Officerstidningen (3/2014) rapporterar att ny försvarsmateriel möglar och rostar sönder på grund av frånvaro av ändamålsenliga förråd. Bland annat har Ingenjörsregementet i Eksjö drabbats där nya fältarbetsfordon saknar förråd.
Göta Ingenjörsregemente
Skapad av: Fry1989/Wikipedia Licens: Creative Commons Erkännande- Dela Lika 2.5 Generisk |
Det handlar om ingenjörsbandvagn 120, hjullastare 18 T SP, bandvagn 410 mfl, som levererats utan att förråd uppförts. Idag är även ingenjörstruppernas fordon splitterskyddade och CBRN-säkrade, dvs täta mot kemiska vapen, biologiska vapen och radioaktiv strålning. När dessa placeras i kallförråd istället för torrluftsförvaringsförråd uppstår kondens inuti de täta fordonen i takt med årstidernas och dygnets temperaturväxlingar, med följd att inredning möglar och utrustning rostar eller korroderar. Elektronik i fordonen slutar att fungera.
Ovanpå detta gör det katastrofala IT-systemet PRIO att det tar “fruktansvärt lång tid” att få reservdelar, vilket gör att stora delar av det nya försvarsmaterialet inte går att använda.
Inköpen av nytt materiel sker inte samordnat mellan Försvarets Materielverk och Fortifikationsverket, vilket alltså gör att man köper väldigt dyrt skrot.
Major Mattias Lagerqvist, teknisk chef på Ingenjörsregementet, tog upp problemet med FMlog för 3-4 år sedan, men inget har hänt sedan dess.
Det handlar om materiel för 1 500 000 000 SEK som nu möglar, rostar och korroderar sönder för att Fortifikationsverket, eller för den delen regeringen, inte vill hosta upp några 100 000 kronor för anpassning av förråden.
17 kommentarer
Ansvarsutkrävande. Särskilt av ansvariga politiker. Omedelbart tack!
Tank att under stora delar av 1900-talet och en bra bit in på 2000-talet hade inte den högsta ledningen direkt ansvar för konsekvenserna av sina beslut.
Men hur tänkte dom?
En kollega som var med i utlandsstyrkan tröttnade på att vänta på leverans från den nya plåtladan och åkte ner själv för att hämta prylarna. Till sin fasa upptäckte han att de har en särskild yta där med felmärkta pallar som dom inte vet vad dom ska göra med. Allt felmärkt ställs alltså i ett eget hörn och samlar damm. Bl.a. låg där en JAS motor….ngt med streckkoden stämde inte så gubbarna hade ställt den åt sidan. Utrustning för miljoner (miljarder?) ligger i den där högen medans beställarna väntar på dem……
JAS-motorn gissar jag är en myt, men det där har funkat dåligt sen 90-talet.
Enkla grejer osm fläktremmar och sånt som har månadsvis leveranstid, långt innan PRIO dök upp.
På en mission hade vi en snubbe som var motorkunnig yrkeschaufför, han påstod sig ha upptäckt att vissa delar som var gemensamma/utbytbara för olika fordon var bokförda under olika M-nummer eller vad det heter. Så den ena grejen kunde vara listad som "slut i lager, leveranstid 3 mån" medan en identisk pryl stod i pallen bredvid under annat M-nummer.
Gäller att göra skillnad på FMCL och Resmat, även om bägge ligger i Arboga (och numera utgör en del av FMV).
Att FMCL aldrig har kunnat leva upp till löftena vid införandet är sant, vilket är en följd av det eviga kravet på "rationalisering" vilket i praktiken betyder "färre anställda". Det får den självklara följden att sådana oglamorösa men viktiga uppgifter som att bygga om satser, kontrollera att underhållsåtgärder i förråd genomförs samt att rent fysiskt gå igenom "blandpallar" inte hinns med.
