Börserna visar på en blandad avslutning i de asiatiska tidszonerna. Danska pensionsbolag svartlistar Tesla men svenska bolag behåller årets förloraraktie. Riksbanken lät sin styrränta som väntat vara oförändrad och förlänger sin ponduspostulering över sitt eget agerande till att man låter styrräntan ligga kvar på dagens 2.25% till åtminstone första kvartalet 2028 och om denna guldlocksränta stämmer är det en välkommen normalisering.

Stockholmsbörsen backde igår med -0.34% för OMXS30 och -0.23% för OMXSPI. Även kronan backar något mot dollarn till 10:16 SEK men är stabil mot eurons 11:00 SEK. Guldpriset hittas på 988:- SEK per gram i skrivande stund.
I USA backade också börserna måttliga -0.22% för S&P-500 och -0.30% för Nasdaq 100. FANANGST-aktierna spretade med högerextremistbruncens Spotify på +1.42% och bäst i klassen med +32.90% för aktiekursen i år och sämst gick Netflix med -0.90%. Tesla gick +0.17% och danska pensionsbolag har sparkat ut och svartlistat bolaget på grund av bristande bolagsstyrning (=VD:n sysslar med annat), arbete mot fackliga rättigheter och att VD:n Elon Musks stöd för högerextermism och andra politiska uttalanden skadar varumärket skriver Affärsvärlden. Svenska pensionsbolag och fonder behåller dock årets förlorare som gått -41.50% än så länge.

Nyregistreringar av Tesla tar fortfarande inte fart i Sverige enligt Car.info och med 1 603 nyregistreringar i år har man sålt i princip lika många bilar som enbart tjänstebilssuccén Volkswagen ID.7 gjort med sina 1 552 bilar i år. Vilket ger lite proportioner. De fanbois som klamrar sig fast vid Musk försöker hävda att detta beror på storsäljaren Model Y:s facelift, men man ska komma ihåg att Model 3 fick ansiktskirurgi redan i höstas och har sålt 321 bilar i år, men samma period förra året, dvs 1:a januari fram till 20:e mars sålde 544 bilar förra året. Trots kosmetiken är försäljningen där ner 41% och man kan inte skylla på modellskiftet längre.
Vi får se hur mycket större förluster de svenska pensionsspararna ska behöva ta innan man dumpar Tesla.
ID.7 har nu för övrigt även kommit i en full kombiversion kallad Tourer som förmodligen blir en storsäljare i Sverige. VW har också lagt dessa bilar så att de precis ligger under förmånsvärdegränsen på 700 000:- SEK i pris, inklusive de fyrhjulsdrivna GTX-versionerna, vilket gör att de är optimerade för tjänstebilköparna.

Borta i Asien går börserna blandat under fredagsmorgonen. ASX 200 går +0.16%, Hang Seng rasar -1.92%, KOSPI går +0.23%, Nikkei 225 -0.20% och Straits Times -0.12%.

Riksbanken lämnade som väntat sin styrränta oförändrad och förlängde sin räntebanan till att dagens prefekta styrränta på 2.25% ska förbli orörd fram till minst första kvartalet 2028. Det är en ponduspostulering om att man hittat den perfekta Guldlocksräntan – inte för varm, inte för kall – och inte ska behöva göra några justeringar.
Den nya prognosen innebär att Sverige får högkonjunktur 2026 och 2027 och sedan faller tillbaka i lågkonjunktur 2028. Inflationsprognosen är också att KPIF ska ligga på perfekta 2.0% fram till första kvartalet 2028.
Det är förstås en välkommen normalisering med en styrränta på 2.25%, som fortfarande exempelvis gör att man kan få ränta på bankkonton, och det vore fantastiskt om Riksbanken för en gångs skull kan gissa sitt eget beteende, efter alla år under Ingves där man ständigt hade fel. Men jag är skeptisk ändå.

Riksbanken konstaterar för övrigt att upprustningen drar upp räntorna på europeiska statsobligationer:
“Europeiska statsobligationsräntor med längre löptider har stigit markant. Dessa räntor har också ökat relativt swapräntor med samma löptid, vilket är ett tecken på ökade riskpremier (se diagram 8). Utvecklingen relativt swapräntor kan åtminstone delvis förklaras med annonserade försvarsinvesteringar som väntas öka statsskulden, vilket medför både större obligationsutbud och högre kreditrisk. Motsvarande utveckling har inte synts i Sverige där en möjlig förklaring är Sveriges starka statsfinanser. Samtidigt har amerikanska statsobligationsräntor sjunkit, vilket kan spegla den ökade osäkerheten kring tillväxten i USA:s ekonomi.”
