Regeringen ålägger Skolverket att genomföra en satsning på särskilt begåvade elever, där material och metoder ska tas fram utifrån aktuell forskning för att stödja dessa elever så att skollagens krav på individuell undervisning utifrån elevens förutsättningar uppfylls (pressmeddelande). Vi pratar här om elever med potential på att bli framtidens banbrytande raketforskare, som inte längre ska diskrimineras av skolan.
Regeringen och utbildningsdepartementet skriver:
“Skolans uppdrag är att se till att alla elever får det stöd och den stimulans de behöver för att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Det innebär att alla elever ska ges hjälp att nå målen för utbildningen och många av regeringens insatser handlar om att fler elever ska nå de kunskapskrav som minst ska uppnås.
Samtidigt är det viktigt att skolan och lärarna har höga förväntningar på alla elever. De elever som lätt når kraven för betygssteget E ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling och prestera ännu bättre.
– Alla elever ska stöttas och pushas att nå så långt det bara går i skolan, säger utbildningsminister Jan Björklund.
Särskilt begåvade elever, de elever som på något eller några områden har betydligt lättare att nå målen för utbildningen än andra elever, får inte alltid den stimulans de behöver i skolan. Lärare kan ha svårt att hjälpa dem och eleverna kan känna sig understimulerade och kan till och med vantrivas i skolan.”
Se även själva uppdragsbeskrivningen på regeringens hemsida. Från uppdragsbeskrivningen:
“I en svensk studie avseende särskilt begåvade elever ”Särbegåvade barn i skolan: finns det plats för dem?” konstateras att bland 287 personer med IQ över 131 vantrivdes hela 92 procent i grundskolan och något färre på gymnasiet. Av studien framgår också att det inte är ovanligt att eleverna hamnar i konflikter med kamrater och lärare och att deras agerande leder till kontakter med elevhälsan”
Då skolan ofta inte klarar av att hantera särskilt begåvade elever försöker man istället ge dem så kallade diagnoser, så man kan droga ner dem till mer normal nivå. Överdiagnosticeringen av ADHD, Aspbergers etc kan åtminstone delvis skyllas på detta, speciellt om föräldrarna inte själva förstår skillnaden mellan begåvning och tillhörande understimulering respektive skolans jakt neuropsykologiska syndrom att få pengar och droger till. Kanske sitter det någon som i framtiden kunde botat cancer neddrogad med en felaktig livsdiagnos på en skola någonstans?
Samhällets tolerans för personer som inte följer normen och ligger långt ut till vänster på normalfördelningen har blivit allt sämre, och det senaste trenden är att feldiagnosticera dem och droga ner dem mot mitten av fördelningen.
Regeringens besked och förtydligande är goda nyheter för de enskilda procent av eleverna och berörda och ofta frustrerade föräldrar, och i förlängningen mycket goda nyheter för Sverige, som i åtminstone 40+ år mer eller mindre psykiskt misshandlat dessa elever, som ofta kan vara åratal före begåvningsmässigt, rent av ligga på gymnasienivåer (eller högre med dagens låga krav på gymnasiet) redan i låg- eller mellanstadiet.
Återstår att se hur ett regimskifte skjuter sank på detta i medelmåttornas tyranni.
63 kommentarer
De behövs som dragare eller "kuddflickor" mellan stökiga pojkar.
Lyssnade nyss på en kille som tydligen bytt skola för att få lite annat motstånd än fysiskt.
Programmet Granskning Sverige tog igår upp just detta med 40 år av psykisk misshandel och indoktrinering av ALLA elever i den svenska skolan.
Uppmanar alla att lyssna på Granskning Sverige. Länk: https://www.youtube.com/watch?v=GDQ_s_BEopw
På 70-talet var det en uttalad målsättning att skolan skulle fungera nivellerande.
Källa mina mellanstadielärare.
De dumma skulle bli smartare och de smarta skulle inte bli dummare, men väl "vänta in" de sämre.
När mina barn gick i skolan var det ingen som uttalat sa att man skulle jämna till begåvningsprofilen men jag tyckte att man hade samma inställning. "Det är viktigt att inte dra iväg" osv.
