“Vi är sannolikt i krig den här sommaren. Har vi tur är det utan kärnvapen.” – en hög icke-amerikansk NATO-general eller amiral till John Schindler, 20:e maj
En hög icke-amerikansk NATO-general eller amiral sade i förrgår att han tror att NATO är i krig i sommar, om man har tur utan kärnvapen. Samtidigt stängde Ukraina igår transittrafiken till det ryssockuperade Transnistrien och OSSE rapporterar att de ryska krigsfångarna i Ukraina säger till organisationen att de är i rysk tjänst. I exempelvis april var kriget sex meter från att bryta ut när ett ryskt skenanfall mot ett amerikanskt plan avbröts på det avståndet.
Uttalandet från den icke-namngivne icke-amerikanske högre NATO-generalen eller amiralen (eng senior GOFO – senior general officer or flag officer) gjordes personligen till John Schindler, även känd som XX Committee. John Schindler är historiker och författare och är inte vem som helst, utan har tidigare jobbat på NSA och samarbetat med ett antal andra treställiga amerikanska underrättelsemyndigheter, han varit lektor (eng professor) på US Naval War College, där han undervisat i säkerhetspolitik. Han är också docent på International History Insitute och framförallt ordförande för NATO:s icke-medlemssamarbetsorgan Partnership for Peace arbetsgrupp mot terrorism. Han är en man som träffar och interagerar med högt uppsatta personer i NATO. Och via PfP även svenska militärer och beslutsfattare.
Citatet ovan postade Schindler på Twitter i förrgår.
Said a senior NATO (non-US) GOFO to me today: “We’ll probably be at war this summer. If we’re lucky it won’t be nuclear.” Let that sink in.
— John Schindler (@20committee) May 20, 2015
Det finns ingen anledning att ifrågasätta att uttalandet skett. Schindler offrar inte sin trovärdighet på att hitta på saker.
Uttalandet är sannolikt en avsiktlig “läcka” från NATO-håll, för att understryka hur allvarligt läget är.
Uttalandet ska ses som en signal och man bör lyssna på den. Kanske är sannolikheten för krig Ryssland-NATO i sommar egentligen “bara” 10-20%, men det är nu dags att gräva fort och gräva djupt. Har ditt hushåll inte en krisberedskap som klarar krig, använd lönen nästa vecka till att skaffa en sådan.
I april angrep ett ryskt stridsflygplan ett amerikanskt över Östersjön, och kom så nära som sex meter, vilket innebär en allvarlig kraschrisk. New York Book Review uppmärksammar incidenten, som mycket väl kunde inlett en eskalerande spiral som lett hela vägen upp till kärnvapenkrig.
“A senior Estonian official explained to me in vivid detail how on that day a Russian Su-27 fighter jet buzzed a US military plane over the Baltic Sea, only veering off after coming within twenty feet of causing a mid-air collision. Such an event could have prompted retaliation by NATO and possibly given Moscow a pretext for invading Estonia (population 1.2 million), where a few NATO planes are now based.”
Krig kan utbryta av misstag, och den ryska aggressiviteten över Östersjön, ett hav som landet själv har de kortaste gränserna mot jämfört med de enskilda EU-medlemmar och NATO-allierade som dominerar Östersjön. Låt vara att Ryssland legitimt kan ha ett behov av flygtransporter till den ryska exklaven Königsberg, men att uppträda aggressivt med stridsflyg mitt inne bland andra länder leder till risker för en eskalerande incident. Östersjön är inte ett ryskt hav. Det är ett EU- och NATO-hav som Ryssland har minimala gränser mot.
Som respons på den ryska invasionen av Ukraina har landet nu stängt transittrafiken till det ryssockuperade Moldaviska delrepubliken Transnistrien. Transnistrien är landlåst och de ryska ockupationsstyrkorna är därmed inlåsta. Detta kan dessvärre leda till en allvarig eskalering av kriget Ukraina-Ryssland.
Berghangaren på museet
Aeroseum på Säve i Göteborg. |
Den europeiska säkerhetsorganisationen OSSE har nu träffat och intervjuat de två ryska specialoperatörerna från Spetsnaz/GRU, som Ukraina tagit till fånga. Operatörerna upprepar att de är i rysk tjänst och på ryskt tremånaders rotation till kriget i Ukraina.
Ryssland kräver nu att Google, Twitter och Facebook censurerar regimkritiskt innehåll, för er som vägrar tro att Ryssland är en diktatur värre än Vietnam, Kuba och Vitryssland enligt The Economists rankning utifrån 60 kriterier.
Kraven från Moskva kan man läsa om hos Reuters.
Och på “befriade Krim” har ukrainare gripits för att de haft traditionella ukrainska skjortor på sig. Kom ihåg att psyopsen förespråkar att Ryssland ska ta över Sverige, då allt blir så mycket bättre om en diktatur med bland världens fattigaste befolkning styr Sverige.
4 men arrested y’day by Russian occupiers in #Crimea for wearing Ukrainian embroidered shirts.
http://t.co/kTiFVBpOja pic.twitter.com/sfFXaBBOzN
— Ystri Ya (@ystriya) May 22, 2015
Så gräv fort, gräv djupt. Om så risken för (kärnvapen)krig “bara” är 10-20% i sommar, så kan den inte ignoreras.
Och Sverige står som EU-allierad inte utanför. Inte ens när kärnvapnen börjar flyga. Ett antal mål i Sverige kommer angripas av kärnvapen, rankat nedan. När kriget kommer, undvik att vistas inom 25 km eller i vindriktningen (pga markbrisad) från dessa. Undantaget punkt ett kan mål på punkt 2 – 5 komma att bekämpas konventionellt eller termonukleärt i senare steg i eskaleringen om konventionell nedkämpning inte räckte, men de hårdgjorda målen på första punkten kan bara nedkämpas med kärnvapen.
- Hårdgjorda ledningscentraler. Luftstridsledningscentralerna i Bålsta, Hästveda, flottans motsvarighet sjöinformationscentralen i Musköberget, samt berghangarerna på Ärna utanför Uppsala. Finns fler för allmänheten ej kända möjliga mål som operativa insatsstabens krigsledningsplats.
- FRA:s anläggningar på Lovön, Gotland och Onsalahalvön. Militära flygbaser som F 17, F 21, Ärna utanför Uppsala, Malmen utanför Linköping och F 6 Såtenäs. Krigsflygbaser som Hagshult och Jokkmokk.
- Alla större flygplatser som kan ta emot B-52, B-1 eller B-2, inklusive Bromma, Arlanda, Landvetter mfl. Övriga militära mål, som Marinbasen i Karlskrona och regementsorter, koncentrationer av förråd, mobbförråd, centrallagret i Arboga. Reservledningsplatser i Bergslagen. Radaranläggningar.
- Kritisk infrastruktur som raffinaderier, hamnar, försvarsindustri, kraftverk, broar mm.
- Befolkningscentra och civil ledning. Centrala Stockholm. Detta är nivån då man har nått ett fullskaligt globalt kärnvapenkrig och bara siktar på utplåning, ej seger.
Är du förberedd? Är du rädd än, eller är du i förnekelse- eller förhandlingsfasen? Är du rädd är det positivt, då har du passerat förnekelse och förhandling och är på väg mot acceptans och möjligheten att konstruktivt agera istället för att passivt reagera. Lyssna på signalerna NATO väljer att läcka. Du kan inte efteråt komma och säga att du inte varnades.
