Angående 1 990:- SEK för att skicka två uniformsjackor, så hörde en läsare inom distanshandelsbranschen av sig. Vid kompetent upphandlad frakt kan frakten per jacka lätt landa på 12:- SEK per jacka, eller mindre än 0.5% av vad Försvarsmakten betalar, om man har några volymer.
Utan volym eller ens upphandling bör priset på frakten av två jackor vara ca 40:- SEK, eller 2% av Försvarsmaktens upphandlade pris. Detta genom att betala en mycket blygsam engångssumma till företag med ramavtal hos transportörer.
Läsaren skriver följande:
“Det ligger köpta ramavtal med transportör ute där du betalar 2000 kr till ett företag som upphandlat en större volym och kan tappa in på deras avtal. Med liknande avtal kan man skicka för ca 40 kr i angivet viktintervall utan att själv ha någon volym eller ens behöva hålla en upphandling.
För hyfsade egna volymer ska man kunna skicka upp till 20 kg för 70 kronor utan problem. Ex 6 uniformer samtidigt för ca 12 kronor styck.”
Detta skrivet av en ledande person i ett företag som ägnar sig åt att skicka stora volymer och vikter gods till privatpersoner, som beställer produkter över Internet, inte bara inom Sverige, utan också inom Norden och mellan våra nordiska länder.
Hur Försvarsmakten, FMV och FMV/Försvarsmakten Logistik, som rimligtvis borde vara experter på just logistik, kan landa på externa fraktkostnader om 1 990:- SEK är helt oförklarligt. Om man inte väljer att titta på grov inkompetens eller korruption som förklaringsmodell.
11 kommentarer
Upphandling coh inköp inom stat, landsing och kommun är förbryllande. När jag jobbade på Stockholms stads miljöförvaltning för några år sedan, tvingades jag bl a köpa in en laptop från ett företag som Förvaltningen har det upphandlingsavtal med enligt de lagar och bestämmelser som råder. Det innebar att laptoppen kom att kosta dubbelt så mkt mot om jag gått ned på stan och köpt exakt samma laptop. Och det gällde i stort alla inköp! Snacka om att misshushålla med skattepengar!
Kan ju vara bättre att militären gör sig en hacka på detta sätt hellre att likt t.ex. W-ström
behöva tillskott till hushållskassan som
betalas av GRU.
Moventia:
Auktionshus erbjuder frakt. Antar att den är "upphandlad" centralt. Jag köpte för några år sedan åtta talllrikar för 500 kronor för att komplettera farmors servis. Tallrikarna var rätt kantstötta och hade inget större värde. Frakten gick på 1500:–. Jag tog i stället Swebus mellan Stockholms-Örebro-Stockholm och hämtade tallrikarna.
Va!? Jag tycker det inte bör behövas speciellt mycket kompetens, marknadskunskap eller något annat för att hitta bättre pris – har de inte testat med att helt enkelt skicka dem med posten?
1990 kr är vad man får betala hos monopolföretaget Jetpak för en flygfrakt framme samma dag.
Jag vet för jag har jobbat med logistik inom FMV. Då som nu(antagligen) råder det en bekvämlighet(för allt som inte har med teknik att göra) som gränsar till sin kusin vänskapskorruption. Förr hade EN speditionsfirma alla transporter(utom de på försvarets egna bilar eller flygplan) genom ett avtal som helt saknade rimliga villkor. Monopol där alla transporter skedde på spot för alla vapengrenar. Inrikes eller utrikes. Jag slutade mest därför att korruptionen var "svårbemästrad" och motståndskraftig med många små och stora imperier. Pengaslösandet var nästintill obegränsat på tpt-sidan. Huvudorsak? För att de relativa tpt-kostnadnaderna oftast var så små mht varuvärdet. Naturligtvis var försvarsmakten en Guldkalv för speditionsfirman. Hoppas verkligen att FMV klarat av att lyfta sig sedan min tid! Men imperiebyggandet sitter i väggarna eftersom det är en myndighet utan aktiva ägare(FD).
Skulle jag inte vara bunden av min tystnadsplikt så finns det gott om historier att berätta.
Nu är ju inte tystnadsplikt till för att skydda korruption och liknande. Så du kan med gott samvete berätta allt för Cornu via ex snigelpost. Han har ju om jag inte missminner mig utgivningsbevis och då ingår även källskydd.
Det här är ju annars ett klassiskt sätt att finansiera black ops på utan att det ska synas i budgeten.
När vi beställer frakt inom företaget från Sverige till annat europeiskt land betalar vi ca 600 SEK upp till 15 kg.
När jag beställer kläder på Internet av svensk klädkedja med leverans i Frankrike kostar leveransen för ca 1 kg kläder 7 €… När mormor ska skicka liknande paket till barnbarnen med Posten kostar det 200 spänn. Inte lätt att fatta för en utomstående varför priserna är så enormt olika. Tilläggas kan att med frakten för 7 € har jag spårmöjlighet, jag ser när paketet ska lämnas. Med Posten är det mesta rätt oklart utom priset, och man får helt enkelt hoppas att det kommer fram.
Varje myndighet får själv hitta på beloppsgränsen över vilken lagen offentlig upphandling ska tillämpas. Småinköp görs spontant utan den proceduren. Och om betalningen delas upp över flera år så är rättsläget bara oklart och diffust. Statlighet är den mest kaotiska och planlösa organisationsformen som mänskligheten någonsin har åstadkommit.
Företaget Opic/Visma gjorde häromåret en enkät som visade att de flesta kommunala inköpschefer inte känner till att deras kommun har en inköpspolicy(!) Nu är ju kommunala byråkrater och de tusentals miljarder skattekronor som de slösar bort ökänt inkompetent och ineffektivt. Statliga myndigheter håller en mycket högre kompetenskvalitet, även om det inte säger så mycket.
Man måste också ha förståelse för att den kommunala inköpschefens uppgift är omöjlig. Hur kan man vara specialist på att köpa saker i allmänhet? Suddgummin, skolbyggnader, taxiresor, avloppsbrunnslock, gafflar till de många restauranger som medelkommunen driver, datorer, häftapparater, diesel, bord, fjärilsinventeringstjänster, arkitektvidareutbildning o.s.v. i en oändlig disparat ström av helt orelaterade saker om vilkas användning inköpschefen saknar kännedom.
Är deltidssoldat och student där mina resor till och från övningarna kan bli mkt billigare om jag ansvarade för min resa till övningsstället, betalade biljetterna och sedan fick kompensation tillbaka. Nu ska FM:s reseavdelning beställa och då skall alltid biljetten från Sj vara återbetalningsbar vilket ofta innebär att en resa som med mitt studentpris kunde kostat 300kr för mig (utan återbetalning) kostar 1200kr för FM. Resekostnadsökningar med 200-400% är snarare regel än undantag enligt mig.