Sex personer har dödats och nio skadats när storstaden Zaporizjzja bombades i morse. Ryssland fortsätter ta mycket svåra förluster och pansarförlusterna har blivit hårdare.
Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska diktaturen Ryssland.
Inleder med lite egenreklam. Jag håller en författarföreläsning på Biskopsgårdens Bibliotek nu på torsdag 18:00 och sedan på Haga Södra i Habo (vid Vättern, inte Håbo vid Mälaren) den 21:a november. Möjligheten att köpa signerade böcker finns. Vi ses där! Sedan blir det en föreläsning i Ydre den 25:e februari.
Minst sex personer har dödats och nio skadats i en terrorbombning mot storstaden Zaporizjzja under morgonen skriver Kyiv Independent. Man misstänker att det kan handlat om ballistiska robotar och det var infrastruktur som bombades, förmodligen energirelaterat även om det inte skrivs.
Ryssland fortsätter framryckningarna runt Kurchovefickan men tog mycket svåra förluster och hårdare pansarförluster under gårdagen enligt Ukrainas generalstabs sammanställning. Ryssarna förlorade mycket svåra 1 260 man, höga femton stridvagnar och kraftiga 43 pansarsskytte och motorskyttefordon, vilket är de största pansarförlusterna på länge. Man förlorade också höga 29 haubitsar, två tunga luftvärnssystem och kraftiga 41 transportfordon.
DeepstateMap visar på ryska framryckningar både söder och norr om Kurachovefickan men fronterna mot viktiga Tjasiv Jar och Pokrovsk förblir orubbade där Ukraina prioriterar motståndet högst.
Artikeln uppdateras.
Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom, do peremohi!
11:13 Det kommer 13:37 publiceras en separat valvakeartikel om det amerikanska presidentvalet där det kan diskuteras. Tack på förhand.
11:30 Finska Fazer som inte finansierar Rysslands krig i Ukraina lanserar sin presentask Fazer Klassiker som man med fördel kan ge bort som julklapp till personer som gillar kakaomassa och socker istället för den sk Alladinasken från krigsfinansierande Mondelez. Fazers verksamhet följer bolagets uppförandekod baserat på koncernens vräderingar och FN-intiativet Global Compact.
Fazer Klassiker innehåller 32 stycken praliner av typerna Dumle, Geisha i en version med smak av havssalt och karamell, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia med sitt hjärta av marmelad och mörk choklad.
Säljstart denna vecka.
11:38 Financial times uppger att Ukraina bekräftar de första striderna mot nordkoreansk trupp i ryska Kursk Oblast.
FT skriver (bakom betalvägg, som bloggen dock betalar för):
““The first military units of the DPRK [Democratic People’s Republic of Korea] have already come under fire in Kursk,” Andriy Kovalenko, Ukraine’s top counter-disinformation official within the national security council, said on Telegram. A senior Ukrainian intelligence official confirmed the military engagement to the Financial Times but declined to provide further details.”
11:52 Polens utrikesminister uppger att Nato ska hålla ett ministermöte nästa vecka där man ska diskutera möjligheten att skjuta ner ryska robotar över västra Ukraina rapporterar Ukrinform.
13:20 Antalet skadade i Zaporizjzja ska nått sexton personer skriver Kyiv Independent nu.
KOMMENTAR
Som vi ser i Ukraina så får man inte siffror på skadade och dödade minuten efter en bombning, utan dessa siffror ökar över tiden i takt med att man arbetar sig ner genom rasmassor. Det kan ibland ta flera dagar innan slutliga dödsfall kan summeras. Den som kan summera exakt från första minut ljuger sannolikt. Ukraina vet att man förlorar trovärdighet om man ljuger och rapporterar alltid bara faktiska bekräftade siffror för stunden utan att överdriva. Bombningen i Zaporizjzja inträffade för övrigt för över fem timmar sedan.
13:44 Artikel för amerikanska presidentvalets valvaka hittar ni nu här.
13:47 Sveriges minister för civilt försvar är på besök i Ukraina och undertecknade idag en avsiktsförklaring om fördjupad samverkan inom civilskydd och nationell motståndskraft, samt presenterade ett civilt stödpaket med bland annat 40 000 skyddsmasker, två miljöskyddsfartyg och materiel från svenska Kustbevaknignen skriver regeringen på sin hemsida.
Stödets finansiering tas ifrån de årliga 25 miljarder som beslutats om i maj 2024 och som ännu inte uppfyllts.
13:49 På tal om stöd från Sverige som inte uppfyllts så uppger en ukrainsk expert till RBC-Ukraine att svenska ASC 890 flygande stridsledningsflygplan inte har levererats till Ukraina utan blockeras av amerikanska tillstånd, samt att Biden uttryckt att det oavsett räcker med ett flyg.
“We thank the Swedes for opening the gate, but now it’s up to the Americans. And this is where things get uncomfortable.”
Flygplanen och utrustningen innehåller amerikanska komponenter så amerikanskt godkännande krävs.
Går inte leveranserna igenom med amerikanskt godkännande är det ytterligare miljarder av Sveriges stöd som bara existerar på pappret och i pressmeddelanden. Kunde lika gärna varit handhjärtan och styrkekramar vi skickade.
Får se om svensk media vågar gräva i detta.
14:02 Antalet skadade i Zaporizjzja är nu 23 skriver Kyjiv Independent på Twitter.
14:19 Det brittiska försvarsdepartementet och militära underrättelsetjäsnten bekräftar att Ryssland fokuserar på södra fronten runt Vuhledar och påtalar att den ryska offensiven där gått upp till 9 km in på en 20 km bred front.
Man menar att Ryssland kommer fortsätta prioritera frontsegmentet som jag kallar Kurachoveflckan för den fortfarande fria ukrainska staden med samma namn som håller på att inringas Ryssland har trots stora förluster fördelaktiga truppförhållanden i sektorn uppger britterna.
KOMMENTAR
Som jag skrev tidigare idag så prioriterar Ukraina försvaret av viktiga Pokrovsk och Tjasiv Jar, där ryssarna stoppats, men är uppenbarligen svagare i Kurachovefickan.
14:30 FPV-drönarfilmer som visar bland annat hur Ukraina slår ut en rysk tung pjäs Tor-luftvärn, kanske den som angavs som förlust i dagens sammanräkning?
14:40 MILD VARNING! Filmer på ett avvärjt ryskt anfall vid Siveresk. Mild varning pga döda ryska kroppar som suddats.
17:17 Det ser ut som att Ukraina kan ha bombat örlogsbasen i Novorossijsk dit ryska Svarta Havsflottan flytt utifrån en satellitbild H I Sutton publicerat. Det finns både vit rök från en pir där det eventuellt ligger ett fartyg och det ser ut som oljespill vid infartsfarleden.
17:27 En ryss hoppar ur eller slängs ur en minibuss som i hög fart förföljs av en FPV-drönare. En annan ryss gör det inte.
18:10 Ukrainas försvarsminister bekräftar de första striderna mot nordkoreaner i en intervju med sydkoreanska KBS. Han anger att det varit skärmmytslingar och att nordkoreanerna ännu inte är fullt insatta i Kursk Oblast. Man förväntar sig nu att det blir 15 000 nordkoreaner som sätts in fördelat på fem enheter om 3 000 man vardera.
Inget säger “Ryssland är en supermakt!” så mycket som att behöva hjälp från Nordkorea för att försvara Kursk Oblast.
412 kommentarer
Nu jäklar får detta ta slut! Ryz ut nu!
Swedish Rescuers!!!
Snyggt 👏
Grattis till Guldmedaljen 🥇
God förmiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
PowerUpUkraine!
KOBLEVO – södra Ukraina, Mykolaiv, har de största vingårdarna i Ukraina med totalt 2500 hektar och ligger i ett unikt område i södra Ukraina mellan naturreservat och Svarta havet. Vingården ligger på samma latitud som franska Bourgogne
Dagens tips – tort friskt vitt vin med lägre sulfiter och lägre alkoholhalt (10,5%) för bara 99 kr
Koblevo Fria Fågeln – SB art.nr -50013-01 (en blandning av Aligote och Traminer) har en underbar smakprofil med toner av citrusfrukt, melon och exotiska frukter. Det har också en uppfriskande syra. Vinet går lätt ner och lämnar en frisk eftersmak som lockar till en till sipp.
Vinet har framställts av vinmakare för att hedra den framstående militärläkaren PTASHKA (Fågeln) från Azov, som stod sida vid sida med alla hjältar som försvarade Mariupol och aldrig gav vika. Slava Ukraini!
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/koblevo-5001301/
Repower och ukrainska stridssjukvårdare fortsätter vi stötta! Slava Ukraini!
Slava Ukraina! Måtte Usa öppna dammluckorna efter valet.
Det är detta jag håller tummarna för också
Help Ukraine Gothenburg får min slant.
Varför öppna dammluckorna? Blir det inte enorma översvämningar, och människor som får sina hus och egendomar förstörda då?
Väldigt dumt tycker jag. Om det nu inte sker på orcgnomernas sida om gränsen….
Nu finns ett alternativ till Alladin asken ifrån Mondelez/Marabou:
https://www.fazergroup.com/sv/nyheter-och-media/nyheter/
Bättre länk: https://www.fazergroup.com/sv/nyheter-och-media/nyheter/?id=4931013
👍
Med bild! Tack @Lilla Jag i gårdagstråden!
https://marcusoscarsson.se/julklassiker-till-sverige-ska-konkurrera-ut-aladdinasken/
🤗
Inte ett ord om Mondelez-Ryzzlandkopplingen i Oscarssons blogginlägg. Ynkligt!
Togs inte Mondelez bort från Ukrainas svarta lista, eller drömde jag bara att de styrt upp sitt skit?
Mondelez inte Ok!!
Har inte ändrat status sen maj 2023.
Om du inte vet, kolla i appen ”Push to leave”
De är fortfarande knallröda i Push to Leave-appen.
De gjorde väl någon bra omformulering som i princip var en massa fina ord.
Jag gissar att det är Unilever du tänker på. Se https://cornucopia.se/2024/09/uppdateras-fabriken-i-vovtjansk-befriad-fortsatt-rysk-framryckning-i-donbas-med-mycket-svara-forluster/ under 11:39.
Aladdin slutade att vara god för många år sedan. Förr ville jag alltid ha en sådan ask i julklapp, nu kvittar det sannerligen. Anthon Berg, säger jag bara. Jättegod choklad och råvaror som inte bara är en massa konstiga namn och långa nummer.
PERRA’s rykten om Nabiullina , så en post på polska. Jag förstod/gissade bara halvdussin ord men tillräckligt för att köra en översättning 🙂
Kremlowscy oligarchowie knują przeciwko szefowej rosyjskiego banku centralnego. Elwira Nabiullina nie może już dłużej udawać, że rosyjska gospodarka radzi sobie z wojną i sankcjami.
Google translate
Kreml-oligarker planerar mot chefen för den ryska centralbanken. Elvira Nabiullina kan inte längre låtsas att den ryska ekonomin klarar av krig och sanktioner.
https://x.com/TygodnikWPROST/status/1853739535261188097#m
Intressant!
Tack Erik!
Min talade polska är numera fasaväckande tafflig märkte jag för några veckor sedan då jag tillbringade några dagar i Polen.
Under en del år ” störde” min polska min talade ryska, nu märkte jag att min ryska störde mon talade polska.
Praktiken i ” polsktalet” har saknats på många år
Jag ska läsa artikeln noggrant!
Det är kanske inte enbart en nackdel att Nabiullina varit hyfsat framgångsrik i sitt arbete. Det kan ju ha gett Ryssland en bild av att läget för landet varit bättre än vad det är vilket ger en ökad fallhöjd när det väl kapsejsar.
Ett högre fall är säkert bättre än ett lite lägre fall.
Det är lite som ett valresultat. En liten seger kan ifrågasättas, men om en kandidat vinner med 10 % flra röster är det inget snack.
Jo, när Putin vinner med flera 10%.
😨💔 The Russians struck an infrastructure object in Zaporizhzhia. It is known that 6 people died, 9 others were injured….
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3la6vl4hr7a2n
According to Ukrainian military source Lieutenant of the Armed Forces of Ukraine, call sign “Alex”, reports Ukrainian advances near the village of Shakhtars’ke, northwest of Vuhledar.
He adds that securing these gains remains uncertain, but that this local advance is crucial for improving operational positioning.
Översatt text som svarstweet
https://mstdn.social/@noelreports/113429257758330319
Expected location of advances. Several days ago, it also became known that Ukrainian forces were active towards Zolota Nyva.
karta
https://mstdn.social/@noelreports/113429283301833727
Tycker det har varit dåligt med bombade raffinaderier etc på sistone. Hoppas det är lugnet före stormen och att Ukraina kör hårt efter valet
+1
Kanske inväntar på rysk vinterbombning av kraftverk, och ska fungera som svar.