Sammantaget kan nog bolånekollektivet bara drömma om en återgång till 2010-talets permanenta krisräntor, utan det är dags att växa upp och amortera istället för att lånefesta. Bostadspriserna kan förstås stiga ändå, men då kopplat till reallöneökningarna.
![]() | Att låna kostar pengar! Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se>. |
134 kommentarer
Först?
Fel tråd.
D2U får en ekonomisk bot.
✨🙌
Fel tråd men rätt handling…
Korrekt och tydligt konstaterande från Riksbanken i citatet längst ner i inlägget.
Väldigt bra att vi har Thedéen som chef i dessa tider.
Thedéen är bra men jag förstår inte kritiken mot Ingves, han har ju till och med själv gått ut i intervjuer och sagt att han minsann inte gjorde några fel alls under sin tid som chef…
Men dåså.
Undrar om gubben Ingves har körkort? Gasa för rött och bromsa för grönt🤔
Färgblind?
Thedéen gör vad han kan i ett svårt läge. Jag har inget förslag på namn som sköter det bättre. Ingves går bort …
Har lånet uppdelat på 4 och nyligen lagt om 3 av dem.
Fått okej men inte fantastisk ränta på Swedbank om 3,05% på 2 respektive 3 år. Det har varit ganska samma senaste månaderna vad de erbjudit, men jag slog till för nattsömnen och låste när Trump började balla ur (mer än vanligt).
Men så igår skulle jag kika för den sista 4:e vars bindningstid går ut i maj. Som förväntat var det minst 0.1% upp på alla långa räntor – men utropstecket var ordentligt reducerad rabatt på 3 månaders. Så pass att det blir billigare att binda. Så har det inte sett ut förut (med mina förutsättningar, alla får väl olika rabatter beroende på X mer och mindre transparenta parametrar)
Så spaningen: banken vill plötsligt att jag ska binda. Från att ha premierat 3-månaders med mycket större ränterabatt än alla årslånga bindningstiderna.
Mismatch
“Fått okej men inte fantastisk ränta på Swedbank om 3,05%” grattis realt torde du få betalt för att låna, undrar ibland hur länge det håller. Men kanske får ge mig det har tuffar på än så länge.
Ja alltså jämfört med de som har bättre förhandlingsläge än småbarnsföräldrar med pågående renoveringsprojekt. Det är en bra ränta historiskt sett såklart. Jag är mest förundrad över att de svängt så tvärt från att verka vilja driva mig till att välja rörlig till att nu plötsligt att välja bundet. Mina parametrar har inte ändrats. Så omvärldsfaktorer riksbankräntan/obligationer. Försöker förstå bankens bevekelsegrunder. I slutänden blir man säkert lurad oavsett, men gött att förstå hur och varför😅
Borde vara risk, men det är nog så enkelt som att de vill se jättestort lån.. 1miljon är bra, 50miljoner är bättre osv.
Oförändrat till 2028? Noll höjningar/sänkningar? Tillåt mig tvivla. Tror det när jag ser det.
Nej, det är inte det de säger:
“Riksbanken följer utvecklingen noga och kommer att agera om inflations- och konjunkturutsikterna kräver det”
Jag vet att de sa så. Men deras prognos är oförändrat.
Ja, för att dom erkänner att dom inte har en aning, vilket hedrar dom. Men du vet kanske bättre om räntorna ska ned eller upp?
Nej, inte bättre. Har jag påstått det?
Det jag däremot påstår är att jag tvivlar på att Riksbanken kan hålla styrräntan oförändrad hela vägen till 2028.
Om jag med det kan anses “veta bättre”, så får jag erkänna att jag då måste anse mig “veta bättre”. Dock, facit får vi först 2028 (eller tidigare). Kanske får jag då bära hundhuvudet.
OM Riksbanken inte har en aning så borde de inte hålla oförändrat till 2028. De har en aning och uppfattning när de har en prognos som sträcker sig till 2028 med oförändrat. De kunde t ex säga att det ser ut att bli oförändrat året ut (2025). Längre än så kan vi i nuläget inte se.
Läser i media att 20-25% Teslor inte klarar första besiktningen. Är det något som ni Teslaägare har märkt av? Dålig kvalitet?
Är det den danska undersökningen du refererar till?
Radion är ju ganska kass, bara ryska stationer på den.
Kass? Jag lärde mig att räkna på ryska, utan att behöva gå någon kurs.
Linguaphone RU
Trodde den var låst på 3. Reichs FM
Fniss IRL för den subtråden, inkl. 3. Reichs FM.
