Sverigedemokraterna går kraftigt framåt i de senaste opinionsundersökningarna. Novus ger 18.0%, YouGov 20.1% och senast Sentio 22.1%. I Sentios undersökning är man nu bara 1.9 procentenheter från att vara största parti då (s) får 23.9% och (m) 23.8%.
Samtidigt ska man komma ihåg att Sverigedemokrater inte vågar svara på opinionsundersökningar i samma utsträckning som speciellt Miljöpartister. Av den anledningen blev partiets valresultat i hsötas högre än den högsta opinionsundersökningen, så i realiteten kan partiet redan ligga uppåt 24%.
![]() |
Jimmie Åkesson behöver
bara hålla tyst för att gå framåt i opinionen. Foto: Riksdagen |
Min egen bedömning har tidigare varit att man till valet 2018 skulle nå någonstans i intervallet 18% – 22%, men om de kan fortsätta surfa på den rådande trenden ska vi istället prata om 28% – 32%. Och allt de behöver göra är att hålla käften. Något mediautrymme att tala om får man inte, utan det räcker bevisligen att övriga partier uttalar sig i media för att (sd) ska rusa i opinionen.
Senast lade nu alliansen ner sina röster för att stödja regeringens budget, och decembersveket DÖ är därmed en realitet. Vilket kommer fortsätta ge (sd) röster.
Chockdoktrinen/Reinfeldtprincipen gör dock att den enda konsekvensen (sd):s framgångar i opinionen får är att övriga partier kommer öka invandringen på alla sätt de kan.
Nu använder både Sentio och YouGov sk självrekryterade paneler, dit man anmäler sig frivilligt och svarar online. Därmed kan (sd):are, som är rädda för falska opinionsundersökningar där vänsterextremister letar folk att trakassera, vara säkrare i att våga svara. Men det gällde även inför riksdagsvalet i höstas, där (sd) alltså fick mer än även dessa opinionsundersökningars röster.
Frågan blir nu när partiet passerar antingen (m) eller (s) i en första opinionsundersökning, och därefter när de blir största parti i opinionen.
99 kommentarer
Ingen, förutom de med dålig föreställningsförmåga bör vara överraskade..
Ja är inte förvånad, jag känner mig inte hemma i mitt eget land nästan vart än jag går (Bor i Stockholm).
Tror det är fler som känner samma sak och inser att det måste till en förändring nu.
Ska bli humor på hög nivå att se reaktionen från politiker och mediaexperter den dagen SD är störst.
Har förutspått det händelseförloppen under en längre tid själv.
Det enda jag är osäker på är om politiker/media har detta som mål eller om de verkligen är så dumma som det verkar.
De agerar smart som individer, det vore ju döden att plötsligt "bli nazist". Ingen vill bära bördan av att ta första steget, och bli helt utfryst som människa. Att spela med i apteatern är optimalt för varje individ, ingen har incitament att se till partiets kollektivt bästa. Ett parti finns ju inte på riktigt, det är bara et abstrakt tankesätt, bara individerna finns och deras individuella vilja och intressen.
Därför kommer inget annat parti att rubba sin migrationspolitik, och deras försök att luras genom att prata som om de skulle ändra på något, har ju inte fallit väl ut.
Jag tror faktiskt det spelar relativt liten roll hur många som väljer SD i opinionsundersökningarna. Så länge övriga partier är mycket större sammanlagt så kommer de fortsätta vilja låtsas som att det regnar. Men reaktionen kommer när ett eller två av sjuklöverpartierna faller ur riksdagen pga att fler väljer SD. Då kommer fler att vakna upp till verkligheten.
@Ferucks, det blir alltid spänningar på Riksdagens bakre bänkar när de som sitter där ser att de riskerar röstas bort. Kommunerna följer riksopinionen hyfsat, och partiernas interna kommunpolitiker komma att bryta mot partilinjen lokalt.
Betänk bara hur det kan bli när den europeiska skuldkrisen på allvar slår till i Europa. När skattehöjningar tillsammans med en svagare ekonomisk utveckling och fallande bopriser! Syndabockarna kommer att bli många och i alla läger.
Känner på mig att det kommer gå åt en hel del popcorn framöver.
Det som är extra intressant är när SD är störst, men alla andra samarbetar för att få ihop 51% och hålla dem från makten – maktmonopolet visar då sitt rätta ansikte.
Det var många år sedan maktmonopolet visade sitt rätta ansikte. Det är för att det finns så många som likt du inte vill/vågar se verkligheten som det hinner gå åt pipan innan förändring kan göras.
Det blir ännu intressantare när SD har 51% men de andra partierna ändå bildar majoritet mot SD!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det räcker med 33% för att DÖ ska haverera. Mer här:
https://asiktskompassen.wordpress.com/2015/06/18/sd-221-i-sentio/
Varför då? Ena blocket 36, andra blocket 33, sd 34. 36-blockets budget går fortfarande igenom.
Du utgår då från att riksdagen bildas av 100% av alla röster eller att alla små partier klarar 4%, vilket de inte gör.
Läste fel. I själva verket utgår du från en riksdag med 103%. Men jag antar att du menade 36, 33, 30%
Enl intervju med Jomshof hade fp i Danmark 26% till övr partier tog över delar av retoriken då gick dom till ca 20%
kanske samma här ? har svårt att tro på 32% annat än som ytterst tillfällig missnöjesutsaga.
