721
Som läsare uppmärksammat presenterades igår den statliga utredningen SOU 2013:9, som handlar om att alliansregimen ska lägga beslag på 73 miljarder SEK från Riksbanken, samt dumpa den svenska guldreserven snabbt på marknaden.
Jag skrev lite mer om detta i en artikel hos Liberty Silver som en del i deras kunskapscentral.
Utredningen hittar ni på regimens hemsida. Men uttalandena om att dumpa guldreserven och förstärka statskassan hittar ni tydligt i kapitel tio.
Tydligen ska inte Göran Persson vara ensam om att stjäla miljarder från svenska folkets gemensamma tillgångar för att stärka statsbudgeten. Passande nog tänker regimen Borg/Reinfeldt göra detta när det närmar sig valår…
98 kommentarer
Instämmer. Borg hoppas på att göra en omvänd Brown-Bottom, dvs Borg-Top.
jag korrigerar mitt yttrande enligt nedan!
254 Mdr i pensioner var avtalade och betalda av arbetsgivare och löntagare. Pengarna tagna från AP-fonderna av GP. Å andra sidan är det vad varje land idag sysslar med för att hålla sina finanser flytande; England, Italien, Spanien….ja alla. Felet var ju att pengarna använde till att betala av dyra utlandslån(såvitt jag minns) i dollar. Pengarna som "stals" bokfördes inte som ett lån till AP som borde skett! Eller gjordes det? Nä!
Om guldet inte finns – vem skall då betala för det obefintliga guldet när det säljs?
Kanske man vill "sälja" för bl.a. Cornu börjat fråga efter bevis på att guldet verkligen finns?
Jag tror att det helt enkelt är den antisvenska regeringen som likt GP vill stjäla från det svenska folket för att på så sätt gynna sitt politiskt korrupta och tillika antisvenska etablissemang.
Det är lättare att sälja pappers guld än verkligt guld. Ingen behöver få reda på att den som förvarar guldet inte har det.
Om nu guldet inte finns så är det väl köparna man "stjäl" från…
Om staten byter gul metall i valv mot infrastrukturinvesteringar som behövs för att hålla samhället produktivt nu när oljan sinar skulle vi vinna på det.
Tror nog att Borg/Reinfeldt kommer använda pengarna på fler jobbskatteavdrag eller andra stimulanser. Dvs konsumtion istället för investerngar…
Nej, tyvärr så är det nog så att pengarna behövs för att ta hit fler somalier, så att Magns Redin har några att nattvandra med.
Att det finns pengar har ett enormt stort värde. Det är lätt att inse om man tänker bort pengar. Ska du försöka byta din köksstol mot en påse potatis då? Att det finns nånting som är pengar underlättar nåt helt enormt människors förmåga att jämföra olika handlingsalternativ.
Sen är frågan om VILKEN vara som bäst fyller denna extremt värdefulla funktion att vara pengar, och det är guld. Av rent kemiska fysiska skäl är guld det som är bäst att använda som pengar. Liksom t.ex. diesel av kemiska fysiska skäl är ett av de bästa saker som kan användas som lastbilsbränsle. Det är därför guld ("gul metall") har ett värde. Eller hade du kanske någon annan förklaring till detta observerade faktum?
Hmm…vad är i görningen? Riksbanken har genom att låna nyligen förstärkt valutareserven med 100 miljarder. Nu ska Riksbanken dessutom sälja ut guldreserven. Varför?
Jag tror att Regeringen har en plan. Reinfeldt skickar ner Anders Borg till casinot i Monte Carlo, i hopp om att han vinner.
Hahaha! "All-in på rött…satan!"
Hela operationen går under arbetsnamnet "Grand Slam". Reinfeldt kommer att gå till historien som Goldfinger.
"Freeeedrik! Jag har slut på marker nu! Ska vi ta pensionpengarna eller sälja ut mer allmännytta?"
Förbereder man att IMF-lånet till Grekland inte kommer betalas tillbaka? Förslaget att IMF-lån ska flyttas ut samtidigt med pengar för att täcka förlusten och det ska inte synas i Riksbankens balansräkning. Fishy.
Ja nu har han hittat ett sätt att göra sig ett riktigt gott eftermäle genom att dessutom sänka den finansminister som kommer efter honom. Borg har ju tidigt sagt att han skall sluta 2014. Jag har inte räknat på antalet år som krävs för inkomstgarantin, men han går nog inte lottlös från sin "plikttjänstgöring". Personligen lutar jag åt att den gamle liberalen fortfarande sätter sitt egenintresse framför landets, liksom när han vapenvägrade.
