Denna artikel publiceras i samarbete med Svensk Värdeförvaring.
Börserna går positivt i de asiatiska tidszonerna under morgonen. Dollarn rekylerade upp och gav därmed ett nytt svenskt guldprisrekord. Riksbanken sänkte som väntat sin styrränta med 0.25 procentenheter och flaggar för ytterligare två sänkningar om 0.25 procentenheter senare i år. Krisen i fordonsbranschen var igång med överetablering redan innan Coronakrisen och normaliseringen av räntorna och inflationen de senaste åren tillsammans med lågkonjunkturen gör nu att det diskuteras vilken av de tyska biljättarna BMW, Mercedes eller Volkswagen som är på väg att gå under för att ersättas av kinesiska bilar och Tesla.
Stockholmsbörsen steg igår på Riksbankens väntade besked och OMXS30 gick +0.81% medan OMXSPI steg +0.68%. Kronan föll dock på räntesänkningen, även om den var väntad och euron kostar 11:33 SEK medan dollarn rekylerade upp ca en procent till 11:17 SEK.
Dollarns återhämtning gör också att guldpriset slog nytt svenskt rekord igår kväll med 872:- SEK per gram och handlas i skrivande stund på 870:- SEK per gram. Kanske får vi se 900:- SEK senare i höst, och vem vet – den siffermagiska gränsen tusenkronor per gram kanske också passeras? Guldpriset är upp över 29% i år, och har därmed gått bättre än börsen inklusive återinvesterade utdelningar. OMXS30 ligger på+8.87%, men det är alltså oräknat utdelningar.
För er som berörs om att investeringsmetaller som guld och silver inte ska försvaras i hemmet utan i bankfack, liksom viktiga papper som framtidsfullmakter, testamenten, reverser, samt digitala backuper av viktiga filer som alla foton, och förslagsvis även sällan använda värdeföremål som smycken eller dyra klockor.
Bankerna stänger ju som bekant ner sina bankfack, men i både Stockholm och Göteborg finns bloggens samarbetspartner Svensk Värdeförvaring som alternativ, med moderna säkerhetslösningar som vida överstiger bankernas.
Vill du anmäla intresse för att öppna ett bankfack i Göteborg eller Stockholm kan du använda detta formulär (reklamlänk). En tidsstämpel plus dina ifyllda uppgifter kommer delas med Svensk Värdeförvaring AB och sedan raderas efter nästa kvartalsskifte. Bloggaren har själv öppnat fack hos SVF.
Borta i USA var det spretigt. S&P-500 gick -0.19% medan Nasdaq 100 gick +0.14%. Inom FANANGST var Amazon sämst på -0.74% medan Nvidia ledde med +2.18%.
Amerikanska långa räntor steg till 3.79% för tioåringen och 3.53% för tvååringen. Det är nu mycket nära en fullständig revertering av räntekurvan i USA, då treåringen ligger på 3.49% och femåringen på 3.52%. Stiger dessa några punkter snabbare än tvååringen så kommer längre alla löptider för de amerikanska statsobligationerna ligga högre än tvååringen, och inte bara tioåringen och de andra längre 7+ som idag.
Borta i de asiatiska tidszonerna är börserna genomgående positiva på torsdagsmorgonen, rent av kan man säga att de stora indexen rusar.
ASX 200 +0.86%, HAng Seng +2.32%, KOSPI +2.20%, Nikkei 225 +2.32% och Straits Times +0.44%.
Riksbanken sänkte som väntat sin styrränta med 0.25 procentenheter och flaggar för ytterligare två sådana sänkningar i år. Det senare baseras på att banken anger sin snittprognos för fjärde kvartalet i år till 3.11%, mot nuvarande 3.25%, vilket torde vara en sänkning till vid beslutet den sjunde november till 3.00% och sedan en sista sänkning den 19:e december, vilket drar ner medlet ytterligare. Annars skulle medelprognosen blivit 3.12% eller 3.13%.
Detta är en justering av räntebananen, då Riksbankens ponduspostulering över sitt eget agerande tidigare var en snittränta på 3.33% under fjärde kvartalet.
Banken tror också att räntan kommer bottna på 2.25% nästa år och sedan ligga kvar där 2026 och 2027. Så en procentenhet till ner från idag, sedan räcker det.
Sverige går nästan in i högkonjunktur nästa år enligt banken, men når högkonjunktur 2026 varpå ekonomin säckar ihp igen 2027. Inflationen som mätt som KPI blir 2.7% i år och 0.4% nästa år och Riksbankens enda parameter att styra ekonomin på KPIF landar på 1.7% i år, 1.6% nästa år och 1.9% 2026. Från 2027 uppnås Riksbankens guldlockekonomi med både KPI och KPIF exkat på målet 2.0% för all evighet, amen.
Kommer ni ihåg biltillverkarkrisen innan pandemin? Att det finns en enorm överetablering på bilmarknaden, samtidigt som man ställer om till elbilar, och någon eller några stora biltillverkare måste bort redan oräknat alla nya kinesiska biltillverkare? Tja biltillverkarkrisen är aktuell igen efter att krisräntor stigit till normala räntenivåer, inflation och lågkonjunktur har börjat verka.
