Det grävande magasinet Fokus har lagt ut sitt senaste långa reportage om Förbifart Stockholm, signerat Johan Anderberg. Läsvärt. Förbifarten ser nu ut att pga ett domstolsbeslut bli en valfråga 2014 – får vi en (s)ocialistregim istället för en socialistregi(m) efter valet läggs antagligen projektet ner.
Antagligen lika bra det. Inte bara är Förbifart Stockholm antagligen Världens Dyraste 21 Kilometer. Vi har också passerat peak car i Sverige och vägtrafiken minskar, även i Stockholms län. Allt färre unga tar körkort och trafiken lär fortsätta minska.
Sedan kommer bränslebristen att slå ett hårt slag mot trafiken lagom till förbifarten står klar, om den någonsin blir klar. Det är sällan så här dyra projekt håller vare sig budget eller tidplan.
Men läs nu iaf Fokus artikel.
24 kommentarer
Men snälla…välkommen upp till Stockholm och se med egna ögon om du tror att biltrafiken minskat…
Ser fram emot fler vägar, broar och tunnlar! Även i Göteborg…
"Vi har också passerat peak car i Sverige och vägtrafiken minskar, även i Stockholms län… "
Det är inget som jag har märkt. Köerna i år är värre än någonsin (jämfört med tidigare år). Detta gäller även trafik som inte påverkas av väggbyggen
Så statistiken ljuger alltså?
Som alltid är det väl en fråga hur och vad man mäter i statistik sammanhang? Till ex så kan trafiken minska i förorterna men öka i centrum och förbifartlederna
Min tidigare kommentar var baserad på mina faktiska upplevelser av stockholmstrafiken de senaste åren. Varje år har det blivit x % värre (tex var köerna börjar en vardag morgon och kväll).
Har definitivt blivit värre för varje år sen jag började köra dagligen 2005. Nu börjar köerna 06.10 norrut på essingeleden, nån typ av rekord tror jag. Möjligen blir det lite bättre när bygget runt karolinska/norra länken är klart.
Köerna blir tyvärr bara värre och värre, oavsett vad statistiken säger.
När det byggs för "förbättrad framfart" brukar det normalt menas att man står med en 40-skylt och en körbana där det tidigare var 50-70 och dubbelfiligt.
Mängden rondeller och rödljus jag måste passera bara växer.
Kollektivtrafiken är inget alternativ för mig.
Statistiken missar väl var inom Sthlms län, koncentration över dygnet etc.
Som vanligt kan man bevisa allt med statistik.
Är det den total trafikmängden eller per capita som minskar? Med Sthlms tillväxttakt kan de ju gå åt olika håll.
Å andra sidan verkar även sossarna vara positiva till att bygga förbifarten ifall man skall tro dn.se
Som trafiksituationen är i stockholm, och hur den bara blir sämre och sämre år för år, så köper jag inte en sekund att trafiken minskat.
För oss som behöver bilen för arbetet (alltså för att kunna arbeta, inte kunna ta oss till jobbet), så är det uppenbart att trafiken ökar för varje år.
Sedan att färre ungdomar tar körkort… Det har nog mer att göra med ungdomsarbetslösheten och det faktum att det blir dyrare och dyrare och krångliga och krångligare att ta körkort i sverige idag.
Grabbens kompisar, varav vissa kommer från andra länder inom EU, så väljer de som kan att ta körkort i hemlandet, eftersom det är mycket billigare och mycket enklare. Sedan kan man enkelt byta det mot ett svenskt…
Vansinne och liksom trängselskatterna ren diskriminering av svenskar.
Kan inte reglerna, men vad hindrar ex vis din son från att ta körkort i annat EU-land och byta mot svenskt?
De flesta länder har regler om att man måste vara skriven där i ett antal månader innan man kan ta körkort. Det är naturligtvis ur praktisk synvinkel avsevärt lättare för de som har släkt och vänner där.
Så man skriver sig där under ett par månader, åker ned på semester, tar körkortet och "flyttar hem" igen.
Tycket det lät intressant då jag vill ha lite tyngre behörigheter så jag googlade lite och undrar genast vad som hände med EUs friheter?
Fakta är ofta bättre än löst tyckande.
Jag vet inte varifrån uppgifterna om att trafiken i Stockholm har minskat, däremot hade DN 2011 ett reportage om den drastiska ökningen av rusningstrafiken (dock ej trafiken generellt) mellan 2006-2011, vilket förmodligen är vad de flesta anser är relevant.
på 5 år ökade den med över 1h15 minuter på morgonen och samma ökning eftermiddag:
rafikkaoset i Stockholm blir allt värre. Samtidigt har tidsspannet när bilisterna måste köra långsamt ökat kraftigt. Det visar Dagens Nyheters analys av restidsstatistik från Trafikverket.
"År 2006 varade rusningstiderna på morgonen i snitt mellan 7.30 och 9.15. I år pågår de mellan 6.45 och 9.45 – alltså en total ökning på en timme och femton minuter.
