Medan rysskräcken börjar bli en realitet i svenska medier, t ex genom en intervju med Andreij Illiaronov hos Schibsted/SvD, så sammanfattar Foreign Policy vad som talar för en nära förestående rysk invasion av Ukraina. Det är inte någon uppmuntrande läsning.
Enligt sammanställningen ska Ryssland ha ca 50 000 man längs gränsen mot Ukraina. Spaningsdrönare är i luften och spanar in över Ukraina. Man har satt upp ett fältsjukhus ca 20 km från gränsen. Radiotystnad råder för att gäcka signalspaning, och man använder fysiska kurirer för att skicka order. Förråd, mat, ammunition och reservdelar har flyttats in i området.
Därtill döljer man förbanden för satellitspaning.
“Furthermore, Moscow has resorted to subterfuge to hide its activities — not a terribly good sign of its sincerity. U.S. signals intelligence has been hindered by old-school tactics, including the use of couriers who deliver messaging from the army’s High Command to commanders in the field. A senior U.S. military official told the Wall Street Journal: “They have moved into concealed positions,” almost certainly to evade American spy satellites. If Russia wanted to reassure Washington that it was only staging drills, it would broadcast its movements and activities, not conceal them.”
Det kan förstås vara en mycket kvalificerad och avancerad övning, men förberedelserna är exakt de man skulle ta till inför en nära förestående invasion.
Foreign Policy listar ytterligare nio punkter, inklusive att västvärlden, USA och NATO inte bedöms lyfta ett finger om Ryssland går in. Man ironiserar över att de hårdaste åtgärderna mot invasionen av Krim är en hashtag på Twitter.
Dessutom ser man att nyttiga idioter, och rent av makthavare fast i psykologisk förhandling försöker rättfärdiga och försvara Rysslands agerande, och för vidare rena lögner och propaganda från ryskt håll.
Nu har Ukraina börjat kontra det hela, med fakta. T ex nedanstående om den påstådda antisemitismen i Ukraina.
Källa: Ukraine Crisis Media Center på Facebook se även deras hemsida. |
Chefsrabbin i Ukraina, Yaakov Dov Bleich, 2014-03-04:
“Under Ukrainas tjugo år av oberoende har judarna upplevt ett fullständigt fredligt liv på Krim. Den första antisemitiska vandalismen skedde först efter den ryska arméns intåg på halvön.”
Bloggläsarnas sammanfattande omröstning visar på att inte ens läsarna här på bloggen tror att Ryssland går in i Ukraina. Endast 5% tror att det sker i helgen. Räknar man även in de som tror på nästa vecka når man 10%, och räknar man även in de som tror på senare i april så når man 25%. Majoriteten, 51% tror inte att Ryssland någonsin angriper Ukraina.
Å andra sidan är det lätt att sitta kvar i förnekelsefasen, eller för den delen förhandling, där man hittar på en massa ursäkter för att Rysslands aggression slutar med Krim.
69 kommentarer
"Majoriteten, 51% tror inte att Ryssland någonsin angriper Ukraina. … man hittar på en massa ursäkter för att Rysslands aggression slutar med Krim."
Nåja, frågan du ställde var när man trodde det blir ett "shooting war". Jag bedömmer det som att man kommer att kunna destabilisera och ockupera östra delarna av Ukraina utan ett "shooting war"
+1.
Vad tror du, då, Cornucopia?
När vi om 15-20 år tittar tillbaka kommer vi inse att den här händelsen var vändpunkten i den moderna historien. Det här är startskottet för den "nya ordningen". Slutet på välfärd, demokrati och frihet börjar nu. Vi kommer att uppleva en segregering som vi knappt kan tänka oss. Undrar vilket distrikt Sverige kommer att bli? 7?
Nej det började tidigare, när Bush fick igenom sina lagar, när NATO skulle utvidgas öst, när oligarker skövlade det yrvakna Ryssland tillsammans med storkapitalet.
Eller som de sade i, den i övrigt glömda Stjärnornas krig I, när de röstade i senaten "Här dör friheten till applåder"
Du har förstås rätt kgb35, det började tidigare med den perfekta täckmanteln – "demokrati och kapitalism" till alla med hjälp av avregleringar. Men likt "skotten i Sarajevo", kommer denna händelse att skrivas in i historieböckerna – det är nödvändigt för fårket att ha en konkret och lättförståelig bild av verkligheten.