Sämst i Tyskland också, många delar är underdimensionerade, ingen rostskyddsbehandling mm. Den som trodde att Tesla var en biltillverkare och istället impades av pruttkudde får skylla sig själv
https://www.automotorsport.se/nyheter/tesla-model-3-samst-pa-besiktningen-igen/
TMYP -23, bytt ett dörrhandtag och snart ska släpvagnskontakten bytas på garanti då den är fel monterad och har fyllts med vatten.
Tesla behöver ”inte” service, men står i instruktionerna att bromsarna skall servas var tusende mil (om man kör i vinterförhållanden) vilket ingen gör, så bromsarna kärvar och medför underkända bilar på besiktningen.
Men dom flesta elbilar lider av barnsjukdomar, men faktaunderlaget är tunt än så länge.
Uppdaterade model 3 kom hösten 23 som modellår 24.
Bor i Norge och här gick Musk från Hero till zero över en natt, Norrmannen har med sin historia, mindre tolerans för nazister och fascister.
Så nu slutar kommuner och företag att köpa/leasa tezlor.
Stämmer med vad jag hört.
Roligt då “Dacia” som anses vara en skitbil ligger på 13%
Teslaägarna tyucker ju att det är “finfint” att tesla kommer hem och lagar bilen på garantin första åren.
Men de missar att många andra bilar aldrig behöver lagas på garanti….
I USA har så gott som alla Cybertruck återkallats eftersom det ramlar av karossdelar under färd. Som tur är får Cybertruck inte säljas i Sverige så vi har inte det problemet. Men det är väl en indikation på kvalitetsarbetet på Tesla.
Inte så gott som alla utan alla.
Det verkar inte som att Tesla gör någon leverans-justering av sina bilar, typ hälften av alla Model Y man träffar på i det vilda bländar ju som en halv sol i vintermörkret. De andra har väl passerat bilprovningen och fått bakläxa.
Var nog innan ”Matrix” uppdateringen.
Har själv ”ägt” 4 Teslor.
1 privat inköpt som jag sålde efter ett år.
3 st var förmånsbilar och 2 stycken byte jag innan första besiktningen (2 års leasing) 1 st Tesla X köpte jag av företagets leasing bolag när leasingen gick ut och hade kvar tills den var 6 år gammal. Den hade dock inga problem på besiktningen.
Tycker jättesynd om det s.k. bolånekollektivet om det är amortering istället för lånefest som gäller. Jag menar hur ska man då kunna köra 6 veckor staycation i Thailand varje år toppat med 1-2 veckors skidåkning. Nej här måste riksbanken ta sitt ansvar så att man kan somna om till minusränta och fortsätta såsom man är dresserad…
OBS. Inlägget kan innehålla spår av sarkasm och ironi…
Må så vara, men pröva att tänka så här:
– Jag ställer in årets Åre-resa: litet problem för mig
-22-åringen på Mr French får sparken från sitt säsongsjobb: stort problem för denne
Åtstramningar i ekonomin drabbar alltid de med minst marginaler hårdast, så man bör hålla inne med skadeglädjen över att den oansvariga medelklassen drabbas.
Men är det rimligt som samhälle att bekosta 22 åringens jobb med lån? Någonstans blir allt ändå en fråga för hela samhället och statistik. Tycker då att det är ett större problem att 22 åringens arbetsgivare inte får föruttsättningar att planera mer långiktigt.
Sant Bournagain, men om vi inte ska finansiera tillväxten med antingen krediter eller löneökningar och inflation som på 70-talet så står vi inför förändringar i ekonomin jag inte tror någon folkvald vågar gå till val på!
22-åringen på MR French kan säkert få på SAAB, Bofors eller BAE i produktionslinan…
Mmmm… absolut, det är helt jämförbart. Väldigt insiktsfullt av dig.
Ja han får helt enkelt flytta till en industristad och ta jobb i produktionen. Finns alltid jobb som bara kräver en vilja att lära sig. Sedan kan man avancera beroende på ambition.
Vad är det som inte är jämförbart?
Volvo: Om du provar att försöka sätta dig in i en annan människas situation och inte utgår från att alla som inte ser världen precis som du kanske du klarar av att se skillnaden? Du kan få lite ledtrådar: Det kanske skiljer lite kring långsiktigheten i de olika anställningarna? De kanske attraherar två olika typer av människor?
OK, så baserat på ovan – bara för att någon 22-åring vill säsonga på Mr French i Åre så ska vi sänka räntan? Jag brukar försöka hålla en god ton men det var ju jävligt insiktsfullt av dig, är du möjligen 22 år och jobbar på Mr French i Åre?
