Elon Musks Tesla Motors (NASDAQ:TSLA)är ett företag som verkar göra allt rätt och mycket sannolikt har framtiden för sig. Men man ska inte blanda ihop ett företag eller dess produkter med företagets aktie, vars kurs inte ska basera sig på eventuell kärlekt till produkten, utan på fundamentala nyckeltal.
Sedan i våras har Tesla Motors gått som ett spjut på NASDAQ-börsen och nått bubbelnivåer. Bubblan kan nu bekräftas som sprucken efter att den senaste rekylen visat sig vara en sk tjurfälla. Aktien föll igår ner genom förra botten, som alltså var en tjurfällebotten och det mesta talar därmed för att aktien nu ska ner till mer fundamentalt motiverade nivåer.
Dagschart Tesla Motors |
Man kan inbilla sig att det finns en trendkanal nedåt och man kan även hitta på två uppåtgående trender från innan aktien exploderade på allvar i maj. Det är inte omöjligt att aktien ska ner till någon av dessa trender. I så fall kan vi antingen få en rätt beskedlig nedgång från gårdagens stängningskurs om 151:16 USD till ca 135 USD, eller så ska aktien ner hela vägen till 60 USD. 60 USD är fortfarande nästan 100% upp på ett år.
Där nere någonstans kan man återigen ta långsiktiga positioner, då Tesla Motors lär finnas kvar och växa även på lång sikt.
Lite fundamenta. Market cap är idag 18 360 miljarder MUSD (enligt Yahoo Finance). I tisdags släppte man sin Q3-rapport. Omsättningen var 1 398 MUSD och förlusten var 57 MUSD eller 0:49 USD per aktie för nio månader 2013. Man gjorde en bruttovinst i verksamheten på 299 MUSD, men att tillverka bilar är alltså inte den enda kostnaden man har.
Kort sagt imponerar inte de officiella nyckeltalen. Bolaget är dock väldigt måna om att redovisa sk non-GAAP resultat och då är omsättningen plötsligt 1 716 MUSD och vinsten 57 MUSD för nio månader. Senaste kvartalet var non-GAAP vinst dock 16 MUSD, ner från 26 MUSD andra kvartalet.
I sin rapport hittar man non-GAAP 16 MUSD redan i första meningen och sedan är det förstås upp till investerarna vilket sätt att redovisa som man vill investera efter. Men det fundamentala är att vinsten var ner i det fallet för Q3, trots stigande omsättning.
Däremot har man positivt kassaflöde och Q3 ökade kassan med 49 MUSD. Resten är bokföring. Årstakten baserat på Q3 säg 200 MUSD. 4-Traders redovisade konsensusprognos för kassaflödet 2014 är 2:98 USD per aktie. Är man snäll och låtsas att kassaflöde är samma sak som vinst så handlas just nu Tesla Motors på p/cf om 50 på nästa års resultat. Hur högt p/cf ett snabbväxande företag ska ha går att diskutera, men även om man accepterar höga p/cf på 40 så ska aktien ner 20% eller till 120 USD. 4-Traders sätter även PE-tal (PER) till 252 för 2014, vilket säger en del om värderingen…
Nu återstår att se hur stor besvikelsen är och hur lågt aktien kan gå. Upptrenden känns bruten, bubblan verkar sprucken.
7 kommentarer
Måste vara miljoner (m) USD och inte miljarder (M) USD?
I övrigt är väl Tesla ett klassiskt exempel på aktiebubbla. Alla vill vara med, ingen vill bli lämnad utanför. Paradigmskifte osv.
Tesla säljer bilar till de rika och besuttna. Det finns visserligen många sådana i USA, men inte tillräckligt många för att Tesla ska vara värderat som det är.
Spännande produkt dock som förhoppningsvis ska ha framtiden för sig.
@Stefan Nilsson
Jag har alltid tolkat 'm' som betydande milli och 'M' som betydande mega. Jag har aldrig mig veterligen sett konventionen att 'm' skulle stå för miljoner och 'M' för miljarder.
SIS-konventionen. M står för mega, dvs 1000000, enligt kilo-Mega-Giga-Tera-Peta-Exa. m står för milli, dvs 1/1000 enligt milli-mikro-nano-piko-femto-atto.
Ni har såklart rätt. Ekonomilingo och Tekniklingo, aldrig mötas de tu.
Min förvirring kvarstår dock, är det 18360 miljarder USD eller 18360 miljoner USD i Market Cap (eller 18360 kvadriljoner? miljarder MSUD )
Jag blev ganska rik på mina Tesla-aktier. Köpte dom för $26,41 och sålde för $100,1. Det förvånade mig att dom steg till $190, där market cap kom upp i samma storleksordning som BMW och Audi. Skön snubbe, Elon. Han kan nog segla upp och bli lika dyrkad som Steve Jobs.
För Teslas och elbilarnas framtid hoppas jag aktien ligger kvar på bubbelnivåer så dom kan ta in rejält med pengar via emission. För egen del ser jag gärna en krasch så jag kan köpa in mig igen, är lite mer spännande att följa dom om man har en position.
Tror ni förresten Tesla kommer kunna växa så mycket nu när BMW mfl tagit upp fajten på att göra elbilar som är designade som elbilar, och inte bara är en patchad bensinbil som Volvos dötrista C30 med ett jättebatteri i bakluckan?
Den stora skillnaden är väl att Tesla bygger egna laddstationer – och någon påstod att Tesla tom kan bli ett energiföretag om dessa laddstationer blir en industristandard. Då skulle isåfall GM, BMW, etc gå ihop med Tesla för att få ladda sina bilar med Teslas laddstationer.