Inspirerad av en god vän skaffade jag elmotorsåg och en kompletterande elgräsklippare i våras, då de nyttjar samma batterier som elslysågen. Och i fredagens stormbyar fick vi inviga elmotorsågen på riktigt, och kan konstatera att det här har blivit riktigt bra och så länge man inte ska heltidsarbeta i skogen bör elmotorsåg duga för de flesta.
Jag konstaterade i fredags att det nog skulle gå en del träd i stormen. Marken var vattenmättad, det var löv på träden, som dessutom var extra tunga av regn. Sagt och gjort ringde en granne in att en fullstor asp gått över vägen. Lena hade jour, så det var bara att rycka ut i stormen och röja vägen, så hon skulle kunna ta sig till brandstationen vid larm.
I våras skaffade jag en Stihl elmotorsåg och elgräsklippare, som tog samma stora batterier som elslysågen. Därmed kan samma batterier och laddare användas till tre redskap och då jag så här efter tre år med elslysåg är väldigt nöjd var det en bra idé efter att en god vän som också har en del mark och skog utanför byn föreslog detta. Själv hade han med en klenare såg med enklare batterier tagit fyra fullstora björkar på en laddning. Nu kapades de nog bara upp till stock och kvistrensades, då det finns en vedprocessor, men fungerade det med en enklare Stihlsåg med litiumbatterier borde det fungera minst lika bra med kraftigare såg och kraftigare batterier.
Och sagt och gjort. Enormt smidigt. Bara trycka igång och såga. Man måste förstås fortfarande ha sågkedjeolja, men i övrigt är den tyst och förbrukar ju inget på tomgång, då det är start och stopp helt vid behov utan att behöva öppna magmunnen när man drar i startsnöret på en bensinare.
Vi kapade upp aspen i kubbar av yxhuggningsstorlek, dvs ca 10x så många kap (ca 30 – 40 cm längd vs 3 – 4 meter) som om man bara gjort stock av trädet. Och batteriet drogs bara ner 25% på det. Med två batterier, vilket jag har sedan tidigare till slysågen, så kan man egentligen jobba hela dagen så länge man är nära gården eller annan strömförsörjning för att ladda det andra batteriet. Utifrån erfarenheten av elslysågen hinner man lätt ladda det ena batteriet medan man förbrukar det andra.
Ska man djupt in i skogen och köra hela dagen är det förstås bensinare som gäller fortfarande, men numera jobbar jag inga heldagspass, utan det är oftast bara något enstaka träd som ska bort av naturvårdsskäl eller som nu kapas upp pga stormfälle.
Sågen är en Stihl MSA 220C, från lokala återförsäljaren och servicefirman Sätila Bygg. Det finns ju den eviga kampen Stihl vs Husqvarna/Jonsered, men när man har 2.5 km här ute på landet till Stihl så blir det så med reservdelar eller service bara fem minuter bort med bil. Eventuell uppsida med Husqvarna äts upp av 25 minuter till närmsta reservdelar. För i skogen går saker sönder är min erfarenhet, även proffsserier av utrustning.
De tidigare två Stihl 260 är kvar så länge, men egentligen skulle man kunna avyttra en av dem. Fast tveksamt vad andrahandsvärdet är. Den äldre av dem har gått sina timmar och är väl typ 15 år gammal och den nyare åtta år. Den ursprungliga hade varit 21 år i år, men den krossades under en 30 m hög tall vid en felfällning som jag lugnt backade ut ifrån via en av de två rensade flytkvägarna man ska ha vid trädfällning. Finns någon artikel på bloggen från typ 2009 om det.
Två sågar behöver man förstås alltid om den ena kör fast eller lägger ner mitt i arbetet, eller om man som vi är två personer.
Men nu var det bara elsåg, snabbt smidigt och enkelt.
Den nya gräsklipparen kör också på samma batterier och används för att klippa där Automowern inte tar, som på terassen på bergsbranten, vingården mellan rankorna och en del kanter.
