I en artikel hos Bonnier/DI får säljare (“ekonomer”) från SEB, Swedbank, katastroftillståndets Nordea och Erik Penser Bankaktiebolag uttala sig om ekonomin 2013.
Samstämmigt så anser man att bostadspriserna inte kommer stiga under 2013, medan SEB:s Håkan Frisén tror på en nedgång om 0 – 5% under året. I övrigt konstateras att mäklarkåren också tror på stillastående bostadspriser.
Samtidigt ska man komma ihåg att priserna på många håll i landet har fallit i flera år nu. Speciellt gäller detta inre Skåne och Blekinge. Det går att få helt OK villor för runt miljonen i Skåne nu och i Blekinge kan man klara sig i intervallet 500 – 700 000:- SEK i regionens stendöda bostadsmarknad. Stockholm är som bekant inte Sverige och priserna fortsätter falla på platser som Skåne och Blekinge trots att det aldrig varit så billigt att bo som nu, med tanke på priser och ränteläget.
Man ska komma ihåg att bankernas säljare alltid är väldigt positiva. Ändå ser de ingen uppsida i bostadspriserna det närmaste året.
För övrigt visar Nordea pedagogiskt varför Handelsbanken gör helt rätt som bygger ut kontanthanteringen istället för att likt Nordea avskaffa den. Nordeas Internettjänster, såväl som kortbetalningar, ligger återigen nere eller har driftsstörningar. Jag kan ärligt talat inte förstå hur någon fortfarande kan vara kund hos Nordea efter att ha bevittnat vansinnet i helgen, då tjänsterna var helt okontaktbara under flera timmar. Nu fungerar inte ens kortbetalningar för Nordeas del. Är det bara Nordeas inlåsta bolånetorskar som förblir kunder då de är för högt belånade för att någon annan bank vill ta över dem, för annars borde man övergivit banken för länge sedan.
Nordea visar iaf tydligt på att kunderna bör fortsätta välja kontanter, alternativt byta bank.
Extra illa är det att Nordeas haverier skett inför årsskiftet, vilket kan ge oönskade skatteeffekter. För företagare kan det handla om stora skattesmällar när man inte kan nå sina banktjänster.
Hur resonerar ni som är Nordeakunder? Eller är mina läsare så begåvade att de alla flytt banken sedan länge?
13 kommentarer
http://www.webpronews.com/ibm-expands-on-demand-service-2004-10
In Europe, Nordea, the leading bank in the Nordics, selected IBM to transform and consolidate the bank’s overall IT production services into an on demand infrastructure in a 10-year, EUR 2.2 billion IT services agreement. Together, the companies have created Nordic Processor, a joint venture partnership that focuses on getting the best out of the relationship between the two companies.
“Last year Nordea signed an important IT services agreement with IBM to enable the transformation of our IT infrastructure,” said Markku Pohjola, Group CEO and Head of Group Processing and Technology, Nordea. “IBM is consolidating eight of our data centers in Sweden, Denmark, Norway and Finland into two data centers in Sweden using the latest technology, architecture and best practices to ensure Nordea drives efficiencies and resilience for our banking operations. IBM’s on demand data center will provide Nordea with the ability to improve flexibility, contain costs and reduce capital investment.”
Nordea is a world leader in internet banking, with more than 3.5 million e-customers. IBM’s on demand solution will enable Nordea to closely measure and monitor IT usage, thereby ensuring Nordea’s customers have access 24/7 to Nordea’s internet banking services."
3,5 miljoner användare? Låga siffror för en världsledare.
Rykten säger föga förvånande att Nordea, och fler banker, har gigantiska IT-problem. De har lappat och lagat ålderstigna system som bygger på en rad olika plattformar. Det är ingen nyhet att problemen bara växer, men det är ingen som verkligen kan ta tag i det ordentligt, då det skulle kosta enorma pengar. SEB lade som bekant nyligen ned sitt utvecklingsprojekt efter flera år och oräkneliga konsulttimmar.
Angående SEB: http://www.di.se/artiklar/2012/4/5/seb-lagger-ny-internetbank-pa-is/
Nordea och Svidbanken har många småkunder, jobbar du inom kommun eller landsting får du lönen insatt på konto hos någon av dessa banker. Det är kanske inte så konstigt att Nordea och dess kunder är utsatta för bedrägeriförsök, då många kunder är gamla och har svårt att hantera datorer och har lite svårt att förstå allt som händer i den digitala världen
Kund hos Nordea sedan 28 år och har inte stött på några problem under senaste 2 veckorna. Tro inte på allt du läser larsa.
Jag funderar på att byta till någon som kan ge mig bättre avkastning på löne/kort-kontot
Jag har också planer på att dels byta till någon som är mer tillgänglig för löne-kontot, och komplettera med något som ger bättre ränta på wibblekontot. För det sistnämnda har jag siktat in mig på marginalen bank eller resurs bank, är det någon som har någon erfarenhet av dessa?
Jag bytte från Nordea till Länsförsäkringar. Förvånansvärt lätt att byta bank. Den nya banken fixar ju det mesta. Jag retade mej på den usla räntan på mina sparpengar. Hade jag vetat hur lätt det var hade jag bytt för länge sedan för jag har aldrig trivts med Nordea. Dom har haft en stroppig attityd. Enda förklaringen jag kan tänka mej är att jag ofta kommer enkelt klädd med cykelhjälmen under armen. Jag fick mej en tankeställare när jag hade anledning att besöka en annan bank och vart kamratligt bemött.
Vill man som företag erbjuda PG betalning så är i princip Nordea enda alternativet. Tyvärr.
Är Nordea så billigt eller? Vad är det för fel på bankgiro? Finns det kunder som inte kan betala bankgiro?
Det går även att betala genom att sätta in direkt på konto. Mig veterligen kan de flesta hantera att betala på alla tre sätt – kolla själv med din internetbank och se ifall du kan betala med pg, bg eller direkt överföring. Det är nog snarare så att den internetbank som inte erbjuder kunderna att betala via bg får nog se sig om efter kunder eftersom det finns räkningar som betalas via bg.
Jesus christ!!
Plusgiro, varför då?
"Alla" företag använder väl bankgiro nuförtiden.