766
Dags för en härlig positiva söndag igen, trots att det även är helgdag i morgon.
Dags att sluta ösa skit på banker och istället odelat dela med sig positiva erfarenheter av banker, bankpersonal och bankkontor.
Själv är jag t ex helt nöjd med Swedbank Sjuhärad, men även förstås med Avanza.
Vad har du för positivt att säga om din bank, din bankpersonal eller ditt bankkontor?
32 kommentarer
Våran(företagskonto) personliga bankman(kvinna) är helt superb på Handelsbanken. Hjälper till blixtsnabbt och är grymt kunnig. Högsta betyg där.
Men odelat nöjd är ju svårt att vara.
Dålig ränta och ganska gott om avgifter är det annars.
Privat är det Forex som gäller och har hittills inget att klaga på, inga avgifter och hög ränta även på lönekontot.
Sparränta hos
Marginalen – 3,1% vid nyteckning – 4% för gamla kontot…
Resurs Bank – 2,7%
Svea Direkt – 2,75%
Handelsbanken – 1,69% Trots ca 1 milj. (på väg att avveckla). Mitt lokala kontor och företaget kontor är dock tillmötesgående och tillhandahåller vid behov cash, postväxlar m.m.
Länsförsäkringar. Gott om lördagsöppna kontor om man vill ha ett möte utanför kontorstid. De har outsourcat kontanthanteringen till Forex som sköter det avgiftsfritt även kvällar och helger inkl söndagar. Alltid trevligt bemötande av personal som inte hymlar med att deras rådgivning (så klart) även är försäljning. Mycket bra nätbank med alla funktioner man behöver och en mycket smidig bankapp till smartphones.
Usla sparräntor men jag har inget annat än en mycket kortsiktig buffert hos banken ändå så det gör inget. Resten är spridda placeringar och investeringar av olika slag med varierande långsiktighet.
Forex tar betalt för kontanthanteringen åt Länsförsäkringar är min erfarenhet.
Det enda jag har gjort är att sätta in sedlar och det är iallafall avgiftsfritt. När jag tänker efter så tar de dock rätt saftiga avgifter för att hantera mynt.
Har haft SEB i 35 år. Att jag inte bytt bank är förmodligen positivt. Är en bra kund enligt banken, och det känns ju bra.
Handelsbanken i Sjöbo är jag helt nöjd med och då pratar jag enbart om service och bemötande.
Tex skulle jag flyga till London med flygbolaget Sterling 2008 och dagen innan jag skulle åka gick dom i konkurs. Ola på banken fixa så jag fick alla pengar tillbaka då jag betalat med deras kort.
Test.
Ok, kommentaren är fortfarande kvar. Så jag är inte spamfiltrad eller bannad…än.
Har SEB sedan 35 år och är en riktigt bra kund enligt banken. Det var väl positivt av banken?
Förövrigt, i samma härad, tycker jag att betalkortsföretagen sköter sig bra. Fick en dubbelfaktura för något jag köpt på nätet. Och bara kort samtal sen var det bara att glömma det hela, de fixade allt.
För två år sedan blev vi livegna hos Länsförsäkringar Skaraborg. Just då erbjöd de lägst boränta. Därutöver bra rabatt för bankkort, villa- och bilförsäkring. Snabbt bemötandet för både bank och försäkringsärenden.
Vet inte om det finns fler banker, men Länsförsäkringar klarade sig undan en sänkning av kreditbetyg i höstas.
Det gäller dock att ha koll på sin boränterabatt: Det har hänt att rabatten ändrades när lånen automatförlängdes (till vår nackdel förstås). Ett litet påpekande ställde detta tillrätta.
Rabatten gäller bara en viss tid, typ ett eller två år. Sen måste man förhandla igen. Jag har gett upp, men får ändå hyfsad rabatt för att jag är så bra kund, enligt banken.