Nu vet jag att en massa personer går i taket av konservativa skäl och att det måste vara bensin i motorsågen, ungefär som det måste vara bensin i bilen, men om man inte ska jobba heltid yrkesmässigt skulle jag säga att batteriverktyg även är framtiden för landskaps- och naturvård. Och för dig som bara har någon hektar, alternativt lägger ut gallring och avverkning på skogsbolagens skördare eller ännu mindre som en villatomt behöver du aldrig ens fundera mellan bränsle eller batteri. Batteri är svaret. Och titta på hantverkare idag. De kör inga sladdverktyg längre, och då jobbar de ändå heltid. Batteritekniken och elmotorer är överlägset för de allra flesta tillämpningar.
Ska du tvunget jobba i skogen heltid motormanuellt så är du proffs och vet ändå vad som är bäst för dig utan att behöva läsa några bloggar. Men de flesta är inte det. Jag gjorde vintrar i skogen 2006 – 2011 och ser inte behovet av bensin längre nu när det bara är lite småhuggning som gäller.
72 kommentarer
Helt enig.
För hobbybruk (fordon, verktyg) duger el bra.
För proffs behövs förbränningsmotorer.
Finns ju el för proffs, som hantverkare. Eller lagertruckar.
Rätt maskin på rätt plats helt enkelt. Har haft snickare här som till och med haft sin stora kapsåg på batteri när de renoverade ladan.
Dock har ju snickare oftast tillgång till strömförsörjning och därmed batteriladdning.
Det enda tråkiga med elverktyg är när batterierna tar slut då det oftast är dyrare att köpa enbart nya batterier än att köpa en helt ny apparat med nya batterier. En sladdförsedd maskin håller för evigt.
Det stämmer bara för hobbyverktyg. På samma sätt som billiga skrivare har svindyra bläckpatroner.
För proffsverktyg är batterierna inte lika dyra som maskinen men självklart har man två 🙂
När det gäller handhållna verktyg duger batteridrift och många hantverkare har enbart dessa eftersom de slipper sladden.
Men inte alla verktyg. Tunga verktyg (borrhammare och kapar osv) är fortfarande sladd.
Min kommentar syftade iofs mest på arbetsfordon och persontransportbehov.
För hobby duger eldrift. Proffsen kör förbränningsmotor.
En studie jag läst visade att maskinkostnaden blir signfikant dyrare med elmaskiner istf diesel, och ca 10% dyrare med ICE. Det är den högre kapitalkostnaden OCH lägre utnyttjandegraden som slår genom.
Men för hobbybruk som sagt är redan utnyttjandegraden låg.
De allra flesta privata bilar sover ju mestadelen av tiden.
Just kapar hade ju mina hantverkare batteri.
2 batterier till bloggarens såg kostar ungefär lika mycket som sågen.
Säg att du haft maskinen i 5 år när batterierna säger upp sig. Då skall du köpa batterier till en utgången modell där det knappt säljs några längre. Givetvis anekdot men för mig har det då alltid varit billigare att köpa nytt, i synnerhet vid någon drive de haft. Och nej, jag köper inte hobbymaskiner.
Köp inte fem olika billiga verktyg med fem olika batterier och fem olika laddare. Välj någon serie och köp flera verktyg som använder samma batteri.
Det pågår en förändring även bland proffsen, givet HQs alltmer utökade sortiment med tillbehör för att kunna köra med batterier under långa pass. Likväl som man ska kånka runt på bensindunkar för att kunna drifta motorsågen kan man bära på betydligt lättare batteriväskor och samtidigt klara av en heldag i terrängen. Vidare är det en kostnadsfråga men i slutändan fullt görbart.
Också i stort sett enig, den stora nackdelen med batterier är att de mer än fördubblar kostnaden mot sladd. Eftersom min tomt bara är 6000 kvadratmeter så kommer jag åt överallt med 70 m sladd. Man är också relativt stationär vid sågning och jag klättrar inte så sladden är inte ivägen. Preppingmässigt om det blir strömavbrott och alla grannar dör så vore det däremot bra med en batteriversion (eller bensin). Däremot så ser jag inte mkt hinder för proffs att använda el, de har ju råd med många batterier. Arbetsmiljön och driftskostnaden blir ju så mkt bättre. Kan iof inget om effekten är tillräcklig.
Man har naturligtvis ett bensin- eller dieseldrivet elverk om man är prepper. Kör eldriven häcksax och trimmer med elverk i sommarstuga, fungerar bra! Elverket kan man flytta närmade arbetsstället på tomten, kortare sladd.