Fast nu ökade DFp igen med 9 % sen förra valet och blev näst störst. med 21 % DFp:s valbudskap och slogans var : "Ni vet vad vi står för".
Ganska talande om våra politiker att de vill skydda folket från SDs inflytande. Folket kan inte få förtroendet att bestämma själv. De rättrådiga måste skydda det efterblivna folket för sitt eget bästa. Men konsekvensen blir att de blir nyttiga idioter åt SD.
Om de i stället hade hanterat dem som vilket parti som helst hade SD blivit exponerade, tvungna att kasta offerkoftan, att svara för sin politik, och förmodligen bli avslöjade. Nu får vi kanske vänta tills de suttit i regeringsposition innan de kan avpolleteras.
Demokratin har havererat tillfälligt men medvetet, och det kommer att kosta.
+1 Precis som med MP.
Det finns två sätt att stoppa SD:
1) Ta över deras invandringspolitik
2) Syna dem genom att ge dem makt och inflytande vilket tids nog får missnöjesröstarna att inse att det inte blev guld och gröna skogar
Inget av detta kommer att ske innan 2018 och därför blir SD störst i det valet. Ev får vi då en koalition S+M som kommer att föra den invandringspolitik som gammelsossar och gammelmoderater förordade.
@Somebody: Nja, jag tror nog att man kan stoppa SD genom att rätta till en mängd samhällsproblem. Exvis arbetslöshet pga outbildade människor. Vårdköer pga kraftig befolkningstillväxt. Kriminalitet pga dålig skolgång och fattigdom som gör det omöjligt att skaffa sig hederlig försörjning.
(Fast det där kostar rejält med pengar. Och jag uppfattar inte att det finns en majoritet för skattehöjningar i 100 miljarders klassen.)
Decembersveket inget nytt men Löfven snack om historik och Romson ej utsträckta hand blev nog + 2%.
Vilket politiskt parti har inte smolk i sina rötter?
Vise statsministerns icke statsmannamässiga sätt att bete sig är svårt att sätta ord på.
Nåja, visserligen är taktiken usel och S lär bara förlora på den. Men av riksdagspartierna har SD tveklöst sämst förhållande till sitt förflutna.
Skrev om detta här:
https://asiktskompassen.wordpress.com/2015/06/17/lik-i-garderoben-varfor-akessons-historierelativism-ar-felaktig/
Det kan mycket väl bli så att talmannen borde lägga fram JÅ som statministerkandidat efter nästa val enligt svensk demokratisk praxis. Men en del praxis är mer praxis än annan praxis.
Helt klart är de andra partierna dåliga med att förklara och argumentera. Allt för många i befolkningen tror att antalet jobb är i stort konstant. dvs får en invandrare ett jobb förlorar någon annan sitt jobb. Massmedia och skolan har här också en viktig roll men vi vanliga medborgare måste också anstränga oss. Vad är bäst att göra, när jag nu inte känner för att gå med i ett parti?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det stora problemen för dom andra partierna är att dom dels har fel i sak och dels att dom uppenbarligen är för ruttna för att fatta rationella beslut.
För att inte tala om de som tror att inte undanträngningseffekter existerar. De är värre, för de tror sig veta bättre fast deras "kunskap" bara är grundad på ideologi.
Det är väl inte bara jobb? Hörde du Studio ett i em? Om totalt laglöst land i Hallunda och Norsborg. (Och detsamma gäller naturligtvis göteborgsförorterna). Medborgarna är utelämnade till sig själva och är faktiskt inte en del av den svenska samhället, eftersom svensk lag inte fungerar där.
Vad ska man göra? Höja skatterna med (minst) 154 miljarder (som Alliansen sänkte dem med) och fördela de pengarna på integration – särskilt fungerande rättsväsende – och massiva skolinsatser. Eller minska befolkningsökningen? Vad tror du får flest röster? (Ja, sen finns förstås Reinfeldts "förslag" att det finns gott om skog i Sverige och att det därför finns plats i landet… Det fattar iaf inte jag vad han menar: vi ska dela ut spadar på Arlanda? Och hagelbössor antar jag, eftersom vi idag inte har ett rättsväsende som fungerar utan folk måste försvara sig själva.)
Glad midsommar!
Om de ändå kunde försörja sig själva!
40% arbetslösa utomeuropeiska lycksökare efter 10-15 år, sen pension. Och då räknas subventionerade arbeten in bland de 60%.
Lotta nu har jag lyssnat på Tystnadskulturen. Många som är rädda för att få stryk om de berättar något för polisen. Ja du har rätt i att svensk lag har svårt att fungera med denna Tystnadskultur. Mer pengar till rättsväsende och skola bör vara "enkelt" att motivera för väljarna. Pengar för en bättre integration är svårare. Rättsväsendet kostar under 40 miljarder så en betydande ökning där borde gå att åstadkomma. Sekreterare som skriver maskin istället för poliser tex. Snabbare rättegångar där inte mer utredning krävs så brottslingar får sina straff närmare tiden för brott.
Om vi mer prioriterar snabb och intensiv svenskundervisning för de med högre utbildning kommer också snabbare skatteinkomster.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nano, intressant att läsa när det gäller teknik. Sociala sammanhang är något du inte verkar behärska.
