I helgens sändning av Financial Sense hade man ett specialprogram i tredje timmen, som var ett referat till det amerikanska samhällsgranskande programmet Frontlines senaste avsnitt, “The Warning“.
“The Warning” finns online på nätet, och går att se i sin helhet alla 55 minuterna. Även från Sverige. FSN:s referat är på en timme och sju minuter, så det kräver sin lilla insats.
Programmet handlar om den tidigare chefen för Commodity Futures Trading Commission [CFTC] Brooksley Born, som på 90-talet försökte införa lagstiftning som reglerade derivatmarknaden, OTC-derivat, medan den marknaden fortfarande bara omfattade 20 000 miljarder USD (“twenty trillion”).
Hon blev aktivt motarbetad av amerikanska centralbankens chef Alan Greenspan och Clintonregimen, med Obamas nuvarande finansminister Tim Geithner, Clintons tids nog finansminister Larry Summers, ex Goldman Sachsanställde Robert Rubin också finansminister för Clinton under några år, samt Gary Gensler, som idag är chef för just CFTC och alltså är totalt ointresserad av att göra något åt problemet.
I slutändan tilläts hon inte införa regelverk för derivaten, och istället ändrades lagstiftningen aktivt åt andra hållet, bland annat genom upphävandet av Glass-Steagallagen som begränsade hur mycket bankerna fick spekulera själva.
Den laglösa derivatmarknaden växte till som mest 597 000 miljarder USD (eller om man så vill 3 850 000 000 000 000 SEK) innan kraschen med finanskrisen, men omfattar fortfarande 204 000 miljarder USD. Och derivatmarknaden växte med 1 500 miljarder USD under Q2 2009, trots den ekonomiska krisen.
Något tecken på lagstiftning finns ännu inte, och istället debatteras fortfarande samma frågor som på 90-talet, trots alla stora ord. Ovanpå detta så sitter alltså samma motståndare i Washington, ledda av Tim Geithner, och dessutom har de tagit över CFTC, vars uppgift det vore att reglera derivatmarknaden.
Nu kan man disktutera om det är bankernas eller politikernas fel, men vad Frontlineavsnittet tydligt visar är att politikerna aktivt tagit åtgärder för att stoppa all form av reglering av derivatmarknaden, trots att de haft chansen. En fri marknad kräver bland annat transparens, vilket inte OTC-derivaten ger.
FSN påtalar i sitt referat hur den aktuella situationen ser ut. Vad som har hänt är nu istället att dessa 204 miljarder USD i oreglerade derivat sitter koncentrerade till nästan 80% hos tre storbanker – Goldman Sachs, JP Morgan och Bank of Amerika. Lägger man till Citigroup når man ca 95% och med Wells Fargo når man 97%. 97% av derivaten koncentrerade till fem banker.
Financial Sense gjorde följande listning i programmet baserat på data från OCC, vet inte om de fått tillgångssiffran är rätt för Goldman Sachs. Mer rimligt är 1 200 miljarder USD och därmed 1:35 i hävstång.
– JP Morgan 1 700 miljarder USD i tillgångar och 80 000 miljarder USD i derivat. En hävstång på 1:47. 39% av alla derivaten
– Goldman Sachs 120 miljarder USD i tillgångar och 41 000 miljarder USD i derivat. Hävstång 1:347. 20% av alla derivat.
– Bank of America 1 500 miljarder USD i tillgångar 39 000 miljarder USD i derivat. Hävstång 1:26. 19% av alla derivat.
– Citigroup 1 100 miljarder USD i tillgångar 32 000 miljarder USD i derivat. Hävstång 1:29. 16% av alla derivat.
– Wells Fargo 1 100 miljarder USD i tillgångar 5 000 miljarder USD i derivat. Hävstång 1:4.5
Känns det här sunt? Derivat som är derivat på andra derivat i en enorm röra utan någon som helst transparens eller lagstiftning. Man kan nog med säkerhet säga att ovanstående fem är “too big too fail”, och under alla omständigheter måste hållas under armarna av amerikanska staten. För faller en av dessa, möjligen undantaget Wells Fargo, så kommer hela det enorma korthuset att rasa och med det hela det ekonomiska systemet.
För att sätta derivatmarknaden i perspektiv så uppgår USA:s statsskuld till ca 12 000 miljarder USD. Derivatmarknaden i USA är alltså ungefär 17x så stor.
Bubblan finns fortfarande där ute. Problemen är inte över, de har istället koncentrerats. Och de kunde kvävts i sin linda medan det fortfarande var hanterbart, men amerikanska politiker tog aktivt åtgärder åt andra hållet. Robert Rubin som sedermera blev ordförande för Citigroup har plockat ut 128 miljoner USD i bonusar.
Har du tid, se TV-avsnittet, eller ännu bättre: lyssna på referatet från FSN medan du åker till och från jobbet. Finns som .mp3 här.