Flyg är en döende bransch, som ett resultat av den permanenta oljekrisen efter peak oil. Redan så här under platåfasen innan oljeproduktionen faller på allvar, så knäcks flygbolag efter flygbolag av de senaste årens höga drivmedelspris. Och nu kommer recession och finanskris inte göra det enklare.
Naturligtvis kommer det finnas kvar flyg och flygplan även i framtiden, men det är en bransch utan tillväxt och utan positiva framtidsutsikter. Dessutom krockar dess existens med i princip alla miljömål som finns.
SAS visar återigen upp ett katastrofresultat, och det är vi skattebetalare som får stå för fiaskot. Det finns ingen anledning för en stat att äga ett flygbolag. Skulle inte staterna varit stora ägare i diverse flygbolag så hade vi också fått se rätt sorts beskattning av denna mest miljövidriga och bränsleslukande transportform, istället som nu en statlig subvention kontra andra transporter.
Tyvärr har finanskrisen satt stopp för försäljningen av SAS.
Åtminstone bör man omgående lägga ner eller billigt sälja av Spanair. Då skulle åtminstone siffrorna se bättre ut. Varför nu ett statsägt nordiskt flygbolag skall engagera sig i Spanien?
Vill man av nationalromantiska skäl ha ett eget flygbolag för att säkerställa miljövidriga oljebaserade transporter inom landet, så kan man ha det i mycket mindre skala än SAS. Knoppa av inrikestrafiken och trafiken till Köpenhamn och kalla det nya, lilla bolaget för DDR-Air eller Sovjet-Air med en säljande byline “Vi förstör miljön och slösar med ändliga resurser!”. Förlusterna kan finansieras genom att skattebelägga flygbränslet hos alla aktörer lika mycket som bensinen eller den miljövänliga elen som tåget får betala skatt för.
Oavsett så är det ekonomiskt vansinne att satsa på en döende bransch. Oavsett är det miljömässigt vansinne att flyga. Oavsett är det ohållbart vansinne att elda upp olja för att flyga, när det finns vettigare saker att göra med den kvarvarande oljan.
Något flyg på biobränsle kanske vi får se en dag, men då gäller det bara att få biljett till månadens Köpenhamnflyg. En hektar åker kommer räcka till 2 minuters flygtid eller något sådant.
Låt någon annan än de svenska skattebetalarna stå för satsningar i en döende bransch!
4 kommentarer
Fast nu har oljan gått ner ganska mycket. Problemet är väl att de flyg som nu flaxar omkring är tankade med bränsle från när oljan kostade $140?, om några månader kanske det lättar igen?. Fast jag håller med dig, på sikt så kommer flygbranschen att gå igenom ett stålbad utan like. 2009?
Flygbolag började gå omkull i drivor redan när oljan passerade 50 USD. Det senaste årets oljepris har bara varit spiken i kistan för många. De som tar hem någon seger och drar en lättnadens suck över att priset på oljan (WTI) nu bara är ca 70 USD får nog se på rätt kortvarig glädje.
Usch, syrran är flygvärdinna på SAS och hennes man pilot på ett mindre flygbolag. Ingen av dem har nog reflekterat närmare vilken framtid deras branch möter.
Jag har försiktigt nämnt att åtminstone någon av dem bör skaffa sig ett annat arbete åtminstone för att sprida risken i deras privatekonomi.
Jag är inte bekväm i rollen som doemdagsprofet men måste ju försiktigt hjälpa dem att minska sin riskexponering.
Vilken bransch ska jag råda dem att byta till?
Tåget kanske, om de ska hålla sig i transportsektorn. Bör vara framtiden inom rimliga avstånd. Hur vettigt känns det när det är billigare att flyga till Göteborg än att ta tåget? Lokförare ligger runt 30000kr i grundlön + tillägg. Inte dåligt för ett arbete med ett års utbildning. Som ofta betalas av arbetsgivaren.
/Megin