Jag tror att väldigt, väldigt få människor tror att "om en invandrare får ett jobb så förlorar någon annan sitt jobb"! Däremot så är sannolikheten väldigt stor att om en invandrare får ett jobb så skulle någon annan arbetslös också kunnat få just det jobbet!
RB tack jag är ingenjör. Arne när en person (A) får ett jobb ökar produktionen och sannolikheten för fler jobb ökar. A får mer pengar att använda än som arbetslös och företaget med A bör få större vinst.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Så är det, men om man kommer från en miljö som närmast kan liknas vid stenåldern har man mycket svårt att skapa sig en hållbar tillvaro Sverige.
Antingen en välfärdsstat där alla bidrar efter förmåga och får efter behov. Allternativet är oreglerad invandring låga skatter och att var och en får klara sig bäst man kan, vilket i sin tur kommer minska invandringen från MENA men troligen öka den från västländer och Asien.
Nanotec. Det du talar om borde väl vara sk. dynamiska effekter. Något som visat sig genom åren att det är bara snack och ingen verklighet.
Arbetslöshet och utanförskap är djup och rotad i dessa pseudosamhällen.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Arne det sitter många högutbildade (läkare och ingenjörer tex) och bara väntar på byråkratins kvarnar på förläggningar runt om i landet. Det kostar ofta mycket att komma till Sverige som flykting och 2014 kom ungefär hälften från Syrien. Inte många av de syriska flyktingarna som tagit sig hit som levt i stenåldersmiljö.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nanotec @ För att produktionen skall öka när någon "får ett jobb" förutsätter det att jobbet är nytt! Om ett jobb blir ledigt på andra grunder, ex vis vid pensionering, dödsfall eller emigration där det alltså handlar om att ett befintligt jobb byter utförare så blir det ingen produktionsökning om inte den nye är bättre än den gamle! Detsamma gäller kanske då den nye också spenderar sin lön. Han har kanske fått börja på en lägre lön än den han ersätter och sålunda har mindre att spendera. Nettot kan då bli mindre eftersom han som arbetslös också spenderade till livets uppehälle! Arbetslöshetsersättning som nu sparas i samhället istället!
Vad gäller många högutbildade läkare och ingenjörer från Syrien så har ju dessa påståenden ordentligt inflaterats under senare tid då det framkommit att de defacto inte är så många att man ens kan använda ordet många! Mängden har överdrivits betydligt i avsikt att attraktivisera invandringen, främst från Syrien. Och det utan att skämmas för att man stjäl gräddan av Syriens befolkning och kallar det för humanism!
Arne det gläder mig att du släppt det där med stenåldersargument. Nu måste jag iväg och köpa dinosaurier till en som fylld tre häromdagen och kommer hit.
Ja vi räddar gräddan av Syriens befolkning nu. Senare när det är fred igen kommer en del av dem att återvända och i några fall öka handeln med Sverige.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Måste nog erkänna att jag inte förstår det där med stenålderargument. Men det kan ju kvitta! Däremot tror jag att det är en klen tröst att en väldigt liten, kanske försumbar del av de "många högutbildade läkare och ingenjörer" någonsin flyttar hem förrän de uppnår svensk pensionsålder, med tanke på skillnaden i lön här och i ett helt raserat Syrien!
Är inte sannolikheten stor att det är just de vi gärna hade kvar som flyttar tillbaks, de duktiga och drivna, medan de som stannar är de som det gått mindre bra för. Svenska ersättningssystem är troligen attraktivare än syriska.
De med för Sverige relevant utbildning är inte många, men det klart dom finns.
Stenåldern är väl lite tillspetsat, antar att jag börjar ta intryck av det morderna sättet att debatera. Man (Hen) bygger en halmgubbe som man sen attackerar med stor kraft och frenesi. Lars W är den obestridde mästaren.
Om det hade varit så att alla dessa människor som söker ett bättre liv i Sverige verkligen hade något att komma med skulle de bli anställda med det samma. Finns väl ingen bilverkstad, byggföretag, rörmockeri eller elinstallationsföretag som tackar nej bara för att håret och huden är lite mörkare och svenskan inte 100% om det i övrigt är en kompetent och skötsam person.
Allt prat om den misslyckade integrationen och att mer måste göras är ett bevis på att uppgiften är ogörlig, i det här fallet reder bra sås sig själv.
Sen finns givetvis den humanitära aspekten, men det är en annan diskution.
För att kunna diskutera detta på ett meningsfullt sätt måste man generalisera, vilket jag gör. Undantag finns alltid.
Riga @ Jo, det är säkert så, dock flyttar ingen, annat än idealister förståss, och dom är inte så många, tillbaka förrän landet är någorlunda uppbyggt igen med tanke på vilka löner man kan erbjuda! Och det tar från freden uppemot 15-20 år om man inte får hjälp förståss!
Arne nu är jag åter från inköp av dinosaurier, som fanns före stenåldern. Du skrev 8:43 stenåldern det var därför du fick den reaktionen. Tyvärr får de nya flyktingarna inte börja arbeta utan måste sitta en lång tid på förläggning medan deras flyktingskäl utreds. Säkert finns det en och annan som har drivit ett företag och med tiden kan starta ett här. Finns många framgångsrika företagare med utländsk bakgrund tex på Östermalm.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Läs gärna Tinos blogg om utbildningsnivåer bland invandrarna. Sakliga fakta från SCB står på menyn.
http://www.tino.us/
"Ja vi räddar gräddan av Syriens befolkning nu. Senare när det är fred igen kommer en del av dem att återvända och i några fall öka handeln med Sverige."
