I Göteborg, och antagligen även i resten av Sverige, ska det byggas ännu mer konsumtionslador. Den svenska konsumismen ska tydligen växa till oanade höjder.
Allums utbyggnadsplaner |
Allum i Partille utanför Göteborg ska bygga ut 43%. Ska befintliga kunder öka sin konsumtion med 43%? Nej, man ska få en miljon besök till hade man tänkt sig, genom att bygga 43 butiker till och ytterligare 300 parkeringsplatser.
Naturligtvis innebär det att kunderna måste försvinna på någon annan plats. Samtidigt ska exempelvis Kungsmässan bygga ut. Och Mölndal Centrum. Och Sisjön. Antagligen även Frölunda Torg, de bygger ut hela tiden.
Suddig bild på trängseln på Allum |
Även Eken Center i Kållered ska faktiskt bygga ut. Att konsumtionskyrkan delvis rivs beror enligt uppgift på en vattenskada. Istället vill IKEA riva gamla IKEA Kållered, då det finns prima orörd jordbruksmark på andra sidan Eken-leden, där man vill bygga ett nytt varuhus istället. Fördel Eken Center. Nackdel jordbruket. In i Eken Center ska Jula, Rusta och Lager 157 flytta. Rusta finns dock redan i Kållered, vilket innebär tomma lokaler i andra änden. Willys ska byggas ut. Eken får alltså en mer köpladeprägel än övergiven galleria-prägel.
Vad dessa har som är positivt är att de ligger utanför trängselskattens tullar i Göteborg, vilket rimligtvis innebär att det är centrumhandeln i Göteborg som får stryka på foten. Istället ska man hålla sig utanför tullarna.
Men tillåt mig att vara tveksam om att samtliga köpcentrum kan ordna ett kundunderlag i storleksordningen +40% bara på grund av minskad centrumhandel i Göteborg.
Orelaterat så står tydligen kontorsbyggnaden i Ärvinge, norra Kista, i princip tom. Bara en hyresgäst kvar i detta IT-tjänstesektorns svenska högborg. Naturligtvis heter det att man “uppgraderar” vilket förklarar varför lokalerna är tomma (exempel).
Återigen är överetablering av både konsumtionslador och kontor ett tecken på att konjunkturcykeln går in i vintern. Vilket iofs till och med Anders Borg motvilligt har medgett nu.
31 kommentarer
Men du måste ju ha i åtanke på hur många jobb som skapas som en följd av detta. Tänk på alla nedlagda timmar av hårt arbete som som går åt för att sysselsätta tjänstemän på kommun, lantmäteri, sveriges geotekniska institut, bullerkonsulter, landskapsarkitekter, husarkitekter, byggare, länsstyrelse, politiker, framställare av byggmaterial, åkerifirmor, m.m. m.m. Vi kan ju helt enkelt inte sluta bedriva samhällsbyggande på det här sättet, det skulle få oerhörda konsekvenser. Sen att ingen kommer att ha möjlighet att köpa allt skräp som säljs är en annan femma. Medborgarlön i form av prylar, kanske? I samma anda som USA:s food stamps (SNAP) som för övrigt möjliggör för hela 46 miljoner amerikaner att äta sig mätta i dagsläget, så kan man väl få sitt statliga (kommunala?) inköpskort så att man i lugn och ro kan åka till valfritt shoppingmecka och tillbedja mammon i lugn och ro. Halleluja, jag ser bara möjligheter!
Problemet är kommer väl sen när det hela kalaset skall betalas – hur du än vrider och vänder på det är det knappast något positivt att man slösar bort arbetskraft på något som inte är till nytta.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi
Det finns dock de som kör broken-window-fallacy på allvar – så det är inte alltid så lätt att veta om folk är ironiska eller menar allvar.
Gillar inte att konsumera i köplador.
Men det är bekvämt, speciellt i vintertid.
Men där kan jag finna bubbelvarningar i massor.
Friends arenaområde är ett!
