Börserna backar i de asiatiska tidszonerna under onsdagsmorgonen. En revertering av den sk räntekurvan ligger väldigt nära då den amerikanska tvååringen och tioåringen handlades på gemensamma 3.83% igår och dollarn försvagas. Svenska staten har äntligen blivit av med det så kallade flygbolaget SAS som slutfört sin rekonstruktion och tydligen hade sin lönsammaste månad någonsin i juli och visar varför svenska staten inte ska leka flygbolag.
Stockholmsbörsen backade igår med -0.40% för OMXS30 och -0.43% för OMXSPI. Kronan stärktes dock till 10:19 SEK för dollarn och 11:35 SEK för euron medan guldpriset backar till 820:- SEK per gram.
Räntekurvan i USA ser ut att vara väldigt nära en revertering, vilket brukar tala för högkonjunktur på gång, i jämförelse mot den inverterade räntekurvan som gällt de senaste åren. Igår handlades både 2-åringen och 10-åringen på samma ränta 3.83% efter att tvååringen dippat rejält. Normalt pratar man om tvååringen och tioåringen, men 3-, 5- och 7-åringen har dock fortfarande lägre ränta än tvååringen. Likväl intressant för den som gillar sådant och ett tecken på att ekonomin är på väg åt rätt håll. Långa räntor ska vara högre än korta räntor, då man ska få en premie för att låsa in sig på långa tidsperioder som finansiär.
I USA gick S&P-500 +0.16% och NAsdaq 100 +0.33%. Bäst inom FANANGST-aktierna gick Nvidia, och sämst gick Tesla på -1.88%. Nvidia sägs nu vara större bland småspararna än tidigare favoriten Tesla, som förhoppningsvis är på väg bort för att någon gång värderas som en normal biltillverkare, men fanboisen tror fortfarande på Felon Muskovitjs olika uttalanden om bolagets framtid, som ännu aldrig inträffat.
Borta i de asiatiska tidszonerna faller börserna under morgonen. I skrivande stund går ASX 200 -0.20%, HAng Seng -1.10%, KOSPI -0.24%, Nikkei 225 stiger +0.10% och Strait Times går -0.31%.
Rekonstruktionen av det så kallade flygbolaget SAS – vars affärsidé är att frekventa affärsresenärer ska skattefuska och plocka ut sina bonus som privatresor – är slutförd och juli månad ska varit bolagets lönsammaste månad någonsin framgår av ett pressmeddelande. Därmed slipper nu svenska skattebetalare stoppa in ännu mer pengar i detta projekt, och lönsamheten visar varför svenska staten inte ska leka flygbolag. Eller tågbolag som SJ eller postbolag som PostNord.
SAS skriver:
“SAS recorded its highest-ever monthly profitability in July 2024, demonstrating steady progress in achieving the targeted annual cost reduction of approximately SEK 7.5 billion in the SAS FORWARD plan.”
För övrigt ska SJ lägga ner sin pendlingslinje Uppsala – Stockholm till alla uppsalabors allmänna glädje …
Jag har för länge sedan tappat räkningen på hur många miljarder svenska skattebetalare behövt stoppa in i flygbolaget som aldrig kunde dö, men nu ska det äntligen vara slut med det hela. Danska staten kvarstår som ägare, och som bekant när det gäller affärsuppgörelser mellan Sverige och Danmark, så är det alltid svenskarna som blir blåsta och danskarna som skrattar hela vägen till banken, oavsett om det avser skatteregler runt Öresund, PostNord, SAS, Barsebäcks kärnkraftverk, svenska elhandelsområden eller något annat.
Vad gäller SJ och järnvägen så har glesbebyggda Sverige typ 3x så många mil järnväg per capita som Tyskland och typ 8x så mycket som Spanien. Inte så konstigt att det inte går att få ekonomi på det hela. Järnvägens ekonomi i Sverige är inte som på tätbebyggda kontinenten, och dubbelt upp eftersom tågen i princip bara stannar i lite större städer, och man således ändå måste ha bil för att ta tåget, och då lika gärna kan ta bilen dörr-till-dörr till att börja med.
Iaf kul för de pendlare Uppsala – Stockholm som köpt årskort på SJ. Grattis.
136 kommentarer
Ber att få önska en ny fantastisk dag från ett soligt Göteborg!
Lite konstigt är det allt att nu har finska staten köpt kinesiska statens tågbolag för att köra tåg i Sverige. Dessutom är åtminstone ett av de större kollektivtrafikbolagen inom bussbranchen ägt av franska staten. Vad kan dessa utländska politiker om affärsdrivande verksamhet som inte svenska kan?
Tricket kanske är att politikerna skall se verksamheterna utanför det egen landet som sätt att tjäna pengar, inte att fjäska för väljare. Absolut Vodka gick bra trotts att verksamheten var ägd av staten och ytterst styrdes av svenska politiker. (Man tjänade massor av pengar men det är svårt att se hur världens alkoholproblem därmed minskade.)