Nej, vårat flyktingmottagande bidrar inte till någon ökad export för svensk del. Jämför man Sverige med Finland, som har tagit emot betydligt färre flyktingar, så finns ingen trend som ge stöd för detta påstående.
På samma sätt så finns det inga "massor med läkare och ingenjörer" bland de flyktingar som kommer hit. Ingenjör är för övrigt inget legitimerat yrke såsom läkare, vilket innebär att man inte behöver vänta på någon byråkrati för att söka jobb.
@Nanotec: För att man ska kunna agera, måste man först klara av att på ett så korrekt som möjligt beskriva verkligheten och dagsläget. Tyvärr måste jag säga att extremhögerns beskrivning av samhället känns mer korrekt än vänsterns och liberalernas: "Hej och hå vad bra det är med ett mulitkulturellt, dynamiskt samhälle. Man kan käka sushi och kebab. Helt crazy jämfört med gamla tråkiga "svenska" köttbullar."
versus (förra veckan):
79 fall av misshandel.
4 fall av våldtäkt.
1 fall av våldtäktsförsök
32 rån/personrån
5 fall av skottlossning
17 fall av anlagda bränder
1 fall av mordbrand
1 bilbomb
2 mordförsök
3 mord
Naturligtvis är inte alla skurkar invandrare. Och den överväldigande majoriteten av invandrare är inte heller skurkar. Men, av både de som drabbades av brotten och de som begick dem är en större andel invandrare än vad som finns i hela populationen. Nu kan man förstås anse: "what the heck! Lite spill får man ta. Vad spelar det för roll att blattar spränger varandra i småbitar på motorvägen? (det har ju bara hänt en enda gång). JAG har en så trevlig (billig!) städerska. Och så finns ju thai-kiosken runt hörnet! Leve multikulti! Yay!"
Det ironiska i det hela är att det är extremhögern som bryr sig om dem som blir skjutna och våldtagna medan liberalerna dricker kaffe. (Och vänstern grubblar över sitt navelludd.)
@Lotta Här sitter jag med mitt kaffe och håller med dig i att det givetvis gäller att kunna beskriva dagsläget så bra det går dvs både hot nytta och framtida möjligheter. Brottslighet utförd av invandrare mot till stor del andra invandrare är en del. Hallunda och Norsborg med sin Tystnadskultur är invandrartäta delar av den invandrartäta kommunen Botkyrka fast till min förvåning verkar inte arbetslösheten vara så stor där. Ok.
Det jag fört fram att det är fel med de långa handläggningstiderna för asylsökande. Ur strikt ekonomisk synvinkel är det vansinnigt att inte omedelbart intensivt snabbutbilda de med högskoleutbildning i svenska från första dagen i väntan på asyl eller avslag. Sedan behövs ofta en mer yrkesspecifik utbildning.
Tittade lite på vad invandrare har för utbildning och fann att när det gäller högskoleutbildning har ungefär samma antal detta bland svensk- och utlandsfödda. Läkare och tandläkare är ofta utlandsfödda. År 2007 var 26,2% av alla läkare födda utomlands, liksom 24,5% av alla tandläkare. För sämre betalda jobb var ca 80% av alla städare i Stockholm utlandsfödda.
När det gäller restauranger håller jag med att invandrarna skapat en trevligare tillvaro för oss som inte alltid äter hemma. Senaste uteätandet var på Gondolen i går vilket visade att även svenskägda restauranger kan laga god mat. Köper ofta hem sushi men idag blev det mer traditionell äldre svensk mat som sill och gravad lax. Ölen var bryggd enligt tyska renlighetskrav.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Naturligtvis ska man ha korta handläggningstider. Fast jag trodde att den som har ett jobb har redan detta…? (De jag känner som immigrerar med bra utbildningar har immigrerat TILL ett väntande jobb – och därmed finns öht inga problem med integration och jag tror inte att debatten öht handlar om dem.) Problemet är väl fattigdomen i betongförorterna?
Erik Helmersson på DN sammanfattar det bra: "Då finns, rent krasst, bara två alternativ: Begränsa flyktingmottagandet /-/ Eller gör allvar av det ständiga pratet, oavsett regeringsfärg, om en fungerande integration. /-/ ja, det betyder bland annat lägre ingångslöner…" http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-det-finns-ingen-trollformel/ Liknande som PJ Linder: http://axess.se/blog/2015/6/18/ar-det-en-naturlag-att-sverigedemokraterna-ska-vaxa#.VYQ0K0Zaa5z
Han borde även ha lagt till: rejäla skattehöjningar för medelklassen, återinförande av fastighetsskatt, slopande av ränteavdrag… för problemet är, som Financial Times påpekade för något halvår sedan, att stora klyftor i ett samhälle leder till problem – och att ingen tänkte på att 3:e världens utfattiga människor skulle emigrera till 1:a världen när globaliseringen genomfördes för 20-30 år sedan.
Du är före mig. Själv sitter jag med mina eländiga databaser, men ska sluta snart. Och eftersom jag har dubbla tandrader och vägrar befatta mig med utsocknes pilsner dricker jag Södra Almighty.
