En del partier ignorerade (sd):s existens helt under valnattens intervjuer och tal. Andra skanderar inga rasister på våra gator, och de som inte längre har en politisk karriär försökte problematisera och kalla partiets framgångar allt från en signal till ett misslyckande för migrationspolitiken. Under tiden gjorde (sd) massiva valframgångar på de orter där man till skillnad mot Stockholm öppnat sina hjärtan för flyktingarna.
Alla valresultat för 2014 är valnattsresultat och avser riksdagsvalet.
![]() |
Högalid 8 Bergsund på Södermalm |
Men låt oss börja med de stängda hjärtanens Stockholm. Denna kommun, med sina 905 184 invånare, tog emot 93 flyktingar 2012 och debatterar om att det är jobbigt att ta emot 20 ensamkommande flyktingbarn. I denna kommun fick (fi) + (mp), som bägge vill se helt fri invandring och helt öppna gränser (ja, att ge papperslösa vård-skola-omsorg och tillhörande angiverförbud är just detta), 18.3% av rösterna. Tittar man på några av de mest extremistiska valdistrikten, som Högalid 8 Bergsund på Södermalm, där skyhögt skuldsatta bolånetorskar inte tar emot en enda flykting, så fick (fi) + (mp) 35.1% av rösterna och är andra och tredje största parti. Några andelar av procent till så hade de varit större än (s).
Beskedet är tydligt. Flyktingförläggningar i Högalid och Bergsund. Rent av på hela Södermalm, för på hela Södermalm – Enskede röstade 25.2% på (fi) + (mp).
Låt oss istället titt på valresultaten på de orter som öppnat sina hjärtan.
![]() |
Stallbacken. |
Så fort det öppnas en flyktingförläggning på en ort långt bort från Stockholm så skjuter (sd)-stödet rakt uppåt på dessa orter. Orter långt bortom stockholmscentrerade media och kulturelit, där alla vet bäst och dömer.
Låt oss ta några exempel.
Sunnansjö i Ludvika. I kommunen är nu (sd) näst största parti med 20.0% av rösterna mot 7.6% år 2010. I Björkås får partiet 29.0% och i Stallbacken 28.7%. Flyktingförläggningar i en glesbygd och de öppna hjärtanens politik. Här hittar man ingen deli där man kan lämna in sin surdeg på hotell.
![]() |
Ställdalen. |
Ställdalen i Ljusnarsbergs kommun. Flyktingförläggning. 36.1% för (sd). I hela kommunen får (sd) 23.8%.
Västra Å i Askersunds kommun. Flyktingförläggning. Hammar-Olshammar ger (sd) 22.5% och i kommunen är partiet näst största parti.
![]() |
Gammalstorp. |
Nere i sydöstraste Sverige, längt bort i Blekinge ligger kommunen Sölvesborg, besökt av få, bortglömd och okänd för de flesta. Här öppnar man sina hjärtan och tar emot flyktingar. (sd) är näst största parti och får 25.2% av rösterna. I valdistriktet Gammalstorp är (sd) största parti och får 31.0% av rösterna.
Den här utvecklingen kommer fortsätta i samma takt som svenskarna öppnar sina hjärtan. Lyckas det inte bildas en ny regering till slutet av oktober blir det nyval vid årsskiftet. Till dess kommer (sd) fortsätta att stärkas och i riksdagsvalet 2018, om vi inte får se nyval under mandatperioden, kanske (sd) ligger runt 20%?
För detta är verkligheten bortom moralismens diskurs. Det är en havererad migrationspolitik, det är en obefintlig integrationspolitik.
Och där finns (sd):s rekryteringsgrund för sitt väljarstöd. Inget annat. Vill man se 20% i stöd för (sd) så fortsätter man på befintlig migationspolitik och integrationspolitik.
Sverigedemokraterna vinner, Sverige förlorar. Och på Södermalm, världens tredje coolaste plats, lämnar man in surdeg på hotell.
Film inspelad vid Medborgarplatsen på Södermalm nedan. Notera att den som stoppar har resväska och därmed verkar vara en turist, ej från orten.
114 kommentarer
Inga rasister på våra gator. Vp
Vi ska vara en motvikt mot SD F!
Tragiskt med dessa ställningstagande, speciellt när svaren är så tydliga.
Varför polarisera mot SD. Är en extrem politik mer realistisk?
Tja, det finns ju väldigt få rasister på (v):s, (fi):s och (mp):s gator på Södermalm.
Polariseringen(SD siffrorna) ökar i Malmö och Södertälje. Kommuner med stor invandring.
Detta är i grunden dåligt och trist.
Det finns ett problem som partierna inte kan hantera på ett vettigt sätt.
Nu ser jag fram emot en politik som inte polariserar oss mer-det är nödvändigt om Löfven skall sitta kvar under hösten! 😉
Typiskt socialister. Vara emot äganderätt och samtidigt påstå att det är deras gator.