Brasklapp: Ja, det var precis min poäng. Det handlade inte alls om att minskad konsumtion slår hårdast mot de som inte är etablerade på arbetsmarknaden.
Jobbar du möjligen med något som inte kräver förmåga till abstrakt tänkande?
Nitell: I mitten av 80-talet gick jag ut 4-årig teknisk med bra betyg. Typ 4.3 i snitt. Vad tror du jag fick för jobb med noll erfarenhet? Volvos monteringsband. Jag fattade snabbt att det inte var framtiden så jag gick på Chalmers i stället och när jag var klar 1990, VAD HÄNDE DÅ?
Jo en jä-la kris slog till och jag fick flytta till en bonnhåla för att få ett hyfsat jobb med kass lön. Stod ut några år och återvände sedan till Göteborg där jag fick försörja mig som taxichaufför.
Det var så illa att i slutet av månaden hade jag inte pengar till både hyra och mat (taxi var även då ett ultralåglönejobb) utan fick ringa och tigga till mig diverse skitpass typ måndag förmiddag där det var helt dött.
Med andra ord, jag fick ingen silversked i munnen, det fanns inga guldjobb som väntade på mig utan jag fick ta rena förolämpningar och svälja dem med ett leende. Men jag gav inte upp och idag när jag börja närma mig pensioneringen har jag haft ett ytterst givande yrkesliv. Men man får helt enkelt kunna svälja stoltheten ibland och bara kämpa på.
En av mina maximer genom livet har alltid varit att ställa mig frågan när det är riktigt kämpigt: “-Huuuuuuuur mycket vill du det ´här Volvo?” Svaret på den bör vara “-Hur mycket som helst!”. Annars bör man fundera över att ta en annan väg. Men alltid se målet och inte ge upp.
Förlåt om jag låter som en stridis men jag har aldrig gillat snyft eller att ge upp. 22-åringen kan jobba några år på bandet och bli förman så kan han ta med den ledarerfarenheten till Mr French och bli restaurangchef. Eller så inser att att verkstadsindustrin är skapelsens krona och stannar kvar med mycket bättre villkor.
Brasklapp: Varför jobbade du som taxichaffis, det finns ju för att citera dig ”alltid jobb i produktionen”. Märkligt karriärsval…
Nu är det dags för en kaffe eller öl bland kommentatorerna känner jag.
Nitell: Tidiga 90-talet var ett undantag. Det såldes inga bilar, i Sverige såldes det väl 150 tusen bilar per år, vilket var hälften av normalt. Därmed fanns det heller inga jobb i produktionen. Idag och sedan 90-talet säljs det rejält med bilar så sedan mitten av 90-talet finns et jobb i produktionen.
90-talskrisen förvärrades dessutom medvetet genom den närmat totala åtstramningen av krediter. Var du med under 90-talet så du vet vad du talar om?
Det produceras färre bilar i Sverige idag än under krisåren på 90-talet.
Så om jag förstår dig rätt är det bara för dagens ungdomar att ”flytta till en industristad och arbeta i produktionen”
Men du, på en bättre arbetsmarknad, kunde knappt försörja dig som taxichaffis? Och det är dagens ungdomar det är fel på….. hur får du ihop det?
Jag pluggade på 90-talet, kom ut i högkonjunktur och kunde välja och vraka bland välbetalda jobb. Konstigt nog verkar det ändå gjort mig mer ödmjuk inför ungdomars situation på arbetsmarknaden.
Som sagt, ta nåt stärkande så kanske det klarnar vem som körde taxi.
Början av 90-talet var speciellt. Hade det inte varit för att läget var nattsvart hade jag kanske aldrig börjat som egen trader utan blivit löneslav på Skatteverket eller nån revisionsbyrå.
Ni som fattar fattar.
Det var kört 1990-1992.
Nåväl, det här har spårat ur lite och jag tar på mig min del av det. För att försöka klargöra var jag kommer ifrån:
Alltför länge har alltför många levt över sina tillgångar drivet av en kreditfinansierad fest påhejad av konstlade krisräntor. Det har och kommer, såvitt jag kan se, över en överskådlig framtid inte längre vara fallet och därmed kommer, kalla det vad vi vill men för detta syftet, en medelklass tvingas anpassa sin konsumtion till vad de faktiskt har och möjligen också tvingas omallokera sitt kapitalflöde mer permanent till amorteringar och räntebetalningar på fastigheter som kan ha köpts på felaktigt businesscase under ovan nämnda kreditfest.
Kommer detta att ha en negativ påverkan på konsumtionen som du påtalar Nitell, jag det tror jag aboslut. Kommer det drabba människor som arbetar inom yrken understödda av denna konsumtion, jepp, har redan hänt skulle jag hävda. Men jag vill mena att fortsätta på en kreditdriven linje är inte lösningen.
