Experter instämmer i kritiken mot regeringens nya 3:12-förslag för småföretagare, där små bolag med många delägare drabbas av skattehöjningar. SCB rapporterar att svensk ekonomisk aktivitet ökade under andra kvartalet och att allt mer indikatorer befinner sig i återhämtning.

Stockholmsbörsen segade sig uppåt igår med +0.08% för OMXS30 och +0.16% för OMXSPI. Den svenska kronan fortsätter stärkas till 10:92 SEK för euron och 9:27 SEK för dollarn, som mycket väl kan vara på väg till åttakronorsnivåer, som man såg under pandemin. Särskilt med det pågående drittsirkuset i Vita Huset. Guldpriset noteras just nu i 1 098:- SEK per gram, nära prisrekordet.
I USA steg börserna lite mer, men man ska komma ihåg att dollarn föll -0.64% senaste dygnet. S&P-500 gick +0.47% och Nadsaq 100 +0.84%. Nvidia var enda av techbroligarkernas bolag som backade och det med marginella -0.04% medan Google rusade +4.49%, och Tesla +3.56% på beskedet att fascisten Elon Musk köpt aktier i bolaget. Amerikanska långa räntor fortsätter backa vilket garanterat bidrar till fallande dollar.
Borta i de asiatiska tidszonerna stiger börserna, utom Straits Times i Singapore som går -0.22%. ASX 200 går +0.28%, Hang Seng +0.04%, KOSPI +1.26% och Nikkei 225 +0.30%.

Hos Dagens Industri instämmer experter i form av skatterådgivare med bloggens kritik mot regeringens nya 3:12-regler och att det innebär kraftiga skattehöjningar för småföretagare med många delägare. En skatterådgivare från PWC konstaterar:
“För företagare med låga löner i bolaget samt mindre företag med spritt ägande blir de nya reglerna en försämring.”
Så var det med den saken. Andra kan bli vinnare, men de sedvanliga varningarna kommer förstås för att man inte får någon pension på utdelningar, vilket man får på lön. Dock får man ju ingen pension för löner över brytgränsen och lågre skatt via utdelningar öppnar för ökad tjänstepension, som dock har maxgränser på 35% av lönen upp till ett maxtak. Det öppnar dock för privat sparande eller sparande i företag.
Kapital måste inte kallas pension för att kunna användas som pension även om t ex banker vägrar titta på kapitalinkomster och kapital om de t ex ska bevilja bolån. SBAB är för övrigt lite speciella där och accepterar utdelningar för företagare som del av inkomsten om man kan visa att de är årlige återkommande.
För övrigt är tron på tillsvidareanställningen fascinerande. Man kan få sparken och arbetsgivaren kan lägga ner eller gå i konkurs, men det bryr sig inte banker om. Kapital däremot, det kan försvinna …

SCB konstaterar att svensk inhemsk ekonomi stärks och allt mer av konjunkturklockan ligger i återhämtning. Det som håller tillbaka ekonomin är exporten. SCB:s konjunkturklocka visar också att allt mer av ekonomin befinner sig i återhämtningsfasen.
Ja, även om oppositionen säger att undergången är här om de inte får vinna i valet nästa år, så är svensk ekonomi på väg att återhämta sig. Precis som den alltid gör. Konjunkturcykeln fortsätter sina svängningar och dåliga tider följs av goda tider som följs av goda tider. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att bli.
Verkligheten är att politikerna – och då särskilt svenska politiker i en global ekonomi – har extremt liten påverkan på skeendena även om de för att motivera sin viktighet måste blåsa upp sitt inflytande. När en höstbudget för valåret 2026 består av 80 GSEK i småduttande justeringar, eller mindre än 1.2% av svensk BNP (1.2% av 2024 års BNP) så fattar vem som helst hur liten påverkan det har på svensk ekonomi.
