Enligt uppgift är andelen barnfamiljer bland seglare allt färre. Samtidigt är 40-talisterna i 70-årsåldern och 50-talisterna börjar gå i pension och osålda båtar börjar det bli gott om på Blocket. Frågan är om vi passerat peak segelbåt? (Anekdotvarning)
Det handlar alltså inte om någon ekonomisk kris, utan om en rent demografisk kris. Den leder i sin tur till prispress på begagnade båtar och frågan är om inte båtbranschens kris, som jag skrev en del om för några år sedan, fortgår trots ekonomisk återhämtning? Yngre är helt enkelt inte intresserade av det lite primitivare båtlivet, speciellt inte segelbåt, som kräver sin tid och skicklighet på ett helt annat sätt än de relativt mer populära motorbåtarna?
Som enkelt anekdotiskt exempel har jag gått igenom lite båtar till salu på Blocket. Jag fokuserade på en specifik modell av mindre segelbåt, med fem kojplatser. Priserna ligger i intervallet 100 000:- till 200 000:- SEK, dvs mycket båt och miljövänlig familjesemester för pengarna.
Hypotesen ser ut att hålla. Av elva båtar till salu privat gick det att ta reda på säljarens ålder för sex av båtarna (övriga telefonnummer gick inte att avgöra innehavare till). Två båtar säljs av personer i 40-årsåldern, specifikt 42 och 47 år gamla, detta kan vara av de av bostadsmäklare kallade “vanliga orsakerna”. Övriga fyra båtar säljs av ägare med ålder 62, 71, 71 och 72 år. Sex av de elva båtarna är prissänkta. Detta är ändå mitt i högsäsongen och annonser har legat ute sedan maj och juni. Samtidigt kan man fejkuppdatera sina Blocketannonsers datum, så båtarna kan varit till salu längre än så.
Majoriteten av denna segelbåtsmodell säljs alltså av personer i 60-årsåldern eller äldre.
Även efter peak oil kommer människor ha arbete och semester. Under båtlivets glansdagar på 70- och 80-talet var vi betydligt mindre beroende av olja till vårt transportsystem, och BNP var hälften eller lägre mot idag. Ändå seglade vi.
Just segelbåt och inhemsk semester är något jag gissat kommer gynnas av peak oil, men frågan är om den demografiska puckeln av 40- och 50-talister ändå, åtminstone initialt, sänker sektorn.
Av samma anledningar kan man fundera på bostadsmarknaden framöver, och speciellt fritidshusen. Samma demografiska förhållanden gäller där – allt fler 40- och 50-talister kommer vilja sälja sina villor och fritidshus, vilket leder till relativ prispress på dessa till fördel för lägenheter. Skillnaden mellan antalet personer i åldern 20-30 år och åldern 65 – 75 år faller snabbt och fallet planar först ut efter 2024.
Man ska också komma ihåg att vanliga lägre tjänstemän på 70-talet kunde ha både fritidshus, segelbåt, villa och dubbla bilar i hushållet, tack vare de 85%-iga avdragen för räntor kombinerat med mycket hög inflation och kraftiga årliga löneökningar. Den situationen har vi inte längre och dagens unga kommer inte ha fritidshus, segelbåt, villa och dubbla bilar i hushållet.
Slänger ut ännu en ovetenskaplig undersökning ute till höger. Har du båt, seglade dina föräldrar? Huruvida föräldrarna seglade handlar om både motorbåt och segelbåt. Att vara till sjöss kallas segla.
Med mer tid kan man lämpligen titta på fler båtmodeller och få ett bättre underlag kring åldern på säljare av båtar. Förslag på båtmodeller att granska mottages.
17 kommentarer
Sålde min segelbåt för 5 år sedan. Fick 180.000 skr för den, idag såg jag på blocket att en båt av samma modell låg på 70.000. Vi rullar omkring med husbil nuförtiden.
Nu kan man bara rösta på ett alternativ igen.
Har du rent utav en tanke bakom detta förhållande?
Är med vädligt lättskött motorbåt i aluminium.
Identifierar mig som seglare. Får bli en segelbåt när barnen växt till sig.
Är dock inte sugen på underhållet eller klubblivet, med nattvakatande. i en båtklubb. Eller att lägga April på att sköta båt.