Apres Moi la Deluge!
Reinfeldt omger sig med antisvenskar och ickesvenskar. Han är nog världens ende statsminister som valt en vapenvägrare till Försvarsminister(Tolgfors).
Och tänk… en vapenvägrare som finansminister också – det visste jag inte. Inte så konstigt att Reinfeldt lyckats förinta den svenska försvarsförmågan fullständigt. Nu stämmer Reinfeldt i bäcken och hotar ÖB med åtal för att ha sagt något som alla redan vet. Ingen mer skall våga säga sanningen….
Själv går han fri trots att han till stort men för Sveriges säkerhet förintat det militära försvaret.
Tar tillbaka mitt instämmande Cornu. IMF-posterna, fn uppgående till 35 Mdr(av totalt utlovade 100 Mdr) flyttas till Riksgälden(av de senaste 100 är tydligen bara 12 utnyttjade(något att spräcka myten om de 100 utlånade).
Vad regeringen gör är ju att på sätt och vis ta tillbaka den valutareserv på 75 Mdr, som Riks-banken lånade upp häromsistens(dvs dollar/Euro).
Det gör man genom att minska banken egna kapital genom utdelning med 73 Mdr. Utdelningen kan bara betalas genom att sälja tillgångar och eftersom man anser sig behöva valutareserver återstår bara guldet till försäljning. Kan bli ödestiger vad det lider! Det kommer att bli statsskuldsproblem längre fram. Både för euron och dollarn. Det ligger några år framåt i tiden men betänk vad som skulle hända om USA eller Kina peggar sin valuta till guld, dvs USA devalverar medan Kina snarare revalverar givet sin kreditor-roll i världshandeln? Hade inte Riksbanken en guldreserv på 90 Mdr? Måste kolla det.
Nu fick vi svaret på Riksbankens valutalån(reserv) på totalt 100 Mdr.
Bernaken vägrade gå med på en ny kreditlina i eurodollar!
Guldreserven var vid årsskiftet 126 ton vilket banken redovisade till ett värde av 47 Mdr. Skuldsidan motsvaras av;
12 Mdr; minskat lån till RG flyttas till egen balansräkning RG
(är egentligen de 12 Mdr som lånats till IMF under de 100)
85 Mdr; minskat eget kapital
Mellanskillnaden, 85./.12 = 73 Mdr i utdelning till statsbudgeten!
Hur utdelningen skall finansieras framgår inte tydligt när jag snabbskummat vissa avsnitt. Guldreserven är på bara 47 Mdr som sagt.
skuldsidan består efter utdelningen av;
95 Mdr sedlar&mynt
75 Mdr lån RG
30 Mdr EK
200 Mdr S:a
Tillgångar:
47 Mdr Guldreserv
75 Mdr Upplånad valutareserv(Eur/dollar)
78 Mdr Valutareserv
200 Mdr S:a
eller förstås 0 i guldreserv om valutorna behålls vilket är sannolikt. Guldet säljs mao. Lycka till!
Om jag inte misstar mig så har Reinfeldt och Borg inte bara utlovat 100 miljarder SEK utan också 10 miljarder USD.
Summa summarum ca 165 miljarder SEK
@RB; Möjligt(vet ej)…men hittills bara 12 utlånade av programmet förutom ev. garantier av visst värde(borgensförbindelser alltså).
Spännande tider. Massa frågor.
Varför vill de att riksgälden skall ha reserven istället för riksbanken? Är det ett sätt att demokratisera rikedomen, riksgälden lyder väl under riksdagen men riksbanken är självständig. En riksbank utan egna pengar men garantier från staten, vad innebär det? Skulle guldet föras över till riksgälden eller säljas? Har det att göra med att riksbanken inte verkar kontrollerat sina ägodelar ordentligt?
En sökning på professorn ger bla. denna "intervu":
Intervu indikerar att professorn inte ser fördelar, annat än politiskt, med EMU. Intressant.
Riksgälden är lika "självständig" som riksbanken…
@kgb; Rb behåller valutareserven som vanligt. Precis som RG "alltid" förvaltat den! Du har aktier men låter din förvaltare diskretionärt förvalta aktierna.
