Försvarsmakten har replikerat på mitt inlägg om att deras IT-system PRIO är nere under ett antal veckor. Repliken hittar ni här.
Från repliken:
“PRIO är nedstängt under totalt 16 dagar (inklusive 3 helger, dvs 10 arbetsdagar). Inte pga uppgradering utan PRIO kommer under denna period att utvecklas med ny funktionalitet samtidigt som ca 11 000 materielposter från gamla system kommer migreras över.”
Som gammal IT-konsult tycker jag att ovanstående text förtjänar ett bemötande.
Autentisk intern PRIO-reklam från 2012 |
Till en början så hoppas jag verkligen att Försvarsmakten även jobbar helger, även i fredstid, bl a incidentberedskapen och den fasta gränsövervakningen.
Nu kan chefen för PRIO vid Högkvarteret missuppfattat något som en konsult sagt, men man ska inte sitta och utveckla ny funktionalitet i ett produktionssystem. En god utvecklingsmiljö har åtminstone tre system, gärna fyra (mer reservation för att jag aldrig jobbat som CM, configuration manager, och därtill är lite rostig i vad de olika miljöerna heter) – utvecklingsmiljö, testmiljö, (testinstallationsmiljö) och produktionsmiljö.
Utvecklarna sitter och utvecklar mot en utvecklingsmiljö, som är “på låtsas” och inget de gör kan därmed drabba den skarpa produktionsmiljö. Från utvecklingsmiljön gör man därtill installationer till en testmiljö, där utvecklingen testas och verifieras av testare mot kravspecifikationerna. Därefter kan man ha en separat testinstallationsmiljö, mot vilken man testar uppgraderingen och som i princip är en datamässig kopia av produktionsmiljön, men utan i närheten av samma krav på tillgänglighet och prestanda. Detta för att öva uppgradering av den skarpa produktionsmiljön och säkerställa att uppgraderingen av det utvecklade systemet fungerar. Slutligen har man produktionsmiljön, som man under någon timme, kanske en natt eller i värsta fall en helg, tar ner och installerar/uppgraderar det nya, skarpa systemet på.
Ett annat orostecken är dessa 11 000 materielposter. Jag har hört om detta förr, nämligen att en del materiel tack och lov ligger kvar i äldre system. Det kan förstås krävas lite yrkesskicklighet att veta om man ska beställa via PRIO eller via andra system, men personal har uttryckt djup tacksamhet över att slippa PRIO och få sina leveranser, och uttryckt djup oro över att allt ska flyttas till PRIO.
Oavsett så ska en sådan här datamigrering inte kräva att man stänger produktionssystemet. Då är systemet från grunden felkonstruerat, vilket antagligen beror på SAP som har unikt usla egenheter. Data kunde annars migrerats in med någon form av markering som gör att datat inte är aktivt, och när detta sedan är klart, så slår man med en enkel operation på datat, som blir aktivt samtidigt.
Dock kan det ju vara så att man vill slippa att någon beställer från gamla systemet under tiden. Lösningen då är att bara stoppa beställningar av detta under perioden, inte att stänga ner hela systemet.
SAP är dock inte ett system som anpassas till en verksamhets organisation och funktion, utan verksamheten ska anpassas till systemet. Då får man nedtider som sexton dagar.
23 kommentarer
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Är inte 11000 poster är väldigt lite i databassammanhang… hade det rört sig om miljontals poster kan man kanske förstå att det tar några dagar. Det är knappast själva mängden som är grundorsaken utan man måste ställt till det för sig på en djupare nivå.
Jo och även om posterna i sig vore stora så är det extremt lite. Reagerar också på att systemet ska "utvecklas med ny funktionalitet" under dessa 16 dagar. Det låter som något någon som inte kan ett smack om IT skulle säga.
Jag hoppas att ingen sitter och handhackar in dessa 11 000 posterna utan att datahanteringen sker med hjälp av datorer. Införandet till produktionsmiljön bör alltså inte ta mer än några minuter som mest. Handhackas de in kommer det naturligtvis ta mycket längre tid, dyrare och nästan garanterat bli fel…
Har man lagt ner mitt kära LIFT?
Jag hade det tvivelaktiga nöjet att få arbeta i LIFT på en BA mission. Den tekniska lösningen var terminalemulering över satellitlänk. Tryckte man på en tangent så studsade den upp i satelliten, ner i Södertälje upp i satelliten och ner till min skärm. Ca 1-2 sekunders lagg. Fungerade dock jättebra som förnödenhetssystem hemma i Svedala
LIFT, så hette det jag.
Som jag förstått det ett distribuerat system som klarar krigets krav på distribuerad drift.
Om ett system är distribuerat så är det ju inte så svårt att få till så kallad http://martinfowler.com/bliki/BlueGreenDeployment.html
För 10 år sen hade kanske FMV insett att de varit ledande och satsat pengarna på att göra en produkt istället som man kan sälja till andra som hamnat i SAP klorna.
Oavsett är IFS och Oracle Applications nog mer populära inom försvarsindustrin än SAP, fast jag antar att de är rätt "dåliga" ur ett användarperspektiv.