Många av Sveriges successer som bottnar i ett monopol.
Den enkla förklaringen är väl att alla framgångsrika statliga företag (utom LKAB) har sålts av. Kvar är bara skiten.
Tycker du att Telia var en lyckad affär?
Jag sade inte att allt man sålt av var bra för köparna. Jag sade bara att undantaget LKAB så sitter man kvar med skit.
Telia var en lysande affär för mig.
Vattenfall?
Har Vattenfall tjänat in Nuon och kostnaden för att lägga ner två kärnkraftsreaktorer än?
Jag tänkte nog mest på LM Ericsson som hade Telia som kund. Saab är ju ett annat, hade ju inte blivit många plan om inte flygvapnet varit med på tåget.
Att sälja sprit i Sverige genom statens monopol kanske inte är det svåraste som finns. Det torde väl dessutom ha varit rätt unikt att ett statligt bolag åkte dit för att ha mutat ett statligt monopolbolag.
Det gemensamma för SJ, SAS mfl är att det SVENSKA STATEN som äger. Svenska staten och dess inkompetenta politiker och tjänstemän ska inte leka affär när de tror att samma förutsättningar gäller i Sverige som i t ex Frankrike.
Å andra sidan, det är rätt många i Sverige som inte ska leka affär inklusive dom som får betalt för det!!
Det finns lönsamma statsägda bolag också. Snittutdelningen till oss alla i staten Sverige är cirka 20 miljarder kronor per år.
Bolagen kanske gått ännu bättre utan statligt ägande, det vet vi ju egentligenin inte något om även om man kanha vin tro.
Tyvärr har jag dålig koll på hur mycket vi alla betalt i snitt per år för att rädda statligt ägda bolag.
Det stora frågan är ju varför staten ens ska tillåtas driva verksamhet i bolagsform. Om det är något som passar bättre att drivas i aktiebolag är det per definition en verksamhet det offentliga inte ska ägna sig åt. De ska driva sina verksamheter i verksform.
Precis. Och ännu värre blir det när kommunerna ger sig in i leken.
Blir nog svårt för företag att drivas som myndigheter och sedan ha verksamhet i andra länder?
Eller inom vilken form skall de drivas?
Varför ska staten driva verksamhet i andra länder?
Varför skall staten inte tillåtas driva verksamhet i andra länder? Finns det en verksamhet som staten definerar som samhällsnyttig, så varför förbjuda det om det fortsatt ligger i sveriges intresse? Då ska vi ju naturligtvis även förbjuda andra länders statligt ägda verksamheter från att verka i sverige.
Ett exempel är ju Schweiz som ägde koncernen RUAG, vilka bl.a. tillverkade ammo. Och ägde svenska Norma. De såg det som militärpolitiskt samhällsnyttigt att äga fabriker som tillverkade ammunition.
För att det tenderar att gå ganska dåligt. Vattenfalls märkliga utlandsaffärer är ett exempel.
Vilka för Sverige samhällsviktiga bolag driver vi i utlandet?
Främsta skälet till att en stat inte ska driva bolag i andra länder är att det inte tillhör dess verksamhet. När den gör det kallas det imperialism.
Järnväg blir till sin natur alltid ett monopol. Och då brukar staten vara den minst dåliga ägaren (om de tar ett helhetsansvar och inte leker marknad) .
För övrigt borde godstransport och relativt kortväga voltmpendling få prioritet på jänvägarna. Där är spårtrafiken svårslaget.
För elnät kanske privat bolag inte heller är den bästa ägaren.
Kanske man kan säga att avsaknad av konkurrens samtidigt med vinstintresse leder till att det sämsta av två världar samsas.
Elnät borde kunna drivas som förening/kooperativ där de anslutna är delägare.
Skulle kanske kunna funka så länge föreningen/kooperativet isåfall hade laglig rätt att stänga av de som inte betalar sin del.
Men skulle bli problem med utbyggnad, då föreningen inte skulle ha det allmänna i bakgrunden för att genomdriva om någon grinig markägare sätter sig till motvärn.
Nej, om det anses vara en “mänsklig rättighet” med el (vilket det väl räknas som i sverige? tom internet är väl det?) så borde det isåfall vara upp till det allmänna att tillhandahålla det.
Det är inget problem. Det kallas Ledningsrätt och omfattar även privata nätägare idag. Hanteras av Lantmäteriet.
Godstrafiken behöver inte få prioritet på järnvägen, eftersom den kan gå vilken tid som helst på dygnet medan persontrafiken påverkas mer av våra arbetstider.
Håller med om att järnvägen borde ha varit ett statligt monopol med helhetsansvar för själva järnvägen och gör trafiken på den, så att inte tågbolagen och Trafikverket kan skylla på varandra när det är störningar.