Det perspektiv Putin agerar utifrån har funnits länge, det kom till ytan redan 1991 som en motreaktion till glasnost och Sovjets upplösning. Det är i det perspektivet man måste se det – en f d stormakt som revanschistiskt börjar återta vad de uppfattar som "sin forna glans".
Och kom ihåg, upplösningen av Sovjet var inte nåt CIA-projekt. Det var en naturlig följd av Sovjetsystemets undermålighet. Putin slåss alltså mot historien – även där är han alltså exakt som Hitler.
Tjena trollet! Roligt att se dig spy din zio-skit igen…
Rysslands nya perspektiv återskapades i början på 2000-talet, då AngloZionistiska muppen Yeltsin fick sin förtjänta plats i historieböckerna. Och förresten, Rysslands kamp sedan dess handlar om att återhämta sig internt samt försvara sin integritet och egendom från de kontinuerliga angreppen som västvärlden har ägnat sig åt sedan minst 100 år tillbaka.
Apropå Sovjets upplösning, den var helt orkestrerad av bolsheviker både in- och utifrån (läs Golitsyn:s memo till CIA från 1978). Kommer du ihåg polska Solidarnost och Gud:s bankir? Det enda som Putin slåss emot är Zionistiska tillvaron som världen befinner sig i sedan mitten på 1800-talet (forska lite om William Hechler och Theodore Herzl)
Jaha, var det OCKSÅ kroknäsornas fel? Precis som OS-72? Tänka sig.
Jo precis det otäcka är att tillfället inte utnyttjades till brödraskap istället för kollisionskurs.
Min erfarenhet av öststatare är att de var så naiva för affärsverksamhet och konkurrensens baksidor. De har dock tvingats utvecklats. Svenskarna är kvar på "vi har ingen lokal" nivån medans de dignar ner under skatter.
Synd om inte de kan få vara självständiga denna gången heller.
/Fel lag vann första världskriget!
Jag tycker att motivet för Putins agerande är dåligt utrett. Att bara vilja återupprätta gamla sovjets gränser verkar faktiskt som en väldigt ytlig och dålig förklaring för att riskera så mycket, för att inte tala om den kostnad som Ryssland får betala.
Och Putins gamle kompis som får så mycket utrymme i SvD kan mycket väl fortfarande vara kompis med Putin (eller nyttig idiot), och uttalandet ingår i den psykologiska krigföringen, vilket då även gör SvD till nyttig idiot. Om så är fallet handlar det nog att skrämma upp väst (en variant på det gamla knepet att alltid visa den dyraste bilen först så verkar de andra inte så dyra) så att nästa drag inte verkar så farligt.
Sen kan man fundera över hur många gånger Putin kan köra med samma knep vid sina annekteringar. Man tycker att Ukraina borde kunna stämma i bäcken.
Vem ska reda ut det, menar du? Det är inte för inte som "kremlologi" är en vetenskap.
Kort sagt – det är svårt att göra det.
Tja, media kanske skulle kunna försöka istf att bara klippa och klistra från TT. Att låta olika nyttiga idioter få utrymme är väl iofs också bra, i brist på egen analys.
Förövrigt tillämpas kremologi även internt på stora företag. Det gäller att tolka tecknen från ledningen rätt.
Cornu´s valalternativ var inte bra. Han saknade ett långfristigt alternativ.
Annars är det klart att Ryssland inte kommer att låta sig provoceras av väst ifråga om Ukraina. Invasion eller ej kommer enbart styras av hur väst agerar i landet. Direkt eller genom proxy.