Nej, nej, det är inte räntelägen, och smilande bemötanden, som avgör hurvida en bank är bra eller inte, i vart fall inte för den aggregerade bilden (och även då man går ner på individ nivå så ser man att "dagens system med nuvarande banker" bara gynnar 1-3 %) och kollar man på de sociala och ekologiska komplikationerna så kan man väl säga 0%, tänker jag. Räntan som fenomen (allt som överstiger faktiska kostnader för administration…) är isig ett otyg vare sig den är låg eller hög, i kombination med bankernas närmast fria kreditgivning är den ett satans påfund (och nej, jag är inte religiös).
OKQ8 bank! Kapitaltecknadsgrad på 24% känns bra. Visserligen ner från 30% år 2010, men ändå. Dessutom ingen avgift på kortet (VISA) och bra ränta
Medhåll.
Jag rekommenderar OKQ8 till alla jag pratar privatekonomi med.
VISA-kort utan avgifter, 3.25% ränta på pengarna på kortet (upp till SEK 50 000) och 1% "cashback" på allt man köper med kortet. Bättre villkor har jag aldrig hittat i alla fall! (Jag måste dock erkänna att jag inte kollat på kanske 1-2 år.)
De enda nackdelarna med OKQ8 är att de inte har en riktg internetbank, man kan inte betala fakturor via dem. Man måste med andra ord ha en annan bank vid sidan om också.
Förvånad över alla positiva Q8OK kommentarer. Vill man ha kontanter kostar det massor att ta ut. Än värre är det att använda utomlands.
Ett bra komplementskort kan det vara men man behöver ett till.
Varför skulle det vara problem att använda utomlands? Jag har själv använt mitt OKQ8-VISA utomlands (i Tjeckien) utan problem. Jag har dessutom näthandlat med kortet från USA, Nya Zeeland och flera länder i Europa utan problem. Inga extra avgifter. Fortfarande 1% tillbaka på alla köp, i kontanter, inte "bonuspoäng".
Du har rätt i att det är dyrt att ta ut kontanter men det gör jag med kortet från min vanliga bank, där jag även betalar räkningar och liknande. Det är det enda jag använder det kortet till.
De kostar 1,5% vid valuta växling vilket alltid sker om du handlar utomlands, får man nu tillbaka 1% så blir väl kostnaden iofs bara 0,5%.
Titta, den avgiften hade jag missat av någon anledning, trots att jag trodde att jag hade läst på. Då ska jag genast börja använda mitt vanliga kort vid utlandsköp istället. Tack.
Det verkar som att valutaväxlingsavgiften är ny för 2013. Den fanns inte när jag skaffade kortet.
Har nu bekräftat att det finns i användarvillkoren och prislistan för 2013 men inte för 2012. Hur som helst så kan man iallafall hos PayPal och Amazon välja om man vill bli debiterad i SEK eller i originalvaluta. Brukade få något bättre växlingskurs av Länsförsäkringar så jag har alltid valt att låta banken växla men nu ska jag låta PayPal/Amazon debitera i SEK i fortsättningen istället.
Är inte 1,5% påslag standard för alla Visa och Mastercard-korten?
Nej, ICA-bankens Mastercard har inga påslag/valutaväxlingsavgifter, och inga uttagsavgifter vid uttag på en ATM utomlands.
"Bosse bolån" på SEB i Gbg för att jag aldrig behövt spilla tid på att träffa honom. Allt har skötts via telefon och brev. Han har dessutom aldrig försökt pracka på mig några andra s.k. "produkter".
GCC Captial.
Flyttat alla mina besparingar från Swedbank dit. 2.5% ränta på deras sparkonto med insättningsgaranti. Lite skillnad från Swebanks skämt-ränta t.om. på e-spar-kontot!
Hos mina lokala bankkontor har jag hos Swedbank och Nordea blivit behandlad som något som katten släpat in. Hos SEB och Handelsbanken behandlas jag fortfarande som en kund vill bli behandlad. Även om jag har den konservativa egenheten att förse mig med kontanta medel.