Och när läget i Sverige styrs av den globala ekonomin, som ligger på runt 1 200 000 GSEK så duttar man alltså med en statsbudgetändring om 0.07 promille av världsekonomin*, vilket är hur mycket svenska politiker kan påverka hur svensk ekonomi som en del av världsekonomin förbättras via politiska beslut. För övrigt samma summa som oppositionen kommer dutta med, det är bara frågan om pengarna ska användas till bidrag eller sänkt skatt, förmyndigande och staten vet bäst eller folk ska ta eget ansvar och sköta sig själva – påverkan på svensk ekonomin blir den samma.
Så luta er tillbaka och låt konjunkturcykeln göra sitt. Det blir bättre igen. Då slår sig sittande regering för bröstet och säger att det är tack vare deras politik. Sedan blir det sämre igen. Då skyller man på andra sidan av det politiska spektrumet. Skölj, upprepa.
*Sverige är en del av världen och ingen isolerad ö vad än olika grupperingar försöker hävda. Vad som händer när man försöker ägna sig åt isolationism ser man i Nordkorea och nu framöver även i USA.
101 kommentarer
“När en höstbudget för valåret 2026 består av 80 GSEK i småduttande justeringar, eller mindre än 1.2% av svensk BNP”.
Så är det ju förvisso, men politiken som sådan kan påverka långt mer.
Du har låtit politikerna övertyga dig om det, ja.
Mja, jag tycker det känns ganska givet att politiken som sådan har möjlighet att påverka mer än de justeringar i en budget presenterar.
Politik är ju inte enbart ekonomi, så ja, de kan påverka rätt mycket gällande folks vardag. Ett tydligt bevis för det är att även Putin bedriver politik.
Och även om valfläskandet bara är en spottstyver av BNP så kan det påverka enskilda personers budget rätt rejält, särskilt de som ligger på marginalen varje månad.
Ja, det var ju flera som skulle få 80:- SEK mer i näven varje månad.
Oavsett pratar jag inte om individer utan om landets ekonomi.
De hiskeliga 80 kronorna landar ju då i förändring i budgeten. Men politiken som sådan sätter riktningen i alla olika frågor, som sedan påverkar olika personer olika mycket. Potentiellt rejält mycket mer än de 80 kronor per månad.
Till exempel riktningen om kärnkraft, invandringsantal, klimatet, NATO eller riktningen om bidrag till de som inte har lust att arbeta.
Jag kan såklart ha otur när jag tänker. Men det är i alla fall så jag tänker 😀
Nato är inte en ekonomisk fråga.
Min poäng är fortfarande att politikerna inte kan göra ett skit åt konjunkturläget.
100 spänn var det LW och jag struntade i att investera dem och har redan festat upp pengarna i förskott!
NATO var ett av fyra exempel. Men okej, vi släpper det så 😀
Politiker kan göra massor åt konjunkturläger men likt tidsresor går det bara att utföra åt ett håll och inte det man helst vill fara i. Notera hur en amerikansk president inte bara lyckas fixa lågkonjunktur utan är på gång att ordna depression.
Fråga på det Lars, om nu politikerna skulle bestämma sig för att sluta köra saker som vård, skola och kollektivtrafik i privat regi där vinsterna till stor del försvinner utomlands skulle inte det kunna kännas rätt mycket för medborgarna åtminstone i den lägre halvan av inkomstspannet?
Hur stora är vinsterna och tror du att de pengarna skulle ge mer vård när de utförs av offentlig sektor?
Ingen har visat att offentlig sektor är 10% effektivare än privat sektor och för 10% mer pengar skulle leverera 10% mer vård än privat. Vem har flest kommunikatörer anställda, Sankt Görans eller Karolinska?
Gäller privata vinster även läkemedel, sjukvårdsutrustning, osv dvs ska de också vara statliga?
Hela debatten om privat-offentligt utförande är infantil.
Hur stor del av vårdens kostnader är arbetskraften? Det är den man bråkar om – om den är privatanställd eller offentliganställd. För utrustning, medicin osv är den samma oavsett.
När t ex kommuner höjer sina internhyror till sina skolor lika mycket som de statliga extra anslagen ökar, får man mer skola för pengarna när den är offentlig istället för privat? Gör högre internhyror att skolan blir bättre?
Ska man nyansera så finns det bra offentlig välfärd och det finns bra välfärd av privata utförare. Men det finns också dålig offentlig och dålig privat.