Varför skriver aldrig media om hur USA och NATO bröt sin överenskommelse från 1991 när man lovade Sovjetunionen under sin upplösning att INTE utnyttja tillfället och underminera landets ställning ytterligare! USA gjorde förstås tvärtom och började placera medeldistansrobotar (kärnvapen) runt Ryssland, ja t.o.m i Europa. Polens regering var väl den första att korrumperas med stora dollarerbjudanden. Så snacka inte om vem eller vilka som står för provokationerna. Rysskräcken sitter nog stadigt hos gemene man som aningslöst tror på allt som västmedier skriver. USA är och förblir den värsta av expansionister. Med vapen och/eller reservvaluta. Ryssland är nu mer och mer optimistiska trots sin ekonomi (f.n) medan den ekonomiska konkursen väntar i Europa och USA vad det lider. ESPO kommer för mycket lång framtid förändra maktbalansen.
rttck, lill Calle Cornu är Västs nyttiga idiot, och jag tror aldrig du får honom att se det större perspektivet, han har troligtvis sätt för många krigsfilmer och kanske skrivit för många böcker.
Den närmaste tiden blir nog avgörande…
Obama behöver inte hugga för hans period är snart över…
Putin hjälpte Obama från ett dyrt ingripande i Syrien. Att Obama skulle gå till historien som den som startade ett förödande och långvarigt krig i Mellanöstern slipper han kanske…
Och ryssen vill nog inte det heller. Man har tillräckligt med tokiga grannar i söder….
Nu när IMF lånar ut pengar och tvingar fram besparingar i Ukraina så längtar man kanske tillbaka till Björnens omfamning…
Nog är det spännande.
@Thomas; IMF gör vad de alltid gjort(för G8) för att ge bankerna tillbaka sina pengar med samma politik som stjälper Grekland och Spanien och Irland etc. Frankrike, det land där kommunismen startade och där de priviligerade (politiker och statstjänstemän och dyl) knappas lever som de lär.
@Markus Klaus; Håller nog med dig här. Cornu har sin research kring militär-strategi och mtrl utan historiskt bakgrund(dvs storpolitikens orsaker).
"historisk bakgrund" och "storpolitikens orsaker" är som att försvara en pedofil med "man måste titta på hans bakgrund". Brott mot internationell rätt, demokrati, mänskliga rättigheter eller folkrätten är alltid fel, oavsett om du hade en tuff uppväxt eller inte.
Antar att ni försvarar våldtäktsmän på samma sätt – "hon bad om det"?
Och ja, jag har kritiserat Libyeninsatsen och jag var kraftigt opponerad mot USA när de skramlade med vapnen mot Syrien.
@Cornu; Du är ute på tunn is nu med dessa argument. Låt oss fråga oss varför Ryssland använder sig av argumenten som USA alltid använt och som sällan får kritik av väst;ex
Invasionen av Grenada(några få studenter)
Invasionen av Panama där man haft ett fungerade underrättelse-samarbete med Noriega(t.ex knarksmugglande till USA) där återigen amerikaner skulle undsättas :))
I sjävla verket hoppade Noriega av sin spionverksamhet.Knappast ett skäl att invadera
lander….eller?
@Cornu; Med historisk bakgrund menar jag tiden från 800-talet eller åtminstone från 1500-talet osv
Ja, alltså blev slagen som barn… Ännu mer patetiskt att ursäkta ryskt agerande med vad som hände för 1200 år sedan. Helt patetiskt.
Har du sett mig försvara invasionen av Grenada eller Panama?
Jag försvarar däremot Falklandskriget. Helt i linje med internationell rätt och folkrätten.
Fattar du inte Cornu, Ryssland vill helt enkelt inte bli invaderade och dominerade av korrupta västpolitiker och bankmaffian. Krim har varit ryskt sedan Katarina den storas dagar och är Rysslands enda varmvattenhamn, det var ingen som trodde att Krim som en gåva till Ukraina skulle fungera i längden, de flesta på Krim är ju dessutom ryssar. Hittills har Ryssland bara gjort det som är helt naturligt i det geopolitiska perspektivet, men det är detta perspektiv du helt saknar. Istället för att plugga in modellbeteckningarna på robotbatterier, borde du läsa på lite historia.
Ryssland skrev på ett avtal att respektera gränsen när de fick Ukrainas kärnvapen och permanent hamn i Sevastopol.
Sedan kan du dra upp månghundraårig historia och annat trams. Danmark har rätt till Skåne, Halland, rent av hela södra Sverige i så fall?
Patetiskt som sagt. Lev i nuet, eller ska du kräva tillbaka St Petersburg (Nyen) från Ryssland?