Handelsbanken. Bra service och bemötande, konservativ inställning till sina affärer och de tog inte bankstöd på nittiotalet.
Värst vad många banker det finns nuförtiden. Mina egna bankrelationer kännetecknades i många år av ett ömsesidigt ointresse eftersom jag aldrig lånade pengar och inte hade särskilt mycket sparat heller. En gång bytte jag bank med förhoppningen att Bankomat skulle vara tillförlitligare än Minuten (inte avstängd när man kom hem från jobb på kvällen) men inte hjälpte det.
När blev otrevligt bemött hos min dåvarande banks kortbolag tänkte jag att det kanske skulle vara bättre att byta till en mindre bank, så jag gick till Bohusbanken (numera uppslukad av Danske Bank), men där blev jag rekooemderad att gå till någon konkurrent istället.
Annars bestod bankkontakten mest av att gå till ett bankkontor två gånger om året för att betala studentkårsavgiften (jag brukade studera hel- eller deltid beroende på konjunkturen) i all anonymitet. Inte förrän internetbankerna sjösattes blev det intressant att kolla vilken bank som hade den bästa tjänsten.
Jag hann pröva några sparbanker, SE-banken, Handelsbanken, Bohusbanken och Nordea innan jag emigrerade. Övriga banker var väl mest inriktade på nischer som "Private banking" men det har visst förändrats på sistone.
Ekobanken. De har sparkonton men inga kort och internetbetalningar av räkningar och sådant tyvärr, kanske kommer i framtiden. Vi har buffertsparande där och sen bara ett lönekonto i en vanlig bank. Poängen med Ekobanken är att man vet vad ens insatta pengar används till, utlåningen är helt transparent, pengarna gynnar goda idéer i miljövänlig anda. Helt annat än storbankernas hantering.
Jag håller på vägbanken!!
swedbank i Stockholm är ganska okej, om endast av anledningen att man kan sätta in pengar på sitt eget konto på ett kontor nära hemmet(bla kontoret i Arken/Medborgarplatsen finns en insättningsautomat). Bör nog byta från asdryga Nordea.
Har haft skandiabanken i över 10år och måste säga att jag till största del fortfarande är nöjd.
Räntan var från början väldigt bra mot övriga banker, men är nu för tiden nästan lika dålig som hos storbankerna. Dock har dom fortfarande den trevliga egenheten att betala ut ränta månadsvis. Lite meningslöst i dagens ränteläge men är en god motivation till sparande när räntan är högre. Man såg att det ramlade in ett par kronor för varje tusenlapp som satt på kontot.
Ett tråkigt kapitel var förra VD'n som dels lyckades ersätta fantastiska internetbanken med en mycket sämre lösning, dels använde banken för att driva sin egen agen agenda. Dock verkar den nuvarande VD'n inte lämna något att klaga på vad jag kunnat läsa hittills. Att man dessutom ägs av sitt dotterbolag borde förhindra idiotiska prestigelösningar, jag har fullt förtroende för skandia livs nuvarande ledning.
En sak som läsarna av bloggen troligen uppskattar är att banken brukar vara först ut med inovativa lösningar, mobilbanken har i en bra bit över ett år kunnat skannat räkningar via OCR osv. vilket jag inte tror specielt många övriga banker gör idag (Ja, det är det kräver givetvis att telefonen har en bra kamera, Galaxy S2 fungerar inte så bra, Iphone 4s fungerar väldigt bra.
Som företagare så har man märkt att det finns inga seriösa affärsbanken. Har SEB och dom har betett sig oseriöst dom senaste 5 åren. Förr var man kund, nu är man något som dom enbart ska tjäna pengar på utan någon motprestation. Svindyra också och helt omöjliga att få tag på i telefon när det gäller att prata ansvar och annat som dom inte tjänar pengar på. Och inte kan man byta då Danske Bank och Swedbank snäser åt en. Får nog bättre service om jag vänder mig till det lokala mc-gänget, och räntan på lånen är väl på samma nivå.