Jag tycker man ska sluta med dålig välfärd. Vem som driver den skiter jag i. Punkt.
Jag vet inte, därför jag frågar. Jag ser dock att pengar samlas på hög hos de allra rikaste som betalar väldigt lite skatt och på något vis känns det som om de pengarna skulle göra mer nytta i din och min ficka.
Dessutom är ju inte effektiviseringar något värt om de inte kommer alla till godo, sa jag samma igen nu?
Kan du visa vilka pengar det är som samlas på hög och vilka är “de allra rikaste”? Kör Elon Musk svenska friskolor nu?
De med högre inkomst betalar både högre skatt procentuellt och såklart också i kronor räknat The_Stig. Även om det hade varit samma procentuella skatt oavsett inkomst. Det mest rättvisa hade varit att alla betalde samma procentuella skattesats.
Samlas på hög kanske var fel uttryck, Putin använder ju sina tillgångar till att kriga.
Att de ekonomiska skillnaderna ökar mellan rik och fattig har ju t.ex. Oxfam pekat på, tror inte det egentligen är någon större debatt om det.
Du har ju helt rätt i att svenska politiker är väldigt små fiskar i dammen och om något skall ändras så måste det numera ske globalt i samförstånd mellan i stort sett alla. Jag skulle dock inte se något fel i ett skatteuttag på 90% på alla inkomster över säg 10 mille.
Knäckfrågan är inte om Musk kör friskolor utan vem som äger alla pengar som lånas ut för att folk skall kunna bygga sina skolor, ränta verkar vara mycket mindre kontroversiellt att ta ut än skatt.
Varken en kommuns skolförvaltning eller regionernas sjukvård har ett jämförbart uppdrag med de privata aktörerna.
För en rättvis jämförelse kunde man t ex ge en privat vårdgivare ansvaret för ALL sjukvård i t ex Södra Sjukvårdsregionen. Även då kan den privata vårdgivare när som helst sätta sig i konkurs och kasta tillbaka ansvaret till Regionen.
Vinsterna hålls nere med återköp av aktier.
@Lars Wilderang
“Gäller privata vinster även läkemedel, sjukvårdsutrustning, osv dvs ska de också vara statliga?”
Ja, givetvis. Även matproduktion och matfördelning ska vara statliga. Mat behöver alla regelbundet, men sjukvård behöver de flesta endast när de är sjuka.
Alla vet ju att staten alltid gör det bästa för medborgarna och är mycket mer kompetent än privata företagare. Framförallt vet staten mycket bättre än varje enskild medborgare vad som är bäst för den.
(Det här inlägget kan innehålla spår av sarkasm).
Nu är ju Elon Musk inte här och kan försvara sig. Dessuom är han inte så värst relevant i den här diskussionen.
Musk har dock blivit rik på statliga bidrag, så det är politik som har gjort honom rik. Inte kapitalism.
@The_Stig
En fundamental skillnad på ränta och skatt är att en av dem väljer man att betala medan den andra tvingas man betala.
Tänk om politikerna kunde hålla armlängds avstånd inte bara från kulturen, utan även från ekonomin. Och politiken. Och från i stort sett allting, vid närmare eftertanke. 90% av alla politiker är klydderövar.
Knasputte, du har helt felfri att de rika betalar mer skatt än de fattiga. Tar du en miljardär på Wall Street så betalar denna mindre skatt än städaren som tvättar hans toaletter.
Mkay. Tror du tittar för mycket på Youtube.
I övrigt fattar jag inte vad USA:s system spelar för roll för svensk del. Bli amerikansk medborgare och gå och rösta i USA om du är missnöjd med deras skattesystem, varför man ska hugga på svenska småföretagare för att det finns svin i USA övergår mitt förstånd.
Jag hugger verkligen inte på svenska småföretagare utan min målgrupp är t.ex. spotifygrundaren som blir miljardär på andras arbete. Han borde nöja sig med mindre och ge artisterna som gjort jobbet mer. Om inte borde staten gå in och ta större delen av hans inkomster och fördela i kulturstöd till artisterna.
