Positiva börser dominerar i de asiatiska tidszonerna under tisdagsmorgonen, efter att Stockholm stängt på plus men USA på minus. Utmärkande är att raset för Facebook fortsätter och med tanke på hur många som verkligen verkar hoppas att Äffbe överger EU så känns det inte som att bolagets huvudtjänst är särskilt uppskattad.

Stockholmsbörsens OMXSPI stängde positivt med +0.68% och OMXS30 med +1.08%. Då USA backade kan vi dock räkna med att Stockholm vill komma ikapp Husse under tisdagen.
S&P-500 stängde på -0.37% och techbubblans Nasdaq 100 på -0.84%. Utmärkande var Facebook-aktien Meta som rasade vidare med -5.14%. Se veckocharten ovan. Kursen är i princip nere på nivåer från innan coronakraschen.
Bolaget verkar inte direkt vara särskilt populärt utifrån kommentarerna i sociala medier – inklusive på Facebook – och här på bloggen. Inget växer till himlen och Äffbes affärsmodell lämnar onekligen en del sura uppstötningar hos allt fler. Samtidigt verkar inte nyrekryteringen av unga kunder gå något vidare. Huruvida det är bättre att unga hamnar i klorna på kinesiska tjänster som Tik-Tok är en annan diskussion.
Räntorna i USA backade marginellt med en tiondels promille för såväl tioåringen som tvååringen. Dollarn är stabil på 9:14 SEK även och euron kanske backat lite till 10:44 SEK. Guldpriset stiger något till 535:- SEK per gram. Kanske har guldet tagit ett kliv upp och håller på att etablera närvaro på en lite högre nivå?
I Asien är det mestadels positivt under morgontimmarna. ASX 200 +1.07%, KOSPI oförändrad på +0.05%, Nikkei 225 +0.13% och Straits Times +0.87%. Hang Seng avviker i Hong Kong med -0.99%.


