Om de höga elpriserna permanentas eller blir ett normalt återkommande inslag som konsekvens av svensk energipolitik, så kommer som ett brev på posten (eller snarare som en lag i riksdagen) skattehöjningar på bensin, diesel och olja. Elbilar kommer annars inte kunna konkurrera med fossilbilarna om elpriset inte hålls lågt, och olja blir lönsamt för uppvärmning.



