Artikeln innehåller annonslänkar för Hemsol.
Börserna stiger i Asien under onsdagsmorgonen efter den senaste utvecklingen i drittsirkuset i Vita Huset. Tesla har fått en stark säljrek med varning för 60% nedsidan i aktien, vilket känns försiktigt. EU-medlemskapet och Natomedlemskapet har fortsatt massivt stöd bland svenskarna, men motståndet mot att införa världsvalutan euro istället för svenska kronan förblir kompakt och Tidölaget skulle förlora regeringsmakten om det var val idag med en egen majoritet för socialisterna utan stöd från C enligt Sveriges största opinionsundersökning. Trots bättre väder blir elpriserna extrema i södra Sverige ikväll men nöjer sig med skyhöga i Mellansverige och med extrema prisskillnader över dagen gynnas timdebitering och hembatterier.

Stockholmsbörsen tvekade igår med -0.03% för OMXS30 (+1.17% i år) och +0.01% för OMXSPI (+0.46% i år). Svenska valutan är lugn på 9:61 SEK för USD och 10:97 SEK för euron, medan guldpriset stiger något till 1 031:- SEK per gram.
Borta i USA steg börserna vidare och nästan hela drittsirkusraset är nu utraderat indexmässigt och börserna nära ATH, men inte för oss svenskar där dollarn fortfarande är ner -12.80% i år. Nasdaq 100 gick +0.66% (+4.42% i år) och S&P-500 +0.55% (+2.67% i år). Bland techbroligarkernas FANANGST-aktier, som också dominerar så kallade globalfonder, var Tesla vinnaren med +5.67% (-19.25% i år) på uppgifter om att det faktiskt ska levereras en robottaxi till en kund, fast affärsidén är ytterst tveksam och knappast räddar bolaget oavsett vad teknikfetischister och Muskoviter tror – vem vill betala mer för en sämre taxitjänst och hur ska sämre transporter ersätta den egna bilen? Sämst gick Netflix med -1.70% (+35.04% i år).

Wells Fargo säger i en säljrek att Teslaaktien ska falla 60% pga fallande försäljning rapporterar CNBC. Det känns försiktigt med tanke på ett p/e-estimat på 204x för 2025 och 121x för 2026, vilket fortfarande skulle värdera bolaget – som inte längre är ett tillväxtbolag utan nerväxtbolag – till ca 10x så högt som andra biltillverkare. Fanbois kommer förstås hävda att Tesla inte är en biltillverkare längre, utan the next big thang kommer viftas med för att motivera världens (i pengar mätt) mest övervärderade bolag. Vi pratar om ett bolagsvärde på 1 023 miljarder dollar, eller ca 10 000 miljarder svenska kronor, varav 60% kan utraderas om man ska tro Wells Fargo, dvs en övervärdering på 6 000 miljarder kronor, eller ungefär hela Sveriges BNP.
Och gällande robottaxi – varför ska folk betala mer av sin ekonomi för något som de facto är sämre än egen bil? Folk skulle välja bort att köpa en bil till förmån för taxi för att spara pengar, inte för att betala mer. Taxi är inte direkt något nytt, och konkurrensen är stenhård med ytterst begränsas lönsamhet som det redan är.

Borta i de asiatiska tidszonerna är börserna positiva efter dagens förhoppningar om lösningar inom Vita Husets tulldrittsirkuset, men det hela beror ju på dagsintaget av droger hos amerikanska regeringen och det varierar från dag till dag.
ASX 200 +0.06% (+5.31% i år), Hang Seng +1.02% (+21.68% i år), KOSPI +1.18% (+21.10% i år), Nikkei 225 +0.54% (-3.70% i år, på väg mot nollan) och Straits Times -0.51% (+3.33% i år).

SCB har presenterat vårens största opinionsundersökning, PSU maj 2025, som genomförs två gånger om året och den visar på att Tidölaget skulle tappa regeringsmakten om opinionen röstade idag och att stödet för Nato och EU är massivt, men motståndet består mot världsvalutan euron (om inte annat skulle massa svenskar som tror de är miljonärer sluta vara det om vi införde euron och man skulle behöva kalla sig miljonär med internationella mått).
Tidölaget får 42.5% stöd i opinionen, men då de så kallade Liberalerna bara skulle få 2.8% och puritanerna inom KD skulle få 3.4% så är opinionsstödet ännu sämre. C får 5.5% och socialisterna får 36.2+7.1+6.5=49.8% och egen socialistisk majoritet för S+V+MP när L och KD åker ur riksdagen, så inte ens C blir vågmästare. Bollen är dock punkterad i svensk fotboll, så det är skillnad mellan en opinionsundersökning och faktiskt val, då Tidölaget har sparat sitt stora valfläsk till valåret nästa år och framför allt höstbudgeten.
Stödet för Nato är massivt med 68.7% för och endast 20.3% emot. Stödet för EU är också massivt med 64.4% för och endast 11.3% emot. Jag anger inte felmarginalerna här, men de spelar ingen roll i sammanhanget.
Euromoståndet består dock och med 32.0% är förvånansvärt få för införandet av euron, medan 49.5% är emot.

Elpriset blir extremt i södra Sverige idag med som högst 232 öre per kWh oskattat, onätat och omomsat för kunder i SE4 medan SE3 och SE2 toppar på 119 öre per kWh. Pristopparna inträffar ikväll, även om priserna också är skyhöga under dagen.
Samtidigt kostar elen som lägst 0.2 öre under dagen och detta innebär utmärkta möjligheter för hembatterier och timdebitering och prisstyrning av elförbrukningen. Bara värma upp poolen maximalt där under eftermiddagen, ladda elbilen, eller fylla på batterierna som sedan töms under extrempriserna på kvällen.
Vill du ta in upp till fyra offerter på hembatterier eller solkraft kontakta Hemsol för gratis offerter (annonslänk).