För proffsen – det är naturligtvis tyngre att dra ett elverk, sladd och maskin ut i skogen jämfört med en bensindriven maskin. Batteridriven såg + många reservbatterier är förmodligen lättare än elverkslösningen, men det slår fortfarande inte bränsledrivet om det inte är ett enkelt jobb. Min misstanke är att effekten inte är tillräcklig för billigare batterimodeller.
Som jämförelse har jag tittat på batteridrivna högtryckstvättar, kostar de mindre än 7000 kr är det oftast “mellantryckstvättar” under 100 bar tryck.
Å andra sidan håller man sig till ett system kan man oftast få tag på nakna maskiner till samma pris som de “sladdrivna” sen. Och ett lägre pris än de fossildrivna
Fungerande sågar som inte behövs kan väl skickas med en sändning till UA för att hjälpa till med värnbygge?
Vi har elklippare och eltrimmer från Electrolux. Samma princip som Stihl, de går på samma slags batterier. Numera har vi tre sådana batterier vilket gör att klippare eller trimmer kan köras helt non-stop. Jag har inte prövat trimmern själv med maken är oerhört nöjd med den, och vi är båda väldigt förtjusta i elklipparen. Stinker inte, dånar inte särskilt högt, är oerhört lättanvänd även för en klen och oteknisk person som jag.
Notera att vi har en stor och ganska besvärlig gräsmatta, kan väl vara 2000 kvm totalt.
Hade arborister hemma för drygt 3 år sedan, de fällde en bok hos mig, en bok hos grannen, och ytterligare några träd hos en annan granne. Enbart elsågar.
En av mina invändningar mot just elmotorsågar dock är just batterierna, där litiumbatterier iaf historiskt degraderats alltför mycket över tid, speciellt om de är fulladdade och ligger varmt.
Generellt ska man väl lagra batterier under 80% laddade.
Litium degraderas knappast mycket. Jag har tio år gamla makita batterier där jag märker mycket liten skillnad från när det var nytt. Men det är ju inte lönsamt att köpa verktyg oavsett energikälla som sen ligger oanvända.
Helt enig. Fantastiskt smidigt att gå med batterisåg. Faktum är att man kan klara sig i skogen en heldag genom att ha V2L i bilen och två batterier, men proffsen kan ju själva välja det där. När jag kör med kedjeröjare eller klingröjsåg går jag ungefär 1,5+ timme på ett batteri (BLi300). Inget krångel med förgasare som blir skitiga eller något annat. Sen slipper man bensin vilket är bra i sig. Inget ljud. Enkel uppstart.
Vad roligt kör också Stihl gräsklippare,röjsåg,trimmer,häcksax, motorsåg med samma ap batterier och är skitnöjd. Väldigt smidigt och kapaciteten fullt tillräcklig.
Den stora kostnaden med elverktyg är att man behöver köpa ganska många batterier för att jobba 6-8 timmar i skogen. Personligen kör jag slut på ett BLi300 på mindre än en timme.
Vill man få ner kostnaden så kan man iofs klara sig på två batterier, inskaffa en snabbladdare och ett bensindrivet elverk.
Eller elbil med V2L. Finns ju hantverkarbilar på el numera, görs rent av reklam för dem här på bloggen.
Är det verkligen en stor kostnad om man använder det mycket? Hur många dunkar bensin går på samma mängd arbete? Just när man använder det väldigt mycket borde ju vara då det verkligen lönar sig med el. Precis som med bil. Ju mer du kör desto mer lönsamt med en bil med låg förbrukningskostnad. El är ju i princip gratis jämfört med bensin.
Sålt själen till Husqvarnas batteridrivna serie i samband med att de gamla bensinmaskinerna åkte ut till sommarstugan som är utan anslutning till elnätet, men jag ljuger om jag säger att jag inte saknar doften av de bensindrivna maskinerna när jag hämtar den batteridrivna röjsågen…
Å ska man nödvändigtvist arbeta i skogen finns det ju numera bärbara batteribanks och Ford F150 Lightning:
https://www.motortrend.com/reviews/2023-ford-f-150-lightning-xlt-yearlong-review-update-2-pro-power-testing/
Men låt inte ny teknik komma i vägen för gamla romantiska drömmar om en brumbrum motorsåg som spyr ur sig gifter 🙂
Suck, men nåja – det är inte lätt förstår jag. Det finns saker som svärdslängd, skärkapacitet och annat som påverkar och som ibland gör att din då nyromantiska elmotorsåg inte är tillämplig!