“I övrigt fattar jag inte vad USA:s system spelar för roll för svensk del.”
Folk har större kontroll på Musk och USa än de har på egna regionen eller landet. Bara se hur många som säger konstitutionen om svensk grundlag.
Ansvariga är till stor media där 80% av nyheterna rör Trump.
Inte konstigt att de vänsterblivna då tror att amerikanskt företagande är skyldigt till svenska problem.
Det “roliga” är att se vilka vårdcentraler och vilken vård “socalistpartierna” själva besöker. Lovar att de precis som alla andra inser att många gånger ÄR kvaliteten bättre på den privata vårdcentralen och skolan än den offentligdrivna.
Det var ju länge en “dold sanning” att de fem sämsta äldreboendena var drivna av kommunen i Socialdemokratiskt styrda kommuner.
Men det är såklart enklare för media att ta upp äldreboendet i Sthlm som ett exempel än gå emot den egna partiboken.
Är 100% enig med bloggarn. Dåligt driven verksamhet är dålig oavsett om den är privat eller offentlig. Men det offentliga granskas extremt sällan.
Case in point. Nattverksamheten i hemtjänsten i Uddevalla var….. Driven i kommunal regi.
Men den vinklingen kör ingen.
Och kommunen viste om missförhållandena i tre år innan man agerade. Hade kommunen varit lika mycket “se mellan fingrarna” om det varit ett privat företag?
Whataboutisterna “MEN I USA ÄR ÄLDREVÅRDEN HEMSK”
”De rika”… Ska de fortsätta beskattas på de pengar de redan har? Hur många gånger ska samma krona beskattas?
Och du tänker inte att de har beskattats nog längs vägen för att nå dit?
“Han borde nöja sig med mindre och ge artisterna som gjort jobbet mer. Om inte borde staten gå in och ta större delen av hans inkomster…”
Jaha? Hur mycket/lite borde han nöja sig med, då? Och vem (eller hur) ska nivån avgöras?
Regering/riksdag? Folkomröstning? Sossarnas VU? Timbro? Aftonbladets kulturredaktion? Göran Greider?
Nu har ju inte Spotifygrundarna fått artisternas pengar. De har blivit rika på att Spotifys aktiekurs gått upp. Det som dragit upp den aktiekursen är andra rikingars pengar när de köpt aktierna.
Vad jag vet har inte Spotify delat ut pengar så här långt, så pengarna från abonnemangen har inte hamnat i aktieägarnas fickor, men väl i de anställdas och artisternas och upphovsmännens fickor.
@Lars Wilderang, och här kan jag inte förstå det evinnerliga gnället från 1% av artisterna, Spotify delar inte med sig rättvist, men jag hoppar till en liten tjänst och tjänar ännu mindre?!!
Vill också nacka Stig.. det är väl skitsamma med vinsten om leveransen är bättre?? .. eller jante för dig?
Nu kommer jag inte ihåg om det var Vellinge eller någon av de andra blå kommunerna där nere i Skåne men den moderata ordföranden där var i alla fall fullt på det klara med att äldrevård inte går att driva med vinstmotiv. Det blir ju fel när den som behöver vården mest är den som är minst vinstgivande.
När det gäller vårdcentralen så känns det mest som de är en sorts portvakter som silar bort alla som inte verkligen behöver avancerad vård. Lätt att sila för mycket.
Det stämmer ju inte att pengarna hamnar utomlands. De flesta företag i välfärdssektorn är mindre bolag av kött och blod. Vart pengarna hamnar är heller inte så intressant så länge det är en bra affär. Stat och kommun köper ju massa andra grejer där vinster också hamnar utomlands men ingen gnäller på det. Däremot är privat sektor mer produktiv så ur skattebetalarnas perspektiv är det win-win.
Nja politiker har begränsad makt att få ekonomin att bli bättre, att köra den i botten kan de dock mycket väl göra.
Dollaren under 9 SEK verkar nu oundvikligt. Sänkt FED ränta, höjda tullar, BRICS propagerar för alternativ till $ som handelsvaluta och ett rusande guldpris.