För övrigt ska moderna hembatterier numera klara 3 000 – 5 000 cykler, och om de alltså cyklas helt dagligen upp till 14 år. I verkligheten kanske de cyklas 25% om dagen i snitt, då alla dagar inte är lämpliga, vilket gör att deras livslängd blir högst akademisk. Dessutom innebär livslängd bara att de når 80% av ursprunglig kapacitet, inte att de slutar fungera, utan de fortsätter fungera även efter den så kallade livslängden. Precis som solpaneler.

Nu ska jag fixa integrationen av nya elbilen in i Home Assistant. Eller så ska jag ta en morgontupplur, då det blev sent pga The Thes ståpälskonsert på Pustervik igår. Recension kommer.

95 kommentarer
En recension från The The igår hade varit trevligt. Hade inte möjlighet att gå.
Kommer i eftermiddag. Du missade något.
Tack. Misstänkte det.
Pustervik jha, var inte bloggarna mer intresserad av att utforska de nya fina höghusen?
Pustervik var en scen som växte fram under 90-talet och är i dag en institution, som jag skrev igår det var under 90-talet den anda/kultur/Community växte fram som man nu skall kapitalisera på och givetvis utarma till sista krona.
Det finns väl flera anledningar till det, samhället i stort har ju ändrats sen dess. Inget unikt för Linnéområdet/Järntorget. Jag tycker också det är synd att den anda/kultur som frodades då inte riktigt finns idag. Men det tyckte mina föräldrar också, om den anda som rådde på 50-60talet. Var sak har väl sin tid och man får väl vara glad att iaf Pustervik överlevt , jag tycker åtminstone det är en trevlig scen (även om den inte blir frekventerad så ofta av mig, “annat” kom emellan).
Nä det är jag med på och jag förstår detta – min poäng är att Petter inte hade kunnat bygga sitt ståfräs till själlösa hotell på Järntorget om inte Pustervik mm fanns.
Vad var Petter 1990 och hans gelikar när vi försökte bygga upp stadsdelen? När vi försökte städa upp HagaBadet (var på denna tid svartklubb/scen lite som Pustervik) och göra verksamheten ren.
I stället blev det Spabad och gym för Eliten – där de skall sitta och sniffa på sina doft ljus, för där föds nästa “act” som Inflames, Håkan, mm jag lovar.
Varför skall allt vara så jälka själlöst och trökigt! Kontor i stål & glas vem fan vill sitta inlåst där 9 timmar om dagen. övervakad av en narcissistisk chef???
Nä det kan jag hålla med om, det är piss, men sådan är…..
Idag är det väl lite själlösare generellt – men på många sätt också bättre . Ta datorer som exempel, det var ju kul förr när man fick pula lite själv och det var en rejäl utmaning att få saker att funka öht. Jag kan sakna det, det var frustrerande och ofta misslyckades man – men det var också kul och fyllde någon slags mening. Idag funkar det mesta – men det är inte längre kul och som svenne-användare har man ingen chans att fixa ngt, det är IT-supporten som gäller (och tom den funkar ju oftast hyggligt nuförtiden). Liknande med bilar, ingen kan göra ngt själv längre, men de funkar bra och rostar mindre.
Haltande jämförelser kanske men min poäng är att ni antagligen hade en hel del frustrationer även på Hagabadet, idag är de borta och det är en fungerande verksamhet. Att just Hagabadet är ett SPA är kanske inte orinligt givet dess historia. Sen har du väl kanske lite liknande vibes runt Ringön idag, de där underground-miljöerna tenderar ju röra på sig och söka sig dit hyran för tillfället är låg.
Sen är ju musik-scenen reducerad också, kidsen gillar ju musik men du har ju annat idag, dataspels-branschen är väl större än dito musik, det påverkar ju så klart. Jag tror det är roligare att växa upp idag, utbudet är ju oändligt.
Svartklubbarna har flyttat till Hisingens industriområden. Bara för att ditt älskade slumområde blivit tryggt har inte all kreativitet upphört.
Slum får stå för dig å vette fan om området är tryggare idag än förr…(inte vad jag har hört)
Idéer och ideal styr och hade man haft annat för ögon än SPA, Hotell & Kontor så kunde detta området blitt något på riktigt & äkta som hade haft större långsiktigt värde för staden och människorna, förvånad ett det inte finns paddelhall också.
Nä tro fan de – man kan inte stoppa kultur & konst den lever alltid!!!
Ang Haga Badet så var det alltså kommunen som körde detta projektet inte någon privat. Det var Staden tyckte att det behövdes ett SPA med svindyrt inträde, skattebetalarna stod för risken så klart – det är de jag är mest sur på. Varför skall en kommunen driva SPA?
“Hagabadet i Göteborg återuppbyggdes under 1990-talet genom ett samarbete mellan Higab, Länsstyrelsen och Länsarbetsnämnden. Projektet inkluderade att återställa byggnaden till sin ursprungliga funktion som badhus, efter tidigare förslag på att omvandla den till ett köpcentrum. Higab äger fortfarande byggnaden. “
Ebbe, finns inga blödande konstnärer som har råd att köpa en lägenhet på Långgatorna.
Vet inte va ja skall svara på dä – desamma gäller väll inom ditt gebit?
Jo f*n kom på en: så här: sålde av ett kontrakt med inredning på en lokal som kommunen hade kastat i huvudet på mig på andra lång till en yuppie som gick igång på att lokaliteterna hade inhyst, vad skall man kalla det, lite ljusskygg verksamhethet med na**t, något att skryta med tydligen. (givetvis en lögn från min sida) ja harre jävvlar vilken tjomme.
Och det är det jag är ute och far efter, så många som bara vill åt myten som statusmarkör.