Fel av mig…förslaget innebär bättre uttryckt att Rb och RG skall "samarbeta". Hur förklaras inte mer än att Rb exempelvis upphandlar valutasäkring för sin valutareserv av RG som i sin tur tar ansvar för risken. Rb har mao antagligen skött hela sin valutareserv själva utan inblandning av RG! Så tolkar jag vad som sägs på sid 147 i SOUn.
Det var länge sedan våra "folkvalda" agerade efter vad som är bäst för landets invånare. De försöker tillskansa sig så mycket det går och slicka rätt folk i baken så att de får fina poster men enorm lön efter avslutat uppdrag. Lagliga mutor? Landsförräderi?
Felaktigt och populistiskt uttalande anser jag.
Alltför oftast regerar de rent ut sagt puckat men denna regering (liksom förra) verkar mest ha fokus på att den allmänna ekonomin fungerar och det är bra för alla. Tyvärr släpper de igenom en massa oväsentligheter som som inte hör hemma i politiken över huvud taget. Men det är mer ett arv från tidigare regimer och delvis på grund av massmedias prioriteringar i sina bevakningar. Dessutom låter de annat viktigt vila för fäfot (som att avpolitisera rättsväsendet samt reformera skattesystemet, om de nu skulle vilja det).
Tror jag, är bäst att tillägga.
Yttermera tror jag att alldeles för mycket tid går åt till att rädda landet ur EMS och andra Europeiska tvångströjor.
Men som C säger makten skall granskas (få beröm när det förtjänas och tadel när det förtjänas)
Borgerliga regeringar har traditionellt varit dåliga med sin propaganda vilket den (kanske av utseendet) så ofta nedvärderade Schlingman verkade ändrat. Ett exempel är att uttalanden som att "Hjärtat sitter till vänster" får någons slags tyngd i Svenska debatten hos vanlige medborgaren.
Du behöver inte rida in som en moderat-riddare med draget svärd med förhoppning om att få färga det rött av sosse-blod. Min kritik gjorde ingen skillnad på politiskt parti då jag inte har tilltro till något riksdagsparti, ännu mindre till EU. Centraliseringen drar till sig korruption likt flugor till skit. Det enda politiker jag har tilltro till är mina lokala kommunpolitiker som är väldigt bra, ärliga och drivkraftiga.
Att du försvarar de sittande politikerna genom att påstå att det inte alls är egoismen som i första hand styr deras beslut, utan inkompetensen, är lite komiskt då jag inte kan påstå att det är bättre. Jo, kanske lite då…
Jag ser nu att mitt svar kan uppfattas som drygt. Det var inte meningen, irritationen mot politikerna svällde över när jag svarade dig.
Visst är det lands/folkförräderi!
Tyvärr inte i lagens mening.
Man får förinta vår kultur och skänka bort det som svenskar under hundratals, tusentals år släpat ihop utan att straffas.
Men säger ÖB att vår försvar bara håller ut en vecka så skall han på äkta sovjetvis sjukskrivas. Kanske han hamnar på sinnessjukhus pga psykiskt sammanbrott. Då vore den absolut sista sovjetstaten fullbordad.
Det blir som folk röstar. I sextio? år har en majoritet av svenskarna röstat efter löneavi-plånboken. Då blir det så här. Att sedan vissa propagerar för att inte rösta är bara att lämna det halvt avdukade bordet fritt.
Men debatten bör vara saklig (därmed inte nödvändigtvis tråkig). Vilket jag är glad att FL förmodligen tog till sig.
OM guldet finns är det väl inget annat än idiotiskt att sälja i dagsläget. Framöver kommer guldet att öka ordentligt i värde.
Absolut men regeringens handlande är kortsiktigt. Ekonomin krymper men det vill de ej erkänna. Borg kan bara vara Baghdad Bob's kusin.
@kgb; Staten minskar sin exponering genom utdelningen. Lånet på 75 ligger kvar medan aktiekapitalet minskar(sid 167). IMF-pengarna flyttas till egen balansräkning menas Riksgälden! Det är trots allt inte centralbankens uppgift att ställa ut lån till institutioner. Det är en finanspolitisk angelägenhet.
Myten att staten lånat ut 100 Mdr till IMF faller sönder för de som önskar kolla. Enligt SOU-utredningen syns att utnyttjade belopp av de "sista" pengarna om 100 Mdr är bara 12 utnyttjade. Det finns alltså lite andra utnyttjade IMF-lån sedan tidigare.
@kgb35….lånet på 75 är alltså fortfarande till Riksgälden, dvs staten
och finansdepartementet.
