Räntorna faller snabbt vidare i USA och börserna faller i de asiatiska tidszonerna under fredagsmorgonen. Annonsbolaget Facebook kraschade med över 24% igår till den lägsta kursnivån sedan våren 2016, och ska bränt över nio miljarder dollar på sin VR-satsning Meta. Arrangerat sju år gammalt foto på bloggarjäveln i texten också, samt tips om faktiskt fungerande VR i sociala medier.
Stockholmsbörsen backade måttligt under torsdagen med storbolagsindex OMXS30 oförändrat på -0.09% och OMXSPI på -0.25%. Den svenska kronan är relativt stabil på 10:94 USDSEK och 10:93 EURSEK. Guldpriset hittas på 586:- SEK per gram.
I USA backade S&P-600 med -0.61% och Techbolagen på Nasdaq 100 gick -1.88%. De långa amerikanska räntorna rasade vidare och 10-åringen gick tillbaka under fyraprocentsstrecket till 3.96%. Dockk stiger de kortaste räntorna snabbt och 1-månadersräntan gick från 3.54% till 3.76%.
De asiatiska tidszonerna bjuder på nedgång under fredagsmorgonen, undantaget Singapores Straits Times med +1.86%. ASX 200 går -0.87%, Hang Seng -2.32%, KOSPI -0.51% och Nikkei 225 -0.61%.
Facebook (Meta), som ändå med ett börsvärde på 263 miljarder USD får anses vara ett rätt stort bolag ,föll med den korrekta benämningen ett tokras på -24.56% igår. Bolagets VR-satsning ska kostat över nio miljarder amerikanska dollar än så länge och ska ha någonstans runt 200 000 användare, som inte heller verkar stanna kvar så länge hos tjänsten.
Det är den lägsta aktiekursen sedan våren 2016.
Nu är väl inte bolaget direkt aggressivt värderat längre och MarketScreener rapporterar om ett konsensus p/e-tal på 10.8x för 2022. Intressant är dock att bolaget gått från tillväxt till gammal fet katt och att konsensusestimaten visar på stagnerande tillväxt för bolaget, även om det ska ta fart igen 2023 – 2024 och kanske kan härledas till det ekonomiska läget.
Lite oklart om aktien kan falla så mycket mer, men osvuret är bäst så blir man i alla fall inte besviken.
Det har tjatats om VR sedan 80-talet, men det har fortfarande inte slagit igenom för en bred allmänhet, vilket är den målgrupp som Meta behöver för att kunna motivera det hela. Det räcker inte med nischgrupper.
Någon som kommer ihåg årets julklapp?
Enda som förvånar är väl att Elon Musk inte gett sig in i VR-branschen och utlovat något genombrott om tre månader med Twitter-VR-världen. Eller ja, att han inte gjort det säger väl antagligen allt. Eller åtminstone det mesta.
Så länge blir gammal-Facebook allt äldre. Ungdomarna undviker plattformen för där finns snart bara panjisar och återväxten av användare är väl måttlig och handlar mycket om ett nödvändigt on när olika föreningar förlägger all sin medlemsinformation där.
Vill du köra VR i sociala medier så finns alltid Jester Actuals counter.social med counter.realms. Som knappast kostat nio miljarder dollar, utan slängts ihop i en handvändning och är mycket snyggare än Metaverse. Och som faktiskt fungerar.
15 kommentarer
[PERSONUPPGIFTER OM PERSONERS DROGVANOR RADERADE]
När jag jobbade inom IT i slutet av 90-talet snackade manom VR som skulle revolutionera allt. Det hetaste vi hade var en “cave” där man projicerade en virtuell värld på en stor duk vilket skulle ge en enastående verklighetsuppfattning. Men fortfarande har vi skyltförnster, mänskliga modeller och riktiga skådespelare även om 3D används alltmer speciellt verkar det som inom husförsäljning.
Synd för aktieägarna med FB tillhör liksom inte livets nödtorft som potatisodling gör. Det kommer garanterat en ersättare. Tills vidare fortsätter jag med email och att skriva inlägg på diverse sajter.
3D i film, spel och annonser var ju uppenbart användbart på 90-talet och är idag fantastiskt.
VR-hjälm eller “glasögon” däremot är ju förevigt opraktiskt.
Använder Quest 2 dagligen för att spela pingis , det finns enorm potential som jag tror snart kommer ta tillvaras på. Hade lätt sett mig använda vr som alternativ för flera skärmar, det enda som saknas är högre upplösning.