I en artikel hos lobbyorganisationen Svenskt Näringsliv lobbyorgan Tidningen Näringslivet framkommer det att det nu spekuleras vilken av de stora tyska biljättarna som ska gå omkull – BMW, Mercedes eller Volkswagen. Förmodligen ska artikeln läsas som att svenska skattebetalare måste ställa upp med pengar för att rädda svensk bilindustri och alla våra underleverantörer som blir av med jobben när tyskarna går omkull.
Verkligheten är att Tesla samt förstås de kinesiska skräpmärkena håller på att springa runt de europeiska tillverkarna. De gamla fossilerna sitter kvar i föråldrat tänk i hela processen från designbordet till produktion och försäljning.
Det räcker att titta på p/e-talen på bolagen så ser man var marknadens förtroende ligger. Market Screener anger konsensus-p/e för Tesla på 134x för 2024. BMW värderas till 5.53x, Volkswagen som ska sparka 30 000 och lägga ner en fabrik för första gången värderas till 3.34x och Mercedes-Benz till 5.84x. Volvo Car ligger på 4.65x. Sydkoreanerna är också med och tävlar om minst förtroende med Kia på 3.82x, trots att Kia-Hyundais elbilar är överlägsna de europeiska. Amerikanska General Motors ligger på 4.86x.
Det är skräpvärderingar där investerarna alltså grovt förenklat kräver sina pengar tillbaka på bara tre år för Volkswagen. Det är inte direkt framtidstro. Sedan är Teslas värdering uppblåst och överdriven rejält, men som kontrast kanske p/e 20-40x hade varit rimligt för det bolaget.
Samtidigt expanderar kineserna stödda av den kinesiska diktaturens fula affärsmetoder. Man kan stänga ute dem från EU och USA via tullar, men inte från resten av världen där de tar över marknaderna i tillväxtländerna.
Sedan kan bilmärken leva kvar som varumärken som köps upp av Kina och klistras på kinesiska bilar, som brittiska MG. Så man ska nog inte oroa sig för att man framöver inte kan köpa en bil det står BMW, Mercedes, Volkswagen, Audi, Skoda, Cupra eller liknande på framöver. Och Porsche har p/e 15.1x och bedöms väl således finnas kvar.
Att Saab försvann som varumärke beror på att försvars-Saab inte ville dela med sig av varumärket.
Bokmässa idag för övrigt, se här för Lenas och mina offentliga framträdanden idag.
102 kommentarer
Northvolt kommenterar uppgifter om sabotage mm http://www.di.se/nyheter/kinesiska-leverantoren-om-northvolt-vi-saboterar-inte/
Jobbat mycket mot kimesiska företag och det är en stor portion av att bara förstå varandra och sen ha i bakhuvudet att dom gärna ljuger som affärsmetod så kontrollera allt.
Trust, but verify.
Kinesisk affärsidé
If you can cheat then cheat
Har inte jobbat mot kinesiska företag, men har lite anekdotisk erfarenhet vad gäller Thailand och Taiwan, och mera erfarenhet vad gäller Filippinerna.
En gemensam nämnare för dessa erfarenheter är att en deal inte är en deal, utan ses som en utgångspunkt. Inget är hugget i sten.
Kontrakt kan föralldel förhandlas om i Sverige också, men då är det oftast fråga om någon fundamental förutsättning som ändrats.
Stämmer det här med era erfarenheter?
Re Johan det stämmer in generellt på kinesiska företag och kineser att de ljuger och luras en hel del. Det som jag lärt mig är när man konfronterar dem med osanningar så är de duktiga på att kompensera dig. De är väldigt rädda om kontakten och att vara ärlig Inger respekt och då gör de en hel del att för att vinna tillbaka förtroendet. Det hör till spelet hos kinesiska kulturen.
regel nummer ett, avslöja aldrig din plan.
regel nummer två, ljug för att dölja dina avsikter
regel nummer tre, upprepa föregående regler
Så Wuxi Lead förnekar alltså att problemen är pga deras usla maskiner (en sådan överraskning att man förnekar detta) men Northvolts och Volvos gemensamma fabrik väljer andra maskiner än från Wuxi Lead.
För första gången sedan den liberala demokratin blev framgångsrik hållet en enpartidiktatur på att blåsa oss av banan.
Men det finns både svarta och vita svanar.
Volkswagen behöver ju gå igenom samma process som de amerikansk koncernerna gjorde för några år sedan. Helt meningslöst att ha 390 olika märken att klistra på samma tråkiga och totalt intetsägande bil.
Förövrigt borde väl Opel vara i riskzonen också, eller åtminstone fabriken. Men den kanske inte räknas som tysk efter 100 år av utländskt ägande.
Opel är ett märke inom Stellantis koncernen, de lär nog också genomgå stålbad. Samma sak där som inom VW dock har Stellantis fler märken.
Ja precis, därför jag skrev 100 år av utländskt ägande. Opel har ju dock en egna fabriker och verkade under GM iaf vara någorlunda fristående.
Stellantis är ju förövrigt en riktigt märklig konstruktion. De har väl inte ens någon elbilssatsning att tala om.
Opel är Stellantis elbilsatsning.