Vad BRICS tjatar om är irrelevant, de kommer inte överens ändå.
Det var något tiotal år sedan som vissa inom Opec gjorde ett försök att handla olja i €. Det gick väl lite sisådär, om man tolkar resultatet välvilligt.
Det hade nog gått bättre om man hade fått UK med nordsjöoljan att handlas i Euro.
“Dollaren under 9 SEK verkar nu oundvikligt” – in RUN DMC we all shall trust…
BRICS.
Är de inte lika relevanta som de där som skriker ut att de minsann ska sluta med Facebook
Du menar 50+ lol
Bra inlägg. jag upphör aldrig att förundras över människor som gnäller på politikerna när ekonomin går sämre pga att Putin startar invasionskrig. Eller typexemplet klimatförändringar. I Sverige skulle vi kunna köra enbart på fossila bränslen och elda olja för att värma oss utan att det skulle påverka klimatet knappt någonting (ja jag vet att vi måste “föregå med gott exempel” – men ingen bryr sig ändå). Ändå så adresserar medborgare sina politiker och utkräver ansvar. Det kanske är bättre än inget men samtidigt ett bevis på hur oerhört lokalt orienterad människan är.
Kina ökar sina CO2-utsläpp med typ ett Sverige i månaden. Typ (inte kollat upp årets siffror). Så om vi helt slutar med fossila bränslen har det endast en månads påverkan på klimatförändringarna.
Det var ju betydligt värre än vad jag trodde. Sanslöst.
“kolla inte upp en bra historia…”
från 2024 Q1/Q2 började CO2-utsläppen minska i Kina (ok från hysteriska nivåer men ändå, typ 12-13 miljarder ton…).
Första halvåret 2025 minskade det med 1%.
Främst drivet av utbyggnad av solcells- och vindkraftsparker, modell j**ligt stora i gobi öknen respektive havsbaserade.
dom har dessutom godkänt, och börjat, byggandet av världensstörsta vattenkraftdamm, Medog, på 60GW (cirka tre gånger större än Three Gorges Dam).
Tveksam på det personliga planet om man kan kalla en så stor damm för miljövänlig, men det är en annan diskussion…
Tror dom ligger på runt 40% fossilfri energi men är fortfarande helt beroende på sina kolkraftverk.
Sveriges trend är däremot ökande, från våra cirka 50 miljoner ton, då vi bland annat har skippat reduktionsplikt (ok, den ökningen hostar ett kolkraftverk ut sig på en timma men trender är trender…)
PS
Kina har dessutom världens största system för utsläppshandel, ETS, där fler och fler företag ansluts.
Där dom startat med företagen som släpper ut/bidrar mest, typ, stål, cement, alminium, energi…
Så även om man kan säga mycket om Kina är dom faktiskt på rätt väg här!
Är det kinesisk propagande eller på riktigt?
På riktigt, låter som propaganda men är sant.
Den ökade efterfrågan på energi har täckts upp av förnyelsebarenergi det senaste året,
DVS man installerar mer sol och vind än vad som efterfrågas,
just nu främst drivet av små anläggningar (läs “villa tak”-ish).
Det finns planer på ett stamnät som skall kunna hantera 100% av förnyelsebar energi,
i år investerar miljarder (kommer inte ihåg så här ur minnet men i häraden 800-900 miljarder har jag för mig) på UHV-stamnät genom hela landet, primär riktning norr/väst till södra/östra delarna av kina…
Vill du veta mer kan du ju börja på growsverige.se (ganska åsikts/ideologidriven site, men har länkar/källhänvisning på alla artiklar…).
Låter lite väl mycket grönt flum för min smak. Vindsnurror kommer snart stå och rosta lite överallt när man inser att man behöver stabil effekt och att väderkvarnar inte funkade andra gången man försökte heller.
Anledningen till att Kina minskat sina utsläpp beror nog snarare på att byggboomen tagit slut. Men det är min tro.
Det är på riktigt.
Kina är helt klart i framkant vad gäller utbyggnad av fossilfri elproduktion, de installerar mest vind och solkraftseffekt i världen, och har varit så i några år.