Ok, jag tror jag förstår… Skall man då hoppas att herr Linds hypotes nedan är riktigt och staten betalar av lån i utländska pengar?
Naturligtvis är det möjligt men…. Hur denna utdelning formellt kommer att gå till återstår ju att se. Vill man betala av utlandslån så gör man det lämpligen med utländska pengar om de inte önskas som reserv förstås vilket var själva idéen med lånet! Verkar inte logiskt men isf måste man först se vilka valutor det handlar om. Gäller det andra valutor än dollar(/euro)låter det som en möjlighet.
SOU´n redovisar bara lite löst ett scenario som utredarna föreslagit, dvs att t.ex valutariskerna inte bara skall hanteras utanför Rb hos RG, vilket skulle motivera att sänka Rb´s egna kapital, utan vad man säger är såvitt jag förstår en policy-ändring, inte på RG´s förvaltning av valutareserven, upplånad eller ej, utan på var kostnaden först skall hamna. Dvs direkt i statsbudgeten istället för i Riksbanken? Får nog läsa lite mer noggrant innan jag påstår att så verkligen menas!
Men bankerna är tänkta att vara med och bidra för täckning av upplåningskostnaden(räntan). Säger tidningsrubrikerna i varje fall.
Varför skall vi ha kvar guldet när vårat valutasystem är så tryggt och säkert? Gold is for pussies!
Du kan faktiskt ha en poäng. Vi har ju recession så vår valuta ökar i värde. Vad är då poängen med att ha guld bundet mot dollar?
Kan ju också vara så att riksbanken har insett att vi bara har pappersguld och tycker det är en bra idé o göra sig av med pappersguldet då det ändå inte är värt något när crashen kommer.. =)
Tveksamt. Guld är guld. Papperssedlar är inget värda då det krävs guldmyntsfot för att de ska bli det.
Håller moderskeppet USA på med att kapa bogserlinorna till satelitskeppen som Sverige? Anarchism here we come!
Guld är f.ö. inget annat än en zero coupon perpetual bond med c.a. 8,3% duration, så det så.
http://seekingalpha.com/article/224631-what-s-the-duration-of-gold?source=yahoo
http://www.di.se/artiklar/2013/1/31/fed-vagrar-fornya-krisavtal-med-riksbanken/
Fed vägrar förnya avtalet om att vid behov förse Riksbanken med dollar. Det säger vice riksbankschef Per Jansson till Reuters i den senaste turen i grälet om valutareserven.
Under finanskrisen upprättade Riksbanken ett avtal med den amerikanska centralbanken Federal Reserve om att vid behov byta kronor mot dollar. Orsaken var den akuta dollarbrist som hade drabbat svenska banker.
Avtalet löpte ut i februari 2010 och trots flera påstötningar från Riksbanken har Fed inte velat förnya det. Det säger vice riksbankschef Per Jansson till nyhetsbyrån Reuters.
”Vi har haft samtal med Fed, men de har hittills inte velat gå in i ett sådant arrangemang igen”, säger Per Jansson till Reuters.
Snälla herr Yngves,
Jag är villig att hjälpa til att avveckla den svenska guldreserven fort som ögat.
Kan jag få ut hela min svenska pension i förskott i form av guld?
Tack på förhand,
Er underdåniga fattigpensionär cobben (med liten "c", som sig bör)
Antagligen bra! Efter Tysklands misslyckade guldleveransförfrågan har kanske politikerna insett att det svenska guldet aldrig kommer tillbaks och passar nu på att dumpa guldpappren på någon som fortfarande tror på dem.
Förhoppningsvis representerar investeringarna eller inköpen politikerna gör för pengarna ett större reellt värde än vad Riksbankens guldobligationer på utländska guldbankerna betingar när någon försöker realisera dem.
Jag tror att du syftar på myten att centralbankerna bara sitter på Guld-förbindelser bara för att USA´s centralbank gör det. Klart man har riktigt guld. Frågan är bara huruvida man skriftligt tillåtit att förvararen kan låna guldet(rebelåna) eller att man upprättat s.k guldleasing-kontrakt. Allt annats är brottslig verksamhet, precis det som många finansfirmor och banker stundom ägnar sig åt(typ MF Global).