Jag förstår ärligt talat inte människor som gör religion av allt, det är som att kliva ut på ett modernt slagfält med ett flintlåsgevär och en värja, fel verktyg för tillämpningen men känslomässigt helt rätt…
Svärdslängd väljer man ju, bara byta svärd.
Precis. Är ju tillochmed så att de flesta sågar kommer med svärdet löst så man får montera det. Eller stoppa dit den svärdlängd man vill ha….
Kan man göra men jag orkar inte stå i skogen och meka med sånt pill utan jag har mina alternativ. Jag gratulerar er som har tålamodet till det och erkänner utan omsvep att jag inte har det…
Helt enig Brasklapp.
Det finns användningsområden där elverktyg helt enkelt står sig slätt.
Den enda anledningen att ha en brännsåg (jmf brännbil) istället för sladdsåg, är om du saknar el där du jobbar (vilket inte är ett problem med de senaste elpickuperna). En motsvarande sladdsåg gör jobbet bättre, snabbare och väger mindre, för att inte tala om att den gör det mer ekonomiskt.
Men, en person som inte har jobbat i skogen och uppgraderat verktygen de senaste fem åren kommer inte ha koll på detta, då det är en relativt ny teknologi som blivit billig nog för den breda massan under den tiden.
Eldrivet är en sån där sak som är för billigt för att låta bli.
Jag böjer mig för din ofattbara erfarenhet av skogsarbete…
Jag har inte så mycket erfarenhet av skogsarbete, bara koll på elektrifieringen 🙂
Och så lyssnar jag på branchfolk i skogen som faktiskt har börjat omställningen, och dessa säger att det finns noll anledning att gå tillbaka till fossilt. El är bättre till 99% och verktygen är inte speciellt mycket dyrare än de som går på fossilt bränsle, kan finnas något enstaka användningsområde där bensindrivet är bättre men det är väldigt nischat.
Samtidigt, har du en motorsåg som drivs på bensin och som fungerar bra, ska du ju inte byta ut den förrens den gjort sitt. Skilj på marknaden – det som säljs idag – och beståndet – det som finns ute hos kunderna.
Marknaden går mot elektriskt. Kunderna kommer följa efter allt eftersom deras gamla verktyg går sönder. Är väl inte konstigare än så?
Ja du säger det, vi får väl se hur det blir i slutändan men en sak är ju klar – upprepar man något tillräckligt länge så gissningsvis får man rätt i slutändan. Utmaningen är att timingen ska vara rätt också!
Kör Ryobi på min uppsättning men ska ju inte ut i skog på landsbygd utan tomten vid förortsvillan att hantera. Gräsklippare på batteri, häcksax, kanttrimmer, motorsåg.
Undrar ni varför i helvete jag ska ha en motorsåg så är det för att jag köper stock för ved på våren som jag kapar upp själv och då är en elmotorsåg otroligt smidig. Sparade in inköpskostnaden otroligt snabbt eftersom prisskillnaden mellan köpa stock på våren eller färdigklyvt på hösten i Stockholm är brutal.
Om jag får säga det själv så är jag proffshobbyist i skogen och håller med bloggaren om att man kommer långt med en elmotorsåg idag. Själv kör jag dock dubbelpipigt, dvs. en elmotorsåg och så har jag gamla bettan med mig när elen tar slut eller för de riktigt jobbiga grejerna.
+1
48 ha och därmed proffs/hobby hybrid.
Kör samma upplägg, batterisåg med ett par batterier, och den gamla 445 Ranchern som reserv och för att fälla/kapa grovt.
Så jäkla skönt att gå och kvista osv utan hörselskydd!
Kör elmotorsåg för mindre träd (typ upp till 25 cm) och tycker det fungerar utmärkt, blev själv förvånad hur länge även ett mindre batteri räcker. Det duger utmärkt för nån timmas sågning eller kanske lite mer.
För stora träd är stora sågen kvar, motorn i elmotorsågen orkar nog inte med så stort svärd heller…
Har alltid haft rätt kort svärd på mina 260. Man tar ju dubbla svärdets diameter på träd. Mer än det med rätt teknik.