Intressant tanke om Ukraina har byggt upp en robot/drönarförmåga så att de uppnått terrorbalans med Ryssland. Det enda ryssarna respekterar är fysisk styrka.
Hörde att ryssarna och Ukraina har diskuterat bak kulisserna om att inte skjuta sönder varandras el och olje produktion man hoppas att det är bara rykten när ryssarna redan fördärvat stor del Ukrainas elförsörjning och ryssarna terrorbombar dagligen med civila offer Nu när efter snart 1000 dagar har Ukraina inte bombat några civila mål men man kanske snart sätta röda linjer och tala om att nästa bomb mot civila bostäder så kommer vi göra likadant Vi har sett efter så lång tid att det inte går vara snälla mot Ryssland
Ja, det påstås ju ske förhandlingar kring detta.
Det är väl i så fall ett tecken på att raffbombningarna har såpass effekt på ryzzen att det utgör ett förhandlingskort.
Och, kanhända, kan även bombningar av civila mål läggas in i den förhandlingen… fast då i termer av att ryzzen måste upphöra med bombning både av energiinfrastruktur och av civila mål i utbyte mot upphörande av raffbombningarna.
Det enda som händer om du ger dig in på svinens nivå är att du själv blir skitig. Kreml bryr sig inte om civila, de till och med dödar sina egna civila för att styra opinionen dit de vill. Bättre att bomba kraftverk, dels för att krigsindustrierna behöver elen likväl, men också för att en kall, vodkalös, rysk civilbefolkning kan börja skapa oroligheter i Moskoviet. En död civil rysk befolkning kanske bara ökar nationalismen och antalet frivilliga till invasionsmakten.
USA bad att de skulle hålla sig på mattan för att inte bensinpriset skulle störa valet.
Då kan de ta några raff inatt!
Russian Shahed drones taken out in the southern direction during last night’s drone raid.
film
https://mstdn.social/@noelreports/113429369982639291
The destroyed 🇷🇺Russian armored car 3-STS “Akhmat” near Toretsk.
Bild. Varning, för säkerhets skull. Finns någon gris där och jag ser inte vad den äter…
https://x.com/front_ukrainian/status/1853727559667548263#m
Skönt om tråden kan hållas valfri – vänta till 13:37! 😉😎
Lite smolk i bägaren då:
Den konservative profilen Tucker Carlson, nära allierad till Donald Trump säger i en podcast att ökningen av orkaner i USA troligtvis kan kopplas till aborter.
Carlson avfärdade vetenskaplig forskning om att orkanerna blir kraftigare och mer vanligt förekommande som en följd av klimatförändringarna. I stället pekade han på att naturkatastrofer är Guds sätt att straffa människan för aborter.
– Jag kommer säkert att bli påhoppad för att jag säger det här, men jag tror det verkligen. Du kan inte delta i människooffer utan konsekvenser.
Det är dylika karaktärer som står T rumpen nära…
Finns närapå oändligt många anekdoter där korrelation förväxlas med kausalitet, t ex brandförsvar kontra antalet bränder. Lägg ner brandkåren ftw!
Men vi kan väl ändå vänta ett par timmar?
Det är skrämmande vad religion kan göra med människor
Ja det är ju bara att kolla på hamsa och ilasrle😳
Ja vänta en timme till alla ivriga 👍
Borde inte Mordor få slut på fordon snart?
Nej, tyvärr inte.
Specialfordon kan det kanske bli brist på. Under WWII var de beroende av LL för att få tillräckligt med lastbilar, men jag är tveksam till att vi kan tvinga fram en brist idag. Eventuellt att militären rekvirerar en massa civila fordon och den civila marknaden får lite av en brist(?) Tror det är väldigt svårt att jämföra dagens logistik med WWII, fronten var så mycket längre under WWII.
Civila fordon kommer de aldrig få slut på. Finns hur många skåpbilar och lätta lastbilar som helst i alla länder numera. 1940 hade vanliga ryssar inga bilar.
Militära fordon kan ta slut och få Ryssland att se ut som ISIS.
Försvarsrelaterat.
NATO-sabbaren Paludan fälls.
Sorgligt. Vad man än tycker om Paludan så är HMF en riktigt usel lag som används för att inskränka yttrandefriheten på ett absurt sätt. Men det är ju dock bara en tingsrättsdom så det kommer möjligen bli ett annat utfall när det hamnar i en riktig domstol. Däremot kan förolämpningsdelen vara relevant, men det verkar ju lite märkligt om han frias för förolämplingen men tvingas betala skadestånd för HMF, som inte kan riktas mot en enskild person. Men det kan vara journalisternas rapportering som är rätt luddig.
Om straffet ska motsvara brottet borde han lindas in i bacon …
Jag stannar där.
Han fick nöja sig med fängelse.
Men din fortsättning på den där meningen kunde varit intressant 😉
No comment. 🤫
Att lindas in i bacon är väl inte ett straff?
Om det föregår placering på en plåt med därpå införande i en 175 graders ugn i 45 minuter är det nog det 😉
Ja, det är en hårfin gräns detdär.
Kan tyvärr uppfattas som blasfemilagar, bättre att ta de via ordningslagen. Tyvärr fattas relevant lagstiftning på många områden i Sverige. Låt paludan få bränna vilka böcker han vill men anvisa en plats som inte stör ordning o säkerhet.
Ser helst att olika religösa grupper inte påverkar hur landet ska styras.
Nu har jag inte dykt i just Paludans fall, men HMF-lagar är högst relevanta.
Att baktala och hetsa till våld mot en minioritet, även om personen uttryckligen inte nämner våld, ska vara olagligt.
Vi har ju exempel i USA, där MAGA-gänget gastat om att HBT-människor är pedofiler. Det slutar med att en maga-gris går och skjuter ihjäl människor på en gayklubb i Colorado.
Att hetsa till våld är redan olagligt i lagstiftningen, dvs om det är uppvigling, så det hanterar inte HMF-lagstiftningen. Den handlar om att hota eller uttrycka missaktning mot vissa definierade grupper.
Riktigt märkligt är att religioner är inblandade där. Religion är åsikter och värderingar som man själv väljer att sympatisera med och dessa måste givetvis få hatas, ifrågasättas, hånas och/eller häcklas.
Sen kanske man inte riktigt kan likställa att uttrycka sig nedsättande om en religion och att skjuta människor med automatvapen…
Jag tycker inte det är något som har med yttrandefrihet att göra genom elda koranen inlindad i bacon i område där det bor mycket muslimer Det är mer en provokation och jag skulle inte förvåna om Ryssland sponsrar den här verksamheten oxå
Det är ju tacksamt för att det blir sånt bråk!
Om folk kunde låta honom stå stå där ensam och ingen tidning skrev om det 🤷♀️
Precis så, det hela blåstes ju upp av medierna och av sådana som ville sabotera NATO-processen. Det brändes ju koraner och dylika manifestationer av andra också, men som inte fick mediautrymme. Paludan, som jag inte har något alls till övers för, blev bara en symbol.
Provokation är givetvis fullt tillåtet. Det måste det vara. Det är den som blir provocerad som har ansvaret för sina känslor och handlingar, ingen annan. Hur ska vi annars hantera t ex de som blir provocerade av att kvinnor visar håret? Eller om någon blir provocerad av 1 maj-tåg?
Ja det är en provokation, och inget som jag tycker om eller gillar, men det måste vi tåla i en fri liberal demokrati. Möjligtvis kunde det vara ett eldningsförbud som skulle vara ok att stoppa det med.
Hade det inte provocerat hade inte Yttrandefrihetsgrundlagen behövts. Den skyddar det man inte tycker om och sympatiserar med, inte det man tycker om.
Fundamentet i en fri, liberal demokrati som du säger.
Även om man vill trycka dit sina motståndare (till exempel Paludan Rysspeddlaren 😀) så börjar den här lagen på sina håll i EU bli olämplig i sin tillämpning och den används högst selektivt har jag till min förvåning faktiskt upptäckt senaste året men det är möjligt att Aida Samani har svaret till varför nedan.
Jag tycker andra stycket i TV4 är intressant och då bäringen på “minoriteter”.
Vad händer när minoriteter begår hets/hat mot en annan minoritetsfolkgrupp?
Eller hatbrott inom minoritetsgrupper, någon tar ju upp MAGA attack på olika könsidentiteter ovan men vi har ju även en viss aversion mot gayrörelsen ifrån vissa länder i MENA till exempel där diasporan tar med sig detta dit dom flyttar.
Citat TV4:
“Åtalet bygger på material och vittnesmål från två koranbränningar i Malmö, där han till exempel ropat att muslimers mammor är prostituerade och att muslimer inte tycker om västerländsk demokrati och yttrandefrihet.
– Vi har en stark yttrandefrihet och det ska vi ha, men Sverige och flera andra europeiska länder har sedan 1948 bestämt att vi bör begränsa yttrandefriheten till en viss grad för att skydda minoriteter mot hatpropaganda. Det är en lärdom man tog efter förintelsen, säger Aida Samani, biträdande chefsjurist på Civil Rights Defenders.”
https://www.tv4.se/artikel/59o1Iq51GfE4FGguNZDxO5/raettegangen-mot-rasmus-paludan-inleds-riskerar-faengelsestraff
Ironiskt nog så är det rimligtvis Paludan som torde vara en minoritet i sammanhanget och inte muslimska kvinnor.
Och jag anar att j.udiska malmöiter inte riktigt håller med om att minoriteter i Malmö skyddas som de borde.
Jo det är ju där tillämpningen av lagen blir lite klurig vilket var det jag försökte påvisa 😀
Sen tycker jag att det praxis Aida påvisar går emot likabehandlingsprincipen och att alla är lika inför lagen.
Så min slutsats blir att den grupp som lyckas utmåla sig som mest minortiet i lagens bemärkelse kan börja utnyttja lagen för egen vinning om dom skulle vilja det vilket är väl det vi börjar se i vissa fall och då tycker jag man bör ta omtag för det var ABSOLUT inte syftet med den ursprungliga lagen innan alla tillägg.
Den skulle skydda utsatta grupper från hot och hat.
Hata måste rimligtsvis fortfarande vara tillåtet. Och att hota finns det redan lagstiftning som hanterar.
Jag tycker att den viktigaste distinktionen måste vara mellan egenskaper och åsikter. Sexualitet är en egenskap. Hudfärg likaså. Religion är en åsikt.
Sakine Madon har kommenterat saken klokt.
https://www.fokus.se/sticket/ingen-ska-fangslas-for-att-javlas-med-religion/
Känns väldigt illa ärligt talat och det börjar mellan raderna påminna om blasfemilagstiftning à la Iran och Saudiarabien.
Problemet med att försvara yttrandefrihet är att man alltid buntas ihop med världens avskum. Men bara för att Paludan råkar vara en jubelidiot så är inte det ett argument för att demokratiska hörnstenar ska ruckas på. Det är tvärtom västvärldens signum: att även jubelidioter obekväma personer får existera, och inte bara slås ihjäl eller sätts i fängelse så som Putin brukar göra.
Vägen till helvetet är som bekant kantad av goda intentioner.
Ändå hade det, sett i backspegeln, varit klokt att tillämpa ordningslagstiftning och förlägga hans provokativa demonstrationer till annan tid och plats. Som man gjorde i Göteborg vid ena bokmässan men glömde göra vid nästa.
Som jag tidigare sagt, det borde finnas ett “Speakers Corner” likte det som finns i Hyde Park iLondon. Där finns en lite upphöjd plattform på vilken man kan stå och det är fritt att tala om i stort sett vad som helst. Det brukar finnas någon polis i närheten för att lugna ner oroligheter, men annars inget särskilt.
Tror jag ska lämna in det som förslag till kommunen. Bara komma på först vilken plats som är bäst lämpad. Sksa ju vara lätt åtkomlig för talare och publik, men lagom “åt sidan” så att eventuella oroligheter inte får för stora konsekvenser. Det skulle lösa rätt många problem av Paludan-natur.
+100 på den! Tack
Att Paludan lyckats provocera så med sin fjantiga agerande, är ett bra lackmus indikation på situationen i landet. Synd bara med alla poliser som kom till skada.
Ta nu inte och begär honom utlämnad till Sverige !
Bättre att det blir 4 månader, eller blir det i praktiken 3 månader, om han sätter sin fot i Sverige.
Kan han inte utvisas också?
Han har svenskt medborgarskap eftersom pappan är svensk
Lite rättning då inte många orkade googla, han fälldes inte för bränningarna men för hatet/hoten mot muslimer.
Sen var ju syftet naturligtvis att få honom fälld för vadsomhelst då man vill tysta koranbränningarna (det var det uttalade syftet att dra honom inför domstol läste jag mig till) så man har kört en Al Capone på honom.