Apropå surdegshotell: http://www.svenskbladet.se/stockholm/index.php?alias=hennes_surdeg_mobbades___ingen_tar_ansvar.html
Det är inte lätt att vara surdeg heller tydligen…
Mycket bra analys Lars. Så länge dom inte samarbetar med SD eller lägger om sin egna politik fortsätter det hela. Jag tycker det är sandlådenivå på övriga partier och hur de ska lyckas regera Sverige med detta resonemanget säger jag bara lycka till!
Svalövs kommun, med det omskrivna Blinkarpshemmet i Röstånga. Näst största parti med 26,5% endast 3% från (S)
http://www.val.se/val/val2014/valnatt/R/kommun/12/14/index.html
Valdistriktet Gusselby i Lindesbergs kommun
Preliminära resultatet: http://www.val.se/val/val2014/valnatt/R/valdistrikt/18/85/0203/index.html
EU-parlamentsvalet 2014: http://www.val.se/val/ep2014/slutresultat/E/valdistrikt/18/85/0203/index.html
Anledning? Flyktingmottagning öppnade nyligen (½-1 år sen? Minns inte riktigt).
'Chockdoktrinen' in effect
Jag kan ju skriva ut det viktiga här: Igår blev det 36,8% för SD (13,2% 2010), i EU-valet blev det 31,39% (11,89% 2010).
Och snart kommer antagligen kritik mot Alliansen för att de inte tar sitt ansvar för Sverige, överger sin politik och blir stödparti till de rödgröna. Men att ta ansvar är att föra den politik de blivit invalda på. D.v.s. det är de rödgröna som ska ta ansvar för Sverige och lägga fram en budget och driva en politik som kan godkännas av majoriteten, med SD eller Alliansen. Lame duck…
Cornucopia kanske kunde snickra ihop en kurva där Sd som funktion av antalet flyktingar sattes upp.
Sambandet är redan uppenbart!
f(x)=x
Nu är det så att de vackra intelligenta människorna på söder, som röstar på MP och FI, ser igenom detta, endast en dum bondläpp går på det 😉
Cornu: Vad är din lösning på "problemet" SD ?
#prataomdet
Väster-Myckeläng, Älvdalens kommun. Valdeltagandet upp från 76 till 86%, sd från knappt 8 till knappt 32%.
De säger att sd vunnit moderatröster. I glesbygden är det mycket soffan som släpat sig till vallokalen och röstat sd.
Annars tycker jag att det är intressant att se hur mp klarat sig i distrikt med vargrevir. Något över 1% vad jag kan se snabbt.
De övriga partiernas uppträdande mot SD påminner om 5-åringar i sandlådan, …du får inte leka på våran gård …du får inte leka på våran gård …du får inte leka på våran gård…..
Något mer sansat uppförande borde man kunna begära av våra politiker.
Malmö har två angränsande områden:
Herrgården och Almgården.
Den ena är invandrartät med SD på 1%
Den andra är SD tät med 35% .
Är det denna polarisering som vi vill utöka ?
Ja vill vi ha ett segregerat Sverige eller inte? Ska vi släppa in Stockholm i Sverige, inkludera istället för att exkludera?
Hur ska "vi" kunna svara det om "vi" inte ens blir tillfrågade? Dessutom finns det ju ett kommunalt självbestämmande så det handlar inte alls om att "släppa in" enstaka kommuner, de ska själva få avgöra detta. Och de som vill exkludera sig själva torde ha full rätt att göra detta.
Så du vill tillåta att en kommun/en gruppering isolerar sig för att den/de vill det? Slippa insyn, undgå att vara del av samhället, att bli segregerade på sikt?
Alltså, kommunallagen finns ju redan och tillämpas. Den innebär ju inte att kommunen enbart har skyldigheter utan att den i demokratins namn också har rättigheter.
1 § Sverige är indelat i kommuner och landsting.
Dessa sköter på demokratins och den kommunala självstyrelsens grund de angelägenheter som anges i denna lag eller i särskilda föreskrifter.
1 § Kommuner och landsting får själva ha hand om sådana angelägenheter av allmänt intresse som har anknytning till kommunens eller landstingets område eller deras medlemmar och som inte skall handhas enbart av staten, en annan kommun, ett annat landsting eller någon annan.
34 § Fullmäktige får besluta att det som ett led i beredningen av ett ärende som fullmäktige skall handlägga skall inhämtas synpunkter från medlemmar i kommunen eller landstinget.
Detta kan ske genom folkomröstning, opinionsundersökning eller något liknande förfarande. Vid opinionsundersökning eller liknande förfarande får valnämnden i kommunen anlitas, om nämndens verksamhet i övrigt inte hindras av det.
Osv etc.