@tango smurfen
Idag verkar teorin om homo homogenicus kvarstå, men tar sig andra utryck. De som avviker har istället för att med skolans "hjälp" rättas in i ledet diagnostiserats som "defekta" och behöver medicineras tillbaks till ledet (istf att hjärntvättas).
De variationer som inte tycks gå att medicinera bort får man försöka förneka existensen på. Det kanske är en social konstruktion som måste bekämpas?
Det verkar vara samma tänk idag. Läste nyligen ett uppmärksammat blogginlägg om skolan och i en av kommentarerna skrev en lärarstudent bland annat:
"Skolan är idag kompensatorisk och snarast ett organ "utjämnande" av barns framtida möjligheter.
Jag förstår att det låter otroligt socialistiskt och luktar unket i dagens nyliberala trend, men jag tror på det och arbetar därefter både som student och som blivande lärare."
Utjämnande kan ju bara betyda en sak, att de mer begåvade inte når sin maximala potential. När det dessutom gäller alla ämnen slutar det med att alla blir jämndåliga på allt.
Detta är lösningen för den svenska skolan.
Sänk kunskapskraven rejält och skicka de särskilt begåvade (runt 85-90% av eleverna) till särskilda skolor.
De särskilt begåvade (85-90% av eleverna) får sin utbildning och de normalbegåvade (15-10% av eleverna) får sin utbildning. Lever man inte upp till målen för de särskilt begåvade så blir man placerad i skolan för normalbegåvade.
På detta sätt får alla en utbildning som passar dem.
Per definition är >95% av eleverna normalbegåvade. Så, nej. Särskilt begåvade respektive förståndshandikappade utgör ca 2% av eleverna var.
Kanske införa 3 skolor?
Riktigt särskilt begåvade – 2%
Särskilt begåvade – 90%
Normalbegåvade – 8%
Allt för att undvika stigmat att placera elever i ett fack under "normalt begåvade".
@Cornu
Jag trodde du var 70-talist och därmed borde förstå ironi när du ser den…
@Wofser
3 st skolor.
Att i diktaturer skicka iväg och sära 5-10-åringar från sina föräldrar, men i Sverige tror jag inte det fungerar
Jag vill erinra mig en liknande diskussion för 50 år sedan. Då talades det om också elitklasser i kölvattnet efter Sputnik. Sovjet framfördes som exempel där sådana fanns. Det rörde sig om 30 elever årligen i vardera Moskva och Novosibirsk. I ett land som Sverige motsvarar det 2 elever årligen. Förslaget torde inte lösa problemen i Flumjannes dumskola.
SVD hade en spalt som tog upp lärartätheten.
De hänvisade till en undersökning där slutsatsen var att det är bättre med få , men smarta, lärare.
De såg även att länder med låga lärarlöner hade svårt med lärandet.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/fler-larare-ingen-garanti-for-resultat_3885762.svd
Sossarnas satsning på mer skola till skoltrötta är även den diskutabel.
Det är välkänt att det är på det viset. Välrenommerade McKinsey har studerat skolsystem över hela världen och kommit fram till detta. Det här känner hela skolvärlden väl till.
Men folk i allmänhet tror att lärartätheten är viktigare och därför lovar politikerna "fler vuxna i skolan" för att vinna valet. Man ger folk det dom vill ha, inte det som är rätt, nämligen en långsiktig satsning på att höja status och löner för läraryrket så att nästa generations lärare kan rekryteras bland de duktigaste ungdomarna istället för bland de som får 0,1 på högskoleprovet som det är idag.
Finge jag som lärare ta stökiga ungar i nackskinnet och kasta dem till kvarsittning hos träslöjdsmajen skulle jag kunna tänka mig bli lärare. Inte förr.
Tycker det är synd att blanda in IQ i sammanhanget. Det är inte med nödvändighet samma sak som att vara studiebegåvad eller understimulerad. Det är få ämnen åtminstone i grundskolan där man har nytta av någon extra intelligens.