Men det är alltså fritt fram att bränna koraner fortfarande bara så det är klarlagt 👍
Om inte annat så visar domen på att det absolut går att fälla nötter för idioti, och att en hädelselag är totalt onödig. Som tidigare nämnts så har polismyndigheten, i mina ögon, gjort fel. De skulle ha anvisat Paludan till en annan plats där han kunnat få stå och grilla bacon med minimal publik.
Mission acomplished, Enligt dr.dk säger Paludan idag:
“- Jeg er nok ved at være færdig med Sverige. Vi indsamler vælgererklæringer til Stram Kurs i Danmark, og det fortsætter vi med, fordi jeg er mere tryg end i Sverige.
Tænker du på retssystemet eller din personlige sikkerhed?
– Begge dele egentlig. Uanset hvad er det meget farligere at være i Sverige, siger Rasmus Paludan.”
https://www.dr.dk/nyheder/indland/paludan-efter-ny-dom-jeg-er-ved-vaere-faerdig-med-sverige
🇺🇦Ukrainian soldiers from the 225th Separate Assault Battalion destroyed 🇷🇺Russian armored vehicles and infantry in the Kursk(?) region
Film. Varning, ryss kravlar bort från brinnande vraket, ev mår denne inte helt ok
https://x.com/front_ukrainian/status/1853741953755521308#m
🇺🇦Ukrainian Border Guards and the 🇺🇦10th Separate Mountain Assault Brigade repelled the 🇷🇺Russian offensive in the Siversk direction
Film. Varning!!
https://x.com/front_ukrainian/status/1853742728560918783#m
I stort sett samma, men Mastodon och Noel
The Siversk direction is heating up. Recently, the 10th brigade repelled a powerful Russian assault. This time, they teamed up with the 3rd Border Detachment. The Russian failed attack resulted in the loss of 4 BMPs and ~20 assault forces.
Film. Varning
https://mstdn.social/@noelreports/113430504261841482
!
🇰🇵⚔️🇺🇦 The first combat clashes between the Ukrainian and North Korean military took place in the Kursk region, “we are not talking about major clashes,” – Suspilne with reference to sources.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3la6z7jpsgj2p
Skall man vara petig, och det är väst, så detta på ryska mark som Ukraina invaderat så man kommer nog inte höja rösten för detta.
Ukraina får helt enkelt släpa med sig några krigsfångar in i Ukraina till någon skylt med ortsnamn på och posta på twitter.
Men man kommer att säga att det nog är helt ok för Ukraina får skjuta på dom. Sedan händer inget mer.
Precis
Folkrätten måste ge Ukraina rätt att bekämpa alla som deltar i det folkrättsvidriga angreppet på Ukraina, oavsett om de befinner sig i RU eller är i Ukraina. På samma sätt får NK numera anses vara krigförande part på moskvas sida. Om nu väst funderar på att vara petiga…men så petiga vill väst nog inte vara tyvärr.
Oj vad många stavfel, google translate går inte att lite på längre
Du glömde byta ditt ryska konto, dvs handhavandefel 😉
11:30 Finska Fazer som inte finansierar Rysslands krig i Ukraina lanserar sin presentask Fazer Klassiker som man med fördel kan ge bort som julklapp till personer som gillar kakaomassa och socker istället för den sk Alladinasken från krigsfinansierande Mondelez.
Även Anton Berg har helt okej chokladaskar utan blodsmak.
Positivt!
Även om Grikin mfl tagits bort och man tar i ordentligt mot uppstickarna så förekommer ironisk kritik
Right wing pro Russian blogger calls out the MoD for its obvious lies about Russian successes in Kursk
Översatt text
https://x.com/FreudGreyskull/status/1853719184267747693#m
11:07
DeepstateMap visar på ryska framryckningar både söder och norr om Kurachovefickan
Det är inget som syns om man inte zoomar in jättemycket.
De strategiska punkterna är eller kan vara viktiga, men att tappa några ytterligare kvadratmeter kommer inte att ha någon betydelse vid en fredsförhandling.
Har man brutit igenom södra fronten?
Godmiddag! Vi fortsätter att stötta! 🇸🇪💙💛🇺🇦
Snart är det vinter och kallt!
Lanner Socks skänker (enligt webben, jag har ingen koppling till det företaget, annat än som nöjd kund med varma fötter) nu TVÅ par sockor till Ukrainas försvarare för varje sålt par sockor.
https://www.lannersocks.com/category.html/ukrainasockan
Även de tunnare strumporna är supersköna såklart.
Är väl försent för farsdag-present, men man kan ju ge presentkort med senare leverans.
Eller julklappstips.
Varma strumpor behövs till försvararna. Rekommenderar dessa från Lannerssock, de tillverkar även strumpor till Svenska försvaret.
Kineserna verkar läcka bilder som ett såll på Su-57.. inte direkt smickrande bilder heller.
https://x.com/zloy_odessit/status/1853711690979811467
🤣🤣🤣
Men, som sägs i en kommentar till bilderna:
In fact, such machines are shelling at least the south of our country and it doesn’t matter that it is not finished or not completed there, when the X-59/69 from it flies into a residential building once again. We continue to laugh.
https://x.com/bndo42/status/1853712728822562951
Ironi ändå.
Den klarar inte att flyga dit för egen maskin, utan behöver dessutom lifta med en ukrainsk kärra för att ta sig dig. Ska de bogsera runt den på samma sätt som Armatan också…?
Nåja, flyger gör de nog, och bombar, men är väl inte värre än SU-34, så länge UKR ändå inte får jaga dem…?
Jag läste den polska artikeln om Nabiulina.
Den är främst fokuserad på vad de s k oligarkerna tycker och tänker om Centralbankens räntepolitik,och deras ” tänk” baseras till stor del av egenintresse.
Vad nog de allra flesta av dem vill är att få slut på kriget och allra helst av allt få tillgång igen till sina infrysta pengar och fri access till världsmarknaden.
De vet vad de behöver göra då. Döda Putin, merparten av hans gäng och avsluta konflikten.
Om viljan finns så -kör bara 💪 var inte en fegisogliark!🤣
Ja, men då dyker nästa problem upp. Vem ska ta makten efteråt? De som har möjlighet lär vara generaler inom armén eller fsb. Inget av dem lär vara favoritalternativ för oligarker som vill ha någon form av fritt näringsliv.
Någon form av fritt näringsliv innefattar väl korrupt näringsliv !
Jag läste just det här i Sofi Oksanens bok ”I samma flod — Putins krig mot kvinnorna”:
”Otaliga gånger under det gångna året har jag hört folk önska att Putin bara skulle trilla av pinn, ju förr desto hellre. Men att tyrannen plötsligt föll ifrån eller råkade i koma skulle inte ändra den ryska grundlagen. Med den har Putins regim skaffat sig en livförsäkring och tryggat sitt politiska arv.”
Hon beskriver hur medan vi i väst var upptagna med coronaviruset Ryssland passade på att ändra sina grundlagar. Man fick folket att folkomrösta ja till grundlagsändringar, där löften om förbättringar i löner, pensioner och sådant framhävdes — men listan av ändringar ”fyllde tre hela tidningssidor” och innehöll givetvis annat. ”Man har ”förvandlat grundlagen till ett vapen och införlivat det officiella ryska minnesnarrativet i konstitutionen”.
Så när Putin dör är grundlagarna som legitimerar alltihop med ”russkij mir” kvar.
Det bör de inte få förrän ryssland är utsvultet, styckat och infruset är min bestämda mening.
UA motanfall
https://x.com/noelreports/status/1853706822281998702?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Ser att Erik14 postat redan 👍
Erik14 kan ha utlovat postning redan under gårdagstråden 😉
Rapport från 🇸🇪Krigare idag Ri tappar fart i Donesk
Länken https://blogg.svenskkrigare.com/2024/11/05/situationen-pa-donetskfronten/
Visst är det otroligt att Putin kan eskalera med att dra in N-K som krigförande part utan att det stöter på något konkret motstånd eller åtgärder från väst.
En orsak till det är förstås tajmingen – valet i USA gör dom helt tandlösa i kombination med ovilja att ta initiativ (och viss trötthet) i Europa.
Och som också diskuterats på bloggen har ryssland som “förmildrande omständighet” dessutom Kursk där de kan dra nytta av N-K köttvågor utan att beskyllas för att uppträda på Ukrainskt territorium.
Man får helt enkelt konstatera att Putin kan spela schack han också.
Men samtidigt känns det ju som N-K i Kursk borde kunna utnyttjas betydligt bättre av Ukraina & vänner i PR syfte.
NAFO och övriga som jobbar på tangentbordswarrior-avdelningen kan ju ta fasta på det.
Narrativet bör ju vara att “RYSSLAND INTE KLARAR AV ATT FÖRSVARA EGET TERRITORIUM utan hjälp från Nordkorea!”
(lägg till “precis som man inte klarade av att kasta ut tysken utan Amerikansk lend-lease” för maximal provokationsfaktor)
Det är ju faktiskt en ny lågpunkt för Putin. Samtidigt som den ryska ekonomin når nya bottennoteringar.
Bottom line i all komunikation borde vara: Putin är en förlorare som egenhändigt har orsakat Rysslands kollaps och dragit landet tillbaka till 90-talets kaos.
Putin är en loser 👎
Putin är en loser 👎
N-K försvarar RU på dess territorium så kan Ukrainas allierade försvara dem på UA territorium. P-N har själv öppnat den dörren..
Putin är en loser. En nolla. Har just inga kort kvar att spela ut. Ryska soldater börjar visst ta slut så då slänger man in några nordkoreaner istället, kom och delta i lämmeltåget över kanten här. Men vad f-n uppnår han, förutom att folk dör och saker går sönder? Han tänker visst bara hålla igång det här projektet bara för att, tills han själv dör eller något sådant.
BBC berättar mer om de mystiska paketbomberna som det rapporterades om tidigare i höstas. Ett antal budfirmor i Polen, Tyskland och Storbritannien har råkat ut för att försändelser exploderat eller börjat brinna. Polska åklagare hävdar att fyra personer gripits och att bakom allt ligger den ryska militära underrättelsetjänsten GRU. Paketen som exploderade i Tyskland, Storbritannien och Polen var tester inför de verkliga målen som ska ha varit flygplan mellan Europa och Nordamerika. Minst två bomber skulle ha exploderat på flygplan om inte slumpen gjort att de inte brann av.
https://www.bbc.com/news/articles/c07912lxx33o
Aaaaartikel 5 ✊✊✊💥💥💥
Minst 4,5 ivf 👌
Ekonomikanalen skrev om det igår (källa Wall Street Journal)
https://efn.se/uppgifter-rysk-sabotageplan-mot-flyg-till-usa
Pressen i allmänhet har mest USA-valet i stora rubriker just nu, men det kommer nog snart i etablerad press också.
” Europeiska myndigheter tror sig ha kartlagt incidenterna och uppger att det handlar om elektronisk massageutrustning som försetts med ett brandfarligt material innehållande magnesium. Tillverkningssättet ska ha lett till slutsatsen att de utgör en del av en bredare rysk operation.”
Jag tror inte BBC nämnde den sista meningen där. Bra att få veta vad de grundar misstankarna om RU på: tillverkningssättet.
Elektronisk massageutrustning som brinner av vid fel tillfälle … Mycket ryskt. GRU måste vara gröna av avund när de såg vad Mossad gjorde med personsökarna i Libanon.
11:52. Ja ja ja ja ja!!! Gör
Det!!! Skjut ner allt ryskt som rör sig
Bara gört!
Svenska kustbevakningsfartyg och skyddsmasker till Ukraina verkar vara ett nytt stödpaket som presenterades idag.
https://www.facebook.com/share/p/f21vgABSWVxSx2Vi/?mibextid=WC7FNe
Skyddsmasker — det får mig att minnas den här som jag läste igår, på Kyiv Independents instagram:
Russia’s use of unidentified gas surges on the front line, Ukraine lacks detectors
https://www.instagram.com/p/DB6sETVRsxs/
Ur bildtexten:
“Of the 323 recorded cases of Russia’s chemical attacks in October, nearly all except 15 incidents were “unidentified”
Expressen: Sverige ökar samarbetet med Ukraina.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sverige-okar-samarbetet-med-ukraina/
”Sverige och Ukraina ska öka samarbetet inom civilskydd för att bland annat stoppa hybridhot.
Det meddelar ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin på plats i Ukraina.
Samtidigt skänker Sverige två fartyg och 40 000 skyddsmasker till Ukraina.”
SVT om stödpaketet.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=b8a3da8ba5a1e68bd14335adf5d6d460
@LW “DeepstateMap visar på ryska framryckningar både söder och norr om Kurachove”,
men varför stava namnet på annorlunda sätt än vad just DeepStateMap gör?
Det skulle underlätta betydligt om alla använde samma stavning på orter som DeepStateMap, vilket då också gör det betydligt lättar att orientera sig och hitta.