Man får se det positivt att årets sådd åtminstone är avklarad, så det kan finnas grödor att skörda inför vintern även när kriget kommer.
123 kommentarer
Krigshaussande, som vanligt… Ingen vill egentligen använda kärnvapen, det medför förödande konsekvenser för landet som initierar denna användning. Men visst, under Kubakrisen var det ytterst nära, liknande "incidenter" kan säkert hända igen. Att hetsa om ett fullskaligt kärnvapenkrig känns dock överilat.
Den här bloggen är generellt mycket intressant. De agendor som verkar drivas är mer tvivelaktiga…
Dagsformen verkar spela roll. Pillrena behöver emellanåt omdoseras. Vi måste ha förståelse för såna här perioder, det händer dig och mig också om vi får leva länge nog eller på annat sätt råkar ut för liknande dysfunktion. För det mesta kan man vara fullt fungerande ändå, som Cornu mycket tappert bevisar.
Ptja, eftersom USA/Nato varit de drivande i en eskalerande aggression mot Ryssland så borde de ju ha bäst information om den kommande marschordningen. Synd bara att de är såna dumskallar och inte vet hur sådana konflikter brukar sluta – med oändliga mängder benknotor som sticker upp ur snödrivor. Karl VII, Napoleon och Hitler har alla fått lära sig samma läxa.
Jag gillar vare sig Putin eller Rysland och vill absolut inte ha deras system eller samhälle, men därifrån till att hetsa till krig är steget rätt långt. Jag gillar inte Hells Angels och Ku Klux Klan heller, men jag söker inte upp dem för att hetsa till våldsamma konflikter.
Tänk lite positivt också: Den här våta MÖP/survivalistdrömmen gör att oron över bostadspriser och räntor bör kunna läggas i byrålådan.
Förresten är den där listan med mål helt löjlig. Det räcker med konventionella kryssningsmissiler i 3-4 ställverk så blir hela landet svart. *Poff*. All kommunikation, handel och försörjning upphör inom någon dag. Sen kan du sitta där i ditt skyddsrum och se dum ut…
Bravo! Någonstans är jag lite imponerad att ni lyckas trycka på tangenterna i någorlunda god ordning trots ett hjärndött resonemang! Bravo!
"För att Nato/EU/Påvedömet, Amnesty och fackförbundet SEKO (gömde jag USA?) har varit taskiga mot Putin & Co måste givetvis man få avreagera sig lite genom att ta kål på människor i Ukraina och hota med kärnvapen lite sådär"?
Jamengivetvis!
Hur har EU/USA hetsat mot Ryssland?
Ryssland håller ju på att tömmas på folk både genom utvandring, missbruk, kass sjukvård, dålig nativitet och numera också diverse onödiga nykoloniala straffexpeditioner, så det är klart att hr Putin måste hitta nytt folk att mobba då det gamla håller på att ta slut.
Karl VII? Jag visste inte att han hade krigat i Ryssland… Var Arn med honom då?
Det man kan vara säker på är att neoconpsykopaterna i Washington kommer FÖRSÖKA få till ett krig. Det har man hållit på med länge nu. Det är som ekonomiprofessor Michael Hudson sagt att lämnar man petrodollarn så kommer USA att se det som en ren krigsförklaring. Det har många länder fått erfara vid det här laget 🙂
Denna snubbe förklarar ganska lättförståeligt hur petrodollarn fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=8T9ICWOYCNQ&feature=youtu.be
Jo så är det tyvärr. De länder i Världen som köper olja tvingas betala för USA:s krigföring, ibland i deras egna länder. Saddam Hussein började sälja olja för EUR och det slutade som bekant inte så bra för honom… Resten av oljeproducenterna fattade att det inte var lämpligt att ersätta USD och har hållit sig på mattan sen dess.
Brics länderna m fl är inte så förtjusta i det här systemet och försöker kringgå USA:s särställning genom att jobba för en alternativ valuta. Om de lyckas kommer USA med sitt gigantiska underskott att falla tillbaka till nåt som liknar Grekland. USA kommer att starta krig om det behövs för att försvara petrodollarn.
Kanske att massförstörelsevapnen och invasion av ett grannland påverkade lite också…?
WMD hittade de som bekant inga. Det hade för övrigt CIA redan förklarat för Rumsfeld och Cheney. Irak var redan utmotade ur Kuwait sen 91. Tjatet om massförstörelsevapen var bara till för att den inhemska opinionen skulle köpa angreppet. Visst, de hade andra förhoppningar också på att Irak skulle bli demokratiskt och öppnas upp för amerikanska oljebolag. Före 2003 var oljebolagen förstatligade och inga utländska bolag hade tillträde.
Så här säger några amerikaner som vet, källa CNN
"Of course it's about oil; we can't really deny that," said Gen. John Abizaid, former head of U.S. Central Command and Military Operations in Iraq, in 2007. Former Federal Reserve Chairman Alan Greenspan agreed, writing in his memoir, "I am saddened that it is politically inconvenient to acknowledge what everyone knows: the Iraq war is largely about oil." Then-Sen. and now Defense Secretary Chuck Hagel said the same in 2007: "People say we're not fighting for oil. Of course we are."
Lögn. Man har hittat enorma mängder kemiska vapen i Irak. Många amerikanska soldater har invalidiserats av dessa.
Sanningen kan ni läsa här.
http://cornucopia.cornubot.se/2014/10/new-york-times-usa-hittade-tusentals.html
Men du kan ju läsa själv, mycket intressant här:
http://edition.cnn.com/2013/03/19/opinion/iraq-war-oil-juhasz/
In 2000, Big Oil, including Exxon, Chevron, BP and Shell, spent more money to get fellow oilmen Bush and Cheney into office than they had spent on any previous election. Just over a week into Bush's first term, their efforts paid off when the National Energy Policy Development Group, chaired by Cheney, was formed, bringing the administration and the oil companies together to plot our collective energy future. In March, the task force reviewed lists and maps outlining Iraq's entire oil productive capacity.
Planning for a military invasion was soon under way. Bush's first Treasury secretary, Paul O'Neill, said in 2004, "Already by February (2001), the talk was mostly about logistics. Not the why (to invade Iraq), but the how and how quickly."
Yadda-yadda – Charles XII då för tusan! Samma enorma mängder mänskliga benknotor som stack ut ur snödrivor. Napoleon gav sig iväg med en halv milljon gubbar – kom hem med en studentorkester. Highway to hell!
Pogust, det finns amerikaner som hävdar att månlandningen aldrig skedde. Betyder det att det måste vara sant?
Det är lite för genomskinligt att hävda att amerikaner alltid ljuger, utom när de talar mot amerikanska intressen.
Ha en trevlig fredagkväll, var du nu sitter och häckar. Nedgången moskvaförort är min gissning.
Ja det är många som inte vill höra sanningen då det stör deras världsbild. Inget märkligt i det. Fast rätt onödigt att svamla om månlandningar nu tycker du inte? Att amerikaner ljuger mer tror jag inte, i alla fall inte de jag känner. Jag tycker du ska läsa länken jag skrev och själv bilda dig en uppfattning om vad amerikanarna där skriver om sitt eget land.
Har läst artikeln och hittar inget uppseendeväckande i den.
Som sagt, att det av 300 miljoner amerikaner går att hitta några som uttalar sig så det stämmer med din bild innebär inte att det är sant. Det är inget som får mig att direkt hoppa på konspirationsteorin om petrodollarn, för att uttrycka sig milt.