Sverige har inte lånat ut guldet till US FED men kanske använt dem som förvarare(NY FED)! Om man leasat ut guldet skulle det sannolikt anges i årsredovisningen. Däremot kanske det finns underskrivna rebelånings-avtal som ej redovisats av RB? Men personligen tror jag inget av det finns. Men säker…kan man aldrig vara med en verksamhet som bygger på dålig transparens.
Om Riksbanken inte har fysisk kontroll över guldet så har de i praktiken bara en guldförbindelse. Om den förbindelsen gäller en annan stat har du i praktiken bara en statsobligation vars värde är noterat i guld men är precis lika riskfylld vid statskonkurs som andra obligationer.
precis som alla dina pengar och värdepapper!
Pengar, ja, men inte nödvändigtvis andra värdepapper. Tyska statsobligationer och kontanter har blivit värdelösa 2 ggr under de senaste 100 åren, men de som ägt värdepapper i stora tyska industribolag har kunnat behålla värde pga att de inneburit en obligation på privata aktörer istället för stater. Det är illa att riksbanken bytt en konkurssäker tillgång som fysiskt guld mot papper med enorm motpartsrisk.
Allt som inte innehas fysiskt är förstås en förbindelse, ett förtroende. Så funkar ju finansverksamhet…alltid. Pengar kan bli värdelösa genom hyperinflation. Alla papper är bara förbindelser att "betala" ett värde som är värt???? vad?? Ja det vet man först den dagen förbindelsen infrias.
"En överföring av värdepapper i utländsk valuta till staten kan
även hanteras inom ramen för Riksgäldskontorets skuldförvaltning.
En möjlighet är att Riksgäldskontoret tillåts hantera värdepappren
på tillgångssidan för att sedan realisera dessa i takt med att valuta-
skulden förfaller. Återstående löptid till förfall i valutaskulden
(exklusive swappar) är i genomsnitt ca ett år.4 Detta innebär att
skulden i utländsk valuta omsätts på ca två år (under förutsättning
att skulden är jämt fördelad). Eftersom obligationer och certifikat i
utländsk valuta uppgick till 90 mdkr i december 2012 (exklusive
vidareutlåning) skulle en amortering på 73 mdkr väl kunna hanteras
inom en tidsrymd på två år."
Betyder detta att Borg hittat ett smidigt sätt att betala av en stor del av den i utlandet upplånade delen av statsskulden?
Att betala av den utländska delen av statsskulden borde vara bra att göra innan han sänker värdet på vår valuta. Vilket jag tycker det borde vara smart av Borg att göra till sommaren 2012. Med en lågt värderad valuta så kommer förstås svensk (export)industri gå som tåget, arbetslösheten minska och valet 2014 kanske kunna vinnas för det blåa laget.
sommaren 2013 🙂
Att sänka vår valutakurs är nog inget Borg är intresserad av i sig så länge kronan inte blir för stark. I övrigt sänker den nog sig själv om läget försvagas på allvar med statsfinanserna. Men du har kanske rätt i att Borg, kamrer-aktig som han är, önskar att utnyttja Rb´s utdelning till att betala av på lån. Regeringens uttryckliga krav är att varje satsning skall betalas av budgetmedel. En tanke jag delar under nuvarande stora osäkerhetsperiod. Däremot borde nog vissa investeringar kunna ske med "lånat" kapital. Jag tänker då på typiska lågkonjunktur-satsningar men där förutsättningen för avkastning och multiplikator-effekter verkligen bedöms som goda.
Varför skulle inte Borg vilja kissa i byxan och ha det gott under valåret 2014?
Vi har ju som bekant flytande växelkurs så Borg kan ju bara indirekt påverka växelkursen. Man kan ju se det som att vi antagligen kommer få sänkt växelkurs när ekonomin går segt och bostadskrashen utlöses. I det läget så är det bra om staten har låga skulder till utlandet.
väljarna är sig lika liksom massmedia. Du vet väl att valvinnare spenderar. Att betala av lån funkar bra om ekonomin är under kontroll under valrörelsen. Men inte om allt blir sämre för svensken. Då vill han hellre ha hjälp med det som kommer att synas direkt i lönekuvertet. Om bostäderna börjar krisa på allvar tror jag inte avbetalning av lån är det som väljaren främst vill höra. Pengarna kommer att behövas om AB Sverige hamnar i en riktig lågkonjunktur.
Borg lämnar väl av 2014 oavsett utgång. Han gör nog det helst med ordning och reda….och balans i böckerna. Det tror jag i varje fall.