Det är alltså en demokratisk rättighet på många sätt att säga bu eller bä till förändringar på kommunal nivå. Det förefaller snarare som att DU vill ändra lagen, och i så fall tycker jag att du ska komma med en väldigt god motivering till en sådan inskränkning i den lokala svenska demokratin.
Om vi vill ha kvar den där möjligheten (lagen) för kommunalt självstyre ska vi inte klaga på att andra inte tar emot flyktingar. Vi måste då heller inte göra det själva. Om vi tycker att det bara är skit, varför då ta emot dem? Om vi tycker det är medmänskligt eller nåt annat, varför då inte också göra det bästa av situationen och exv fånga upp befintliga kompetenser, våga ställa motkrav mot den hjälp som vi faktiskt erbjuder? Annars är vi ju bara dumma…
Detta gäller likväl på nationsnivå som kommunalnivå: vi kan själva bestämma/rösta.
Nej, det är riktigt, man ska inte klaga på andras val om man har självstyre.
Tycker det är lite beside the point iofs.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ja, det var ett misstag att hota Flashback.
Man kan lägga till angående Högalid 8, att opinionen för avspärrningar och farthinder varit stark där.
Jag tror mer på vad jag ser av den fysiska verkligheten för att förstå det inre hos människor, än deras läppars bekännelser.
I Högalid 8 ist alles abgesperrt. Mauerdenken.
Inte mycket plats för flyktingförläggningar i Högalid. Skulle vara Tanto och Långholmen i så fall. Den senare är ju lätt att spärra av också.
Dubbdäcksförbud, kollektivkörfält och hipsterturism viktigare frågor där vid latteborden.
Tveksamt om flyktingar är så välkomna i kvarteren när utomstående redan idag föses bort av Secruritas vakter som stävjar situationen med nuvarande "nedskräpning och tillfälliga boplatser".
http://www.direktpress.se/sodermalmsnytt/Arkiv/Artiklar/2014/07/Kungsholmens-parker-ska-patrulleras-av-vakter/
"Någon annan" "rik" kommun (långt borta) borde välkomna alla flyktingar istället för att dom ska vara på södermalm och påverka imagen av världens coolaste stadsdel.
Att (sd) blev tydlig vågmästare gör det nästan omöjligt att få till en regering, såvida inte Alliansen under ny partiledare i (m) tänker om. En vänsterregering ledd av Löfvén kommer aldrig att samarbeta med (sd) eftersom (v) och (mp) är de sista på jorden att gå med på det. En vänsterregering med stöd från minst två småpartier i det blå blocket t.ex. (c) och (fp), innebär politiskt självmord för dessa partier, och de lär nog inte tycka att det är värt besväret. (s) + (m) kan vi glömma av samma anledning. Återstår då bara Allianssamarbete med (sd) eller nyval som kommer att stärka (sd) än mer. Personligen undrar jag hur länge Sverige ska vara en politisk sandlåda, för att fortsätta föra en vansinnig invandringspolitik.
Tack Lars, för de roliga och elaka valvakekommentarerna igår. Läste dem i efterhand, med stor behållning!
Grundanalysen är ju att det finns ett (upplevt) demokratiunderskott i invandrar/flyktingfrågan. Eller?
Det har det väl funnits ända sedan Sven-Olle fick skit för att han ville ha en enkel kommunal folkomröstning om flyktingmottagande. Jag antar att folk i Ljusnarsberg anser sig marginaliserade av staten på mer än ett sätt men det kommer väl kanske till uttryck mycket i den här frågan.
Även kritiken mot media från diverse haveristsajter skvallrar ju om samma sak även om jag tycker den är delvis oberättigad.
Så, den uppenbara lösningen är att demokratisera flyktingfrågan. Eftersom riksdagspartierna är kassa och vägrar göra det måste ju kommunalpolitikerna till slut göra det eftersom de annars kommer att "konkurreras ut" av SD lokalt. Lokala folkomröstningar i brist på nationella alternativ alltså.
Slutresultatet av det kommer ju att bli att det finns en massa asylsökande som inte kan placeras nånstans och då får man väl rimligtvis lösa det på riksplanet. Antingen genom att göra sig av med asylsökande på något sätt eller genom t ex att göra som Australien och placera de asylsökande utomlands i väntant på prövning.
Det har blivit en vargfråga, undrar om den politiska låsningen är lika total?
Väl formulerat med vargfrågan, ja.
Speciellt med tanke på vad varg egentligen betyder, något oönskat.
Njae, det finns väl människor som gillar varg, eller? Fältbiologer och sånt.
@Ben Dover
Ursprungligen jo, varg betyder våldsverkare eller något ditåt har jag för mig och det brukar väl anses vara oönskat. Men fältbiologer och sånt kanske gillar våldsverkare?
Det ursprungliga ordet var ulv, men man använde ordet varg istället för att behöva benämna ulven vid namn.