Kingedward24: Haha 🙂 Petrodollarn har inget med konspirationsteorier att göra 🙂 Konspirationsfakta möjligen. Man får ha legat under en ordentligt stor sten större delen av sitt liv för att lyckas undgå att att människan har en tendens att samarbeta med andra som har liknande intressen. Petrodollarn kommer från ett undertecknat avtal man från början upprättade med Saudiarabien 1973 om att endast sälja olja i dollar. Dvs den uppenbara konsekvensen blir en kraftigt ökad efterfrågan på dollar så länge världens ekonomier växer. Om man tror att det dras nytta av detta eller inte beror nog mest på var på naivitetsskalan man ligger 🙂 Ser du nåt som inte utnyttjas idag till fullo och däreöver när det gäller att tjäna pengar? Att det utnyttjas vet vi ju redan.. det är bara att se på hur mkt pengar som USA har tryckt upp under de senaste decennierna.. och vad handelsunderskotten varit. Det finns officiella siffror på det. Hur länge man kan leva på att trycka upp papperslappar i utbyte mot fysiska varor återstår att se. Men tydligen börjar det knaka i fogarna.. 🙂
..både Ryssland och Kina har tydligen fått nog. Petrodollarn tillhör historien har tex Kinas ledare uttalat. Putin har kritiserat systemet hårt i sina tal länge. Nu håller man på att upprätta ett eget clearingsystem för att slippa gå via dollarn och FED. Eller.. eeh.. för alla konspirationsteoriallergiker.. man håller givetvis bara på att starta ett eget clearingsystem för att det är kul.. och av en ren SLUMP så RÅKAR man i samma veva undgå dollarn. Oavsett.. det lär bli intressanta tider framöver.. 🙂 Faller petrodollarn så faller hela vår nuvarande världsordning. Det kommer att sprattlas och sparkas vilt omkring sig helt utan hämningar och frågan är om det finns några gränser alls för vilka metoder man är beredd att ta till för att försöka upprätthålla nuvarande ordning.
Lögn, danmark och norge och andra natoländer har krafigt nedrustat fram till för ett år sedan.
Man kan alltid läsa vapeninspektörernas rapport och se hur många hundra ton av B- och C-stridsmedel som saknades i Irak: http://www.iraqwatch.org/un/UNSCOM/disarmament.htm
Lögn skriver Cornu om avsaknaden av kemvapen i Irak. Jag påstår att han är lögnare som sprider lögner angående påstådda kemvapen i Irak. Rysskräcken hos Cornu har gjort honom till värnare av amerikas lögner.
Länken finns för övriga att läsa ovan.
Jag förstår hur du menar, men samtidigt är det ett litet feltänk.
Det är som om någon beskriver vägen till en plats men har fel på höger och vänster i sista svängen, är då HELA vägbeskrivning fel?
Det finns många scenarier som lätt kan eskalera till att Gotland blir en grupperingsplats för S300 utan att Sverige kan göra ett skit. Det kan i princip bli Kubakrisen 2.0.
Läser din blogg regelbundet men börjar allvarligt talat att tröttna på din cyniska inställning till precis allt. Du är ju faktiskt en extremist på ditt område.
Om vi nu tar ditt förslag att gräva snabbt och djupt. Du tillhör ju ändå minoriteten med egen gård och kan säkert gräva en egen bunker där. Men många bor i städer eller på ställen där det faktiskt inte går att gräva ett skyddsrum. Skärpning nu Lars! Kommer kriget så kommer kriget utan att gemene man/kvinna kan göra något åt det. Jag kan inte gräva ett skyddsrum i centrala Stockholm. Alla kan inte heller bosätta sig på landet och göra som du. Vem ska då producera dieseln till ditt reservkraftaggregat eller ättikan till konserveringen av dina ekologiska morötter?
Tagga ner nu och sluta upp med att sänka moralen hos dina läsare. Är du avlönad av rysk psyops?
Hälsningar
Anders
Jag håller delvis med dig Anders. Cornu är bra på att hitta fakta och duktig på att analysera, men jag önskar att bloggen vore lite mer neutral och nyanserad ibland. Tror att den skulle tjäna på det i längden… Tyvärr är det väl ett fenomen som (jag anser) återkommer hos många: Ju mer påläst du är, desto mer kritisk blir du gentemot din omvärld. Oftast ser man inte hela bilden, oavsett hur inläst man anser sig vara, och kan inte ana alla tänkbara utfall av olika scenarion. Samtidigt bör man stå på sig om ens fakta är rätt och sannolikheterna pekar i ens egen riktning. På det sättet uppskattar jag att bloggen inte vänder kappan efter (media-) vinden, utan har en egen kritisk "profil".
"Gräv fort, gräv djupt" är bildligt talat. Förstår att du hamnat i ilskafasen av din psykologiska bearbetning av en mycket otäck omvärldsutveckling, och skjuter budbäraren. Det är bara mänskligt. Lycka till.
@Anders:
Jag tror bara du är lite för bokstavlig i din tolkning. Bor man i centrala Sthlm så tar man istället på var de publika skyddsrummen finns t ex nära hemmet och skolan/jobbet eller var man nu brukar befinna sig.
Hur gör man det då? Det finns en automatiserad internet-tjänst för detta numera.
Sen gör man sig kanske också omaket att åka dit och kolla det fysiska skicket, hur man tar sig in, mm etc.
Menar du på allvar att det är stockholmare som står för produktionen i Sverige? Och om du får en förevarning om nån form av kris, finns det ingen form av förberedelser du skulle utföra?
Ja, Cornu är en prepper och målar upp negativa scenarion i olika former, det är det han lever på med sina böcker osv. Jag tror att varken han eller någon annan HOPPAS på en sprucken bostadsbubbla med kraschad ekonomi som följd, eller storkrig i Europa. Det han gör är att poängtera RISKER och föreslå att läsarna förhåller sig till dem. Om du blir provocerad av det bör du nog fundera över varför du tycker det är provocerande, och sen står det dig såklart fritt att sluta läsa här.
Där Cornu bor går det nog förresten inte att gräva så djupt heller. Det är nog berg i dager efter max 7 m skulle jag tro. Sen får man spränga.
Det gäller ju en stor del av Sverige förresten.
Unknown 11.07 – Nej jag menar inte allvar att stockholmare står för produktionen. Jag bor där och utgick från min situation. Men förmodligen så bor flertalet av våra fabriksarbetare i tättbebyggt område och det var min poäng. Alla kan inte bo på landet och ha ett självhushåll á la cornu.
Cornu – Du behöver inte gå i försvarsställning och nedvärdera mig. Jag läser din blogg, dina två första böcker och har dessutom gett bort två exemplar i julklapp för att jag tycker att de är riktigt bra och det är din blogg också. Men jag ville ändå ge kritik i att du är väldigt cynisk och negativ och det har du rätt att vara på din blogg. Men som Per skriver så kanske bloggen inte vinner på det i längden? Jag är som sagt en trogen läsare och debatterar ofta det du tar upp och dina åsikter. Men som jag skrev så upplever jag mycket som moralsänkande. Du behöver inte ändra ditt sätt att skriva men likväl ville jag framföra min kritik. Tyckte att en publik kommentar var att föredra då det också kan skapa en debatt. Att prata om att skjuta budbäraren är inte vad det handlar om. Jag tycker det är bra att du lyfter fram saker, men du gör det på ett sätt som är rätt otäckt i många fall. Men jag antar att du vill provocera och väcka känslor. Det är väl det och sex som anses sälja bäst 🙂
När det gäller omvärlden; ja jag är djupt oroad och litar inte på ryssen för fem öre. Väljer att tolka allt de säger tvärtom. Putins sändebud sa i höstas att Sverige inte har något att frukta. Jag ser det som direkt oroväckande för det innebär troligen att vi ska vara oroliga. Sen hur långt det går är svårt att sia om. Skulle Putin göra ett anfall mot Sverige så har han korsat en gräns som han inte kan förklara bort.
