Tesla Motors (NASADAQ:TSLA) levererade återigen i helgen. Tidigare uttalanden om att de kunder som bistått att grunda företaget genom att köpa deras första modell Tesla Roadster skulle erbjudas förbättringar besannas. En uppgradering har nu lanserats, som bland annat gör att Tesla Roadster får 64 mils räckvidd (400 am miles).
Uppdrageringen är en kombination av en nytt batteripack med 31% högre energiinnehåll per volym, bättre optimerade däck, samt en mjukvaruuppgradering för att trimma om bilen och optimera den för olika körsituationer, ungefär som man gör med ett JAS-plan…
“Combining all of these improvements we can achieve a predicted 40-50% improvement on range between the original Roadster and Roadster 3.0. There is a set of speeds and driving conditions where we can confidently drive the Roadster 3.0 over 400 miles. We will be demonstrating this in the real world during a non-stop drive from San Francisco to Los Angeles in the early weeks of 2015.”
Därmed når man som elbil en sweetspot där man kan köra mellan Los Angeles och San Francisco inlandsvägen via I-5 på en laddning, som är drygt 380 miles. Frågan är om man klarar att köra den klassiska PCH längs kusten, som är 450 miles. Antagligen inte, men det blir nästa steg att knäcka med batteridrift.
Dagschart Tesla.
Aktien steg rejält på annandagens besked om uppgradering av Roadster, även om aktien redan var i en uppåtgående rekyl. |
Rent finansiellt innebär inte detta speciellt mycket för företaget, då man bara sålt 2 400 Roadster. Men många Roadster-ägare är högprofilskunder och kändisar, och marknadsföringsvärdet på uppgraderingen, som verifierar teknikutvecklingen inom bland annat batterier ska inte underskattas.
Underförstått är också beskedet att Tesla Model S kan komma att få liknande uppgraderingar längre fram, där nya batteripack kan förlänga den ursprungliga räckvidden. Vid ett köp av Model S kan man redan idag för en förhållandevis billig framtida ny batteripack. Om det kan innebära förbättrad räckvidd är inte uttalat, men man kan tänka sig framtida erbjudanden om just ännu bättre batterier.
Bilbranschen har i så fall fått verkligt uppgraderingsbara bilar, som därmed kan få en avsevärt längre livslängd.
22 kommentarer
Grymt! Tesla borde övriga biltillverkare snegla mer emot..
Kampen mot index
Då kanske de anställda skulle få pizza av köparna…
http://teslaclubsweden.se/thank-you-pizza/
Intressant att de tar affärsmodellen från IT-världen till bilvärlden. Men finns ett par frågetecken: 1. Vad händer med de gamla batterierna? Vem tar hand om dem (Tesla?) och 2. Vad kommer det att kosta? Visst, det kan ju bli som du siar om Cornu att de gör det kostnadsfritt för att det handlar om högprofilskunder och få sålda bilar. Men gör de det, väljer de också en medveten affärsstrategi (lik den Ferrari valt med gratis service i 7 år) och väljer att satsa på låga volymer och dyra bilar. För det går knappast att applicera den affärsmodellen med vinst på större volymer…
"Vad händer med de gamla batterierna?"
Det är väl ganska uppenbart att antingen går de till återvinning eller så säljs de för andra applikationer som t.ex. energilagring i fastigheter med solceller. Varför skulle det vara ett "frågetecken" och varför ska utomstående lägga sig i det? Tror du de typ dumpar dem i havet?
Det är en kostnad som antingen läggs på Tesla eller på kunderna. Det kommer knappast att gå hantera som eltandborstar eller mobiltelefoner där man bara förutser att kunderna tar hand om problemet. Hela återvinningsproblemet och den omvända supply chain det innebär kommer sannolikt att behöva hanteras av Tesla för sådana här "uppdateringar" är min gissning.
I det här fallet är det nog kunderna som betalar. Men man skulle även kunna tänka sig att återvinningen i smyg betalas via skatt innan samhället får upp ögonen för den faktiska kostnaden.
Software is eating the world..