Det är en jädra skillnad på att kapa liggande träd och fälla träd med för litet svärd.
Fast vi har ofta korta svärd i Sverige, då det inte är en penisförlängare man har med sig ut i skogen utan ett verktyg.
+1000 på den. Långa svärd är jäkligt svårjobbade. Ska man köra volym, vilket ju mestadels är att kvista gran, så vill man inte ha ett långt svärd.
Lite större elmotorsågar där har man batteripacket i en “ryggsäck” på ryggen. Det är smart tänkt för då blir den handhållna enheten lite lättare trots att den bibehåller kraften. Men dessa är ordentligt dyra, runt 15-tusen med ett batteri inkluderat. Liten elmotorsåg (säg 12-tums svärd eller så) är utmärkt.
Man kanske kan ifrågasätta sundheten med Buy It For Life-filosofin, iaf om man tolkar den som att grejerna bokstavligt ska hålla i 60+år.
Men det lär bli knepigt att hålla liv i ett batterisystem så länge, gissar jag.
Å andra sidan hinner proffs slita ut grejerna utan att *tidens* tand hinner göra så mycket skada på t ex enskilda batterier eller att systemet blir utdaterat och maskiner slutar tillverkas för batterierna.
Är ju inte säkert att man får fatt på bensin om 60 år.
Jo, det kommer man. Men det kommer kosta. Eller ngn form av flytande e-bränsle. Vi behöver det för flyget.
Wertigon-vätgas kommer aldrig fungera på mobila verktyg.
Batterier kommer inte ersätta flytande e-bränsle. Faktum är att storskalig energilagring med batterier är osannolikt för att lösa problemen som orsakas av slump-elproduktion som sol och vind.
De 7 dagar som behöver hanteras med lagring i ett elsystem med 75% vindkraft kommer med batterier kosta flera biljoner och även om batteripriserna via någon esoterisk, icke existerande teknik som bara finns på Powerpoints skulle försvinna är det massor av andra kostnader.
Vätgasen är ohyggligt dyr att bygga något med.
Men för handverktyg med låg utnyttjandegrad duger el och batterier utmärkt och har massor av fördelar. Förutom priset.
Om 20 år kommer bensin köpas på dunk på ICA Maxi. För 50-100 kr litern. Då kommer nämligen den storskaliga framställningen vara helt avvecklad, enligt kapitalismens grundmekanismer. Det är även möjligt att brännsågar modifierats för att köra etanol, och den kommer faktiskt fortfarande gå på 20-30 kr litern. Men, även då rör det sig om dunkar från ICA.
Alla som tror att vi kommer ha bensinmackar om 20 år har inte förstått att det är game over för brännbilar och därmed hela infrastrukturen för dem. Vi ligger redan på 7% av bilflottan som är helt elektrisk. När den siffran når 10%, vilket kommer ske innan slutet av 2025, börjar mackdöden. Slutet av 2028 når vi 20% rena elbilar, 2030 är det 30% och resterande 70% kommer därefter gå fortare och fortare, allt eftersom mack efter mack läggs ner och det blir svårare och dyrare att hitta nya ställen.
2030 kommer du utan problem kunna privatleasa en ny batteribil för ~1 500 kr i månaden (värde mellan 100k-200k). Varför man i det läget skulle ha kvar sin brännbil övergår mitt förstånd. Det förutsätter naturligtvist att robottaxis fortfarande bara är på forskningsstadiet år 2030. Majoriteten av alla Svenskar kommer ta en robottaxi för 15-20 kr över att äga / leasa en egen bil.
Gällande batterier… I Sverige säljs det ~100k batteribilar varje år. Om dessa i snitt har ett 50 kWh batteri är det alltså 5 GWh batterier. Totalt kommer Sverige kanske behöva 100-150 GWh, till en total kostnad av kanske 1 000 Gkr (100 G€). Det låter mycket men även på en tidshorisont av 5 år inser man att det är billigt, billigt, billigt.
För billigt att låta bli.
Man kan fortfarande köpa fotogen, det kommer att finnas en veteranmarknad för bensin på dunk och fat.
Tyskarna ska ju tillverka sin “efuel”.