Jag kommer att fortsätta med att läsa din blogg. Den är alldeles för intressant för att ignorera (jag har försökt flera gånger)
/Anders
Fair enough, Anders. Menar bara att din reaktion är fullt naturlig och inget jag tar illa vid mig av eller som du behöver vare sig försvara eller skämmas över.
Men jag kommer inte ta åt mig av din kritik, utan fortsätta som vanligt.
Bra bra! Du behöver inte ta åt dig av kritiken men det gör dig inte till en sämre bloggare att känna till vad en av dina läsare tycker 😉
Bildligt talat – vadå?
Nu har jag ett jättehål här i trädgården…
Flera tankar om detta:
"Är du rädd än, eller är du i förnekelse- eller förhandlingsfasen? Är du rädd är det positivt, då har du passerat förnekelse och förhandling och är på väg mot acceptans och möjligheten att konstruktivt agera istället för att passivt reagera."
Rädsla är en känsla som odlas fram metodiskt, för då tänker inte folk klart.
Och jag uppfattade inte hans titel. Vare det false flag officer?
Inget nytt här… Eliterna tycker att det är dags för storkrig eftersom fiat-baserade världsekonomin är på väg till avloppet. Gissa hur chanserna är fördelade om vem som kan bli vinnare respektive förlorare i fall:
1. Vi får ett nytt världskrig;
2. Skuldbergsbetyngade fiat-ekonomin kraschar.
Ordo Ab Chao, eller som det heter på ren svenska – Låt Aldrig En Bra Kris Gå Till Spillo.
Förklara gärna hur du tänkte nu:
1. FIAT-ekonomin är på väg att krascha (vilket jag uppfattar som dåligt?)
2. Då startar vi ett krig som kraschar den (vilket plötsligt är bra?)
Häromdagen uppträdde Kremenyuk i TV4, och menade att Gotland skulle bli "neutralt". Ett bättre förslag vore att avmilitarisera den ryska exklaven Kalliningrad. Det skulle radikalt minska det ryska "behovet" av militära flygningar över Östersjön och därmed sänka spänningarna i östersjöområdet. (Tipps till Svenska Freds)
+1
Kanske ryssen tänker så här: om vi inte riskerar att Gotland blir en bas för Nato så behöver vi planera för att oskadliggöra Gotland?
Eller hur tänkte du? Har du någonsin satt dig på andra sidan bordet för att förstå situationen och spelet bättre?
Ja, om man då utsträcker den där tanken några steg till, hur har den svenska NATO-opinionen påverkats av ryskt agerande? Det senaste året har andelen som är för svenskt NATO-medlemskap fördubblats. Vad kan ligga bakom det tro? Är det fluor i dricksvattnet och subliminala NLP-meddelanden på TV4, eller beror det på att ryssarna kort sagt beter sig som svin mot sina grannar?
Helst skulle jag se att Kaliningrad återlämnas till det fredliga Tyskland.
RB,
Jag tänkte såhär; detta var ju en liten detalj i Rysslands psykologiska krigföring mot Sverige och svenskarna i akt och mening att göra oss vankelmodiga. Jag ville med denna kommentar vända resonemanget. Det finns väl inte en människa på denna jord som kan hävda att Sverige hotar något annat land, speciellt inte Ryssland. Beträffande tipset till Svenska Freds, var ett försök till ironi, som jag tror de flesta (?) förstått.
En konspirationsfundering om "mugshot" bilderna. Det ser onekligen ut som att övre mugshot bilden till vänster tas av en farbror med broderad skjorta (skjortärmen)…och med en telefon(?). Färgen på den broderade skjortärmen matchar den färg som två meters farbrorn har på sin skjorta (och förstorar man bilden på två meters farbrorn så ser man mycket riktigt han har brodyr på sina skjortärmar). Ser oxå att farbrorn som är ~165cm ser ut som en dvärg, kan kanske vara så att tvåmeters farbrorn har tagit den bilden oxå. Som sagt bara en fundering.
Hur tänker du nu? Fotar han sin högra hand samt sin mobiltelefon med sin vänstra hand där han i såna fall håller i en annan kamera?
Selfiepinne?
det är en farbror som står på mugshots fotografens högra sida och oxå tar ett kort, dvs två fotografer.
Intressant. Det är alltså två fotografer. Två av personerna är väldigt långa dessutom, långa som torn, och har vissa liknande drag. Kanske är de tvillingar, två långa tvillingar, twin towers? Är det USA som planterat dessa bilder måhända? Ja, det måste var USA som pressar Ryssland att agera på detta sätt.
Nu är det ju ändå bara en persons utsaga och det kan ju vara vilken generalsperson som helst, inte nödvändigtvis en med analytisk roll alls, även om man förutsätter att det är sanning.
Oavsett det så hoppas och tror jag att såväl ryska som västeuropeiska generaler och politiker har vett nog att hålla fingret från knappen. Det är en sak att bedriva ett konventionellt krig, det är en annan att gå till eftervärlden som killarna som utplånade civilisationen för överskådlig framtid.
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta.
Och hur hög tror du sannolikheten är att en högt uppsatt NATO-general glappar utan att veta vad vederbörande gör? Det är med all sannolikhet en avsiktlig läcka, då politiker antagligen inte tar situationen på tillräckligt allvar och lever kvar i lalalala-land.
Eller så deeskalaerar de (tillfälligt?) och fokuserar på IS som hotar deras bägge intressesfärer
"Och hur hög tror du sannolikheten är att en högt uppsatt NATO-general glappar utan att veta vad vederbörande gör?"
Den sannolikheten tycks vara mycket hög. (Eller ja, han vet förstås vad han gör. Men det han säger behöver inte vara sant för det!) Cornu, du har naturligtvis inte missat, men tydligen valt att helt bortse från, alternativt undanhålla från dina läsare, den skarpa kritiken mot general Breedlove nu under våren? Han har flera gånger blivit påkommen med våldsamma överdrifter och rena lögner om omfattningen av ryska trupprörelser, i uppenbara försök att eskalera konflikten. (Se t ex denna artikel i Der Spiegel.) Om en hög Nato-general (visserligen amerikan i det här fallet) gör så, varför skulle det vara förvånande om även någon annan Nato-general gör samma sak? Det finns uppenbart någon bakomliggande agenda.
Detta gör dock dessvärre inte din alarmism mindre påkallad. Om höga Nato-företrädare aktivt verkar för att eskalera konflikten, oavsett varför de gör det – då lär den eskaleras. Det är en självuppfyllande profetia, så att säga. Motparten, ryssarna, verkar ju mer eller mindre bindgalna och känner inga gränser längre (varken bokstavligt eller psykologiskt), så om även Nato aktivt muckar bråk, då kommer det sannolikt att bli bråk.