F*tta sägs ursprungligen betyda våtmark, men om frugan hade dukat upp en stor skål med vitmossa och starrgräs till fredagsmyset hade jag ändå blivit grundligt besviken.
Ergo – semantik är sällan intressant som argument.
I vissa verklighetsfrånvända valdistrikt i Stockholm skulle Fi+Mp+V nästan kunna regera utan stöd av sossarna. Kanske finns det något valdistrikt där de är större än de andra partierna tillsammans?
Givet att Reinfeldt förlade sin avgång långt in i framtiden litar jag inte riktigt på den. Det kan vara en strategisk bluff i väntan på en fördjupad regeringskris.
Jag skäms över att vara stockholmare i dag med alla dessa världsfrånvända vänsterextremister som huserar här.
Ropen skalla – Södermalm åt alla!
Gör som jag säger, inte som jag gör.
Dummaste jag hört. Finns naturligtvis mycket att skämmas för, men för att vara Stockholmare? – Aldrig.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
"Men låt oss börja med de stängda hjärtanens Stockholm. Denna kommun, med sina 905 184 invånare, tog emot 93 flyktingar 2012 och debatterar om att det är jobbigt att ta emot 20 ensamkommande flyktingbarn."
Jag vet inte om din källa har rätt men denna verkar säga något annat:
http://pejl.svt.se/val2014/flyktingmottagande-data?sorts%5Bkommun%5D=1&page=10&offset=180
Flyktingar/
1 000 invånare – 15,9
Detta ger runt 13-15.000 flyktingar.
Wofser, det där inkluderar PUT, dvs flyktingar inte kvar på förläggning utan som fått permanent uppehållstillstånd.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Har man PUT är man inte flykting längre. Man var flykting från någonstans tidigare men är det inte i och med att man sökt och fått PUT. Antar att övriga invandrare inte heller är med. Det är ju långt ifrån att alla invandrare är flyktingar. De flesta invandrarna kommer väl från de nordiska länderna?
En tanke som slår mig: Om Alliansen vägrar samarbete, hoppas de då på så mycket problem att det blir nyval så snart som möjligt?
Tyvårr tror jag det mest stärker SD i opinionen eftersom de då behöver inte delta i käbblet utan bara sitta och vänta.
Precis vad jag tror kommer hända. Fast det kan ta en stund för först kommer minoritetsregeringen Löfven försöka förhandla och kompromissa sig fram. På det viset kan alliansen knuffa regeringen framför sig och vinnarna SD sitter bara och väntar på nästa val där de växer än mer. Limbo.
Allt snack om att ta ANSVAR, vart tog det vägen? Försvann det i samma sekund som landsfadern annonserade sin abdikation?
Fast nu är det ju faktiskt nån annan som ska regeringsbilda? Då är det väl faktiskt deras ansvar i första hand, eller?
Rent formellt har du rätt. Jag fick uppfattningen att Reinfeldt gärna satte lite käppar i hjulen för Löfvén, när han för några veckor sedan avgick i samband med att han började prata om de där 48 miljarderna som flyktingmottagningen kommer kosta. Maktspelet började då och han vill helt enkelt inte ta ansvar.
Ja angående de där 48 miljonerna kan du ju ha rätt.
Men ser man från gårdagens resultat så är ju M:s största ansvar att driva en konstruktiv oppositionspolitik, deras första ansvar är ju mot deras väljare och inte regeringen.
Så om man är en besutten politiker i en kommun som aldrig bytt färg så skall man slåss med näbbar och klor för att inte ta emot flyktingar för då kommer man riskera majoriteten inom 1-2 mandatperioder.
Märkligt moment 22. Har inga andra länder detta fenomen?
Det är dags att punktera den här masspsykosen. Vi kan inte ha ett samhälle där hysteriska makthavare som Bodström, Sahlin, Bildt, Mattson, Virtanen, Cornu börjar skrika Rasist, Fascist, Hatare så fort någon kritiserar västvärldens mest extrema och oansvariga invandringspolitik. Det måste få ett slut nu.
Hear hear!
Håller med helt!
Bottennoteringen i valrörelsen var när MP placerade ut 800 vita liljor som symbol för alla dem som omkommit under sin väg hit-som en blinkning till SD-utan att inse att deras(MP) politik råder och ligger bakom tragedierna!
Tror du på allvar att färre flyktingar kommer försöka fly över havet (och många omkomma på vägen) om vi stänger igen vår grind till en smal(are) glugg?
Muffins: Det är många saker som göder sd, där jag tror att grindens/gluggens storlek bara är huvudsaken för en liten del. Tidigare har det varit fullkomligt omöjligt att ens vilja diskutera saken utan att få tillmälet "rasist". I går kväll tyckte jag mig ana att Sara Skyttedal (KD) och Måddan (C) försökte öppna för möjligheten att diskutera flyktingmottagning och integration utan att extrempolarisera frågan.