Oavsett vad ni tycker om flyktingar från Syrien till Sverige så glömmer ni alla att majoriteten av de som har RÅD att ta sig hit tillhörde regeringssidan eller i alla fall tagit sig upp socialt genom ett av den dominerat samhällssystem. De fattiga getbönderna med tio barn och sjuttiosjuttio barnbarn som blivit bombade av regeringen sitter kvar i flyktingläger vid någon gräns. Syriens regering kontrollerar väl numera mindre än tio procent av landet – det är från den krympande sidan övre medelklass och överklass med vissa kunskaper i engelska har råd och möjlighet att köpa sig en nystart i Europa. Av de fattiga på oppositionssidan kommer vi bara att få hit några få hundra som kvotflyktingar via FN.
Ni som hävdar att det är en skam att högutbildade syrianer sitter fast på flyktingförläggningar eller kör taxi glömmer att det fanns en motsvarande situation i arabiska länder redan innan jasminrevolutionerna började – en stor grupp av medborgare som tillhörde fel klaner och därför var dömda att köra taxi istället för att plugga till läkare, ekonomer eller jurister – medan de som hade det i dag är de som har råd att fly längre än till närmsta flyktingläger.
Lek med tanken att klanen "norrbottningarna" gjorde uppror mot klanen "stockholmarna" och att de efter tre år erövrat 90 % av Sverige samt att högutbildade flydde över haven till andra länder. Vilken av dessa två grupper har statistiskt sett flest högutbildade som skulle ha råd att ta flyget direkt och söka asyl – norrbottningarna som var förtryckta innan kriget började, eller stockholmarna som hade kontroll över 100% av landet innan kriget började?
Lotta jag har mest tänkt på hanteringen av de flyktingar som sitter i invandrarverkets hyrda förläggningar ute i glesbygden. Tycker det är ett delproblem som borde kunna minskas med enkla medel och kortsiktigt kosta få miljoner. Flyktingarna väntan i många månader kanske år innan beslut.
Låt oss se bara rent kortsiktigt ekonomiskt för Sverige. De flesta asylsökande är utbildade på gymnasium eller universitetsnivå. När det gäller Syrien förmodligen en större procent än vad vi har i Sverige, för det är de som har haft råd att fly hit. Först när flyktingen kan lite svenska och får lov att söka jobb kan de bidra till vår ekonomi. Detta gäller givetvis även analfabeter men de torde ta längre tid att få i jobb.
En bra utveckling de senaste 30 åren är att Asiens ekonomiska tillväxt varit stark och antalet i absolut fattigdom minskat kraftigt och detta gäller också en del länder i Afrika. Kina är ett land som är långt från vår demokratiska tradition och starkt ökande antal kineser reser hit som turister men få söker asyl. Det krävs krig idag för att få asylsökande i antal.
En liten anekdot är att min bror fick kontakt med en kurd med hög utbildning som flytt från Irak under Sadams tid och när det lugnade ner sig i Irak kunde min bror börja göra exportaffärer med Kurdistan i Irak men nu har IS stoppat detta, åtminstone för tillfället.
Vänliga hälsningar
Nanotec
@Lotta Trouble
Du skrev; "problemet är… …att ingen tänkte på att 3:e världens utfattiga människor skulle emigrera till 1:a världen när globaliseringen genomfördes för 20-30 år sedan".
Jo, det fanns vissa som tänkte på det och såg det som en fördel.
Nanotec @ Nu får du väl sluta med att framhärda att jag skulle ha nämnt nånting om stenåldern. Du blandar ihop mig med Arne Brosk, som är en helt annan person!
Ingenting lär hända så länge S har den självbild de har. Läs mer på: https://asiktskompassen.wordpress.com/2015/06/20/att-bara-se-det-man-vill-se/
Aftonbladets "analys" är att Danmark efter 2001 har blivit ett rasistiskt land iom. DFP:s framgångar (> 20% av opinionen). Därmed är också Sverige ett rasistiskt land iom. dagens opinionsundersökningar (nu har det varit märkligt tyst i media efter de senaste opinionsundersökningarna, men logiken leder oss dit) .
Det är förstås ren idioti, varken danskar eller svenskar är rasister, de ser att att välfärden urholkas och är inte oroade över utan vet att det drabbar dem.
Att oroa sig över detta, är ur ett vänsterperspektiv ren egoism, ur ett nationalkonservatistiskt perspektiv att säkra svenska medborgares framsteg. Moderaternas syn är obegriplig så jag avstår att beskriva deras synpunkt.
Att alltfler ur valmanskåren tycker att ett i grunden fascistiskt parti är ett smakligt alternativ har således inget med rasism att göra (oberoende av om en minoritet av sympatisörer och företrädare är rasister). Det handlar om att allt fler förstår att ohämmad invandringspolitik undergräver välfärden oåterkalleligt, även om man tycker att grannen Ahmed är trevlig.
*Suckar* Undrar om det är en utjämning eller om SD nosar på 50% i mitt utanförskapsområde Skäggetorp?
Utanförskapsområden brukar ha få SD sympatisörer och många kommunister och sossar.
Almgården i Malmö, ett svenskt lågstatusområde med 90 % äldre arbetare (förr 90 % S) granne med Rosengård har haft nära 50 % SD de två senaste valen I Rosengård är däremot valdeltagandet mycket lågt. S kampamnjade ej ens i Almgården i höstas
Om nu Riksdagens blockpolitik cementeras för lång tid framöver, så är det troligt att DÖ-skalleblocket, som nu är i regeringsställning och driver sin destruktiva högprofilfråga, hamnar under 50 % i Riksdagsvalet 2018. Följaktligen så skulle då SD-blocket få egen majoritet och möjligheten att regera över en havererad rättsstat och förstörd nationalstat.