Men, samtidigt så vet vi att vi nu står för nya utmaningar och därmed nya krav. Vi ska ställa om landet från den eviga freden till ett läge där vi är beredda att möta en aggressiv och lätt sinnessjuk angripare vilket kommer skapa nya behov och nya jobb, inte minst inom produktion. Samtidigt står Sverige som stora delar av Europa inför en demografisk utmaning som vi ska hantera med en åldrande befolkning. Så jag känner mig ändå trygg i att även om det inte blir Mr French i Åre så kommer det finnas jobb till unga människor inom produktionsindustri, vård/omsorg, “grön näring” och naturligtvis även inom försvarsmakten – bra jobb. Därtill kommer det också finna jobb som ingenjör, läkare, programmerare etc. för de som gått den vägen.
I övrigt, huruvida jag idag jobbar som något som kräver abstrakt tänkande kan vi diskutera, min karriärprogression efter mina examina var managmentkonsult på fina firman, investment banker (cooolt) på stor global bank utomlands och till sist inom Private Equity i gamla Svedala där jag slutligen blev trött på det livet hoppade av till linjejobb som M&A/strategiansvarig för hyggligt stor svensk koncern och idag har jag helt stängt ner och jobbar som inköpschef (eller Chief Procurement Officer som det av någon outgrundlig anledning heter på svenska nu för tiden) i en annan ungefär lika stor svensk koncern. Om detta tarvar abstrakt tänkande eller ej lämnar jag till var och en att bedöma, själv tvivlar jag.
Avslutningsvis vill jag bestämt ha taget till protokollet att jag aldrig har kört taxi.
Så nu bjuder jag er alla, och i synnerhet dig Nitell, en god kväll och hoppas ni får en trevlig helg…
Trevlig helg?
Det får vi avvakta och se. Krävs att Brynäs slår Malmö för att det ska infrias.
Sorry om chauffören, jag blandade ihop dig och Volvo…. Trevlig helg!
Vi amorterar ingenting men bygger ut lite då och då istället. Tomtvärdet är högt. Vi har inga barn heller. Jag vet inte vem jag ska låta ärva mina miljoner.
Rekomenderar verkligen att skriva ett testamente då, man bör rätt lätt kunna hitta något man tycker är rimligare än allmänna arvsfonden.
Bränn dom själv då?
Vegas, allt på rött!
Alla har tydligen inte bolån heller:
https://www.svd.se/a/KMRg04/riksbankens-rantedrag-drabbar-langt-ifran-alla
“Svenska pensionsbolag och fonder behåller”
Med tanke på att majoriteten pensionstagare har kollektivavtal borde ett ställningstagande mot Teslas konflikt redan det berättiga till att avsluta investeringen Tesla.
Hellre då satsa på den svenska uppstickaren som hotar Insulinet som förstahandsval. En fulräkning på pvärdet ger 99.9% sannolikhet för signifikant resultat i läkemedelgrundande slutstudien.
Men Sverige ger unisont tummen ned med privatekonom Claes Hemberg och Dagens Industri som medhjälpare. LW har på sitt sätt gett passiv hjälp i förnekandet av möjligt utfall.
Om ditt tjat vore en så bra investering, varför håller du inte käften om det och köper mer istället för att haussa?
Måste man snacka upp en aktie är den nog inte en så bra investering som påstås.
Gäller samma resonemang om fonder?
Fonder är en kommersiell produkt som säljs till förmån för fondförvaltaren, och marknadsförs därför på samma sätt som bilar, schampoo och öl.
Jag undrar vad det är för typ av människor som fortfarande dyrkar Ketaminov.
Min gissning är “techbros” med någon krypto-valuta som sitt twitternamn. Människor som fortfarande tror att snubben är en Tony Stark som kommer ta mänskligheten till Mars och all denna cirkus bara är en del av planen.
Samt nassar, så klart.
Många som inte bara köpt en bil, utan köpt en person. Sedan finns det kategorin som tjänat massa pengar på Teslaaktien och känner lojalitet av den anledningen. Och förstås techbros som är låsta vid teknik och siffror och inte kan hantera det mellanmänskliga.
Tycker att vi kan “Lajka” snubben som den rymdvarelsen han drömmer om att bli.
Musk får gärna bli den första på Mars.
Eller den andre, finns ju en anser sig vara störst och bäst. Sen är det bara att hoppas på att kontrollen får ett problemanrop.