T.ex. “Kurachove” som på den Ukrainska DeepStateMap heter Kurakhove,
eller “Zaporizjzja” som på DeepStateMap heter Zaporizhzhia (vilket även Kyiv Independent skriver)!
https://deepstatemap.live/en#13/47.9928514/37.2937560
Det är ju svensk (Kurachove) respektive engelsk (Kurakhove) translitterering från kyrilliska alfabetet. Håller med om att det blir rörigt eftersom det mesta här väl utgår ifrån engelskspråkiga källor. Jag föredrar nog själv att så långt det går använda svensk stavning, som LW, men det kräver lite tankearbete ibland.
Engelsk – svensk translitterering
kh – ch
ch – tj
zh – zj
y – j
Finns fler skillnader, men det är några av dem iaf. Kherson-Cherson, Kharkiv-Charkiv, Chornobyl-Tjornobyl osv.
Tack! Detta kommer att underlättar för mig att hitta i DeepStateMap !!!
Fortsätt bojkotta Marabou, med sloganen Mmmm murderer….
Finns som sagt en ny julchoklad från finska Fazer att köpa istället som INTE krigsfinansierar Ryssland.
Artikel från sept men ändå aktuell.
https://www.svd.se/a/lwvq73/fortsatt-att-bojkotta-marabou-skriver-debattorer
Mmm… moskva.
Brukar jag köra med.
@PERRA!
Anders Åslund bekräftar väl att det finns rykten om en förestående palatskupp på centralbanken
Finally, Russian economic policy discussion has come alive. After Chair of the Central Bank Elvira Nabiullina raised the interest rate to 21% – inflation is 8.7% year over year, so the real interest rate is extremely high at 12%
https://x.com/anders_aslund/status/1853124280776544427#m
Och det finns ett och annat högdjur med i tråden, som tex Deripaska, Tjemezov och Mordasjov.
Now, 3 top Russian oligarchs have come out protesting against this high interest rate. They are Oleg Deripaska (who is rather outspoken), Alexei Mordashov & Sergei Chemezov, CEO of Rostec. They claim these rates will cause mass bankrutpcies & want to oust Nabiullina
Kommande löpsedlar “Räcke gav vika, 3 döda i fallolycka”
Eller “Delade kalsong, 3 döda”
Är det Deripaska som “äger” vår aluminiumfabrik? Om han råkar trilla ut genom ett fönster är det ju ett bra tillfälle att förstatliga just den fabriken – eller?
Ja, där ser man!
Den som verkligen räknas av de nämnda är Chemesov, Deripaska och Mordashov väger inte ens tillsammans lika tungt som just Chemezov
Chemezov är en silovik, inte bara något som i sammanhanget är en vanlig s k ” oligark”.
Visserligen är Chemezov rik som attan, men han tillhör järngänget och känner Putler väl sedan 40 år
Jag brukar benämna en del av den där pöbeln som Putins polare.
Och den där rackaren var väl KGB.are och med i Dresden ?
I Dredsen fanns också Matthias Warnig Nord stream,
Putin- och Eon-polare.
Inga korgossar.
Åslund verkar, till skillnad mot många andra, tro på ryssarnas officiella inflationssiffror.
Äntligen något som många kan enas om. Sparka Nabiullina! Hon vill ju själv gå i pension, oligarkerna vill se henne gå, och med tanke på att hon verkar ha gjort ett bra jobb att hålla rysk ekonomi från att kollapsa borde vi i väst också glädjas om hon får silkessnöret.
Former Raytheon official confirms transfer of 🇹🇼Taiwan’s MIM-23 missiles to 🇺🇦Ukraine with 🇺🇸US approval.
https://x.com/front_ukrainian/status/1853766685741789235#m
Perfekt 👌
LW 13:49 Men va fan!!! 🤬
Uruselt!! 🤬
Kan inte någon antälla den där afrikaflyktade ingenjören och ge han (mr B) en smäll på truten!
Alla drog till USA valvaka-inlägget kl 13:37 va? 😂 Jag försöker hålla ställningarna här då, men valet fyller just nu halva flödet hos all onlinepress också
Erik14 sköter Twitter-bevakningen i alla fall, puh!
jag började läsa din gulkommentar och då startade visst obstinat yttrandebehov, men av någon anledning kom det av sig 😉
😂 Tur för mig att att jag kom på mig själv i tid! Insåg att det var förmätet av mig
Allt är lugnt och fint 😉
Eftersom jag är ointresserad av spekulation och föredrar fakta fokuserar jag nog på den här tråden fram till imorgon bitti när det kanske går att skönja ett valresultat. Just nu känns det mest som att det är rundgång med samma spekulationer om igen, och vi kan som bekant inte påverka ett dugg hur valet utfaller.
Ja, vi är ju bara åskådare och det blir som det blir.
Nä, skrik högt vilket sk/tst#vel T rumpen är, så kanske det hörs över
Atlanten, och så röstar folket BLÅTT!
Ska vi inte hojta “gå och häng dig, k*khuvud!” österut istället?
13:49 ×=¢¥€|¢÷=¢=!!! #+&_#55&(! Gaah! Så extremt jobbigt om det ryktet stämmer, jag hoppas innerligt att det är desinformation. Det är lika irriterande som svärföräldrar som stödjer giftemål bara de först får kastrera sitt barn.
Lite tidigt att för att veta, skulle gärna ha lite mer på fötterna. Jag avvaktar med att byta fot en stund till men mitt Biden/USA-kramande börjar kännas lite tungt nu.
Är det desinformation är den effektiv, och den öppnar avgrunder.
Lite svårt att tro. Men vi får se, det visar sig med tiden.
Instämmer med din upprördhet över om detta verkligen är fallet – helt otroligt dåligt av Biden-administrationen i så fall.
🇰🇵 Foreign ministers of G7 countries, together with representatives of 🇦🇺Australia, 🇳🇿New Zealand, 🇰🇷South Korea and 🇪🇺EU, expressed serious concern about the presence of North Korean troops on the territory of Russia.
❗️”We are working with partners on a coordinated response to this new development.”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3la7bzjvesm2u
Hoppas de skyndar sig då. Nato ska ju ha möte om det först ”nästa vecka”, tyckte jag att jag läste nånstans nyss
Tar nog tillbaka. Det var LW som skrev om Natos möte nästa vecka, men det var kanske inte specifikt pga NK ”11:52 Polens utrikesminister uppger att Nato ska hålla ett ministermöte nästa vecka där man ska diskutera möjligheten att skjuta ner ryska robotar över västra Ukraina rapporterar Ukrinform.”
” expressed serious concern”, nu kommer det att hända grejer! Eller?
Precis!
Jag tror det blir ett hårt uttalande där man säger att det är väldigt obra det ryssarna gör och att dom helst borde sluta.
Nåväl, ska jag vara positiv-positiv så kanske man kan tänka man får skjuta ner robotar som närmar sig polska gränsen , och är väldigt nära, med riktning mot Polen osv
Jag håller tummarna, men har även läst detta.
“Zelensky wants Poland to shoot missiles over Ukraine, which means he wants Poland to enter the war, which means he wants Poland to be at war with Russia,” said Gawkowski, who also serves as the digital affairs minister for the co-governing Left coalition.
https://kyivindependent.com/zelensky-wants-to-drag-poland-into-war-with-russia-polish-deputy-pm-claims/
Om Polen skjuter in missiler på Ukrainskt territorium är det väl möjligen Ukraina de kommer vara i krig med? 😁
Vad Polen gör i Ukraina har ju inte Ryssland med att göra.
Gawkowski sa också, enligt SVT, att Ukraina är otacksamma:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=a433a1fb1fb6ad16dcac6db2152e5130
Men i början av september sa polske utrikesministern Sikorski till Financial Times att ”Poland has ‘duty’ to shoot down Russian missiles over Ukraine” https://www.svt.se/nyheter/utrikes/polske-utrikesministern-var-plikt-att-skjuta-ner-dronare
Det kommer väl såna där utspel då och då från vissa håll i Polen som anklagar Ukraina för att vara otacksamma, men vi vet ju sedan polska valet när-det-nu-var att det finns meningsskiljaktigheter. Och ”någon” vill förstås att det ska vara spänt länderna emellan.
Meningsskiljaktigheter internt i Polen, menade jag.
De kanske kan sjunga “They shall overcome”
🇵🇱🇺🇦 As of the beginning of November, more than 500 applications from 30 countries of the world have been submitted to the Ukrainian Legion – a military unit currently being formed in Poland from among Ukrainian volunteers living abroad.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3la76iwqtbf27
🇰🇵 North Korean soldiers fight in Russian military uniforms, they are taught to use, in particular, FPV-drones and “Lancets”, – head of CPD Kovalenko.
❗️”In the future, Putin plans to send Russian UAV instructors directly to North Korea for training”, he added.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3la73qmoxqn2w
Gregg idag
05.11.2024 uppdateringen. Google map avslöjar ideligen våra positioner och var vi har våra patriot system. Finns det ingen i detta företag som kan använda huvudet? Det senaste som avslöjats i detalj är Kyivs flygfält Juliana där man i detalj ser var vårt luftförsvar är placerat. Nu har vi tvingats omgruppera och det tar tid att bygga upp goda positioner.
Uppe vid Kharkivs norra front, vid Hlyboke, har de våra lyckats driva turisten tillbaka några positioner. Även vid Vovchansk håller vi största delen av det före detta samhället. Vi borde ha drivit dem tillbaka över gränsen i detta område före vintern men lede fi har sänt förstärkningar hit.
Vid Kursk fortsätter striderna och för att överhuvudtaget kunna driva oss tillbaka måste turisterna förstärka betydligt mer än de gör. De har ca 80.000 soldater i området så dessa är borta från östfronten och vore ett stort hot mot Sumy om vi inte hade de styrkor vi har här.
Norr om Kurakhove har man nu rätat ut frontlinjen och vi har dragit oss tillbaka från de inbuktade fickorna. Det betyder att vi givit upp Stepanivka Hårda strider fortsätter vid Kurakhove där vi förstör tank efter tank samt BMP efter BMP. Högen av turistlik bara växer, dessutom plockas de inte upp.
Detta område som man nu strider på är ca 30 km fågelvägen från Pokrovsk. Detta visar att turisterna INTE kan ta Pokrovsk med de resurser man har utan koncentrerar sig på små samhällen och öppna landskap i syfte att samla km2. Samtidigt sliter och förlorar man manskap och materiel, vilket i sin tur betyder svagare enheter som absolut inte kan erövra Pokrovsk eller annan ort av samma storlek. Turisterna har satsat stort på attacker före USA presidentvalet, efter valet blir det vår tur.
Nu kommer det även mycket goda nyheter för den Ukrainska vapenindustrin. Man har etablerat en fond där de företag som blivit accepterade av försvarsministeriet för deras produkter skall få förmånliga lån. Detta ger nu möjligheter till att utveckla effektivare vapensystem och massproduktion. Naturligtvis finns det risk för korruption men NABU har säkert både ögon och öron öppna för denna risk.
Låt oss tala lite om Krim, eftersom där har under 1 år skett väldigt mycket. Turisternas Svartahavsflotta har ju lämnat halvön redan och nu flyr 10.000 tals invånare. Våra attacker har resulterat i en panikstämning och vetenskap om att Ryzzland inte kan försvara halvön i det långa loppet. Årets turistsäsong var för Krim en katastrof vilket förorsakade massiva ekonomiska förluster för turistsektorn. Även de höga militärerna har sänt sina familjer över till det ryzka fastlandet. Prishöjningarna har fört befolkningen till ruinens brant och vintern blir svår att överleva. Vi kommer dessutom att få se flera operationer från vår sida med att slå ut alla underhållskonvojer varför läget blir ännu värre.
I själva Ryzzland har man nu även beslutat sig för att avsluta alla subventionerade lån för husköpare, vilket i klarspråk betyder att de som har bostadslån från och med nu betalar gängse marknadsränta. Den räntan är nu 21%+ bankens marginal, dessutom väntas den stiga ännu mer. Som alla förstår kommer det att bli en våg av personliga konkurser, nybyggandet avtar drastiskt och Moskva samt St.Petersburg får ÄNTLIGEN känna av krigets följder.
Vår insamling för att få den fjärde drönaren fortsätter. Kanalen är:
PayPal [email protected]
Tankbataljonens signerade mousserade vinflaskorna ropades in av Anders.
SLAVA UKRAINI
Idag är morrningarnas dag 😠
🇩🇪❌🇺🇦 Suhl cancels partnership with Ukrainian city of Podilsk, – Tagesschau
🤷🏻♂️ Last week, the majority of city council members decided against the offer from Ukraine. The argument was that Ukrainian town twinning could endanger the existing partnership with the Russian Kaluga.
Märkligt att inte partnerskapet med Kaluga avbröts för, säg, två och ett halvt år sen…
Suhl ligger i prorysk del av landet om jag inte misstar mig
Fd DDR. Ränderna sitter i.