PS. Givetvis så drivs idag Hagabadet av ett investmentbolag, kommer ihåg “samrådet” med kommunen där de satt och snike snacka om kulturarv mm mm & Higab = muteborg as its best. Hade det inte varit för Higabs sponsring hade de konkat för länge sedan.
1. Trevlig bil du har valt, kommer du på hur du skall få in den i HA så berätta gärna. Kör själv PS4 och har inte hittat särskilt mycket, förutom via Google-integrationen och då är det i princip lokation som går att få ut.
2. Tyckte jag såg dig i publiken i tisdags, men hann inte gå fram och hälsa. Håller med om att det var en väldigt bra spelning.
Dagens LOL:
“… men det hela beror ju på dagsintaget av droger hos amerikanska regeringen och det varierar från dag till dag.”
Du har en ekvibrilistisk språkbegåvning av Guds nåde, LW!
Man behöver skratta också, även när världen är mörk (och, kanske speciellt då…)
Förtroendeomröstning om Tusk i Polen idag med. Faller han blir det jobbigt för EU!
Angående Tesla och framtida intäkter för sin magiska robottaxi. Det är väldigt mycket varm luft och hittepå i min mening. Hittade en fin sammanställning mellan Waymo och Tesla på den fronten över hos Reddit igår: https://www.reddit.com/r/ThinkingDeeplyAI/comments/1l5yooi/the_ultimate_robotaxi_showdown_waymo_just_hit_10/
Det mest slående förutom skalan, Waymo är ljusår före Tesla, är själva prisbilden. Idag kostar en Waymo 11,84 USD per mile medan en Tesla har målet om 1 USD per mile. Ingen chans att det bär sig ekonomiskt med den prisbilden.
Ja, en bil kostar lika mycket per mil att köra i energi- och avskrivningskostnad oavsett hur mycket den körs per tidsenhet.
En ny bil kostar väl i storleksordning 50kr per 10km att köra. Där är ju värdeminskning och försäkring stora poster snarare än drivmedlet. Sedan tillkommer ju avgiften för att betala en förare.
Om vi antar att jag kan ta mig till Landvetter i en självkörande taxi, en sträcka om 20 km * 2 om taxin ska in till Göteborg igen, ger en totalkostnad om cirka 200kr + vinst för operatören.
En grov uppskattning blir att kostnaden för taxi kan halveras om produkten blir verklighet då jag nu behöver betala 5-600kr.
Om sedan enorma summor riskkapital pumpas in i branschen kan det nog bli en stor omställning. OM man gör en nog säker självkörande bil vilket idag känns några år bort även för Tesla.
Teslas målpris är 6 kronor per kilometer. Det förväntas täcka alla deras kostnader för bilen genom hela dess livscykel. Din exempelresa skulle således kosta 240 kronor med deras målpris. Det är antagligen lättare åka raket till månen än att tjäna pengar på det priset för Tesla :p.
Så Teslas mål är att det ska bli ännu mer olönsamt att bedriva taxiverksamhet. Lycka till. Trodde man startade verksamheter för att tjäna mer pengar, inte mindre.
Ni verkar inte förstå Cybercabs affärmodell
Enligt planen, med kostnad till kund på 3-4 kr/mile, skulle revolutionera transporter i städer, då detta är en bråkdel av vad taxi, waymo och buss och liknande kostar idag
Dessutom skulle Tesla ha en rörelsemarginal på 30-50%!
Hur så billigt?
Man har byggt hela designen från början på att få ner kostnaderna, Cybercab är extremt billig att bygga och sätta ihop, men färre delar, enkel inredning, hårda sitsar, mindre batteri (tanken är att ladda ofta eftersom taxiresor är korta)
Men framför allt så är ALLT helt autonomt, bilen laddar trådlöst utan behov av människor, bilen tvättas ut och invändigt av en speciell robot utan människa inblandad (finns ingen annan bil som är gjord så)
Cybercab laddas dessutom (i USA) med Teslas egen solenergi som är nästan gratis (de den inte är kopplad till allmänna nät och slipper nätavgifter osv.)
Och när det gäller klimat/miljö-frågan så är detta det ultimata sättet att minska utsläppen från transporter i städer till noll
Tillsammans gör detta att det blir EXTREMT låga driftskostnader. En skillnad mot Waymo är dessutom att Waymo endast klarar tillverka 10 000 bilar/år i framtiden, så planerar Tesla att ha kapacitet att bygga miljoner/år
“Tesla’s Cybercab, set to launch in 2026, could offer rides at an operating cost of around $0.20 per mile, with total costs to consumers (including taxes and fees) estimated at $0.30–$0.40 per mile. Some analyses suggest Tesla’s rides could range from $0.18 to $0.80 per mile, significantly cheaper than current ride-hailing services like Uber or Lyft, which average $2–$3 per mile. Waymo, a current robotaxi leader, charges roughly $1.30 per mile,
optimism about low costs is driven by the absence of human drivers and lower operational expenses like fuel and maintenance.”
Alla dessa siffror gäller Cybercab
Sedan vill Tesla att “vanliga” Teslaägare skall kunna ansluta sina egna bilar till Robotaxi i framtiden. Här är affärsmodellen mer tveksam för privatpersonen, men för Tesla är det endast vinster på detta, de Tesla kommer få en andel av varje “privat”-robotaxi-resa, men ha noll utgifter för detta , typ 100% vinst för Tesla
@Fridholm-5
“bilen tvättas ut och invändigt av en speciell robot utan människa inblandad”
Spolar roboten ur kupén (som då har ett avlopp i golvet, antar jag) med högtryckstvätt?
Görs det inför varje resa så att alla passagerare kliver in i en nyspolad plastig kupé med hårda säten?
