Jag har tidigare rapporterat om att svenska biobränsleprojekt, trots ett stabilt europeiskt oljepris runt 100 USD, saknar finansiering. Nu verkar det som att Lantmännen avser att tilldela svensk biobränsleproduktion dödsstöten, genom en i princip reducera produktionen med 40% från 2011 års nivåer om man lägger ner etanoltillverkaren Agroetanol, som står för nästan hela den svenska tillverkningen av bränsleetanol.
Agroetanol tillverkar etanolbränsle från svenskt vete, vilket generellt inte är energieffektivt. Dock används spillvärmen till fjärrvärme och restprodukten blir djurfoder och minskar svensk sojaimport, vilket förändrar ekvationen till positiv.
Men nu ser det alltså ut att vara över, även om beslutet inte är taget än. Antagligen är det bara en tidsfråga. Agroetanol kan producera 230 000 000 liter etanol om året, eller 630 000 liter om dagen. Enligt Sveriges Radio händer det att man nu bara levererar 150 liter E85 om dagen.
I det här perspektivet kan man nog räkna med att några nya svenska biobränslesatsningar inte blir av och att utvecklingen av biobränslen i Sverige kommer tvärdö. Mycket negativt för framtiden, även om Agroetanol inte är den bästa lösningen. Sverige kommer hamna på efterkälken än mer och fortsätter vara importberoende, inte bara av olja utan även av biobränslen.
En bidragande orsak är förstås att etanolhypen är över och att det inte längre säljs speciellt mycket etanolbilar i landet.
Vi rusar vidare mot 2030 utan någon inhemsk bränsleproduktion att tala om. Runt 2030 riskerar exportmarknaden för olja att helt ha upphört pga peak oil och rena importländer som Sverige kommer få mycket svårt att få tag på drivmedel. Och nej, USA kommer aldrig bli ett nettoexportland för olja och oljeexportmarknaden har alltjämt peakat 2005 oavsett om USA pumpar upp mer skifferolja fram till skifferoljebubblan spricker runt 2017 – 2019, även enligt officiella prognoser.
Det finns en hel del man kan säga om svenskt innovationsklimat och oförmåga att attrahera kapital för att bygga nya näringar och industrier, även när det gäller öppna mål som förnyelsebara bränslen. Förmågan är obefintlig och USA visar varför landet kommer klara sig bättre genom peak oil än många andra länder – även när landets oljeproduktion kraschar igen kommer man ha både mer olja per capita och mer biobränsle per capita i inhemsk produktion än Sverige. Sverige kunde haft olja, men avsade sig rättigheterna till Nordsjön när det begav sig, så man kan inte bara skylla förekomsten av olja på tur för USA:s del, utan frånvaron av olja kan också skylla på inkompetens för svensk del.
Även snart 70 år sedan man kan säga att det brittiska imperiet upplöstes i och med andra världkriget, så förblir London en världsmetropol och ett finansiellt centrum. Även USA kommer förbli ett mäktigt och viktigt land om 70 år, medan Sverige kommer bli en ännu obetydligare parantes. Inte ens en small size dog, utan ett kastat hundvalpfoster.
17 kommentarer
Du har en utmärkt blogg! Men här känns det som om nåt gått fel… Eller annars så vill du att vi läsare ska feltolka!?
Jag tolkar det som om en bensiostation i Växjö, vid en dålig dag, säljer 150 liter etanol per dag.
Det verkar som om du gör tolkningen att Agroetanol endast levererar 150 liter per dag och det kan väl aldrig stämma!?
Ja, det låter synnerligen konstigt.
Hur många etanolbilar finns det i Sverige nu? Det var ju inte så länge sen de började komma så de flesta är ju fortfarande i trafik och även om nyförsäljningen rasar så borde det idag finnas mer etanolbilar än någonsin.
Problemet är inte att det säljs mindre etanolbilar – problemet är att de etanolbilar som finns i trafik inte tankas med E85 utan bensin då det blir billigare. Ett tag var det billigare att tanka E85 men det var länge sedan.
Gör det billigare att köra på E85 – subventionera om ni vill kalla det så.
Att återinföra befrielse från biltullar och parkeringsavgift hjälper inte då det fortfarande går att köra bilen på E85.
Gör bränslet billigare och premiera bränsletillverkning i Sverige – kanske införa krog-moms på E85? Det är ju trots allt mestadels en matvara. 😉
Det är billigare att tanka E85 än bensin. Problemet är att E85-bilarna nu är på andrahandsmarknaden och körs av Svensson som endast kör runt 1300 mil om året (vilket väl iofs är bra).
Men premiumköparna har gått över till diesel eftersom regeringen så tydligt prioriterar diesel. Därför sker heller ingen större utveckling av E85-bilarna – och den eminenta ED95-tekniken som används av Scania appliceras inte på bilmarknaden. BEST-projektet konverterade en SAAB till ED95 och minskade energianvändningen med 40 % jfrt med att köra på diesel. (säger iofs en del om dåvarande SAABs dieselkompetens)
@annan
Isf vore det väl märkligt att de som har valet verkar välja att tanka bensin istället för E85. Stämmer inte det att folk väljer bensin framför E85 när de tankar? Att man bara kör 1300mil om året har ingen betydelse – billigare är billigare även om man är småköpare.