Turkarna var före Ryssland på Krim, så …
Ahem, Cornuboten, kommer du ihåg ett litet avtal som EU-stormakterna och Ryssland skrev på den 21 februari detta år? Vem är det då som om och om igen struntar i att respektera avtal och överenskommelser?
Skönt att du visar ditt selektiva minne, eller har du blivit beordrat tt absolut inte under några omständigheter skriva om den lilla detaljen?
Rysslands Vladimir Lukin skrev aldrig under det avtalet som vittne.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Varför ljuger du, LXV? Sluta ljuga, din lögnare.
"Och ja, jag har kritiserat Libyeninsatsen och jag var kraftigt opponerad mot USA när de skramlade med vapnen mot Syrien."
Cornu du var väldigt snabb med att skriva att bevisen var klara av att Syrien hade använt kemiska stridsmedel i Damaskus, fast att ett barn kunde räkna ut att det var rebellerna/USA, vilket senare bekräftades. Så tyvärr Cornu, du är inte trovärdig i de här frågorna.
Öh, va? Alla som läst bloggen vet att du har fel.
"Sedan kan du dra upp månghundraårig historia och annat trams. Danmark har rätt till Skåne, Halland, rent av hela södra Sverige i så fall?"
Det är du som tramsar, om befolkningen i södra Sverige pratade danska och hellre vill tillhöra Danmark, så hade jag överlämnat södra Sverige till Danmark med glädje.
Men i slutändan finns det inga som helst bevis på vad som egentligen skett och vem som ligger bakom det hela. Att gå i krig på bristfälliga uppgifter som helt klart används som psyops av åtminstone rebellsidan är vansinne.
Det kan finnas en uppsjö av anledningar. Listar några.
Assadregimen har förlorat kontrollen över sina egna förband, som på eget initiativ sätter in C-stridsmedel. Det betyder att C-stridsmedel, sannolikt granater, är på drift i en krigszon. Där vill man inte gå in.
Enligt Assadregimen har rebeller åtminstone vid ett tillfälle kommit över lager av C-stridsmedel. Det betyder inte att de själva har satt in dem mot civila för att provocera fram en intervention. Men t ex kan ett lager av C-stridsmedel sprängts av regimens artilleri och läckt ut.
Det kan handla om en kemisk olycka, där strider sprängt kemiska fabriker eller lager.
Assadregimen har avsiktligt satt in C-stridsmedel
Rebellerna har avsiktligt satt in C-stridsmedel
Allt är rent påhitt och ren psyops, med arrangerade bilder ur sitt sammanhang
Citat ovan från
http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/fredagsmys-krigshetsare-vill-tanda-den.html
Svider det när du får läsa sanningen, troll? Här kommer mera, njut: Överenskommelse om lösning av Ukrainska krisen – fulltext (i engelska [antagligen pga att svenska media varit för upptagna med kändisbloggar för att översätta den])
Sedan finns ytterligare ett tiotal artiklar där jag pekar på att det mesta pekar mot rebellerna, men även ngt inlägg om bevis mot Assad.
Pucko.
Redan 2012 föreslog jag att Ryssland skulle ta hand om Assads kemvapen, så man fick dem ur bilden. Så blev det, även om det inte är klart.
http://cornucopia.cornubot.se/2013/09/sunda-fornuftet-talar-fran-syrien-obama.html
Jag tänkte på http://cornucopia.cornubot.se/2013/09/bevis-for-att-syriska-arme-anvande.html Det är bra att du senare har nyanserat bilden.
Det kanske kommer lite reviderade artiklar om Ukrainakrisen så småningom också?
Senare? Kolla datumen på tidigare länkar. Jag har gett olika sidors bild.
@Cornu 13.37; Så du menar att Skåne är utsatta för Nato´s m.fl försök att liera sig med dem istället för Sverige(´s neutralitets-politik)? Skilj nu på realpolitik och historia.
Jag är varken pro-USA eller pro-Ryssland. Däremot försöker jag tolka sakfrågorna och kring dessa finns också historiska orsaker. Der skiljer sig t.ex USA från Ryssland om vi skall vara lite ärliga. Så rådet blir att du bör ägna dig mera åt historia än nutida underrättelse-arbete. Särskilt åt sådant som inte nödvändigtvis är avsett döljas!
