
Det är väl av samma anledning man pratar om att införa legitimation för tiggare och sexualundervisning för kvinnliga tiggare.
Vänstern vill verkligen ha en underklass de kan ömma om.
Rachel Molin och David Batra var är ni?!?
Grattis M-kommuner ! För det är väl ni som kommer att berikas med denna överenskommelse.
Många M-väljare har fram tills nu kunnat röstat på M men ändå fått SD-politik. Nu kan valet bli mer komplicerat.
Är det någon som vet hur det svenska erbjudandet till flyktingar/migranter ser ut i förhållande till våra nordiska grannar/övriga europa?
Var det på allvar någon som trodde att de skulle ösa ur den sjunkande båten?
DL Sanning – är Du helt vansinnig? Det finns väl inte någon politiker som är ärlig? Hur vet man att en politiker ljuger? Varje gång hen öppnar munnen…
Intressant, nu har jag lärt mig en massa nytt via alla smarta kommentarer !
Jag noterar att det är en hop PK-politiker som ställer till med denna Katastrof, dessa naiva och imbicilla personer blev valda pga helt andra frågor och åsikter och kampanjer som dom hade för >1.5-2 år sen. Dom verkar vara helt oförmögna att ta in det nya läget och anpassa sig, och besluta om reella åtgärder som är bra för Sverige som land. DN och Aftonbladet och övriga PK-media har fö en mkt stor del i Katastrofen, och ett stort ansvar för alla enorma problem som vi kommer drabbas av nu.
Skärpning nu, gör så här:
1. Alliansen + SD bör omedelbart förklara misstroende och fälla regeringen. Bilda sen ny Regering.
2. Stäng gränsen totalt. Försök reda upp läget för alla som redan tagit sig hit. Inventera läget och vad som pågår. Gör lite integrations & ekonomi planer ! Analysera och tänk istället för att springa på alla PK-inlägg i media.
3. Utvärdera om och när det är möjligt att ta emot en del folk igen.
+1
Expressens ledare skriver:
Flyktinguppgörelsen tar oss inte ur krisen:
http://www.expressen.se/ledare/flyktinguppgorelsen-tar-oss-inte-ur-krisen/
Så visst finns det medier med verklighetsförankring.
Inga av dina fria fantasier kommer att hända. Nyktra till och inse VAD som faktiskt kommer att hända, och anpassa dig därefter (alltså emigrera), annars dör du inom bara några år.
Yes I Know !! Men jag kommer att "Duck and cover" så länge som möjligt, supa lite mer, och hoppas att jag kommer att överleva även i Swe i mer än 30 solvarv till, minst… !. Men jag funderar även på Canada eller EnZed.
Emigrera vart?
..BiQ Har väldigt svårt att tro att SD i någon typ av regerande ställning skulle leda till något gott i huvudtaget.
..mer inne på Ingvar Carlssons linje – S + M _måste_ nu ta ansvar och göra typ det som du föreslår.
Kommer det att hända? ..knappast, men hoppet är det sista som lämnar människan.
@Peter Andersson. Söka som ensamkommande? Pengarna verkar finnas då? Och din ålder är ju inga problem….
@Peter Andersson
"Emigrera vart?"
Vart som helt är bättre än här där staten systematiskt totalförstör samhället. Där det inte finns något betalningsmedel, ingen sjukvård, inget rättsväsende. Idioterna som inte inser att detta nu sker inom några får år, kommer att döda sig själva bort rent darwinistiskt.
Portugal är väl intressant nu medan vi ännu har rätt att flytta dit, sägs ha skattefördelar för pensionärer. Australien är ju intressant annars. I delar av USA finns kapabla människor som vet att ta hand om sig själva oavsett dödsregering. Japan.
@Kapitalist Har du emigrerat än? Eller är det bara mycket snack och lite verktad?
Ett anständigt förslag till alternativ flyktinguppgörelse:
1.Giltig Identifikation som krav
Har du inga ID-papper får du inte bli kvar i Sverige.
2. Integrationspolis
~250 snutar på polisens budget sysslar enbart med att hitta flyktingar utan giltig Identifikation och avvisa dom till det EU/Schengen-land dom satte fot i, vid behov av handräckning från lokal ordningsmakt har befäl rätt att gå så högt upp i befälskedjan som möjligt.
3. En fungerande integrations och flyktingpolitik.
Tills ovanstående existerar släpps enbart 2000 flyktingar in per år.
