Ett politiskt parti har betalt för politisk reklam riktad till utlänningar på en avsides tunnelbanestation i Stockholm. Tiotusentals nyttiga idioter och meningsmotståndare har sedan spridit denna reklam över hela Sverige via sociala medier som Facebook och Twitter, i vad som antagligen är årets mest effektiva reklamkampanj.
Sluta dela politisk eller kommersiell reklam ni inte stöder på sociala medier. Era spridningar och er kritik gynnar annonsören.
Annonsören VILL att ni gratis ska sprida annonsörens budskap över hela landet, även om annonsören bara annonserat på en enda plats i hela Sverige. Ni går annonsörens ärenden.
Kampanjer som dessa är avsedda att bli virala och få massiv gratis uppmärksamhet och spridning, där själva motreaktionen och avståndstagandet är en del i det som gynnar annonsören, som därmed skildras som den enda som sitter på en lösning på något många, rätt eller fel, stör sig på.
![]() |
Skymning över Sverige. |
Så skärpning. Tänk innan ni delar. Vill du ta avstånd kan du skriva “[aktören] har en reklamkampanj just nu, som jag tar avstånd från och finner vidrig”. Därmed har du fått visa hur god människa du är, utan att för den sakens skull agera nyttig idiot och sprida budskapet och problemformuleringen, samt få det att verka som det politiska partiet är de enda som sitter på någon lösning.
Extra intressant är hur etablerade riksmedia gratis och villigt själva bidrar till att sprida reklamkampanjens budskap och problemformulering. Media borde veta bättre än att ge gratisreklam.
Någonstans skålas det antagligen idag, för en helt genialisk reklamkampanj, som från en avsides tunnelbanestation spridit sig till antagligen miljontals väljare runt hela landet.
Naturligtvis är kommentarer till detta inlägg avstängda, för att inte ge det politiska partiets följeslagare en möjlighet att sprida sitt budskap och sin problemformulering i kommentarer till detta inlägg.