En typisk resa till, och i, stan (min närmaste stad) innebär flera ärenden på olika ställen. Några ärenden handlar om inköp av varor, som kan vara skrymmande och som jag då förstås lämnar i bilen medan jag utför nästa (och nästa …) ärende. Att göra det med taxi (oavsett om den är körd av en robot eller en människa) innebär att taxin blir upptagen ganska länge (oftast ett par timmar) och står stilla en stor del av tiden.
Senast igår gjorde jag en sådan resa, med 4-5 (beroende på hur man räknar) stopp.
Kommer snart få solceller och ett batteri på 8 kwh installerat.
Har fjärrvärme men vem vet vad som händer inom 10-15 år. Priset på fjärrvärmen har stigit 30% på 2 år nu.
Förhoppningsvis kommer jag långa tider bli helt självförsörjande på el – solcellerna producerar dagtid och laddar samtidigt batteriet – när solcellerna inte producerar har jag förhoppningsvis 8 kwh att bruka från batteriet.
Dock så kommer jag ju ha långa perioder ha mer el än jag kan göra av med och dessa tider kommer förmodligen priset på del vara lågt så det kommer inte ge några stora pengar att sälja – särskilt inte om/när 60-öringen försvinner.
Det uppenbara är ju att skaffa en luft/luft-värmepump för att värma tidigt på våren/sent hösten samt få gratis kyla på sommaren.
Dock så vore det ju bra om man kan använda överskottselen för att värma huset på vanligt sätt – dvs via det vattenburna systemet.
Kan man ha en elpatron till fjärrvärmen och/eller en ackumulatortank? 🙂
Får du för mycket el så kan du bygga växthus och odla gurkor. 😎
Det vore bra ur preppersynpunkt om ett orangeri ersatte poolen som statuspryl.
ppp
2025-06-12 00:28 – 00:28:34
“Spolar roboten ur kupén (som då har ett avlopp i golvet, antar jag) med högtryckstvätt?”
Ja, typ. En specialrobot våt-tvättar hela insidan av bilen på ett par minuter. Avlopp i golvet behövs inte för detta.
“Yes, Tesla has developed an autonomous cleaning robot specifically for the Cybercab’s interior. This robotic arm, showcased in videos from the “We, Robot” event in October 2024 and further detailed in January 2025, is designed to clean the vehicle’s seats, 20.5-inch touchscreen, cupholders, and trunk without human intervention. It uses multiple attachments, including a vacuum for debris like crumbs or bottles, a microfiber cloth for wiping surfaces, and can lift armrests for thorough cleaning. Tesla’s patent also describes a system with UV disinfection and sensors to detect dirt or pathogens, ensuring hygiene. The robot is expected to operate in maintenance hubs, cleaning Cybercabs between rides to reduce operational costs and downtime, with a full cleaning estimated to take less than 5 minutes. ”
“En typisk resa till, och i, stan (min närmaste stad) innebär flera ärenden på olika ställen. Några ärenden handlar om inköp av varor, som kan vara skrymmande och som jag då förstås lämnar i bilen medan jag utför nästa (och nästa …) ärende. Att göra det med taxi (oavsett om den är körd av en robot eller en människa) innebär att taxin blir upptagen ganska länge (oftast ett par timmar) och står stilla en stor del av tiden.
Senast igår gjorde jag en sådan resa, med 4-5 (beroende på hur man räknar) stopp.”
En sådan resa, men många korta resor, är idealisk för Cybercab. Självklart så åker Cybercab vidare när du är inne i affären ett par timmar, men när du kommer ut så finns det cybercab i närheten som kan köra dig vidare. Planen är att i dessa städer skall finnas tusentals Cybercab som rullar runt 24/7 och transporterar människor miljövänligt till ett mycket billigare pris än vad resor kostar idag, kostnaden beräknas bli en tiondel jämför med Uber kostar idag.
@Fridholm-5
Finns prylarna jag lämnade i bilen kvar i cybercaben som hämtar mig efter ett par timmar?
Jag vill förstås inte bära omkring på saker medan jag besöker flera butiker. Det kanske inte ens är möjligt, beroende på hur stora och tunga grejerna är.
När jag är klar i stan vill jag förstås åka hem, med alla mina inköpta skrymmande prylar. Den resan blir rätt mycket längre än alla resorna inne i stan.
Kan det finnas sentimentala anledningar att folk är emot euro?
Man vill inte ge upp kungen, Astrid och Evert på sin valuta i utbyte mot någon europeisk gubbjävel.
Tror motståndet mot Euro beror på 2 saker.
1. Folk tror helt enkelt att vi tjänar på att ha en oberoende valuta där riksbanken kan ta beslut och styra helt på Sveriges behov för tillfället. Jämför med hur folk generellt sett tror väl om sina grannar och samarbetar inom många områden men de flesta skulle nog vara tveksamma på att klumpa ihop t ex sina bolån.
2. Man är rädd för att priserna ska ta ett skutt upp.
Tror mycket på 1.
Man vet aldrig om grannen får ett spelmissbruk eller röstar in en Orban som ansvarig för finnanser.
Jag röstade för euron “anno dazumal”, men tvekade länge.
Framförallt av skälet som Tengil anger (och, ärligt talat, har jag hört holländare och tyskar som är rätt bittra på euron, de trivdes bättre med gulden och D-mark—dock var detta många år sen, så folk har kanske förträngt Greklandskrisen och PIGS-ekonomierna numera).
Det är ju ett problem att parlamenten styr såpass mycket finanspolitik (och nationella riksbanker på det), medan ECB har relativt lite makt. Lite som att varje delstat i USA skulle ha “en egen stats-riksbank,” och Fed sen sitta ovanpå det och försöka styra dollarn.
Röstade också för, men utan att tveka. Jag mindes allt för väl alla devalveringar våra politiker genomfört decennierna innan.
Det är lite intressant att länder med välskött ekonomi har motstånd, medan de med mindre välskött dito är klart för. Man kan bli konspiratorisk för mindre.