För tillfället kostar den väl 60 kr/l 😀
Passar bra åt de kvarblivna sen
Köpte Makitas motsvarighet av samma anledning, har massa maskiner med samma batterier, sjut imponerad, tog ner 8 ekar för ett par veckor sedan utan problem, blir en del laddande, men har rätt många batterier att gå runt på
Har du då en 40-voltssåg eller 18-voltssystemet? Har själv ett antal verktyg i Makitas 18-voltsserie och funderar på deras motorsåg som kör två 18V-batterier seriellt för 36V och är nyfiken på omdömen från de som har en sån.
Elmaskiner med batteri är det väl ingen som ifrågasätter i dag eller?
Men när det gäller eldrift på lite större maskiner, har vi åkt på en riktig blåsning köpte en microlastare ( 800 kg glid styrd maskin man står på en plattform bak och kör). Trodde att den skulle funka i våra stallar. Den var för klen orkade inget, fel spec från tillverkaren skulle ha varit perfekt med lite större motor och ett modernt batteri.
Från denna vecka och fram till 20 september röjer jag skottgatorna framför mitt jakttorn. Arbetet består i att kapa upp till 3 m höga tätvuxna björnbärssnår med stammar som kan vara 25 mm tjocka, vildsvinens paradis. Det går inte att röja på vanligt sätt d.v.s genom att svinga röjsågen sidledes. I stället studsar man den speciella klingan upp och ner och mal ner snåren.
Det kräver en rejält kraftfull röjsåg. Jag har en 14 år gammal Husqvarna 355F x-serien, 53.3 cc, 3.8 hkr. Jag tvivlar mycket på att en eldriven röjsåg skulle kunna göra jobbet lika bra.
Jakttornet: https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/377778/3934938.htm
Jag borrar i berg med batteridriven hammarborr. Förvisso ett dyrt men mycket kraftfullt proffsverktyg. Det borde gå att hitta motsvarande inom röjsågar. Fast prislappen kanske avskräcker?
“Stihl har man på krogen och Husqvarna i skogen” :p
Visst är det smidigt med samma batteriplattform!
Kör Makita hemma och driver häcksax, motorsåg, gräsklippare, skruvdragare och arbetslampa med samma typ av batterier. Fattas bara en dammsugare.
Synd bara att alla tillverkare inte använder samma typ av batterier.
Antar du hänger på Hoojakonserter med 😉
Köpte en Rajbobbi elmotorsåg på bauhaus ifjol när de hade lagerrensning
2000 kr för en modell där bara batteriet kostade 4500
Det ska vara en bastantare modell och det som behövs för att ersätta en bensinare är väl i sånna fall ett ytterligare batteri som man kan låta ladda medans man använder det andra.
Tänkte precis på det bloggarn sa i kommentar ovan. Har man hantverkarbil med v2l (eller en kianes) så är det givet.
Pratade med en parkarbetare förra sommaren och de var på väg att gå över helt till el pga arbetsmiljö men även för att då kunde stå och arbeta på platser där de förr inte kunde arbeta stora delar av dygnet pga bullerkänslighet.
Med en elsåg kan du stå mitt på ett sjukhusområde och arbeta utan att nån störs direkt.
Pratade även med en säljare på Volvo som sa att deras små entreprenadgrävare inom ett par år kommer vara helt ersatta med el. Det var i princip bara fördelar med el och han var väl lite “det finns risk att man överlåter de omoderna segmenten till kinamaskiner. Men inte ens kineserna vill bygga fossilmaskiner längre”
Vi är precis i brytpunkten mellan el och fossilt vad gäller många maskiner. Och fossilförespråkarna framstår mer och mer som de dinosaurier som de gillar att elda upp.
Ja jag är uppväxt med maskiner. Ja det är något speciellt med lukten a motorer.
Men vafan. Progress. Och det ÄR skönt att kunna arbeta även om man glömt hörselkåpor. Eller bara att slippa vara yr i huvudet efter en dag vid tvåtaktare.
RYOBI RY36CSX35A-160 MAX POWER 36V 35CM 1X6.0AH var det jag fyndade. Mycket trevlig även om jag itne fällt något fullstort ännu utan mest slyröjt upp till 10 cm grovt.
Finns en batterimaskin som ännu inte duger för större villaträdgård med mycket träd: lövblås.
Kraftigaste Stihl/Hq bensin 9500 sek, bara batteriet till kraftigaste el kostar 15 lök och sedan blåser den hälften så bra.