Det borde räcka med att säga att man skall hjälpa understimulerade. Understimulering kan ju även bero på att man använder fel utbildningsform för vissa elever.
Mycket av dagens undervisning verkar fortfarande handla om korvstoppning av fakta utan någon djupare förståelse av hur dessa fakta hänger ihop eller att extrahera generella principer, eller vad man ska ha kunskapen till, vilket förstås leder till aversion mot skolan för de flesta utom det segmentet som gillar just korvstoppning. Korvstoppning kräver dock inte mycket intelligens, utan bara bra minne.
Fakta är bara lös information medan…
"Kunskap är inlärd teoretisk förmåga att förstå, återge och tillämpa information och idéer, exempelvis faktauppgifter om skeenden och sakförhållanden, tillvägagångssätt, regler, samband, begreppsdefinitioner, innovationer, orsaksförhållanden, förklaringsmodeller och prediktionsmodeller." – wikipedia
Fast eftersom du inte vet vad folk egentligen har för IQ så har du inte nödvändigtvis rätt. Rätt få som går omkring och skyltar med sin IQ.
Betänk att med 2% som har IQ 131 eller högre så pratar vi om ca 190 000 personer i Sverige. De är rätt många och det är inte osannolikt att du hittar en överrepresentation av dessa bland utmärkande personer.
"…korvstoppning av fakta utan någon djupare förståelse av hur dessa fakta hänger ihop eller att extrahera generella principer,"
Fast det små barn är allra bäst på är att lära in saker utantill. Saker som de sedan kan extrahera generella principer ur, när förmågan att lära tacklar av med tiden.
Jag förstår att man i en förskoleklass inte kan sätta tempot efter de ca 10% som kan läsa när de börjar, men *alla* sexåringar, också de som inte ens kan bokstäverna, har en inlärningsförmåga som vi vuxna bara kan drömma om.
Det är synd att den förmågan kastas bort på "djupare förståelse" och "generella principer".
@viktualiebroder
När det gäller små barn (lågstadieelever) så är principen de behöver lära sig det är just hur man läser, skriver och räknar. Misslyckas man med det så har man misslyckats helt. De fragment av "kunskap" de kunnat lära sig utantill är ändå borta ungefär när de börjar mellanstadiet ändå (lite tillspetsat).
De som redan kan läsa eller till och med skriva kan ju alltid utvecklas genom att de får tillämpa sina kunskaper – undervisningen "måste" vara flexibel för att kunna hantera att alla elever har olika förutsättningar.
@C
Självklart har jag nödvändigtvis inte alltid rätt. Däremot har jag väldigt ofta rätt. Sen är det ju lite av charmen att uttrycka sig självsäkert, eller hur? Kopplingen mellan framgångsrika personer och IQ finns förmodligen, däremot är det inte säkert att högt IQ ger framgång, åtminstone inte om man med IQ avser IQ-test. Har mött många som troligen skulle klara IQ-test med glans men som bara nått begränsad framgång inom ett litet smalt område. Ofta tycker jag det verkar som att det man i livets lott får extra på en viss talang drabbar andra viktiga talanger negativt.
@V
Det jag upplevt av mina egna barn är att skolan fostrar dem i en anda av att lära sig fakta, inte tillskansa sig kunskap. Att lära barnen förstå hur saker hänger ihop, och abstraktioner på en lagom nivå, kan starta redan från väldigt ung ålder. Tyvärr ogör skolan i sin nuvarande form snabbt allt vad en engagerad förälder åstadkommit innan de började skolan. Mina barn hade de i Åk 3 redan blivit som alla andra. Tillbringade många timmar med att lära dem det väsentliga inför proven, hur de skulle tänka för att lösa problem, vad var viktigt och varför, vad de kunde strunta i, även på gymnasiet. Jag kan förstå att det nu finns en marknad för "läxhjälp" för de föräldrar som inte orkar, har råd eller kan.