Vore kul att få ett centrum som kunde kombinera konsumtion med lite hantverk och kultur.
Även Landvetter ska ju bygga ut i bästa konsumtions anda och då rimligen konkurrera med Allum hur de ska gå i skenet av SAS kris är inte lätt att förstå även om Härryda kommun växer motiverar det nog inte två konsumtions komplex så nära varandra.
OK, Landvetter också alltså… Stön.
Hur långt från detta ligger konsumtionsmetropolen Ullared?
Hinner man klämma alla på en dag?
Det lackar mot jul-med 66 Miljardersomsättning i sikte!(2% av BNP)
För att inte falla ur ramen bör du åtminstone klara 60% gränsen(fattigdomsgränsen) vilket ger en utgift på 4200 per pe.
Stort skall det bli.
http://www.market.se/Brancher/Ovriga/Landvetters-nya-kopcentrum-Dubbelt-sa-stort-som-Frolunda-Torg/
Men vi får ett McDonalds vid flygplatsmotet!
Seriöst?
Det finns INGET befolkningsunderlag. Härryda är rena tassemarkerna. Åtminstone kommer man inte bygga på jordbruksmark, men det finns INGEN lokalbefolkning alls. Tro mig, jag har bott i Härryda, Härryda. Pga flygplatsen har det inte byggts en bostad på 30 år i området, som är skog.
Finns ingen kollektivtrafik att tala om heller, blir enbart bil för att åka och handla på LAndvetter. Att jag sedan får 15 minuter dit med bil istället för 30 min till trevliga Kungsbacka är en annan sak. Tror jag håller mig till Kungsbacka ändå faktiskt. Dit går iaf buss härifrån, två gånger om dagen. Till Landvetter flygplats kan man inte åka kollektivt, absurt nog.
Jämför Frölunda torg. En kommunikationsnexus för 100 000 personer och med lika många som bor i närheten. Landvetter Flygplats har inte femtio personer inom cykelavstånd.
T o m Center Syd har mer lokalbefolkning.
Talar du om Ullared?
Nä, Landvetter Flygplats.
Ullared är ett lågprisställe. Tämligen unikt. Gekås är inte ännu en H&M, Gekås är sämre och billigare.
Käringarally kallas det…
Går från Dalarna och söderut.
…snart nog borde byggandet gå in i konsumtionsväggen…med nog mycket kapitalförluster på dåliga investeringar borde ju någon tänka till en eller två gånger? tycker man ju iaf.. men kanske är det så många olika aktörer på marknaden inblandat att alla klarar någon förlust var i 100-miljoners klassen?
Glöm inte att imorgon är det "Buy Nothing Day" 🙂
http://en.wikipedia.org/wiki/Buy_Nothing_Day
Men idag är det väl Black Friday istället.
http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Friday_%28shopping%29
Strax öster om Stockholm kan man mysa i ett snabbt växande komplex benämnt "Sickla Köpkvarter". Här hycklar man alltså inte med att det skall "mötas", eller "upplevas", eller annat fluff. Nej, hit med kosingen, eller stick !
(2600 fria p-platser, om någon undrar)
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Innan du kommer tillbaka till fäderneslandet igen, så har det säkert byggs en del nya. På darostomten skall det byggas en arenahall och lite annat.
…och så ska vi inte glömma alldeles nya Torpavallen utmed E20 mellan Partille och GBG, vid Munkebäck. Hittills känner jag bara till Max och Media Markt där men det blir säkert fler.
I Munkebäck bord det åtminstone människor plus att E20 passerar förbi.
Landvetter… Riksväg 40 har så lite trafik att det aldrig är köer, ens nu när man bygger ett nytt mot.
Man kan inte bygga dubbelt så stort som Frölunda Torg mitt i ingenstans. Bara personalen kommer behöva hela P-hus.
Kunderna skall ju flyga in från hela världen. Fem sex miljarder möjliga kunder, de får bygga ännu större!