Det är vansinne att lägga ner pendelsträckan mellan Uppsala och Stockholm. Det är Sveriges mest trafikerade sträcka. Visserligen kan man åka pendeltåg numera, vilket blir billigare om man har UL och SL-kort. Pendeltåget tar dock 56 minuter, medan SJ-tåget tar 37 minuter. Det tar alltså 19 minuter (50%) längre tid med pendeln, vilket ger nästan 40 minuters tidsförlust per dag. Pendlar man dagligen blir det motsvarande tre och en halv arbetsvecka som ryker i extra restid. Inte konstigt att så många bilpendlar till Stockholmsområdet. Många behöver ju dessutom åka kollektivtrafik från hemmet till Uppsala central och sedan kollektivtrafik från Stockholm central till arbetet. Det blir ohållbart!
Mälartåg tar 37 minuter. Det är ju inte så att det saknas alternativ på sträckan och det är rimligt att SJ inte försöker konkurrera med skattesubventionerade alternativ.
Angående SAS så undrar vän av ordning vilket mått på lönsamhet som åsyftas. (Har ögnat hela pressmeddelandet, men hittar inte i alla hasr.)
Vinst i kronor?
Vinstmarginal?
Avkastning på eget kapital?
Avkastning på sysselsatt kapital?
Angående eget kapital så gissar (!) jag att man gjort massiva nedskrivningar av det egna kapitalet.
Knappt en halv miljard i vinst. Nu är problemet att få in 10 i nytt kapital under september.
Och betala uppskjuten corona-skatt.
Man kan undra om det finns något samband mellan att de lyckas redovisa en bokföringsmässig vinst och kapitalbehovet.
Mmm… Bokslut är lite som statistik. Lögn, förbannad lögn och statistik var det väl nån som skaldade en gång i tiden.
Tvärtom, bokslut är fina grejer.
När bokslutet väl är släppt kan ni kolla in sista raden och konstatera att SAS fortsatt går med förlust.
Det var ingen negativ kritik. Men att påstå att man inte kan manipulera ett bokslut så att det ser ut som man vill, givetvis med vissa begränsningar, tycker jag är lite naivt. Eller för att säga det lite annorlunda, det krävs en viss expertis för att förstå ett bokslut.
THE_STIG. Instämmer till fullo.
Min poäng var mer att det media och vissa bolag rapporterar ofta är friserat.
Kollar man sedan bokslutet ser det inte alls lika muntert ut.
I princip tycker jag att man ska fokus på kassaflödet, det är ofta ärligare än resultatet.
Blev uppmanad av The_Stig att besöka ekonomitråden så jag lämnar väl ett positivt bidrag:
Trump Media har återigen nått en ny bottennivå sedan börsintroduktionen och ligger nu på 20.99.
Det är visserligen 10 ggr så högt som den borde ligga men det går åt rätt håll!
Skadeglad? Inte alls, jag gillar aktier som är korrekt värderade! 😅
Härligt! Läge att blanka! 😁
Glöm inte bort att danskarna och stockholmare drar åt samma också. Stockholm vill undvika att Öresundsregionen blir för framgångsrik. Man hade tur med öresundsbron för vissa politiker var lite mer framåtblickande och förstod att det är bra för Sverige att kopplas mot kontinenten. Ja, jag vet, detta är konspiratoriskt, men samtidigt är det ganska naturligt att om man som beslutsfattare bor i Stockholm så bryr man sig allt mindre om “perifera” delar av landet. Inte alla tänker så, men ganska många.
Andrev Walden: Det är idioter bakom ratten, idioter som kartläsare och idioter på flaket
https://www.dn.se/ledare/andrev-walden-det-ar-idioter-bakom-ratten-idioter-som-kartlasare-och-idioter-pa-flaket/
Om alla andra är idioter är det du själv som är idioten.
Tja, nu pratar han iofs om Trump et Co. och vi är väl många som inte är så imponerade av det gänget.
Ah, såg bara länkens titel och utgick från att det var Walden som i sedvanlig ordning idiotförklarar alla andra.
Jo, hade lite en känsla att det var lite att svära i kyrkan att komma med den länken men jag är ju på hugget idag så jag tänkte va fan… 😁
Vi kan helt enkelt vara överens om det Dan Berglund skaldat i detta stycke:
https://www.youtube.com/watch?v=EJv2ndZa3qg
Det går även att hitta exempel som visar att staten absolut ska äga bolag, eftersom statliga bolag genererar så mycket vinst.
När det gäller danskar och affärer kallas danskarna för nordens araber så det är inte alls förvånande att Sverige gått förlorande från förhandlingsbordrt gång på gång.
Har du några bra exempel på sådana bolag?
Genomsnittligt genererar statliga bolag 20 miljarder kronor årligen i vinst till mig och alla andra svenska skattebetalare.
Sedan kan det ju vara så att de skulle varit mera lönsamma som privatägda.