Här kommer ivf Ryssland´s och Putin´s syn på Krim-frågan, och Ukraina:
http://eng.kremlin.ru/transcripts/6889
@LXV:
Ingenstans i den där artikeln står det att Lukin verkligen skrev på det där avtalet med sin egen namnteckning. Det gjorde han nämligen inte.
Se t ex:
http://www.reuters.com/article/2014/02/22/us-ukraine-crisis-lukin-idUSBREA1L0U220140222
Lukin took part in talks but did not sign the deal.
Så,lögnare.
Ja, och utöver det har du ju dessutom fel i sak när du påstår att det är ett avtal Ryssland-EU. Som framgår av din egen länk var avtalet mellan ukrainare, med ryssar och EU-folk som vittnen – inte avtalsparter.
Ergo – dubbel-lögnare.
Jaha nu har Syrien också kommit in. Liksom i alla konflikter finns det flera aspekter. Saker och ting förändras med tiden. Det som kanske började som en hopp av vår är helt försvunnen. Den fria syriska armén består av så många olika grupper att det är omöjligt veta vad de står för. Att bekämpa gerilla är svårt; det vet vi genom historien. Det är alltid civilbefolkningen, som lider. Vem som använt stridsgas är en öppen fråga. Att det gjorts har FN fastslagit. Vem går inte att fastställa. Då kanske återstår den klassiska frågan Cui bono, vem gagnar det. Svaret på detta är upprorsmakarna. Uppror mot en stat har inget stöd i folkrätten. En nylig parallell är Krim.
Ukraina likt stora delar av Europa (snart Sverige också) är bankrupt. Just nu sätter bankrupta Väst ihop ett stödpaket till Ukraina. De pengarna kommer gå till gasbetalningar och därmed till Putin och Ryssland. Jag tror Putin är ganska nöjd med det.
Och inte bara det. I praktiken har väl EU via sina gas och oljeköp betalat en stor del av Rysslands upprustning. Jag tror att Putin är ganska nöjd med det.
Hej
Nej, jag är ingen "Putinkramare" och inte heller kommunist men eftersom jag få förstahands information från gräsrotsnivå så blir intrycket mera och mera att Putin gör "rätt".
Även övergångsregeringen verkar vara korrumperad som bara den, brunskjortor beter sig som nazisterna i Tyskland en gång i tiden och finns överallt.
Och den som tror att dessa pengar från väst inte är knutna till "vissa krav" kan även tro på jultomten.
Jag får mera och mera känslan av att bevittna det som Naomi Klein beskriver i sin bok "The Shock Doctrin" nu i Ukraina.
Någon som undrar varför land efter land som erbjuds "hjälp" av IMF blir instabila?
Ta propagandan från vilken sida spelar ingen roll, vänd dessa argument 180 grader och man är i alla fall närmare sanning…
"Vi upprustar för fred" var inte det Obamas ord?
"A contradiction in terms"
Trevlig helg
Instabiliten i Ukrainas fall kan ju annars ha något att göra med det faktum att en stormakt har invaderat det. Eller så har du rätt. Det kan ju var och en avgöra.
@Kap Horn,
Bra poäng. Tror det är en bra utgångspunkt att vara skeptisk mot båda sidor.
Noterar förövrigt att Cornu kallar rysk propaganda för propaganda men ukrainsk propaganda för "fakta"…
Vilken stormakt har invaderat Ukraina? Det är ett land i sönderfall. Där den ekonomiska kollapsen som ligger längre tillbaka. När en stat har så kollapsat öppnar det för många krafter att agera, från Högra sektorn till separatister. Ryssland underblåser detta, ja visst men om en brasa överhuvudtaget inte har någon fyr så kommer alla försök att få eld att misslyckas.
Jag undrar vem som är nyttig idiot när man tror att Andrej Illarionov skulle vara en analytisk begåvning och förment expert på hur Putin tänker och på hur Ryssland handlar geopolitiskt, när hen säger i den länkade SvD-artikeln:
”– Jag förutsåg inte att dessa ekonomiska resurser och makten skulle användas mot oppositionen i Ryssland och aggression mot grannarna.”