Tyvärr lär ovanstående enbart ske när Sd har tillräckligt med röster i riksdagen för att resten av partierna inser att Sd faktiskt kan fälla budgetar tills det existerar en fungerande flyktingpolitik.
"EU/Schengen-land dom satte fot i först"
Missade ett ord.
Dream on :/
Hög tid att sluta hoppas och börja tänka. Inget av dina önskedrömmar kommer att hända. Det blir inget val 2018 and never after. Opinionssiffror är komplett irrelevanta. Vart planerar du emigrera, vad har du för plan för att försöka överleva?
Judarna är så smarta därför att alla pogromer (det finns t.o.m. speciellt ord för det!) har dödat alla naiva korkade judar. Man måste ha varit smart för att överleva som jude. Nu är det dags för svenskarna, och svennar har ju kunnat överleva många generationer trots att de är totalt dumma i huvet, så nu kommer den darwinistiska selektionen att skörda gott och väl över 80%. Hur dum i huvet är du?
Det som står skrivet om om tvånget på kommunerna är rätt intressant I uppgörelsen. Citat "proportionerligt i förhållande till kommunernas arbetsmarknadsförutsättningar, befolkningsstorlek"
Vilken kommun och län stämmer det bäst månntro? Kanske Stockholm, ca. 2 miljoner bor väl I Stockholm med omnejd. Med en månadstakt av 60 000 asylsökanden blir det ca. 12 000 . Men som det är formulerat så är väl möjligheterna till arbetstillfällen betydligt större I Stockholm jmfrt. med ex. Norberg så åtminstone 50 %fler, alltså 18 000 till Stockholm per månad.
Det blir intressant att se var de skall bo, eller kanske inte eftersom jag bor I Stockholm. Man kan för övrigt undra, är de tablerade politiska partierna missnöjda med att SD bara fick 6-7 % I Stockholm, lite chockbehandling till Stockholm som Cornu skrivit om tidigare kan väl få upp de siffrorna rejält.
Tja, det känns betryggande också att IT skall ingå I RUT, det inger förtroende för våra folkvalda att man tar ett sådant krafttag vid denna kris (Ironi)
Hoppade politikern over mattelektionerna I skolan
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Såå trist. AKB och Moderaterna är numera bara en trist NickeDocka utan egna åsikter, – som inte kan tänka och analysera själva, som bara repeterar PK-åsikter ! Vilka Idioter dom har blivit !!!
De är yrkespolitiker! Vad hade du förväntat dig?
Leta istället upp någon med egna åsikter så blir det lite intressantare…
Tror vi kommer få kraftiga prisökningar på bostadsmarknaden de närmaste 1-2 åren. Bostadsbristen kommer bli enorm och det ska mycket till för att få priserna att kollapsa.
Typ, kommer uppstå en hel del mer white flight inom förorter dit man kommenderar en hoper med asylsökanden också. Såg i veckan att kommunen där jag bor vill placera ett asylboende i en del av en skola, där det fortfarande pågår skolverksamhet.. Det ställer ju säkert Lena och Anders upp på, att deras 12 åriga blonda söta dotter som enligt vissa kulturer är giftasmogen sedan flera år tillbaka ska vistas halva dagarna vid ett asylboende med afrikaner som kanske tom varit barnsoldater och våldtagit sen flera år tillbaka. Vad kvarstår då? Jo man flyttar direkt, för barnens skull. Finns det inget billigt så tar man något dyrt, så länge banken beviljar. Staten har ju absolut noll koll på vad det är för människor som kommer och att som Löfven stå och dansa kumbaya till we shall overcome fungerar ju så länge verkligheten inte knackar på, i verkligheten. När verkligheten knackar på på riktigt, då ser man fort var våra hjärtan verkligen ligger och det är alltid oss och vår egen familj som kommer i främsta rummet och jag tror nog att väldigt många är beredda att gå väldigt långt för att skydda sig och de sina från främmande oroande element, speciellt om barnen på något sätt hamnar i någon form av riskzon.