Yikes. Opel Astra är visserligen snygg men kostar som en model y, så det kommer nog inte gå så bra.
Tråkigt, Opel har på senare år levererat klart över vad folk förväntar av dem
Fördelen är ju att man slipper bli associerad med Musk…
100%
Opel ägs av Italiensk/Fransk/Amerikanska Stellantis så de ligger nog illa till om det ska dras ner hos Stellantis.
Note to self. Ladda om sidan innan du skriver kommentar…
snabbast vinner
Tror faktiskt att hela Stellantis kan hamna i problem. Obegriplig marknadsföring, 14 märken varav hälften är någon slags Peugeot… ser inte särskilt genomtänkt ut. Sista trogna opelköparen dog väl för några år sedan, så frågan är om inte hela Opel/Vauxhall plus lite totalt meningslösa märken (Abarth, DS bl a) försvinner rätt snart.
Lätt att spå världen utifrån sen egen tekopp.
Opel Corsa var 6e mest sålda bilen i EU ifjol. Den är precis som du säger en Peugeot 208(som var nummer 5). De säljer bra, men på olika marknader. Totalt var det den överlägset mest sålda bilen i EU 2023.
Corsa är ju en snyggare 208’a, med en ratt som inte är i halvskala.
Alltså summan Corsa och 208.
Inom VW så har i regel de olika märkena olika ansvarsområden, där man sedan har någon form av intern konkurrens. Så ex. Audi utvecklar inte samma motorer som VW, däremot så kan respektive märke “låna” de delar som tagits fram av ett annat märke för sina egna produkter. Den som köper en instegs-Skoda har lite andra krav än den som ex. köper en Bentley eller en dyrare Audi, eller för den delen en Lamborghini.
Ett stort problem som de tyska biltillverkarna har är dock att konkurrera med de kinesiska biltillverkarna på den kinesiska marknaden. Kinesiska biltillverkare som man själv bidragit till att bygga upp genom den kinesiska statens tvång på att ha en kinesisk partner vid biltillverkning i Kina. Bland annat så har man svårt att konkurrera med sådant som kräver stöd av kineiska leverantörer som ex. karttjänster och andra “mjukvarufunktioner”.
PE-talen för biltillverkarna är en chimär.
Tittar vi på Volvo Cars var kassaflödet negativt under 2023 samt negativt till och med Q2 2024 (vilket förklarar värderingen).
Ingen vill äga en verksamhet som inte genererar stålar.
Tesla hade väldigt höga P/E tal även när företaget blödde pengar ur alla kroppsöppningar vilket det gjorde
https://www.statista.com/statistics/272130/net-loss-of-tesla/
Aktien gick upp ordentligt i samband med försäljning och vinst ökade runt 2020-2021. Men börsen är som bekant framåtlutad.
Precis. Mycket enklare att driva företag när man genererar stålar som Tesla gör.
Tittar vi på kassaflödet är Tesla-aktien billig relativt biltillverkarna med låga PE-tal.
Naturligtvis har analytikerna räknat ut detta för flera år sen vilket avspeglar sig i värderingarna.
Kollade bara BMW av tyskarna men de har lika högt kassaflöde som Tesla?
Är det inte skuldsättningen som är problemet?
BMW-s kassaflöde för 2023 var 2.67% av omsättningen:
https://www.bmwgroup.com/en/report/2023/financial-statements/cash-flow-statement/index.html
Gissar att Teslas kassaflöde är starkare än så.
Du har naturligtvis rätt i att skuldsättningen är ett problem.
Mellan tummen och pekfingret är skulden lika stor som aktiens värde.
Hmm…
Yahoo finance ger mig 8% på BMW och 12% på Tesla.
(Cash flow/omsättning)
Mysko…
Men 20x så högt p/e är inte rimligt i alla fall.
Jag kollade på VW för 2023 och då hade de netto cash flow +100 miljarder för automotive men för finansdelen typ -180 miljarder. Blir dock fel jämföra cash flow -80 miljarder mot Tesla eftersom Tesla har lagt ut sin finansdel på externa banker så kundfinansieringen belastar inte deras balansräkning.
“Ingen vill äga en verksamhet som inte genererar stålar” – Kinnevik says hold my beer…
Som sagt. Grundläggande för en sund verksamhet är positivt kassaflöde och att man finansierar nya produkter genom verksamhetens resultat och inte genom nyemissioner.
Tvingas man göra nyemissioner för “vi ska elbil” för att man bränt alla pengar på dumheter som utdelningar eller hålla fabriker under armarna så har man ju misslyckats.
Elbilsrevolutionen är ju inget nytt.
Sen är det en förändring i tillverkning/eftermarknad som är mer omfattande än man insett från politiskt håll. En första signal är att om du går ut till en verkstad idag som jobbar med moderna fordon så är ingen tekniker över 40.
Tillverka en elbil kanske tar 50% av tiden för en brännbil. Och komplexiteten är en tiofaktor lägre då eldrivlina är väldigt mycket enklare att hantera än en brännlina
Hybrider är en styggelse som generellt inkluderar nackdelarna med båda drivlinorna men inte fördelarna fullt ut. Men som “matar” gamla fabriker med jobb
Styrkan i gammalbiltillverkningen var ju att man hade fabriker, knowhow och logistikflöden. (Samt etablerad eftermarknad)
Just nu skulle jag säga att det främst är en stor nackdel med väldigt mycket legacy och fabriker man inte kan lägga ner. Delvist för att man tagit emot pengar från stater för att behålla fabriker som arbetsmarknadsåtgärd.