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/svep-ukrainakrisen_3386708.svd?sidan=15
Men hen har säkert andra kvalifikationer som gör att hen får en egen flik bland de andra gökarna, såsom Jerzy Sarnecki, Jan Hjärpe etc., i TT:s/SVT:s/TV4:s/PK-etablissemangets filofax över ”godkända anlitade experter”.
I motsats till vad Andrej låter påskina i citat nedan från 8 mars, finns det enligt mig, så otroligt litet som talar för att Ryssland går in i Ukraina med militär, bortsett från Krimhalvön. Ej heller vill Ryssland ha ett inbördeskrig i Ukraina. Det är andra krafter som vill ha det.
”"Den här operationen som genomförs senaste tiden är inte riktad mot Krim, utan den är snarare, den är riktad mot Kiev. Den är riktad mot dagens ledning i Ukraina, för att stjälpa den.Den har som mål att stjälpa dagens regering, att instigera ett inbördeskrig i Ukraina. ”
http://cornucopia.cornubot.se/2014/03/andreij-illarionov-det-ar-riktigt-krig.html
Det Ukraina borde göra är att fråga det ukrainska folket vad de vill med Ukraina. Helst då i en folkomröstning, där risken för valfusk måste minimeras. Denna fråga äger således det ukrainska folket, inte parlamentsledamöterna, den nytillträdda regeringen, den tillförordnade presidenten, EU eller Ryssland. Ytterligare blodspillan och ytterligare splittring av enheten Ukraina måste undvikas.
Lustigt att judepogromerna i Malmö i Sverige inte är medtagna på kartan över antisemitiska incidenter, trots att den amerikanska regeringen sände sin judeförföljelserepresentant till Sverige för att läxa upp Reinfeldt. Bra jobbat UD, får man väl förmoda?
Det vore naturligtvis det allra bästa att Ukraina fick avgöra sitt eget öde. Det låter dock närmast utopiskt att kunna göra det under invasionshot.
Det ukrainska folket har blivit tillfrågade om vad de vill med ukraina i ett antal valrörelser. Det är så saker ska skötas i en demokrati. Vi kan konstatera att det inte funnits någon stark eller högljudd rörelse för Rysslandstillhörighet på Krim och att de partier som är ryssvänliga i Ukraina propagerat för ett närmande till Ryssland – inte en annektering dit. Allt detta borde vara för alla uppenbart.
@Karin Granström 18:23
Den demokratiskt valde president Janukovytj blev störtad av Majdanpöbeln.
Vem är det som har konstaterat att det inte fanns en stark tillhörighetskänsla till Ryssland på Krim, särskilt då Rada rev upp 2012 års språklag den 23 februari 2014, varvid ryskan förlorad officiell status?
Det vilar ett demokratiskt underskott i Ukraina. Det avhjälps till en del via en folkomröstning.
Den demokratiskt tillsatta riksdagen har tillsatt en ny president, förhoppningsvis mindre genomkorrupt, så den biten har ordnat upp sig. Och du ser ingen skillnad mellan att vilja ha ett område tvåspråkigt och att vilka byta nationell tillhörighet? Att en person i ukraina är rysktalande betyder inte att vederbörande ser sig som ryss.
@Karin Granström 09:20
Det blev en statskupp i Ukraina, när både presidenten och en majoritet av Rada-ledamöterna tvingades fly.
Jag hoppass du kan läsa tyska.
http://www.spiegel.de/politik/ausland/ukraine-faktencheck-putin-und-der-legitime-praesident-a-957238.html
Vad som sedan hände 23 februari var att ryskan förlorad officiell ställning i en omröstning bland nyinsatta ledamöter i det ukrainska parlamentet – Rada, varvid endast ukrainskan blev officiellt språk på Krimhalvön.Tidigare hade båda språken varit officiella. Kuppmakarna i Kiev har inget dokumenterat stöd bland majoriteten av krimborna, särskilt inte efter att de förbjöd ryskan som officiellt språk på Krim.
Kuppmakarna har förmodligen inget starkt stöd bland det ukrainska folket. Det är därför jag på demokratiska grunder propagerar för att det ukrainska folket ska få säga sitt om Ukraina i en rättvis folkomröstning. Kuppmakarna har istället stöd av utländska krafter såsom IMF, USA etc.