Man bör kontrollera att prisutveckligen varit liknande för motorbåtar. Annars skulle det kunna vara så att folk föredrar motorbåtar numera. Det är också intressant att se om uthyrningen av båtar ökat kraftigt. En del hyr båt utomlands. En del äger till och med en båt som ligger utomlands.
Troligen blir det inte färre båtar på sjön, eftersom få skrotas. Men det blir billigare att skaffa båt. Dock inte billigare att ha båt.
Helt klart konkurreras båtlivet ut ganska mycket av utlandssemestrar, husbilar, dyra bostäder och nätsurfande. Utan mobiltelefoner och trådlöst bredband på sjön kunde båtlivet tappat än mer.
En del seglare – riktiga seglare – kanske ger upp för att det blivit för mycket motorbåtar på sjön. Som förvisso stör friden. Men åldern på segelbåtsägarna är alldeles säkert en av flera orsaker till de sjunkande båtpriserna.
saknar alternativet hyr segelbåt, föräldrar seglar inte. Förstår inte ens varför du blandar in föräldrarna i enkäten?
Har funderat på att köpa segelbåt men kommit fram till att det är mera ekonomiskt lönsamt att hyra i dagsläget.
Ballad och Scampi är två av de mest producerade båtarna i 100-200 kkr segmentet.
OE36 och Monsun var lite mer ouppnåliga på 70-80 talet, de har legat runt 400 kkr tills för någa år sedan, nu syns de för drrygt 200 kkr. Vackra klassiker som inte uppfyller husvagnskomfortkraven.
När promillegränsen på sjön sänktes så försvann intresset för båtlivet. Havets vidrigheter (fisk) kräver dessa drycker och kan man inte få en öl till mackan eller en nubbe till sillen så stannar man på landbacken (husvagnen). För det är väl ingen som tvingar dig att flytta på vagnen mitt i natten onykter men på sjön måste du hitta lä när smhi missade stormen.
En aspekt som du missar i ditt inlägg, Cornu, är storleken på de båtar folk vill ha nu för tiden. Generellt är storleken bra mycket större nu än då, både på segelbåtar och motorbåtar. Många pensionärer ses segla runt i stora as, vilket de klarar galant med hjälp av rullsegel, bogpropellrar automatiska ankarspel, datanavigering mm. Ingen vill helt enkelt ha de "små" båtarna längre, vare sig familjer eller gamla. En större segelbåt seglar generellt snabbare och bättre än en mindre och kan därmed vara attraktivare även för någon som inte behöver det större utrymmet.
Tror inte mycket på att pensionärerna byter upp sig till tolvmetersbåtar. Det är bara fjantigt att kalla båtar på 9,3 meter små. Det är nog något båttillverkarna har hittat på för att folk inte skall köpa en båt som inte kostar betydligt mer än en miljon. Och för att de som har "små" båtar skall känna att de måste skaffa en större. Statusjakt torde vara det främsta skälet till att skaffa en tolvmetersbåt. Att kunna segla är inte viktigt. Det är fullt ös i båtmotorn som gäller, för det mesta.
Komforten ökar ganska avsevärt i större båtar.
Har följt motorbåtsmarknaden i ca 2 år då jag funderar på ett köp av "flytande sommarstuga". Utan att hänga ut någon så finns det just nu exempel på Blocket där jag känner igen objekten från förra året. Tänker speciellt på en viss båt av en modell som jag är väldigt intresserad av. Den låg ute för 325 000 kr under förra sommaren, sänktes till 295 000 mot slutet av sommaren/hösten och ligger nu ute för 215 000. Har legat ute för detta pris sedan mitten av maj.
Ett annat exempel är en motorseglare i 25-fotsklassen som nu är till salu för under 100 000:- Den har legat ute i flera år och sänkts successivt från över 250 000:- ner till dagens, förmodligen ytterligare prutbara, pris.