Med sin högprofilfråga, att föra Europas mest extrema invandringspolitik och ta emot flest flyktingar per capita, så kommer ju DÖ-skallarna säkerställa en ökad social oro i Sverige, enligt mitt resonemang nedan. (Enligt Eurostat gav Sverige 2013 flest positiva beslut på asylansökningar i EU, med 26395 av totalt 135275, dvs 10
gånger fler än EU-genomsnittet.)
Enligt UNODC har Sverige i en internationell jämförelse över brottsfrekvenserna (som här definieras som antalet polisanmälda brott per 100000 invånare) för olika brott, redan nu EU:s högsta brottsfrekvens för följande brott:
Våldtäkt (+177 % , 2003-11)
Sexuella övergrepp mot barn (+106 % , 2005-11)
Narkotikarelaterade brott (+78 % , 2003-08)
Sexuellt våld (+50 % , 2003-11)
Misshandel (+30 % , 2003-11)
Värdena inom parentes ovan anger ökningen av brottsfrekvensen över angiven tidsperiod. För personrån hade Sverige EU:s femte högsta brottsfrekvens 2010, en ökning med 2,4 % sedan 2003.
För brott som har bäring på den sociala oron, så uppvisar enligt BRÅ 2005:17, utrikesfödda, jämfört med inrikesfödda med två inrikesfödda föräldrar, följande överrisker vid följande polisanmälda brott:
Våldtäkt 5,0 ; Sexuellt våld 3,2 ; Misshandel 3,0 ; Mord 4,2 ; Rån 4,1 ; Brott mot Narkotikalagstiftningen 2,0.
(Med överrisk menas förhållande mellan andelen polisanmälda ur gruppen utrikesfödda och andelen polisanmälda ur gruppen inrikesfödda med två inrikesfödda föräldrar.)
Då andelen utrikesfödda av Sveriges befolkning kommer öka, så ökar också brottsfrekvensen och den sociala oron.
Med anledning av dessa siffror har ingen sådan forskning fått ske de senaste tio åren. Bäst att inte veta.
Det är svårt att jämföra statistiken för anmälda brott mellan olika länder eftersom olika länder har olika lagstiftning, och rapporterar brott i olika utsträckning. Man ska komma ihåg att det som i Sverige klassas som våldtäkt i vissa fall är helt lagligt i andra länder.
Men jämförelsen gäller Sverige och trenden visar på att det ökar av någon anledning…
9 p/e på 9 månader; fortsätter SD i den här takten så har dom egen majoritet i valet 2018.
Det är ändå 10 år försent, den enda politiken som kan rädda Sverige nu är ungefär den som nedlagda SvP hade..
Jo, det är minst 10 år försent. SD borde ha sprängt 50 % vallen vid det här laget, men svenskar är så strykrädda efter 50 års KM-hjärntvätt att dom fortfarande lydigt följer i husses ledband.
Men jag tror att SD kommer att radikaliseras i takt med samhällets accelererande förfall och den ohållbara situation vi snart kommer att stå inför.
När det väl går upp för svenska folket hur i grunden bedragna dom blivit med den häxbrygd sjuklövern kokat ihop så kommer det att bli riktigt otäckt här i den moraliska stormakten Sverige.
Nja egen majoritet verkar lite långsökt 🙂
zokrates76,
ja KM-hjärntvätten suger. Knowledge management is a bitch.
Var detta det enda fredagsmüs du kunde åstadkomma, Cornu…?
Herr Muffins det är nästan 25 timmar kvar innan närmsta fredag övergår i lördag.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Detta uppväger skitvädret. Det artar sig till en härlig midsommar. Inte ett ord om detta i vanlig media. Skål Aftonbladet. Önskar Jimmie trevlig midsommar. (Och cornu förståss.)
Sentio brukar vara mycket skickliga på att pricka in SD, de missade bara med några tiondels procentenheter i valveckan. SIFO hade fel med ca 3,5%-enheter, eller ca 40%.
Så siffran 22% stämmer nog hyfsat bra, än så länge. Vi har ju en tickande bomb i form av ensamkommande flykting"barn" (majoriteten får antas vara över 18 år). Denna aktivitet är extremt dyr (tusentals kr per dygn och individ) och för närvarande står Sverige för ca 50% av mottagandet i hela Europa. När spricker denna bubbla? Antagligen mycket tidigare än bobubblan.
Jag har hört att Sverige är en humanitär stormakt. Det måste kosta att vara på topp
Vi har tydligen obegränsade resurser i det här landet, när jag får en chans så bränner jag leende iväg skattepengar på hög kvalité för kommuninvånarnas bästa.
Spara och snåla, det kan någon annan roa sig med, bara ös på annars lägger de pengarna på kontraproduktiva grejor.
Torsdagsmys!
Alternativet till DÖ är nyval.
Då är moderaternas makt borta då får dom krypa för SD.
Men dom som är emot DÖ är kanske lika stora rasister som SD.
DÖ var enda lösningen om dom ville hålla SD utanför.