Att som Björklund under slutdebatten i SVT komma med lögnaktiga påståenden om Åkesson "…slå igen dörren i ansiktet på ensamkommande…skicka hem dem igen." eller att som Annie Lööf stå och tala om integrationen idag som om den skulle vara perfekt, i motsats till hur det skulle se ut med (sd), det gynnar bara (sd).
Om den utbredda önskan om ett öppet land även gällde debatten skulle fundamentet för Sverigedemokraternas kraftiga tillväxt krackelera.
Håller med om vi måste våga prata om gluggen. Och hur vi (även du och jag) sedan anstränger oss för att integrera eller vad vi nu ska göra. Om vi vill undvika segregation. Eller så vill vi ha ett segregerat samhälle med de kända problem som det ger. Vi måste våga #prataomdet.
Tveksamt om flyktingar är så välkomna i kvarteren när utomstående redan idag föses bort av Secruritas vakter som stävjar situationen med nuvarande "nedskräpning och tillfälliga boplatser".
http://www.direktpress.se/sodermalmsnytt/Arkiv/Artiklar/2014/07/Kungsholmens-parker-ska-patrulleras-av-vakter/
"Någon annan" "rik" kommun (långt borta) borde välkomna alla flyktingar istället för att dom ska vara på södermalm och påverka imagen av världens coolaste stadsdel.
Men så ska vi våga prata om det då: "Jaha, du gillar inte att 'utomstående' är här, varför då?" Våga lyssna, reflektera, och om DU är av motsatt åsikt lär du ju agera för att påverka denna din åsiktsmotståndare. Antingen genom att påverka personen, eller grunden till dennes åsikt. Men man kan inte bara sitta och kasta en tårta i ansiktet ock skrika att vederbörande tycket fel!
Ja, det är ju det som borde vara både ansvar och incitament för övriga 7 partier – att fundera på varför de tappat väljare till SD och åtgärda saken.
Nymoderaternas politiska projekt är krossat. Skall de borgerliga partierna återta initiativet måste de förespråka medborgarlön. Och SD är givetvis ett borgerligt parti.
Höjt grundavdrag är bättre. Du skattar inte på de första 12000:- du tjänar varje månad.
Japp. Absolut. Bekostas via avskaffade avdragsrätter.
Miljöpartiets sammanklappning är förstås intressant. Beror det på att det finns äkta miljövänner som betvivlar välsignelsen i massinvandring, är det det extremt försiktiga ifrågasättande av tillväxten som skrämt väljare eller handlar det om något annat?
Beror väl snarare på deras uttalade manshat.
Hej där, min pseudonym-kompis. Om det bara dök upp nån som kallade sig Mike Hunt också så vore vi en riktig supertrio.
Gamle polaren Uranus Hertz finns säkert i krokarna.
Eller Mike Litoris & Jack Goff.
I P Freely och Anita Bath är lite doldisar i sammanhanget.
Anita Bath är för övigt gift med Ismael Butt.
…och är nu omgift som Anita John -Thomas.
Någon som har sett Mike Oakes Black gå förbi?
Eller som de skämtsamt kallade wikstrom när han var över:
Mike Oakes Green.
Rätt äckligt.
Vad man ser på filmen är välfärdsstatens följder, någon annan fixar det.
Skönt att bo i en bygd där det räcker att stanna bilen vid dikeskanten för att folk skall stoppa och fråga om man behöver hjälp. Förmodar att det funkar så även i Ställdalen, Ljusnarsberg, Västra Å, Stallbacken och Sölvesborg.
Skönt att bo i en bygd där pendeltåget går var 20:e minut och man inte är beroende av bil överhuvudtaget.
Ja det har sina fördelar. I centrala Fryksdalen går det 14 turer om dagen till Karlstad. Det är lyx. Här slutade bussarna gå för snart 50 år sedan. Har en mil till närmsta buss.
Glömmer aldrig när en kvinna skulle följa mig till en busshållplats i Sthlm för att visa vägen. När vi kom fram sent på kvällen så såg hon helt bedrövad ut. Jag tänkte att sista bussen gått men det var bara det att den precis gått så jag skulle behöva vänta 15 minuter på nästa.
Lite olika perspektiv. 🙂
Ända till du faller ihop ute, på väg till pendeltåget? Patrick har en klar poäng där.
Lärdom: stockholmskvinnor gillar inte att vänta och blir lätt uttråkade.
Tvärtom skulle jag vilja påstå. Bor i en lagom liten tätort där alla känner alla och alla har barn i samma skola. Hejar på i stort sett alla.
Så, högre befolkningstäthet + minst lika god sammanhållning = jag får hjälp snabbare än om motsvarande skulle hända i glesbygden, för det tar längre tid att bli hittad där.
Den ultimata sammanhållningen finns varken i storstan eller glesbygden utan någonstans däremellan.
