Allting går att sälja med mördande reklam. Nu heter det att G20-mötet resulterat i ett räddningspaket för världsekonomin. 1000 miljarder USD skall minsann satsas. Och Englands Gordon Brown tar åt sig äran för hela 5000 miljarder USD, fast detta redan satsats utan G20. Han tror väl att om man talar om samma pengar flera gånger så dubblas de.
Det är förstås ingenting. Enbart sedan Obama tillträdde har man i USA tagit beslut om två ofinansierade räddningspaket på ca 2000 miljarder USD, och centralbanken Federal Reserve skall trycka över 1000 miljarder nya USD i ytterligare stimulans. Och då har Fed redan expanderat sin balansräkning med åtminstone 2000 miljarder USD det senaste året, vilket är stimulans. Plus minst 1000 miljarder i räddningspaket i höstas. Paketen duggar så tätt och är på liknande belopp (800-1000 miljarder USD), så det är lätt att tro att de är samma. Exempelvis härom veckan, då man klubbade två paket efter varandra, bägge i intervallet 800-1000 miljarder USD. Tror många trodde det var samma paket, men det var alltså två olika.
För att inte tala om att Tyskland redan i oktober klubbade ett räddningspaket på 600 miljarder USD.
Jag orkar inte göra en lista, men 1000 miljarder USD som G20 nu skall trolla fram är ingenting. Och det kommer inte heller göra någon skillnad.
För Sveriges del innebär det 25 miljarder till IMF. Eller 2800:- SEK per svensk, gammal som nyfödd. Säg 12000:- SEK för fyrabarnsfamiljen. Det skall tydligen räcka för att rädda världsekonomin. Det räcker alltså att varje familj går ut och köper en ny TV, så var det klart. Värre än så var inte krisen, om man får tro hyllningskören i media kring G20-paketet.
Den första december 2008 hade enbart USA betalat ut 4616 miljarder USD i stimulanspaket. Det är mer än den inflationsjusterade kostnaden för Marshallhjälpen, Louisianaköpet, månfärderna, savings-and-loankrisen (90-talets början), Koreakriget, Roosevelts New Deal, Irakkriget, Vietnamkriget och NASA. Tillsammans. I december beslutade åtgärder gick upp till 8200 miljarder USD, och sedan dess har det tillkommit minst 3000 miljarder USD bara i USA.
SvD försöker prata om att man nu sätter patienten på GI-diet. Sorry, men jag kan inte riktigt se det. Verkar som man trycker ner ännu mer socker i patienten.
Jag har tröttnat på att hålla ordning på mängden krispaket. Jag har drabbats av krispaketapati. Någon gång kanske man skulle sätta sig ner och lista dem alla, men jag misstänker att det tar för lång tid och att man aldrig blir klar eftersom det kommer nya medan man gör listan.
Man kan läsa lite om vad t ex Wallenbergarna tror om konjunkturen i skvallret från Stockholms Handelskammares bloggarkväll för speciellt utvalda bloggare, däribland Flute. Vi har inte sett botten än. Och även hos eliten så är man rädd för att det är 1930 vi ser nu igen, dvs en stor bulltrap i den senaste tidens börsuppgång. Vilket också är min tro.
Ser förresten att Flute försökt klassificera sig politiskt. Citat: “Politiskt är jag anarkokapitalistisk liberal miljösocialist, alltså svår att placera i någon partifålla.” Vet inte om han lyckades bättre än jag? Kul iaf att en annan anarkokapitalist blir inbjuden av Handelskammaren.
Nu drar Obama vidare på sin spending-spree och härnäst är det Strasbourg som skall få uppleva kravaller.