I de förorter där vita flyttar ut flyttar färgade in och segregationen bara ökar och ökar. Vita områden blir ännu dyrare i takt med att de faktiskt blir färre och färre i takt med att vi pumpar in fler och fler asylsökanden och bankerna jublar så länge hela karusellen snurrar på och ser man till denna överenskommelse som bara är spel för gallerian så kommer det fortsätta väldigt väldigt länge. Fascinerande att se hur pass kortsiktiga politiker är idag men det är väl så när någon annan betalar. Frågan är vad man gör om en sådär 5 år när välfärden verkligen är satt ut spel.. Vem vill röra i den sörjan då? Jag tror det här är bra för Sverige på sikt, vi behöver ha det riktigt eländigt ett tag så man kanske återvänder till grunderna, logik, sunt förnuft, eller så snurrar bara genuskarusellen med allt det tyvärr har medfört bara vidare tills vi är att betrakta som ett u-land, vi är ju på god väg åtminstone och det är väl alltid nåt 🙂
Bostadsbristen är mycket lokal. Efter förläggning i större anläggningar borde trycket på mer vanligt boende inte bli så stort. Enligt SCB finns 4 633 678 bostadslägenheter i landet 2013-12-31.
Dessa fördelas på 1 999 964 lägenheter (43 procent) i småhus, 2 332 253 lägenheter (50 procent) i flerbostadshus, 222 334 lägenheter (5 procent) i specialbostäder samt 79 127 (2 procent) i övriga hus.
Jag gissar att det blir lite trängre för de flyktingar som inte har lyckats få jobb så trycket på bostadsmarknaden blir förmodligen högst på billigare lägenheter och villor en bit ut från de större städerna.
Om ändå kommunerna ska köpa eller hyra bostadsrätter, vilket de kan göra vad än respektive styrelsen vill, så finns största andelen bostadsrätter i kommunerna Vallentuna,Täby, Lomma, Danderyd och Nacka.
Den genomsnittliga lägenheten i flerbostadshus är på 68 kvm medan det genomsnittliga småhuset ligger på 122 kvm. Borde gå att bo i genomsnitt 5 arbetslösa flyktingar i en genomsnittslägenhet och då behövs 20.000 lägenheter eller mindre än 1% av alla för 100.000 arbetslösa flyktingar. I genomsnittsvillan ryms då säg 10 flyktingar och då behövs 10.000 villor för 100.000 arbetslösa flyktingar vilket blir ganska exakt 1% av alla villor.
Först när flyktingen då får jobb ökar trycket mer på större yta och attraktiva bostäder nära jobbet. Förhoppningsvis kommer fler sådana bostäder att byggas under de närmaste åren.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Alexander, man får nog söka sig till ett annat land om man har kompetens nog för att vara önskad där. Jag har gett upp hoppet om Sverige, ökar Sveriges skattetryck ännu så får man se sig om efter ett annat land som kanske uppskattar en. Vården är redan dålig för höginkomsttagare sett till mängden skatt denne betalar.
Nanotec, jag skulle vilja påstå att bostadsbristen numera är i hela Sverige då migrationsverket dammsugit upp allt som går att få tag på. Finns en anledning till att dom börjar med tält.
Alex tänk längre. Migrationsverket har bara sökt större anläggningar. Tälten är också koncentrerade till en enda plats, åtminstone ännu.
Mina tankar rör tiden efter de stora anläggningarna i migrationsverkets regi när kommunen tar över helt och vi har i genomsnitt stor bostadsyta per invånare ännu så länge.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Alex, absolut. Har man kompetens som är sökt utomlands idag och har möjlighet att flytta så är det bara att flytta såvida det är ett vettigt land, ingen tvekan om saken, välfärden dör framför våra ögon och landet missköts å det grövsta. Det finns så tokigt många fel just nu så hälften vore nog.. Har polare som flyttat till USA, Japan, Norge, Finland, Belgien och familj till England nu också.. Alla har det rätt bra ställt och inte en enda ångrar något men samtliga frågar mig ofta: Vad i hela friden är det som händer hemma i Sverige egentligen?
Alexander. Ja, jag är en av dem som börjat undersöka möjligheterna att emigrera. Trodde aldrig det skulle gå så långt, men jag börjar känna en oerhörd förtvivlan och vanmakt över vad som händer nu. Det verkar på allvar som att lämna landet snart är det enda vettiga alternativ man har kvar. Varför ska man behöva betala bland världens högsta skatter utan att få något för det?
Men det är väl win-win i så fall. Jag är nämligen en vit, heterosexuell man. Dessutom räknas jag nog snart som medelålders och är till råga på eländet en sk "höginkomsttagare", dvs jag tillhör den lägsta livsform som finns här i landet. Om jag sticker så blir Sverige alltså av med mig och min bostad frigörs till några av alla de raketforskare som väller in i landet och som Sverige så väl behöver.