Helt sant Ben, jag drog den förhastade/felaktiga slutsatsen att närvaro av pendeltåg innebar någonting större än "…lagom liten tätort…".
Ligger mycket i det Ben skriver men min poäng var nog kopplingen till de orter Lars har i sin artikel. Där finns fortfarande människorna som bryr sig och som stannar och frågar om man behöver hjälp medans Söderfolket som är mer av godhetsknarkare på andras bekostnad och som många gånger dumförklarar folk på landsbygden inte egentligen bryr sig om sin nästa.
Tror de är riktigt vilse i pannkakan.
"Stadtluft macht Frei", är ett gammalt medeltida tyskt uttryck.
Frihet från/till vad, är den naturliga följdfrågan, lite filosofiskt sådär. Och det är där kruxet ligger – Söderhipstern anser sig friare på Söder trots att det innebär miljonskulder till banken.
Lokalt missnöje med flyktingmottagande är inte orsaken till att SD går fram runt om i hela landet. Det finns valkretsar i t.ex. Uppland där SD fått 18-25% trots att närmaste invandrare finns 4-5 mil bort och befolkningen inte sett en niqab annat än på TV. Det är inte i dessa områden som eventuella problem med invandringen märkts. Inte finns det vargar där heller, för att ta upp en annan fråga som alltid nämns i relation till glesbygd och SD. Så vilka förklaringar finns kvar? Arbetslöshet, en känsla av att vara förfördelad, utanförskap, rädsla för det okända och vardagsrasism gissar jag. Inte är det misslyckad integration av invandrare i alla fall. Möjligtvis misslyckad integration mellan landsbygd och storstad.
Det finns definitivt med i ekvationen men att det skulle utgöra säg 100% får jag nog bestrida. Inte för att jag har några bevis, men om man t ex bor i Rättvik där det bara finns rågblonda spelemän och dalkullor så åker man nog in till Borlänge på helgen och möter en massa invandrare på gott och ont. Tror du inte?
fuw, har du kolla upp om Migrationsverket har flyktingförläggningar på orten, i gamla nedlagda hotell etc?
BenD-> Nej säger inte att det är 100%, och givetvis finns vissa platser med stort lokalt missnöje. Min poäng är att jag tror att integrations/invandringsfrågan är gravt överskattad vad gäller SDs framgångar på landsbasis, åtminstone om man påstår att orsaken skulle vara hur personer påverkas lokalt i sin vardag. Att vissa åker in till centralorten på helgen stämmer givetvis, men då tror jag hellre att förklaringen är rädsla och vardagsrasism. Ska närhet-till-invandrare-förklaringen funka så bör ju stödet för SD vara större i vissa stadsdelar än på landsbygd och det är ofta inte fallet.
Cornu-> I flera fall känner jag personer som bor i området eller känner till området själv. I många fall saknas helt mottagande vad jag vet, och i vissa fall saknas i princip ett ordentligt centrum i valkretsarna. Men jag har inte varit i kontakt med Migrationsverket, och känner inte till sammanställningar av flyktingförläggningar. Finns några sådana? Misstänker att svaret är nej, vilket ju är synd. Kunskap är alltid bra.
Bärplockarlägret i Mehedeby spelar roll i Tierp och Älvkarleby.
Överhuvudtaget har bärplockare mt och flyktingförläggning ad hoc större betydelse än det eventuella miljonprogrammet i närmsta större stad.
Finns flera anläggningar för ensamkommande flyktingbarn och ett antal ungdomsvårdsskolor där en del som samhället inte integrerat ordentligt hamnar. De som bor grannar känner till detta, de som inte gör det har ofta ingen aning. Det har även placerats ut Syrienflyktingar med PUT i kommunala hyresrätter, gått rakt förbi kön etc, och det sticker kanske en del i ögonen på de som inte fick lägenhet när de även ser vad för bilar de stackars flyktingarna köpt sig.
Dock finns det inte några enorma massiva anläggningar som i Ställdalen etc, men det finns definitivt.
Och det sitter konstant en tiggare utanför varje mataffär. En tiggare som absolut inte är där pga bostadsbrist och hemlöshet på orten, och de flesta har nog vid det här laget sett hur tiggarna kommer dit och hur de lämnar.
Så jag kan absolut pussla ihop anledningar.
Kan fortsätta. Utländska bärplockare. Ett slagsmål med hammare i skallen på pensionären som är campingvärd. Utländska bilar på stöldturné.
fuw, jag håller med. En misslyckad integration mellan stad och land är en stor del av orsaken till SDs framgångar.