Tack Börjesson, för balanserad kritik.
Som du påtalar spelar syftet inte någon roll, resultatet riskerar dessvärre bli det samma oavsett.
Är det över 30 krig USA har medverkat eller startat efter andra vk? Det vore väl nästan märkligt om de inte fortsatte i samma anda? Hur många regeringar har man störtat eller försökt störta? Vi skall akta oss noga för att hamna mellan de käftarna. USA har ingen sympati annat än för England. Alla andra utnyttjas fullt ut i det egoistiska spel som den amerikanska staten spelar – styrda av finansen/vapenindustrin/Israel. Tyvärr verkar Sverige gå rätt i fällan med god hjälp av Cornu och andra. Att skrämma folk med ryssen är bara ett sätt att lura folket in i Nato.
Var har de krigen utkämpats? Vilken kontinent/världsdel? Många av de där var ju marionettkrig som i själva verket utkämpades mellan CCCP och USA i t ex Angola, Korea etc så att ensidigt beskylla USA för att ha startat dem är löjligt.
Du låter som ett skäggigt 68-offer på Södertörn som förläst sig på Jan Myrdal.
När startade USA krig i Europa senast? Och kom inte dragande med Balkan. Gör en lista över dina 30 krig, så ska vi väga alla de som du placerar i Europa mot Nagorno-Karabach m fl.
@Ben
Serbien
@Ben
Anser fö att det är USA som orsakat inbördeskriget i Ukraina.
Det blir två – bara 28 kvar.
Ponera att ryssen kommer. Är det realistiskt att man hinner köpa en enkelbiljett till Sydamerika och schappa, eller kommer flykt medelst kommersiellt flyg omöjliggöras i tidigt skede?
Jag vill gärna vara proaktiv, men kan jag slippa att lämna allt pga en tweet så vore ju det fantastiskt.
Finns det några vettiga alternativ? Ha en motorbåt vid kusten och dra till Danmark och vidare med bil? Kommer de förstöra Öresundsbron?
Skaffa en svart rock (bra att gömma sig i) med insydda Krügerrand
Ta en snabbkurs i Ryska. Jag tror inte att dom har tolkar så att det räcker.
När ockuperades Transnistrien? Måste ha missat något. Och hur lyckades de med det, det ligger ju en bit från Ryssland?
Iofs inte längre ser jag nu när jag tittar på kartan, Krim är ju inte alltför långt bort.
Urban.
Lite historia från Wikipedia.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Moldavien
Moldavien är knyckt från Rumänien, och nordöstra delen har Ryssland inte släppt de senaste 150 åren.
= Transnistrien
Cui bono!
Vem tjänar på Rysslands konflikt med Ukraina?
Det finns ju på band, där USA:s speciella sändebud tydligt förklarade vilka individer hon ville skulle ta över i Ukraina. Sen störtade man en demokratiskt vald president och stoppade in sin marionett.
Sionisterna styr nu i princip USA som man vill och använder dess omfattande resurser till att utföra deras skitgöra. i det här fallet att tvinga bort Ryssland från Iran och Syrien som stör Israels planer att skapa ett Storisrael där övertagandet av Levanten http://sv.wikipedia.org/wiki/Levanten med dess bördiga jord är en viktig del.
Ponera att Ryssland skulle göra samma sak i Kanada (sätta in en Moskvatrogen ledare) och sen t ex stänga ner Alaskan highway och effektivt skära av Alaska från övriga USA, hur tror ni USA skulle reagera?
Jag är så förvånad över att Cornu och den stora massan inte ser vad som pågår.
Ryssland har inget intresse av Sverige, men börjar vi provocera Putin, låter NATO träna ihop med svenska förband och använda våra flygfält, samt utnyttja våra underrättelsetjänst för att spionera på Ryssland. Ja då blir vi ju helt plötsligt ett militärt mål istället för ett neutralt land.
Dags för vår regering att hålla käften och inte blanda sig i vad som nu håller på att ske (vi är den där finniga lilla taniga killen på skolgården som utan anledning står och kaxar mot en av 2st stora vana slagskämpar och inte inser att vi inte står bakom ryggen på den som skall skydda oss utan närmast (geografiskt) den vi provocerar) . Be NATO dra och håll en hälsosam distans till Ryssland. Bygg upp ett eget försvar som är värt namnet, med återinförd värnplikt. Ev samordna övningar med Finland som har samma värdegrund som oss.
/
Alltså Phil. Du blir, liksom jag, provocerad av vissa saker emellanåt. Vad beror det på? Varför blir vi provocerade? Jo, enkelt. VI tror att andra ska göra på ett visst sätt men gör däremot på ditt eget sätt. Är det fel? Nix, de följer sin väg. Så vad kan jag göra åt det? Helt enkelt acceptera att jag inte styr över in omgivning. MEN, Putin verkar inte förstå att problemet att han låter sig provoceras är hans eget, och går till nån psykolog för att prata ut om saken och bearbeta sig själv. Nej, han vill hellre än att ändra sin egen inställning mot andra, ändra på andra för att passa in i hans bild av relationer.
Klassiskt fel. "Det är aldrig mitt fel, det är alltid någon annans fel, att jag blir provocerad".
Bah, Lite KBT skulle kanske funka, ska vi samla till en kursvecka åt Putin?
Avsiktliga läckor är ändå de bästa läckorna…..
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
NATO kommer kollapsa vid första skott. Ryssland kommer flytta fram sina positioner till Östersjön. DVS ockupera Baltikum. Europa är splittrat. Ingen Tysk, Britt eller Fransman kommer blod kommer spillas för dessa små kaxiga skitländer. Européerna kommer inte riskera storkrig i Europa. Man har lärt sig läxan av två storkrig. Återstår galningarna som styr Washington. Kommer de trycka på knappen trots inte en enda rysk kula avlossats mot de?
Kom nu inte och säg alla NATO länder kommer förklara storkrig mot Ryssland pga av ett dokument.
Detta blir ganska överdrivit. För det första vet vi inte ens att en NATO-general har sagt att det finns chans för ett Europeiskt storkrig, likaså vet vi inte heller om det kommer att bli någon krigssituation mellan vare sig NATO eller Ryssland. Att man sedan tar för givit det någon publicerar på twitter eller sociala medier, bör i allmänt ses som spekulation eller lögn, om inte informationen går att bekräfta via andrahandskällor, främst via säkerhetstjänster. Men det blir ganska kontraproduktivt att gå ut och skrika och ropa på att ryssen kommer, låter ganska mycket som "the boy who cried wolf". Innan rättshaveristerna (inklusive administratören) på den här bloggen går ut och skriker att ryssen kommer, bör man se på att situationen i Östersjön kan förvärras de närmaste åren, men att vi kommer få något storkrig i sommar, låter väldigt osannolikt och jag tror snarare att Ryssland kommer att gå emot Ukraina och Kiev än att ge sig på Sverige. Dock så har Ryssland intresse i att överta Gotland och delar av Västkusten (Göteborg, Falkenberg, Uddevalla) för att kunna nå Atlanten och Arktis, där den s.k. reservoljan finns. Men skulle en eventuell eskalering ske från Ryssens sida de kommande fem åren, är det ju främst regeringens inkompetens som gjort så att ryssen kunnat möjliggöra ett sådant skede.