@Ardenner Svensson
Inom mensa är det en ganska utbredd uppfattning att man själv har känt sig understimulerad i skolan – så det finns nog en korrelation mellan högt IQ och bakgrund som understimulerad i skolan. Kanske är det så att begränsade framgången de med högt IQ uppvisar kan bero på att skolan inte tagit tillvara på deras egenheter till deras fulla potentiol?
Ardenner, A->B innebär som bekant inte B->A. Att många framgångsrika har högt IQ betyder inte att högt IQ gör att man automatiskt blir framgångsrik. Däremot är högt IQ överrepresenterat bland framgångsrika. Även bland t ex Hollywood-skådisar, som borde vara ett av världens mest intelligensbefriade jobb, eftersom allt man ska göra är vad regissören säger till dig.
@C
Du har nog fått ett par saker om bakklöven Framgångsrika skådisar blir inte tillsagda vad de skall göra utan förväntas tolka något med benägen input från regissören, ofta handlar det om improvisation. Att leva sig in och förmedla. Ja visst, de på toppen har förmodligen ett IQ utöver medel. Bara om man har det kan man leva sig in i en lägre stående vareleses själsliv. Inget konstigt alls.
@Anonym
Att sätta sin tillit till gruppinlärning för IQ-"begåvade" är ganska korkat. Inlärning handlar inte om att lära sig fakta, vilket vilken elev som helst kan göra om den upplever att det är relevant. Det som det handlar om är kunskap, vilket är att ur fakta kunna extrahera principer och generella samband, etc.
@Ardenner Svensson
Vad är det du vill få sagt? Att konform utbildning av de som inte passar in i mallen är ganska korkat?
Jag tycker den där definitionen av kunskap ovan är fel. I mina ögon är det ungefär förstånd som definieras. Kunskap är just att man vet en massa, den medför inte att man kan använda den, det är det förståndet, eller företagsamheten som gör. Eller?
Dessutom vänder jag mig mot de som gnäller om korvstoppningsskola. Jag anser att korvstoppningen behövs för att förmedla kunskapen (enligt min definition) snabbt och effektivt. Att sedan inte alla förstår sammanhangen eller kan använda kunskapen är en annan sak. En förmåga som förmodligen följer någon normalfördelning.
"Att sedan inte alla förstår sammanhangen eller kan använda kunskapen är en annan sak."
Om man lyckats förpassa så många svåra saker som möjligt till en utantillinlärd "look-up-table" i någon annan del av hjärnan, så kan den även den som är lite trögare, men mera koncentrerad, i problemlösningen komma långt.
Så jag håller helt med om att korvstoppning behövs. Det är ett svek mot alla oss lite trögare att säga att vi inte behöver lära oss så mycket, utan bara lära sig "hur man tänker".
Att förstå samtidigt som man lär sig är en gåva för the upper 2%. Vi andra måste lära oss först för att sedan, kanske, hitta någon ordning i alltsammans.
Den så kallade satsningen är bra, men leder inte långt. Skolan bör istället decentraliseras och kollapsanpassas på så sätt att föräldrarna betalar en viss procent av kostnaderna själva och bestämmer därefter. I första hand bör de som kräver något extra få betala för detta, som kan vara inom en utbildning för en högre ålder än den verkliga. Så fungerar det ju inom allt. Den största utmaningen är att trappa ner utbildningen så att fackidioterna vid kollapsen blir färre.
Jag vet. Jag hade hög intelligens och gjorde allt för att djävlas med systemet. Var ett tragiskt fall för lärarna. Nu lever jag på aktieutdelningar och gör det mer seriöst. Jag ryser vid tanken på att jag skulle ha kunnat bli bank- eller generaldirektör.
Påminner mig om Strindbergs: "Vi gamla ha sett var skolljusen hamnade: i ämbetsverken!"
Att han inte nämnde bankerna berodde på att dessa på Strindbergs tid ännu icke uppnått status av ämbetsverk. På nysvenska "systemkritiska".
@UB
Synd att du inte har det längre, alltså hög intelligens. Men att gräva gropar är ju inte helt fel heller.