Men dom kommer att i smyg införa SD politik och då kan SD åka ut, se Ny demokrati, junilistan.
@ekvationsteorin
Fast SD är mycket större än ND var och har en bättre organisation. Dessutom finns snart inte gammelmedia längre så situationen är väldigt annorlunda. Jag tror, och hoppas, att SD kommer att ligga på en hög nivå även när de gamla inavlade partierna börjat härma deras politik.
Demokratin behöver verkligen förnyas. De gamla partierna saknar gräsrotskontakt och domineras av politikerbarn som odlats i ungdomsförbunden. Inavel är inte bra för intelligensen.
Det behöver inte alls hållas några extraval. Alliansen skulle mycket väl kunna lägga förslag som stramar åt flyktingpolitiken lite grann och därmed få SD:s stöd i riksdagen vilket skulle vara den bästa lösningen för Sverige just nu. Myten är ju att SD kräver "stoppad invandring" för att stödja en regering, vilket är rent BS. Man krävde en ej ytterligare ökad invandring, vilket inte alls är samma sak. Att hejda ökningen skulle förmodligen gå att åstadkomma genom ganska små medel och ingen kan med hedern i behåll anklaga Sverige för att inte ha tagit sitt ansvar i förhållande till andra länder. Man kan som svensk regeringschef stå rakryggad även efter diverse skärpningar av politiken och peka på statistiken de senaste 20 åren.
@ ekvationsteorin
Nu tänkte du nog inte hela vägen ut – vad skulle poängen för de övriga partierna vara med att "i smyg införa SD-politik"? Hur skulle de kunna ta röster från SD på att "i smyg" göra det som SD står för öppet? Visa mig ett valresultat från var som helst i världen där folk bytte parti till ett eller flera som stod för samma sak "i smyg" när de ville ta röster från något som sade saker öppet. Det finns två kända orsaker till att politiska rörelser förlorar val: 1: Att de inte når ut. 2: Att de når ut men att folk inte gillar det de står för. Något "3: Att de står för något i smyg" finns inte (såvida du inte tillhör den grupp gammelmediahjärntvättade som tror att SD i sig kan räknas som en sådan rörelse – men då hamnar du i ett kopia via original-dilemma istället).
Många M-ledda rika kranskommuner för ju en SD-politik "i smyg", eller med partiledningens goda minne. Varför rösta på SD i Vaxholm när du kan rösta på M, få SDs invandringspolitik och samtidigt känna dig som en fin, tolerant och upplyst renässansman/hen?
Nu trodde jag att vi pratade rikspolitik här men du pratar om kommunpolitik. Att andra delar av landet obstruerar öppet eller i smyg mot påbud från Stockholm har ju minst sedan Gustaf Vasas tid varit en tradition.
Får hoppas SD är storsinta när de blir största parti och inte behandlar ledamöter i andra partier som de själva blivit behandlade av politiker och media. Tyvärr har man nog lyckats göra SD till ett revanchistiskt parti med ett enormnt självhävdelsebehov.
Tyckte jag såg i Aktuellt igår att SD börjar skrämma journalister. Kommer nog få se en stor mängd vända kappor framöver.
Från ett kollapsperspektiv betyder Sverigedemokraterna mindre. Det viktigaste är en stoppad invandring och helst fallande befolkningstal. En isolationistisk politik som skrämmer iväg företag, sänker välstånd och ger allmänt kaos kan ge kollapsfördelar. Det enda som fungerar är att planera kollapsen på individnivå och gemensamt. Så partiet är bara det minst dåliga. Det kan ses som en allmän fördel om partiet får egen majoritet och det rörs om i grytan.
Det är praxis och tillhör god ton att signalera innan man gör en omkörning. Har köpt Biltemas vassaste signalhorn. Se upp sossar och flytta på er. Nu kommer SD .
Glad Ramadan allihop!
Lite funderingar vid ett utfall att SD skulle bli största parti efter valet 2018, säg 30%, som Cornu antyder.
Kommer talmannen gå till JÅ och be honom att bilda regering?
Kommer SD kunna få en majoritet som stödjer deras politik i Riksdagen?
Kommer DÖ gälla om SD blir största parti och bildar regering?
Hur många av småpartierna kommer åka ur Riksdagen 2018 (Mp, KD, Fp)?
Vad skulle det isf innebära för det politiska landskapet i Sverige?
Oavsett tror jag vi går en ganska spännande politisk framtid till mötes.
Ingen aning! Men en sak är väl rätt klar! Det går inte att längre ignorera ett parti som har 30% av avgivna röster!
Snart slutar media att rapportera om undersökningar där SD ökar, och skulle SD få 30% i något val, så försöker man antagligen dölja det också. Står det inte i Aftonbladet eller Expressen, så har det inte hänt.
Det finns en uppenbar variant som kan sänka DÖ. Personvalsröster på de övriga partiernas valsedlar. Om SD får 25% och ytterligare 25% av riksdagsledamöterna blir inkryssade på att de är emot DÖ så blir de allra minst vågmästare. Och för det krävs inte att ytterligare 25% av väljarna kryssar, det räcker med (om jag minns rätt) 8% inom ett parti för att flytta upp någon på första plats på en valsedel, antagligen mindre än så för valbar plats. Någon som kan det bättre och orkar räkna ut den matematiken mer exakt får gärna ta över härifrån…
Kan de övriga partierna ändra kurs i invandringsfråpgan?
