Det lokala elnätsmonopolet Ellevio meddelar att de har delat kundernas elräkningar och kontaktuppgifter med Facebook, som kunnat se fakturabelopp, datum, namn och e-postadress. De tio månader detta pågått under 2021 och 2022 kallas “en relativt begränsad tidsperiod”.

Delandet av uppgifterna med Facebook har skett genom att Ellevio har lagt in en sk Facebookpixel på sin hemsida, en osynlig 1×1 bild som ligger hos Facebooks servrar för att spåra användarna, så de kan koppla dessa till besökarnas Facebookkonto. Detta för att kunna marknadsföra sig mot sina kunder på Facebook, varför nu ett naturligt lokalt monopol behöver ägna sig åt marknadsföring till att börja med?
Samtidigt får ju även alla andra annonsörer på Facebook tillgång till detta och kan marknadsföra sig mot de som besökt Ellevios webtjänst, vilket nog mest är närmast sörjande.
Pixeln kan också delas genom att man som webplatsägare lägger in Facebooks olika widgetar för sociala medier.
I alla fall så kom Ellevio nu på att man “under en relativt begränsad tidsperiod, totalt cirka 10 månader” därmed också delat kundspecifik information från kundernas Mina sidor, som namn, e-postadress, och uppgifter som belopp, OCR-nummer och datum från fakturor. Ponduspostulerar jag har Ellevio använt HTTP-metoden GET, vilket exponerar sådana uppgifter i sidans URL, och detta blir därmed tillgängligt för Facebook via pixeln. Om Facebook fattat vad de fick för uppgifter framgår ej.
Ellevio har storsint anmält sig själva till IMY, men någon ersättning för integritetsintrånget till oss kunder blir det förstås inte, utan vi får snällt betala våra räkningar som vanligt, och tacka och buga med mössan i hand för att vi får el via Ellevio. Tack, Ellevio!
Eventuella böter kommer betalas till IMY och du som kund kommer förstås i slutändan få betala böterna för att dina uppgifter delades och din integritet kränktes.
Däremot kommer Ellevio införa en effekttaxa på sina monopolpriser på elnätet, så att t ex elbilsägare kommer få betala tusenlappar extra per månad om de laddar bilen i högsta hastighet. Huruvida man får omvänt och får motsvarande betalt om man säljer maximalt med ström via egen solkraftproduktion framgår ej.