De drar brutalt med kwh. Vi hade en handhållen hq med bli300 tidigare den orkade i 20 min…
Ja lövblåsar fläskar på ordentligt. Köpte en batteridriven makita häromåret, dubbla 18V 5Ah-batterier tar slut på typ 15 minuter.
Jag har aldrig känt något behov av lövblås, trots en rätt stor tomt och några stora lönnar och askar. Löven multnar och göder förhoppningsvis gräsmattorna.
Lövblås är kanon för att sopa rent stenplattorna och grusgångar efter gräsklipp/trimmning. En räfsa på sterioder liksom! Sen kanon också för att blåsa rent loge/garage/uppfart.
Det bästa med elsågen är att man kan jobba inomhus utan oljud och avgaser.
Jag har kört i snart 15 år med en Bosch elmotorsåg, och det är en grön bosch, vilket indikerar hobby-segmentet.
Nu är det iofs en 230V maskin, så det blir en lång sladd till den, men jag använder den nästan uteslutande på villatomten, för att fälla de träd som ska eldas nästa år i braskaminen, och såga upp dem till 25-30 cm kubbar innan jag går igång med yxan.
Första två åren gick den hårt då det först fälldes allt som stod där garaget skulle byggas och året efter allt där huset skulle byggas, och kapa upp allt.
Sen fick den ganska mycket vila i några år då det fanns ved till förbannelse att elda upp, men något träd lite då och då fick det bli, och någon granne ville ha ner något träd osv.
Den är bara på 1600W och jag har alltid varit imponerad, trots att jag kört riktig proffssåg en vinter då jag högg i skogen. Farsan min var också impad, och han har arbetet i skogen mycket i sitt liv och ägt flera tvåtaktssågar.
Ett knep är att det är lite smalare kedja och svärd, så den sparar energi vid sågning där.
Viktigt är att inte lockas till att köpa längre svärd än absolut nödvändigt, då långa svärd och kedjor käkar massor av energi, särskilt som man måste spänna kedjan så hårt.
Jag skaffade elverk (av annan orsak) för ett par år sedan, så i år har jag faktiskt provat att jobba med den på ett ställe helt utan el, och det gick också bra, men då får man ju bränna bensin ändå, så det blir inte något billigare. Ingen vettig lösning om man ska jobba mycket där det saknas ström, då ska det vara bensin eller batteri.
Men jag slår gärna ett slag för eldrivna verktyg, vi har 230V elgräsklippare också, rätt snabbt lär man sig hur man går klipprundan så att sladden hela tiden “dras ut rätt”.
Visst, aningen lite mer tid tar det att klippa pga sladden, men det går nog jämt upp med tiden man annars lägger på att åka och köpa bränsle och att tanka bensinmaskinen. Och lägger man sen till lite tid för ett oljebyte någon gång, eller greja med en trilskande förgasare så …
De flesta elmotorsågar är farligare än en bensinsåg. Detta är något många missar. Många verkar tro att elsågar är mindre farliga då de låter mindre.
De flesta elsågar på marknaden saknar kopplingstrumman och kör direktdrift av kedjan. Detta pga att det är billigare konstruktion men är potentiellt farligare då trådar från sågskyddsbyxor får svårare att stoppa sågen. Bara de allra dyraste elsågarna har koppling. Utan att kolla så vill jag minnas att tex bara Husqvarna dyraste/nyaste elsåg har koppling. De som kan köpas på Jula, Biltema, Bauhaus och liknande ställen liksom billigare sågar från Sihl/Husqvarna saknar koppling.
Sågarna är såklart godkända enligt gällande regelverk men som användare är det viktigt att tänka på att vara minst lika försiktig med elsåg som bensinsåg.
Kostnadsmässigt så blir det dyrare med elsåg. Ser man på de förväntade livslängderna på batterierna så kostar det mer med batteri än motsvarande mängd Aspen bensin, liten skillnad dock men ändå en skillnad.
Tänkte lyfta samma sak som Oraklet redan gjort. Det vore väldigt intressant att höra mer om detta från ett verifierat proffs. Varit på G att köpa en elsåg från Husqvarna, men det här med huggarbyxornas underminering är orsaken till att det ännu inte blivit av.
citat ANDMAR
“En av mina invändningar mot just elmotorsågar dock är just batterierna, där litiumbatterier iaf historiskt degraderats alltför mycket över tid, speciellt om de är fulladdade och ligger varmt.”