Hade de till nu sakligt redogjort för skäl och fakta samt ärligt menat att vi tror oss företräda folkviljan med existerande politik, då tycker jag det är ok att ändra riktning om nya fakta dyker upp samt att en majoritet av befolkningen ändrar åsikt.
Nu har det varit klart ganska länge att de inte är intresserade av varken folkvilja eller fakta utan en "värdegrund", ganska likt en religion. Att av populistiska skäl byta religion (värdegrund) tycker jag är bland det ynkligaste man kan göra.
Jag tror därför att det är mycket svårt för sjuklövern att ändra inställning i invandringsfrågan, det vore dessutom ynkligt även om det är önskvärt.
Jäkligt tuff situation helt enkelt. Därför är en röst på SD inte längre omöjlig för mig. Även om Cornu anklagar dem för att vara Putinkramare, må så vara, jag tänker att det är 50 procent chans att det går åt helvete på grund av Putin men 100 procent att det går åt helvete med nuvarande migrationspolitik.
It is too late baby.
Det drar ihop sig till en perfekt storm med en ofantlig bobubbla, dessutom.
Hur länge kommer "skamlighetsfaktorn" egentligen att hålla nere SD i undersökningar? Det känns som att den effekten borde vara avtagande allteftersom partiet blir större. När snart var femte eller fjärde person man träffar stödjer SD kan jag inte tänka mig att det kommer att vara lika läskigt att vara öppen med sådana sympatier. Därtill tror jag att delar av vår opportunistiska media kommer att fortsätta närma sig SD:s retorik, eftersom de trots allt inte bryr sig mer om sina "idéer" än sina jobb när det kommer till kritan.
Det största kvarvarande hindret för en stor del av befolkningen när det gäller SD är nog att deras mest högljudda supporters fortfarande är personer med påhittade mellannamn på Facebook som hatar stavning och grammatik men älskar utropstecken, Caps Lock och att "gilla" grupper som handlar om hur viktigt det är att få säga negerboll och sjunga nationalsången i tid och otid.
Ett problem som inte gärna diskuteras är den inneboende dynamik som råder i Europa gällande nationalism och mångkultur vilken i sig är polariserande.
Mångkultur i all sin välvilja betyder ju per definition blandkultur dvs icke integration, så när man pratar om integration i kontext av mångkultur så blir det lite förvirrande då det inte finns något krav på integration.
Och samtliga Europeiska länder har ju en inneboende nationalism som av naturliga skäl kommer fram under press likt sekterismen i MENA.
De flesta av oss har drag av nationalism pga av etno/nationellt arv och faller tillbaka på det under stress vilket somliga barn kallar rasism medans vuxna kallar det för verklighet.
Nationalisterna projicerar dock nationalismen vilket inte är så lyckat under stress, men helt lyckat för att binda ihop samhället när man projicerar kultur, internationell företagsamhet locka investerare ect ect.
Balansgången mellan att projicera positiv nationalism och förhindra den negativa kommer att vara Sveriges grundbult att fokusera på då den globala situationen inte tar hänsyn till våra inrikespolitiska tillkortakommanden.
Vi får helt enkelt växa upp fort och sluta lipa och äga situationen oavsett politiskt läger så att vi inte framstår som omogna skötsel av våran nation.
Sd kommer aldrig få igenom sin 90% minskning av invandringen och likaledes kommer de andra aldrig komma undan med att inte förhandla om volym nivåerna.
Den globala kontexten påbjuder volym kontroll i korrelation med samhällseffekt och allt annat är någon form av (Ism) vilket vi under informationsålderns tidevarv kan sluta skämma ut oss med.
Dock någon form av strategi för att överbygga den inbyggda polariseringen kommer av allt att döma behövas om inte vi har tur och allt växer ihop organiskt vilket vore det bästa men det är beroende på samhällseffekten över tid utan allt för stora nedgångar.
Glad midsommar för övrigt.
Sveriges ekonomi måste vara åt skogen med tanke på hur många invandrare vi släppt in? Tyskland är ett vrak? Till skillnad från lysande invandrarlösa stjärnor som Japan och Finland? Krävs det att man har stora oljereserver likt Norge för att klara sig utan invandrare?
Vissa kommuners ekonomier är åt skogen, t ex Strömsund, Malmö, Botkyrka, Södertälje, Filipstad, Borlänge, Flen, Katrineholm und so weiter.
Och, största partiet besätter talmansposten? Blir "jobbigt" :-
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Välkommen till Thomas Credit Firm, jag är en internationell affärsman och långivare som har erbjudit lån till så olika enskilda och företag i Europa, Asien, Afrika och andra delar av världen. Vi ger ut våra lån för en ränta på 2% per ogiltigförklara minst 100,00 till högst 100,000,000.00 rubel, dollar, pounds, euro, etc. Det maximala lånet vi kan erbjuda är 30 år till fast ränta.
Tillgängliga Lån
* Personliga lån (Secure och utan säkerhet)
* Business lån (Secure och utan säkerhet)
* Kombinations lån (Secure och utan säkerhet)
* Konsolidering Lån (Secure och utan säkerhet)
* Hypotekslån (Secure och utan säkerhet)
Intresserade kandidater bör kontakta oss idag för din online snabbt och enkelt lån utan säkerheter insättningar. E-post: [email protected]
Med vänliga hälsningar,