Förändringen är lika stor på eftermiddagarna. För fem år sedan varade tiderna i snitt mellan 16.30 och 17.30. I år mellan 15.30 och 17.45. "
Läs själva:
http://www.dn.se/sthlm/tvarstopp-tidigt-pa-eftermiddagen/
DN http://www.dn.se/sthlm/forbifarten-byggs-aven-vid-maktskifte/
Det är väl som med trafiken som med vädret. Det var alltid bättre förr. Soligare somrar och snörika vintrar när man var barn. Och aldrig några trafikstockningar.
Det är lustigt att folk upplever trafiken som värre än någonsin med tanke på alla leder som byggts i Stockholm. Hjälpte inte alla dessa miljarder? Antalet körmil hade sin peak 2008 i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Minskar trafiken i Stockholms län? Har du provat åka bil längs med Nynäshamnsvägen förbi globen in mot stan en helt vanlig dag klockan 07:45? Dream on…
Klicka på länken och sedan vidare till Flutes grafer. Dröm vidare du.
Minskar trafiken i Stockholms län? Har du suttit bilkö i Klaratunneln på väg ut från stan 17:30? Dream on…
Hur kan man i diskussioner med vänner motivera att man tror att biltrafiken kommer att minska vid/efter peak oil? Vad är det som förhindrar att fossilbilarna succesivt byts ut mot elbilar?
Visst, de är dyrare i dag, men det är väl ingen konstant sanning? Du brukar säga att bilbranschen bara förutspår x antal % elbilar, men det är väl förutsatt att peak oil inte inträffar?
Alliansregimen med Stockholms handelskammare tillber BNP-tillväxten med religiösa förtecken. BNP-tillväxt åstadskoms enligt dessa främst via befolkningstillväxt, därav den högprioriterade massinvandringen. (Att skapa allmänt, långsiktigt välstånd är något helt annat. Härvidlag lämpar sig bytesbalansen bättre än BNP, om man nu ska använda något ekonomiskt mått.)
Stockholms läns befolkningsförändring 2006 – 2011 enligt SCB:
75 853 födelseöverskott
32 293 flyttnetto från övriga Sverige
93 438 flyttnetto från utlandet
201 584 totalt
Satt i relation till att öka BNP via befolkningsökning, vilket är bakgrunden till slagordet ”Stockholm – Sveriges tillväxtmotor”, så har Förbifart Stockholm relativt litet att göra med att underlätta trafiksituationen. Uppgiften för Förbifart Stockholm är således att bana väg för kommande befolkningsökningar och massinvandringspolitiken.
Den Stockholmsfixerade BNP-tillväxten, som bland annat går ut på att alltfler varor, tjänster och människor ska förflyttas härs och tvärs i länet, kräver också riklig tillgång på billig olja och gas. Men nu talar de flesta om att epoken med låga världsmarknadspriser på olja är förbi, vilket också borde sätta hela vägprojektet i gungning.
I sin religiösa nit att genomdriva vägprojektet finns det mycket liten plats hos Alliansregimen och Stockholms handelskammare för kritik och alternativ. Därför talar de inte gärna om peakoil, tunnel- och cykelbaneutbyggnad, kultur- och naturvärden samt det faktum att massinvandringen förstör det sammanhållande kittet i det svenska samhället, som Sverige tidigare har varit välsignat med.
Källa: http://www.scb.se/Pages/ProductTables.aspx?id=25795
Skön politrukvarning på Cornu där han baserar ut samma mantra oavsett vad fakta är. Han ignorerar bekvämt den omfattande undersökningen om att rusningstid är dubbelt så stor del på dygnet år 2011 jämfört med 2005.
Det behövs flera investeringar för att råda bot på det: nya och snabbare järnvägar, nya vägar (inga nya vägar har i princip byggts i Stockholmsrådet på senare tid förutom Södra Länken) och tunnelbana.
Förbifart Stockholm hmm. E4 dras om från Gävle ner mot Arboga och rakt mot Vätterns överände.
Det finns andra alternativ att dra E4 till att inte passera essinge, men det som många verkar missa är att förbifart är just förbifart och syftar alltså till trafiken som inte skall till eller från fjollträsk och därmed inte har något intresse av att trängas med nollåttorna (eller betala deras trängselskatt). För övrigt borgde ju förekomsten av trängselskatt kräva att man har något rimligt alternativ att undvika denna om man inte skall till eller från skattezonen.
Som det är nu är det närmaste alternativet tydligen via strängnäs-enköping, men man skulle kunna bygga en väg norrut från södertälje över mälaröarna till järfälla ungefär, men som sagt om biltrafiken i landet i stort minskar så är det rimligen så att även trafiken som skall till lappland också minska. Frågan är om man verkligen bemödat sig att bedöma nuvarande behov av väg ens (man har kanske inte ens bemödat sig att bedöma framtida behov). NB att det är inte de som skall från östermalm till gamla stan som utgör behovet av förbifart.