Ja jag ska ut och gräva, men inte så djupt. Potatis smakar bäst absolut färsk och en bra reserv i marken om det blir riktiga problem. Äppelträden blommar bra fast det är dåligt med bin i år. Aldrig har jag hunnit helt ta rätt på alla äpplen men ibland har det blivit gott vin av en del och även vinäger men mesta skörden hamnar på komposten. Ättika går att fixa till hösten om behov uppstår. Vet hur man destillerar som är en förutsättning men gör det bara om vi hamnar i nöd. Tills dess följer jag lagen.
Utgår från att fler har trädgård och kan skörda äpplen och plantera lite potatis. Många stadsbor har eller kan skaffa ett litet lantställe.
Vänliga hälsningar
Nanotec
De senaste dagarnas mediehysteri över ett spionplan som på internationellt luftrum samlar uppgifter är ännu ett bevis på hur vi medvetet påverkas åt ett visst håll. Ingenstans jämförs det med de 8-12 liknande flygningar som Nato gör per vecka vid Ryssland gräns. Eller de spionflygningar som svenskt flygvapen gör utanför Kaliningrad och som regelmässigt möts av ryska plan. Det här spelet har förekommit länge. Det senaste året har Nato fördubblat sina flygningar, och det är då naturligt att Ryssland svarar med samma mynt.
Det finns en agenda bakom detta. Sverige skall tvingas in i Nato och det gäller att förändra opinionen för att göra det möjligt. Cornu agerar gärna "nyttig idiot".
Jaha, och hur vet du att 8 – 12 liknande flygningar görs per vecka? Kan du lämna referenser till det påståendet från trovärdiga källor?
En enkel sökning ger följande bl a:
Chief Commander of Russian Air Force Colonel General Viktor Bondarev, via Tass dec 2014.
Lieutenant-General Mikhail Mizintsev, head of the Russian Defense Ministry’s joint military command center, via Bloomberg. "Russian fighters flew more than 300 missions in response to NATO and other foreign military aircraft approaching the country’s borders this year" (2014), he said.
Lite mer trovärdigt än nån okänd källa.
Hur många av de 8-12 flygningarna gjordes av Kina?
Nu börjar jag tvivla på din läsförståelse. Jag skrev; "de 8-12 liknande flygningar som Nato gör per vecka vid Ryssland gräns".
Jag ser detta inlägg som propaganda för ett svenskt Natomedlemskap och en hårdare liering med USA.
Med tanke på USA:s globalt verkande utrikespolitik sedan murens fall, kan jag bara dra slutsatsen att USA är ondskans imperium, och är i förfall. Det är nya tider nu. Sovjetunionen och Warszawapakten har fallit. Fatta det!
Några brottstycken från USA:s illdåd:
December 1989 invaderades Panama av USA.
Fram till 2014 hade opievallmoarealen (OPIUM POPPY CULTIVATION) i Afghanistan i stort sett hela tiden ökat sedan 2002, enligt UNODC. (74000 hektar 2002 och 224000 hektar 2014.)
Den USA-ledda Irakinvasionen 2003 har lett till att spåren av mänsklighetens tidigaste civilisationer och gemensamma kulturella rötter nu förstörs. USA:s krigshetsande beslutsfattare har rudimentära historiekunskaper, men uppenbarligen en förkärlek att döda relativt sekulära starka ledare för multireligiösa nationer, såsom Saddam Hussein, Muammar Kadaffi, och nu på tur Bashar al-Assad. Fru Clinton deltog ju i en gemensam presskonferens tillsammans med saudiarabiska kollegor, där det proklamerades att det är en plikt att beväpna motståndarna till Bashar al-Assad och hans regeringsstyrkor.
USA:s aktiva medverkan i mordet på Kadaffi har lett till att Libyen har blivit en tummelplats för ISIS och al-Qaida, där dessa grupper kan kapitalisera på flyktingsmugglingen till Europa. Flyktingarna kommer till råga på allt till stor del från Syrien.
USA såg till att Kosovo styckades av från Serbien 2008, vilket blev ett prejudikat till Krim-avstyckningen från Ukraina. Kosovo är numera ett rättslöst, kriminalitetsbefläckat område som kräver utländska observatörer.
Självfallet ska Sverige inte liera sig hårdare med USA via Nato. Genom USA:s utrikespolitik och av normalbegåvade sjuklöverpolitikers inställning drabbas Sverige av en destruktiv massinvandring.
Sverige ska istället skaffa sig ett eget starkt försvar. Det är viktigt att hotnivåen i Östersjön inte höjs ytterligare, genom ett svenskt Natomedlemskap. Lär av historien och minns Sveriges 200-åriga fredsperiod.
http://www.unodc.org/documents/crop-monitoring/Afghanistan/Afghan-opium-survey-2014.pdf
Detta är ett perfekt exempel på en SDare som agerar nyttig idiot. Att han är SDare är uppenbart då han använder termer som "sjuklövern" och allting i slutändan handlar om "massinvandring".
Så hur kommer det sig att Sverigedemokraterna låter sig utnyttjas som nyttiga idioter och rakt av köper Putins propaganda och historieskrivning? Vi vet om att Putin stöttat motsvarande (och kommunistiska) partier i andra länder. Hur ser samarbetet mellan SD och Putin-regimen ut egentligen? Är det bara ekonomiskt eller erbjuder ryssarna hjälp i form av "PR-konsulter" och liknande, för att hjälpa SD nå ut med sina budskap. Det skulle ju ge ryssarna stora möjligheter att forma SDs politik. Att både SD och Putin-regimen har stark närvaro på nätet i form av troll har väl inte undgått någon. Finns det rent av samarbete? Troll som gruelse får mig nästan att tro det.
Kan ha med detta att göra:
http://cornucopia.cornubot.se/2013/02/lag-iq-kopplat-till-rasism-och.html
@Gruelse, Hoppsan, det var både stort och smått som USA är skyldiga till. I mina ögon har du fel i allt, men en mening håller jag med om "Sverige ska skaffa sig ett eget starkt försvar". Jag raderade "istället", meningen blev bättre utan det ordet.
Ja, USA har historiskt gått ganska hårt fram. I arabvärlden och Sydamerika. Kan du förklara varför Ryssland ska känna sig hotade av det? Ligger Ryssland i Sydamerika?
Om man skall ha åsikter om USA så måste man nog konstatera att när de ger sig med i leken, ibland ovilligt, så ger de järnet. Inga halvmesyrer där. Och att de räddade oss från Hitler alternativt Stalin är nog en helt oomkullrunkelig sanning. Om de efter det gjort några misstag förlåter jag det. Huvudsaken att de gör rätt när det gäller, speciellt när det gäller mitt arsle.
Min kommentar har tydligen blivit mumma för cykloperna. Ingen av cykloperna har kommit med någon saklig kommentar som öppnar upp för konstruktiv debatt. I stället har cykloperna omsorgsfullt bemödat sig om att flöda tillmälen, insinuationer, guilt-by-association-anspelningar etc. gentemot mig.
Slutsatsen blir då att cykloperna finner mina argument oantastliga, men gillar uppenbarligen inte att de framförs. Det jag skriver stämmer inte med deras i en aura av politisk korrekthet, intellektuell inavel och rudimentärt utvecklad analytisk förmåga hopsnickrade världsbild.