Jag räknar mig inte till någon övre udda klick även om jag läste ut Teknisk Fysik på 3 år och har startat 3 exportbolag med idag totalt 350 anställda inom high-tech i Sverige. Min farfar var enkel arbetare, min far gjorde resan och blev akademiker. Folkhemmet har vi att tacka.
Norrmännen föder upp lax i stora inhängnader, vi föder upp arbetslös hederskultur i getton och driver skolor som AB Vinstmax typ McDonalds. Får väl se vilket som är bästa affärsidén. Kanske läge för utlandsflytt snart…
Kan nog med säkerhet klassa in dig i topp 2%, med tanke på att du A) alls kom in på teknisk fysik och B) gjorde den på tre år istället för dåvarande (?) 4.5 år. Men det är OK ändå.
När jag började var den 4-årig. Hjälper mig dock föga, i det svåra valet vem jag ska rösta på. Tålmodigt väntar jag på att någon politiker, vid något tillfälle ska utsråla någon som helst intelligens och ryggrad. Det har inte hänt än.
Så skolan ska äntligen börja följa skollagen, om att "alla elever ska få utvecklas efter sina förutsättningar". Få se…få se…
Att barn med över normalbegåvning, eller rent av särbegåvning hamnar i konflikt, med ett till sin helhet, vänsterliberalt lärarkollektiv, med begåvningsresurser i nedre spannet av normalbegåvning, förvånar mig inte heller. Lärare, speciellt lågt normalbegåvade sådana, tål inte kritik från elever, även om den är rättfärdigad. Min 10-åriga normalbegåvade dotter, fick en utskällning och onda ögat till sig, efter att ha rättat sin särskrivande klassföreståndare.
@Doktor Syn
Det är nog ett tecken på låg normalbegåvning att de inte tål kritik. En väl begåvad lärare inser nog att det finns folk som är mer begåvad än dem (på något område) och det är inte speciellt osannolikt att någon av dem sitter i klassrummet, isht när det är lite äldre elever.
Man bör även som lärare kunna förmedla den insikten att ingen är perfekt och att inte ens läraren kan förväntas sitta inne med överlägsen kunskap. Det bör vara naturligt att läraren kan sakna svar på alla frågor, eller behöva kolla upp svaret…
Min lärare i grundskolan var inte bara Stasi indoktrinerad utan tillika tillsynslärare och jag var ungefär lika frispråkig då som nu.
Jag läste Teknisk fysik ett år innan jag insåg att det inte var vad jag ville ha, korvstoppning. Jag bailade ut i god tid och återgick till ett välbetalt jobb i den privata sektorn. Nu har jag ett väldigt välbetalt jobb. Man kan inte få allt, men om man fokuserar på det man vill ha mest så fixar det sig, jag lovar…
Du är duktig du dunder.
@Ardenner Svensson
Jag tolkar det som att du inte lyckades greppa vad som lärdes ut, eller ta till dig kunskapen om du tycker det är bättre uttryck. Då kanske inte teknisk fysik var något för dig, men det kan ta ett tag innan man greppar kursinnehållet.
Vi skall dessutom trycka på tio-åringar Ipads i skolan fastän dom redan har rektors tillstånd att fritt pilla med sina mobiltelefoner (trodde inte det var sant när jag fick höra att det faktiskt är så i svenska skolor) samt att nyare nerurologisk forsking visar på att vi blir dummare av för mycket skärmtid. Tack och lov bor vi i utlandet och har barnen i en ordentlig "old School" school. Undrar hur välfärden skall finansieras när svenskarna krattar löv åt rika kineser…
http://www.psychologytoday.com/blog/mental-wealth/201408/dumb-dumber-interactive-screentime-is-worse-tv
The Man
Hoppas att skolan kan bli krävande även för den som är över normalbegåvning. Det är nästan sorgligt hur man gick genom skolan utan att anstränga sig. Känslan av att klara allt med en klackspark sitter kvar än idag i yrkeslivet, vilket blir till en belastning.
Går ju självklart att ändra på, men det kräver mer jobb än om man från barnsben fick lära sig att man behövde prestera för att nå nån vart.