Ryktet säger att det är ett antal märken som kan göra pengar på sina elbilar. (HMG (Hyundai, genesis, kia), Tesla, Byd). Medans resterande har tunga investeringar eller låga marginaler som kräver stöd från stater (Kina).
Noterbart är att kinas statsstöd inte enbart är pengar för att subventionera. Det stora just nu verkar vara att man byggt upp fabriker “gratis” åt bolag. Så det ger ju en viss skillnad i kostnadsbas för de företag som sitter med gamla fabrikar som man själv behöver betala retooling.
Problemet är även de höga lönerna som industriarbetare i väst har. En elbil är väldigt mycket enklare att bygga och man kan fråga sig vad för timlön man ska ha för ett jobb som tar en vecka att lära sig?
En undersköterska har väsentligt högre kompetens än en arbetare inom fordonsindustrin idag.
Fördelen är att de där duktiga industriarbetarna kan få en bra lön om de omskolar sig till tekniker och jobbar med eftermarknad istället.
TLDR; Fordonsbranschen behöver förändra sig fort. Eller dö. Och kommer inte driva högavlönade industrijobb.
Jag som klagar på långa inlägg som ingen orkar läsa och så lägger jag in ett själv.
Men denna revolutionen är så intressant att följa.
Tack, jag läste.
Orkade inte skrolla 😁
Mycket bra inlägg Sebulon, jag är liksom du fascinerad över hur “legacy auto” resonerar. Den kognitiva dissonansen är total och när gubbar som tidigare VW VD:n Herbert Diess faktiskt fattar vinken och försöker modernisera, möts de av så hårdnackat motstånd att de snart får sparken av surgubbarna under som säger “Bah, dumheter! Våra bilar säljer som smör; varför ändra på det som fungerar?”
Det här är nu den andra stora företagskraschen jag ser hända i slow motion (den första var Nokia), och det är verkligen plågsamt att se hur oundvikligt det är för de gamla gubbarna i industrin.
Jag hade höga förhoppningar för Volvo men tyvärr verkar även deras ledning ha fallit för att kissa i byxorna för att hålla värmen. Sedan är det, tyvärr, en jävla massa industri- och tillverkningsjobb som härmed går förlorade, och antingen får staten gå in och stötta företagen eller så får de gå in och stötta de f.d. arbetarna med bidrag.
De såg det inte komma…
Nja, ett av VW’s största problem nu är överkapacitet på BEV så det har satsat mycket där. Så det är inte så att de inte såg det komma.
Problemet är väl att produkterna inte blev tillräckligt bra och billiga och att BEV-marknaden utvecklats långsammare än vad man trott.
Vilket ju beror på att stater fortfarande vill curla ICE-bilister och tillverkare med låga bränsleskatter som ska sänkas så fort det blir jobbigt med verkligheten
Håller med om att det är mycket intressant med omställningen av bilindustrin.
Är väl inte lika imponerad av alla dina spaningar dock.
Vad gäller kompetens så finns det alla nivåer inom automotive, att hävda att alla ”arbetare” är okvalificerade där visar bara på okunskap. Elektrifieringen innebär därvidlag knappast någon minskning av kompetensbehovet (bara förändring).
50% kortare byggtid och 1/10 komplexitet är orimliga påståenden.
Vad gäller nyemmisioner och aktieutdelningar så är det ju så att legacy tillverkare hittills både klarat att ge rejäla utdelningar och undvika nyemmisioner.
Jag tror du har fått din bild av automotive lite väl mycket från Elonvänliga siter, de brukar vara rätt enfaldiga.
Med detta sagt så har legacy auto stora utmaningar framöver främst pga kinakonkurrens. Så det är inte orimligt att någon eller några legacy auto försvinner på sikt.
Omställning till BEV i sig tror jag däremot är ett mindre problem.
“50% kortare byggtid och 1/10 komplexitet är orimliga påståenden.”
Fast det är ju inte det, iaf om man tittar på kaross och drivlina.
Eftersom man inte måste serva lika många delar i elbilen, kan en kaross gjutas i ett stycke, med ett annat stycke för batteriet. Det gör bilen betydligt lättare och enklare i konstruktion.
En elbil behöver ingen drivtunnel, kardanknut eller komplexa växelsystem och därmed inte heller serviceluckor.
Däremot har du rätt i en sak, det är inte 1/10 av den totala komplexiteten, en bil har ett antal sekundära system som Airbag, klimatsystem, infotainment, torkarsystem, ABS et cetera. Och dessa har ju inte förändrats i sak. Så ser man till hela bilen är det kanske 15% mindre komplext med en elbil, men definitivt kan man få ner byggtiden till 30%. Tesla och Kineserna gör det redan.
Har rätt så nyligen ändrat ”familjens” bilpark. Har gått från 5 bilar till 4 bilar.