Fast om man betalar med guld så har kronans värde ingen betydelse
Sidan 133 med att ställa Riksgälden under IMF är väl ändå en smula anmärkningsvärt ur ett demokratiskt perspektiv..
http://www.regeringen.se/content/1/c6/20/81/11/895e5e28.pdf
Läser det inte som att Riksgälden ställs under IMF. Bara att de av riksdagen fastställda utfästelserna till IMF går vi Riksgälden.
Är det någon praktisk skillnad menar du?
Riksbankens oberoende blir ju inte precis mindre av detta.
Eftersom det är riksdagen som beslutar hur mycket IMF får låna av Sverige så ser jag inte det demokratiska problemet.
Utfästelserna till IMF uppgår alltså till totalt 178 Mdr kronor varav 12 är utnyttjade + ev. ställda garantier och andra icke utbetalda belopp!
Se den lilla balansräkningen med eget kapital som vår egen medlemsförening i IMF. En förening bestående av 12 mdr i riskkapital
f.n. men där utlovat belopp kan uppgå till 178 Mdr(i eget medlemskapital).
Det största hoppet om att det här inte går igenom är nog ironiskt nog (säger jag som EU-motståndare) att EU säger nej, därför att detta urholkar vår centralbanks oberoende. Att Riksbanken inte ska få ha (särskilt mycket) egna pengar längre, utan tvingas tigga från Riksgälden vid behov, kan rimligen inte tolkas på annat sätt än som att Borg sätter strypkoppel på Ingves, och det har jag svårt att tro att ECB-maffian går med på. Eftersom det enda som är viktigare för regeringen än att sälja ut svenska folkets tillgångar är att vara lydiga EU-undersåtar så finns det nog hopp ändå.
Att Tyskland behöver åratal för att få tillbaka ens delar av sitt guld från depoter i andra länders riksbanker och den nu föreslagna svenska försäljningen av guldreserven i samband med att det ifrågasätts om guldet verkligen finns gör att dessa stater med tillhörande riksbanker inte framstår som annat än gigantiska maffiaorganisationer. Ruffel och båg, vem blåser vem mest?
Och folk litar på detta fortfarande?
Ja, tyvärr så litar nog en majoritet på detta.
Jag håller med dig om att staterna, riksbankerna, IMF o.dyl. har stora likheter med maffiaorganisationer. De bygger ytterst på våld eller hot om våld.
Hittills har våldet i större utsträckning drabbat fattigare länder långt bort. Som medborgare i en av "maffiaorganisationerna" (länderna) så har man tjänat på det genom att en del av det som plundrats kommit en till del. Det har också varit relativt lätt att blunda för detta då våldet och plundringen skett så långt bort.
Den ordningen håller nog på att försvinna och även som medborgare i ett rikare land kommer man nog att börja märka sakernas verkliga tillstånd och i större utsträckning riskera att drabbas.
Economic breakdown..here we come
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Oroande är också att artikelförfattaren inte vet skillnaden på risker och fluktation. Bla så antas statspapper vara riskfria för att de inte fluktuerar och utifrån det räknas sigma och antas beskriva risken. Alltså är risken högre för guld än för statspapper, trots att guld ej kan bli helt värdelöst, vilket statspapper kan (Vi har sett det för och det kommer ske igen)
"Under perioden 1998–2011 var den maximala resultatförda värdeförändringen
i guldreserven 2 mdkr (och positiv). Ett annat sätt att
värdera risken är att titta på den genomsnittliga årliga prisvariationen
i guldpriset."…
"En del av de risker en centralbank är exponerad för kan beräknas
med hjälp av Value-at-Risk-metoden. Utredningen har för denna
metod valt konfidensnivån 99 procent för behovet av ekonomiskt
SOU 2013:9 Särskilt yttrande
187
kapital på ett års horisont, vilket enligt min mening kan vara en
alltför låg nivå.2
Det innebär att utredningen underskattar marknadsriskerna.
Den valda konfidensnivån innebär att 20 mdkr i eget kapital avsätts
för guldprisrisk och ränterisk. Om konfidensnivån istället hade
satts till 99,9 procent eller 99,99 procent ökar marknadsriskerna
och behovet av eget kapital blir 36 respektive 42 mdkr."
@M Syd 14:09
Vad är det vill säga med din kommentar?
Att alla länder, vars centralbanker har en fysisk guldreserv i dessa tider, är idioter?