Det handlar bara om att förflytta fokus från fakta till kunskap. Vi kan bli bäst i världen, världens filosofer som alla kommer att tala om i framtiden, men vi värderar fakta över kunskap(=insikt om hur fakta hänger ihop). We are doomed!
Äntligen något som går i samma riktning som det Gifted Child Programme (GCP) som Mensa arbetat för ett tag.
Bara att nämna Mensa kommer väl antagligen att ge upphov till ett batteri med kommentarer kring att det minsann finns olika typer av intelligenser och att lista ut rätt lösning om vilken figur som saknas minsann inte ger mat på bordet!
Skilj också på begreppet högpresterande och särbegåvad. Kort sammanfattat så är högpresterande de elever som lätt tar till sig information och lätt kan återge den. Särbegåvade däremot bearbetar information, är kritisk och tänker mer komplext.
Högpresterande kan det finnas många av, särbegåvade räknar man att cirka 5% är.
För er som är intresserade av att läsa mer kring GCP-arbetet kan läsa mer på: http://dev.mensa.se/index.php/_/vad-vi-gor/gcp
Trots allt så behövs även de särbegåvade i samhället, vilka ska annars bli ingenjörer och framställa sådana fantastiska saker som iPhone:s och smarta TV? 🙂
På tiden. Hur bra betyg man får är dock inte en särskilt bra måttstock på särbegåvning. De barn som lider av understimulans kan lika gärna strunta i skolan, bli deprimerade, bli föraktfulla mot lärare osv. Och det är i ännu högre grad de barnen man behöver fånga upp för att de mår så dåligt, och att vända utvecklingen för dem har stor potential.
The Hacker's Manifesto är fortfarande bra.
Från ett kollapsperspektiv vore det nog bra om den svenska utbildningen fullständigt klappade ihop, på liknande sätt som om ryssarna ställde in oljeleveranserna nästa vecka. Med mindre specialisering som i ett fattigt land så breddas kunskaperna. Komplexiteten ökar inte lika mycket. Alla behöver inte ens kunna läsa. Det finns i varje inget samhällsintresse i detta. Om folk inte utbildas så blir de mer självlärda och betydligt mer flexibla. Men för många yrken krävs utbildning. Det gäller då att alla betalar åtminstone delar av sin utbildning. Detta skulle behöva utredas av en kollapsmyndighet.
Fast om många inte lär sig läsa kommer allt fler att tro på sådant som att det var USAs regering som låg bakom 9/11 eller att månlandningarna är fejk eller att kondensstrimmor är illvilliga utsläpp av bakterier eller att det svenska samhället kollapsar 2050 baserat på viss statistik med en topp år 2000.
Urban jag är övertygad om att du är intelligent och kreativ men du har fastnat i allt för stor övertygelse om att vissa tankar är de enda rätta. Utan tvivel är man inte riktigt klok som Tage Danielsson skrev för länge sedan. Trots din uppfattning om oss 08-or skulle det vara kul att träffa dig IRL för lite kaffe och en stunds samtal.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Bästa chansen att få träffa mig är att bli med i partiet Planerad Kollaps, när det startar med det mest omfattande programmet, när det nu blir. Men det vill du förstås inte. Min sociala kompetens är ändå inget som imponerar och du blir nog glad när kaffekoppen är tom och du kan gå. Jag har just varit Norrland och dom är nästan lika hjärntvättade där som i Stockholm.
Ja Urban jag har förstått att din sociala kompetens är usel och jag tål en hel del. Planerad kollaps går bra att diskutera men helst inte som parti. Jag ser risker för att vi får en hel del problem framåt och då räknar jag inte mindre säkra tillfälliga händelser som att bostadsbubblan spricker och börsen störtdyker.
Lite kul att du anser oss mest hjärntvättade. Är det att vi tjänar mer än andra i landet har högst förmögenheter bästa utbildning och flest huvudkontor?