Förr i tiden så gjorde mitt jobb att elbil gjorde vardagen besvärligare.
Körde Tesla X men bytte senare till Audi A6 laddhybrid. Teslan köpte jag av företaget så frugan kunde nyttja den istället.
Min bilpark var förra året bestående av:
Audi A6 (hybrid) 2021
Tesla X 2018
Volkswagen Amarok 2020 (jaktbil)
Tesla 3 (2020)
BMW530e 2021
Anledningen till att jag haft 4 bilar exklusive jaktbilen. Berodde mest på att jag kunde köpa av företags bilen till ett förmånligt pris och sen tog lite för lång tid på mig att sälja av 1 bil.
Nu mera så är min situation helt annorlunda och elbilar fungerar alldeles utmärkt i min vardag. T.om bättre än bränslebilar skulle jag säga.
I Mars i år så hade jag tagit tag i familjens bilbehov.
Amaroken är den enda bil som jag har kvar då jag inte riktigt hittat något alternativ som uppfyller kraven jag har på jaktbil. Men jag fortsätter att leta.
Dock har jag sålt av övriga bilar och istället köpt en KIA EV9 till frun.
Det var helt och hållet hon som kollade på bilar och valde denna.
Grabben som jag fortfarande ”curlar”
Köpte jag en Tesla Y.
Det är min bil men grabben får köra den tills han är klar med sina studier och flyttar ut åtminstone.
När jag letade bil så lånade jag hem ett 20-tal över en helg för att verkligen prova dessa.
Valet föll på en Mercedes EQE 350.
Min känsla efter att ha provat det mesta och nu har en elbilspark som består av en europeisk, amerikansk och en asiatisk elbil är att åtminstone så är Mercedes före asiaterna, även Tesla är långt före dom.
De asiatiska modellerna jag provade ska jag ärligt säga var mycket trevliga att köra och dom hade likt Tesla, väldigt konkurrenskraftiga priser men att valet inte föll på en asiat berodde på att räckvidden inte alls var den samma som Tesla eller Mercedes.
Fanns även andra bra elbilar jag körde.
Dock har t.ex BMW skyhöga priser på sina elbilar i förhållande till Tesla eller asiaterna vilket gjorde att det aldrig kändes aktuellt.
Bloggaren favoritmärke ”Volvo” hade både rätt höga priser och räckvidden upplevdes som kass vilket gjorde att jag valde bort detta.
Besluten för min bil vart en vägning mellan pris/räckvidd/kvalitetskänsla och för mig landade det då på EQE.
Kontentan är att enligt mig finns det absolut bra elbilar bland europeiska tillverkare och bland de flesta faktiskt.
Det ska tilläggas att samtliga bilförare i familjen är mycket nöjd med sina val.
Kan off topic (tillhörande annat bloggämne) nämna att min Audi A6 som jag sålde gick på auktion. Samtliga av dessa pengar som inkasserades har skänkts till olika organisationer som kämpar för Ukraina och deras ”vårt” krig.
Mäktig support för Ukraina!
Hojta till när du hittar en bra jaktbil med konstant 4WD, minst 2 dm frigång och många USB portar för laddning av diverse elektronik samt drag. Jag har inte hittat något alternativ pris/prestanda mässigt till min Outback!
Om guldpriset rusar så är det då ett rimligt antagande att det är pengar som går ur börserna till säkrare marker? Kan man se liknande trender tex för räntebärande papper eller vilka tillflyktszoner som kan vara aktuella? Eller rusar guldet på ren spekulation?
Grovt förenklat. Guldet går upp på att räntorna går ner.
Börserna i US står på ATH så det har inte skett någon flykt till safe haven.
Var handlar man guld? De ställen jag hittar har en skillnad mellan köp- och säljpris på uppåt 25% och det går väl inte att seriöst spekulera i guld med de marginalerna?
Bloggaren har åsikten att bara det guld du har i din egen fysiska hand är det som gäller och ja, då kostar det idag. Andra alternativ är t ex Buillonvault där du kan äga fysiskt guld men i olika valv runt om i världen. Du ser det aldrig. Annars är det guldaktier / ETF:er om man nu vill spekulera i guld.
Jag personligen hade aldrig köpt fysiskt guld i syfte att spekulera. Mer som långsiktig hedge i så fall.
Crude ger oss en föraning vart vi är på väg, omx bottnar om 1,5 till 2 år. Oljan bottnar på 40 dollar fatet inom samma tidshorisont.
Tror jag.😇
Det är ju dåligt för Ryssland och därmed bra för Ukraina och oss för övrigt.
Kineserna får ju smaka på sin egen medicin, den prispress de kör med på elbilar drabbar även de själva, det är väl idag bara 2-3 stycken fabrikat som har bra försäljning och går med vinst , BYD är en av dom.
Så putins stödhjul Xi har trasslat in sig i vinkelvolten. Undrar om kalsongerna flugit iväg ännu?
Problemet för oss västlänningar i den här kampen är att de diktatoriska länderna kan gå back, terrorisera sitt eget folk (även genom vidr8ga arbetsvillkor), förstöra jordklotet mm betydligt mer än vi kan. Kampen är inte jämn.