Röstade tveksamt Ja, främst för att det skulle förenkla för familjeföretaget.
Lärde några år senare känna en pd ordf. i en av Tysklands största pensionsfonder som var kritisk “Alldels för stor skillnad på hur ekonomi sköts och utvecklas i norra kontra södra EU så en gemensam ränta kommer ställa
till det” var hans argument och han har haft rätt i det.
Vem vet ens vad det är för motiv på sedlarna längre? Mycket kronnostalgi i motståndet. Dyrt att plaska om kring med en bananskalvaluta när vi är en självklar del av nåt mycket större. Vore intressant att se en åldersfördelad graf över Euro-motståndet.
Jag insåg häromdagen att jag inte ens vet hur sedlarna och mynten ser ut nuförtiden.
Det är så smidigt med det kontantlösa/kontaktlösa samhället att jag verkligen ifrågasätter de som hänger kvar….
Lite bitcoinvarning och konspirationsteoretiker (kriminellt leverne och psykisk ohälsa) över alla under 70 som inte skiftat
Använder ofta kontanter, ser det lite som en integritetsfrågan utan att vara konspirationsteoretiker.
Sen är det även nåt tex MSB rekommenderar att du har hemma..
På krogen, en pub så när personalen stoppar upp en betaldosa där du får välja mellan ingen dricks, 10%, 20% så blir det noll. Tar de däremot kontanter rundar jag gärna av uppåt.
Polestar 3 tror jag?!?
Isf har bloggarjäveln behövt gå emot sitt starka SUV-förakt 😉
Står det någonstans att det är min bil?
Nej, jag bara antog att han gissade att du hade köpt en. Men det var kanske virrigt av mig. Vore ej ovanligt.
nej, leasar man så äger man ju inte nej.
Kan ju vara någon som är på besök.
Avd hur man upprör en svensk
“Men det där är ju ditt jobbs bil. inte din” 😀
Har en liknande bil som jag lagt in Home assistant på, för att öppna garageporten, en integration med Shelly, men inte helt nöjd med HMI dock, så använde mest min telefon för att öppna
Vi som “känner” bloggarn genomskådade Maskirovkan.
Länken till bilden säger https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2025/06/bilar_polestar_3-2048×1536.jpeg så inte helt omöjligt.
Det är en Polestar 3, 2 har inte den lilla skärmen ovanför ratten och 4 har en liggande stor skärm. Men sen tror jag det är en trollning, kinesisk suv känns inte troligt.
Japp, bilen på bilden är en Polestar. Men som du skriver, kinesisk suv… tror inte det.
Jag har fått mycket reklam sista tiden här för den nya modellen av Toyota BzKy4FRZ eller vad den nu heter.
Bloggaren har ju tidigare uttalat stor glädje och nöjdhet om japanska bilar och dess kvalitet.
Kanske en sådan? 😉
Är det en lokal variant av kremlologi på gång här? Bildanalys för att analysera vilken elbil bloggaren använder?
Jag får lämna en varning när det gäller hembatterier, även om dom har 3000-4000 laddcykler så kan man som jag sitta med skägget i brevlådan om ett batteri pajar då branschen är otroligt omogen och det inte fanns ett likadant batteri att köpa som ersättning/reservdel då dom utgått. Så där stod jag med en styrenhet och en stapel på fyra batterier varav ett trasigt som inte kunde bytas ut/lagas och då fungerade inte stapeln alls och så klart tog inte leverantören något ansvar förutom att dom kunde ge lite rabatt på en helt nytt paket
Har man inte någon form av garanti? Elbilar lämnar ju ofta 8-10 års garanti på batterier, borde vara rimligt även för hembatterier?
Googlade snabbt och valde bara på måfå att kolla upp garanti för ett Sungrow-batteri, de har 10 års driftsgaranti.
Är det inte så med allt man köper?
Man måste göra ett visst mått av hemläxa först…
Praxis på garantier brukar väl vara att man får en likvärdig vara om nuvarande har nått EOL/EOS?
(å andra sidan skriver du inget om garantier, men batterier har inte varit “populärt” så länge att det finns så många installationer utan garanti är min killgissning…)
Jag kommer säkert få problem jag oxå,
men jag har valt ett märke som har 10års fabriksgaranti alternativt 6000 laddningar.
(å andra sidan har dom satt 70% nominell kapacitet som riktmärke för att kunna garantera antalet laddningar…).
Skiter det sig finns det bagagnade batterier att köpa.
Just nu, på en svensk annonssite, ligger flera kompletta batteripake av min modell ute.
(På internationella siter är priset på batterierna ännu lägre men äts till stor del upp av transportkostnader…)
har kompletterat med en separat (seriekopplad mellan växlare och batterier) BMS/parallell box som i sin tur pratar med batteriernas BMS box.
Vilket gör att man kan mixa batterier ganska friskt om man vill/behöver…
Så ja, marknaden är kanske inte helt mogen,
men har man inte köpt det mest udda på marknaden brukar det gå att lösa ganska enkelt ändå utan garantier.
(och ändå inte så tokmyket dyrare då arbete, transporter, etc inte ingår i fabriksgarantier ändå)
Personligen skulle aldrig tveka att köpa batterier på grund av att dom _kan_ gå sönder…
Hitills i juni har vi importerat 6kWh och effekttariff medel ligger på 650W, utan batterier hade det legat på 100kWh och 2kW, samt utan solceller och automatisering hade det legat på 300kWh och 3kW…
Däremot har det varit lite svårare att ekonomiskt räkna ihop batterier, för min del blir det nära nog ett nollsummespel med ett litet plus på sista raden om några år…
Roligt
Flera bilföretag startade “återvinningsföretag” för batterier.
Dessa är dock generellt nerlagda eller går med spökbemanning.
