Samtliga av Försäkringskassans IT-system kraschade nu på morgonen. Då manuella rutiner saknas kan man inte ens hantera några ärenden per telefon, så kraschen är inte begränsad till Internet-system.
Enligt IDG hoppas myndighetens presstalesman att systemen ska fungera igen efter lunch, men man vet som sagt inte varför de kraschat. Om man inte vet vad som hänt blir min naturliga reaktion som gammal IT-konsult att det finns risk att tidplanen efter lunch får omprövas.
Försäkringskassans hemsida idag 11:17 |
Svenska myndigheter och företag saknar i mycket stor utsträckning manuella rutiner. Vid IT-avbrott eller strömavbrott slutar helt enkelt verksamheten att fungera. Samhällsviktiga myndigheter hade förr manuella rutiner, som också övades. T ex gällde detta Posten, inklusive postgirot (numera Plusgirot). Dessa rutiner finns inte längre, och går strömmen eller om IT-system kraschar så finns ingen plan B.
Myndigheter är förstås monopol i ordets rätta bemärkelse och kan fullständigt skita i att de itne fungerar, vare sig kort- eller långsiktigt. Manuella rutiner måste grundläggas när IT-systemen fungerar, för som det är idag finns alla uppgifter bara lagrade digitalt, även inskickade pappersblanketter, som digitaliseras på inläsningscentraler, och inga befintliga ärenden kan hanteras vid avbrott. Vi har i veckan sett hur t ex Försvarsmakten lamslås om deras centrala system PRIO är nere.
För företag finns här en rejäl konkurrensfördel.
Det företag som har manuella rutiner och kan fungera även när centrala IT-system, som t ex betalnings-, order-, lager- och faktureringssystem inte fungerar kan ta rejäla marknadsandelar vid varaktiga avbrott.
Är ditt företag eller din arbetsgivare redo? Kan ni ta emot och skicka order manuellt? Speciellt som speditionsbolagen kanske saknar manuella rutiner? Kan din butik ta emot kunder, ta betalt och sälja produkter även utan fungerande ström och kassasystem, eller måste ni stänga när streckkodläsaren inte fungerar längre?
Kom ihåg att planering och övning är grunden för att kunna hantera kriser. Även om en kris aldrig blir exakt enligt planerade eller övade scenarion, så har planering och övning ett värde i sig, som rejält höjer organisationens robusthet.
Vem är Försäkringskassans outsourcing-leverantör? EVRY brukar ju vara kända för sina totalkrascher av kundernas kritiska verksamhetssystem.
Tillägg: Både jag och mitt förlag förnekar all inblandning i Försäkringskassans IT-krasch och kraschen är inte alls ett marknadsföringstrick för min senaste roman Stjärnklart.
24 kommentarer
Det löser sig.
1. Det står ju på deras hemsida att de "arbetar intensivt" med att lösa problemen.
2. De sa inte efter vilken lunch det skulle vara klart. Kan ju t ex vara lunchen 2023-04-13, eller nåt.
Verkar ju rimligt!
Även Telia hade driftstörning på sin sajt idag. Samma bekymmer som ligger bakom? Eller kreditköpshets för Iphon 6 avbetalning 24 månader?
Försäkringskassan är väl en ren kostnadskälla?
Vi lär ju spara en hel drös med pengar för varje timme det står still.
Relaterat:
En kompis var arbetslös ett tag och han hävdar att A-kassan eller vem det nu är som handlägger sånt skit avsiktligt omöjliggör att man ska kunna få papperen i ordning och fylla i allt i rätt tid. Alla utbetalningar försenas, medvetet.
Han, som nog är över medelintelligens, väl verserad etc åkte till slut på att "den blankett du fyllt i och skickat måste försvunnit i posten" trots att han försökte hoppa genom alla ringar snabbt och effektivt.
Vi får hoppas att ansvariga chefer, uppifrån och ner, får lov att söka om sina tjänster. Inklusive omförhandling av ersättningen.
Generellt verkar det finnas för mycket utrymme för ersättningar och fler lite för ansvar, inom det ofantliga monopolet.
Det är väl ingen idé att ha några manuella rutiner om det inte finns huvuden att bemanna upp organisationen med när det behövs. Det här är så klart priset för att inte ha tusentals anställda som kan göra jobbet. Att pytsa in något hundratal bara för att få det att se ut som att man gör något kanske ser bra ut utåt men är i stort sett bortkastat.
Nu är det kvällen som gäller. Det är ju också EFTER lunch…
På fk.se står det nu:
"Vi arbetar intensivt med att lösa det här problemet men det kommer inte vara löst förrän ikväll. Vi hoppas att du kan återkomma imorgon istället så hjälper vi dig då och beklagar problemen som det innebär för dig. "
Dessvärre går det inte att hamstra adekvata pappersblanketter på FK:s sajt. Det hade underlättat vid sådana här tillfällen för många att ha ett lager. Bara fylla i och skicka med snigelpost.