Utifrån hur bedrövligt usel Teslas cybertruck är får man väl anse att deras kedja från-ritbord-till-produktion inte är särskilt mycket värd heller, trots att företaget inte sitter fast i 100+ år av stagnation. Om man som företagsledare har stor möjlighet att påverka både de grova penseldragen och specifika detaljer i utformningen av en produkt finns det överhuvudtaget inga fungerande kvalitetsprocesser i det företaget. Och nej, jag är inte fossilbilskramar. Det står en Tesla 3 i mitt garage.
Cybertruck är vad som händer om man låter Musk bestämma enväldigt.
Precis – dvs de har ingen fungerande kvalitetsprocess. Bland annat… 🙂
Tesla är som iPhones. Antingen passar ditt användningsområde in i ramen för det de erbjuder, och då är de helt fantastiska och prisvärda för det du får.
Eller så måste du gå utanför användningsområdena, och då inser man genast hur bedrövlig upplevelsen blir. Prova ex. att kombinera en iPhone med Linuxdator, det är inte mycket där som fungerar gentemot en Macbook. Däremot är en Androidnalle betydligt bättre. Samma sak med Tesla.
CyberTrucken ser jag som motsvarigheten till iPhone 6 – ni vet, den där iPhonen som hade så dålig täckning för att folk “höll den fel”. Tyvärr har Tesla, likt Apple, en stor skara fanboys som skulle köpa en låda bajs bara den hade Teslas märke på sig. “Freshly produced by the man himself.”
Hur ligger vi i konjunkturcykeln och konjunktursmodellen nu? Fortfarande köp eller börjar de vippa över till sälj?
Köp.
Alla tillverkare av elbil är beroende av råvaror och annan tillverkning som sker i länder som är icke demokratiska, något som det skrivs och pratas för lite om, alla gnäller över sin räckviddsångest mm på lunchen men att det med största sannolikhet är barnarbetare från Kongo som bryter mineraler till ditt batteri ger tydligen ingen ångest, man vill ju vara “grön” och visa att man är med i matchen med bilen på uppfarten.
Så klart kommer det inte ske några granskningar av batterifabriker i Kina, de blöder säkert också pengar och det ske dödsolyckor men det kommer vi aldrig att få veta. Jag tycker det är en bra att Northvolt blir synade och att sanning kommer fram, det betyder att man bor i en demokrati och att man kan göra åtgärder och kan utvecklas genom att lära av sina misstag.
är det inte råvarna till batterier så är det bränslet som ska driva. alltid är det något man blir beroende av.
Exakt men olja från Norge känns iaf lite bättre, men det finns inte “Gröna” bilar allt för med sig någon form av kostnad. Elbilar kommer inte rädda värden., varken miljön eller demokratin som det också antyd om ibland. Senast igår sköt Kina en
långdistansmissil, direkt betalad av alla som handlar med Kina.
Problemet är att det överhuvudtaget finns skurkstater, och att de dessutom är i majoritet så de är i jobbiga att undvika helt. Man får försöka sålla bort de värsta exemplen.
Däremot är jag rätt övertygad om att det inte finns barnarbetar-litium från Kongo i särskilt många elbilar. De överlägset största producenterna är Australien och Chile som tillsammans står för över 70% av marknaden. Lägg till Kina så är du uppe i nära 90%, men de får förstås kategoriseras som skurkstat med andra mått mätt.
Enligt Volkswagen själva bryts hälften av allt kobolt i Kongo (59% enligt sgu.se), https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/miljo/batteriets-ravaror.html. Kobolt finns i alla litiumjonbatterier, så troligt att det även finns i din elbil.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQbeQ7/blodsbatterier-en-granskning-av-kobolt-industrin-i-kongo
En av mina förfäders-armar var gruvarbetare och i början av 1800-talet hamnade nogon av dem i en koboltgruva någonstans i Östergötland (?Grebo?).
Kobolt var kanske dyrare, relativt sett, på 1800-talet. Men vi har i alla fall berggrund med koncentrationer som var lönsamma då.
Ähhh, google är polaren. Vi verkar ha haft gruvor över hela landet och SGU har t.om gjort moderna karteringsförsök:
https://www.sgu.se/om-sgu/nyheter/2020/Maj/rapport-om-kobolt-i-sodra-bergslagen/
Men det betyder ju inte automatiskt att det går att räkna hem.
Ah, tänkte inte på kobolt. Mitåt. Men det betyder ju inte nödvändigtvis att t.ex. VW och Mercedes köper sin kobolt från barnarbetargruvor, den kanske istället går till mindre nogräknade upphandlare som t.ex. kinesiska bil- och mobilbatteritillverkare.
Om vi pratar om kobolt så minskar det i elbilsbatterier. LiFePO4 har lite eller inget, t ex, och allt mindre i nickelbaserade kemier. Däremot lär det gå åt i oljeraffinaderierna, som jag vet mycket lite om.
Och det lär finnas en hel del kobolt i slagghögarna från koppar- och guldgruvorna i Sverige. Liksom “sällsynta” mineral som behövs i magneter. Kanske värt att utvinna? Folk lär behöva jobb i Skelleftetrakten … Skulle vara en fin tillbakamacka till kineserna!