Är det 20 miljarder netto efter att vinster och förluster från statliga bolag räknats samman?
I fjol var avkastningen på eget kapital i det statligt ägda bolagen 2% och portföljen är bokförd till ca 850 miljarder kr. 20 miljarder är mao inte allt för imponerande.
Jag ska förtydliga, avkastningen på eget kapital gäller det första halvåret. Helåret 2023 har inte rapporterats än.
Vilka bolag pratar vi om?
Nja, det tycker jag inte riktigt är en rimlig slutsats. Att företag gör vinst är det förväntade utfallet. Särskiljt om man man företagen har betydligt lägre upplåningskostnader än konkurenterna, rent av ett monopol osv. Statens skicklighet som företagare kan väl illustreras med Svenska spel: De har monopol på att få driva Kasinoverksamhet i Sverige och lyckas inte göra det utan förlust! Att gå back på hazardspel när du har monopol är en sådan bedrift att jag inte tror någon annan än staten skulle kunna lyckas.
Dessutom, angående vinstutdelning. Statens bolag har väl inte en alldeles imponerande lönsamhet? Om man nu tycker att det är så bra med utdelning, då hade staten antagligen gjort bättre i att som de flesta andra köpa en indexfond istället för att leda riskkapital.
Jag menar inte att vinsten är bra i statliga bolag, bara att det finns statliga bolag som går med vinst.
I analogi med LW:s resonemang att staten inte ska driva bolag för vissa går med förlust, kan man lika gärna leta upp några bolag som går med vinst och påstå att staten ska driva bolag.
Det finns för övrigt privata bolag som går dåligt, så bolag ska inte drivas i privat regi heller.
Då återstår inte så många ägarformer.
De flesta privata bolag går med vinst och de som inte gör det faller tillsist ur statistiken. Statliga bolag å andra sidan följer en annan logik i hög grad.
Dessutom har jag mindre bekymmer om någon spekulerar bort sina egna pengar än “mina”.
Jag säger absolut inte emot.
Å andra sidan är det väldigt banalt att bara säga “generar vinst”.
Det måste sättas samman med avkastning på kapital med mera.
Pengarna kanske hade gjort mer nytta någonannanstanns
Den privata sektorns effektivitet kanske hade gjort att man fått mer samhällsnytta
Det är ju inte ens så att statliga bolag idag fyller rollen av sysselsättningsmotor. Även samhall konkurrerar ju med staten i ryggen men alla funktionsvarierade har man gjort sig av med…
Nu finns det ingen som helst anledning att välja SAS. Alla längre resor kommer gå via Kastrup. Ska man få lite bättre möjligheter är det bättre att flyga via Schiphol eller Heathrow.
Förhoppningsvis börjar alla SAS-flygplaster med direktflights till Kastrup istället för Arlanda.
För dig är det säkert bra men inte om man bor nära Arlanda.
Direktflight från Arlanda till Kastrup bara.
Direkttåg ARN – CPH är nog lättare att sälja in i politikerskrået. Att det tar minst fem gånger så lång tid som flyget betyder inget – vi måste tänka på klimaaatet…
Arlandas betydelse för internationellt flyg kommer säkerligen att minska i framtiden. Dess funktion kommer bli nav för inrikesflyget i Sverige och kanske med några matarlinjer. Med KLM kan jag komma ut i världen direkt, utan att behöva ta omvägen via ARN.
Min regel efter att ha rest många gånger till USA är att om möjligt få flyget till Europa från den orten jag är på. Då spelar förseningar inte så stor roll. Om det inte är möjligt så väljer jag ett stort bolag som har flera flygningar till Europa så att om den inledande flighten är försenad så behöver jag inte vänta mer än någon timme för en flight till Europa.
Perfekt. Köpenhamn har ett betydligt större upptagningsområde än Stockholm. Stockholm är periferi för de flesta utom stockholmare.
Bor man söder om Sthlm så ligger ARN helt fel. Man måste in i sta’n och byta om man inte tar bilen direkt, eller de tåg- och busslinjer som har direkt anslutning – efter att ha mellanlandat i Sthlm city.
Precis, Arlanda blir en matarflygplats till Kastrup.
Rätt åt alla Roslagspirater.
Troligare är Arlanda blir en matarflygplats till Heathrow.
Ja jag blev ombokad av Lufthansa från Arlanda till Heathrow fvb Singapore när det var fotbolls-EM och alla flyg med Lufthansa till Tyskland var inställda på grund av stök. Tack för den fina gesten Lufthansa!
LHR har tappat i betydelse efter Brexit. Ett tydligt tecken på minskad efterfrågan är att det ex-vis inte längre finns samma shoppingutbud.