Skälet är förstås att tvinga så många som möjligt att använda e-leg genom att göra blanketter svåra att komma över.
Graceful degradation… Not.
Nu står det på den engelska förklaring bl.a. "we are experiencing problems with our intern systems".
De har alltså problem med sina praktikant-system. Kanske skulle det gå bättre om de även hade någon gammal räv som hjälpte till att sköta ruljansen.
Alternativt kanske de tänkte skriva internal systems. Men en sådan felskrivning gör väl bara en praktikant, så oavsett hur man ser på saken är nog praktikanter inblandade på något sätt 🙂
Skatteverket är ännu roligare för de har vissa dagar i månaden där de inte kommer åt företagsskattekonton överhuvudtaget för att de gjort en stor körning i helgen.
Sist jag ringde skatteverket och skulle fråga något fick jag besked att de inte kunde svara för de kunde inte komma in i systemet och att det var så vissa dagar i månaden.
– Varför svarade du ens i telefon?
Var min motfråga. Man avlönar alltså folk för att sitta och svara i telefon men inte kunna göra något… Och man har byggt och planerat systemet för att fungera så…
Jag vill aldrig mera betala skatt. 😉
Köpte nyss lunch till oss. Möttes av skylt på dörren: "Apparaten fungerar inte så vi tar bara kontanter" . Gick in och tänkte "F-n också har bara reservhundringen och suchi kostar 80:- * 2"
Tar fram reservhundringen ur mobilen och det står lyckligtvis 500 på den. De hade fått besked att internet skulle repareras först på torsdag. Lärdom 100:- är för liten kontantreserv vid korta utflykter i samhället.
Vänliga hälsningar
Nanotec
500 brukar jag tycka är lagom som "nödkontanter" att alltid ha på sig.
Har för säkerhets skull 10 "lakan" i garderoben!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Min teori är att Putins botnet använts för att slå ut försäkringskassan. En terrorattack som denna slår hårt mot svenskt vabbande, speciellt i förkylningstider.
En terrorattack mot svensk vabb-beredskap alltså! 😉
Är det månne extremisterna i Al-Diaper eller DAGISIS som ligger bakom?
Försäkringskassan har effektivisterat sin byråkrati.
Som otur är, så är effektiv motsatsen till resilient.
Samma sak sker överallt i samhället, ständigt jagas effektivitet och alltid på bekostnad av robusthet och vingelmån…
Tydligare tecken på att vi skrapar i botten på resurs och energitunnan kan man inte få.
Vi har inte råd med något annat än det effektivaste möjliga.
Effektiv är en sak och du har rätt. Problemet är att man gör sig av med alla lägstanivåer, och när det inte längre går, går det inte alls.
Så fjärran från Karl Poppers föreslagna metod för politiska reformer: Steg-för-steg, och hela tiden med en möjlighet att falla tillbaka när det kostade mer än det gav.
Men Sverige styrs idag av utopiska visioner och induktionsbevis kan vara stendöda i vetenskapliga sammanhang – de lever och har hälsan i samhället och i politiken.
Vart skall vi åka på semestern nästa år, som grisen sa veckan före jul…
"Massiv övergång till Linux"
http://mobil.computersweden.idg.se/computersweden/2.2683/1.556622/sa-vandes-it-krisen-pa-forsakringskassan/?src=http%3A%2F%2Fcomputersweden.idg.se%2F2.2683%2F1.556622%2Fsa-vandes-it-krisen-pa-forsakringskassan%2F
Så går det när man bränner IT-budgeten på de dyraste leksakerna som går att uppbringa inom SAN/moln/fabric/virtualisering/konsolidering och lägger alla ägg i samma korg. Inte första myndigheten som råkar ut för detta och garanterat inte sista heller.
Detta låter ju lovande med tanke på det pressmeddelandet från Försäkringskassan. Det gäller en avsiktsförklaring som gör gällande att Försäkringskassans IT avdelning skall ta över Arbetsförmedlingens IT-drift. Bra timing?
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/forsakringskassan-hjalper-af-med-it_3940402.svd
Sidan är fortfarande nere vilket gissningsvis tyder på ett problem av större magnitud och att försäkringskassan inte kommer att kunna arbeta normalt imorgon.
Hårdvaran står en Amerikan för, och OM Midlanda flygfält skulle lagts ner, som var i ropet för några år sedan då Staten släppte flygfälten, skulle sannolikt FK ha måsta flytta enl. egen utsago, då hårdvarufolket flyger in från USA o måste då ha ett flygfält inom nån halvtimma.
Sen måste ju då ett kort tillverkas o flygas till Sverige, så ett hårdvarufel tar ett dygn att fixa.