Moderna Microsoftbaserade lösningar är snart tillbaka på 1-2 sekunders "lagg", iallafall var det vi fick erfara när vi väl migrerat.
16 dagars nedetid är dock helt ofattbart… hur e de möjligt?
E ju samma skit med IFS och Oracle, du får anpassa din drift efter mjukvaran och väldigt få av de "anställda" kommer kunna lära sig att utnyttja det svindyra systemet som det är tänkt och budgeterat för.
Sant! Alla de där stora affärssystemen kräver att företaget anpassar sig mer efter systemet än tvärtom. Ibland kan det vara delvis av godo, om de kan förenkla sina gamla och onödigt invecklade arbetsrutiner, men ofta är det en ren nackdel, en stor ändring i hur man arbetar som inte ger något nämnvärt mervärde.
Fast jag klagar inte. Där jag jobbar lever vi i princip på att affärssystem är så här dåliga. Vi tillhandahåller en programvara som ligger ovanpå affärssystemet och tillåter användarna att själva definiera sina arbetsflöden, precis så enkla och rakt på sak som de vill ha dem, och så sköter programmet allt krångel i snacket med det underliggande systemet. Väldigt populärt bland användarna – men det är ju genant för affärssystemen att det ska behövas.
Ser i hennes svar att SAP även lyckats sälja in sitt löneprogram. Framtidssäkrat. För SAP iaf.
Bäva månde försvarets anställda.
16 dagar är absurt. Helt helt helt vansinnigt. Systemet är uppenbarligen trasigt på ett sätt som inte går att reparera. Vad har man skrivit för kravspec till SAP egentligen? Varför accepteras det här? Varför får inte folk sparken?
Kul att hon pratar om 10 arbetsdagar också… De kommer alltså inte jobba helg för att få detta i ordning?
Absurt sa Bill. Absurt sa Bull.
Allt går att ordna med pengar, jag antar att de har ögonen på sig och är dumsnåla numera?
Vem mätar 10 dagars stillestånd? NPM interndebiteringssystem ?
Ett så långt stopp som beskrivs ovan, så är det nog rätt mycket som ändras, vilket troligtvis innebär en stor förbättring, men också mycket som kan gå fel.
Ha! Du skrev att uppgraderingen av SAP skulle kunna innebära en förbättring. Tack för dagens skratt. 🙂
Relativt det gamla.
Nästa till rakning är H&M. Sälj era aktier
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.344631/hm-har-gjort-sitt-val
Låter mycket märkligt. Jobbar inte försvarsmakten enligt ITIL?
Då ITIL är ett stort skämt så kan man ju nästan utgå från att de gör det.
Alla meddelanden om att PRIO inte håller måttet är falska!
Sitter på en post-it på Lagerstens skrivbord. 🙂
Det mest roliga var väl att det inte är en uppgradering eftersom de ska få ny funktionalitet. Då undrar jag som utvecklare/mjukvaruarkitekt vad en uppgradering utan ny funktionalitet innebär?
Buggfixar plus nya buggar kanske? Stackars satar. Tror aldrig mitt företag levererar en ny version utan ny funktionalitet och kallat det uppgradering. Det har dock hänt men då har vi kallat det patch. Och vid de få tillfällen det har hänt har det behandlats som ett stort misslyckande. Vi har som mål att kunden aldrig ska upptäcka en bugg, vi ska upptäcka dem i vår preprod miljö först.
Känns som att om detta hade varit en kommersiell verksamhet hade den gått i konkurs mer eller mindre omgående om det inte hade skett under semestern (och ett lands försvar tar väl inte semester, såvida vi inte pratar om sk "aktiv semester med tjänsteledig hårdvara och ammunition").
16 dagar låter faktiskt nästan mer som att det snabbt framtvingat byte av hårdvara också. Snt tar ju tid.
@Cornucopia. Man kanske snålade in på någon av de nödvändiga miljöerna? Sparar konsulttimmar på pappret?
Vilken tur att de förklarade att det inte var en uppgradering utan en uppgradering. Nu blev allt mycket tydligare.
Orsaken till att det tar 16 dagar för "PRIO … att utvecklas med ny funktionalitet" beror på Försvarsmaktens "affärsmodell".
Försvarsmakten har ingen intäktssida och heller inga kunder som kräver leverans utan får istället ett regleringsbrev av regeringen som dikterar vad som ska göras tillsammans med en fix summa pengar att göra slut på under året. Under de här förutsättningarna blir kostnaden central (det finns inga förlorade intäkter eller kunder) och man väljer det alternativ med acceptabel risk och lägst nominell kostnad.
Kanske är detta rätt sätt att arbeta för FM? Hade det verkligen varit kostnadseffektivt att pressa ned "uppgraderingen" i tid till en helg till kanske dubbla kostnaden? Är man bara dumsnål? Jag har inget svar men ovanstående är orsaken till att man gör som man gör. Att man sen ursäktar sig med att "hela" 11000 poster ska migreras osv. är bara töntigt.
SAP, eller "Hitlers hämnd" som det brukar kallas på IT-avdelningarna.