Heathrow är väl värsta storflygplatsen i Europa för transfers (?), så får hoppas att så inte blir fallet (iaf om man ska/kommer till/från utanför Europa). Kilometerlånga terminalbyten med fullpackade bussar och ofta lång kötid förbi säkerheten. Schiphol och den (allt för ofta) genuint otrevliga personalen där är iofs inte mycket bättre. Min egen statistik baserat på många USA-resor är att trots allt välja Frankfurt (och Lufthansa har rätt ofta konkurrenskraftiga priser iaf för Europa-USA).
CDG has entered le chat.
Det var säkert minst 20 år sedan det fanns någon anledning att välja SAS som privatresenär om det fanns andra alternativ.
Det rimliga är att antalet internationella direktlinjer från en flygplats speglar passagerarunderlaget i upptagningsområdet. Eftersom Stockholm/Mälardalen är minst lika stort befolkningsmässigt och ekonomiskt som Köpenhamn/Öresundsregionen finns inga rationella eller rimliga skäl att mata passagerare från Arlanda via Kastrup. Vill Danmark lägga skattepengar på att genom (numera heldanska) SAS blåsa upp Kastrups storlek på detta sätt är det deras problem. Själv är jag dock mycket nöjd att fortsättni gsvis slippa bidra till att upprätthålla stollerierna med mina skattepengar.
Roligt nog så har jag flera vänner som nu bytt från SAS när de inte längre har samma förmånliga bonussystem.
Precis som bloggarn skriver var det många som var “lojala” mot SAS främst för att kunna få ut poäng som extra obeskattad löneförmån.
Flera av mina vänner har “livstids” guldstatus på gund av sina tänsteresor. Och det har varit snarare regel än undantag att man suttit med saldon på en halv miljon poäng eller mer…
@Brady
“Alla längre resor kommer gå via Kastrup”. (Med SAS).
Så var det längre. Åtminstone under 1960-talet oh 1970-talet och förmodligen tidigare än så också.
Kastrup var på den tiden inte världens roligaste flygplats att byta på.
En gång för flera år sedan var jag på tjänsteresa i Stockholm med tre inköpare. Vi var på väg med bil ut till en kund och lyssnade på radionyheterna, då kom ett inslag om att Skatteverket skulle börja granska hur bonuspoäng som intjänas via tjänsteresor används privat. Ilskan och raseriet i bilen visste inga gränser! Vaddå vaddå får inte jag som “måste” flyga använda mina poäng skattefritt för att ta med familjen på golfresa i USA. Eller en barnfri weekend i Malaga?! Fy fan vilket sosseri. Palme hånskrattar från helvetet.
Kommer ihåg det där var väl runt 2018 eller nåt sånt? Personligen så måste jag ha flugit 4-5 varv runt jorden privat på Eurobonuspoängen men all good things come to an end…
Jag har aldrig låtit mig luras att samla bonuspoäng, snarare tvärt om.
Varför ska min arbetsgivare förlora pengar på att jag eller någon resebokningsavdelning väljer dyra flyg.
Ett större bolag jag arbetat på tvingade vår avdelning som reste rätt mycket att börja använda en resebokningstjänst. Kostnaderna för våra årliga resor ökade med en miljon kronor efter att diverse bonusar och kickbacks räknats in.
Året därpå slapp vi använda resebokningstjänsten.
För mig är det obegripligt att någon blir lurad att samla bonusar. Alla måste ju förstå att det är de själva som betalar extra för att lite senare få tillbaks en liten del av det man tidigare betalt i onödan.
Tror aldrig jag använt bonuspoäng till något alls faktiskt. Flyger alla möjliga bolag, den flight som passar bäst på sträckan.
Jag använder faktiskt bonusen på de närmaste mataffärerna vi ändå brukar handla på. När jag ändå handlar där och ändå betalar för att senare få en bonus så kan jag ju lika gärna använda den möjligheten.
I övrigt är bonussystem en no go zoon som mest komplicerar livet tycker jag.
Flygbonuspoäng kan vara bra för att få in familjen i lounge vid låååångt byte och sånt. För oss som inte har råd med business för familjeresor då.
Annars får man flyga väldigt mycket för att få ihop en vettig mängd så det går att boka resa på dem.
Vid lååånga byten brukar vi turista i närmaste stad.
Bryssel, Hongkong och Istanbul är några exempel på städer familjen fått se på köpet sas. (sas ska inte blandas ihop med SAS.)
Precis. Det har ju gynnat dig som betalar resrna själv.
Men bonussystemet har ju drivit resor till SAS som bolag betalar mer för än konkurrensen. PGA bonusen
Finns roliga exempel på skillnaden mellan SAS och andra.
Kollade på en “akut” resa norrut. 6000 kr Sthlm-Luleå med SAS.
1300 med Norwegian.
I sak håller jag med dig men vad göra när bolaget man jobbade på pekade med hela handen på SAS eller Star Alliance hette väl gruppen dom låg inom avseende bonusprogrammen..?
Nä, då återstår det bara att visa hur dyrt det blir, som jag beskrev ovan.
