Det som en gång var de topphemliga berghangarerna på Säve, numera museumet Aeroseum har fortfarande fungerande reservkraft. Eller åtminstone i teorin fungerande reservkraft.
Minst en av de två enorma Nohabdieslarna, som var för sig kunde försörja anläggningen med ström, ska fortfarande fungera och kablar ska rent av dragits om och moderniserats i modern tid. Däremot saknar museumet kompetens och letar efter någon som kan sådana här dieslar och anläggningar.
Några foton från reservkraften nedan.
De två Nohabdieslarna. |
Lite kontrollskåp. |
Och lite till. |
Aeroseum kommer framöver öppna upp för guidade turer av det hittills stängda bränslelagret, som lagrade otroliga en miljon liter flygbränsle. När berghangarerna avvecklades på 90-talet landade under en lång period Försvarsmakten frekvent på Säve för att tanka och tömma detta lager.
Bränslelagret är av förklarliga skäl separarerat från berghangarerna, med separata ingångar, även om det finns en nödutgång in i uppfarten från anläggningen. Tanken var naturligtvis att inte berghangarerna skulle kunna slås ut av en brand i drivmedelslagret.
Här kommer pipelinen från drivmedelslagret. |
Nedgången till drivmedelslagret. De guidade turerna kommer kräva oöm klädsel, ordentliga skor och kommer
inte vara anpassat för funktionshindrade. Dessutom krävs hjälm. |
19 kommentarer
Kul för dig med Nohab
De tillverkades väl i din hemstad!
Trevligt blogginlägg och fina bilder!
Men det är synd att Sverige har avvecklat sitt kristänkande. Att förbereda för kriser visar att man ömmar för sin befolkning och fosterlandet.
Det är vackert robust med färgen "kontrollskåpsgrönt". Liknade originalfärg finns i Schaltanlage i Peenemündemuseet från VK2.
https://de.wikipedia.org/wiki/Kraftwerk_Peenem%C3%BCnde#/media/File:Peenemuende_museum.jpg
Enorma är väl att ta i så man skiter ner sig, men Nohabdieslar har man skruvat på förr. Man skulle kanske kontakta Aeroseum och erbjuda sin hjälp så dom inte förfaller.
Har du någon bra kontakt?
Inte mer enorma än ett par ordinära hjälpkärror.
Och slipper man tjockolja utan kör på gasolja så är det ju lugna gatan!
Ett par ganska små sådana dessutom =)
Skulle just till att skriva att de inte kan ha letat så där jättenoga då sjöingenjörer finns i rätt stor mängd i trakten. Vet många som skulle tycka att det vore ett trevlig fritidsprojekt att hålla de där kärrorna vid liv. Man kanske föresten skulle bjuda in Cornu till ett fartygsförlagt maskinrum för att ge lite perspektiv på det där med enorm?
När jag ser detta och tänker på hur mycket av vår beredskap som vi har förstört så känner jag en djup sorg.
Vi har inte förstört dem, de såldes ut av spioner och blev därefter mindre intressanta att gömma sig i. Och hur vet du att man inte byggt nya 🙂
Bra där att få till reservkraft till ett museum. Det är verkligen sånt som behövs när det kniper.
Nohab gjorde ju en hel del diesellok, så det finns en del järnvägsfolk som sysslar med sådana.
Loken är till allra största del fortfarande i bruk vill jag tillägga. (T44, Tb, Tc)
TMX och TMY finns det ganska gott om med…
En hel del har hittat tillbaka till Sverige efter ett liv i Danmark bland annat!
Mekaniken går nog att få liv i, men elanläggning skulle nog behöva en översyn av personsäkerhetsskäl. Med lite tur finns det kvar dokumentation. Batterierna på bilden kanske också kan vara lite trötta.
Själva elen ska ha dragits om i "modern tid".
Jag tycker kablaget ser relativt färskt ut….av det lilla man ser.
Tavlan verkar också robust….Det är definitivt inte MerlinGerins brytare utan kan väl kanske vara en äldre typ AEG… och fasningsdonet känner jag inte heller igen…men skit samma…antingen är det ljus eller mörk infasning…. och när man slår in mot black-out spelar det ingen som helst roll…pang på rödbetan och in med brytaren oavsett hur det blinkar!
OBS OBS "Småskalig kärnfusion ger energi i Göteborg"
Det kan cornu skriv om
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/karnkraft/article3933699.ece
@ ekvationsteorin Har sett detta med göteborgs ultratäta deuterium som han anser sig ha lyckats få att ge fusion. Än har vi ingen oberoende forskare som bekräftar. Jag hoppas professorn har rätt, men än är det mycket osäkert.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Här är en film när det ena aggregatet gick för 6 år sedan:
https://www.youtube.com/watch?v=THVIxhq7CVs
Kolla med Volkswagen, de lär nog ha några tekniker som har koll på diesel som snart inte kommer ha så mycket annat att göra… 😉