Som jag skrivit tidigare har systemet för kreditbrev i världshandel kollapsat. Det har fått till följd att det blir allt svårare att få finansieringsgarantier för frakter av varor. Affärsvärlden rapporterar att Baltic Dry Index, priset på bulkfrakter, nu har fallit med 90% på kort tid.
Detta beror helt enkelt på att handelshusen inte kan få till finansieringsgarantier, kreditbrev, för frakter. Inte på reellt minskad efterfrågan.
Man kan läsa mer här eller här.
Ett resultat av detta är att råvarupriserna är i fritt fall. Inte pga brist på efterfrågan, utan därför att man helt enkelt inte kan skeppa råvarorna till kunden eftersom sjöfrakten håller på att bryta samman helt.
Det återstår fortfarande att se när detta slår igenom för gemene man genom brist på allt fler varor, allt från nya produkter till reservdelar. Förhoppningsvis är lagren stora nog för att krisen skall gå över och ordningen återställas, men detta kan bli ett allvarligt problem. Vi får se om det blir någon julhandel alls i år.
3 kommentarer
Intressant, trodde inte det var så illa, men det förklarar i viss mån att det är brist på visst material.
Jaja, lika bra att handla på sig lite extra konserver utifall att.. Räddningspaket borde väl förbättra en del i detta fall. Åtminstone så att vi i Sverige får leveranser, eller?
Tack för att du är duktig på att leta rätt på information.
PD
Jag har själv förutspått liknande händelser, men har inte uppmärksammat att det är på gång redan nu, som du har sett genom problemen med kreditbreven. Intressant med de slutsatser du drar angående råvarupriserna och Baltic Dry Index också.
Jag hoppas på det bästa men befarar det värsta.
Det här börjar bli lite smått löjligt. Du snobbar med kunskaper du inte har, och översätter “letter of credit” med kreditbrev. Skrattretande! Den korrekta svenska termen för detta instrument är remburs.
Så fick du lära dig något också.