Jag tar dock till mig Unknowns kritik för att jag använder begreppet "sjuklövern". Jag ska trappa av med det. Istället, som en hommage till Decemberöverenskommelsen och så länge som den gäller, kommer jag hädanefter börja använda begreppet "DÖ-skallarna". Jag hoppas Unknown blir nöjd med "DÖ-skallarna", eftersom det också speglar hjärnaktivitetsnivån.
Enligt cyklop Unknowns skruvade logik blir den ansedda engelska tidskriften "The Economist" sverigedemokratisk, eftersom den beskriver den svenska invandringen i termer av "mass immigration".
Som svar till cyklop cornu som insinuerar att jag har låg IQ, så har jag avlagt Teknisk fysik-examen på den tiden då Sverige hade kvar sina bildningsideal och hade relativt god utbildningsstandard. Jag har således dokumenterat god analytisk förmåga.
Åter till huvudfrågan:
Som jag uppfattar det, så är detta krigshysteriska blogginlägg en i raden av blogginlägg, med en fadd underton av att Sverige ska gå med i Nato och knyta hårdare band till USA. Vi talar om det USA, som invaderade Irak 2003 utan FN-mandat, men med förfalskade bevis av WMD och påstådd al-Qaidanärvaro som grund. Invasionen har resulterat i en förstörd stat, al-Qaida närvaro, ISIS framväxt, flyktingströmmar, förstörda fornlämningar från civilisationen vagga samt 10000-tals civila dödsoffer samt traumatiserade och självmordsbenägna amerikanska krigsveteraner. När invasionen har skapat så många civila dödsoffer kan man inte annat än att tala i termer av ondska! Men detta vill inte cykloperna ta in.
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/karl-ove-knausgards-rasande-attack-pa-sverige/
Här i Finland har reserven fått ett brev från försvarsmakten ca 930 000 st med uppdatering var man hamnar vid mobilisering. Så något är på gång av förberedelse för det värsta .
Det känns tryggt att ni finnar tar det hela på allvar. Speciellt så har ni ju ett riktigt bra track-reckord. Jag litar på dig och lutar mig tillbaka i TV-soffan med en Brooklyn East IPA i handen.
Engelska tidningar nämner det också
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/finland/11621512/Finland-tells-900000-reservists-their-roles-in-the-event-of-war.html
Jag har hela tiden sagt man inte behöver bry sig så mycket om hysterin runt decemberöveenskommelse och traditionella blockpolitiska regeringsalternativ. Det dröjer inte länge innan den säkerhetspolitiska situationen gör att vi har en samlingsregering (dvs s+allians) eller möjligen en s+m-regering. Det är ju inte direkt några saker som inträffat de senaste dagarna som ligger bakom sådana prognoser.
Barrack Obama kan inte bli omvald en gång till så mindre chans att USA vill gå med i kriget om det kommer.
Hur ser USA:s beredskap ut för ett krig inom NATO? Har de kapacitet att agera, givet hur investerade de är i Mellanöstern?
Var är Obamas blickfång vs. Ryssland?
Apropå prioriterade svenska mål: En enda bomb över Stefan Löfvéns icke kollektivavtalsmässigt byggda sommarstuga (när han är där i sommar) så sitter vi plötsligt med Åsa Romsom som statsminister (i alla fall fram tills regeringen kan ombildas), det känns ju betryggande – NOT…
Hur fet atombomb droppar man på Onsalahalvöns FRA-anläggning? Enligt nukemap så slipper jag tryckvågorna i upp till ~600kt.
Är du säker på att det är en FRA-anläggning? Enligt en diskussion på nätet från 2008 (…) finns det ingen anläggning där som sysslar med sådant där.
Har för mig att Google Earth fick lägga på moln över FRAs anläggningar så att ingen skulle kunna hitta dem, så de är nog skyddade nu ovanifrån. Dock vet man inte hur det är med Google Street View.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nyttig_idiot
Om NATO på allvar trodde att det fanns en risk på 10-20% för krig i sommar så torde vi sett mer förberedelser. Eller? Dessutom kan jag tänka mig att en polsk eller baltisk general säger andra saker än en fransk eller tysk.
Om NATO på allvar trodde att det fanns en risk på 10-20% för krig i sommar så torde vi sett mer förberedelser. Eller? Dessutom kan jag tänka mig att en polsk eller baltisk general säger andra saker än en fransk eller tysk.
Den här bloggen börjar mer och mer likna ren skrämselpropaganda i riktig Aftonbladet-stil. "Barnen drack livsfarligt vatten", "Så många kommer drabbas av hudcancer i sommar" etc.
Det här är sjukt osakligt och mycket lågt. Jag vill ha konkreta argument för varför det skulle bli krig med Ryssland. Putin framstår inte ens i närheten så galen som Hitler. Innan andra världskriget fanns det massor av propaganda till förmån för krig (hotet från bolsjevikerna, lebensraum, alla tyskar i en nation etc). Istället så sitter Putte i livesänd TV som säkert varenda ryss tittar på och säger att Ryssland inte har några fiender (förutom kriminella och terrorister)
I EU finns det ca 500 miljoner människor.
I USA finns det ca 300 miljoner människor.
I Ryssland finns det 144 miljoner människor.
Alltså snabbt räknat är det 800 vs 144
Vilka allierade har Ryssland? Kina? Knappast att kineserna tillåter ryssarna att starta ett världskrig.
Snarare är det USA som har en hell myriad av allierade runt omkring i världen (i tillägg till NATO).
Du tänker på en konflikt likt andra världskriget. En stor långdragen konflikt där stormakterna söker ockupera motståndaren och arméer på många miljoner mobiliserades. Ett totalt krig och ett utnötningskrig. Ryssland är medvetet om att det inte kan segra i ett sådant krig (strategisk kärnvapenanvädning borträknad, alla förlorar då), men Ryssland tjänar inte heller särskilt på det.
Det man måste fundera på är vad Rysslands mål är. Det är att splittra NATO och EU, som man ser som stora hot. Man vill även lyckas få baltstaterna under sig och eventuellt andra landområden som man anser är "sina". Splittringen kan man uppnå på flera sätt, inte bara genom militära medel. T.ex. genom att understödja partier inom västländernas demokratiska system som driver en agenda som är antiamerikansk och antieuropeisk, det är dock svårt, framför allt med NATO.
Något man istället kan göra är att genom en noggrant genomförd blixtoperation ta Gotland. Då hamnar NATO (och EU) i ett läge där det är högst oklart om man i händelse av ett ryskt angrepp mot baltstaterna ens kan återta dem i rimlig tid med rimlig insats. Detta sänker förtroendet för NATO och USA och skulle kunna leda till stor splittring. I det läget kan man eventuellt splittra NATO utan att faktiskt krigat med NATO.
Man kan, om man är beredd att kriga mot NATO, ta Gotland och samtidigt baltstaterna och försöka ställa USA och NATO inför fait accompli. Samtidigt försöker man så klart arbeta med det inflytande man har. Den gamla östtyskan Merkel verkar t.ex. lite väl bundis med Putin och skulle måhända motsätta sig militärt ingripande, speciellt om hon kan skylla på rysk psyops som spridit att baltstaterna påbörjade attacken/höll på med etnisk rensning av rysk minoritet/whatever. Desamma gäller så klart vid en enskild attack mot Gotland.
Det hela vore så klart ett stort risktagande, men på kort sikt och i ett snabbt konventionellt krig över ett begränsat område i Rysslands direkta närhet där Ryssland får diktera mycket av utgångsvillkoren (Läs Baltikum med ett Gotland ockuperat av Ryssland) så har Ryssland mycket goda möjligheter att besegra NATO i en kort konflikt.