Det tråkiga med etanolbilar är ju att de är törstiga, servicekrävande och i princip bara tillverkats av märken man inte varit intresserad av.
Allt visar hur det går när våra korrupta skitar i styret räddar världen. Sällan misslyckas det så här eftersom de lyckas plocka upp någon ny idioti att satsa på. Alla subventioner på bland annat enengiområdet är idiotiska.
Amerikanarna är till skillnad från stokholmsidioterna mer rationella i sina subventioner. När de subventionerar exempelvis etanol, om än ganska lite, så är det för att de exporterar spannmål och har ett intresse av att priset på detta ökar. När de dumma svenskarna och de allt fler flyktingarna som de tar hand inte längre kan köpa olja och livsmedel och mycket att som de är beroende av på världsmarknaden så får de i varje fall stänga sin flotta etanolfabrik för att få något att stoppa i munnen. Idiotin förvandlas till ren livsfara.
Etanolen som Agroetanol producerar påstås gå till inblandning i andra drivmedel än E85.
Huruvida det är rationellt, med hänsyn taget till ALLT, att producera X eller inte, framgår glasklart av markandspriset på X. Tror man att man vet mer än alla andra i hela världen om X, så agerar man t.ex. genom att själv producera X, och påverkar därmed marknadspriset på X så att det avspeglar även din information och åsikt om saken.
Själv anser jag att det är vansinne att återgå till stenåldern och elda växter. Inte minst är det mycket skonsammare för den vilda naturen att elda mineraler istället.
Allt måste dock eldas upp eller förbrukad på annat sätt och då ger subventionerna bara att det tar slut fortare. Tills dess är allt utbytbart. Tramset om förnybar energi påminner om den gamla alkemin med tillverkning av guld.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkemi
Synd, Etanol är en bra lösning. Regeringen har misslyckats totalt. istället har vi fått fler meningslösa dieselbilar. Sänk skatten på Etanol nu så blir det fart på försäljningen.
Precis som Johan Andersson säger så är det en unik bensinstations som uttalar sig om hur försäljningen av E85 kan se ut en dålig dag. Det har ingenting med leveransen från Agroetanol att göra.
Den etanol som produceras på Agroetanol går till såväl låginblandning i vanlig bensin (ca 5 %), samt till E85. I Sverige är klimatprestandan på den etanol som användsgenerellt sett hög. Etanolen reducerar utsläppen av växthusgaser med ca 65 % jämfört med bensin. Etanolen som levereras från Agroetanol ligger snäppet högre, på ca 70 %.
I Sverige finns idag drygt 200 000 så kallade etanolbilar, som kan köras på E85, men tyvärr tankar inte alla dessa bilister etanol, utan väljer bensin i stället. Detta trots att det på sikt lönar sig ekonomiskt att tanka E85, vilket Svebio visar här: http://www.svebio.se/sites/default/files/E85%20l%C3%B6nar%20sig.pdf
Jag kör min gamla Suzuki Baleno försiktigt på 0,53 l/mil med bensin/etanol 50/50. Den drar obetydligt mer trots etanolens 30 procent lägre energiinnehåll. Förmodligen gör insprutningen att den får för fet blandning på bara bensin. Bilen verkar felkonstruerad på liknande sätt som makthavarnas huvuden.
:-))
Vill staten öka etanolanvändningen så är inblandning en effektiv väg att gå.
Mycket effektivare än att sponsra etanolbilar.
Sen visar agroetanols haveri att det är onödigt dyrt att gå före!
Vi kan lugnt invänta resten av världen i stället för dessa olika havererade alternativa fabriker-i stor skala!
Försök gärna-men gör inget som kräver vårt stöd.
Klimathysterin sjunker i takt med temperaturen!
Aja, vi är ju i alla fall världsledande på analfabetimport så vi borde ju kunna komma en bit på cykeltaxi i framtiden när bränslet tar slut.
Cornu du säger
"Det finns en hel del man kan säga om svenskt innovationsklimat och oförmåga att attrahera kapital för att bygga nya näringar och industrier, även när det gäller öppna mål som förnyelsebara bränslen. Förmågan är obefintlig och USA visar varför landet kommer klara sig bättre genom peak oil än många andra länder"
Jag håller inte med där, visst regeringen i Sverige suger pung men innovation från svenska företag imponerar fortfarande.
Kolla in Cortus Energy som tillverkar syngas, dom är i uppstartsfasen nu så det är svårt att säga än hur det hela slutar men bland annat har dom en avsiktsförklaring om att sälja en biogas-anläggning till USA för tillverkning av bränsleceller. Till att börja med ska dom förse Nordkalk med en anläggning som kan producera miljövänlig energi billigare än fossil energi utan subventioner och dom har även framtidsplaner om fordonsgas.