När resorna för 40 personer blir 1 000 000:- kronor dyrare per år så brukar företagets ekonomer gripa in.
Klienterna fick betala resorna och i det jobbet jag hade då var det en icke parameter! Sen håller jag återigen med dig i sak, vi bidrog inte med mycket reell nytta men jävlar vad vi fakturerade…
Som så många andra moderna bolag så har vi koppling från resebyrån till “amadeus”.
Dvs vi får upp alla olika alternativ med en tydlig markering “BÄST PRIS!”
Och på fakturan står det väldigt fint om man valt ett dyrare alternativ.
Nu kan det ju vara saker som avgångstid med mera som påverkar. Men alla vettiga företag vet ju att 1:1 i leveransen så är varje sparad krona en krona i vinst.
Nu skall man ju faktiskt höja brytpunkten.
Indignationen visste inga gränser förrförra året när den inte indexerades upp med KPI.
Givetvis är det en vattenmelon ute och babblar om hur orättvist och fel det är att skänka pengar till höginkomsttagare…
Nu tycker jag iofs att pengarna hade gjort mer nytta med ett höjt grundavdrag, sänkt arbetsgivaravgift eller något liknande för att öka sysselsättningsgraden.
Men det innebär troligen en viss påverkan på bostadspriserna om man kan ta en lite större månadskostnad tack vare lägre skatter. Men mest troligt innebär det mer fondsparande.
Nu skall man ju faktiskt höja brytpunkten.
Indignationen visste inga gränser förrförra året när den inte indexerades upp med KPI.
Givetvis är det en vattenmelon ute och babblar om hur orättvist och fel det är att skänka pengar till höginkomsttagare…
Nu tycker jag iofs att pengarna hade gjort mer nytta med ett höjt grundavdrag, sänkt arbetsgivaravgift eller något liknande för att öka sysselsättningsgraden.
Men det innebär troligen en viss påverkan på bostadspriserna om man kan ta en lite större månadskostnad tack vare lägre skatter. Men mest troligt innebär det mer fondsparande.
Om nu SJ skall förlora 50 miljoner på att driva trafik på någon sträcka, så är det väl bättre att det är en sträcka som saknar möjlighet att bli lönsam.
Uppsala-Stockholm borde vara en av de järnvägssträckor i Sverige som lättast kan nå lönsamhet. Mängder av potentiella resenärer, som dessutom har det gott ställt ekonomiskt.
Recept för regeringen: fördyra och försvåra privatbilism i områden där det finns fungerande kollektivtrafik, eller där det finns potential för det om privatbilismen minskar drastiskt.
Anledningen är givetvis att det tillkommit så mycket annan tågtrafik på den sträckan gentemot tidigare, dessutom kanske pendlingen generellt minskat efter covid
Jaaa, eller varför inte tvinga uppsalabor att arbeta i Stockholm och stockholmare arbeta i Uppsala.
Dessutom är den trafik som tillkommit subventionerad av skattepengar.
Som jag förstår det har regionernas alternativ, mälartåg och SL kört cherrypicking och haft mer kapacitet de avgångar där det är bra beläggning
Vilket lämnat SJ till att stå för “grundkapacitet” och gå med förlust.
Så det är väl helt rätt att Uppsala tar hela kostnaden för de ickefulla avångarna med. Nu när man valt att låta Mälartåg att ta kärnorna ur kakan.
För övrigt är väl uppsala i nivå med göteborg på “dåligt skött kommun”
@L-Asse
“Recept för regeringen: fördyra och försvåra privatbilism i områden där det finns fungerande kollektivtrafik, eller där det finns potential för det om privatbilismen minskar drastiskt”.
Redan för 30 år sen var det omöjligt att få sittplats på Uppsala-pendeln vissa avgångar i rustningstid. Det var väldigt skönt att bilpendla så småningom.
om SAS nu är så framgångsrikt är det ju konstigt att danska staten kan driva flygbolag?
Danmark är väl bara bra på grisar, köra containerskepp och diabetesmedicin.
Vilket finansiarar allt annat de företar sig för men misslyckas med
Fun facts aside: Kastrup är väl en av danmarks största arbetsgivare och man vet att utan SAS som bär aktiviteten där så skulle den fallera.
Flygskatten sverige införde är för övrigt 99% av orsaken till att Arlanda inte växer. Socialiserna med efterförljande Svärjisar har säkerställt att Sveriges flygplatser enbart matar hubbar i andra länder (då det är skatt på åtgående men inte på det man byter till)
Man kan väl sammanfatta det med att det inte är bra att ett kommersiellt bolag har huvudägare som hatar dess verksamhet och vill bestraffa den.
Skulle säga att Danmark är ett betydlig mer välskött land än Sverige. Men så är danskar inte heller så ängsliga.
Det beror kanske på deras framsynta politiker, ex-vis Mogens Glistrup? 😉
SJ Sthlm – Uppsala har historiskt varit den Sj-sträcka som varit lönsammast för SJ.