Beträffande felaktiga förrådsbeteckningar så är det ett ständigt arbete med att normalisera dessa, dvs att t ex en rem med ett visst artikelnummer hos en leverantör som hos en annan leverantör heter något annat ska ha samma m-nummer oavsett hos vem den köps in för tillfället. Ibland blir det fel, vilket med tanke på mängden saker som ska m-nummer sättas (samt att man även där har "rationaliserat" bort folk) inte är så konstigt.
Eftersom man även har "rationaliserat" bort stora lagersaldon eftersom det för en ekonom är dyrt, så blir det fort tomt på hyllorna hos Resmat och då är det i många fall frågan om en ny upphandling vilket gör att LOU gäller… Inte lätt att vara handläggare på Resmat då, särskilt om du (eftersom kollegorna har "rationaliserats" bort) är ansvarig för flera hundra olika artiklar. Som du inte får ligga med rimliga lager av, eftersom detta för en ekonom är dyrt…
Vafan?!?
Ribbing! Sitt inte där och Mögla!
http://www.dn.se/webb-tv/program/ribbings-etikettskola/ribbing-sitt-inte-som-vap-och-vanta-pa-ett-frieri/
F! rasar!
Och ingen politiker från något parti orkar reagera?
Vänliga hälsningar
Nanotec
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ministerstyre
Ok.
Då behöver avgående försvarsminister inte reagera för att ingen ska säga att hon ingriper i myndighetens interna arbete.
Övriga politiker då?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag antar att http://www.riksrevisionen.se/ borde sätta ihop en committee och skriva en rapport för 250 000 kronor och skicka den till ÖB….
Tycker det skulle vara väl värda pengar och det räcker med yngsta praktikanten på riksrevisionen för att få rapporten svidande nog. Fast givetvis måste några mer kända skriva under rapporten.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Vad hände med "anpassa och överlev"?
Skall inte militärer bara kunna lösa problemet? Sälj någon hjullastare så de får in 100 k och bygg ett förråd. Man måste väl inte fråga regeringschefen om allt heller?
Nej, man måste inte fråga regeringen om allt. Men riksdag och regering har redan bestämt att Försvarsmakten inte ska bygga egna förråd längre, den uppgiften har man gett till Fortifikationsverket.
Förmodligen så vore det bästa att lägga FM, FMV och Fortifikationsverket i en myndighet som får i uppgift att skapa ett så kostnadseffektivt försvar som möjligt – inte leka marknadsekonomi. Att FMV är en separat myndighet har ju Ekonomistyrningsverket nyligen kritiserat för att det ger ”obalanser mellan myndigheternas ansvar och befogenheter”.
Mrlowrisk, hette inte filmen repmånad?
9:e kompaniet tänker du på. Colin Nutleys första svenska film
Beror till viss del på nedskärningar av resurser och kompetens inom FM, FMV och materielprocessen. I önsketänkandets strategiska paus så skulle fasta kostnader bli rörliga, materiel direktanskaffas från hyllan i mindre serier efterhand, med kortare ledtider OCH dessutom mycket billigare än när stora serier anskaffades för hela livslängden. Som en följd så kunde man spara på LCC-analyser, ILS-arbete inkl. underhållsberedning, studier av underhållsförutsättningar och kravställning av materielunderhåll och förrådshållning. Billigare offerter och kortare ledtider till priset av okoordinerad materiel- och införandeplanering. "Hur svårt kan det vara". (För övrigt ett jävligt osexigt område att vara kunnig inom). I toppen önsketänkande politiska visioner. I mitten okunniga chefer inom FM och FMV. I botten effektivisering genom avveckling av den personal och kompetens som förstod varför en del förberedande arbete var klokt och ekonomiskt sunt i längden. Konsekvenserna är ingen överraskning för de kunniga som avfärdats eller bortrationaliserats. Konsten att spara sig till ökade kostnader. En paradgren för många offentliga verksamheter idag.