En stor anledning till stort prisfall och stora variationer är också att motorerna i dessa 70-80 talsbåtar börjar närma sig, eller har nått, slutet på sin livslängd. Ett motorbyte på en båt i 30-fotsklassen går lätt loss på både 150 och 200kkr. Detta vet köparna och de objekt som har en gammal Perkins- eller VP-diesel från 70-talet blir i princip osäljbara annat än att man kan räkna in ett motorbyte i kalkylen och jämförelsen med andra båtar. Om en båt däremot har utbytt motor blir den mycket mer attraktiv och säljs oftast inom åtminstone ett par månader, undantaget de som tror att de ska få tillbaka 100% av kostnaden för motorbytet och sätter fantasipriser.Typ en Saga 27 för 300 000…
Lägre tjänstemän kunde inte skaffa sig allt det du räknade upp, även om inflationen var hög och man bara betalade 15% av räntekostnaden ur egen ficka.
Det var nämligen mycket svårare att låna då än efter avregleringen av bankerna.
Man måste ha sparat ihop tillräckligt mycket för att få hoppa på lånekarusellen.
Det var nästan omöjligt att spara ihop ett kapital när inflationen var så hög, och övertidsarbete och kapitalinkomster beskattades med marginalskatten 85%.
Införandet av Allemansfonderna blev då räddningsplankan för oss arma sparare. Vi kunde då få en sportslig chans att bygga upp ett eget kapital, även om det skulle ta flera år.
När vi efter ett antal år fått ihop till inträdesbiljetten hade villkoren ändrats.
Det blev lättare att låna men inte lika lukrativt att spekulera i lån och ränteavdrag.
Men för höginkomsttagar som kanske ärvt/fått ett startkapital av föräldrarna för att kunna hoppa på lånekarusellen var det gyllene tider.
Kände många som köpte flott villa i Stockholm, belånade den upp till skorsten, köpte stora segelbåtar och fritidshus, belånade dem, köpte lyxbilar och levde på stor fot i övrigt.
Det kändes i hjärteroten att se dessa utsvävningar som bekostades med inflation och hisnande ränteavdrag.
Det är bättre nu, men mycket återstår att göra, t ex att avskaffa ränteavdrag för konsumtion och bostäder.
"vanliga lägre tjänstemän på 70-talet kunde ha både fritidshus, segelbåt, villa och dubbla bilar i hushållet"
Hade dygnet 48 timmar på den tiden?
Just. Tid att satsa.
Min teori är att de som har en kulturell världsbild av "vi kan laga själv när nåt går sönder" alltmera blir en landsbygdsgrej, och att de stora traditionella fritidsbåtsklustren runt storstäder befolkas av människor med andra världsbilder, anrtingen de nu är resursstarka som "köper bättre grejor" och fullservice, och de resursarma som varken har råd, tid eller sociala nätverken (föräldrar, kompisar) för det samma.
För att hålla oss till segling – så såg segelsporten ut i begynnelsen – en sport för grosshandlare med rikedom nog att låta någon annan ta hand om vårrustningen, och så ser den fortfarande så ut i många länder. Segling som en folklig sysselsättning är nog en sista borttynande rest av parentesen allmänt svenskt friluftsliv. Kvar blir träbåts-entusiasterna, tävlingsentusiasterna, extremsportarna och några få rika. Se hur det gått med cykelsemester, fjällvandring, skidsemester med ryggsäck, klättring, kanotpaddling etc.
Kloka ord om att ha båt – http://www.youtube.com/watch?v=WtfZi8sP91g
Statistiknörd som jag är följer jag antalet segelbåtar på blocket. Just nu är det 2613 st till salu. Det är ungefär lika många som år 2010 men faktiskt färre än 2011-2012-2013. 2011 verkar ha varit flest med över 3000 båtar.
Håller med om att båtarnas pris dippar.
Sailguide.com erbjuder viss prisstatistik, där kan folk rapporterat in försäljningspriser. Lite dåligt och osäkert statistikunderlag men för vissa modeller kanske det finns tillräckligt. Gjorde en kurva för familjeglaren "Scampi" År 2008 var medelpriset 250kkr, från 2010 legat på 200kkr. Just nu verkar det finnas ca 14 st till salu och 1 av dem har ett begärt pris på över 200kkr (205kkr). Sprack segelbåtsbubblan prismässigt i år eller förra?
Själv har jag en mindre öppen segelbåt som jag knappt tar mig tid att använda. Har ändå drömmar om att köpa en "riktig" fullstor segelbåt. Pengar är "inget problem" men just nu inser jag att jag inte har tid. Krånglet avskräcker.