(Det är ju klart att det inte blir svårare att installera mest i världen om man är ett av de största länderna med den största befolkningen, men ändå…)
Visst är de fortfarande tunga på kolkraft, men Kinas riktning är åt rätt håll.
Och allt är sant.. omg the TikTok generation..
Kina är helt i framkant att ha 100 miljoner som lånar till sina dagliga utgifter via privata lånehajar, de har dessutom högre aggregerad skuld än USA, det har varit så i några år. Kinas kraftdammar går åt fel håll, är du bara dum eller bara född i uppsala?
Man borde sluta importera så mycket skit från kina. Det är ju inte för att möta inhemsk konsumtion det ökar så mycket
Det är väl upp till svensken att elda med olja om han vill?
Dock är det ingen vettig människa som gör det av kostnadsskäl.
Det är ju ett politiskt beslut, skatten är 3 960 kr per kubikmeter enligt Skatteverket.
Det går enkelt för politikerna att bara höja bensin och dieselskatten också om de vill såklart, och vice versa.
Men det var inte det som var min huvudpoäng utan att det inte spelar så stor roll vad vi gör här. Och det blir en konstig teaterföreställning mellan politiker och medborgare som lovar och utkräver ansvar för problem som är väldigt svåra att styra lokalt. Det gäller inte bara klimatet utan många andra större frågor just nu, ex. krig. Det går ju liksom inte att kräva fred från våra politiker – vad ska de göra liksom? Man har svårt att förstå att vi påverkas utifrån.
Ja, vilken otur att skatten är 3960 SEKetas, det är ju för jävligt…
Dock är det ju härligt för alla rysstroll som får ställa sig vid klagomuren och beklaga sig över klimatpolitiken och att vi inte gynnar deras kamrat i öst.
“Det går ju liksom inte att kräva fred från våra politiker…”
Inte? Krig startas av politiker, då har de ansvaret att avsluta dem. Problemet är att de inte personligen drabbas av effekterna. Det var en annan sak förr, när kungen red i spetsen för anfallet. Det som saknas är ayatollor med bombväst och moskovitiska oligarker i spetsen för köttvågsanfall. Politiker har blivit fegare.
Det här kriget startade av ryska politiker. De är i alla fall inte mina, men jag vet inte var du sitter och knappar på tangentbordet.
Det finns många fler pågående och potentiella krig i världen – Jemen, G*za, Sudan, Indien/Pakistan för att bara nämna några fler. Alla har de startats av politiker och om politikerna drabbades personligt av dem skulle de kanske inte vara lika pigga på att starta krig.
Kräv fred då! Seså, hur går det?
Det viktigaste är inte om vi kommer undan klimatförändringarna, för det gör vi inte, utan att vi kan sitta där på den yttersta dagen med rent hjärta eftersom vi plågat oss själva och lidit hela vägen dit.
Det är ingen fara, ända sedan 70-talet har undergången varit 10 år bort.
Däremot kan vi göra sådant som har direkt inverkan på vår närmiljö. De flesta har väl sett instruktionsfilmen om sjövett från 1960-talet, där man uppmanas göra hål i soppåsen (egentligen en kartong i filmen) , och fylla den med stenar, innan man hivar det hela över bord. Rena galenskapen i dagens perspektiv.
Känns som det finns vissa hål i logiken om man säger att Sverige inte behöver göra något mer för vi är så små.
Då kan man lika gärna säga samma sak om nästan alla världens länder var för sig. Skulle vi dela upp jorden i ännu fler små länder, så skulle logiken bli att inget enskilt land behöver göra något alls. Men klimatet bryr sig inte om nationsgränser varje ton koldioxid räknas, oavsett var det släpps ut.
Dessutom har Sverige fortfarande högre utsläpp per person än världsgenomsnittet, så vårt jobb är inte klart förrän vi ligger bland de lägsta per capita-utsläppen i världen.
Om inget gör något förens den värsta utsläpparen är nere på samma nivå blir det inte mycket gjort totalt. Men bra alibi för att slippa bry sig själv förstås.
Bra skrivet! 👍
Att låta bli att göra något för att någon annan är värre är bara en usel ursäkt.