Tysk kaviar står nog inte högt i Kursk
Fint instagraminlägg
https://www.instagram.com/p/DBzHZyANU8O/?igsh=cm43bGhzazZicmlq
Ljud på 🔔
I Sveriges Radio Ekot kl 14 rapporteras om stödpaketet.
Inslaget innan berättar att en man som leder ett nätverk som i flera år spridit uppgifter om skyddsobjekt och dömts till fängelse i tingsrätten nu har frikänts av Hovrätten.
Åklagaren är förvånad över att Hovrätten frångått bedömningen som gjorts i ca 20 tidigare mål, där man bedömt uppgifterna sammantaget. ”Rätten menar att det inte går att kalla uppgifter för hemliga om de inte var och en för sig är det.”
https://sverigesradio.se/avsnitt/2475718
Det låter som en synnerligen märklig bedömning. Nu vet jag inte exakt hur bedömningen av (den idag förvisso förlegade) klassningen Hemlig ser ut, men åtminstone tidigare när vi hade Hemlig och Kvalificerat Hemlig förekom det att viss information i mindre avsnitt kunde vara Hemlig, men om flera såna avsnitt kombinerades kunde helheten klassificeras som Kvalificerat Hemlig.
Det påverkade t.ex. vissa områden inom försvarsindustrin som ibland behövde hantera data och bara hade behörighet för Hemlig, så man fick ibland vara noga med att avlägsna viss data innan annan fördes in i ett system för att inte något skulle råka bli Kvalificerat Hemligt och personalen därmed obehörig att hantera systemet.
Det känns ur det perspektivet inte orimligt att resonera som åklagaren gjort, och bara för att något inte är formellt hemligt behöver man verkligen inte vara så omdömeslös att man delar information hur som helst.
Hovrätten har aldrig lagt ett pussel 🤔
Det känns mer och mer som att USA gör sig omöjliga som leverantör i kritiska vapensystem. Frågan är hur mycket de bilaterala avtalen med våra grannar är värda om vi inte kan bistå med materiel.
Kommer vi få flyga in JAS för att understödja Finland i händelse av ett Ryskt anfall eller är det bara så länge dom flyger med svenska piloter under svensk flagg?
Kommer länder kunna slå mot fienden på dennes mark när denna fiende är Ryssland?
Kommer USA ens stödja artikel 5 vid hybridanfall mot annat NATO-land, t.ex. när det dyker upp “små gröna gubbar” och, om inte, får det anfallna landet då ens använda vapen med amerikanska delar utanför landets gränser?
Utan att vara expert eller ens speciellt kunnig inom området så anar jag ändå att det letas febrilt efter alternativ till “made in USA”. Jag tror till och med att skadan redan är skedd. I framtiden kommer det nog inte bli så attraktivt med amerikanska komponenter i egna produkter som kan tänkas behöva användas utanför det egna landets gränser. För de mer moderna vapnen med mycket inbyggd teknik, typ F35, så skulle jag nog även börja oroa mig över inbyggda funktioner för geofencing..
Jag tror du har rätt.
Omfattas min revolver Colt Navy 1851 också av Onkel Sams idioti?
Undrar om utifall att det skulle finnas skadedjur i trädgården.
Så länge du skjuter råttor är det ok, men siktar du på Pruttlerister riskerar vi ju att eskalera! 🤣
Hur ser jag skillnaden på båda målen?
Vi undviker redan idag amerikanska komponenter eftersom ITAR ställer till besvär. Det är sällan problem att hitta alternativ, eller att utveckla alternativet själv. Amerikansk “high tech” är inte särskilt avancerad, även om amerikaner tror det. Amerikanska komponenter väljer man när de är mest prisvärda. Om vi vill ha vapen helt utan amerikanska komponenter så blir de något dyrare och i en konkurrensupphandling innebär det att man förlorar affären. Det fungerar alltså inte för industrin att självmant plocka bort allt amerikanskt. Det måste vara ett krav från kunden.
Här måste man skilja på olika saker. Att USA tycks hävda sin rätt att stoppa vidareexport av amerikanska vapen, och att de sätter restriktioner för hur vapen de ger som bistånd skall användas är inte samma sak som att de skulle kunna sätta begränsningar för om och hur en köpare av amerikanska vapen får använda dem. Självklart kan t.ex. Svenskt stridsflyg använda sina amerikanska robotar även i Finskt luftrum, eller bomba mål i Ryssland med amerikanska bomber (jag förutsätter här att krig råder och att vi följer krigets lagar).
Så långt den formella biten. Sedan finns alltid de mera subtila styrningarna. Säg att USA inte vill att en GBU-12 ska råka träffa hamnen i Baltijsk. Då finns alltid möjligheten att säga till Sverige “Ja, ni får såklart bomba vad ni vill, men vore det inte tråkigt om er framtida leverans av AMRAAM-robotar skulle ställas in?” Man kan tycka vad man vill om att den starkes rätt råder, men det ändrar inte detta faktum.
Vill man ha full handlingsfrihet med sina vapen måste man tillverka dem själv. Problemet är att vapenutveckling är så rackarns dyrt att endast stora aktörer har råd att konkurrera i teknikfronten. Sverige kan ligga långt framme på en handfull områden, men inte alla. Samma gäller för alla Europeiska länder, även till viss del stora länder som Frankrike, UK och Tyskland.
Lösningen borde kunna vara Europeiskt samarbete, d.v.s. att vi tillsammans producerar hela skalan av materiel som behövs, och styr våra Försvarsmakter att i första hand handla Europeiskt, så att våra tillverkare kan få lönsamhet i större serier, och vår produktionskapacitet utökas. Det förutsätter att vi kan hitta regelverk som garanterar alla deltagare tillgång till den tillverkade materielen, och en gemensam syn på exportfrågor.
Det löser inte med automatik problemet med leveranser till Ukraina. Det kräver fortfarande att deltagarna beslutar att tillåta leveranser. Lösningen kan vara att Ukraina bjuds in att delta i samarbetet. De tillverkar ju redan mycket bra utrustning, och blir på sikt en viktig tillgång. Däremot kan med fördel Ungern hållas utanför – så länge som de spelar på andra laget.
Sveriges Radio P4 Blekinge säger att det är oklart om det är fartyg från Karlskrona som ska ingå i stödpaketet
https://sverigesradio.se/artikel/nytt-stod-till-ukraina-tva-fartyg-skickas-fran-kustbevakningen
13;49 men vad tusan är det som pågår???!?
Vi behöver verkligen skapa egen krigsindustri som inte har något med usa att göra.
Instagram minne från 2022
”Ukraine must ….
https://www.instagram.com/p/DB-DK8tM48L/?igsh=a3dteXc3bm5jY280
Smörbrottsligheten skenar i Ryssland.
“A store called “Milky Place” in Yekaterinburg was targeted – the assailants took all the butter, a few chocolate milkshakes and some cash from the register.”
https://x.com/Gerashchenko_en/status/1853798970801213559
Det går riktigt bra nu.
Gripen till Colombia
Hörde det. Nu är det inte många flygplan, men det kan bli ett SAAB kluster där nere. Om inte Ryssland eller Kina tar sig in.
Det är ju uppenbart för alla att USA lägger handelshinder på SAABs export. Både av ASC och Gripen.
Nu är länken till reportaget på Ekot borta…
https://sverigesradio.se/artikel/ekot-erfar-colombia-koper-jas-gripen
FÖRSVARSINDUSTRI
Källor till Ekot: Colombia köper Jas Gripen
Ljudfil: 2:16 min
Colombia uppges ha bestämt sig för att köpa det svenska stridsflygplanet Jas Gripen.
Enligt uppgifter till flera journalister i Colombia kommer beslutet att tillkännages den här veckan.
Hur många flygplan det handlar om och hur kontraktet ser ut är ännu oklart.
Länk till Expressen:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/uppgifter-colombia-koper-jas-gripen/
Direktsändningen, knappt 11 min
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2491450
Bra för Saab AB – men binder resurser från Saab AB, FMV och FM som kunde ha nyttjats vid en eventuell etablering av flygsystemet i Ukraina…
Jag är tillgänglig.
Ring!
Även i Colombia ser de förstås hur USA håller på och lägger näsan i blöt om hur man får använda sin egen utrustning. Prio 1 är för dem är därmed rimligen att inte köpa amerikanska plan. Prio 2 borde väl vara att i möjligaste mån även undvika plan med amerikanska komponenter – vilket i princip borde tala för franska plan framför svenska. Men de franska kanske var lite för långt från vad de ville ha, i funktion eller pris?
Hur som helst: En bra nyhet, men jag räknar inte hem den förrän det är officiellt (om ens då). När USA sätter käppar i hjulet med sånt här verkar de gärna vänta till sista ögonblicket. (Jämför när Sverige skulle tillkännage Gripen till Ukraina…)
Regardless of the US election results, Putin will continue the war of attrition, – Business Insider
“Peace deal” can only temporarily stop Russian aggression. Putin will stop at nothing to undermine US global power, and the war is one of his ways to do that.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3la7fq767pf2h
Ja, så är det säkerligen!
Putlers agerande hänger nog inte alls ihop med det amerikanska valresultatet!
Putin vinner nog mer på själva splittringen och polariseringen än själva utfallet av valet. Att skapa bråk och allmänt elände destabiliserar samhällena, precis som med t ex P4lestinademonstrationerna och koranbränningarna i Sverige.
Såklart. Splittring tar fokus från den verkliga fienden. Ryssland och Kina, samt Iran och Orbans parti.
När jag skriver länderna menar jag såklart regimerna.
🇺🇦Ukrainian military from the 46th Separate Airmobile Brigade repelled the 🇷🇺Russian offensive in the Kurakhiv direction
film, mild varning då drönargranater släpps på ryssar (svartvitt) men ingen större verkan syns
https://x.com/front_ukrainian/status/1853802484692558161#m
På min bildskärm ser texten MINDRE ut idag än tidigare. Har L.W. ändrat “layouten” på sajten, eller är det lokalt på min dator som det har hänt någonting.
Någon som upplever samma fenomen som jag?
Prova CTRL+0 (noll)
Hej PUNKT och STORT TACK för hjälpen
För det hjälpte, och då frågar jag
varför hjälpte det – vad var det som hände när jag fick tillbaka “layouten” som den var innan!
Du råkade använda zoom-funktionen i din webbläsare. Ofta Ctrl-Plus och Ctrl-Minus, eller Ctrl-Mushjul-upp-ner. Ctrl-0 återställer.
Glömde du glasögonen?
Nej, jag kollade på andra sajter, som jag brukar besöka –
och där såg det ut som tidigare!
Ser normalt ut för mig.
Du har flaskbottnarna på dig?
Jepp!
Hej PUNKT och STORT TACK för hjälpen
För det hjälpte, och då frågar jag
varför hjälpte det – vad var det som hände när jag fick tillbaka “layouten” som den var innan!
Det är webbläsarens zoomfunktion. CTRL+ zoomar in CTRL- zoomar ut och CTRL0 återställer normalläget – 100%.
MYCKET BRA!
TACK!
Har du rullhjul på musen brukar det även fungera bra att hålla nere CTRL och rulla upp eller ner för att zoom in och zooma ut.
Det är bra grejer det!
Men Har ni provat shift + scrollhjul?
Panorerar sidled i hissarna.
Har man stora excelblad och rör sig mycket upp ner och i sidled är det ”da shit”
😮 Måste prova!
13;49, men vafan, jag börjar bli lite lätt trött på detta nu 😐
När jag tänker på USA så kommer Magnus och Brasses svordomsvisa upp.
Din satan
Satan
Du din satans, helvetes jävla skit
(Din jävla skit)
Bonnlurk, läbbiga skurk, ynkliga parasit
Pottsork, snuskiga stork, din ruttna rot är full av kork
Avskum, spattig och krum, du är så jävla dum
Din usla gam, din slemmige torsk, förnicklade, pappskalle skunk
Förbanne mig!
Lägg ägg, slibbiga drägg, skitstövel och bandit
Slashas, ditt vidriga as, piss och pest och senapsgas
Sopprot helidiot, fan vad du bär emot
Din sabla bock, ditt feta arsel, våga dig aldrig mer hit!
Attans skitstropp! Hörru, din sa-a-atans
Helvete
Helvete
Helvete
Helvetes
Helvetes
Helvetes jävla skiiiiiiit!
Mycket passande ljudspår!
😂😂😂
Jag har funderat lite på varför dom inte flög skarpt ännu då dom skulle kommit i somras 😐
Det är lång utbildningstid, men oavsett suger det fett.
Syftet är såklart att minska Ukrainas förmåga att agera offensivt med länkade jaktflyg som F16.
Alltså, med två stycken kan man ha ett i luften nästan hela tiden. Och F16 kommer de ha ett gäng av snart.
Då hade UA kommat mota bort SU34orna som FAB fäller, men det duger inte.