Det där borde nog mest kallas “en myt”
När jag började bygga huset för 14år sedan köpte jag en Hitachi 14V skruvdragare, och den byggde ett helt hus.
Senare bytte jag till Hitachi 18V batterisystem, och har nu flera olika skruvdragare, en borrhammare, en arbetslampa och en liten dammsugare + en hög med batterier i samma batterisystem.
Men den 14 år gamla 14-voltaren fungerar fortfarande bra, och ligger alltid här hemma, som lite typ reservmaskin, fast jag kan medge att idag känns det som att de två batterierna har blivit något tröttare. Eller så kan det ev bero på att jag helt enkelt glömt hur det var då, nu när jag kört 18 volt i flera år.
Vi ska inte heller glömma att både batterikemi och laddare har förbättrats sedan denna första generationens batterier.
Ja absolut har batteritekniken utvecklats ordentligt jämfört med de tidigare batterierna. Och att även elmotorerna är avsevärt bättre.
Men det är fortfarande så att det är avsevärd skillnad mellan batteri och batteri, även om de väldigt många handverktygsbatterier idag består av en batteribank uppbyggd av 18650-batterier så är det ändå oerhört stor skillnad mellan dem. För att inte tala om OEM-batterier och billiga kopior.
Det är mer eller mindre obligatoriskt att man har en motorsåg hängandes på huggarvagnen efter man har gjort en manuellhuggning.
Det är alltid någon gren man missat som man ser när man lyfter upp stocken.
Där är en elmotorsåg ett klockrent alternativ.
Så, visst elmotorsåg långt in i skogen är definitivt ett bra val för en självverksam skogshuggare.
Men även som “extrasåg” fungerar elsågen klockrent när man kört fast med huvudsågen
I helgen så stod jag och laddade min EV6 vid IONITY, då kommer en Volvo ellastbil och kör upp bredvid mig och ska ladda.
Frågade hur det fungerar med eldrift på så stort och tungt fordon.
Helt perfekt sa han, mjukt och kraftfullt på samma gång, i den lastbilen så var det ett mindre batteripack, 4st, finns med 6st sa han, då de kör grus och vill få max last på flaket så laddar de hellre fler gånger.
Saknar inte lukten av fossila drivmedel… möjligen 2-takts doften från min Zundapp jag hade på 80-talet..,.det som var bättre förr var jag själv.
Håller mig än så länge till motorsåg och röjsåg med bensinmotor pga ganska små barn. Jag uppskattar att den är svårstartad och har ett ljud som matchar dess farlighet.
Min elmotorsåg drivs med 230 V, så det behövs en lång sladd ibland. Jag inte mätt spänningsfallet, men det blir nog ganska stort per kilometer.
Det finns idag tre lösningar på sladdburna motorsågar.
1. Bensin- och dieselgeneratorer. (vilket är att fuska, men Bensin -> El -> Motorsåg är mer effektivt än Bensin -> Motorsåg, vet inte exakt utväxling men det rör sig om 1.5x-2x mer körtid)
2. Portabla batterier som ex. detta, släpa runt på 20 kg extra utrustning i skogen är inte så kul dock.
https://www.amazon.se/F2400-solgenerator-batteribackup-utomhuscamping-hush%C3%A5llsbruk/dp/B0BN1YR9P3
3. Eldriven pickup, traktor eller annat fordon med 230V uttag. Förutsätter att sladden är lång nog för att nå till bilen, så max räckvidd är väl 50-100m.
Har full förståelse för att det känns opraktiskt med dessa lösningar idag om man ska ut och harva mycket i skogen och gå ett par kilometer från närmaste väg. I framtiden kommer 4 timmars batterier + 4 timmars batterier vara en fullgod lösning dock, och redan finns väldigt kraftfulla motorsågar som är batteridrivna:
https://www.maskinklippet.se/skog/motorsag-skarutrustning/motorsag/husqvarna-540i-xp-batterimotorsagspaket
Enligt min mening finns det ingen anledning att köpa en brännsåg längre, men har man en så använd den tills den går sönder och köp en elektrisk när det är dags 🙂