Vänliga hälsningar
Nanotec
@Urban Persson
Var det inte du som skulle rösta på "Planerad Kollaps" i valet? Vore det då inte rimligt att se till att det finns ett parti med det namnet först? Givetvis vet jag att det inte är ett krav, men det vore ganska stilfullt iaf. Är det så att du har problem med att skrapa ihop tillräckligt med folk (tre personer) för att bilda en förening? Kanske är det här en del av din drive att få ihop tillräckligt med medlemmar?
Nano, att vissa är mer hjärntvättade än andra och fantiserar lättare inom framtida teknik är inget att haka upp sig på. Det mesta som man kan göra inom en planerad kollaps är logiskt utan själva kollapsen och i ett statiskt tillstånd baserat på konventionella politiska idéer. När kollapsen kommer så blir det nödvändigt i varje fall.
Man bör främst försöka minska kapitalförstöringen. På börsen och andra marknader med opolitiska investeringar så löser sig detta automatiskt. Värdet på den svenska börsen har minskat några procent om året sedan år 2000, när naturresurserna var som billigast och makthavarna förövrigt trodde att deras fantastiska datorer skulle krascha. Minskningen är real och fanns redan före den så kallade finanskrisen och beror på hur man räknar inom ränta, utdelningar och bankernas värde.
Industriproduktionen och byggandet har minskat och det kommer naturligtvis att bli mer minskningar. Här är det svårt för makthavarna att fiffla med statistiken. Stockholm dras runt med enorma subventioner inom skatt på inkomst och fastigheter, subventioner av diverse infrastruktur och kulter och inom det statliga rättsväsendet. Det sista eftersom dom är så kriminella i Stockholm.
Att stoppa subventionerna av Stockholm och sätta bankerna i konkurs, lämna EU, öka självförsörjningen inom livsmedel och bränslen med tullar och trappa ner utbildningen, lägga ner järnvägen, minska investeringar och kanske även underhåll inom vägar och annan infrastruktur så att allt är slut när det är slut är svårt, speciellt med de fantasifyllda prognoserna.
Anonym, man måste inte ha ett registrerat parti för att det ska räknas och komma med i statistiken. Att registrera ett nytt parti är onödigt och görs av symboliska skäl för att stärka sällskapets moral och visa vem man är. Genom att skriva Planerad Kollaps på en blank valsedel så är budskapet till makthavarna om vad som bör prioriteras tydligt. Och där ingår naturligtvis ingen massinvandring. Och inte heller ett militärt försvar, eftersom det är omöjligt att lugga en flintskallig.
Visst skulle man kunna ha en förening med några medlemmar. Men det betyder inget i praktiken. En röst på Planerad Kollaps är ändå lika formellt bortslösad. Jag har ingen ”drive” för medlemskap och det jag skrev till Nano om att han kunde bli medlem för att dricka kaffe och ha ett fint samtal var bara på skoj.
@Urban Persson
"Jag har ingen ”drive” för medlemskap och det jag skrev till Nano om att han kunde bli medlem för att dricka kaffe och ha ett fint samtal var bara på skoj. "
Nu bidde jag besviken. Men det ligger kanske i linje med "Planerad Kollaps" att man inte skall satsa på stilfullhet (som en "riktig" organisation utgör)?
Planerad Kollaps är nog inget stilfullt påhitt. Och i konsekvensens namn. . .
Varför inte se det på ett positivt sätt. Alla barn kan lära sig att läsa på en väldigt kort tid.
Det är mer de inbyggda begränsningarna som sätter begränsningar, förväntningar. Minns inte att jag hade några problem med att läsa. Det var mer min fröken i första klass som hade problem med det. Typ titta på bilder och tolka; Far tar mor, mor ror, mor tar far. Ja, så kommer jag ihåg läseboken.
Vad jag egentligen vänder mig emot är att barn nu skulle behöva mer vuxeninstruktion eller mer curling. Jag tror att vi har nått vägs ände. Låt barnen vara!
Jag har naturligtvis inget emot att barn lär sig läsa. Verksamheten är dessutom billig. Risken med att se saker positivt är att det lätt spårar ur i religiösa fantasier och annat tok om en hållbar utveckling, vilket är lika omöjligt som att gå på vattnet. En sekt av värsta typ har etablerat sig i regeringskansliet och oppositionen är obefintlig. Problemet är massutbildningen och att folk blir curlade tills de dör. Jorden verkar vara platt i maktens korridorer.