Bostadspriserna drivs av två faktorer. Dels utbud/efterfrågan, vilket är en stark uppström. Dels av att bolåneräntan sjunkit mot noll. Den andra anledningen kan plötsligt kollapsa och få priserna att störta, oavsett utbud/efterfrågan. När dagens bolån löper ut så ska de omförhandlas till nytt lån med ny ränta, och den sätts av den internationella finansmarknaden. Kanske man inte ens kan få något nytt bolån och tvingas sälja abrupt. Även med värsta bostadsbristen någonsin, kan bostadspriserna kollapsa när folk inte längre får låna till att betala för att fortsätta äga sin egen bostad. Det är det som är "bubblan", det har inget att göra med utbud och efterfrågan.
Förtvivlan och vanmakt låter ungefär samma som jag själv känner inför hur det går för Sverige och har gjort under en tid nu.. Vänstermedia får härja fritt, vänstern får härja fritt i politiken, genus ska genomsyra allt istället för logik och sunt förnuft.. Då blir det liksom så här. Man kan inte låta idioter få bestämma för mycket, självklart så går det åt skogen.
Jag förstod att det här kommer att gå åt skogen för ett tag sen när man började surra om att man måste göra brandmannautbildningen mer jämställd, sättet man tyckte var vettigt att göra detta på är att göra den lättare så att fler kvinnor kan klara av den. Jag menar.. Det säger ju egentligen allt man behöver veta om ett samhälle. En samhällskritisk funktion som ställer höga krav på fysik där man utan den fysiken helt enkelt inte kan utföra arbetet ordentligt, när samhället tycker det är viktigare att alla ska delta istället för att arbetet utförs ordentligt, då är något riktigt allvarligt trasigt. Det är ju liksom bara ett litet men ack så talande exempel på hur man idag resonerar och hela sättet att resonera på är i mitt tycke så vansinnigt trasigt så det inte är klokt.
Och som du säger Tompa, som vit man idag är det inte särskilt roligt att läsa kultursidor etc där man dagligen blir utsatt för förföljelse nästan trots att man inget gjort. Är man dessutom logisk och tycker sunt förnuft bör råda så är man helt enkelt någon som absolut måste hatas.
Det är nästan så det bästa som kunde hända Sverige vore att alla vita medelålders män helt enkelt bara flyttade ut från landet och lämnade allt i händerna på feminister, kvinnliga chefer och mjäkiga kvinnomän med mens. Det om något vore ett intressant socialt experiment, hur skulle det gå? 😀
@Alexander A
Se det från den ljusa sidan! Vi som går ut i diasporan kommer att bo i trevligare klimat. Vi behöver nog ändå ombyte för att stimuleras. Svenska Kyrkans präster kommer att spikas upp på kors upp och ned, alla homosexuella kommer att brännas på bål, alla socialistiska ateister kommer att piskas ihjäl hängandes i strypsnara och alla miljöpartiströstande kvinnor kommer att förslavas. Rätt åt idioterna! Låt dem ta konsekvenserna av sina handlingar. De är inte överlevnadsbara.
Ett avtal som låtsas vara restrektivt men inte som inte begränsar invasionen, makten vill ta in så många som möjligt innan SD får 51% av rösterna i valet 2018. Som sossarna i England gjorde för några år sedan. Sverige förstörs framför våra ögon. Islamister i vapenför ålder väller in över gränsen den dagen de beväpnar sig börjar slakten av svenskarna ISIS style.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Trots politruckernas Migrationsöverenskommelse, som saknar notis om ÄFS och garantipension, fortsätter uppenbarligen de att pissa på våra stackars garantipensionärer, när dessa maktgiriga politrucker burdust transformerar om det fina Sverige till en ”Humanitär stormakt”.
Äldre anhöriginvandrare som inte har genererat någon inkomstskatt till Sverige och som bara har tänkt att leva på bidrag i Sverige resten av sitt liv, får, med Äldreförsörjningsstöd (ÄFS) och maximalt bostadsbidrag, 697 kr mer i månaden netto än vad svenska garantipensionärer med maximalt bostadsbidrag kan få, för inkomståret 2015 och med en kommunalskatt på 32 % och grundavdraget 18900 kr. (Grundavdragets storlek är jag osäker på.)