Kan rekomendera alla att köpa upp en liten egen guldreserv. Om jag räknar rätt så är guldreserven 13 gram guld per person här i Sverige, och den mängden guld borde alla skaffa sig (minst).
För övrigt anser jag att Borg och Reinfelt lanserat en helt ny ekonomisk paradigm, den brända jordens ekonomi.
Förstör allt av värde i samhället så får efterföljarna det omöjligt att regera.
Det är ingen ny taktik, (S) har gjort så sedan början av sextiotalet.
14 gram får jag det till. Så ja, du har räknat rätt! Och om jag har räknat rätt (utgående från siffrorna 170 000 ton och 7 miljarder) så finns det ca 24 gram guld per person på den här planeten. Alla som skaffar sig mer än så har alltså sett till att höra till vinnarna!
(170 000 ton är en uppskattad siffra för hur mycket guld som utvunnits genom hela världshistorien. Men det inkluderar alltså inte det guld som fortfarande ligger obrutet i marken.)
Så om man köpar på sig 24 gram guld (kostar runt 10000?) så kommer man i någon bemärkelse i alla fall vara medelförmögen ifall de vanliga valutorna kraschar.
Det är faktiskt en ganska billig förmögenhetsförsäkring.
Tror i alla fall att jag har mer än 14 gram på mina fingrar. En ring till så är man medelförmögen då!
@Rob 20:14
Dock inte om det är en vigselring… då kan du räkna med att du blir riktigt fattig.
Hmmm..- om det är krångligt att få ut guldet och frakta hit det så erbjuder sig Förvaringen (Fed i USA) att istället för guld leverera dollar för samma värde. Länderna får (nytryckta) dollar och USA behåller allt guld. Med huvuddelen av allt guld bakom sig kan USA sen lösa sin statsskuld genom att pegga dollarn till ett högt guldpris. Kvar står länderna typ Sverige med lågt värderade dollar som bara faller i värde.
The winner takes it all – i det här fallet skulle det kunna vara USA.
– Men den här lilla "affärsplanen" har jag inga bevis för.
Man kan kalla det konspiration men det är faktiskt bara smart affärstänkande.
Visst är det djäkligt fult att inte nämna, i vare sig utredningens svenska eller engelska sammanfattning, att 73 GSEK från reserverna bör användas för att betala av statsskulden!
Men i sammanfattningen står det att:
"Sverige har åtaganden mot IMF om utlåning av utländsk valuta motsvarande 180 miljarder kronor. Dessa åtaganden finns i dag på och vid sidan av Riksbankens balansräkning. Uppfyllande av åtagandena kan kräva att valutareserver tas i anspråk och kan därigenom inverka på Riksbankens förmåga att genomföra penningpolitiken och att lämna likviditetsstöd. Därför föreslås att IMF åtagandena förs i en separat balansräkning och att regering och riksdag görs ansvariga för eventuella förluster. Utlåning till IMF finansieras genom upplåning av Riksgäldskontoret."
Har jag tolkat det rätt, om IMF-lånen skiter sig av någon anledning, så måste de svenska skattebetalarna stå för förlusterna? I så fall tycker jag att vettvillingen Anders Borg, som gick med på det senaste 100 miljarderlånet 2012, måste få se sin fastighet i Sörmland tvångsinlösas för att delvis täcka förlusterna.
Nej vi kommer förstås att få Kreta om de inte kan betala.
Riksbanken har naturligtvis tänkt på att guldreserven de har bara finns på papper (eller kanske till och med endast digitalt) och värde på papper och digitala fordringar kan gå till noll eller nära noll på en natt. Lika bra att sälja pappersreserven medan det går och sedan kan man istället expropiera privatpersoners registrerade guldinnehav av fysiskt guld och så fylls guldreserven med fysiskt guld i Svergie…
Kan nog gå mycket snabbare än 7 år som det kommer att ta för Tyskland för att få hem en del av sitt guld.
Tveksam om per capita-innehavet i Sverige uppgår till 14 gram per person dock…
Snart har moderaterna sålt ut hela Sverige. stockholmsrean.se och bilprovningen var bara en liten försmak av vad de var beredda att göra för att överbelånad medelklass skall kunna fortsätta att leva i sin dröm helt utan något som stör.
Detta behöver ju inte alls vara fel då många andra länder säljer av. Guldet har nått sin peak. Ett stigande guldpris leder till ökad produktion och såsmåningom en utplaning prismässigt och det är där vi är nu. Håll ett öga på SEMAFO som är otroligt lågt värderad just nu (nästan hälften av riktkursen).