Missade du Teslas Batteri byte?
https://www.youtube.com/watch?v=H5V0vL3nnHY
Efter en provkörning av Tesla i somras, blev jag grymt imponerad, jag hade inte förväntad mig att en el-bil hade såna prestanda.
På sikt tror jag att priserna kommer att sjunka och prestandan(räckvidden) ökar, om 10 år kommer säkert 50% av de nya bilarna att vara rena elbilar och om ytterligare 10 år kommer det inte att säljas några fossildrivna bilar. Eller vad tror ni??
Ok Och vad är räckvidden i minus 20? elbilen kommer inräknat batteribyten och övriga fasta kostnader att spränga alla tidigare milkostnader med råge ingen kommer att ha råd med en sådan bil oavsett vad tillverkaren påstår på sin hemsida. dream on
Om "motorvärmaren" har värmt upp batteripacken och den isolerade kupén innan avfärd blir det ungefär samma räckvidd.
Enligt flertalet ägare verkar räckvidden minska med ca 10-15% vid vinterväglag och kyla. Enbart kyla verkar minska räckvidden med ca 5%.
Hur har du tänkt dig att värma upp ventilationluften under körning? Det är ansenliga mängder som ska värmas upp under en 64mila färd i minus 20, Det finns helt klart en anledning till att tesla själva anser att man ska köra mellan San fransisco och los angeles
det skulle för övrigt vara intressant att få ta del av teslas laddnings siffror i minus20
Att man "ska köra mellan San Fransisco och Los Angeles" kan ju ha att göra med att Tesla själva håller till i Kalifornien… Att säga att man kan köra Stockholm-Skellefteå på en laddning har ju tveksamt marknadsföringsvärde utanför Sverige (och inte ens i Sverige är det nog särskilt många som har någon egentlig uppfattning om hur lång den sträckan är…).
Hm, var visst fågelvägen det var samma avstånd till Skellefteå.. Stockholm-Malmö är en bättre jämförelse avståndsmässigt om man mäter bilväg.
Fredrik, Tesla värmer och kyler luften med en "värmepump", givetvis tar det på batteriet och förkortar körsträckan.
Angående batterier så händer det mycket på den fronten, vems minns inte hur batteriet på borrmaskinen såg ut för 15 år sedan jämfört med dagens små effektiva batterier, fortsätter utvecklingen i samma takt borde vi snart kunna köra 100 mil på en laddning, den stora stötestenen nu är priset, det måste ner till rimliga nivåer.
Tja, bilfärden Los Angelsen – San Francisco lär garanterat ske med luftkonditioneringen påslagen…
Nej, det tror jag inte. Helt enkelt för att infrastrukturen för att ladda elbilar inte kommer att finnas över hela världen.
Däremot kan jag mycket väl tänka mig att om 25 år så har elbilar och elhybrider en stor andel av nybilsmarknaden.
Realtivt enkel infrastruktur.. elen är redan dragen.
det har den säkert men, det säger inget om hur stor den kommer att vara,
Det "nya" högeffektiva longlife batteriet som snart kommer att revolutionera elbilarna har man lovat ut och väntat på i över 100år
vad kostar det att byta ut tiotusen mobiltelefonbatterier i en bil som har dom inbyggda överallt tror du? och vilket andrahandsvärde har en sådan bil när batterierna börjar sjunga på sista versen, Klart som tusan att tesla skryter upp sin produkt och precis som alla andra tillverkare som försöker sälja sin vara undviker att tala om problemen
Martin: finns stora delar av världen där elen inte alls är dragen… Alla bilar finns inte i västvärlden. Dessutom lär befintlig elinfrastruktur på många ställen inte vara byxad för att dessutom kunna ladda ett stort antal elbilar
Finns stora delar av världen där det inte finns bensinstationer, ändå kör folk bensinbilar, eller hur?
Den stora frågan är: Vad kostar det?
Min far lät den lokala Volvoverkstaden montera en B21 (överliggande kamaxel och 102 hk) i famlijens Volvo 242 -75 med B20 (stötstänger och 82hk) orginal någon gång i inledningen på 80-talet efter ett motorhaveri. Så det där med uppgradering av bilen var inget nytt..