En koalition av alliansen och Miljöpartiet tar över (van)styret av Västra Götalandsregionen. Man höjer skatten kraftigt och avser att höja biljettpriserna i kollektivtrafiken med 5% om året i deflationsssverige. (Stampen/GP)
Landstingsskatten för skattebetalarna i Västra Götalandsregionen ska höjas med 0.4 procentenheter, eller förenklat 120:- SEK i månaden för en person med 30 000:- SEK i lön.
Kollektivtrafikens dilemma och oförmåga att konkurrera belyses tydligt med taxehöjningarna. Faktisk kostnad per mil för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen är 445:- SEK, och drygt 50% av kostnaden tas via skattesedeln. För varje 100:- SEK du betalar i taxa skjuts till det 140:- SEK i skattepengar.
Ändå behöver man alltså höja 5% om året. Eller som man uttrycker det: ett maxtak om 5% om året. Men det råder ingen tvekan om att vi kommer få se dessa höjningar årligen, vilket kallas för en satsning.
Detta gäller samtidigt som vi upplever KPI-deflation och priserna i Sverige faller med 0.4%. Lönerna höjs kanske 1 – 2%, och givet tillräckligt lång tid skulle alltså hela lönen en vacker dag gå till kollektivtrafiken om den utvecklingen håller i sig. Men så blir det förstås inte.
Skattesubventionen gör också att kollektivtrafikens taxor ökar snabbare än den generella prisökningen, eftersom taxorna måste stå för alla ökade kostnader om man inte höjer skattesubventionen. En höjning av bränslepriset med 10% ökar bara bilistens kostnader med 2-3%, då större delen av milkostnaden ligger på själva bilen, medan en sådan prisökning slår med hävstång på kollektivtrafikens taxor. Givet en schablon 33.3% kapitalkostnad (fordon etc), 33.3% kapitalkostnad och 33.3% bränslekostnad, så innebär 10% ökat bränslepris att kollektivtrafikens taxa måste höjas med 7.92% vid 10/24 andel taxefinansiering.
Fast framöver faller bränslepriserna. Oljan noteras återigen under 90 USD, vilket dock kompenseras av en svagare svensk krona och rimligtvis av skattehöjningar från Miljöpartiets sida.
Oavsett kommer alltså boende i Västra Götalandsregionen få mindre relativt mindre pengar i plånboken från årsskiftet när skatt och kollektivtrafik höjs.
Kollektivtrafiken är beroende av biltrafiken – systemet skulle kollapsa mer folk faktiskt åkte kollektivt, då den inte är dimensionerad för detta. Skattekostnaden kommer skjuta i taket om t ex peak oil gör att fler måste ställa bilen och åka kollektivt.
1 kommentar
Siffran 50% är fake. För att komma runt 50% begränsningen och kunna föra över mer pengar än vad som är tillåtet enligt reglerna, köpte GBG först kort till alla barn under 7 år , och senare kort till alla över 65. Detta handlar ju enbart om att kunna föra över mer skattepengar än tillåtet.