Det verkar han dock inte ha något större intresse av. I en poddintervju med Ted Cruz sa Raket-Elon något i stil med att han åker till Mars när den första staden där är självgående, d.v.s. när den inte längre behöver försörjningstransporter från jorden.
Låter ärligt talat som “aldrig”, va? Förmodligen nöjer han sig med att bli kung över världen istället. Mycket softare än det röddammiga livet som pionjär på Mars.
ID7 Tourer GTX är klart intressant som tjänstebil, hade gärna sett den i allroad/cross country utförande, dvs lite högre, för mig som vill ha kombins fördelar och lite SUV känsla med lättare att kliva in och ut samt lite bättre överblick av trafiken.
+1 på den, kunde de inte ha adaptiv luftfjädring som option så man kunde få upp den en decimeter när man ska ut på traktorstigarna vid sommarstugan. Audi har ju det på flera modeller så der finns ju i familjen.
Tror du fortfarande på ett medelspotpris på 40 öre i mars…
det vek lite mot slutet av veckan men nu kommer en billig elprishelg så jag håller fast vid medelspot på 40 öre ex moms o skatt förstås (SE3 är jag i) för Mars! Envis som riksbanken.
Zeekr 001 🫣
Köpte en Q8 istället för id7 p g a markfrigången men den är rätt törstig på el, kostat iofs oftast bara kring kronan per kWh skattad o nätad om man laddar natt så den extra kWh Audin drar per mil kan det ju vara värt för att ta sig fram på skogsstigarna.
Allt handlar om markfrigång, 4WD, diffspärrar och dragkrok…
Jag bor som bekant på landet. Markfrigång har aldrig varit ett problem. 4WD däremot.
Dock all respekt för att det behövs hög markfrigång i stan.
Humorn när samfälligheten har bättre vägar än statligt och kommunalt hållna vägar.
Dock är våra backar brutala och i vintras med många slag över nollan så var 4WD obligatoriskt.
(Om man inte ville gå ut och sanda varje gång man skulle upp)
Ja, typ så. Branta backar och att vi som minsta samfällighet snöröjs sist gör att 4WD är ett krav. Markfrigång icke.
Jag jagar som jag nämnt mycket och har också skogsfastighet (fastigheter faktiskt) och har då i motsats till dig stort behov av högre markfrigång och 4WD med diffspärrar så vi får väl återigen konstatera att våra 100% anekdotiska behov inte korrelerar eller menar du att för att du har bra grusvägar (gissar jag) så är alla grusvägar i Sverige bra?
Bloggaren har t o m samfällighet som snöröjer, då är det inte landet på riktigt. Dock är jag en anekdot som faktiskt behöver markfrigång, gärna 50cm vadningsdjup också. Audi Q8 ska enligt vissa artiklar klara 50cm vatten, enligt andra bara 30cm.
Vadningsdjup har jag faktiskt aldrig behövt fundera över personligen men jag kan se behovet. Min gissning kring ovan diskussion är att bloggaren har en traditionell (om det finns) svensk grusväg till sin fastighet medan jag kör mycket på mer skogsmaskinsdesignade “vägar” och där behövs markfrigången, 4WD och diffspärr med förvånansvärd regelbundenhet…
Vet inte om det var så svart o vitt ang Tesla o pensionsfonderna va gäller Swe/DK. Lästa bara snabbt imorse men danska pensionfonden hade gått ut o svartlistat (vilket i sig innebär 0 tesla) medans svenska fonder har inlett en mer bevakande tillsyn av sina investeringar. Det kan ju i sak innebära att dom successivt håller på att dra sig ur eller att de till stora delar sålt av. Kan ju även innebära att vi tjänar mega mkt deg på puts eller annat instrument.
Viktigast är att det verkar som att även svenska fonder har satt in backen för att komma ur vilket förstås är najs.
Ganska säker (dock inte lika säker som Antjes 99.9%) på att AP-fonderna svartlistar Tesla i juni.
Anses antagligen som politiskt inkorrekt att ta ställning i pågående arbetskonflikt.
USA’s Trump och Musk visar dock vägen.
Varför inte i april eller maj ??
De uppdaterar sin svarta lista i juni och december.
Måste det strävas efter just 2 procent? Varför inte lite lösare bolliner typ 1,5 till 3,5.
Toleransen är väl 1-3 % ?
Donna tramp & Enron Musk goes to Gulag.
Tänkte mest på Yngves, som den tjänstemannabyråkrat han var blev 2 procents målet ett tvångsmässigt självskadebeteende.
Enron-killen vädjar nu till sina anställda att inte sälja aktierna!