Ska man ens göra någon jämförelse mellan länderna är det utsläpp per person.
Sen är det där med att mäta utsläppen oerhört trubbigt för man mäter vad som släpps ut inom landet.
Inte de utsläpp som landets invånare orsakar (t.ex. genom att köpa billiga slit- och slängprodukter från Kina).
Skulle Kina räkna bort alla utsläpp som orsakas av de produkter de exporterar gissar jag att de skulle ligga lågt.
Utsläpp per kvadratkilometer vore nog en rimligare jämförelse än per capita. Befolkningsstorleken är också en variabel och något som länderna själva (på lång sikt) kan påverka. Att välja att vara ett tättbefolkat land är att välja att göra ett större klimatavtryck.
Och om jordens befolkning skulle öka med två miljarder till betyder inte det att planeten plötsligt tål 25% mer utsläpp bara för det.
Ja, kanske inte så dumt förstås just i jämförelsen mellan länder men fungerar mindre bra när det gäller det personliga ansvaret. “Vi är glesbefolkade så vi behöver inte bry oss”.
Håller med dig. Det är i princip bara Svensk produktion och konsumtion vi kan göra något åt. Alltså är det Svensk produktion och konsumtion vi får göra något åt.
Sen kan man naturligtvis bråka om VAD man skall göra.
Jag saknar t.ex Östersjöfokuset som fanns för 20 år sen. Ett dött hav måste vara det sämsta bidraget vi kan lämna till Moder natur.
Och varför har vi inte ett “taskforce Bäver” som försöker undersöka och undervisa om kombinationen Bäver/kapitalism för att återskapa våtmarker där det ändå inte går att bedriva lönsamt skogs/jordbruk (genom att göra ingenting: inte döda bävrar och låta bli att rensa skogsdiken som aldrig borde ha grävts).
Bäverträsk gör väl ingen normal människa lycklig, men de minskar risken för skogsbränder i markägarens övriga skog, ökar grundvattennivån och binder (förmodligen) mer c02 än de producerar metangas – utan att förhindra ambulanstrafik med fastlimmade aktivister.
(faan vad pinsamt om det visar sig att verksamheten redan finns när jag googlar efter att ha tryckt på “posta”)
+1
’Andra större länder finns’ är inte det bästa argument.
Den globala uppvärmningen är ett kollektivt problem. Ingen individ och ingen enskild stat[*] kan lösa problemet på egen hand.
Kollektiva problem kräver kollektiva lösningar.
[*] Några få stora stater kan göra förändringar som märks, men ingen av dem kan lösa problem helt.
Jag tror Kina är det enda landet som kommer att klara av att nå nära noll i koldioxidutsläpp till den tidpunkt de har sagt, tror det är 2060.
Tyvärr är vägen dit en berg och dalbana.
Först öka utsläppen kraftigt för att få välstång och för att få kunskap och resurser att göra allt som krävs för att sedan rulla ner till noll.
Det tvivlar jag faktiskt på, de planerar för och bygger fortfarande nya kolkraftverk t.ex. och visst är det möjligt att de kanske hinner lägga ner dem till dess men att nå netto noll blir nog ändå svårt.
Samtidigt satsar de hårt på sol och vind så vi får väl se. Eller ja, jag får nog inte se det förstås.
Vi får se.
Första milstolpen har jag för mig är att Kina ska sluta öka sina utsläpp av CO2 2030.
2060 blir tufft att se för mig också, då är jag drygt 100 år.
Mitt stalltips är att Kina, som vi känner det idag, har upphört att existera 2060…
surtruten , iq – , skärp dig!!
Det verkar som hem-larms försäljningen bottnat och det är dags att kränga ut Verisure till småsparare och pensionsfonder.
Man kan bara höja priserna till en viss gräns innan folk inser att de betalar alldeles för mycket i förhållande till vad de får.
Jag köpte eget (Ajax givetvis, Made in Ukraina), paybacktiden på investeringen var 14 månader.
Annars kan man skaffa schäfer, man får larm, motion och en kompis som aldrig sviker i ett.