Det är uppenbart att USA inte vill att Ukraina skall driva bort Ryssland ur ukrainskt territorium.
MEN EN STOR BRASKLAPP DETTA KAN VARA DESINFORMATION. SVERIGE SKULLE TROLIGEN INTE GÅ UT MED ATT MAN SKÄNKER TVÅ.
Bara att fråga regeringen vad status är. Kan någon jävla journalist göra sitt jobb?
Det går åt 5 plan om du vill hålls 1 i luften hela tiden. Över tid så krävs det 6 individer.
Alltså, ju mer man hör i den här vägen, desto mer sugen blir man att gå bananas och tota ihop en lång och dolsk konspirationsteori om precis varför våra så kallat “allierade” håller på så här.
Men just nu tror jag att jag nöjer mig med det gamla Kissinger-citatet, som man tyvärr har sett besannas alltför många gånger:
“America has no permanent friends or enemies, only interests.”
Fortsätter de så har de snart bara fiender oavsett…
Snart är Sullivan inte i Vita huset 😀
Kan man lita på att Harris (om hon vinner) inte behåller Sullivan?
Alltså att skicka flyg har varit ett Europeiskt initiativ från början. Jänkarna vill inte och det var öppet gräl på diplomatspråk. Inga skickade F16 är från USA. Nu bråkar dom igen.
Wanna eat and keep the cookie.
Hope they like coockie with surströmming..
Om det stämmer att USA krånglar så kommer det ju inte finnas någon i regeringen som kommer säga så ändå, Bohlin sa ju t ex att det är Ukraina som sagt att dom inte vill ha Gripen.
Med andra ord, vår regeringen framstår hellre som en clowncirkus än säger att USA krånglar.
Men jag vet inte hur det ligger till.
Det var visst Billström, inte Bohlin.
But now Swedish Minister for Foreign Affairs Tobias Billström has said that the decision to stop work on Gripen aircraft came from Ukraine.
“It has nothing to do with the decision by the Swedish government. This decision was brought about because Ukraine reached the conclusion that to bring on board two air fighter systems at the same time, both F- 16 and Gripens, were to be too much.”, he said in an interview with the Voice of America.
https://en.defence-ua.com/news/ukraine_puts_swedish_gripen_jets_on_hold_what_caused_it-11142.html
Det är från i somras och stämmer inte då Ukraina fortfarande vill ha Gripen.
Från september i år:
“Defense Minister Umerov said Ukraine has an agreement to receive Mirage 2000 jets. He added that Ukraine is in talks to acquire Gripen and the Eurofighter Typhoon fighters.”
https://x.com/KyivIndependent/status/1837899878883590638?t=3wcnoiOB1xtaJGsBLGfAsA&s=19
Ah, missade ditt första inlägg, sorry 😀 Precis!
Ooops..
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1853824984394711444
Stabil sjuktransport 😲
för en gångs skull skulle du särskrivit
sjuk transport
En sjukt sjuk sjuktransport!
Som MXT var inne på så glömde jag ett sjuk eller 2.
försök inte, ryssarna lämnar ingen efter sig. Måste vara cirkus-uppvisning a la Belarus, russian style?
🙂
😂
Frågan är om den sårade soldaten ändå hade tur…
Jo, ser nog så ut.😄
Känns ju inte helt OK att bomba sjuktransporter, men å andra sidan så fanns det ju inget rött kors på fordonet.
Hur går det i valet?
Skämt åsido: har det diskuterats här inne att Ukraina indirekt rapporterat 12 nedskjutna plan 22 oktober ?
21 oktober 357 plan
22 oktober 369 plan men man skrev aldrig ”+12” den dagen
Man justerar bara siffran helt enkelt.
Vill man (budanov) låta Ivan undra vilka plan de själva skjutit ned helt enkelt?
😳
Oj det var observant! Undrar vad som hände där
368 sedan 8 oktober.
369 den nionde oktober.
https://www.facebook.com/share/p/158ssy5zDW/?mibextid=WC7FNe
Såg att det var bara den 21 som det rapporterades en oväntat låg siffra….
Då är det väl som vanligt då att när det verkligen skjutits ned något och skrotet trillar ner i ukrainakontrollerat område så rapporteras det som kill, allt annat är rökning, bristande underhåll, red on red, eller annat orapporterbart
Vad är vettigt anta? Gissar att det kan vara bekräftelse på sedan tidigare förstörda plan på ryska baser?
Dsvid D topplock gick just
https://x.com/jurgen_nauditt/status/1853800293042913342?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Fullt förståeligt! Biden är ju helt värdelös. Ju fortare han försvinner från beslutsfattandet, desto bättre. Jävla fegis!🤬
Börjat ju misstänka att det inte kommer att göra någon skillnad när valet är över. Rädd att Biden börjar bli gaggig och räddhågsen och inte vill vara den president som ev. provocerar Putin så pass att det blir ett tredje världskrig.
Även om Harris vinner händer det nog inget förrän nästa år.
Harris avböjde ju t.o.m. att få draghjälp av honom i kampanjandet.
Tar man inte hjälp av sittande president säger det ju en del.
Nu tror jag visserligen inte att det är fullt så illa som det låter med den här nyheten. Bara för att han sagt att han tycker att det räcker med ett plan behöver det inte innebära att han vill stoppa dem. Däremot borde man kunna påskynda ev. tillståndsprocesser om man vill underlätta.
Sen kanske de inte heller gör maximal nytta innan det finns tillräckligt med F-16 i Ukraina.
Blir vi rövkn…..ade av Biden och vågar inget säga?
Känns olustigt det här.
Tror ni det blir restriktioner på våra plan om vi också blir anfallna? Det hade inte förvånat mig.
Nu måste Uffetuffe ta och skita högaktningsfullt i vad Biden säger om svenska vapen även om de skulle innehålla några bitar som vi köpt och betalt för som är amerikanska. Syna bluffen!!!!!
Viking eller toffel. Själv skiter jag högaktning fullt i vad dom säger.
Varför vi inte får skicka gripen..
Det kommer att visa att den är överlägsen🤷♀️
https://www.saab.com/sv/newsroom/press-releases/2023/saab-pilot-vann-pris-med-gripen-e-pa-flygshowen-riat
Det här med att behöva be USA om lov är ett stort problem. Säg att USA drar in eller ned stödet. Finns det något som Europa kan skicka dit ens? Dags att syna det där. Om några NATO-länder struntar i det av angivna anledningar, kommer USA verkligen att vägra exportera dit? Säg om det är Sverige, Nederländerna, Storbritannien…
Det spelar ingen roll. Europa måste ha europeiska vapen framgent. Vi kan inte chansa.
Allt i egen regi. NUU
Hangarfartyg Gripen G/H Kluster. Allt. Nu.
Kommer smitta av sig på amerikanka statsobligationer. Europa köper guld istället som stöd för guldeuron.
Det har mest varit korta notiser om Ukraina i svensk media senaste dagarna, men nu finns det en lite längre med Joakim Paasikivi på TV4 nyheter
https://www.tv4.se/artikel/1yqYHndFOEiGioi0imsmr3/varnar-foer-rysk-storoffensiv-i-ukraina-pokrovsk-kan-bli-avgoerande
🤬💔 Russians shot 6 Ukrainian prisoners of war in the Pokrovsk direction!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3la7t62gx4n2h
De satans djävla fan slemgnomerna.
Döda dem allihopa. NUUUU
Man undrar ju hur ondskans axelmakter redan infiltrerat väst.
Fan fan fan
🤬🤬🤬
Ingen Gripen.
Ingen ASC890.
Kanske en ASC.
Fy. Fan.
Fan sa Bull 😡
Det är nu det visar sig vara en långtidslösning utveckla OCH behålla så mycket man bara kan på egen hand.
Ja, när vi närmar oss tillräcklig egen kapacitet kan vi ju skänka även sådant med amerikanska komponenter.
Om de inte innehåller killswich eller kräver frekventa uppdateringar.
’Skänk hälften och beställ dubbelt så mycket nytt’ kan bli verklighet.
Men det lär väl dröja.
21 % styrränta i barbarriket.
Hur utbrett är ägande av egen bostad i RU?
Och hur påverkas hyrorna för övriga?
Det här har potential!
🤣🤣😀
https://x.com/gideonrachman/status/1853838042194235420?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
“Kolla den här dejtingsajten xhamster! Kim hade rätt, de är ju helt galna i väst!”
😂
Bomba med klassisk porrtidning.
Sedan eldöverfall.
Ingen springer fort med byxorna nere.
Schweizarna valde RCH 155 på Piranha fordon. Piranha är ett fordon schweiziska Mowag har designat och tillverkar så det var inte så otippat. RCH 155 är nog också ett utmärkt artillerisystem, något Ukrainka kommer få en hel drös av framöver, tror det är 36 st ifrån Tyskland, fabriksnya.
To shortlist the options, armasuisse invited manufacturers to submit proposals based on military specifications. By 2022, two systems were chosen for further evaluation: the Archer Mobile Howitzer from Sweden’s BAE Systems Bofors AB and the RCH 155 AGM Artillery Gun Module from Germany’s KNDS Deutschland, tested on Boxer and Piranha platforms.
https://defence-industry.eu/swiss-armed-forces-selects-agm-artillery-gun-module-from-knds-deutschland/
Military support to Ukraine in planning/in execution
(due to security concerns, the Federal Government abstains from providing details on transportation modalities and dates until after handover)
….
Artillery
24 self-propelled howitzers Panzerhaubitze 2000*
36 wheeled self-propelled howitzers RCH 155*
more than 120,000 projectiles 122mm*
more than 200,000 projectiles 155mm*
14 wheeled self-propelled howitzer Zuzana 2* (project jointly financed with Denmark and Norway)
https://www.bundesregierung.de/breg-en/news/military-support-ukraine-2054992
Ber om ursäkt för off topic men eftersom LW inte har någon underkategori “Hur dum i huvet får man bli?” Så hamnar den här.
Fick just upp reklam i mitt facebookflöde. För ett prepperföretag som säljer en liten brandsläckare i form av gulmarkerad handgranat.
Vill egentligen inte länka dom för att ge gratisreklam, men kan ingen kunnig tala om för dom vilken idiotisk och osmaklig ide detta är?
Nordicpreparation heter dom.
@Solelsbil De brandsläckarna är nog ett restlager från Svenskt Militärhysteriskt Biblioteks dödsryckningar. Jag kommenterade i deras FB-flöde att det var …dumt.
Ja, jag såg att det stod att Pennan och Svärdet var leverantör av dom. Såg också att merparten av kommentarerna var tydligt negativa. Tänkte kanske att någon van vid gröna kläder med lite pondus kunde kontakta dom. För egen del hade jag KalleAnkakostym och har bara kastat handgranat en gång 🙂
@Solelbil HV-korpral Anders G säger #Gör om, Gör rätt!” Tror du de blir skrämda till bättring?
Var du naken från midjan och neråt?! 😱
En riktig dununge. 😉 Fast våra kustkorvetter är himla kompetenta för sin storlek. Lastade med många olika vapensystem och kompetent personal.
Oj, jag har alltså citerat tidningarna när det gällde Paludan och dom skrev att han hetsat mot muslimer.
Jag gjorde tolkningen att eftersom dom inte dömde för koranbränningarna men att han hetsat mot muslimer var domen rättfärdig.
När jag nu läser domen så har han alltså bara använt ordet Islam men tingsrätten ansåg att han måste ha avsett muslimer så dom tolkade det som att det han sade gällde muslimer.
Dom har alltså tillskrivit honom något han inte sagt för att kunna döma honom 😲
Tycka vad man vill om Paludan och ett putin-troll är han absolut men den här lagen har vridits några varv för att kunna lagföra honom, en Al Capone.
Det där kan inte hålla i hovrätten….
Det var väl något med ett uttalande typ “Islam är bra på att döda”, som rätten menar att det måste förstås som muslimer, då det är personer som dödar inte en religion.
Sen tror jag mest att det har blivit en samlad bedömning.
Har också tagit del av domen nu, och det finns ju inte en chans att det håller i en riktig domstol. I synnerhet på sidan 36 och framåt börjar det spåra ur när de bedömer honom som infantil och anser att han uttrycker sig obegripligt, och där kommer det riktigt knepiga – att de då lägger andra ord i munnen på honom och dömer honom efter det, och inte det han faktiskt sade.
Här är en annan variant och tolkning 😀
https://x.com/ChangFrick/status/1853853212417376262
Vill minnas att jag gav hen en en chans att hålla sin käft. Men game on.
Jag tror att om inte ryssland besegras i grund i Ukraina kommer det ganska snart att bli nya krigshandlingar mot något annat land när ukrainakonflikten pausats. Orsaken är om inte annat ekonomisk.