Ska vi vara ärliga så finns det andra platser i landet där det vankar betydligt fler arbetslösa än i S-keå.
Jag håller inte med om att de europeiska elbilarna skulle vara underlägsna de koreanska, eller kinesiska för den delen (provkör en MG och bedöm därefter). De är däremot kanske dyrare.
Både BMW:s och Mercedes elbilar är riktigt trevliga kärror med räckvidd i toppklass. Porsche Taycan var antagligen världens bästa elbil med betoning på bil när den kom och är kanske fortfarande det i den nya generationen. Däremot är jag inte så förtjust i VW:s ID3-4-5 inkl Audis motsvarande. KIA och Hyundai gör bra bilar och EV6 + N5 var toppklass när de kom men de är inte längre ensamma på toppen.
Tesla gör saker annorlunda, inte alltid bäst. Jag svor ve och förbannelse bara häromdagen som baksätespassagerare i MY och inte själv kunde styra värmen i baksätet utan måste lita på betjänten i framsätet. Helkorkat. Den saknar dessutom något så basalt som kurvhandtag. Man får ju faktiskt oftast vad man betalar för.
Jag skulle vilja påstå att det inte är så svårt att göra en high end lyxbil för kapitalstarka early adopters. I synnerhet inte om man heter Porsche. Utmaningarna tror jag kommer när man skall börja tillverka hållbara, fungerande och billiga bilar för den stora massan. Att få ekonomi i den marknaden där en av faktorerna är att det ingår en hel del råvaror det råder brist på kan inte vara lätt.
Jo, det är riktigt. Men det var inte just det jag syftade på i inlägget. Varken KIA, Tesla eller Hyundai är särskilt billiga heller. Tesla erbjuder i och för sig löjligt bra finansieringsmöjligheter som gör ägandet billigt men det är en annan femma.
Det känns som om de europeiska elbilstillverkarna satsar på i stort sett en enda nish: dyra premiumbilar. Bilen som motsvarar en ordinär volvo 240 kombi, ja de lyser med sin frånvaro. Vi får väl se vad som händer i framtiden. Jag resonerar lite krasst att visst kan en elbil få kosta mer än en bensin/diesel dito pga laddning är billigare än fossilbränslen och det lönar sig i längden.
Roade mig att söka på beg elbilar på en nätsida, det finns faktiskt en del att välja på numera. Den bil som vållade ett stort skratt var Audi E-tron. Prisfall på flera hundra tusen kronor på bara ett par år. Och sedan data på den då, omkring femhundra hästkrafter och vikt på tre ton. En tegelsten med jättemotor. Vem vill ha en sådan?
Det finns ett par billiga elbilar från Sydeuropa. Seat, Citroën, Renault m fl. Men det är småbilar som definitivt inte klår en Volvo 240 i lastutrymme.
På din fråga ang audi e-tron. Har inte bilhandlare ett talspråk i stil med: Det finns ett arsle för varje förarstol. 🤣
Många begagnade ID.3 ute på Blocket för runt eller under 200k.
Många och många – jag hittar bara 8 st i hela Sverige.
ID.3 – 130.000 – 220.000 kr.
https://www.blocket.se/bilar/sok?q=id.3&filter=%7B%22key%22%3A%22price%22%2C%22range%22%3A%7B%22start%22%3A%22130000%22%2C%22end%22%3A%22220000%22%7D%7D&filter=%7B%22key%22%3A%22make%22%2C%22values%22%3A%5B%22Volkswagen%22%5D%7D&filter=%7B%22key%22%3A%22models%22%2C%22values%22%3A%5B%22ID.3%22%5D%7D
Ligger bloggaren fortfarande 80/20 på Lysa? Jag har den fördelningen idag, men funderar på att gå 100% aktier.
Varför ska man ha räntefonder på lysa egentligen? Har själv tre olika lysakonton men jag har minskat räntedelen rejält då jag inte tycker det är värt det i så långsiktigt sparande. Då kan man väl lika gärna ha den delen på ett fasträntekonto?
Räntefonder (långa) kan stiga rejält när räntan går ner. Så du kan ha det på spekulation.
Argumentet tidigare har varit att, ska man köra 100% aktier så gör man det bättre via globala indexfonder som är billigare än Lysa Bred. Men nu har alla indexfonder övergett principen att köpa det vetenskapligt korrekta hela höstacken, och istället övergått till att följa ESG-index med märkliga uteslutningar.
Så 100% Lysa Bred känns som ett vettigt alternativ för att slippa ESG och politiskt kontroversiella fenomen som följer med det, som intersektionalism och DEI.
Citatet i tidningen Näringslivet: “Tyskland hade exempelvis som mest 160 terawattimmar billig och fossilfri kärnkraft, vilket är lika mycket elektricitet som hela Sverige i dag producerar.
Denna har man stängt ned politiskt.”. Underbart. Samtidigt som IG Metall ska ha 7% löneökning. Det finns lite utmaningar med att förstå konkurrens mellan företag och mellan länder.
Ta en titt på hur det går med Energiewende här:
https://www.cleanenergywire.org/factsheets/germanys-energy-consumption-and-power-mix-charts
verkar som att Tyskland klarar sig alldeles utmärkt utan kärnkraft. Men låt inte fakta stå i vägen för din kärnkraftsromans 🙂
Apropå bilmarknad, batterier och kineser. Läs denna artikel av Kinakännaren Jojje Olsson.