All möjlig skit börsnoteras numera. Guldbrev …
Haft insyn i hur ett av de stora PE företagen resonerar.
Ett välskött företag kan säljas till annan PE (De vill ju ha avkastningen själva).
Men övervärderade bolag som inte längre har potential att avkasta lägger man ut på börsen.
Problemet med det är att många företag med bäst avkastning aldrig når börsen. Och för att kunna investera vettigt i börsen är det index som gäller generellt.
Ja, vem vill köpa ett bolag som har tillväxten bakom sig? Frågan är vad detta gör med börsindex på sikt?
Synsam entered the chat 🙂
Verisure bekräftar nu avsikten att notera sig på Stockholmsbörsen, efter en längre tids uppgifter i media om att en börsnotering var på gång.
Mycket dörrknackning i Villaområden, – du vet väl om att din granne, . . .
Dansar naken i fönstret under Mello..?
Förlåt 🙁
Telefonförsäljning i all ära.
Men dörrknackning förtjänar “Trespassors will be shot and survivors will be shot again”.
De enda som är ondare är Socialdemokraternas lotteriförsäljning till dementa. Never forget.
Mycket dörrknackning i Villaområden, – du vet väl om att din granne, . . .
Odlar maja i garaget..?
Klipper gräsmattan före 11.
Va F har Musk köpt in sig i Google, börjar bli svårt med att undvika US-prylar .
Var kommer denna info från?
Han skojar lite och tycker att det är syftningsfel i texten. Det står dock “bolaget” inte bolagen, och är alltså en referens till sista bolaget Tesla. Därtill finns ett Oxfordkomma.
Handelsbanken accepterar utdelningar som del av inkomsten om man kan visa att de är årligen återkommande. Så det finns fler banker som inte är helt tappade.
Trumps känslor har blivit kränkta….
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/donald-trump-stammer-new-york-times 15 miljarder dollar.
Det jag inte förstår är varför han inte tar i ordentligt när han stämmer någon? Liksom försöker göra ett statement…
Ford avyttrar 1000 anställda i Tyskland p.g.a. lägre efterfrågan på elbilar. Vem tar marknadsandelar nu, är det el Chineso trots diverse strafftullar även i EU?
Fun fact. Kolla fords elbilar i Europa. Speciellt Explorern
Det är i princip bara VW delar. De har döljt de ytliga loggorna men om man lyfter på lite plastlock så.
När man sysslar med badge engineering kan det lätt gå sådär.
Marknadsandelar på elbilar tror jag faktiskt man mest ska kika på tyskarna. VW har gått från att vara en buggig röra av skit till relativt ok bilar. BMW neue klasse är 300k billigare än motsvarande volvo och Merca. Och mest troligt bättre.
Merca, audi, fransoserna ligger dock efter.
Tyvärr ligger vårt alldeles egna Kinavolvo längst bak i klassen. Man har princip misslyckats med allt.
Att anställa en dammsugarVD var verkligen ett misstag som kostat många år.
Tesla är dock spännande. Vem sätter sig ens i en sån nuförtiden om man inte har köpt den innan högerincel tog över? Kanske just fascister och de som är snåla (för andrahandsvärdet är brutalt…. )
Danke, jag får erkänna att jag är dåligt påläst avseende elbilsmarknaden.
Kanske att en VW golvarbetare tjänar närmare 80k per månad, får att vissa att tycka det är mycket..
Ringhals 4 är planerad att startas imorgon, få se om det kommer göra något med elpriset.
Men samtidigt ska en del arbeten i stamnätet påbörjas denna vecka, vilken kommer störa energitransporterna mellan olika delar av landet. Och vi har fortfarande ungefär halv kapacitet mot DK1 och Polen.
Det blåser lite halvpissigt. Idag har vindkraften bara gett lite mer än kärnkraften.
Och det är kanske lite synd just nu att kabeln till DK1 inte kan användas 100%, för nu lyckas inte de låga priserna i Danmark pressa ner priset i SE4.
SE4 har ungefär 3ggr så högt pris som DK1 idag (under natten till idag var priset i det närmaste noll i både DK1 och SE4 och SE3).