Jag förstår inte denna fråga. Kan du utveckla den?
”Och du ser ingen skillnad mellan att vilja ha ett område tvåspråkigt och att vilka byta nationell tillhörighet?”
Det är svårt o säga om de går in eller ej. Beror på vad målet är. Hur som helst är ju osäkerheten det man vill eftersträva. Putin har klart initiativet. Osäkerheten är ju ett stridsmedel som alla andra. Det som talar för invasion är att "lertiden"är över i Ukraina. Den ökända leran som stoppar pansar. Blir det invasion så är snabbheten A och O. Helst vara klara till måndag. Då hinner inte Väst reagera. Putin vet att väst inte varken kan eller gå i krig för Ukraina.
Instämmer.
Målen kan vara en kombination. Som FP påtalar finns det viktiga exporthamnar och varv i södra Ukraina, plus för Rysslands upprustning avgörande industrier (hkpmotorer och jetmotorer, samt ICBM-design). Transnistrien är också ett mål. Man kan göra en snabb pansarstöt längs hela Svarta Havskusten, hela vägen ner till Moldavien och Transnistrien, kombinerat med en stöt från norr rakt ner mot Kiev. Sätter Ukraina inte upp något motstånd går det på någon dag, annars lär Ukraina tvingas tillbaka till Dnepr, där de borde kunna stoppa Rysslands framfart – dock bör vi få se omedelbar luftlandsättning runt broarna över Dnepr för att man inte ska stoppas upp där.
Ok Cornu, om jag tiolkar dig rätt så anser du att Ryssland gör det här av strategiska skäl, för att säkra vissa resurser. I så fall, vilka andra områden med resurser kan det finnas i Rysslands närområde som är av strategisk betydelse, och då ligger i farozonen att bli annekterade. Om det är ett strategiskt initiativ, maskerat som något annat i den projicerade mediabilden, så kanske det går att förstå och förutsäga nästa drag, och var det tar stopp.
Vem talar för en invasion?
http://www.youtube.com/watch?v=UR9h_c4s-ac
"Bloggläsarnas sammanfattande omröstning visar på att inte ens läsarna här på bloggen tror att Ryssland går in i Ukraina. Endast 5% tror att det sker i helgen. Räknar man även in de som tror på nästa vecka når man 10%, och räknar man även in de som tror på senare i april så når man 25%. Majoriteten, 51% tror inte att Ryssland någonsin angriper Ukraina."
Det stämmer ju inte överens med hur frågan ställdes. Det frågades om väpnad kamp – ryssland har ju redan gått in i krim och annekterat det utan att det uppfyller kriterierna. Vad är det egentligen som säger att ryssland inte kan göra samma sak flera gånger?
Mina historiska & nutida kunskaper om Ukraina
– Från början ett turkic område
– Ännu senare, fortfarande ett turkic område
– Dagens Väst judar är därifrån (ashkenazi) , Khazaria – ett judiskt rike som sträckte över floderna mellan dagens Moldavien och Kaspiska havet (heter fortfarande Khazar havet på turkiska)
– Khazarerna grundade Birka , som var en frihandelsstad/ö (ingen svensk/viking/väring/svea hövding/kung/jarl styrde över denna ö)
– De fick tillträde dit tack vare att tidigare turkic folk bosatt sig i Sverige , läs alaner/avarer/hunner (omdiskuterad, lutar mest åt det senare) , de hade en bortjagad/bortvald hövding som bla blev avgudad som Oden (därav traditionen med kungaval i Sverige fram tills 1500)
– Efter Khazarerna så , fortfarande turkic under Volga Bulgarerna , sen mongol/turkic , sen Golden Horde (Uzbek turkic) , sen Ottoman turkiskt (dagens turkar) , sen 1800 Ryskt
– Sverige har varit där som Kungariket/landet Sverige
– Har träffat äkta svenskar med rikssvenska namn därifrån , numer bosatta i Sverige
– Min teori är att de flesta där i Ukraina är dessa uppräknade folks ättlingar som blivit ryssifierade mao slaviserade , precis som Bulgarer – ett turkic folk som blev slaviserade
För övrigt tror jag att Ukraina mår bäst såsom det var för några år sen , en som gynnade sig både från Väst och Ryssland (minus korruptionen inom landet och från dessa)
Mycket av det du skriver är oerhört lösa antaganden, eller gamla teorier som sedan länge är avfärdade som grundlösa eller rent av felaktiga.