Här i Skåne har vi nu fått "emporia" i anslutning till tågstationen vid hyllie/nya arenan i Malmö. Så nu kan vi också bli lyckliga människor. Där finns ju allt! Sist jag besökte Nova Lund/ Bjurlöv Center / Entré / Mobilia / Svågertorp så ville köpglädjen inte riktigt infinna sig…
Ärvinge ligger i södra kista, kontorsbyggnaderna ägs av Atrium Ljungberg och är fullbelagt sist jag kollade, kanske menade du nåt annat ställe. Det ska ju snart byggas nytt torn i kista, ett bra tecken på krash…
Ah, såg nu länken. Just det, Ärvinge 16 är nåt dom hittade på när Tieto flyttade ut för nåt år sen. Tänkt som nåt öppet landskap med blandade företag, typ. Fattar inte riktigt hur dom tänkt. Den delen är ganska tom sen dess, men det är som sagt bara ett hörn av AL'lokaler i Ärvinge.
2000m2 ledigt av 90.000m2 totalt enlig websidan.
Jag vet inte om ni ute i landet har sett området runt kungens kurva.
På en sidan skärholmen centrum, eller Skhlm centrum som de försökter lansera sig. På andra sidan Heron City, IKEA, och en enorm mängd andra butiker i ett område där man behöver bilen för att ta sig runt mellan affärerna.
Efter ombyggnad/renovering för ett par år sedan blev skärholmen centrum enormt. Den andra sidan har sett en enorm nybyggnad av både enskilda butiksbyggnader som "små" köplador.
Brutalt ärligt skulle bara ena sidan räcka till hela södra storstockholms behov. Slagsta strand centrum har mer eller mindre stått tomt i flera år nu.
I Skärholmens centrum gapar butikslokalerna på översta våningen numera tomma. Har hört rykten att de ska flytta HM dit för den butiken skulle dra folk som annars inte åker dit upp. I nedre delen har lågprisbutiker börjat flytta in. Det finns ingen vanlig restaurant som serverar dagens rätt längre. Bara en foodcourt med en massa snabbmat och Jensens som har bordplacering, fast meny och dånande musik. Jag undrar vad som händer när bensinen blir så dyr att fler och fler får avstå från att ta sig till köpladorna? Löser marknaderna det så att affärerna flyttar till mer centrala lägen?
"Jag undrar vad som händer när bensinen blir så dyr att fler och fler får avstå från att ta sig till köpladorna? Löser marknaderna det så att affärerna flyttar till mer centrala lägen?"
Jag skulle tro att köpladornas betydelse faktiskt ökar med dyrare bensinpriser. Oftast är det närmre till närmaste köplada än till närmaste stadskärna, och det är oftast enklare att ta sig dit, man sliper leta P-plats, och allt man behöver finns under ett och samma tak.
Om man inte anser sig ha råd att ta bilen och handla så ofta blir det väl viktigare att när man väl åker och handlar, så ska man kunna handla på sig rejält, vilket gör det än viktigare med P-plats i anslutning till shoppingen.
Som del av barnfamilj boende i storstadsförort så är det i alla fall så jag resonerar utifrån mina egna erfarenheter.
Om du med centrum menar närmaste lilla centrala punkt så jo, när bensinen blir riktigt dyr så ökar nog närbutikens betydelse något, men frågan är om de någonsin kan konkurrera med köpladorna när det gäller utbud, eller pris.
Sen beror det väl på var man bor. Jag bor i en centralort med flera olika köpcentrum i närheten och en storstad (Göteborg) på pendlingsavstånd. Att sköta den vardagliga handlingen i centrala Göteborg skulle jag aldrig få för mig med mindre än att jag bor i centrala Göteborg. Knappt ens då (har bott i centrala Göteborg så jag vet vad jag talar om). Bor man 10 mil från närmaste köplada men har en matbutik 2 mil bort så är situationen förmodligen en annan. Då skulle man kanske rent av handla mer på nätet, eftersom i princip ingenting är längre bort än den lokala mataffären/postutlämningsstället.