30-åriga kriget höll på mycket längre än parterna egentligen ville. Orsaken var att man helt enkelt inte hade råd att avsluta kriget, hur konstigt det än kan låta. Då skulle nämligen soldater avdankas och få ut innestående sold, skulder var tvungna att betalas, officerare skulle ha sin rekompens, etc.
När WWII avslutades gick England in i ett ekonomiskt mörker. USA klarade sig men bara genom genidraget att fortsätta producera och skänka bort överskottet.
Det finns många historiska exempel på att om man har en stor armé och struktur att vidmakthålla den så gäller det att den används för annars blir det farligt för de styrande.
Tänk er ryssland idag. Ekonomin är helt satt på krigsfot. Man producerar mest krigsmateriel. Man har väl en bra bit över en miljon man i grönt totalt och 7-800 000 i Ukraina. Soldater som har fått stridserfarenhet och farit illa. Vi pratar om att den ryska ekonomin börjar haverera men det är min bestämda tro att så länge det är krig kan regimen få ryska folket att stå ut med betydligt mycket mer av fattigdom och elände än många andra här tror. Så länge det är krig kan propaganda och repression hålla det igång.
Om kriget skulle upphöra skulle ekonomin behöva ställas om till civil. Man skulle behöva producera saker med värde. Men nu har man inga kunder kvar utanför ryssland för de tappade man när man ställde om. Produktionsmedlen, liksom kompetensen är föråldrad etc. Det skulle bli massiva konkurser och arbetslöshet även om sanktionerna skulle lyftas. Ekonomin skulle tokkrascha. Folk skulle få det etter värre när de trodde saker skulle bli bra med freden. Samtidigt ska man hemförlova ca 800 000 man till arbetslöshet. 800 000 vana vid våld och med krigstrauman och som skulle känna att de kunde förvänta sig något av sina offer. Inte bara arbetslöshet och glömska. Det finns nu inget krig som kan ursäkta eländet eller mana till patriotiska uppoffringar. Här blir det rejält farligt för de styrande. Hur mycket bättre då att använda sin krigsmakt till något som ger vinst och håller den sysselsatt samtidigt som kriget håller folket på plats. Och vad kunde vara en bättre vinst än att försöka splittra NATO? Winter is coming! Men våra sommarbarn till styrande kan inte fatta det så den kan bli lång och full av skräck.
Men, invänder någon, det här kan ju inte gå i längden. Det kör ryssland i ett bottenlöst hål. Ja, det är korrekt men för det första skulle jag, återigen efter historien, säga att det är fullt möjligt att de styrande i ryssland inte förstår det. Och även om de gör det är det alltid bättre med en katastrof längre fram som kanske kan undvikas än en imorgon som är nästan säker.
Jag återkommer med en analys om hur det kan se ut från vår sida. Den blir inte heller positiv-positiv.
Har flera gånger påpekat att RU måste låta soldaterna anfalla.
För dyrt låta dem vara.
Helst in plundra i Ukraina.
Jo, krig är som ett pyramidspel. Det gäller att fortsätta att expendera annars faller allt ihop.
Expandera, sorry…
Både expendera och expandera funkade bra. 🙂
(Men lite svengelska då, expensives) 🙂
Otäck men rimlig tankegång. Ett alternativ är att man låter soldaterna dö och att hela Ryssland blir en vapenfabrik åt Kina.
Intressant poäng OFredrik. I detta fallet lider dock Ryssland stor brist på arbetskraft, så många av de återvändande soldaterna skulle nog kunna få jobb. Den civila sektorn skriker efter arbetskraft och har svårt att konkurrera lönemässigt med de upptrissade lönerna inom rustningsindustrin.
NU ja. Men alla är överens om att den arbetskraftsbristen är orsakad av krigsekonomin.
Stämmer inte – redan före kriget hade man stor arbetskraftsimport från -stan-länder. Grundorsaken är demografisk, och lägg därtill emigrationen i samband med första mobiliseringen (fler än sammanlagda KWIA) plus förstås förlusterna i kriget.
Börjar det inte bli lite upprepande med statskuppsförsök i Tyskland?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tyska-hogerextrema-gripna-planerade-statskupp
När är det val i Tyskland?
Man hoppas att det kan röstas fram en riktig Tysk som med blicken riktad österut med demokratiska medel sätter landet i full krigsberedskap, hanterar extremisterna ovarsamt med lagar och går all in i Ukraina. Var finnes denna äkta Tysk?
Jag skulle förresten gärna se en dylik Svensk att rösta på i nästa val.
I stort sett obekant med tysk politik. En som har gjort sig bemärkt är Annalena Baerbock, die Grünen – tro’t eller ej. Förefaller vettigare än Ålen, t ex.
Och nog verkar det skaka lite i koalitionen? Trafikljuset kanske ramlar ner.
Men, inte för många val på en gång tack!
Hur göra för att smussla in sånna här’na snubbar i beslutsfattande position i Presidentkabinetten i Vita Huset? Räcker det med lite trixande med passet eller behövs lösmustasch också?
Gabrielius Landsbergis, Minister of Foreign Affairs, Member of Parliament of Lithuania
Gabrielius Landsbergis🇱🇹 – @GLandsbergis
The peacemongers have failed.
Escalation was not managed, conflicts were not contained, people were not protected, laws were not respected. Now I hear victory is “unrealistic” and not even worth fighting for. But I see things very differently, and here’s why. 👇🧵1/10
The messy failure and total bankruptcy of our strategy is hard to watch. In desperation some hallucinate that a “peace agreement” would be achievable, effective, practical and sustainable, a magic wand to make all the bad things go away. 🧵2/10
Some hope a “peace agreement” would not only wash away our sins, but also make people forget that victory has always been possible. Sure, we could have won at any time, even now, but we chose to lose instead. Worse than that, we forced our choice on Ukraine. 🧵3/10
Now is the perfect time to remember the advice of Winston Churchill – We must choose between war and dishonour. We are choosing dishonour, and we will have war. 🧵4/10
We all agree Chamberlain made a mistake when he trusted Hitler to be happy with stealing only half a country. Being kind, we could blame naïveté. But today we cannot claim this defence. Repeating his mistake is a choice, it’s either stupid or cynical. 🧵5/10
World leaders often sit around tables discussing Ukraine without inviting Ukraine. The NB8 countries, sitting on Russia’s border, are collectively the second largest provider of military aid to Ukraine but are sidelined too. 🧵6/10
Much hubris is required in order to ignore the advice of countries with decades or even centuries of experience of resisting the Kremlin, i.e. hundreds of years of crossed borders and broken “agreements”. We don’t enjoy being right about this, we just ask that you listen. 🧵7/10
The “peace agreements” being floated would condemn millions of people to misery, occupation and fates worse than death. Talk of “recovery” is hollow if Ukraine is left vulnerable, waiting for the next attack. Investments will not flow, refugees will not return. 🧵8/10
Failure to defend our fundamental principles would simply project the West’s weakness to all observers, inviting aggression from those who wish to exploit our apparent tendency to abandon non-NATO allies. War will follow dishonour. 🧵9/10
I therefore respectfully ask my colleagues to reconsider the huge benefits of saving our reputation globally by deploying our vastly superior resources to secure victory for our bravest and most capable ally, providing whatever it takes, with no hands tied. 🧵10/10
https://x.com/GLandsbergis/status/1853849440773181576
Landsbergis är klarsynt
Kunde man inte rösta i Landsbergis som svensk Överkung med tidsbegränsad diktatorisk makt så som romarna gjorde i tider av kris?
Han gör ett utmärkt jobb.
Mycket bra sammanfattning. Jag tror budskapet nåt fram redan förut så tyvärr är det nog cynical och inte stupid som råder.
Själv tror jag helt klart på dumhet och den mänskliga förmågan att bortse från hot som inte är omedelbara.
Ledarskapet i vissa länder (hej USA, Tyskland) är helt enkelt för ängsliga att något ska påverka deras ekonomi i första hand inkl sabotageaktioner, och att i förlängningen behöva gå in aktivt med egen trupp.
De kalkylerar helt enkelt med att det är en lägre risk för dem själva med nuvarande appeasement-politik. Säkert rätt i sak men otroligt egoistiskt och inte minst kortsiktigt.
Dessutom finns säkert konkreta hot från Kina om att också gå in aktivt om NATO gör det. Och det är nog främst detta som får USA att hålla igen, inte ryskt vapenskrammel. Jag sätter risken för detta som betydligt större än att man börjar lobba kärnvapen på varandra. Visst skulle Kina gärna ta över hela Sibirien om de kunde vid en rysk kollaps, men kan de ha en foglig Putler på tronen når de i stort sett samma sak men med mycket större säkerhet.
Landsbergis är tydlig. Bra ledare i dessa tider. Fler som han.
Han är väldigt bra. Här är ett klipp från augusti där han pratar med pressen.
”Even though it sounds like a joke, we’re protecting russian skies more. “
https://www.instagram.com/reel/C_QnqMwoVm1/
Gemensamt uttalande från 10 utrikesministrar samt EU:s “high representative”.
“grave concerns” vilket väl är den starkaste formen av handhjärtan som finns att tillgå. Utöver det: “We are working with our international partners for a coordinated response to this new development.”
Kvarnarna mal vidare. Vad kommer ut?
https://www.auswaertiges-amt.de/en/newsroom/news/-/2683242
Arga brev och ängsligt skruvande på stolar.
Ringmaskar!
Vi är kraftfullt oroade 🙄
”Vi kan inte sova om nätterna.”
Intressant intervju med överste de Bretton-Gordon (England, bl.a. expert på kemisk och nukleär krigföring).
Bl.a. om att den ryska användningen av stridsgaser inte uppmärksammas tillräckligt, vilket kan medföra att Putin går vidare med ännu värre gaser framöver. Brist på bra gasmasker i UA.
https://www.youtube.com/watch?v=XT6875u3XaU
Såg det här på Kyiv Independents Instagram igår.
Russia’s use of unidentified gas surges on the front line, Ukraine lacks detectors
https://www.instagram.com/p/DB6sETVRsxs/
Och här är hela artikeln https://kyivindependent.com/russias-use-of-unidentified-gas-surges-on-the-front-line-ukraine-lacks-detectors/
Går bra nu
https://x.com/LXSummer1/status/1853579656697393402
😀👌
I april kommer första RCH 155 levereras, verkar som att det kanske är så många som 54 pjäser.
German Aid to Ukraine
@deaidua
The delivery of the first RCH 155 self-propelled artillery systems to #Ukraine will be slightly delayed. CEO of KNDS Deutschland Ralf Ketzel stated this in an interview with
@hartpunkt
.
The first RCH 155 self-propelled artillery systems will not be delivered to Ukraine until April 2025. Deliveries were previously expected to begin at the end of 2024.
Germany has pledged a total of 54 of these state-of-the-art artillery systems to Ukraine, with deliveries set to continue until at least 2028.
Kan man skjuta ned alla ryska satelliter som behövs för Glonass? Det borde väl krångla till det för dom?
Ett problem är att du riskerar få splitter i omloppsbanan, och det kan bli en kedjereaktion när allt fler satelliter blir skadade.
Man måste bromsa in dom på något sätt så dom kommer ur sin omloppsbana
Svart färg på solpanelerna? Eller EMP?
EMP slår ju ut alla, inte bara ryzens.
Ligger dom så nära varandra?
Det borde gå med baba-yaga
100e Brigaden får Bradleys
MilitaryLand.net
@Militarylandnet
✍️ 100th Mechanized Brigade is the third unit to receive M2 Bradley infantry fighting vehicles. #UkrainianArmy
https://militaryland.net/news/100th-mechanized-brigade-received-bradleys/
Demokrati bygger på medborgares intresse av att påverka sin framtid och delta i den demokratiska processen. De vi kallar deltagande och att ta ställning även om det gör ont, att rösta.
Inte att göra det smidiga och sedan gömma sig bakom begrepp som “jag är inte felfri”.
Sanktioner och bojkott har effekt ekonomiskt, identitetmässigt och symboliskt.
Detta så länge medborgare inte ställer sig på åskådarbänken och skanderar “jag är inte felfri” och väljer det smidiga valet.
Vi är nu inne i fasen där kampen gäller allas frihet, inte det smidigare valet.
Face the facts, göm er inte bakom begrepp som “inte felfri” etc utan ta ställning ända in i ryggmärgen då ni inte saknar ryggrad. Det finns de som offrar sin ryggrad för vår frihet.
Gör detta konsekvent, inte bara när det passar en själv.
Frihet är inte gratis, det kostar och det gör ont att försvara.
Ta ställning, bli felfri oavsett om det rör sig om Zzzarabou eller Zzesla eller ngt annat varumärke.
Allt annat är hyckleri.
Felfria är de som offrar sitt liv för demokrati.
Hur mycket vi än bidrar positivt på olika sätt så är det i benmärgen det framöver avgörs.
Göm er aldrig bakom begrepp som “inte felfri”, löp linan ut och tag ställning.