Snart förbjudet att sälja!🤯
Kenneth Lay och Jeffery Skilling, vilka grabbar…
Harry & Ketaminov goes to Epstein island
Läste att 40% av bostadsägarna i Sverige är skuldfria och snittbelånigen är idag 1.3 miljoner. I Stockholm är snittbelåningen 2.7. Andelen med höga lån är väldigt liten.
Är inte egentligen bolånenollektivet ganska välmående i Sverige?
Om vi har negativ BNP, fått stärkt krona och typ EUs högsta arbetslöshet. Vem tror då att räntan ikan höjas? Inte jag iaf.
Majoriteten av bloggen tillhör de som stödjer ökningen av ROT(ändringförslaget)
En källa hade suttit fint – men intressanta uppgifter, jag fann en länk till SvD igår – eftersom jag inte prenumererar fick jag bara fram “Enligt en enkät av samma bank har mer än var tredje bostadsägare (35 procent) inga bolån” (vilket inte är samma sak som skuldfri, men det kan ju stå någon annanstans.) Förvånande, hur som helst, och bra poäng.
Om du testar den nya fina uppfinningen från det underbara landet i väst (Google search engine) och klistrar in Fores första stycke så uppfylls din önskan.
Run dmc, lika trevlig ton som alltid.
Men nej, det gör den inte. Som du (kanske) förstår gick jag ut och sökte, med ovan nämnda resultat. Men klistra gärna in den länk du hittade.
Vad hade du förväntat dig?
Du har ju redan uttryckt att jag är pro Trump och homofob så i och med är det lite kul att spela rollspel med dig.
Mindre stalkning förväntar jag mig – jag försöker å min sida ignorera dig (går sådär hittills).
Men nu förväntar jag mig bara att du skakar fram den där länken som var så lätt att hitta.
Mindrevetande är min sekreterare, publicist och ordningsman.
Ska ni bråka här inne får ni gå ut!
Man får väl sätta skulderna i relation till tillgångarna. Sverige är bland de högst belånade med måste sättas i relation till tillgångarna också för att bedömma risken. Det är tydligen svårt att bedömma riskerna eftersom förmögenhetsskatt och fastighetsskatten är borttagen där man tidigare kunde få detaljerad data.
https://efn.se/har-svenskarna-rad-att-lana-mer
Fore
Totalt är Sverige ett högt belånat land dels som privat skuld oftast bolån men också med stora tillgångar.
Länder med stor banksektor i förhållande till bnp visar också höga siffror i total skuld t.ex Sverige. Länder med mycket stor banksektor i förhållande till bnp skuldar ännu högre, t.ex Luxemburg. Men bankerna drar ju också in deg. (för det mesta)
Vad de som köpte sin bostad på 70-talet har kvar i skulder påverkar medel. Titta på median istället. Eller vad nya lån ligger på.
Fram till runt 2005 kunde du fortfarande köpa en bostadsrätt för 10 000:- SEK i en medelstor svensk stad.
Precis. De flesta äldre som inte använt bostaden som bankomat är nu lånefria.
De som jag köpte huset av hade noll i lån.
Tror de jag köpte av gården av hade typ 600 k i pantbrev. Går ju att surfa villaannonser och kolla hur stora pantbreven är och därmed hur stor belåningen maximalt varit.
Sebulon
Är också lånefri. Tog några tunga år i samband med finanskrisen (självförvållat). En stor frihetskänsla att vara lånefri o bilfri.
Men då så, bara att somna om…
från 2024:
https://www.sbab.se/download/18.70f883e618f98e7dabd6b5/1716471423355/Insiktsrapport%206%20-%20Hushållens%20bolån.pdf
Bör väl framför allt läsas om man känner sig tvärsäker på att bostadsmarknaden/Sverige inte klarar höga räntor och behöver lite tuggmotsånd (sen får man försöka hitta någon som argumenterar för att Sverige skulle gå under av högre räntor – ping pong är bra för hjärnan).
Det skulle vara intressant att kolla på denna grupp – som andra nämnt tror jag att bostadsägarna som har 0 i lån på bostaden antingen köpte för länge sedan eller bor i områden där husen inte är så dyra (eller båda).
ROT ska nu höjas till 50%.
Ryktesvis så är det “fördjävligt” inom bygg och många företagare har inte råd med de stora hus de köpte/byggde när det var som bäst
Glöm inte att det länge varit hantverkarbilar nattetid på uppfarterna på många gräddhyllor.
En gång var ROT tillfälligt för lågkonjunkturer. Jag spår att vi når 100% ROT inom något decennium.
Inte helt säker på hur detta förslag tas emot.
Vi hamnade nära gränsen på 500 k ifjol (arbetskostnad) vilket gav nästan 150 k i ROT.