Vi låter skolan förfalla tills 9 dagar innan valet, först DÅ kommer vi med det självklara åtgärdspaketet som egentligen skulle varit inbyggt i systemet för längesedan, om det inte vore för att vi valde att lägga pengarna på annat?
Den sovande regeringen. Fristående fortsättning på Det sovande folket. Publiceras inför jul av Fredrik fd …
Vänliga hälsningar
Nanotec
Det är smart, etablissemanget, som annars är besatt av att hindra all uprättning av konungariket Sverige, är nu upptaget med att kampanja inför valet. Sedan har nästa regering fått detta i knäet och kan fortsätta med det utan väsen från flummarxisterna och vad de nu kan vara för några.
Äntligen så åker det gamla sossesamhället ut med badvattnet i informationssamhällets guldålder, färdigt är det med ett krav på 5-10% utanförskap för att säkerhetsställa arbeten åt överflödigt många medelmåttiga statsanställda som i sin tur röster S av ren självbevarelsedrift.
Ack de arma satar som har fått lida under detta massiva politiska förtryck och hopp skänks åt dem med diverse sifferdiagnoser så att även de kan hitta sitt samhällsnyttiga kontext att verka i.
Utanförskapsmänniskor är inte sällan en tillgång tricket är att hitta deras triggerpoints och sätta detta i ett kontext så att en fungerande synergi uppstår och samhällsbelastningen och medföljande fysiska och mentala problem i stället kan arbetas bort till förmån för allas bästa, och om inte det så inte till någons nackdel i alla fall.
Tänk på alla asperger och adhd människor som finns på MIT och hur många som gått oss förbi pga de vänsterfascistiska utrensningarna för att befästa enpartistatens totalitära grepp om nationen.
Det är knappast medelmåttor som förändrar samhällen vilket individer som Copernicus , Da vinci, Steve jobs är tydliga bevis för.
Med alla tekniska hjälpmedel bör man hitta en arbetsmodell för alla och inte bara fårkets ord är lag.
Och det tror ni? Att det blir elitskolor för begåvade barn i Sverige?Hahahaah
@Ronny Paulsson
Nej. Läste pressmeddelandet:
"Blah blah, floskel, floskel, blah blah…
…därför beslutat att uppdra åt Skolverket att utarbeta ett särskilt stödmaterial om arbetet med särskilt begåvade elever, t.ex. om undervisningsmetoder utifrån aktuell forskning."
Man har beslutat att det skall komma en liten skrift om hur man skall arbeta med särskilt begåvade elever. Kommer säkert få titeln "Så din elev är smartare än du? /Skolverket".
Tillägg: ambitionen lär falla på att den subnormal-begåvade läraren inte kommer identifiera eleven som särbegåvad utan snarare honom som ohyffsad typ som ifrågasätter läraren (i bästa fall) eller som en allmänt störig typ (inget att springa och läsa på i skolverkets handbok för).
Det jag mest hade i åtanke var vad tror ni S gör med dessa planer vid regeringsskifte?
@Ronny Paulsson
Vad skulle de göra? Det är ju inte mycket till planer och nog inget uppdrag som är betydande nog att återkalla. Dessutom är det tveksamt ifall det finns betydande stöd för något sådant i riksdagen. Det konstateras nämligen att var och en skall få undervisning för att kunna utvecklas utifrån sina förutsättningar – det låter inte rimligt att det finns någon betydande invändning i grunden mot det i riksdagen. Att mot den bakgrunden återkalla ett uppdrag vars syfte är att ge lärarna kompetens att fullfylla detta önskemål är tveksamt.
Huruvida sossarna kommer gå vidare med nya planer när skolverket gett ut skriften "Så din elev är smartare än du?" kan man spekulera i, men planerna indikeras inte att det skulle resultera i elitskolor (ens med alliansen bakom ratten).