Det är något som inte stämmer här…
Vintern kommer inte bli rolig för pendlare på denna sträcka. 15 000/dag reser med SJ och högst troligt kommer deras avgångar inte ersättas av andra bolag. Betänk då att det generellt redan idag är ståplats på samtliga avgångar likt Indien 🙂
De skyller på Mälartåg som sponsras med skattemedel.
Ironin.
15 000 nya pendlare på E4:an låter ju jätteintressant eller kommer någon att ta över driften när SJ lämnar?
Var kan jag hitta dessa siffror och underlag om att det är överfullt på tågen?
Vet inte om det är överfulla tåg, det stora problemet är att är SJ som varit pålitliga.
Jag har mer känslan att det där är nått som drivits för att klaga på boskapsvagnarna SJ har kört.
“buhuuu vi uppsalabor som betalar så mycket får åka så kasst”
Hade det varit en viktig [ekonomisk] sträcka hade man nog uppgraderat vagnparken mer.
Staten ska inte bedriva försvarsmakt med tanke på de hål som den budgeten har uppvisat i många år med fördyrade projekt. Eller så måste staten se till något större än vinsten i bokföring utan i stället se den så kallade samhällsnyttan. Alltså bedriver man bolag där man ser nytta med detta, eller tänker jag fel här?
Helt rätt – men elnät t.ex. ser ju vissa som samhällsnyttiga att äga i kommunala bolag, medans andra bolag inte ser det utan har sålt ut till fortum eller ellevio. Så då var det kanske inte samhällsnyttigt då?
Ett annat exempel är ju posten, som har avsevärda krav på sig som fördyrar verksamheten. Gott så av samhällsnytta. Men sedan har de dessutom krav på sig att visa god lönsamhet. Två aspekter som inte riktigt går ihop..
Detsamma gäller många andra statliga bolag, exempelvis SAS som fick ta mängder med politisk hänsyn, eller för den delen SJ.
Skillnaden är ju att järnväg, vatten, avlopp, elnät osv är naturliga monopol. Posten är det inte. Det finns massor av andra tjänster som har samma förutsättningar och fungerar bättre.
Jamen ta då bort alla former av krav på posten.
Annars så slutar det ändå med att staten kommer få ordna någon form av postverksamhet, när det privata företaget slutar med olönsamma linjer.
Annars är vi tillbaka på den gamla diskussionen som handlar om att folk inte ska kunna bo på landsbygden utan enbart i svea/götaland, och enbart i tätorter.
Absolut, för min del kan man ritualbränna skräpet.
Problemen är väl att kvaliteten på tjänsten sjunker för varje upphandling som görs. Det var otroligt mycket trafikstörningar på SJ i våras. Och kollar man noga så ser man hur slitna x2000-vagnarna blivit. De går hela tiden dygnet runt för att kunna nyttjas maximalt. Är tåget från Malmö försenat till Stockholm med två timmar så finns inget tågsätt som kan köras fram i reserv för de som väntar på Sthlm C att komma iväg till Malmö. Sen när tåget väl kommer ska städning och personalbyte ske.
Antingen skall företaget ha ett samhällsnyttigt uppdrag, eller så skall det vara vinstdrivande. Svårt att lösa båda delarna, bevisligen, vilket man tydligt ser på SJ.
citat:
“så är det alltid svenskarna som blir blåsta och danskarna som skrattar hela vägen till banken, oavsett om det avser skatteregler runt Öresund, PostNord, SAS, Barsebäcks kärnkraftverk, svenska elhandelsområden eller något annat.”
Det där är väl bara för att de fortfarande är förbannade att vi tog Skåne.
Jag tycker vi skänker tillbaka Skåne, under förutsättning att de slutar bry sig om våra kärnkraftverk, vår energipolitik i stort samt gnälla hos EU när de inte får importera tillräckligt mycket dagar det blåser dåligt.
Att vi blir lurade i joint venture projekt… ja det är kanske något vi måste jobba på själva, att lära sig att inte låta sig luras helt enkelt.
Har man bestämt sig för att en affär skall bli av – till varje pris – ja då blir man lätt sittandes med svarte petter.
Borde vara Maud Olofssons bestående bidrag till svenska politiker, lex nuon och lex postnord.
@Andmar
Maud Olofsson är ett bra exempel på att det räcker med gymnasieutbildning för att bli en framstående politiker.
Maud Olofsson är också ett bra exempel på att det inte räcker med gymnasieutbildning för att bli en lyckad politiker.
God idé. Då kommer danskarna att bums bygga kärnkraftverk i Barsebäck 😊
😀
Ironiskt nog var det danskarna som ville ha kärnkraftverket i Barsebäck för att försörja Köpenhamnsområdet med energi innan Danmarks dåvarande kärnkraftsprogram var färdigställt. Men så backade de ur och blev kärnkraftsmotståndare.