Som bloggarn påpekar blir batterier inte värdelösa utan det är en långsam försämring som gäller. Och bara för att det inte fungerar i en bil betyder det inte att det är så dåligt att det måste materialåtervinnas.
Det var bara i början som bolag som tesla vägrade reparera batterier. Nuförtiden finns det verksamheter som monterar isär batteripaket och byter de enskilda celler som kan vara dåliga.
Sen kanske hembatterier och panelsystemen bestått av mer konstiga okända lösningar med ickefungerande servicekedja. Men det får man ta på sig som köpare att ha koll på när man köper nått för hundratusentals kronor. Har man köpt namnkunniga komponenter tvivlar jag att risken är så som ovan inlägg gör sken av.
Hej, du skriver alltid om solkraft och hembatterier. Jag letade lite, men hittade inte någon uträkning på hur mycket, i reda pengar (eller procent) du faktiskt sänkt dina elkostnader med, inklusive avskrivningar av tekniska lösningar.
Sen är det ju kanske andra saker som också spelar in, såsom stabil leverans av el, men ändå, hur mycket sparar du per år?
Google: site:cornucopia.se elbesparing solkraft
Lite länkar från högen (lägger dem här bara så LW kan sova ut efter The The):
https://cornucopia.se/2025/06/tretton-procent-lagre-elnatavgift-via-timstyrning-och-solkraft/
https://cornucopia.se/2023/03/tjugoprocents-besparing-pa-elen-via-timmatning-2022-upp-till-40-60-enskilda-manader/
https://cornucopia.se/2024/01/nu-blev-det-sadar-jobbigt-att-ha-solkraft-mitt-i-vintern-med-skyhoga-elpriser-och-svinkallt-saljer-el-just-nu/
https://cornucopia.se/2021/12/utvardering-elbesparing-29-justerat-for/
https://cornucopia.se/2024/10/summering-av-solkraften-under-sommarhalvaret-producerade-mer-an-konsumerat/
besparingar blir väldigt anekdotiska, alla kör inte 4-5k mil per år med elbil och alla har inte tak nog för x kWp i rätt riktning e t c. Men om man lever med just bloggarens förutsättningar så kan man ju kika på de siffrorna.
Kör du t ex 1000 mil om året så är en 8 år gammal dieselbil en bättre affär än en ny elbil med tanke på värdeminskning och bränslekostnad
Nej, verkligen inte. Kör du 1000 mil per år är diesel det sämsta valet! Hög årsskatt och service utslaget på få mil är en riktigt dålig idé.
Begagnad bensin eller el passar betydligt bättre då.
(laddhybrid går bort avsamma skäl som diesel).
Tack
Hur mycket tjänar du på att köpa en ny soffa, renovera köket eller skaffa en ny teve? Har inte sett några uträkningar på det.
Eftersom studierna (senast Booli) visar att huset stiger lika mycket i värde som investeringen i solkraften, så tjänar man pengar från första kWh.
De pengar man tjänar från första kWh kan lämpligen användas som grundplåt till en elbil.
“Hur långt är ett snöre?”
Var och en gör sina egna avvägningar vad som är lönsamt och inte, och vad man räknar in i sina kalkyler…
Solcellshatarna hänvisar alltid till “alternativkostnad” (vilket alltid i sin tur brukar vara en global högrisk fond).
Själv såg jag det som en lågriskinvestering, som alltid kommer ligga och ticka på med någon krona i vinst om dagen.
En del ser vinsten i att sälja allt (tveksam strategi nu när 60-öringen försvinner, men kostar å andra sidan inget extra i form av lagring eller automatisering), andra ser vinsten i att “grannen gjorde det, då måste det vara bra” (lika tveksamt då hemläxan på just din fastighet inte är gjord)…
En del säger att man skall göra det som sista steget i sin energieffektiviseringsresa, andra säger börja med solceller då det sänker primärenergianvändningen mest om man bor i ett direkt eluppvärmt 60-tals hus med två glas fönster…
(nackdelen är att du med den strategin kommer sitta med en anläggning som är överdimensionerad när du uppgraderat allt annat i huset…)
Själv var jag ett “alternativkostnads”-fan, tills jag en dag inte ville betala för 24000 kWh el per år, och började energi effektivisera mer strategiskt, av dom ekonomiskt försvarbara uppgraderingarna nu är det bara en av dom självklara kvar nu, isolera taket, men det har inte blivit gjort för jag velar om jag skall installera FTX-aggregat innan eller leva vidare med självdrag… och därmed gått från energiklass G till B (på gränsen till C dock) på huset.
Tror dom flesta har gjort så, uppgraderat i inkrementella steg, så att ta fram en exakt kalkyl på hur mycket solceller har bidragit är lite vanskligt, utöver att man ser i svart och vitt hur mycket man egenanvänt, importerat och exporterat, vilket är en del av sanningen. Men uppgraderar du din värmepump till en med 1 SCOP värde bättre under tiden påverkar det exempelvis egenanvändingen, hur värdesätter man det?
själv ligger jag på runt 11000kWh producerade per år och 3500kWh i export av det, vilket ger en självanvändning på runt 70% (något större batteri hade tagit mig upp på 80% men kostnaden motiveras inte riktigt för att bli lite effektivare på främst våren…).
Att sätta pris på det blir inte riktigt jämförbart, (om du frågar mig, vilket du inte gjorde) när jag började min resa hade vi exempelvis inte effekttariffer, elpriserna varierar kraftigt från år till år… så att jämföra 2020 med 2022 eller 2024 i kronor är som sagt “jobbigt” men jag ser ju att antalet importerade kWh har gått ner kraftigt från när jag började, och att solceller bidrar med 7500kWh av den minskningen.
Nu när 60-öringen försvinner kommer jag “förlora” 2100 per år… bittert? näe, inte så värst, jag tjänar på det ändå..