Ett tredubblande av produktionen, i praktiken ett projekt som tar flera decennier och kräver hundratals miljarder i investeringar, skulle fortfarande bara generera 5% nyproduktion. Med tanke på den enorma efterfrågan är det en droppe i havet.
För övrigt, om någon fått en Krugerrand för varje gång något ljushuvud hade utropat guldets topp de senaste tio åren så hade vederbörande ägt alla Krugerrands i hela världen.
Jag är tacksam för din analys. Du låter insatt och jag undrar vad jag ska läsa för att komma fram till dina slutsatser? Alla pressreleaser har varit positiva det senaste halvåret och dessutom har aktien varit en av få med störst potential. Det kan ha vänt i samband med guldprisets nedgång men som vi alla vet är guld en av få råvaror som stater och privatpersoner säkrar när det börjar blåsa. Jag funderar även på att investera i silver då silver sägs vara väldigt undervärderad. Det vore kul att vidareutvecka dessa resonemang.
Titta på mig när jag gör min förvånade min…
Men jag förstår Riksbanken. Antingen så finns inte guldet och man vill sälja kvittona innan man blir Svarte Petter eller så finns guldet och behövs på världsmarknaden nu när nationer börjar repatriera sina reserver.
CBGA3 ?
http://www.gold.org/government_affairs/reserve_asset_management/central_bank_gold_agreements/
Det har funnits mer än dubbelt Sveriges innehav till godo på taket alla år som CBGA3 har gällt så det lär inte vara några problem att sälja hela innehavet på 126 ton under ett år om Riksbanken skulle vilja det. De övriga länderna/bankerna i CBGA3 verkar inte vilja sälja guld så de har nog inget emot att Sverige säljer allt sitt guld. Tyskland kanske kan få "sitt" guld lite snabbare än 7 år om Sverige ställer upp säljer sitt guld. Detta förutsätter dock att det finns fysiskt och inte bara är fysiskt guld på papperet. Sveriges hela guldinnehav är i storlek också bara en del av det som Tyskland vill ta hem.
Lite off topic men vad tror ni försiggår bak kulisserna? Personligen tror jag att Borg med flinten i bakgrunden försöker finansiera ett totalt mörker i svensk ekonomi ett par år framöver. Hur skulle ni gjort i deras ställe och varför? Kan man göra ovanstående på något annat sätt än att lösa in guldreserven som bör bektraktas som sista utvägen?
En tanke som slår mig med. Borg talade runt 2008 om de automatiska mekanismerna, (sociala skyddsnäten), som satte in. Dessa kostar pengar och vad jag förstår har de gjort mycket för att hitta andra vägar på arbetsmarknaden än att få folk arbetslösa direkt och därmed bidragsberoende. En stor arbetslöshet krossar, vad jag förstår, svensk statsbudget.
Utförsäljningen av LKAB har stannat av då?
Kostnaden för att flytta stan?
Ni pratar här om 70-miljarder som en stor post att säkra moder Svea med.
Vin&Sprit gav väl nån 50-miljarder?
Har moder Svea egentligen gått back hela tiden och finansierats med 'extraordinära' pengar . . . . i rätt kolumn?
Hej, Mitt namn är Mr. Peterson fred fredpetersonworldloan Jag äger erbjuda lån till en ränta på 3%. om du verkligen behöver ett lån måste du fylla i formuläret offertförfrågan nedan innan vi kan starta denna transaktion lagligt. dina data är säkra hos oss, så du har inget att oroa sig för. Om du är intresserad, kontakta mig via min e-postadress [email protected]. Best Regards Fred Peterson.
Hej alla,
Jag är ett privat lån långivare, pålitlig, trovärdig långivare, jag gör lån till företag och privatpersoner vid låga och prisvärda ränta på 3%. Letar du efter ett företag lån, personliga lån, bostadslån, billån, studielån, skuldkonsolidering lån, lån utan säkerhet, och riskkapital? Om du nekades ett lån från en bank av finansiella institut för en eller flera anledningar. Du är på rätt plats för ditt lån Solutions.If intresserade lånet vänligt erbjudande kontakta oss via e-post: [email protected]
Hälsningar,
Ricardo
om du behöver ekonomiskt stöd eller om du behöver ett lån för att betala dina räkningar eller lösa någon form av skuld, kontakta mig nu via e-post: [email protected] och du får ditt lån okej
hälsningar