Kineserna i samverkan med EU:s klimathybris, håller på att sänka Europas industrier fullständigt.
Även bloggarjäveln omnämns i artikeln 😉
https://kinamedia.se/2024/09/25/darfor-blev-northvolt-beroende-av-kina/
” Inte heller behöver Kina ta samma miljöhänsyn som demokratier. Exempelvis står landets statliga banker även för finansieringen av billiga kolkraftverk som underlättar processen vid kinesiska investeringar i stora nickelgruvor i Indonesien, i en tid då väst gör allt för att fasa ut kolkraft.”
De binder onekligen ris både till egen och även alla oss andras rygg…
Jäkla kineser, binda ris så där! Om det ändå var kinakål …
😂
Fniss.
Tänk om Kina och Ryssland planerat allt detta sen en tid tillbaka: tyskt beroende av gas och tyskt beroende av kinesiska batterier.
Smart spelat? Ja kanske, fast å andra sidan inte svårt att spela spelet smart när motståndaren är naiv och godtrogen i absurdum.
.. och spelar med från insidan.
Kina kastar långa blickar mot Nordkalotten, vill investera stort i bland annat hamn i Kirkenes. Jag tror Ryssland skall vara oroliga för den dag de har bränt sitt sista krut i Ukraina. Att vara halvvägs inringade av Kina känns inte behagligt i synnerhet inte om man är på dekis.
Om man får vara lite nations-egoistisk:
Har inte Sverige en massa bolag som lever på att vara underleverantörer till den tyska bilindustrin? Eller tysk industri överhuvudtaget?
Så hur mycket skit kommer rinna över oss om Tyskland krisar?
Krisar Tyskland krisar Sverige.
En kris som är till stor del självvållad, genom att flytta/sälja ut industri och annan produktion och till slut även kompetensen icke demokratiska länder som struntar i etik, lagar och regler och sedan tro att man kan konkurrera på en öppen världsmarknad på samma villkor….ordet naivt räcker inte.
En kris som är till stor del självvållad, genom att flytta/sälja ut industri och annan produktion och till slut även kompetensen icke demokratiska länder som struntar i etik, lagar och regler och sedan tro att man kan konkurrera på en öppen världsmarknad på samma villkor….ordet naivt räcker inte.
En underleverantör till Tesla i Berlin, Hydro extrusion eller så i Småland, miste sin kund p g a Metalls blockad i striden mot Tesla Sverige. Gjorde avancerade aluminiumprofiler till krockskyddet. Några dussin svenska jobb gick till (trumvirvel) Kina! Vem kunde ha anat. Inte LO i alla fall.
Kanske vore en rimlig lösning att slå samman några märken (eller skapa samarbeten) där man i mycket stor skala tillverkar bilar/komponenter och inte minst batterier – så långt man kan få skalfördelar, och konsoliderar. Men ändå på en lägre total nivå än idag. Teknikutveckling centraliseras till några få plattformar med allt digitalt runt som är idag. Högre effektivitet kommer märkas som färre anställda och kanske nedlagda fabriker. Den eller de som gör det – och kan få produktion (eller sammansättning) strategiskt i världen, dra fördel av lägre kostnader annorstädes/mindre tullar – kommer nog kunna gå vinnande ur detta. Att alla försöker göra detta samtidigt, var på sin kant = katastrof och ekonomiskt blodbad.
Alldeles för bra idé gissar jag. Synd.
Eller också får man kolosser på lerfötter med en växande administration som bara belönar rövslickeri och ryggsäkring.
Det kan gå åt båda hållen.
Jag röstar för outsourcing till underleverantörer som konkurrerar stenhårt och blir suveräna på det de gör (typ autoliv men med en konkurrent tvär över gatan). Men då dör väl bolagen specifikationsdöden istället.
Senaste Vi Bilägare har ett test med BYD Seal mot Peugeot e-3008 och Renault Scenic. Bra läsning för den som tänker att kinesiska tillverkare är bättre än europeiska på att tillverka elbilar.
Summering: BYD är sämst i drivlinemomentet, med både långsammast laddning och högst förbrukning. Största plus är bra komfort men till priset av usla vägegenskaper. Visserligen aningens billigare i inköp än européerna men det med rätt liten marginal, och inte billigast att äga. Slutsatsen, sämst i test.
Hjälp mig, varför vill man köpa en Kinesiskbil? Ingen ville ha en Lada eller Trabant när det begavs sig, men det är samma sak fast nu i förklädnad.
Ingen ville ha en Toyota när det begav sig, heller (på 90-talet).
Kinabilarna är Dacia Duster kvalitet just nu. Ge det några år till, låt dem få igång sina europeiska fabriker, sen är det game over när de kommer in 100k billigare utan tullar (då bilarna tillverkas i EU eller iaf EEC).
Rätt svar är: Man vill inte ha en bil som kommer från en kommunistisk diktatur, kvalité vad är de när du snart lever under en diktatur?
Och en Kinabil byggd i Polen då?
Lika illa som en Kinabil byggd i Gbg