Till exempel:
Visst fanns det säkert ett svenskt utbyte med Krim, men vad innebär fyndet av utländska klädedräkter? Att personen som bar dem var utlänning – eller att en svensk tagit med sig en utländsk klädedräkt till Birka?
Det finns också personer begravda enligt romersk sed ända upp i Norrland – det betyder inte att Sverige ingick i romarriket.
Visst är det utanför den dagens historiska skola , men inget är avfärdat (möjligtvis några som stöts pga olika orsaker).
– Sverige har skickat flera kungar/ätter österut , först Rurik (Oden's son enligt sagorna) sen Sigismund (Polen-Litauen) , hade inte danskarna uppehållit oss (samt att kungarna från Erik av Pommern till Kristian Tyrann inte ville satsa på Ryssland utan Tyska delarna) hade vi haft ännu en svensk kungaätt i Ryssland (Rurik's ättlingar med bla Ivan hade gjort bort sig kraftigt).
De klarade inte av att Ryssland skulle bli det 3:e Rom efter att Ottoman turkarna intagit Istanbul. Vakumet varade i 100 år och vi missade chansen tack vare att vi satsade på Tysk/Dansk/Balt områdena. Vi lyckades tom bli protestanter tack vare tysk influensan 🙂
– Vilket är romerskt sed , bränna döda eller katakomber ?
– Ang. utbyte med Kiev/ryssar , tänk på att svenskar kallades Rus'er av folket i områdena , tex gissa vad vi heter på finska ? just det Ruotsi .
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Det främsta skälet till varför Putin vill ta över Ukraina är hotet om klimatförsämring som ryska forskare har hävdat sedan flera år och som Putin lyssnar på. Amerikansk flumteori á la IPCC imponerar inte på Ryssland.
Dr Habibullo Abdussamatov är chef för ryska rymdforskningen: "Dr. Habibullo Abdussamatov who heads Russia’s prestigious Pulkovo Observatory in St. Petersburg predicts that: “after the maximum of solar Cycle-24, from approximately 2014, we can expect the start of the next bicentennial cycle of deep cooling with a Little Ice Age in 2055 plus or minus 11 years” (the 19th to occur in the past 7,500 years)"
http://www.forbes.com/sites/larrybell/2014/01/21/miss-global-warming-yet-if-not-just-wait-and-you-might/ http://www.express.co.uk/news/science-technology/387971/Scientist-predicts-earth-is-heading-for-another-Ice-Age.
Rysk spannmålsproduktion idag ligger runt den 60:e latituden och det kommer innebära stora problem på lite sikt. Ukraina var Sovjets kornbod och ligger längre söderut. Putin måste därför kunna säkra kontrollen över maten genom att kontrollera Ukraina. En annan viktig sak är att säkra tillgången på isfria hamnar och om jag fritt spekulerar skulle ex Göteborgs hamn kunna vara intressant för Putin.
Du har rätt i mycket du skrivit. Ukraina kallas för svarta jorden (riktigt bördigt) ibland.
Vet att ryssarna har velat ha tillgång till Medelhavet av samma anledning (åtkomst till varmt vatten).
Turkarna bygger en kanal till förutom Bosporen och Ryssarna är varken glada eller likgiltiga , men vet att samma krafter som var i Kiev protesterna (Gezi protesterna i Istanbul sommar 2013) har velat stoppa kanalbygget (ett av kraven de ställde till Erdogan) , så tror att Väst blir störda av ännu en vattenväg för ryssarnas tillgång till Medelhavet.
Kartan är ett av de mest fascinerande jag sett publicerat. Om vi tror på dess siffror så är antisemitiska hatbrott dubbelt så höga som i Ryssland (sett per capita) och 20 gånger så mer frekvent i Tyskaland. Varför har inte svenska media rapporterat om detta? Bra jobbat Cornu som har gjort denna sakliga information tillgänglig för oss.