Hade vi avvaktat hade ROT eventuellt hamnat nära 250 k. (vet ej om de behåller 75 k som max per person).
Vad gäller bygg så har alla firmor jag har kontakt med (cirka 20 stycken) goda orderböcker.
Bolag med kvalitet har goda orderböcker.
Tyck mest synd om mig! För två veckor sedan betalade jag 300 papp för bergvärme, radiatorer, nya golvbrunnar och matta i tvättstugan. Har nu förlorat kanske 20 tusen I ROT. Får rösta S i nästa val.
De hantverkare jag antlitat senaste åren är samma.
Takläggaren hade “svåra” tider och bara ett år fram bokat istället för två…
Elektrikern tar enbart jobb som är heldagar.
Jag vågar elakt säga att de hantverkare som inte har jobb är de hantverkare som inte är så duktiga.
SD vet ju att deras väljare är inom vissa grupper av arbetstagare. Så det här är lite Grekisk stimulans
Fun Fact. I Italien har man kunnat få bidrag på 120% av renoveringskostnaderna.
Tror ni att det gett korruption? Heter Göteborg egentligen Muteborg.
Får minska från fem till fyra fyrhjulingar 👍
Run dmc, lika trevlig ton som alltid.
Men nej, det gör den inte. Som du (kanske) förstår gick jag ut och sökte, med ovan nämnda resultat. Men klistra gärna in den länk du hittade.
Hamnade fel
Bra att det passiva kapitalet flyttas ifrån Tesla åtminstone i vårt grannland. Hoppas Sverige följer efter.
Positivt är att LF global sänkt ner sin exponering emot Tesla, man får vara glad för det lilla ibland.
Även de nederländska pensionsfonderna ABP och Bpf Bouw har dumpat Tesla. De såg aktien som en dålig investering.
https://www.ipe.com/news/dutch-pension-funds-divest-from-tesla/10128296.article
Idag har bloggen ganska fint summerat att unga har låga inkomster och är ordentligt skuldsatta.
Betyder att de har redan utnyttjat utrymmet för skatteavdrag.
En ökning av ROT innebär en omfördelning från de som har lite till de som (redan) har för mycket.
Ett gyllene tillfälle att öka försäljningsvärdet på fastigheten som ska säljas.
Sveriges tekniska/vetenskapliga och därmed ekonomiska utveckling ser ljus ut!
”Koll på läget”-Donnie:
(SVT): ””USA:s president Donald Trump har skrivit under en presidentorder om att stänga ner utbildningsdepartementet i landet. I sitt tal lyfter han fram Sverige som praktexempel på ett effektivt skolsystem.””
Sverige har kvar Utbildningsdepartementet som under sig har
Statens skolverk, Statens skolinspektion, Universitetskanslersämbetet och Vetenskapsrådet samt flera vetenskapliga råd…
Shyyyysch, inte sabba för the Donald nu…
Han läser ingenting som inte kan sammanfattas i tre punkter med få och enkla ord på ”the morning briefing”….
I detta tror jag du ligger väldigt nära sanningen!
Tror snarare det är vår kommunalisering av skolan han fått om bockfoten.
Trump vann valet bland annat på att lova att slänga ut alla “äckliga schartingar” för de är “som alla vet” våldtäktsmän, våldsverkare och allmänt slödder.
Samtidigt ska all produktion tas hem till USA igen och man lägger ner utbildningsdepartementet. Fan vad nöjda hans väljare kommer att bli när de upptäcker att de måste ta jobb som lantarbetare eller okvalificerade, obekväma och farliga industrijobb eller försöka skola om sig till ingenjörer, redovisningsekonomer, läkare o.s.v. eller tillåta massinvandring.
(Jag överdriver bara lite och jag vet att det är tillbaks till delstaterna som gäller för utvildningen – som om det skulle göra saker och ting bättre för de delstater som redan sladdar i alla mätningar och har långa listor på förbjudna böcker …)
Jag följer sedan ett ett par veckor Teslaaktien. Jag skulle säga att som normalt bilföretag är Tesla fullständigt dödsdömt. Vilket företag som helst som har minst 80% av sina presumtiva kunder emot sig av principiella skäl är dödsdömt. Ändå handlas Tesla fortfarande till ett P/E tal kring 110 och kursen återhämtade sig tom en del mot slutet av veckan. Vad kan detta bero på. Det enda jag kan tänka mig är att marknaden räknar med korruptionskontrat från amerikanska staten men jag har svårt att se hur det skulle kunna täcka för en bilförsäljning som gpr mot mycket, mycket låga nivåer. Någon som har en bra förklaring?