Många på landsbygden lever utan kommunaltrafik, där vägar knappt längre underhålls, sjukhuset i centralorten är nerlagt och vårdcentral och folktandvård har bara sporadiskt öppet pga personalbrist. Närmaste BB och polis finns 20 mil bort, byskolan och bokbussen är bara ett minne och biblioteket lägger snart ner. Nu diskuterar man om samhället egentligen har skyldighet att dela ut post i mindre byar och om 20 kvadratkilometer av din närmaste omgivning brinner upp så äter man fortfarande gratisluncher i riksdagshuset som om inget hänt.
Vill man sen diskutera integration så blir man kallad nazist. Det var ett stort misstag att lämna SD helt ensamma med en viktig fråga, där landsbygden bär en börda och Stockholm har en lättnad. Därav tror jag många missnöjesröstar.
Notera nu att jag bor i Årsta, ett stenkast från surdegshelvetet. Själv röstade jag som våra politikers ansvarstagande för samtiden, blankt.
…/sjodan
"…och de flesta har nog vid det här laget sett hur tiggarna kommer dit och hur de lämnar."
Jag har sett det en gång och då samlades det upp 2 st från varsin mataffär (i Hedemora). Uppsamlingen skedde till en gammal rutten minibuss med utländska registreringsplåtar och däck från 1900-talet där dubbarna pillats ur. Ett stort tält låg på taket, bostaden månne?
Åtminstone den ene av dem hade en modern smartphone som på lite avstånd såg ut att fungera.
Däremot har jag hört många berätta om att de hämtas i fina tyska bilar, vilket åtminstone jag aldrig sett.
Ja, men nu rapar du bara upp spekulationer och köper SDs egna förklaringsmodeller rakt av (någon har sett…, jag har hört… osv.). I flera av dessa områden finns inga stora mottag, inga tiggare vid affären och det har inte varit några bråk där invandrare varit inblandade. Din tes är uppenbarligen att det främst är faktiska problem som orsakar SDs ökning, min är att det minst lika mycket har andra orsaker.
Att det alltid cirkulerar missnöje med bärplockare runt om på landsbygden och att någon hört av en vän om en campingvärd som eventuellt blev slagen med en hammare är en annan fråga, och sorterar ofta i kategorin irrationell främlingsrädsla samt hur varje incident med en invandrare blir ett invandrarproblem, medan vanlig hemodlad svensk misshandel bara förvandlas till gammal god kriminalitet. Givetvis finns folk som tycker att varje invandrare som dyker upp i byn är ett problem, helt oavsett om det får några faktiska konsekvenser eller ej, men då är det inte fråga om en rationell reaktion på invandrings/integrationsproblem utan vanlig rasism eller främlingsrädsla (vilket ju är min poäng). För jag utgår från att det är faktiska integrationsproblem du skriver om i artikeln ovan.
"Hört av en granne".
http://www.bt.se/nyheter/mark/man-anhallen-efter-vansinnesdad-pa-satila-camping(4369868).gm
Dock, rätt ska vara rätt. Den 60-åriga campingvärden blev inte slagen i huvudet med hammaren, utan träffarna tog på kroppen.
Det jag skrev var då ett svar till Cornucopia.
Sjodan-> ja, håller med om många saker i din beskrivning. Lägg även till att SD väldigt målriktad satsar mycket på reklam/valsedlar till dessa områden (helt oavsett om de har en politik som faktiskt skulle kunna hjälpa), samtidigt de andra partierna behandlar glesbygden styvmoderligt.
Men allvarligt talat – är svaret på detta att vi ska posta anekdotiska länkar till svensk lokalpress för att "vinna" diskussionen?
Nej. Det var du som drog anekdoter om mitt närområde, då kontrade jag med anekdoter som förklaringsmodell.
Kan meddela att "alla" jag pratat och kommunicerat med idag är chockade och nedstämda, på gränsen till deprimerade. Det här är våra grannar, våra barns klasskamraters föräldrar etc som röstat så här. Det är inte kul.
#fuw
Du kallar det irrationell främlingsrädsla, men det är snarare en utbredd oro. I år är det för lite bär i skogarna, men bärplockarna de närmaste två år före detta gjorde ett djupt avtryck i glesbygden. Och mediernas fokusering på hur synd det var om plockarna satte ärr i själen på dem som fick leva med externaliseringen av bärplockarverksamheten, nedskräpningen, brandfaran, dieselstölderna, inbrotten. Också sådant som morden i Långared påverkar. Som Sjodan skriver är polisen icke-existerande. Undantag vid misstänkt vargjakt, då polishelikoptrarna kommer närmast som en invasionsstyrka.
Till detta kommer direkta effekter av flyktingmottagningarna på små orter, som till exempel att mobilnätet överbelastas och en redan dålig täckning blir obefintlig och därför trygghetslarm upphör att fungera.
Vi får heller inte glömma den evolutionära grunden för främlingsfientlighet, nämligen rädsla för smittämnen, inte minst på förskolor och i skolor.
Men allt ovanstående kan förstås sammanfattas med vanlig rasism och främlingsrädsla. Om man bor tillräckligt långt bort.