Med det skrivet är det en ganska irrellevant fråga att prata om kronor och ören, beror ju helt på vad ditt mål med investeringen är (även om just investeringar brukar handla om kronor och ören…).
Ta in en offert på just din fastighet, produktionssiffrorna stämmer till 95%, elpriserna i offerten inte fullt så mycket…
Sen är det ju oxå en skön känsla att se nät- och elhandels-fakturor på 0.-, vad sätter man för värde på det?
Förstår vad du säger. Egentligen var jag kanske nyfiken på hur många år det tar att räkna hem en investering. Det är ju inte direkt billigt att installera en fullödig anläggning som vår författare gjort. Samtidigt kan jag förstå att man vill säkra upp sin elförsörjning. och visst… det är härligt med elhandelsfakturor på 0 SEK 🙂
Skulle nog säga att det skiljer milsvid tid där oxå…
Har man gjort sin hemläxa och vet hur och var man har sin förbrukning kapar man “lätt” avskrivningen med något enstaka år från offerten (som redan är väldigt optimistiskt beräknad med prissättning på elhandel…).
Köper man bara solceller med inställningen att “det måste vara bra som det är out of the box”, så kan man istället läggga till några år på avskrivningen. dvs min uppfattning är att man måste ha intresse och koll för att få det att bli “offert bra”.
Jag valde att göra en plan med “produktionskostnad” på solcellselen, (typ “installationskostnad”/(“förväntad årsproduktion”*”antalet år jag ville skriva av det på”). Så jag fick nån form av kostnad jag kunde benchmarka emot…
anläggningar med batteribank får då högre “produktionskostnad”, men å andra sidan får man högre egenanvändning (vilkens pris oftast ändå ligger under marknadspriset, om än marginellt).
Så åter igen det finns tusen sätt att räkna det på. Men ja, det är lönsamt, tyvärr med “intresse” skrivet på brakslappen under sigillet för att kräma ur det sista på anläggningen.
Mellan 8-14 år är ett realistiskt intervall skulle jag tro, om man installerade idag, med medianvärde på 11-13år (dvs, dom flesta har ett lägre intresse att optimera sitt system så lönsamheten blir därefter…).
offerter man får in baseras ju på 2022 års extrempriser, och hade dom priserna varit kvar hade det varit århundradets spik att satsa på den hästen…
PS.
Ang. “säkra upp sin elförsörjning”, jag köpte till EPS omkopplare (en ATS), med tillhörande jordspett, som drar upp min produktions kostnad något. Den har ALDRIG funkat vid strömavbrott eller andra driftstörningar, hade varit bättre att bara ha ett jordspett och ett trefas uttag vid anläggningen istället… men man lär sig så länge man lever…
Man kanske kan säkra upp sin elförsörjning ekonomiskt en del av året, men man kan inte producera egen el om anslutningen till elnätet blir strömlös. För det måste man ha s.k. ö-drift. Det räcker inte med ett batteri. Man måste även ha ett eget jordtag och en mekanism som hindrar ens egenproducerade el att smita ut på elnätet.
EPS och ö-drift är olika benämningar på samma mynt…
Moderna växelriktare stänger ner just bara primärsidan/elnätsidan. detta är det, föga förvånande, lagkrav på för att förhindra utmatning (anslutningsstandarder, med tokmånga olika regler från land till land hur och när frånkoppling skall ske fast vi har EU…).
På “solsidan” fortsätter det som vanligt, har man inte batterier är det ju å andra sidan inte nån vits med det men den stänger vanligtvis inte ner helt, utan den laddar batterier “som vanligt” om det finns nån kräm på PV-sidan. EPS skiljer sig lite åt från växlare till växlare men EPS utmatning sker alltid på en separat port, för att koppla in den måste du ha en extra jord, beroende på var du bor är den olika jobbig att få till (med hus flytande på blålera som mitt är det enkelt, medan sommarstugan på bohuslänsk granit är lite besvärligare/dyrare…), men den är långt ifrån den häxkonst vissa försöker påskina att det är…
“mekanismen” du nämner är om du vill strömsätta hela huset, där valde jag en ATS (automatic transfer switch), kostade rö*en och det enda den gör med bravur är att lösa ut alla jordfelsbrytarna och defenitivt göra huset strömlöst…
Alternativet till en ATS är ett gammalt hederligt trefas-vred som man kopplar om manuellt själv när/om det blir strömlöst… (hade förmodligen fungerat, då hela huset verkligen blir helt strömlöst innan omkoppling och inte som i ATS fallet ske med bara några millisekunders fördröjning), både en ATS och ett gammalt hederligt vred separerar näten enligt lagkrav. Ett vred kostar mindre än vad elektriken tar för jobbet så det är egentligen inte heller en ekonomisk fråga att koppla in just den detaljen…
Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag bara fixat jordningen och kopplat ett trefas uttag direkt på väggen vid växelriktaren för att bara strömsätta det jag eventuellt vill driva vid ett eventuellt strömavbrott (eller ja, beroende på växelriktare man har kan man ju köra på EPS uttaget så länge man har kräm på PV eller batterierna, strömmen behöver ju int egå på nätet för att aktivera det…).
Dessutom kan man få lite skumma (eller ja, allt följer ju fysikenslagar så så skumt är det inte…) el fel om man förbrukar mer än vad anläggningen kan ge, något man har bättre kontroll på vad man kopplar in med ett separat uttag…
Att gå helt off-grid är bland annat av den anledningen jobbigt, men att få till temporär ö-drift är inte rocket science (jag kanske inte skall skriva om det med mina problem men jag har helt enkelt bara gett upp om det…) tar du med det som ett krav i din upphandling/offert kan du nog nästan få det installerat “gratis”…
Jag funderar på att skaffa en bensin- eller dieselgenerator för att klara strömförsörjningen då elnätet går ner. En sådan kan ju ge ström även under vinternätter.