Garantipensionen 2015 är 7899 kr/mån och max bostadstillägg 5090 kr/mån.
Med kommunalskatt på 32 % och grundavdrag 18900 kr fås en medelskatt på ((12*7899-18900)*0,32)/(12*7899)= 25,62 % , som ger en beskattad garantipension på 5875 kr i månaden.
SUMMA: 10965 kr i månaden för garantipensionären.
Anhöriginvandraren kan 2015 få med Äldreförsörjningsstöd (ÄFS):
ÄFS 5462 kr + Bostadstillägg 6200 kr ger:
SUMMA: 11662 kr i månaden för den äldre anhöriginvandraren.
Således en skillnad på 697 kr i månaden.
Med reservation för fel. Tacksam för kontrollräkning!
http://www.pensionsmyndigheten.se/3085.html
(Ullehag har uppenbarligen varit framme i länken med sin mytbildning.)
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Du ägnar dig åt hets mot folkgrupp. Skärp dig, annars raderar jag ALLA dina kommentarer, oavsett innehåll.
@Cornucopia
Är det det där med att det fanns ökenbeduiner på stenåldern som du påstår vara "en ras"? Jag förstår inte, vänligen förklara. Jag respekterar din blogg, men jag kan ju inte följa regler som du håller hemliga. Är det för dig otillåtet att konstatera att det fanns beduiner på stenåldern?
Hets mot FOLKGRUPP har inget med ras att göra. Folkgrupp är t ex nationalitet, språk, kön, religion, sexuell läggning, etnicitet, födselland etc etc. Uttalar du dig nedsättande om folkgrupp är det HMF.
Prova att hålla käft eller hänga på rasistsajterna istället.
TUT faller på att folk kommer försvinna och söka asyl på nytt med en ny identitet innan de blir utvisade efter 3 år.
Enda sättet staten kan gardera sig mot detta fusk är att EU-länderna gemensamt tar fram en biometrisk databas över alla asylsökanden så att man kan upptäcka fuskarna. I denna databas måste man ta med blodprov, DNA-prov, ögonskanning, ansiktsskanning samt chippa den asylsökande och koppla chippets ID mot biometri-databasen.
Du är ännu en i raden här som hittar på lösningar som hade kunnat funka. Men problemet är att politikerna, staten, är ondskefull. Den eftersträvar att totalförstöra samhället. De är inte korkade, de är onda. De du trodde var din vän, är din värsta fiende. 80% av svennarna fattar inte detta och kommer att låta sig dödas inom bara några få år.
Jag läste I DN att Moderaternas krav på gränskontroll var upp till discussion. Även regeringen kunde gå med på detta men det föll på att polisen ansåg att det skulle ta för mycket resurser och störa trafiken på öresundsbron.
Suck, jag trodde det var regeringen och riksdagen som tog besluten I landet. Statsministern hade ju précis sagt att läget I landet var på gränsen vad man klarade av och så faller det på att polisen tycker det blir jobbigt. I vårt välorgansierade land så kan man inte klara av en sådan sak. Det finns ju faktiskt väktarbolag som kan hjälpa till som de gör på flygplatserna med allt utom passkontroll och tull.
Min teori är att samhället i praktiken kommer att hantera detta genom att låta ett parallellsamhälle skapas, som försörjs med en kombination av bidrag, svartjobb och kriminalitet som tolereras. Grov kriminalitet kommer man att försöka hantera genom avvisning, typ REVA. Ur parallellsamhället kommer man att försöka integrera folk stegvis genom SFI och RUT-jobb som ger PUT och ett inträde i majoritetssamhället.
Det här är givetvis en helt oacceptabel strategi för politiker av alla färger att prata om, men jag kommer inte på något annat sätt att hantera läget i praktiken.
Det kommer skapas… friktion när det legala civila samhället stöter emot detta parallella samhälle. Är det en försiktig ansats?
En jämförelse är Sydamerika eller Centralamerika…
Jag håller med dig i din analys att det är den naturliga utkomsten av nuvarande system och förda politik som inte kan hantera nuvarande mängder asylsökande på något sätt. Det är bara en tidsfråga innan Malmö säger att nu skiter vi i detta. Låt de asylsökande lösa detta på egen hand, vi har inte resurser.
Fri invandring alltså. Och kommunalrådet avgår direkt såklart, tillsammans med kommunalfullmäktige som är ytterst juridiskt ansvariga.