Krisen för Volvo och Saab ser ut att bara ha börjat. SVT:s Rapport uppmärksammar risken för att Ford eller GM går i konkurs, och frågan är då vad om händer med de svenska dotterbolagen?
Veckans Affärers utmärkta Gunnar Lindstedt har en utmärkt artikel om Volvos allt mer akuta kris. Volvo behöver ett antal miljarder SEK, och det fort, annars riskerar man eventuellt inte ens ha pengar till löner. Ett antal bilmodeller måste läggas ner, då man har ett för stort och oattraktivt produktprogram. VA spekulerar i att C30, S80, XC90, S60 och C70 läggs ner. C30 har inte varit någon succé, men är samtidigt den enda bilen i en storleksklass som går att göra verkligt snål. De andra fyra är dock ganska självklara, eller redan under avveckling.
Ett annat problem som Ny Teknik skriver om är att om Volvo och Saab krymper för mycket, så upphör de positiva effekter som finns i Västsveriges fordonskluster, vilket även skulle drabba Volvo Lastvagnar. Krymper företagen för mycket riskerar de svenska underleverantörerna att försvinna helt, och nästa steg blir då att möjligheten till rekrytering av kompetent personal försvinner, liksom att riktade utbildningar inom såväl gymnasium och universitet och högskola inte längre blir attraktiva då det inte finns nog med arbetstillfällen. Sådana utbildningar kan då riskeras läggas ner helt.
Nu skall man inte överdriva betydelsen av utbildning, Sverige måste ha relativt okvalificerade skruvdragarjobb också. Vad skall 10 000-tals personer ur fordonsklustret jobba med istället? Alla kan eller vill inte skaffa sig en högre utbildning, och dessutom innebär inte en högre utbildning med säkerhet något annat än studieskulder, speciellt inte om alla skall skaffa sig en.
Sverige och Västsverige klarade varvskrisen, mycket tack vare fordonsbranschen. Men vad skall generera 10 000-tals jobb i framtiden? Visioner finns om förnyelsebar energi, och ur det perspektivet är det ju positivt att mina portföljbolag Seabased och Vertical Wind startar fabriker i Lysekil repsektive Falkenberg. Men det handlar än så länge om tiotals jobb, inte tusentals. Dessutom är förnyelsebar energi extremt kapitalintensivt på kundernas sida, och hur det blir med kundfinansiering i finanskrisens spår återstår att se.
Vad som än händer med varumärket Volvo, så får vi hoppas på ett bättre, smartare och smalare Volvo även framöver. Ett Volvo som mot alla odds profilerar om sig till att bli ett ledande miljöbilsmärke, fastän man ligger upp till 10 år efter konkurrenterna. För med all sannolikhet är det i snåla bilar framtiden ligger efter peak oil. Mindre, snålare och miljövänligare bilar, inte SUV:ar man tankar med miljöbränslen för att döva samvetet. Det blir brist på bränsle framöver, oavsett om det är miljöbränsle eller fossilbränsle, och då är det liter per mil som räknas, inte vad för bränsle man tankar.
Om Volvos försäljning nu ha minskat med 50% i USA på en månad, och 15% i Europa, så finns det i alla fall några hjul i Göteborg som fortfarande rullar, och det är SKF som visar högre vinst än väntat för kvartalet. I finanskrisen spår är detta mycket välkommet, och visar att det faktiskt finns industriföretag som fortfarande går som hjulet, oberörda av finanskrisen. Kanske finns det ljus i andra änden av tunneln ändå?
VA:s Gunnar Lindstedt som jag nämner ovan har i dagarna släppt en ny bok, Svart Jord, som tar vid där han avslutade sin bok om peak oil, Olja. Olja slutade med en stillsam reflektion kring det helt fossilbränslebaserade jordbruket som är en förutsättning för mänskligt liv världen över idag, och den nya boken spinner vidare kring just detta jordbruks framtid.
1 kommentar
Cornucopia,
Glöm inte att varumärket Volvo förknippas med Volvo Personvagnar OCH Volvo Lastvagnar. Volvo LV är fortfarande en koncern med möjligheter.
Tyvärr så tror jag också att Volvo PV har en mycket lång väg att vandra, många arbetstillfällen tror jag för alltid har gått förlorade. Men varumärket och säkerhetscentret borde det gå att sälja.
//GeneClark