När Dusk med The The kom så gick den under nått år snudd på repeat, fortfarande lite av en favorit. Men jobb och lite annat gjorde att det inte blev nån konsert. Lite trist men sånt som händer. Ett antal bekanta var där iaf och var mycket nöjda med konserten!
Klokt av svenska folket att vara emot Euron. Finns en oerhörd styrka i att ha en egen valuta, egen centralbank och den makt som vi kan ha över vår egen ekonomi. Handlar alltså inte om nostalgi över vilka ansikten som är tryckta på sedlarna, utan om makten över vår egen ekonomi. Bloggarn påpekar titt som tätt hur korkat det är att riksbanken ska reglera Sveriges hela ekonomi med en enda parameter (räntan). Det är bara ett riksdagsbeslut bort att ändra Riksbankens direktiv för att förbättra den situationen. Men skaffar vi Euro kan vi glömma att ha något inflytande över ECB:s direktiv.
Varför just nationsgränserna? Borde inte varje region, rent av varje kommun ha en egen valuta?
Man kan för all del ha parallella valutor på tex kommunal nivå, då stannar resurser i den egna kommunen. Finns ju på sina håll redan. Men nationsgränsen är ändå mest relevant eftersom det är den politiska enhet som har störst påverkan på oss. Om vi skulle flytta över mer makt till europas parlament så kan det vara mer rimligt att gå över till euro.
Jaha, ska de lustiga små regionala valutorna plötsligt vara “parallella” på just den nivån? Då kan väl kronan lika väl i fortsättningen vara en parallell museivaluta i Sverige?
Som museivalutan DKK.
Du blandar ihop vad som är bra för staten och folket. För staten är en egen valuta bra då man kan missköta sin ekonomi och låta folket betala.
Med en gemensam valuta så är det staten som får betala om staten missköter sin ekonomi. Folkets besparingar utraderas inte.
Då du kan placera dina besparingar i en annan valuta numera, så faller det argumentet. Förr, när vi hade valutareglering och man inte kunde göra det hur som helst (1980-talet och tidigare) så var det annorlunda.
Jo, men för du en politik som får folk att placera sina pengar utanför det egna landet så för du en dålig politik.
Det här.
“Folk” tror att Sverige är en ö.
När vi i själva verket är ett av de internationellt mest integrerade länderna.
Och antagligen ett av de länder som skulle bli fattigast om de internationella samarbetena/handeln föll samman
Och ja. Den socialdemokratiskt isolationistiska politiken gjorde oss fattiga tills vi rev upp alla handelshinder och konstiga skyddsmekanismer.
Håller inte med. Se på Grekland. Staten misskötte ekonomin men var vid saneringen bakbunden av euron och dess regelverk. Folket fick betala med drakoniska åtgärder och har inte återhämtat sig ännu. Med egen valuta hade Grekland haft mycket större handlingsfrihet.
Den enda handlingsfrihet de i så fall hade haft var devalvering. Hade varit minst lika drakoniskt för befolkningen.
Precis.
Om man lägger alla pengarna man lånar på att vinna nästa val “pension vid 50 för frisörer” så kommer man förr eller senare att behöva rensa i träsket av bidrag. Och betala tillbaka lånen
På samma sätt som USA kommer att få uppleva det med…. Förr eller senare
De hade haft fler alternativ än så. De hade själva kunnat sätta räntan i sin egen bank. De hade kunnat trycka mer pengar för att betala av skulder, osv. Och jag antar ni tycker det är en dålig idé, men desperate times osv.
Är inflation bättre än devalvering?
“… De hade kunnat trycka mer pengar för att betala av skulder…”
Zimbabwe has entered the chat.
De drakoniska åtgärderna bestod väl mest i att folk blev tvungna att börja betala sina skatter.
Det är också bara ett riksdagsbeslut bort att devalvera valutan, något våra politiker ofta gjort istället för att ta itu med grundorsakerna. Hade vi anslutit oss till euron när den infördes vill jag minnas att vi pratade om en kurs på runt 8:90. Nu står den i 10:90. Vari ligger styrkan med den kursförsämringen, med tanke på hur stor handel vi har med EU?
Tycker det ser ut som en Polestar 3 minsann. Otippat isåfall. Trodde det skulle bli en ID7:a hehe.
Ja, och tror det fortfarande.
Jag vill inte ha en självkörande taxi, jag vill ha en egen självkörande bil där jag kan göra vad jag vill bakom ratten (eller i baksätet). DET skulle jag betala mycket mer för än en bil man måste köra manuellt.
Absolut. Den dagen bilen kan skjutsa barnen utan att man själv behöver följa med…
Men helvetet kommer frysa till is innan jag anförtror mina barn åt Elon eller Xi.
(Hm, kan det vara dubbel-S som gör att inlägget fastnar i filtret).
En BMW, förstås. I baksätet ligger man då ner och styr bilen med sin telefon, en Erics-son JB988.
En BMW, förstås. I baksätet ligger man då ner och styr bilen med sin telefon, en Ericsson JB988.
Första initial (och rätt basic) deal mellan USA och Kina. I korthet USA lovar lätta på en del restriktioner kring halvledare och Kina lovar lätta på restriktioner kring REM. Ont om detaljer än så länge och det snackas om att dealen mer är av karaktär “get out the negativity” vilket kommuniceras ungefär på samma sätt av båda sidor.
Trump visar återigen sin matematiska förmåga och adderar ihop tarifferna han menar blir resultatet till 55% på Kina vilket han får genom att summera typ alla tariffer utan att ta hänsyn till volymer. Runt 30% säger dom som kan räkna.
Tyvärr blir hela dealen inbäddad i ett mörkt moln eftersom, tyvärr, Howard Lutnick var tvungen att öppna käften och glappa men man kan väl inte få allt antar jag…