Enda sättet ✊
Ja. Du har rätt. Vi har tillåtits vara där en ett tag nu. I delirium. Tar man upp kriget i Ukraina (idag) på jobbet eller släktträffar blir det snabbt att någon klipper av och vill byta ämne. Jag är inte poppis på kalas. i står på randen till något okänt och farligt. Det vill folk inte prata om, förutom alla riddarna på denna blogg.
(kanske) nordkoreanerna
https://x.com/bayraktar_1love/status/1853900311771160983
En vidrig syn, på så många sätt.
Russian forces are teaching North Korean soldiers the Russian language at a training ground in Russia
Noel
Naalsios uppdatering ifrån Kursk Oblast och Pokrovsk Raion.
Naalsio
@naalsio26
Pokrovsk Raion offensive equipment loss numbers as of 31 October 2024.
In summary:
1991 Russian 🇷🇺 losses (+72) vs. 430 Ukrainian 🇺🇦 losses (+37)
Spreadsheet showing the losses in detail: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NKsPyUhtaVer8RBbUPOeyD5LL_Clu77FyBxBBEOSPrg/edit?usp=sharing
—————————-
Naalsio
@naalsio26
2024 #Kursk Offensive confirmed equipment losses as of 28 October 2024
In summary:
287 (+36) Ukrainian 🇺🇦 losses vs. 249 (+68) Russian 🇷🇺 losses
Ukrainian 🇺🇦 confirmed losses added since last update:
1 abandoned Unknown tank
1 destroyed BTR-3E
1 destroyed BTR-60PB
3 destroyed CV9040C
2 abandoned CV9040C
1 destroyed FV432 Bulldog
1 destroyed M1126 Stryker infantry carrier vehicle
1 abandoned M113A3
2 destroyed M113A3
1 captured M2A2 Bradley ODS-SA
1 captured VAB
1 captured BRDM-2L1
1 abandoned BRM-1(K) reconnaissance vehicle
3 captured BMC Kirpi
1 destroyed Bushmaster
1 captured Cougar H
1 captured International M1224 MaxxPro
1 destroyed International M1224 MaxxPro
1 abandoned International M1224 MaxxPro
2 captured Kozak-7
3 destroyed Kozak-7
4 abandoned Kozak-7
1 destroyed M1114/M1151 HMMWV
1 abandoned M1114/M1151 HMMWV
1 abandoned M1152 HMMWV
1 captured Oshkosh M-ATV
1 destroyed Roshel Senator APC
1 captured Roshel Senator MRAP
1 destroyed Roshel Senator MRAP
1 abandoned Roshel Senator MRAP
1 destroyed 36D6 ST-68U surveillance radar
1 destroyed 155mm 2S22 ‘Bohdana’ 3.0
Russian 🇷🇺 confirmed losses added since last update:
1 destroyed T-72B3 Obr. 2016
1 destroyed T-72 *
1 destroyed T-80BV
1 destroyed T-80BVM Obr. 2022
1 destroyed Unknown T-80 Obr. 2022 variant
1 destroyed Unknown tank
1 abandoned Unknown tank
3 destroyed BMD-2
2 destroyed BMD-4M
1 destroyed BTR-D
1 destroyed BTR-MDM ‘Rakushka’
1 destroyed BMP-2 675-sb3KDZ
1 destroyed BMP-2(K)
5 destroyed BMP-3
1 abandoned BMP-3
2 destroyed BMP-3 688A-sb6-2KP
1 destroyed BMP-3 Obr. 2020
3 destroyed BMP-3 or BMD-4M
7 destroyed BTR-82A(M)
4 abandoned BTR-82A(M)
3 destroyed BTR-82AT
1 abandoned BTR-82AT
1 destroyed BRDM-2
9 destroyed MT-LB
2 destroyed Unknown AFV
3 destroyed Remdiesel Z-STS ‘Akhmat’
1 abandoned Remdiesel Z-STS ‘Akhmat’
1 destroyed AMN-590951 ‘VPK-Ural’
1 damaged STS ‘Sarmat-3’
1 destroyed EOV-3521 excavator
2 captured GAZ-3308 ‘Sadko’
1 destroyed KamAZ 6×6
2 destroyed Ural-4320
1 destroyed Orion UCAV
Spreadsheet showing the losses in detail: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1IkJH3PEIYFA0zX6JiJg8b5rKQZIZ91Hrli1267OlQWY/edit?usp=sharing
3 förstörda CV90 🙁 Hoppas dom får ersättningsvagnar. Finns något officiellt sagt om det?
Ukraina fick alla våra Strf9040C. De versioner vi har kvar avviker något från C och jag vet inte hur stor betydelse den skillnaden har. C var modifierad för internationell tjänst hade framför allt mer ballistiskt skydd, vilket ökade vikten och alltså var på bekostnad av framkomlighet.
Tveksamt, men det tillverkas nya för Ukraina, helst borde ju den processen ha påbörjats redan H1 2023, istället för 2024, kommer nog dröja innan dom kan levereras.
NL, SE och DK borde bli ca 50 st. Så typ en bataljon.
Skall man vara ärlig så har andra länder varit mycket snabbare på att beställa prylar ifrån fabrik till Ukraina.
Så man skyfflar in cash i den egna industrin.
Mycket Bradley och Ambrams i totalen i dokumentet.
In August, September and October 2024, Russia used 4,300 “Shahed” strike UAVs and other types of drones imitating real “Shaheds” in Ukraine. Direct hits – up to 5%, according to General Staff.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3la7orifi7p2k
Meanwhile in Russia: Chairman of the Committee on Defense of the State Duma of the Russian Federation Andrey Kartapolov used Donald Trump’s image to congratulate everyone with the Day of Russia’s military intelligence officers.
Bild
https://x.com/JuliaDavisNews/status/1853811729714614301#m
Så memet visar utsikten från National Hotel? Signaturen verkar skum men kanske tillhör någon från en specifik period i DJT’s liv.
Russian soldiers mistook their own “SKAT 350M” for a Ukrainian drone, destroyed it and then happily took photos with it as a “trophy.”
bilder+film
https://x.com/wartranslated/status/1853829020661797099#m
What airdefense doing?
The United Arab Emirates began to help Russia with butter. However, it turned out to be not Arab, but Ukrainian.
film
https://x.com/wartranslated/status/1853855067570319491#m
Måtte detta land få smörförbud från och med nu! Låt dom kleta olja på mackorna..
Ändå lite pikant att Ryssland anfaller Ukraina men måste försörjas av dom. Jag hoppas UA får jättebra betalt åtminstone
Det tror ja dessvärre inte att dom får, att dom fick.. Jag blir så jäkla arg!
Sverige och Ukraina påminner så mycket om varandra. Så var ju också vår statschef den förste utländske furste som erkände de Ukrainska folkets rättmätiga självständighet. Jag har sagt det för, Herman Lindquist får bli min källa (Se filmen om CXII) Våra färger är inte allt som för oss samman!
https://www.youtube.com/watch?v=LURT9tZq4TI
Hermans historia om Karl XII
According to Ukrainian military source Lieutenant of the Armed Forces of Ukraine, call sign “Alex”, there are Ukrainian advances near the village of Shakhtars’ke, northwest of Vuhledar
…….
Expected location of advances. Several days ago, it also became known that Ukrainian forces were active towards Zolota Nyva
Karta
https://x.com/NOELreports/status/1853708410186813859
Äh
Det där alltså
KVÄLLSRAPPORTEN
Kurakhove direction
Russians have taken over Kurakhivka, geolocated footage confirmed. They further advanced into Stepanivka. Fighting is ongoing on the outskirts of Illinka. Ukraine is putting up a real fight there
Karta
https://pbs.twimg.com/media/Gbp3vGQXMAAQhUw.jpg
Hela dagens händelser
https://threadreaderapp.com/thread/1853926889678614786.html
Luftrummet, så här under valnatten
Ganska mycket mopeder.
En Kh-31 mot Odesa-området.
Bra jobbat med nattpasset trots lite gles respons just nu.
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut!
Vi ger ALDRIG upp!
Hoppet är det sista som överger en. Nu gäller det för Europa att verkligen inse allvaret.
God morgon!
Vi ger aldrig upp!
Hoppas Europa redan insett och undercover ligger i startgroparna för de stora operationerna, samman med en nådastöt i kraften från ett efterspel till en tidigare återhållen(till synes tvekasam) men ackumulerad vilja hos USA i att stödja UA från den avgående – alternativt återvalda – administrationens sida.
Slava Ukraini!
Nej, det gör vi inte. Men idag känns det extra tungt att ta sig i kragen och hålla modet uppe. Får tugga i sig läget och försöka göra det bästa av det.
Det är inte över förrän det är över 💪
Men det känns lite deppigt nu 🤔
Vi får lov att gilla läget. Oavsett vad som händer i USA måste Europa och väst ta sig i kragarna och sätta fart. Ukraina ger sig inte och inte vi heller.
God morgon!
1250 KWIA
6 Tanks
11 APVs
20 Artillery systems
57 UAVs
55 Vehicles and Fuel tanks
1 Special equipment
Slava Ukraini!
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3laazo3pakh2w
https://x.com/MatsExtrude/status/1854035105347473873?t=HTqwN_nog7QhXS5N0YoH6Q&s=19
Tack ! Det finns alltså lite ”tanks” kvar 🤔
Ja, det gör ju tyvärr det.
Tack Matsextrude!
God morgon! Ser ut som vi måste lösa det här själva då.
https://mastodon.nu/@plasterjagaren/113434630796380876
Ja det måste vi. Vi ger aldrig upp!
Oavsett vilken president så är det verkligheten vi måste agera efter, och snabbt.
Och till råga på allt tappar kvarnen fart.
Tuggen går vidare och Ukraina tar nya tag.
”Winter is coming.” (Popkulturell referens)
Men nu gäller det att inte deppa ihop utan att inse att vi gräsrötter får lösa världsproblemen istället för världspolitiken.
En slant till BGB.
Jag är övertygad om att man på Lidingövägen 24 har planerat ett scenario för en befarad Trump-vinst, och nu jobbar utifrån denna verklighet.
Chris O i lång zitterorm om kaoset i administrationen över soldaternas status. Intressant om att Ukraina skapar deepfakes.
https://threadreaderapp.com/thread/1853923444553060806.html
ChrisO_wiki @ChrisO_wiki
7h • 36 tweets • 6 min read • Read on X
1/ Repatriated Russian POWs are said to be routinely treated as deserters on their return. A chaotic personnel system means that the Russian army is often incapable of identifying who is captured, missing, deserted, or dead, depriving relatives of compensation payments. ⬇️
Nu får vi lägga i en högre vaxel, drog iväg ett bidrag till Blågula. Slava Ukraini!
Extra stort bidrag gick iväg på morgonkvisten.
Bra, vi måste visa var vi står.
🦅 Ukrainian UAVs attacked Kaspiysk in Dagestan at the morning.
According to Mash, there is an airport 15 km from the site, which has been reinforced with protection against drone attacks
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lab255xqs22c
“Kaspiysk, Russia 🔥🤩” /med film.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1854075649020793006
🇺🇦Ukrainian Air Defence shot down:
▪️38/63 Shahed UAVs;
▪️20 UAVs lost due to EW;
▪️0/2 missiles
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3laazuradmg2s
Dagens ryss 🪆
https://x.com/BeRuzzia/status/1853856415988752795
Har Trump eller Musk ringt Putin än?
Bägge tror jag.
Med Trump som president och republikansk majoritet i både senaten och representanthuset så är frågan hur mycket hur hållhakarna på Trump och Musk är värda?
Större risk att Donals hälsa sätter käppar i hjulet för honom, än rysk kompromat.
Ersätter Vance Donald som president kan han benåda bägge två.
Frågan är om Trump överhuvudtaget bryr sig om det blir fred i Ukraina och på vilka villkor.
En extra slant till Ukraina gör att visa att de inte är ensamma i sin kamp.
Vi Cornucopiakämpar får inte resugnera….vi får kämpa hårdare
Visst känns det jättetungt just nu, men att ge upp finns inte på kartan.
Vi håller ännu hårdare i spjutskaftet!
Det finns inte många så envetna som en gammal moster!
Slava Ukraini! Razom do peremohi!
Rätt så!
Vi gillar läget. Oavsett vad som händer i USA har Ukraina ett krig att vinna. Och Europa har att sätta alla klutar tillsammans med övriga stater som ser faran.
Du har sannerligen rätt Perra!
Det är nu det börjar på riktigt, vad är vi gjorda av. Nu måste vi stå upp, aldrig ge upp. Aldrig!! Kämpa!
Another video of today’s drone strike on Russian port in Kaspiysk. ~1000km from the frontline.
Och, hum, ser det inte bannemig ut som ett litet Antonov-sportplan? Fullastat med sprängmedel.
https://x.com/bayraktar_1love/status/1854080114943762761
Ny tråd!