Börjar NATO slå mot mål i Ryssland och/eller mobiliserar ordentligt så torde man kunna köra ut ryssen från Baltikum med eller utan Gotland, men det blir jobbigt och tar tid.
"Då hamnar NATO (och EU) i ett läge där det är högst oklart om man i händelse av ett ryskt angrepp mot baltstaterna ens kan återta dem i rimlig tid med rimlig insats."
Kan du utveckla detta? Är inte NATO:s kapacitet överlägsen rysslands?
Jag är egentligen inte rätt person att beskriva problematiken, men låt oss säga att NATO nog också trodde på den eviga freden och inte har så mycket pansar som man en gång hade. Däremot har man goda flygresurser men det hjälper inte så mycket om det står kvalificerat luftvärn på Kaliningrad och Gotland om man inte vill slå mot Kaliningrad av politiska skäl (Gotland är också svårt att ta om det försvaras, då det är en ö, försvaras inte Gotland är det lätt att ta).
Så Polen kan antingen direkt ta det pansaret man ha och marschera mot en hård bitter strid mot ryssarna där man kanske har fientligt flyg mot sig, eller invänta att resten av NATO också vaknar och att man lyckas mobilisera och kraftsamla ordentligt. Då har det tagit lång tid och baltstaterna är jävligt ockuperade och ryssarna nedgrävda. Vill man bara slåss om just baltstaterna för att inte eskalera får man då snällt ställa upp sig vid polska gränsen och möta nedgrävda ryska pansarförband rakt på. Typ.
Vill bara klargöra att NATO vinner en längre konflikt, även om man håller sig till baltstaterna. Det Putin räknar med är att NATO ska bli förhandlingsvilliga. Det ska vara politisk svaghet, när man ställs inför fait accompli och backar. Alternativt att man får slåss ett tag med de första polska styrkorna som anländer, men tanken är att en diplomatisk lösning redan ska vara fixat innan amerikanska stridsvagnar börjar rulla upp genom Litauen.
Hur ska just in time systemet fungera om handelsflottan antingen ligger på botten eller ligger och trycker i Atlanten? Ryssland har lärt sig av massvälten under WW2 och är självförsörjande, eller kan bli det pga USA:s sanktioner. Nato vinner en längre konflikt? Jag tror inte det blir några diplomatiska lösningar om Nato pressar på i Svarta havet. Det blir inte en konflikt det blir krig. Vill länderna runt Östersjön vara med och stödja Natos fortsatta expansion så kommer Ryssland svara symmetriskt.Vad nu det betyder? Om våldet trappas upp så svarar Ryssland med samma dödlighet som angriparen fast i sju gånger ljudets hastighet.
Ryssland behöver inte Baltikum. De behöver inte fientligt sinnade nationer. Det tillhör nog historien. Men även ett sönderbombat land kan duga som buffertzon. En plats där man skjuter ner missiler innan de når egna flygfält tex.
Det är Memorial Day i USA, till minne av soldater som stupat i strid. Paul Craig Roberts har skrivit på sin blogg om en amerikansk general, Smedley Butler som talade om krig och varför de uppkommer.
PCR är nu inte vem som helst. Han har en lång rad titlar från universitet, professor i ekonomi och professor i företagsadministration, Politisk ekonomi, etc. Biträdande finansminister under Reagan.
http://www.paulcraigroberts.org/2015/05/21/memorial-day-hoax-paul-craig-roberts/
"De flesta amerikanska soldater dog när de slogs mot fiender som inte utgjorde något hot mot USA. Våra soldater dog för hemliga agendor av vilka de visste ingenting. Kapitalisterna gömde sina egenintressen bakom flaggan, och våra pojkar dog för de styrande 1 procenten."
Läs vidare själva. Använd Google translate om ni inte är så hemma på engelska, det funkar hyggligt. Men läs vad amerikaner själva säger om sitt lands politik! Läs vad de med bäst insikt och kunskap säger. Lyssna inte bara på psyops på bloggar som den här, utan leta själva upp information.
Jag vet att både engelsk- och internetkunskaperna generellt är dåliga i Ryssland, men här i Sverige anses det rätt märkligt att tipsa om Google Translate när man länkar till en engelskspråkig text (det är dock flera som behöver det, men det talar man inte högt om utan folk får googla ord de inte förstår alldeles själva).
Vaddå, menar du att Saddam inte hade planerat en invasion av USA?!? :O
/sark
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Väldigt enkelt egentligen. Skrämselpropaganda = fler besökare till cornucopia bloggen = mer pengar till Lars.
Tråkigt att denna blogg tagit efter aftonbladet men jag antar att även Lars behöver försörja sig på något vis.
Tycker Lars är helt fel ute. "Såhär förbereder du dig när kärnvapenkriget slagit til och allting slagits ut" vad spelar det för roll vad man gör då, världen som vi känner den är ändå borta.
Köp lite konserver så du kan leva ett halvår innan du dör av svält, yay.
Den relevanta frågan är, vad ska människor göra NU för att det inte ska bli ett krig öht. Men den är väl inte lika rolig förstås, inga tanks och vapen och pang-pang.
Foliehatt på, check!
Det enda försvaret Sverige behöver är två kärnvapenrobotar; en riktad mot s:t petersburg och den andra moskva.
Alldeles för lite, inga trupper lär stryka med av bomber som inte ens orkar med att ödelägga mer än ett par tiondelar av själva städerna.
Hmmm…
VART tog min kommentar vägen ?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Nej, det är helt meningslöst att skriva om dessa frågor om det inte är för att göra en folkbildningsåtgärd, dvs nå de som du nedvärderande kallar "ignoranta". Konstig människosyn.
Och ja, jag har nått de du kallar "ignoranta". Många har jag fått att förbättra sin medvetenhet. Hur många har du?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ibland fungerar också chock.
Dock finns inget för dig att be om ursäkt för. Inte för mig heller.
Med en livsmedelsberedskap på noll% så är det nog hög tid att börja preppa. Jag tror att jag vet var Ryssland säger stopp" kom inte närmare. Svarta havet" troligen i närtid, om inte Nato backar hem igen. ¤¤ Rysslands permanenta representant i Nato , Alexander Grusjko skrev i en rysk tidskrift följande. Därför, enligt min mening, Natos nuvarande planerna ser ut som ett försök att skapa en avsiktlig spänning i söder. Samtidigt, möjligheten att Ryssland vid Svarta havet i dag är sådana att, enligt mina beräkningar, vid Natos skvadronen i strid kommer att kunna leva mer än 5-7 minuter.¤¤ Oavsett vad de flesta tycker om Ryssland så är de mycket försämrade relationerna mycket oroande. Europa har ett val. Erkänn Crim som en del av Ryssland och begär fred i Ukraina omgående mot att de ekonomiska sanktionerna lyfts. Alternativet är att vänta på Fimbulvintern.
Ser nu att artikeln är två år gammal.. Tydligen var officeren underinformerad eller bara naiv. Kan´ske borde nato och ryssland redan rykt ihop ett antal gånger men hejdat sig pga av de lätt förutsägbara konsekvenserna.
En lektion man kan dra av detta är att soldater av olika rang inte ska uttala sig om saker utanför deras arbetsområde, och de som bokstavligen har krig och fred som sitt arbetsområde inom nato håller nog tyst.