Cornu-> Men snälla nån, jag har inte dragit en enda anekdot och har inte för ett ögonblick påstått att jag talat om ditt närområde. Jag påstod att du började rabbla en massa allmänna standardförklaringar ala SD, vilket inte är så intressant och ofta bara faller in i allmänna urban legend-myter. De saker jag uttalade mig specifik om var platser jag känner relativt väl till. Det enda jag vet om Sätila är att det ligger inom en 5 mils radie kring Göteborg (hoppas det blev rätt).
viktualiebroder-> Du behöver inte oroa dig över att jag är för långt bort, och är boende på landsbygden.
Spännande debatt, frågan är ju hur man kommer till botten med det? I så fall borde ju nån djupintervjua ett antal SD-väljare.
Att andra saker än invandringen spelar in är jag personligen helt övertygad om (mer spekulation) men hur stor betydelse det spelar är mer oklart.
BenD-> Ja, den typen av intervjuer skulle vara kul att läsa, gjorda på ett brett urval personer som är helt frikopplade från partiorganisationen. Som jag tidigare skrev så tror jag även att vi skulle vinna på en sammanställning av flyktingförläggningar från Migrationsverket/kommunerna, för att på ett vettigt sätt kunna utvärdera den typen av påståenden som Cornu luftar.
Läste nyss en relevant eftervalsanalys av SD av Daniel Poohl på Expo, som jag håller med om på flera punkter:
"Därför gjorde SD ett rekordval", http://expo.se/2014/darfor-gjorde-sd-ett-rekordval_6638.html
"Sverigedemokraterna är ett parti för många där den politiska hopplösheten breder ut sig. Periferins parti. Sverigedemokraterna vinner röster på platser där få känner att andra partier talar för dem, om deras problem. I en tid då ideologin många gånger får stå tillbaka för kortsiktiga och riskminimerade väljarvinster kan SD kliva fram och erbjuda ett alternativ. Så fogas hopplösheten in i en rasistisk och populistisk matris. Svenskarna mot invandrarna. Folket mot eliten. Centrum mot periferi. Hjälp flyktingarna på plats, ta dem inte hit."
På samma gång kan man ju passa på att djupintervjua F!-röstare på Södermalm för att komma underfund med vilka känslor och vilken oro som lett dem till ett så drastiskt beslut.
För att travestera en tidning: Man måste möta F!-väljarna utan att ansluta sig till deras åsikter.
Ja. Om man är politiker är frågan viktig eftersom den faktiskt kan svara på hur fan 7 partier kan förlora ett val samtidigt. Och hur man undviker samma sak 2018, om man vill ha sitt jobb som kanslist hos KD eller whatever kvar.
Sen är det intressant också, åtminstone enligt min åsikt, därför att det förmodligen säger något om vårt samhälle och de förändringar det genomgår.
Därför tycker jag att vi kan sluta både med tvärsäkra uttalanden och pajkastning. Frågan förtjänar bättre än så. Låt oss vara vänner och sjunga We shall overcome istället.
Det vore förvisso intressant att försöka förstå en F! röstares världsbild.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
FI! största enskilda parti!
http://valresultat.svt.se/101803915.html
Även i detta granndistrikt är FI! störst.
http://valresultat.svt.se/101803916.html
Alla människor vill rimligen bo och leva med sina nära och kära i sina hemländer.
I lugn och ro. Precis som här. Hemma i Sverige.
Emellertid finns det givetvis en orsak att så många fördrivs och måste lämna sina hem i hopp om överlevnad men av en självklar och oberörbar anledning får inte orsaken till flyktingströmmarna nämnas och ännu mindre motarbetas.
För:
Hur skulle det se ut om t ex någon i dessa kommentarsfält vädjar till den självutnämnde Världspolisen med en bön om nåd för dem som tvingas fly?
Inte en enda av ovanstående 100+ kommentarer ifrågasätter heller Världspolisens våldsmonopol för det är givet av Gud och kapitalet så allt tal om nåd eller förskoning åt flyende vore därmed ogudaktigt. Eller ännu värre.
Självklart ska folken lida för att de valt, eller inte tvingat bort, en ledare som är trotsig eller uppkäftig mot Världspolisen. De måste straffas.
Därför ska vi även i fortsättningen ta hand om alla dessa som inte förtjänat leva i sina hemländer. Det är bara vi och våra kloka politiker som kan fullborda bestraffningen genom att, här och endast här, ta även deras språk och kultur från dem. Det kan ju aldrig ske så som SD förespråkar: – genom att hjälpa dem på plats.
Ned med SD!
Någon som vet var man kan hitta vilka kommuner som har asylmottagning och hur många dessa tar emot.
Försöker hitta i närheten av bromölla
Se diskussionen ovan. Har också sökt, men inte hittat något, både på Migrationsverket och vissa enskilda kommuner.