Med nya passthrough för meta Quest pro kan man även se igenom och kombinera med vr.
Om 10 år kommer de tillräckligt små för att ha på sig hela tiden och vi kommer undra varför vi hade mobiler så länge.
Half Life Alyx för övrigt är ett av de coolaste spelen jag prövat.
Metavärlden kommer slå igenom tyvärr men för socialt utsatta kanske det är positivt.
Ja om 10 år är det nog redo för att slå ut vanliga skärmar. Jag tycker man blir rätt trött av 1-2h användande, skulle inte orka en arbetsdag. Men sjukt coolt va långt man kommit redan nu.
Aimpoints GAIM simulator för skytteträning är den tillämpning där jag använt en Oculus. Den är faktiskt riktigt rolig då man kan träffas ett gäng, dricka några öl och ha lite tävling i drevjaktsskytte eller liknande vilket är synnerligen olämpligt att göra live med öl.
I övrigt tycker jag Meta är synnerligen oanvändbart.
Facebook har gått från att vara en plats där du ser vad dina vänner sysslar med (och äter för lunch) till ett forum för föreningar, reklam, politisk debatt, köp&sälj mm. Frågan är hur det har påverkat användningen och antalet användare. Ni minns säkert att varje inlägg alltid hade ett “is” efter namnet, typ “Anna Andersson is” följt av ett inlägg/foto. På den utgjordes flödet av i princip bara av inlägg från vänner och bekanta.
Och som nämndes av bloggaren; vilka ungdomar vill riskera att deras föräldrar via Facebook ska se vad ungdomarna ägnar sig åt (om det nu dyker upp i flödet bland allt annat).
Nä, jag går i princip bara in på FB för att se vad vänner håller på med, men översvämmas av en massa annat. Andra anledningen är att uppdatera min officiella FB-sida, så mina följare ska se mig istället för sina vänner. Sten i glashus, men nödvändigt ont för marknadsföring i dagens värld.
Utöver det så svämmar iprincip alla sociala medier över av botar och falska konton som enbart agerar som verktyg för påverkansoperationer vilket gör att om man nu vill ha en faktisk debatt så är det helt jäkla lönlöst att ge sig på.
Facebook har över tid ändrat funktion, från vad man åt till lunch till att bli en nyhets och informationssajt.
Dottern har undvikit FB som pesten, men nu när hon är på väg ut i arbetslivet och inblandad i olika verksamheter så använder dom FB hela tiden.
Har själv varit med om att vi har hanterat en hel idrottsförening via FB. All information till ledare, det mesta av styrelsens arbete etc. Viktiga frågor går ju att lägga ut i styrelsen för beslut och kommentarer t ex.
Vad gäller VR, så blir det väl som med mycket teknik, när det finns bra och billiga lösningar så kommer porren att driva förändringen 🙂
FB är ett fantastiskt bra kommunikationsverktyg för föreningar av olika slag. Rena schweiziska armékniven, finns inget annat som gör lika mycket lika bra. Enda nackdelen är att vissa vägrar använda det och man kan liksom inte tvinga in dem i plattformen…
Eller så kommer det att bli mycket roligare att jobba på hemmakontoret…
– Microsoft fixar VR-versioner av Teams, Office och Windows 365 med hjälp av Meta
På tal om hemmakontoret, det har en lite annan betydelse på norska.
Prova att förklara för en norrman att för skall jobba på hemmakontoret och sen pula lite i trädgården…
Med tanke på den ehhhh… Justerade värderingen tycker jag helt plötsligt att Meta ser intressant ut. Metaverse eller ej.
Rent demografiskt kommer allt fler av befolkningen bestå av ”panjisar” under 2xxx-talet. Ansiktsboken har fortfarande ett starkt varumärke och äger ju det något mer ungdomliga Insta som hedge.
Jag kan inte se TikTok och Snapchat förbli lika normala inslag i folks digitala repertoarer när de fyllt 30.
Köpsugen.
Om man bortser från äldre användare och fokuserar på yngre så ser ju Meta mest ut att vara ett sämre VR-chat utan alla memes och allt det roliga.
Tål att nämnas att det råder lite missnöje mot Oculus användare generellt. Dels för att Facebook äger det och drivit med galenskaper som att du inte kan använda headsetet om du saknar åtkomst till ditt FB-konto/blivit bannad, dels för att det låga priset på dem gör att det ofta är barn/väldigt casual users som använder dem.
Tre saker som jag aldrig har förstått hypen kring:
3D-film, kurvade skärmar, och VR.