För övrigt, Kinas restriktioner på vissa halvledarmaterial börjar synas ordentligt i priserna nu på råvarorna…
Ja, men ingen bryr sig på marknaden…
Nu är allt fokus på Nvidia som släpper sin rapport efter kl 22.
Det förväntas en rörelse på 10% upp eller ner i aktien så håll i hatten alla globalindexköpare. Nu blir det party eller bakfylla.
Mja, det är kanske inte helt korrekt. Gallium upp ca 58% YoY och Germanium upp drygt 78% YoY så lite bryr sig marknaden allt om det…
Nvidia är ju vad det är men dom kan också få sig en släng av ovanstående då dom gissningsvis köper en och annan halvledare?
Ursäkta att jag var otydlig gällande marknaden som inte bryr sig.
Den är på ett strålande humör och bryr sig öht inte om de högre råvarukostnaderna och vad det eventuellt kan betyda för Nvidia etc.
Dvs, marknaden är extremt enögd och kan bara fokusera på en sak i taket och nu är det Nvidia som gäller.
Vi är eniga. Lite skrämmande likt en bubbla kring nvidia.
Sen de som klagar på Nvidias “monopol”.
Det är ju skillnad på när man gör en så jäkla bra produkt jämfört med konkurrenterna.
Nu råkar det vara ett asiatiskt bolag. men man har aldrig klagat förr.
Då ska vi väl splitta Novo/Eli med om det är så att man itne får vara för framgångsrik.
Men Nvidia är ju rent galet pumpat.
Verkar vara ett välskött bolag och vinsterna är ju goda så bolagsfundamenten är bra.
Men P/E 74. Hur mycket kan man egentligen växa när det som begränsar verkar vara att man inte kan bygga fler tillräckligt avancerade fabriker/få fram råvara inte nån konstgjord brist för att pressa upp priser.
Det är obehagligt med ett bolag som flyttar marknaden som Nvidia gör.
Senast rapporten rörde sig aktien 9 procent, rapporten innan 16 procent.
Sebulon. Nvidia är ett amerikanskt bolag med Huang (Taiwan/US) som vd och ordförande.
En liknande position har SU (Taiwan/US) i AMD.
Verkar som att kombon Taiwan/US är magisk.
Ett annat mycket framgångsrikt företag (Taiwan Semi) tror jag skulle handlas till dubbla pengen om det varit amerikanskt. Mellan tummen och pekfingret handlas amerikanska bolag med en premie på 100% mot asiatiska bolag.
@RUN DMC – däri håller jag med dig men eftersom jag tycker det är en intressant policyskiftning från Kina följer jag det, även om jag gör det allena…
@Sebulon Starfighter
Nvidia är väl inte ett asiatiskt bolag?
Det är inte enbart Uppsalapendeln som kommer att läggas ned, även nattågen Gbg – norrland ska försvinna och som pavlovska hundar snyftar C-politiker högljutt över att affärsresenärerna kommer att välja flyget före nattåget. Smaka på denna goding till argument:
“Nattåget är det smidigaste sättet för affärsresande och stärker möjligheten till kompetensförsörjning för företagen i länen, men det är även viktigt för privata resor.”
Vad handlar det då om för sträcka? Jo, Gbg – Duved resp. Umeå. Duved, denna metropol och industrins mittpunkt samt motorn i norrlands arbetsmarknad, dit alla affärsresenärer vallfärdar.
https://www.gp.se/debatt/tar-vi-bort-nattagen-norrut-tvingar-vi-manniskor-att-ta-flyget-i-stallet.cf592985-8e07-4c1a-a6f1-e67c5fa2e3e1
Det är bra att man inte pumpar in hundratals miljoner i stöd till resor när det finns investeringsbehov för miljarder
Götlebörjarna får väl byta tåg som alla andra. De har ju inte betalat tillräckligt mycket för smidigheten med direkttåg. Då går det så här
Vad gäller SAS så får vi nu se om Air France och KLM kommer att ha ett bra inflytande i SAS som ägare.
Staterna har varit mindre lyckat.
Men mer övergripande så är infrastruktur ett statligt ansvar. Ska infrastruktur gå kosta eller ska det drivas privat och med utländskt ägande kan man fråga sig.
Nu har Sverige intt mycket till svenska flygbolag kvar.
Kommer det att produceras svensks piloter och behövs dem eller kan utländska piloter sköta flygandet i Europas 5e största land?
Totalförsvaret behöver flyg och framförallt svenska piloter.
Det duger inte med piloter från Polen eller Spanien.
Så jag ställer kanske mest frågor men det lyser väl igenom att Sverige behöver ta mer snsvar för sitt flyg i fred om det ska bli flyg i krig….
Flygvapnet blir nog mest bara glatt över att det inte finns så mycket civilt flyg som stjäl piloter.